Armádní stíhací letoun Nakajima typ 2 (Ki-44) Shoki
Napsal: 15/8/2008, 12:51

VZNIK
V roce 1938 vydal Rikugun Koku Hombu (generální štáb armádního letectva) specifikace na nový stíhací letoun. Požadavky byly velice přísné a hlavně velice "nejaponské": stroj měl dosahovat maximální rychlosti 600 km/h v 4000 m, kam měl nastoupat za 4 minuty, měl disponovat mohutnou palebnou silou, zato obratnost, u japonských stíhačů vždy preferovaná na prvním místě, byla odsunuta do pozadí!
Jaké byly důvody takové radikální změny požadavků? Především velení armádního letectva samozřejmě nebylo slepé a vidělo, jaké trendy se začínají u stíhačů prosazovat. Dále zde byly přímé poznatky z bojů, především pak nasazení sovětských bombardérů SB-2 a stíhačů I-16 čínským letectvem. Ukázalo se, že i nová armádní stíhačka Nakajima Ki-27 (ZDE) má jen omezenou schopnost účinně zasahovat proti SB a že I-16 je svými parametry velmi těžkým soupeřem. Dalším důvodem byl vývoj nových těžkých bombardérů, především v USA, proti nim byla potřeba adekvátní protizbraň - a tou nebyl ani Ki-27, ani za něj vyvíjená náhrada, později velmi rozšířený Nakajima Ki-43 (ZDE), který byl vyvíjen podle starých priorit, tedy s obratností na prvním místě, vykoupenou křehkou konstrukcí, slabou výzbrojí a nijak oslnivými parametry.
Specifikace obdržel "dvorní" dodavatel stíhaček armádního letectva, firma Nakajima. Hlavní konstruktér, Toru Kojama, vytvořil letoun s malou nosnou plochou a tedy dosti vysokým (zvláště na japonský letoun) plošným zatížením až 187 kg/m². Pro pohon byl zvolen motor Nakajima Ha-41 o výkonu 919 kW. Palivo bylo uloženo ve třech nádržích, jedné v trupu o objemu 225 l a dvou ve střední části křídla, levé o objemu 105 l a pravé 125 l. Olejová nádrž o objemu40 l byla mezi motorem a požární přepážkou. Velká péče byla věnována co nejlepšímu aerodynamickému řešení. Použit byl také kapkovitý kryt kabiny, v té době velmi nezvyklý.
V srpnu 1940 byl zalétán první prototyp experimentálního stíhacího letounu Ki-44, následovaly jej, jak bylo zvykem, další dva. Přinesly však zklamání, maximální požadovaná rychlost nebyla dosažena, byla pouze 550 km/h. Problémy byly také s chlazením motoru (systém chladících klapek byl velmi složitý a přitom nepříliš účinný, viz. foto) a jeho vibracemi. Konstrukce byla o cca 15 % těžší než se předpokládalo, což negativně ovlivnilo stoupavost i ovladatelnost. Byla proto provedena řada úprav, především zesíleno lože motoru, změněn vstup do kompresoru, celkově odlehčena konstrukce a předělán systém regulace chlazení. Zlepšení bylo výrazné, rychlost se postupně dostala na až 626 km/h. Stroje sice nebyly plně vybaveny, především chyběla výzbroj, ale toto již dávalo dostatečnou rezervu.

Zde malé intermezzo: dodatečně byla k práci přizvána také firma Kawasaki, kde byl začátkem roku 1940 objednán stroj Ki-60 s obdobnými parametry, ale poháněný motorem DB 601 A, na který byla v té době firmou Kawasaki získávána licence. V březnu 1941 byl zalétán první prototyp, který se ukázal se být vysloveně nepovedený. Jelikož ani další dva prototypy mnoho nezlepšily, byl vývoj ještě před koncem roku 1941 ukončen.

Bylo postaveno sedm předsériových, již vyzbrojených, Ki-44, které dosahovaly rychlosti 580 km/h. To tedy stále bylo za požadavky, ale již to bylo pro Koku Hombu přijatelné. Výzbroj byla na japonskou armádní stíhačku té doby velmi silná, tvořily ji dva kulomety typ 89 ráže 7,69 mm před kabinou (po 500 nábojích) a dva kulomety Ho-103 ráže 12,7 mm v křídle (po 250 nábojích), zaměřovač byl teleskopický typ 89. Pod trup bylo možno podvěsit 130 l přídavnou nádrž. Spolu s druhým a třetím prototypem (samozřejmě již také vyzbrojenými) byly od září 1941 dodány k pro ně vytvořené 47. Dokuritsu Chutai (známá také jako Kawasemi Butai), vedenou majorem Itagavou, která byla od ledna 1942 pokusně nasazena v Malajsii.

Ki-44 I
K zavedení stroje do výzbroje došlo oficiálně v září 1942 pod označením armádní stíhací letoun typ 2 model 1 Shoki neboli Ki-44 I Koh. Takto označeny byly předsériové stroje. Sériová výroba v závodě v Otě přišla s modelem 1B (Ki-44 I Otsu), který měl v trupu místo kulometů typ 89 kulomety Ho-103 (po 250 nábojích) a dále byl původní trubkový chladič oleje, umístěný před motorem, nahrazen méně zranitelným a celkově výhodnějším voštinovým, umístěným pod motorem. Následoval model 1C (Ki-44 I Hei) s úpravami na podvozku. Pod křídlo bylo možno podvěsit dvě 130 l přídavné nádrže. Model 1 se vyráběl jen krátkou dobu, neboť záhy přišel model 2 s vyššími výkony. Na jednom stroji I Hei byla zkoušena protiběžná vrtule Sumimoto Pe.8, ale nebyla úspěšná. Do října 1942 bylo vyrobeno 58 letounů v provedení model 1.

Ki-44 II
Jelikož ani po zlepšeních nebylo první provedení schopno plně splnit všechny požadavky, byl použit nový motor Nakajima Ha-109 o výkonu 1117 kW, vybavený dvoustupňovým kompresorem. Zavedeno bylo pancéřování sedačky pilota a schránek s municí pancířem o síle 13 mm a ochranné obaly nádrží. Výkony se i přes vyšší hmotnost dost zvedly. Výroba začala v srpnu 1942 pod označením typ 2 model 2. Provedení model 2A (Ki-44 II Koh) mělo výzbroj na úrovni modelu 1A, po vyrobení 17 kusů (září-říjen 1942) bylo však ve výrobě nahrazeno modelem 2B (Ki-44 II Otsu) se standartem čtyř kulometů Ho-103. Toto provedení bylo nejrozšířenější. Ke konci výroby byl modernisován výfukový systém, když místo kolektorového byly použity individuální ejektorované výfuky, mírně zvyšující rychlost (nevybavuji si však jedinou fotografii toto potvrzujicí). Celkem bylo postaveno 1167 letounů v provedení model 2, výroba skončila v březnu 1944.

Existovala varianta, lišící se výzbrojí. Jednalo o speciálně pro boj s bombardéry vyzbrojený stroj, který měl v křídle místo kulometů dva kanony Ho-301 ráže 40 mm. Tyto přezbrojené letouny jsou částí pramenů označovány jako medel 2C (Ki-44 II Hei). Aby to nebylo tak jednoduché, tak jiné zdroje tvrdí, že model 2B měl křídlo univerzální, s možností montáže buď Ho-103 nebo Ho-301 a model 2C se lišil nikoli instalací kanonů Ho-301, ale instalací modernějšího reflexního zaměřovače typ 100. Vzhledem k logice označování letadel v japonském letectvu je to však nepravděpodobné.

Některé stroje měly mít údajně místo křídelních kulometů kanony Ho-3 ráže 20 mm nebo dokonce Ho-203 ráže 37 mm, ale existence takových strojů není ničím podložena a lze ji s jistotou vyloučit. Použití těchto zbraní bylo ostatně i konstrukčně prakticky vyloučeno. Jiné stroje, určené pro Tai-Atari (taranování B-sanů), měly zase křídelní výzbroj demontovánu.

Ki-44 III
Jednalo se o versi výrazně změněnou. Použit byl opět jiný motor a to Ha-145 o výkonu 1470 kW. Dále byla zvětšena plocha křídla na 19 m² a upraveny ocasní plochy. Vývoj začal v červnu 1943. Údajně vznikly dvě vyrianty, model 3A (Ki-44 III Koh) se dvěma kulomety Ho-103 před kabinou a dvěma kanony Ho-5 ráže 20 mm v křídle a model 3B (Ki-44 III Otsu) se čtyřmi kanony Ho-5. Po porovnání s jinou stíhačkou firmy Nakajima, Ki-84 (ZDE), bylo z výroby rezignováno. A proč píši údajně? Není totiž nic, co by potvrzovalo existenci alespoň prototypu modelu 3, natož pak "sériových" strojů.
HODNOCENÍ
Ki-44 přinesl armádnímu letectvu úplně jinou kvalitu. Zprvu byl přijímán se zděšením, pro piloty, zvyklé na naprosto odlišné letouny, byla jeho malá obratnost šokem, stejně tak i vysoká startovní a přistávací rychlost, kdy navíc nebylo přes široký motor téměř nic vidět, ač jinak byl výhled znamenitý. Později však začali piloti oceňovat klady letounu, vysokou rychlost jak v horizontálním tak střemhlavém letu, skvělou stoupavost, silnou výzbroj (ve srovnání s Ki-43 reálně cca trojnásobná palebná síla), robustní konstrukci a solidní pasivní ochranu. Ki-44 byl svými parametry schopen mnohem lépe soupeřit se stíhači "evropské" konstrukční školy, než typicky "japonský" Ki-43. Také pro boj s bombardéry byl podstatně vhodnější. Ze záporů jmenujme, mimo již zmíněného špatného výhledu při startu a přistání, relativně malý dolet a použití zastaralého teleskopického zaměřovače v době, kdy již byl k dispozici moderní reflexní.


TECHNICKÉ ÚDAJE (Ki-44 I Koh / Ki-44 II Otsu)
ROZMĚRY
Rozpětí: 9,45 m
Délka: 8,75 m / 8,79 m
Výška: 3,25 m
Nosná plocha: 15 m²
HMOTNOST
Prázdná: 1945 kg / 2105 kg
Vzletová: 2550 kg / 2765 kg /
Maximální: 2885 kg / 2995 kg
VÝKONY
Max. rychlost: 580 km/h (v 3700 m) / 605 km/h (v 5200 m)
Dostup: 10800 m/ 11200 m
Stoupavost do 5000 m: 5,9 min / 4,3 min
Dolet: 1720 km / 1700 km

ZDROJE aneb opsáno z:
Type 2 Shoki, FAOW č.16, Bunrin-Do 1989 (bohužel jen částečný amatérský překlad)
Letadla Japonska 39-45 2.díl, J.Schmid, Fraus 1999
Ki-44, monografie L+K, J. Hornát, L+K 13-17/1998