Střední tank M3 (Grant a Lee)*

Obrněná technika USA do roku 1945
Odpovědět
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Střední tank M3 (Grant a Lee)*

Příspěvek od TonyHazard »

Americký tank z období 2. světové války
Americký střední tank M3 ( Grant, Lee)* Obrázek
)* britské označení

Předmluva
Při popisu tohoto amerického středního tanku se vrátím o několik let zpět, do období 1. světové války, kdy americká armáda měla postavenu, jen jednu tankovou jednotku. Jednalo se o 304. tankovou brigádu, které velel, později velmi známý, George S. Patton, v té době v hodnosti majora. Jednotka měla ve stavu 175 bojových vozidel a poprvé si prožila bojový křest na konci 1. světové války, a to, dne12.září 1918 u Saint-Michelu a do příměří 11. listopadu 1918 přišla o50% svých mužů a skoro o všechna vozidla (90%).
Po skončení války, i přes demobilizaci armády, v letech 1919-1920 vyrobil americký průmysl 952 lehkých tanků American Renault 6-ton Tank a 100 těžkých tanků Mark VIII.
Ale v červnu 1920 Kongres rozhodl rozpustit existující tankové jednotky, tanky dostaly pěchotní jednotky a byla jim dána pouze podpůrná úloha a toto trvalo až do roku 1927, a ke změně došlo až když se ministr obrany Dwight Davis zúčastnil manévrů britské armády, kde měl možnost se seznámit s možnostmi tankových jednotek.
Pod dohledem náčelníka štábu generála C. P. Summeralla bylo naplánováno vytvořit pokusnou jednotku, ale organizace této jednotky byla dána majorovi Adnovi R. Chaffeemu. Jednotka byla umístěna ve Fort Meadu, ke dni 1. července 1928, jako pokusná mechanizovaná brigáda. Dále vznikly další tankové jednotky, organizačně spojené s jezdectvem.
Krátce před začátkem druhé světové války americká armáda měla ve výzbroji převážně lehké tanky, s výjimkou několika zastaralých středních tanků. Bylo to z důvodu nezájmu oficiálních míst, dále důsledkem různých názorů ve velení armády, kde se vedly pochybovačné řeči o roli tanků v budoucích konfliktech. A když se k tomu přičte minimální vojenský rozpočet na výrobu nových tanků, bylo najednou zjištěno, že americká armáda nemá dostatek tanků, žádnou zpracovanou taktiku tankového boje, vycvičené posádky a už vůbec výrobní kapacity pro hromadnou výrobu tanků. Američané se také dozvěděli, že německá armáda vyzbrojuje své tankové jednotky středními tanky, proto byla nutnost výroby podobných vozidel i pro americkou armádu, podepřená možností, že se tyto tankové jednotky střetnou jako protivníci v příští válce.

Obrázek

Část první : Vznik a vývoj středního tanku M3

V tomto duchu vzniká střední tank M2 , rozhodnutí o výrobě tohoto tanku bylo přijato Oddělením výzbroje (Ordnance Deparment) v květnu 1936. Američtí konstruktéři, tlačení hlavně časem, navrhli kompromisní, zároveň svérázné řešení, rozšířili a prodloužili korbu lehkého tanku M2, s tím, že přidali k podvozku další vozík opatřený třetím párem pojezdových kol. Projekt nazvaný T5 byl vyzbrojen kanonem ráže 37 mm v plně otáčivé věži a čtyřmi kulomety v kasematech v rozích korby. Vozidlo mělo být poháněno sedmiválcovým hvězdicovým zážehovým motorem Continental o výkonu 199,8 kW (268 HP). V listopadu 1937 byla hotova pojízdná maketa tanku s ocelovým podvozkem a s horní částí korby vyrobenou ze dřeva.
Kompletně ocelový prototyp obdržel označení T5 Medium Tank, Phase I (W-30369), a byl dovezen do Aberdeenu v únoru následujícího roku. Ve věži byla namontována jen pouhá atrapa výzbroje, protože kanon nebyl pro tento tank ještě dokončen, Prototyp měl ve středu a výše umístěno stanoviště řidiče a navíc dva kulomety. Jelikož nebyl ještě hotov plánovaný kanon, byl první prototyp vyzbrojen dvěma kanony ráže 37 mm M2A1 spřaženými s kulometem ráže 7,62 mm. Na zádi tohoto prototypu byly navíc instalovány deflektory, které měly odrážet střely do zákopů. Pro projekt T5 Phase II byl plánován pohon vznětovým motorem, ale z toho nápadu sešlo. Další , v pořadí druhý prototyp Phase III, byl dokončen v listopadu roku 1938, byl vybaven novým rychlopalným kanonem ráže 37 mm, jako pohon byl instalován devítiválcový hvězdicový zážehový motor Wright s výkonem 258 kW (346 HP), který mu dodal rychlost až 53 km/h. Stanoviště řidiče bylo dáno na levou stranu korby, a byl zesílen pancíř, čož zvýšilo hmotnost tanku na 19,3 t. U sériově vyráběných strojů M2 Medium Tank byla tloušťka pancíře snížena na 25 mm, tím se hmotnost tanku snížila na potřebných 17,2 t, protože hmotnost prototypu (19,3 t) překračovala nosnost průměrného amerického mostu. Stanoviště řidiče bylo vráceno do středu a vozidla poháněl také motor Wright, o málo vyšším výkonem (260,9 kW /350 HP/) s pětistupňovou převodovkou. Tanky měly pásy o šířce 356 mm, a byly vybaveny gumovými spojkami. Závody Rock Island Arsenal v létě 1939 vyrobily celkem 18 kusů tanků M2. To také v době vypuknutí druhé světové války byly jediné americké střední tanky, a po zprávách o německém tažení v Polsku byl pancíř M2 uznán jako slabý. Proto také v květnu 1940 byla vypracována nová verze, s označením M2A1. Verze byla vybavena novým motorem Wright R975EC2 s výkonem 298,2 kW (400 HP), který byl doplněn kompresorem. Na korbu se zesíleným pancířem na 32 mm byla nainstalována nová dvojmístná věž, posíleno bylo také zavěšení a zešířeny pásy. Tyto změny přinesly zvýšení hmotnosti na 18,7 t.
Byla plánována masová výroba, armáda jich měla obdržet během 18 měsíců na 1741 kusů. ale v té době byl již koncepčně zastaralý, i když ho porovnáme s tanky roku 1939, byl to takový dobrý průměr. Byl vyzbrojen kanonem ráže 37 mm, jeho pancéřovaní mělo tloušťku jen 32 mm, a byl dost vysoký, což nebyla žádná přednost. Jen závody společnosti Chrysler měly zadanou výrobu na 1000 kusů této techniky. Ale úspěch německých tankových jednotek ve francouzské kampani donutila americké vedení přehodnotit situaci, objednávky byly zrušeny, pouze v Rock Island Arsenalu byla v období od prosince 1940 do srpna 1941 vyrobena série asi 94 tanků M2A1 (objednaných 106), tyto stroje nebyly nikdy použity v boji, ale byl na nich prováděn výcvik a v roce 1942 uznána jako zastaralá.
Chaffee, v té době již generál, se snažil prosadit samohybná děla ráže 75 mm, kterými by vyzbrojil tanková vojska, vytvořená již v roce 1940, schopné ničit protitankové dělostřelectvo, a také chyběla vozidla, které by se s úspěchem postavila německém středním tankům. Byly hledány možnosti adaptace vozidla M2A1, s tím, že na korbu M2 instalovat plně otáčivou věž s kanonem ráže 75 mm, ale takový kanon Američané neměli, a tak se rozhodli okopírovat francouzský tank B1 bis, který měl instalovánu houfnici ráže 75 mm na korbě. Tento nápad byl již vyzkoušen, při přestavbě druhého prototypu T5 na samohybné dělo T5E2. Bylo tedy rozhodnuto zvětšení pravého kasematu, do kterého byla instalována houfnice ráže 105 mm, s tím, že na korbu byla dána malá věžička s jedním kulometem a velkým dálkoměrem. Další konstrukční změny, zesílení pancíře a žádost Britů o okamžitou pomoc při dodávkách tanků pomohly tomuto vozidlu stát se východiskem pro vývoj nového tanku.
Jak zde bylo již uvedeno, po hlášeních zpravodajských služeb, blesková válka nejen ve Francii, otevřela oči i těm nejzarytějším pochybovačům, a jak to bývá, najednou se našly výrobní kapacity, finanční zdroje a začaly se připravovat nové prototypy tanků. Projektová dokumentace byla hotova v rekordním čase, výroba byla schopna vyprodukovat velké množství techniky.

Obrázek Obrázek

Vývoj nového tanku začal kolem 15. června 1940, a již 11. července dostal nový stroj označení M3, přesto, že nebyl dokončen ani úvodní projekt. Společnost Chrysler obdržela dne 28. srpna 1940 zakázku na 1000 tanků M3, náhradou za zrušenou smlouvu na výrobu tanků M2. Vypracování konečné koncepce se protáhlo do konce září 1940. Generál Chaffee požadoval plně otáčivou věž s kanonem ráže 75 mm, bylo probráno mnoho variant umístění kanonu, ale nakonec bylo rozhodnuto, o podobném řešení jako u prototypu T5E2, s tím, že věž s kanonem ráže 37 mm se spřaženým kulometem byla umístěna na korbě, a na ní další věžička s protiletadlovým kulometem. Tato věž byla nejdříve otestována na jednom vozidle M2, s tím, že po levé straně čela korby byly plánovány další dva kulomety. Tato kompromisní výzbroj byla řešením mezi potřebami pěchoty (protitankový kanon ráže 37 mm) a jezdectva (kanon ráže 75 mm).
Maketa konečné verze projektu byla převedena koncem roku a v Rock Island Arsenalu se pustili do výroby vzorového stroje, který byl hotov 13. března 1941. V porovnání s původním projektem, byl u makety zvětšen obsah palivových nádrží, snížena podlaha koše věže, odstraněna zbývající kasemata, zlepšena viditelnost z vnitřku tanku a celkově zajištěna bezpečnost posádky. Bylo navrženo vyrobit jen 360 kusů tanku M3, protože zástupci tankových vojsk nebyli s novým tankem vůbec spokojeni, a očekávali, že se co nejdříve začne vyrábět tank v plně otáčivé věži s kanonem ráže 75 mm. Je třeba říci, že projekt tanku M4 Sherman byl v tom čase částečně hotov, ale pokud by se vše připravilo na výrobu tanku M4, trvalo by to ještě dlouho, a tohle velké zdržení vlastně rozhodlo ku prospěchu výroby tanku M3, než bude výroba tanku M4 kompletně připravená.
Posádka tanku M3 byla složena ze sedmi mužů (velitele tanku, řidiče, radisty, střelce z kanonu ráže 75 mm a jeho nabíječe, střelce z kanonu ráže 37 mm a nabíječe kanonu ráže 37 mm). Byl zesílen čelní pancíř na 50,8 mm a boční na 38,1 mm, čímž stoupla hmotnost na 28,2 t, a protože nebyl zvýšen výkon motoru, klesla maximální rychlost vozidla na 35,4 km/h, dále tank byl vybaven radiostanicí SCR 508. Koncem března začaly v Aberdeenu probíhat armádní testy prototypu.

Obrázek Obrázek

Sériová výroba středního tanku M3 byla rozdělena mezi několik společností. Společnost Detroit Arsenal dokonce začátkem září 1940 začala budovat novou halu na výrobu tanků M3, v lednu 1941 nedaleko Detroitu byl postaven základ výrobní haly dlouhé 420 m a 152,5 m široké, a to byl vlastně tank M3 ve fázi vývoje. Výrobní hala byla v celku hotova koncem března 1941 a mezitím konstruktéři Chrysleru připravovali technickou dokumentaci nezbytnou pro sériovou výrobu. Další společnosti, které se měly podílet na výrobě tanků M3, byly tyto, American Locomotive Company, Pressed Steel Car Company, Baldwin Lokomotive Works a Pullman Standard Car Company, také byla přizvána společnost Lima Locomotive Company, ale z určitého důvodu z toho sešlo, Spojené státy zatím nebyly ve válečném stavu, a armáda tolik tanků nepotřebovala.
Další zásadní vliv na velikost výroby určovala potřeba Velké Británie, která se v roce 1940 obrátila na Spojené státy s pomocí o vyzbrojení svých jednotek, když většinu obrněné techniky po boji musela zanechat na evropském kontinentu. Britská delegace rozpracovala s americkou stranou rozhovory ohledně výroby křižníkové tanky (3650 kusů) podle britského projektu. Ale narazila na problém, američtí průmyslníci, ani americká vláda nebyla ochotna začít výrobu cizího produktu. Další, neméně důležitý prvek, byla odlišná koncepce použití tanků, britská strana upřednostňovala tank, jako základní prostředek pro boj s tanky nepřítele, zatímco pro Americkou armádu to bylo pouze bojové vozidlo rychlých jednotek, působící v týlu nepřítele po prolomení fronty. Nakonec k dohodě došlo, Britové americkou koncepci výroby tanku uznali, protože tank nabízený Američany disponoval velkou palebnou silou a byl vhodný i k boji s tanky nepřítele. A tak mimo společnosti v Detroitu, se na výrobě britské zakázky podílely také společnosti American Locomotive Company, která měla vyrobit 685 tanků a fabrika Baldwin Locomotive Works, na kterou připadlo dodat 534 kusů této techniky.
První vyrobené tanky byly hotové již začátkem dubna, a byly to výrobky společnosti Amercan Locomotive Company (ALCO) a Baldwin Locomotive Works, protože jejich výrobní haly byly připraveny, v Detroitu byl první tank hotov až 12. dubna 1941. Pro první jmenované společnosti (ALCO, Baldwin), byl k dispozici pouze jen jeden systém přenosu výkonu motoru, takže ministrovi obrany a generálnímu štábu, bylo nejdříve předvedeno vozidlo společnosti ALCO, systém demontován, převezen do společnosti Baldwin, kde se ukázka bojového vozidla předvedla o pár dní později.
Sériová výroba tanků v těchto společnostech (ALCO, Baldwin) se úplně rozjela v červnu, montážní linky Chrysleru v Detroitu opustily první tanky v červenci a z výrobních linek společností PSC a Pullman sjížděly obrněné stroje v srpnu 1941. Zde jsou počty vyrobených tanků M3 od začátku výroby do jejího ukončení v srpnu roku 1942 od jmenovaných společností : ALCO (385 kusů), Baldwin (295 kusů), Chrysler (3243 strojů), Pullman (500 kusů) a PSC (501 kus), celkem bylo vyrobeno 4924 tanků M3 (Lee I / Grant I), v této statistice jsou uvedena i vozidla s nainstalovanými britskými věžemi (některý zdroj uvádí pouze počet 4724 tanků).
Také byla plánována výroba tanků M3 v kanadské pobočce firmy ALCO, v Montreal Locomotive Works, mělo zde být vyrobeno 1175 strojů této verze, přizpůsobených kanadským klimatickým podmínkám. Společnost měla od americké strany kompletní dokumentaci tanku, ale Britové, kteří měli v Kanadě větší vliv, zde prosadili svou koncepci křižníkového tanku, a tak byl z tanku M3 použit pouze podvozek a pohon a horní část korby byla úplně jiná, s výzbrojí v jedné věži. Vozidlo, které bylo nazváno Ram, bylo podle ráže kanonu vyráběno v několika verzích, stroj Ram Mk.I (kanon ráže 40 mm), verze Ram Mk. II (kanon ráže 57 mm) a také byl pro tank Ram blokován název M3A6.
Sériové tanky se pohybovaly maximální rychlostí v rozmezí od 33,8 - 38,6 km/h, a jejich hmotnost byla 31 tun. Byly sice pomalejší než německé tanky PzKpfw III, ale jejich výzbroj byla lepší, první vozidla měla nainstalován kanon M2 ráže 75 mm. Bylo to americkou stranou upravené francouzské dělo, vyvinuté koncem 19. století, kanon měl být hlavně použit k ničení pozemních cílů, proto byla hlaveň zkrácena z důvodu zpětného rázu úsťové rychlosti střely. Po této úpravě byl kanon vybaven protizávažím na konci hlavně, ne všechny stroje měly tuto úpravu, stabilizátor nebyl montován ze začátku výroby, například v Detroitu byla instalace stabilizátoru zavedena v listopadu 1941 a u ostatních společností dokonce až v lednu 1942.
Do vozidel dalších sérií byly montovány kanony M3 s delší hlavní a vyšší úsťovou rychlostí, protože si to vyžádala potřeba v boji s německými tanky, podle projektu měl být v otáčivé věži instalován kanon M6 ráže 37 mm, ale výkyvy v dodávce byly příčinou, že byl montován starší kanon M5, a dokonce část vozidel vyjela z výrobní linky bez jakékoliv hlavní zbraně ve věži. Dále bylo zjištěno při testech na polygonu, že při palbě z ručních zbraní mohou být poškozeny a tím pádem vyřazeny z činnosti mechanismy otáčení kanonu ráže 75 mm a také systémy zvedání obou kanonů. Byly vyvinuty speciální kryty, ale jejich používaní bylo využito jen ojediněle. U vozidel pozdějších výrobních sérií byl u kanonu ráže 75 mm vyměněn periskopový zaměřovač za modernější teleskopický typu M15, byl také zrušen jeden kulomet z korby a odstraněna část střílen. Dalším problémem se staly postranní průlezy, které se zasekávaly, a to buď způsobenou poruchou, nebo důsledkem zásahu střelou, to se vyřešilo celkem jednoduše, byly zavařeny nebo zakryty pancéřovými deskami, a aby se zvýšila možnost opuštění tanku, byl přidán únikový průlez na dně korby. Řidič navíc dostal funkci radisty, čímž se počet osádky snížil na šest osob.
Tank procházel dalšími modifikacemi až během výroby. Před jejím urychleným zavedením totiž neproběhly žádné větší testy na polygonech. Tank se tak dostal do velkosériových výrobních linek doslova přímo z výkresů. Z úprav můžeme vyjmenovat například vylepšení ventilace bojového oddílu, posílení podvozku dodáním silnějších pružin a u závěrečných sérií bylo posunuto směrem dozadu podpůrné kolo. Bylo také vyzkoušeno použití horizontálních pružin tlumiče, a to u tanku se sériovým číslem W-305005, ale byl to jen pokus, jinak v sériové výrobě to nebylo zavedeno. V rámci vylepšení byly montovány také širší pásy a na zadní část korby byly přidány dvě bedny na nářadí.

Obrázek

V říjnu 1940 byla podána zakázka na vozidla podle britských požadavků. Nejdříve je vyráběly závody společnosti Baldwin, Pullman a Lima Locomotive Works, poslední jmenovaná podstoupila zakázku firmě Pressed Steel Car Company (PSC), celkem britská strana objednala 2085 středních tanků M3. Na základě britských požadovaných změn, byla postavena objemnější odlévaná zploštělá věž protažená směrem dozadu, kde byla umístěna radiostanice. Protiletadlová přidaná věžička byla odstraněna na ůkor většího průlezu, na který byl podle možnosti nainstalován protiletadlový kulomet. Věž britské verze byla hotova a testována v listopadu na tanku M2. Britská verze tanku byla doplněna protipísečnými kryty nad pásy, periskopem pro řidiče, a byly pro ni vyvinuty speciální pásy WE-210. V zadní části korby byly později pancéřovány nádrže na palivo, to se však týkalo jen tanků nasazených později v Malajsii.
Britové se dočkali prvního tanku v červnu 1941 od firmy Baldwin, a poslední vyjel z výrobní linky v březnu roku 1942. Britové pojmenovali svou verzi tanku M3 podle velitele armády Unie za občanské války a pozdějšího prezidenta USA generála Granta, tank dostal tedy název Grant (později General Grant) . Britská armáda, bojující nejen v Africe, ale i na Dálném východě, a výroba Grantů nestačila pokrýt její potřeby, bylo dohodnuto vyplnit tuto mezeru dodávkou tanků M3 v původní americké verzi, a to, v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu (lend-lease). Tyto tanky proto, aby se to nepletlo, dostaly název Lee (později General Lee) (podle velitele armády Konfederace generála Lee. Americká strana nikdy nepoužila tyto názvy, podle ní nesl tento tank pouhé označení ,,střední tank M3".

Obrázek Obrázek

<> Pokračování <>
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 3/9/2009, 19:10, celkem upraveno 11 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Americký střední tank M3 (Grant a Lee)*

Příspěvek od TonyHazard »

Americký střední tank M3 (Grant, Lee) - pokračování

Část druhá : Další verze a technická data středního tanku M3

Verze středního tanku (M3A1) se od původní odlišovala hlavně odlévaným pancířem horní části korby (bylo zjištěno, že když je odlévaná malá věž, bylo by dobré zkusit odlít další díly tanku, například korbu). Aby měl odlévaný pancíř stejnou odolnost jako pancíř válcovaný, musel být o málo silnější, ale na druhou stranu měl zase jiné přednosti. Zaoblené tvary korby pomohly snížit hmotnost tanku (asi 29t) a střely se lépe odrážely od jejího povrchu. Další předností odlévaného pancíře byla absence nýtů, které při možném zásahu střelou (i menší ráže) přebíraly funkci střely a mohly zapříčinit zranění osádky a poškození vnitřku tanku. Postranní průlezy byly odolnější, a u vozidel následujících výrobních sérií nebyl vytvořen průlez na levé straně a pozorovací škvíra byla nahrazena ventilátorem.
Tato verze (M3A1) sjížděla z montážních linek pouze u společnosti ALCO, kde bylo od února do srpna 1942 smontováno 300 tanků. U některých (28) byl použit jako pohon vodou chlazený vznětový hvězdicový 10válcový motor Guiberson T-1400-2. Při testech na polygonu v Aberdeenu bylo zjištěno, že při maximálním výkonu 263,9 kW (354 HP) je stroj s tímto motorem při nižších rychlostech spolehlivější a přejede skoro dvojnásobnou vzdálenost. Motor byl velmi křehký a vyžadoval pečlivou obsluhu a údržbu, a to nebylo možné v polních podmínkách zajistit.

Obrázek Obrázek

U této verze tanku (M3A2) byl použit pancíř svařovaný z válcovaných plátů , zůstala odlévaná věž. Spojení pancéřových plátů svářením samozřejmě nepotřebovalo nýty, také odpadlo použití rámů, na které byly desky montovány, konstrukce byla zesílena a také byla snížena celková hmotnost. Výrobní náklady se tímto snížily a celkově to zvyšovalo odolnost pancíře. Ve společnosti Baldwin Locomotive Works bylo vyrobeno jen 12 kusů této verze a to v období od ledna do března 1942, jinak tato verze byla shodná s původní verzí středního tanku, a hmotnost tanku verze M3A2 byla 28 tun.
Svařovaný pancíř byl použit i u následující verze (M3A3) a byla první, do které byly montovány ve větším množství vznětové pohonné jednotky, bylo to způsobeno tím, že byl velký nedostatek zážehových leteckých motorů. Protože silný motor obsahoval příslušenství, které zabránilo montáž do tanků, bylo rozhodnuto použít dva menší motory, které byly určeny do nákladních automobilů. Nejlépe vyhovoval ve velkém počtu vyráběný motor General Motors G-71, a proto byla v srpnu 1941smluvně podepsána montáž této pohonné jednotky do středních tanků M3. Dva spojené motory dostaly převodovku, která byla zkonstruována tak, že umožnila jízdu i za předpokladu, že jeden motor bude poškozen bojem, nebo se na něm vyskytne porucha. Přesto montáž rozměrného pohonného bloku, který obdržel název General Motors 6046 s maximálním výkonem 305,7 kW (410 HP) nebyla jednoduchá, musela se posunout přepážka mezi motorovým a bojovým oddílem o 30,5 cm dopředu a byla také změněna deska nad motorem. Bylo také potřeba prodloužit zadní část korby, aby bylo možné zde umístit velké chladiče, protože v předchozích tancích nebyly potřeba. Verze středního tanku označená M3A3 byla produkována firmou Baldwin Locomotive Works, a ta jich v období od ledna do prosince roku 1942 postavila na 322 kusů.

Obrázek Obrázek

Tank verze M3A4 obdržel úplně nový motor vyvinutý motorovým oddělením společnosti Chrysler, které vedl Williamem Knudsenem. Jednalo se o pohonný blok, poskládaný z pětiválcových řadových motorů ve tvaru hvězdice, s názvem A57, který byl hotov v polovině listopadu. Poněvadž tak velká pohonná jednotka se nevešla do normálního tanku M3 bylo navrženo několik zásadních změn v celkové konstrukci vozidla. Musela se prodloužit vana korby o 30 cm a výška korby poskočila o 38 cm. Na dně pod motorem byla vytvořena deseticentimetrová vyboulenina. V místě prostřední palivové nádrže byl umístěn objemný chladič, i když byly postranní nádrže prodlouženy, nedokázaly nahradit ztrátu prostřední nádrže, a tím se snížil obsah z 661,5 litru na 604,8 litrů paliva.
Motor A57 spaloval 80 oktanový benzin, naproti tomu motor R975 vyžadoval palivo o 92 oktanech. Výkon této pohonné jednotky byl vyšší než u jiných verzí, vykazoval 316,9 kW (425 HP), a stroj verze M3A4 s hmotností 30,5 t byl schopen jet rychlostí až 48,3 km/h. Od června do srpna 1942 bylo společností Detroit Tank Arsenal smontováno celkem 109 tanků M3A4.
Střední tanky verze M3A5 měly pohonnou jednotku shodující se s verzí M3A3, lišící se jen tím, že byl použit opět nýtovaný pancíř, a tento krok zpět byl zapříčiněn vstupem USA do války, a tím stoupla potřeba tanků. Společnost Baldwin Locomotive Works vyprodukovala v období od ledna do prosince 1942 na 591 tanků v této verzi, z nichž britská armáda dostala 185 kusů, s tím, že na nich byly umístěny věže britské verzi. Uvedené obrněné vozidla byly poslány do severní Afriky, později už jako velitelská a ženijní na italském poloostrově.
Další čtyři pokusné verze :
Verze M3E1 a M3A1E1 - testován řadový motor Ford V-8
Verze M3A5E1 - se dvěma převodovkami GM Hydramatic
Verze M3A6E2 - s novou transmisí.

Obrázek
Střední tank M3 CDL (Canal Defense Light), byl po Matildě CDL další verze vozidla opatřeného výkonným reflektorem k osvětlování bojiště, která byla postavena na základě britské aktivity. Vozidlu zůstala hlavní výzbroj (kanon ráže 75 mm) a v místě věže s kanonem ráže 37 mm byla umístěna pancéřová věžička (síla pancíře 64,8 mm). Obsluha reflektoru měla k možnosti obrany kulomet Besa 7,92 mm (britská verze) nebo kulomet Browning 7,62 mm (americká verze). Oblouková lampa (výkon 13 milionů cd) vytvářela světelný sloup přes škvíru vysokou 61 cm a širokou 9,5 cm, a tím byla vytvořena ve vzdálenosti 910 m světelná stěna široká 309 m a vysoká 32 m. Reflektor byl napájen generátorem o výkonu 10 kW , poháněném motorem tanku. Britové poslali Američanům na otestování šest věží, a ti si vybrali výrobek firmy Mole-Richardson Company. Program přepracování byl utajen a firma ALCO ho nazvala Shop Tractor T10. Věže byly převáženy v přísném utajení do Rock Island Arsenalu, kde byly umístěny na podvozky tanků M3 a M3A1. V období od června 1943 do konce roku 1944 bylo tímto způsobem osazeno na 497 tanků. Těmito vozidly byly vytvořeny dvě britské tankové brigády, ale byly nasazeny pouze dvakrát, a to, v roce 1945 při přechodu Rýna a při přechodu Labe, v posledních dnech války, v operaci nazvané Plunder. Později byly přemístěny na Dálný východ, avšak proti japonským jednotkám nebyly použity.

Obrázek

Vyprošťovací tank M31 : Američané podle německého vzoru měli v úmyslu vytvořit jednotky, které by se zabývaly odtahem poškozených obrněných vozidel. Tento úmysl přestavět střední tanky M3 na vyprošťovací vozidla byl projednáván již na začátku roku 1942. Po masivním nasazením tanků M4 Sherman, tanky M3, stažené z fronty, byly předělávány na tanky vyprošťovací. Byla demontována výzbroj, jen kulomet (byly verze i s dvěma kulomety M1919A4) v korbě byl ponechán. Na věži byl kanon 37 mm nahrazen jeřábem Gar Wood Model 10-Y5500, který byl schopen zvednout náklad ve váze 5 tun, a s oporou až váhu 15 tun. Tyto opěry bylo možno uchytit na korbě vpředu nebo vzadu na desce motoru. O tah jeřábu se postaral naviják o tahu 27,7 tun (jiný zdroj uvádí tah až 29,63 tun / 60000 lb), uložen v bojovém oddíle. Na zmatení nepřítele bylo vozidlo osazeno atrapami hlavní výzbroje. Byla možnost umístit kulomet na věž. Společnost Baldwin Locomotive Works zajišťovala přestavbu tanků na tahače, ze začátku se mělo tímto způsobem získat přes 750 tahačů s označením T2 (následně byl název vozidla změněn na M31). Později byly na přestavbu posílány i tanky verze M3A3 (ozn. M31B1) a M3A5 (ozn. M31B2), a to, po vyčerpání tanků M3. Hmotnost vyprošťovacích tanků vzrostla oproti běžným tankům skoro o 4 tuny, částečně tím, že na zadní část stroje byly umístěny objemné bedny na nářadí a příslušenství.

Obrázek

Další vozidla stavěná na základě konstrukce středního tanku M3 :
Těžký tahač T16. Na začátku roku 1942 byl započat vývoj těžkého tahače, vybudovaném na korbě tanku M3A5. Do výroby nebyl zaveden pravděpodobně z důvodu malého nákladního prostoru, neboť mělo požadovaný výkon, který byl zajištěn navijákem o tahu 18,1 tun.
Dělostřelecký tahač M33. Vyprošťovací vozidla v počtu 133 kusů byla v Chester Tank Depotu přestavěna na dělostřelecké tahače, a to tak, že byly odstraněny věže se zvedáky, a na jejich místo byly umístěny kompresory na zajištění tlaku v brzdách tažených děl.
Na podvozku tanku M3 byly vyrobeny také dva prototypu samohybných děl : první s velkým profilem s označením T24 a další (T409), které mělo být zařazeno do výroby pod označením M9. Nebyly nakonec vyráběny, pro nedostatek kanonů. To se vyřešilo umístěním houfnice ráže 105 na tento podvozek a samohybné dělo se začalo vyrábět ve velkém, nejdříve jako T32 a později pod označením M7 Priest (kněz, jiný zdroj uvádí název ,,kazatel'')
Ženijní vozidla vzniklá na podvozku M3 dostala název Scorpion, byly bez hlavní výzbroje (kanon ráže 75 mm), nejvíce jich bylo postaveno ve verzi III a IV. V severní Africe bylo vyvinuto zvláštní ženijní vozidlo, postavené na podvozku tanku M3 (bez hlavní výzbroje), určené na likvidaci min. Bylo osazeno vířícím ramenem, jehož konce vypouštěly granáty, které měly (teoreticky) vyvolat výbuch min. Na pás šířky 6 m a délky 300 m byla určena zásoba 170 granátů, ale vozidlo nebylo nikdy použito. Na ničení min byly použity sériové americké tanky s vlekem T1, britské tanky pak ničily miny pomocí řetězových vleků.

Obrázek

Charakteristické znaky vozidla M3 a technická data tanku M3 General Grant 1
Charakteristické znaky :
> vysoký profil
> dva kanony hlavní výzbroje, instalované v korbě (75 mm) a ve věži (37 mm)
> pohon pomocí hvězdicového leteckého motoru (převážná část)
> Celkově tank působil archaickým dojmem, ale jeho hlavní mínus byl vysoký profil, což ho v boji dělalo velmi zranitelným, také nebylo možno zakopat, protože tím byla vyřazena jeho hlavní výzbroj, kanon 75 mm. Na druhou stranu mohl tank využít svoji dvojí výzbroj na překvapivý útok na dva různé cíle najednou (jako třeba francouzský Char B1 bis, nebo sovětský těžký tank T-35). I přes toto hodnocení byl tento tank mezi britskými osádkami velmi oblíben, protože kanonem ráže 75 mm se dalo střílet jak municí protipancéřovou, tak i protipěchotní a to dovolilo osádkám pálit na německé obrněné vozidla i na pěchotu z větší vzdálenosti.
Na rozdíl od Britů, Sověti hodnotili vozidlo velmi negativně, byl to podle nich jeden z nejméně populárních tanků na východní frontě. Když vynechám vysoký profil, sovětští tankisté si stěžovali také na vysokou náročnost tanku ohledně paliva o oleje, dále na nedostatečné odpružení pro ruské komunikace, slabý motor a konstrukci (gumovo-kovovou) pásů, kde guma často pod vlivem tření praskala a vyřadila tak vozidlo z provozu. Sovětské osádky hanlivě nazvali tank ,,hrob sedmi bratrů", (jiný zdroj uvádí jen šest, což je zavádějící), protože do SSSR byla dodány verze tanku M3 s původní velitelskou kopulí, kde sedmým členem osádky byl radista. Tanky se dostaly k jednotkám v původní americké kamufláži, s tím, že se jen bílá americká hvězda přemalovala na sovětskou červenou.
Technická data (M3 Grant 1)
> bojová hmotnost : 27,9 t
> osádka : 6 mužů
> rozměry : délka 5640 mm, šířka 2720 mm, výška 3020 mm, světlost : 430 mm
> motor : vzduchem chlazený zážehový devítiválec Continental R975 EC2, s maximálním výkonem 298,2 kW (400 HP)
> palivo : benzin, 662 l
> maximální rychlost : 38,5 km/h
> dojezd : 190 km
> výzbroj : kanon M2 nebo M3 ráže 75 mm (65 nábojů), kanon M5 nebo M6 ráže 37 mm (128 nábojů), dva až tři kulomety Browning M1919A4 ráže 7,62 mm (4084 nábojů), vrhač dýmovnic ráže 50,8 mm (14 granátů), dva samopaly Thompson M1928A1 ráže 11,43 mm, 6 granátů.
> zaměřovací přístroje : 2 teleskopické zaměřovače M40 a M45, 3 periskopy, 7 pozorovacích štěrbin
> pancíř : korba z válcovaných desek a odlévaných dílců, spojovaných nýtováním, věž odlévaná
> tloušťka pancíře : korba čelo 38-51 mm, boky a záď 38 mm, horní deska 13 mm, dno 13-25 mm, věž čelo 76 mm, boky a záď 51 mm, strop 32 mm
> podvozek : 3 páry dvoukolových vozíků s nosnou kladkou v horní části, pojezdová kola s gumovými bandážemi zavěšená na vahadlech s dvojitými svislými pružinami, hnací kola se 13 zuby vpředu, napínací kola vzadu, pás se dvěma svorníky a dvěma hřebeny se 79 články, rozteč pásu 152 mm, čtyři typy pásů gumokovových nebo kovových šířky 406-422 mm
> překážky : stoupání až 40˚, příkopy do šířky 2,30 m, svislá stěna do výšky 0,61 m, brod do hloubky 1,00 m.

Obrázek

<> Pokračování <>
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 3/9/2009, 19:14, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Americký střední tank M3 (Grant a Lee)*

Příspěvek od TonyHazard »

Americký střední tank M3 (Grant, Lee) . pokračování

Část třetí : Použití středních tanků (Grant, Lee) v boji a ve službě cizích armád

Obrázek

Služba tanku M3 doma a v cizích armádách
V AMERICKÉ ARMÁDĚ v létě 1941 dostala nové tanky 1. obrněná divize, která je prověřovala v srpnovém cvičení v Louisianě, v Carolině se v tom samém měsíci seznamovala s tanky M3 2. obrněná divize. Stroje M3 se na evropský kontinent nedostaly, zúčastnily se hlavně bojů v severní Africe. Zcela ojedinělé bylo nasazení středních tanků M3 Lee po vylodění na atolu Makin (nacházející se v Gilbertových ostrovech), dne 20. listopadu 1943 a to, v rámci 193 tankového praporu. V dubnu 1943 byly tyto tanky prohlášeny jako částečně schopné služby, a po roce byly z výzbroje tankových jednotek vyřazeny. Na podzim (asi září) 1943 byly staženy poslední stroje M3 ze všech jednotek, i z výcvikových a to na celém území Spojených států.
BRITSKÁ ARMÁDA si podala objednávku na počet 7452 tanků ve variantách Grant a Lee. Zadaná objednávka byla vyplněna takto : 1685 strojů M3 Grant I, 968 kusů vozidel M3 Lee I, 49 tanků verze M3A3 Lee III (tato vozidla byla pravděpodobně předělána na Granty a poslána do Austrálie) a 185 kusů verze M3A1 Grant II (zřejmě předána do Austrálie. Po ukončení bojů na africkém území byla všechna vozidla M3 převezena do Evropy a zde využívána jen pro výcvik, ale to jen omezeně. Do konce války zůstávaly sloužit stroje M3 jen na Dálném východě. Ke 30. červenci 1942 vykazovala britská armáda stav středních tanků všech verzí na všech frontách na 1544 kusů, a k dubnu 1943 jich bylo na 2621.
K 30.12. 1942 bylo na AUSTRALSKÝ KONTINENT dovezeno 502 středních tanků M3 Grant a 255 strojů M3 Lee. Byly s nimi vyzbrojeny tři obrněné divize, které vykazovaly v červnu 1944 stav 737 středních tanků M3. Z tohoto počtu používalo 266 tanků verze Grant a 23 verze Lee jako pohon zážehový motor, a vznětovým motorem bylo vybaveno 232 středních tanků M3 Grant. Stroje se zážehovým pohonem byly po válkce vyřazeny. Ještě v srpnu 1947 v první linii bylo počítáno se 149 tanky Grant, ze kterých byla v roce 1948 postavena obrněná brigáda. Jen 50 středních tanků se dočkalo vyřazení z výzbroje, uskutečněné v říjnu 1955.
KANADSKÁ ARMÁDA používala střední tanky M3 výhradně k výcvikovým účelům, měla jich jen několik desítek. Plně jich využila kanadská 5. obrněná brigáda dislokovaná ve Velké Británii, která měla ve výzbroji v květnu 1942 celkem 47 tanků typu Lee.
V rámci smlouvy o půjčce a pronájmu bylo dovezeno DO BRAZILIE asi 104 středních tanků, a to, 75 strojů M3 Lee v letech 1941 - 1942, v roce 1943 dalších 21 vozidel, pravděpodobně stejné varianty (do tohoto počtu byly zřejmě započítány i vyprošťovací vozidla M31). Zpět na evropský kontinent je armáda Brazílie nedovezla. Tankové jednotky brazilské armády je používaly ještě v padesátých letech minulého století.
Ze Spojených států bylo přes oceán DO SOVĚTSKÉHO SVAZU v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu posláno 1386 kusů středních tanků M3 Lee verzí M3A3 a M3A5. Za vydatné pomoci německých ponorek jich na místo určení bylo dopraveno jen 976 kusů, a to v průběhu roku 1942 počet 812 strojů a v dalším roce 164 tanků M3. V tom samém roce jich bylo vyloveno z potopené nákladní lodi dalších 12, z nich se podařilo 11 strojů opravit a zařadit ke 14. armádě Karelského frontu k 91. tankovému pluku. Dodávky byly plněny typem M3 Lee, verze M3A3 a M3A5, které byly vyzbrojeny kanony M2 a M3. Strojům M3 se v podmínkách východní fronty příliš nedařilo, měla vysoký profil, nedala se dobře zamaskovat, a byla náročná na obsluhu a údržbu, a k provozu potřebovala kvalitní palivo a mazivo, což bylo na východní frontě dost obtížné. Na druhé straně byla uznávána pro snadné řízení, značnou palebnou sílu a dobré jízdní vlastnosti na pevném povrchu.
Střední tanky M3 byly také ve výzbroji NĚMECKÉ ARMÁDY, získala je jako kořist na východní frontě, tak i v severní Africe. Byly označeny názvem a typovým číslem jako Panzerkampfwagen M3 747(a).
Obrázek Obrázek

Střední tanky M3 (Grant, Lee) nasazené v boji
Boje v severní Africe. Do Egypta se dostaly první dodávky tanků M3 v listopadu 1941, byly to verze Grant, byl to nevelký počet, pouhých 32 strojů, a byly přiděleny k 5. královskému tankovému pluku (5. RTR), a bylo to v únoru 1942. Pod dohledem amerických instruktorů (tři kompletní osádky) byly na nich cvičeny britské osádky. Tanky byly doplněny pouštní výbavou, radiostanicí No. 19, maskovacími sítěmi a novou kamufláží. V Egyptě v březnu 1942 sloužilo již 340 tanků typu Grant a Lee, jen z části využívané pro výcvik. K jejich prvnímu bojovému nasazení došlo v květnu, do bitvy u Gazaly jich použila 1. obrněná divize (přesněji její 2. obrněná brigáda) a 7. obrněná divize (její 4. obrněná brigáda) XXX. sboru na 167 tanků M3 obou typů.
Bitva, započatá dne 26. května, byla prvním nasazení tanků M3 v rukou Spojenců. Jednotky Afrikakorpsu, druhý den bojů, obešly po křídle britské pozice a zaútočily také na 8. husarský pluk Královské irské gardy, která měla ve stavu 24 středních tanků M3 Grant a 20 lehkých tanků Stuart. Zaskočený pluk byl v krátké chvíli téměř zničen, bylo zničeno 19 středních tanků a všechny tanky lehké. Naopak 4. královský tankový pluk překvapil skupinu německých a italských tanků. Granty postupně ze vzdálenosti kolem jednoho tísíce metrů zničily nepřátelská obrněná vozidla z boje, jeden z italských tanků byl vyřazen dokonce na vzdálenost 2750 m. Německé tanky PzKpfw III vyzbrojené kanony ráže 50 mm nemohly středním tankům M3 na tuto vzdálenost moc uškodit, a přítomné čtyři tanky PzKpfw IV F2 s kanony ráže 75 mm byly od začátku boje bez protitankové munice. Jeden z Grantů, než byl vyřazen, dostal 31 zásahů, další přežil bez většího poškození dvanáct zásahů. Takticky špatně připravený britský útok byl nakonec odražen a německým jednotkám se podařilo rozprášit 3. královský tankový pluk, kterému zničily 13 středních tanků M3. Po čase se podařilo pancéřovým vozidlům 2. obrněné brigády, 22. obrněné brigády a 1. obrněné brigády obejít pozice německých a italských vojsk, které z nepříjemné situace vysvobodily na bojiště přivezené německé protiletadlové kanony ráže 88 mm a kořistní sovětské protitankové kanony F-22 ráže 76,2 mm. Britské jednotky velmi rychle ztratily 24 středních tanků M3 a byli nuceni ustoupit.
Obrázek Obrázek

K dalšímu většímu nasazení vozidel M3 Grant / Lee došlo v srpnu u Alam el-Halfy, kde britské tankové jednotky vytvořily obranou pozici. Němci však poslali do útoku větší množství tanků PzKpfw IV F2 a 8. armáda v této bitvě přišla o 67 pancéřových vozidel, z toho 31 středních tanků M3 Grant, ale 13 méně poškozených se dalo opravit. Svou poslední velkou bitvu vybojovaly střední tanky M3, i když jejich část doplňovaly tanky M4 Sherman v druhé bitvě u El-Alamejnu. Z počtu 200 tanků do boje poslaných, bylo zničeno 53, z toho 30, které se už nepodařilo nijak opravit. Od této chvíle plnily jen vedlejší úkoly, ale vydržely až konce bojů v severní Africe. Britská armáda po dobu africké kampaně ztratila na 350 kusů středních tanků M3.
V severní Africe americké jednotky používající střední tanky M3 Lee, poprvé tyto tanky použila v listopadu roku 1942 v operaci Torch, a to v rámci 1. a 2. obrněné divize. Americká armáda první do boje poslala jen lehké tanky. Střední tanky M3 (Lee) z 2. praporu 13. obrněného pluku (lehkého) byly použity v boji 28. listopadu jako podpora britské pěchoty u Djedeidy. Útok byl zastaven střelbou německých protitankových děl. Ten samý prapor dne 6. prosince u Tebourby utrpěl těžké ztráty, celkem ztratil do konce měsíce na 40 strojů M3. V průsmyku Kasserine během bojů ve dnech 14. a 15. února přišla americká armáda o 3. prapor 13. obrněného pluku (lehkého), který byl kompletně zničen. Naopak osádky středních tanků M3 z 2. praporu vyřadily v boji 17. února pět německých vozidel.
V Tunisku umístěná 1. obrněná divize v posledním období bojů vykazovala plný stav středních tanků M3 v 1. praporu a část opravených tanků 2. praporu, v závěru africké kampaně divize vlastnila ještě 51 středních tanků M3. V roce 1943 v severní Africe ze tří praporů středních tanků M3 vyslaných do bojů pouze jeden z nich vydržel až do konce. Tyto tanky byly pak z první linie staženy a převezeny do Oranu, a tam předány jednotkám Svobodných Francouzů. Francouzské jednotky část z nich používaly pro výcvik, a část si vzaly do Itálie. Oblast severní Afriky se tak stala místem použití středních tanků M3, a to ve větším měřítku nejen americkými jednotkami.
Boje v Barmě. Jako první byla středními tanky M3 Grant a Lee vyzbrojena v dubnu 1942 1. indická obrněná brigáda, ale zanedlouho byly tyto tanky vyměněny za tanky M4 Sherman. Brzy po 1. brigádě byla vyzbrojena tanky M3 také 2. obrněná brigáda, která v červenci toho samého roku byla přemístěna do Iráku. Na frontu v létě roku 1943 byly poslány dva pluky, a to z 254. indické obrněné brigády, která také vlastnila vozidla M3 (Grant a Lee). V období let 1944 a 1945 bojovaly tyto stroje v oblasti Kohimy a Imphalu. V lednu 1944 během druhé ofenzívy podporovaly pěchotu tanky M3 Lee 25. dragounského pluku, v únoru dvě jednotky toho samého pluku bránily velitelství 7. divize, kterým přijely na pomoc jednotky 5. divize, které byly také podpořeny středními tanky M3 Lee. Jak bylo zjištěno, střední tanky Lee plnily dobře úlohu pohyblivého dělostřelectva a také se velmi hodily pro boj v džungli. Japonské tanky ,ani jiné dělostřelecké prostředky nebyly s to probít pancíř tanku M3, zato tyto tanky se neměly žádný problém s japonskými obrněnými vozidly, jak to dokazuje souboj ze dne 20. března 1944, kdy ze zálohy napadlo šest lehkých tanků verze Type 95 Ha-go kolonu středních tanků M3 Lee z roty A 3. jezdeckého dragounského pluku 3rd Carabiniers, výsledek boje byl jasný, po střetu zůstal na místě jeden těžce poškozený britský tank a pět zničených japonských strojů. Závěrečných bojů se zúčastnily tyto jednotky, uvedený 3. jezdecký pluk, 150. tankový pluk a také britský 146. tankový pluk, a střední tanky M3 v této oblasti bojovaly až do konce války.
Nasazení středních tanků M3 v Austrálii a Oceánii. Do Austrálie se první tanky M3 Grant a Lee dostaly v bubnu roku 1942, kde byla s těmito stroji vyzbrojena 1. australská obrněná divize, ale bylo jich hodně modifikováno, například nad motorovým oddílem byly instalovány síťky proti magnetickým minám, byly dále opatřeny pancéřovými kryty transmisí a doplněny o pomůcky na překonání vodních toků. U později dodaných strojů byly vytvořeny další postranní únikové průlezy, a u některých tanků byly vyměněny věže, za věže z tanku Sentinel III , nebo byly upravovány pro použití plamenometů Frog. Některé stroje Lee byly předělávány na vyprošťovací vozidla, další Granty zkoušely americkou radlici M1 a další byly pokusně vyzbrojovány raketomety typu Hedgehog. Jedinými bojujícími středními tanky byly tři M3A5, které se zúčastnily ochrany velitelství 1. australské obrněné brigády.
V Palestině byl malý počet středních tanků M3 Grant využit k výcviku polských tankistů, jednalo se s největší pravděpodobností o techniku dovezenou z fronty na opravu v polských opravárenských provozech. Výcvikové středisko patřilo k 2. obrněné brigádě, a když byla brigáda přeměněna v září 1943 v 2. samostatnou obrněnou brigádu, měla ve svém stavu tři kusy velitelské verze Grant s kompletní výzbrojí a doplněné o přídavné spojovací zařízení, po převozu do Itálie počátkem roku 1944 ale ve výzbroji jednotky uváděny nejsou.
Obrázek Obrázek

Na východní frontě byly střední tanky poprvé nasazeny v počtu dvou kusů u 114. tankové brigády Jižního frontu u Charkova, dne 20. května 1942, v boji 25. května u osad Čepel a Volobujevka byly zničeny. Počty brigády byly doplněny a již 28. května bylo ve stavu brigády pět tanků M3 Lee, tyto střední tanky se začaly doplňovat do stavu tankových jednotek ve velkém na celé frontě v období června až října 1942, také se vyskytly v boji v kurském oblouku. K 1. červenci 1943 byl stav středních tanků Lee v tankových jednotkách následující : u Středního frontu, ve 48. armádě byl stav 85 strojů M3 Lee, z toho 30 ve 45. samostatném tankovém pluku (nacházející se u Saburova), dále 55 vozidel typu Lee ve 193. samostatném tankovém pluku (působící u Petrovky). U 1. Baltského frontu, ve stavu 5. tankového sboru se nacházelo ještě v březnu 1944 na 38 strojů M3 Lee, a do konce roku jejich počet rychle ubýval. Rudá armáda střední tanky M3 Lee použila také na arktické frontě v říjnu 1944, proto, že tam nebyly žádné německé tankové jednotky, protože už nemohl konkurovat v té době nasazeným německým tankům. Střední tanky M3 byly také použity k podpoře 4. gardového kozáckého sboru proti německému sboru "F" v prosinci 1942 nedaleko Mozdoku na Kavkaze. A poslední tank M3 Lee bojoval proti Japoncům ve stavu 267. tankového pluku Zabajkalského frontu ještě v srpnu 1945.

Modelářský koutek
Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
M3 Lee By Ilya Yut
M7 Priest By Mike Taylor
Grant CDL By Marcos Augustus Serra
M3 Grant By Glenn Bartolotti

Kamufláže
Střední tank M3 Grant, rota C 3. královského tankového pluku 4. obrněné brigády 7. obrněné divize, Gazala, květen 1942
Tank měl trojbarevnou kamufláž, skládající se původní olivové zelené barvy (ponechané na horních plochách vozidla), s pískové barvy (na většině bočních povrchů) a z nepravidelných skvrn hnědé barvy. Taktické číslo je žluté barvy.

Střední tank M3 Lee náležející do roty D2 13. tankového pluku (lehkého) americké 1. obrněné divize, Tunisko, prosinec 1942
Tank s jednolitou kamufláží amerických bojových vozidel v olivově zelené barvě. Žluté identifikační pruhy a znak jsou pozůstatkem po rozkazu velitelství tankových vojsk, nařizující používání žluté barvy místo bílé kvůli snížení viditelnosti částí identifikačních znaků. Na boku stroje je identifikační značka, označující rotu v rámci 1. tankové divize.

Střední tank M3 Lee, sloužící u roty C tankového praporu Gardového dragounského pluku prince z Walesu (3rd Carabiniers), Barma, 1944.
Tank se standardní kamufláží obrněných vozidel na Dálném východě, používanou na od počátku roku 1943, spočívala v nástřiku vozidla jednolitou tmavě zelenou barvou. Bílé velké hvězdy, jež jsou identifikačním znakem, byly v polních podmínkách zamazávány blátem, aby se snížila jejch viditelnost.

Nakonec přidáno pár fotek
Obrázek Obrázek
Vozidla vyrobená s použitím podvozků (i jiných dílů) ze středního tanku M3 (kanadský tank RAM a samohybná houfnice M7 Priest)

Dále bylo natočeno několik filmů, kde byl jako hlavní dopravní prostředek použit střední tank M3 :
Obrázek
Ve filmu "Sahara" z bojů v severní Africe (hlavní role J. Belushi), s tankem M3 jménem "Lulu Belle". (1995)
a mám dojem, že tato verze filmu byla zpracována také ve 40. letech. (opraveno)

Úsměvné zakončení (Hodnocení německou armádou)
Obrázek
Dopad tanku M3 na bojišti.

Použité zdroje :
čas. Tanky, nakl. Polskie Media Amer.Com (produkt Česká Media Amercom)
panzernet.net, český rozhlas
WW2inColor, Wikipedie (překl. z angl.)
kn. Tanky, Chris Chant, Naše vojsko, 2006
kn. Tanky a obrněná vozidla 2. svět. války, Jim Winchester, nakl. Svojtka&Co, 2000
zdroje fota :
google image s.: (peachmoutain, brusselpictures, flickr, wikimedia,
anonimous-generaltop, houser, TV Nova a možná i jiné)
Zdroj modely : 70.86.163.186/gallery/images
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 3/9/2009, 19:19, celkem upraveno 6 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17793
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Byly natočeny dvě Sahary. První s Bogartem v 43 a druhá s Belushim v 95 jako TV film
http://www.imdb.com/title/tt0036323/
http://www.imdb.com/title/tt0114324/
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1875
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Re: Střední tank M3 (Grant a Lee)*

Příspěvek od El Diablo »

[youtube]oOtLRzfTxsI[/youtube]
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“