Velká Británie_Airco DH.2
Napsal: 25/8/2008, 15:36
Airco DH.2
Britské stíhací letadlo WW1
nasazeno 1916 – 1918

Vývoj
Jednalo se o stroj, který byl vyvinut jako odpověď na Fokkerovy letouny E.I a E.III, které na jaře 1915 zajistili Německu leteckou převahu na západní frontě. Koncepčně vycházel z Royal Aicrcraft Factory FE.2 u kterého stejně jako u DH.2 byl hlavním konstruktérem Geoffrey de Havilland (*1882 - +1965).
Poměrně malý jednomístný stíhací letoun byl poháněn francouzským rotačním sedmiválcem Monosoupape (jednoventilový), což byl však později velký zdroj potíží. Pilot seděl v letounu v trupové gondole, ovládal jeden kulomet Lewis s bubnovým zásobníkem na 47 nábojů. Ten byl u prvních sériových strojů pohyblivý, ale obtížně se zaměřoval. Proto byl později montován pevně. Výhodou takovéto konce byla snadná výměna zásobníků, které byly v počtu čtyř kusů neseny na bocích kabiny. Projekt nové spojenecké stíhačky byl netrpělivě očekáván a dospěl ke svému zrodu v létě 1915 a prvního vzletu se dočkal 1.června 1915. První stroje pak byly na frontě nasazeny v únoru 1916. Na starší německé Fokkery E.I a E.III bez problému stačil díky své obratnosti, ale jinak nebyla s novým typem příliš vysoká spokojenost. Motor trpěl utrháváním válců, posměšně letci nazýván nemoc „cylindritis“, nedaly se regulovat jeho otáčky a tak po celou dobu běžel na plný výkon. To vedlo k tomu, že nebylo možno ovládat rozpětí rychlosti, což vedlo k problémům hlavně při přistání. Také dvakrát došlo k destrukci motoru za letu, což zapříčinilo dvě smrtelné nehody. Nebezpečným se taky zdálo být snadné vpadnutí letounu do vývrtky, která v té době většinou pilotů byla považována za smrtící past. Plně otevřený kokpit měl sice své výhody ve vynikajícím výhledu, ale mrazivý proud vzduchu a především pak v lety zimních měsících, byly pro piloty úplným utrpením.

Bojové nasazení
První letkou, která byla vybavena novými stroji, byla v únoru 1916 24.peruť RFC, které velel nositel nejvyššího britského vyznamenání – Victoria Crosss – slavný letec Lanoe Hawker. Ten když se pak prvně s DH.2 utkal s Fokkerem E.III, byl úspěšný a nepřítel se jen tak tak spasil únikem do střemhlavého letu. A to za řízením Fokkeru E.III nebyl nikdo jiný, než německé letecké eso Max Immelmann. Dne 30.května 1916 se obávaný Fokkerův jednoplošník stal kořistí Airca, která si začala rychle připisovat další zařízení. Slavným dnem se pak stal 1.červenec 1916, kdy major L.Rees zaútočil sám na formaci deseti německých dvoumístných letounů , přičemž dvě z nich sestřelil a ostatní se dali radši na úprk. Za tento čin v průběhu bojů u Sommy obdržel Victoria Cross. Během průběhu bojů u Sommy (1.července - 18.listopadu 1916) provedla 24.peruť celkem 774 bojových vzletů, přičemž dosáhla 44 vzdušných vítězství. Celkem RFC během této bitvy přišla o 782 letounů (sestřeleny, nehody...).

Airco DH.2 za letu
Britské úspěchy však měly jen krátkého trvání. Na konci roku 1916 začali k německým útvarům ve větším množství docházet letouny nové generace – Albatrosy a Halberstadty, a Airca DH.2 náhle rychle zastaraly. Stále sice ještě dokázali rozdávat rány, ale větší množství jich museli přijímat. V listopadu 1916 pak po vyrovnaném boji padl i slavný Lanoe Hawker, velitel 24.perutě RFC, kterého přemohl pozdější nejúspěšnější letecké eso První světové války, „Rudý baron“, Manfred von Richthofen. Ten pilotoval mnohem modernější Albatros. Po dalších těžkých ztrátách byli spojenci nuceni Airca DH.2 z předních linii stáhnout.

V Britském Royal Flying Corps byl DH.2 zastoupen zejména u 5, 11, 17, 18, 24, 29, 32, 41, 47 a 111.perutě. Nejznámějším leteckými esy na DH.2 byly Britové Patrick Anthony LANGAN-BYRNE (*1895 - +1916) a Alan Machin Wilkinson (*1891 - + 19??). Oba na těchto strojích dosáhli 10 leteckých vítězství, s tím že Langan-Byrne toho dosáhnul při nasazení od srpna do října, a Wilkinson v době mezi květnem až srpnem. Wilkinson poté přesedlal na Bristol F.2a, na kterém si připsal dalších 9 vzdušných vítězství.
Svou úlohu však Airco DH.2 ve své době splnilo, když na čas zpomalilo německou leteckou převahu a spojenci začali nasazovat nové typy letounů.
TTD _ Airco DH.2
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Rozpětí: 8,61 m
* Délka: 7,68 m
* Výška: 2,91 m
* Hmotnost prázdného letounu: 428 kg
* Vzletová hmotnost: 654 kg
* Maximální rychlost: 150 km/h (na úrovni moře)
* Výzbroj: 1 kulomet Lewis 7,7 mm (kadence 550 střel / min)
s bubnovým zásobníkem na 47 nábojů (celkem 5 zásobníků k dispozici)
* Dostup: 4.270 m
* Stoupavost: 2,77 m/s (výstup do 1.500 m za 24 min a 45 sec
* Vytrvalost/dolet: 2,45 h (cca 400 km)
* Motor / Výkon: Gnóme Monosoupape / 100 k (později Le Rhóne 9J / 110 k)
* Počet členů osádky: 1
* Vyrobeno kusů: 453 ks (fa Aicraft Manufacturing Company)

Zdroje:
Stíhací letadla 1914 – 18, 1.díl – Zbyněk Válka – 2000
Vojenská letadla – Václav Němeček - 1989
www.militaryfactory.com
www.theaerodrome.com
www.wikipedia.org
první obrázek upraven moderátorem do přijatelné velikosti pro Portál
Britské stíhací letadlo WW1
nasazeno 1916 – 1918

Vývoj
Jednalo se o stroj, který byl vyvinut jako odpověď na Fokkerovy letouny E.I a E.III, které na jaře 1915 zajistili Německu leteckou převahu na západní frontě. Koncepčně vycházel z Royal Aicrcraft Factory FE.2 u kterého stejně jako u DH.2 byl hlavním konstruktérem Geoffrey de Havilland (*1882 - +1965).
Poměrně malý jednomístný stíhací letoun byl poháněn francouzským rotačním sedmiválcem Monosoupape (jednoventilový), což byl však později velký zdroj potíží. Pilot seděl v letounu v trupové gondole, ovládal jeden kulomet Lewis s bubnovým zásobníkem na 47 nábojů. Ten byl u prvních sériových strojů pohyblivý, ale obtížně se zaměřoval. Proto byl později montován pevně. Výhodou takovéto konce byla snadná výměna zásobníků, které byly v počtu čtyř kusů neseny na bocích kabiny. Projekt nové spojenecké stíhačky byl netrpělivě očekáván a dospěl ke svému zrodu v létě 1915 a prvního vzletu se dočkal 1.června 1915. První stroje pak byly na frontě nasazeny v únoru 1916. Na starší německé Fokkery E.I a E.III bez problému stačil díky své obratnosti, ale jinak nebyla s novým typem příliš vysoká spokojenost. Motor trpěl utrháváním válců, posměšně letci nazýván nemoc „cylindritis“, nedaly se regulovat jeho otáčky a tak po celou dobu běžel na plný výkon. To vedlo k tomu, že nebylo možno ovládat rozpětí rychlosti, což vedlo k problémům hlavně při přistání. Také dvakrát došlo k destrukci motoru za letu, což zapříčinilo dvě smrtelné nehody. Nebezpečným se taky zdálo být snadné vpadnutí letounu do vývrtky, která v té době většinou pilotů byla považována za smrtící past. Plně otevřený kokpit měl sice své výhody ve vynikajícím výhledu, ale mrazivý proud vzduchu a především pak v lety zimních měsících, byly pro piloty úplným utrpením.

Bojové nasazení
První letkou, která byla vybavena novými stroji, byla v únoru 1916 24.peruť RFC, které velel nositel nejvyššího britského vyznamenání – Victoria Crosss – slavný letec Lanoe Hawker. Ten když se pak prvně s DH.2 utkal s Fokkerem E.III, byl úspěšný a nepřítel se jen tak tak spasil únikem do střemhlavého letu. A to za řízením Fokkeru E.III nebyl nikdo jiný, než německé letecké eso Max Immelmann. Dne 30.května 1916 se obávaný Fokkerův jednoplošník stal kořistí Airca, která si začala rychle připisovat další zařízení. Slavným dnem se pak stal 1.červenec 1916, kdy major L.Rees zaútočil sám na formaci deseti německých dvoumístných letounů , přičemž dvě z nich sestřelil a ostatní se dali radši na úprk. Za tento čin v průběhu bojů u Sommy obdržel Victoria Cross. Během průběhu bojů u Sommy (1.července - 18.listopadu 1916) provedla 24.peruť celkem 774 bojových vzletů, přičemž dosáhla 44 vzdušných vítězství. Celkem RFC během této bitvy přišla o 782 letounů (sestřeleny, nehody...).

Airco DH.2 za letu
Britské úspěchy však měly jen krátkého trvání. Na konci roku 1916 začali k německým útvarům ve větším množství docházet letouny nové generace – Albatrosy a Halberstadty, a Airca DH.2 náhle rychle zastaraly. Stále sice ještě dokázali rozdávat rány, ale větší množství jich museli přijímat. V listopadu 1916 pak po vyrovnaném boji padl i slavný Lanoe Hawker, velitel 24.perutě RFC, kterého přemohl pozdější nejúspěšnější letecké eso První světové války, „Rudý baron“, Manfred von Richthofen. Ten pilotoval mnohem modernější Albatros. Po dalších těžkých ztrátách byli spojenci nuceni Airca DH.2 z předních linii stáhnout.

V Britském Royal Flying Corps byl DH.2 zastoupen zejména u 5, 11, 17, 18, 24, 29, 32, 41, 47 a 111.perutě. Nejznámějším leteckými esy na DH.2 byly Britové Patrick Anthony LANGAN-BYRNE (*1895 - +1916) a Alan Machin Wilkinson (*1891 - + 19??). Oba na těchto strojích dosáhli 10 leteckých vítězství, s tím že Langan-Byrne toho dosáhnul při nasazení od srpna do října, a Wilkinson v době mezi květnem až srpnem. Wilkinson poté přesedlal na Bristol F.2a, na kterém si připsal dalších 9 vzdušných vítězství.
Svou úlohu však Airco DH.2 ve své době splnilo, když na čas zpomalilo německou leteckou převahu a spojenci začali nasazovat nové typy letounů.
TTD _ Airco DH.2
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Rozpětí: 8,61 m
* Délka: 7,68 m
* Výška: 2,91 m
* Hmotnost prázdného letounu: 428 kg
* Vzletová hmotnost: 654 kg
* Maximální rychlost: 150 km/h (na úrovni moře)
* Výzbroj: 1 kulomet Lewis 7,7 mm (kadence 550 střel / min)
s bubnovým zásobníkem na 47 nábojů (celkem 5 zásobníků k dispozici)
* Dostup: 4.270 m
* Stoupavost: 2,77 m/s (výstup do 1.500 m za 24 min a 45 sec
* Vytrvalost/dolet: 2,45 h (cca 400 km)
* Motor / Výkon: Gnóme Monosoupape / 100 k (později Le Rhóne 9J / 110 k)
* Počet členů osádky: 1
* Vyrobeno kusů: 453 ks (fa Aicraft Manufacturing Company)

Zdroje:
Stíhací letadla 1914 – 18, 1.díl – Zbyněk Válka – 2000
Vojenská letadla – Václav Němeček - 1989
www.militaryfactory.com
www.theaerodrome.com
www.wikipedia.org
první obrázek upraven moderátorem do přijatelné velikosti pro Portál