Velká Británie_Vickers F.B.5 „Gun Bus“
Napsal: 20/8/2008, 11:23
Vickers F.B.5 „Gun Bus“
Britské stíhací letadlo WW1
nasazeno 1914 - 1916

stíhací letoun Vickers F.B.5
Vývoj
Toto letadlo je spíše známo pod jménem „Gunbus“, což bylo pojmenování které vzniklo až po válce a navíc bylo vhodné k pojmenování i pro jiné, podobně konstruované stroje. Faktem, na který jsou Britové právem hrdí je, že tento letoun byl již od samého počátku konstruován jako stíhací a tudíž i s plánovanou kulometnou výzbrojí a to již v roce 1912. Nový stroj pod názvem „Destroyer“ (Vickers E.F.B.1) byl hotov na počátku roku 1913. Byl zalétáván, ale nadměrná váha výzbroje způsobila ihned havárii. Tato nehoda však nezdržela vývoj této koncepce rámových dvouplošníků, vybavených motorem v tlačném uspořádání a s kulometnou výzbrojí v přední polosféře. Takto řešená koncepce letounu se stala oblíbenou zejména ve Velké Británii a Francii. Německo také před válkou projevilo zájem o Vickers F.B.5, ale nakonec šlo vlastní konstrukční cestou.
Skutečný F.B.5 (kromě předchozích prototypů, kterých bylo celkem 6) postavila společnost Vickers Ltd., Crayford – UK v roce 1914 a první let se uskutečnil v červenci 1914. Po stavbě několika prototypů (6 ks) dospěl Vickers před válkou k sériové výrobě, což bylo právě včas. Dvoumístný stroj byl poháněn rotačním devítiválcovým motorem Monosoupape, se kterým však bylo v provozu mnoho problémů. První stroje byly dodávány do Francie v únoru 1915 ke 2.peruti.

Bojové nasazení
Prvního bojového vítězství se Vickers dočkal poněkud jiným způsobem, než by se dalo s jeho výzbrojí počítat. Dne 25.prosince 1914 se osádka Vickerse střetla s německým letounem, ale kulomet se mu zasekl a tak musel střelec poslat Němce k zemi běžnou puškou. Prvenství v úspěšném použití kulometu tak nakonec získal francouzský Voisin 3 (LA), který byl vlastně taky „gunbusem“. Kromě domovských britských ostrovů, byl Vickersův letoun FB.5 licenčně vyráběn i ve Francii, kde získal prvenství, když jim byla v červenci 1915 vyzbrojena vůbec první čistě stíhací jednotka, 11.peruť. Ta byla lokalizována na západní frontě. Další britské jednotky vybaveny tímto strojem následovaly (2, 5, 7, 11, 16, 18, 24, 25, 32, 35 a 41 peruť). Kromě Britů byl Vickers F.B.5 používán ještě ve Francouzském a Dánském letectvu.
Vickersů bylo postaveno celkem kolem 224 kusů, ale na jaře 1916 již se jednalo o značně zastaralý model. Byl sice stále velmi důležitý a potřebný, ale i přes dodatečnou výzbroj dalším kulometem (osádka si i tak běžně brala do kabiny karabinu) na pravou stíhačku prostě neměl. V roce 1916 již nebyl dostatečně rychlý, ani jeho dostup, stoupavost atd. nemohla být konkurenceschopná.
Asi nejznámějším leteckým esem na Vickersu F.B.5 byl britský letec Frederick James POWELL (*1895 - +1992), který měl na svém kontě 6 uznaných sestřelů a dalších 9 nepotvrzených. Polovinu těchto sestřelů dosáhl na F.B.5 a druhou polovinu na F.E.8.
Další typy
F.B.6 – Vycházel konstrukčně přímo z typu F.B.5. Změnou bylo zvětšení rozpětí horního křídla. Tato verze se nikdy do sériové výroby nedostala.
F.B.9 – Jednalo se o další modifikaci typu F.B.5 s proudnicově designovanou gondolou a se zlepšením upevnění kulometu Lewis. Pro Royal Flying Corps bylo postaveno 50 ks, které se používali jako cvičné.
TTD _ Vickers FB.5
------------------------------------------------------------------------------------------
* Rozpětí: 11,13 m
* Délka: 8,28 m
* Hmotnost prázdného letounu: 553 kg
* Vzletová hmotnost: 930 kg
* Maximální rychlost: 113 km/h (ve výšce 1.500 m)
* Výzbroj: 1 – 2 kulomety Lewis 7,7 mm
* Dostup: 2.745 m
* Stoupavost: 1.520 m za 16 min.
* Vytrvalost: 4,5 h (cca 400 km)
* Motor / Výkon: Gnóme Monosoupape 9-válec / 100 k (75 kW)
* Počet členů osádky: 2
* Vyrobeno kusů: 224 ks
- 119 ks – fa Vickers, Velká Británie
- 99 ks – fa Darracq, Francie
- 6 ks – fa Nielson, Dánsko


Zdroje:
Stíhací letadla 1914 – 18, 1.díl – Zbyněk Válka – 2000
www.militaryfactory.com
www.theaerodrome.com
www.flugzeuginfo.net
www.acepolots.com
www.wikipedia.org
www.aviastar.org
Britské stíhací letadlo WW1
nasazeno 1914 - 1916

stíhací letoun Vickers F.B.5
Vývoj
Toto letadlo je spíše známo pod jménem „Gunbus“, což bylo pojmenování které vzniklo až po válce a navíc bylo vhodné k pojmenování i pro jiné, podobně konstruované stroje. Faktem, na který jsou Britové právem hrdí je, že tento letoun byl již od samého počátku konstruován jako stíhací a tudíž i s plánovanou kulometnou výzbrojí a to již v roce 1912. Nový stroj pod názvem „Destroyer“ (Vickers E.F.B.1) byl hotov na počátku roku 1913. Byl zalétáván, ale nadměrná váha výzbroje způsobila ihned havárii. Tato nehoda však nezdržela vývoj této koncepce rámových dvouplošníků, vybavených motorem v tlačném uspořádání a s kulometnou výzbrojí v přední polosféře. Takto řešená koncepce letounu se stala oblíbenou zejména ve Velké Británii a Francii. Německo také před válkou projevilo zájem o Vickers F.B.5, ale nakonec šlo vlastní konstrukční cestou.
Skutečný F.B.5 (kromě předchozích prototypů, kterých bylo celkem 6) postavila společnost Vickers Ltd., Crayford – UK v roce 1914 a první let se uskutečnil v červenci 1914. Po stavbě několika prototypů (6 ks) dospěl Vickers před válkou k sériové výrobě, což bylo právě včas. Dvoumístný stroj byl poháněn rotačním devítiválcovým motorem Monosoupape, se kterým však bylo v provozu mnoho problémů. První stroje byly dodávány do Francie v únoru 1915 ke 2.peruti.
Bojové nasazení
Prvního bojového vítězství se Vickers dočkal poněkud jiným způsobem, než by se dalo s jeho výzbrojí počítat. Dne 25.prosince 1914 se osádka Vickerse střetla s německým letounem, ale kulomet se mu zasekl a tak musel střelec poslat Němce k zemi běžnou puškou. Prvenství v úspěšném použití kulometu tak nakonec získal francouzský Voisin 3 (LA), který byl vlastně taky „gunbusem“. Kromě domovských britských ostrovů, byl Vickersův letoun FB.5 licenčně vyráběn i ve Francii, kde získal prvenství, když jim byla v červenci 1915 vyzbrojena vůbec první čistě stíhací jednotka, 11.peruť. Ta byla lokalizována na západní frontě. Další britské jednotky vybaveny tímto strojem následovaly (2, 5, 7, 11, 16, 18, 24, 25, 32, 35 a 41 peruť). Kromě Britů byl Vickers F.B.5 používán ještě ve Francouzském a Dánském letectvu.
Vickersů bylo postaveno celkem kolem 224 kusů, ale na jaře 1916 již se jednalo o značně zastaralý model. Byl sice stále velmi důležitý a potřebný, ale i přes dodatečnou výzbroj dalším kulometem (osádka si i tak běžně brala do kabiny karabinu) na pravou stíhačku prostě neměl. V roce 1916 již nebyl dostatečně rychlý, ani jeho dostup, stoupavost atd. nemohla být konkurenceschopná.
Asi nejznámějším leteckým esem na Vickersu F.B.5 byl britský letec Frederick James POWELL (*1895 - +1992), který měl na svém kontě 6 uznaných sestřelů a dalších 9 nepotvrzených. Polovinu těchto sestřelů dosáhl na F.B.5 a druhou polovinu na F.E.8.
Další typy
F.B.6 – Vycházel konstrukčně přímo z typu F.B.5. Změnou bylo zvětšení rozpětí horního křídla. Tato verze se nikdy do sériové výroby nedostala.
F.B.9 – Jednalo se o další modifikaci typu F.B.5 s proudnicově designovanou gondolou a se zlepšením upevnění kulometu Lewis. Pro Royal Flying Corps bylo postaveno 50 ks, které se používali jako cvičné.
TTD _ Vickers FB.5
------------------------------------------------------------------------------------------
* Rozpětí: 11,13 m
* Délka: 8,28 m
* Hmotnost prázdného letounu: 553 kg
* Vzletová hmotnost: 930 kg
* Maximální rychlost: 113 km/h (ve výšce 1.500 m)
* Výzbroj: 1 – 2 kulomety Lewis 7,7 mm
* Dostup: 2.745 m
* Stoupavost: 1.520 m za 16 min.
* Vytrvalost: 4,5 h (cca 400 km)
* Motor / Výkon: Gnóme Monosoupape 9-válec / 100 k (75 kW)
* Počet členů osádky: 2
* Vyrobeno kusů: 224 ks
- 119 ks – fa Vickers, Velká Británie
- 99 ks – fa Darracq, Francie
- 6 ks – fa Nielson, Dánsko

Zdroje:
Stíhací letadla 1914 – 18, 1.díl – Zbyněk Válka – 2000
www.militaryfactory.com
www.theaerodrome.com
www.flugzeuginfo.net
www.acepolots.com
www.wikipedia.org
www.aviastar.org