Nieuport 28

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Nieuport 28

Příspěvek od kacermiroslav »

Nieuport 28
Francouské stíhací letadlo WW1
nasazeno 1918


Obrázek
Nieuport 28 v boji s německým Albatrosem


VÝVOJ
Strojem Nieuport 28 chtěl šéfkonstruktér Gustave Delage překročit slávu svých předchozích, veleúspěšných letounů. Nová konstrukce měla za snahu odstranit některé dětské nemoci předchozích modelů, především pak strukturální nepevnost subtilních nosných ploch. Nový dvouplošník měl proto obě křídla o stejné hloubce a spojení bylo provedeno silnými vzpěrami. To vedlo ke zvětšení nosné plochy o 3 m2. První vzlet byl uskutečněn 14.června 1917. Velké naděje vkládané do nového typu však záhy vystřídalo velké rozčarování. I přes velmi pečlivě provedené aerodynamické zakapotování trupu, nedosáhl nový stroj výrazně lepších výkonů, než tomu bylo u předchozích modelů. Co se konstrukční nepevnosti týče, tak ani u tohoto stroje se jí nepodařilo odstranit. Při střemhlavém letu docházelo ke strhávání potahu v přední části nosných ploch, což ale nebyl jediný problém. Dalším závažným nedostatkem byly netěsnící nádrže, které tak z letounu dělaly snadno hořlavý a tím pádem nebezpečný stroj. Výzbroj byla umístěna atypicky, asymetricky. Jeden kulomet byl umístěn před pilotem a druhý byl nesen na výstupku na boku trupu. Také nízko položené horní křídlo, které bylo namáčknuto až těsně nad trupem, poskytovalo jen málo místa pro obě zbraně a samozřejmě byl i značně omezen výhled směrem dopředu.

Obrázek


BOJOVÉ NASAZENÍ
Konkurenční nové SPADy se zdály být ve všech parametrech lepší, a tak to vypadalo to, že Nieuporty do sériové výroby zavedeny nebudou. Naštěstí tou dobou přicházely do Evropy expediční sbory z USA, a jelikož neměli vlastní letadla, byly odkázány na dodávky z Francie a Velké Británie. SPADu ještě nebylo u jednotek mnoha tak přišel na řadu francouzskou armádou odmítnutý Nieuport 28, který začal být vyráběn a přidělován od března 1918 k americkým jednotkám. Jako první obdrželi Nieuporty americká 94. a 95. letecká peruť ve Villeneuve. Všech 297 vyrobených strojů tak bylo přiděleno americkým letkám a tvořili výzbroj 1.stíhací skupiny, což představovalo sloučené čtyři americké Aero Squadrony. První dodávky však vyvolaly určité rozpaky, protože letouny byly dodány bez výzbroje. První lety nad frontou tak Američané podnikali v neozbrojených, bezbranných letounech. Ovšem ani pozdější, vyzbrojené letouny, nebyly pro ostřílené německé piloty velkým soupeřem. Prakticky jen velitelé amerických letek měli nějaké zkušenosti, přesto ani oni neměli proti elitní Jagdgeschwader 1, pod velením ambiciózního Hermanna Goringa, velkou šanci. Američané tak v počáteční fázi bojů ztratili 36 pilotů, než přišly nové SPADy. Přezbrojení na SPADy XIII. bylo ukončeno koncem července 1918.

Na strojích Nieuport 28 létali však i americká stíhací esa jako kapitán Eddie Rickenbacker (celkem 26 vzdušných vítězství, většinou na SPADu XIII.), nebo syn US prezidenta Theodora Roosevelta, Quentin Roosevelt (*1897 - +1918 v boji). Nejúspěšnějším pilotem však byl Douglas Cambell (*1896 - +1990), který na tomto stroji dosáhl všech svých šesti sestřelů.

Nieuport 28 tak byl posledním bojově nasazeným strojem této továrny, který však ve válečné vřavě nikoho moc nenadchnul. Pro Americké piloty to však byl i tak velmi významný letoun, který položil základy moderního amerického letectva. Po válce tak byla řada těchto letounů přesunuta za oceán, kde byla používaná a poté ještě po vyřazení se užívala k natáčení válečných filmů, jako například „Pekelní andělé“ a další.

Obrázek Quentin Roosevelt, syn US prezidenta T.Roosevelta v kokpitu svého Nieuporta 28
Obrázek Eddi Rickenbacker u svého Nieuporta 28



TTD _ Nieuport 28 C.1
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 8,15 m
* Délka: 6,40 m
* Výška: 2,5 m
* Hmotnost prázdného letounu: 531 kg (475 kg)
* Vzletová hmotnost: 737 kg (560 kg ?)
* Maximální rychlost: 196 km / h (184 km / h)
* Výzbroj: 2x synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm
* Dostup: 5.178 m
* Stoupavost: 3.000 m / 11,5 min
* Vytrvalost: 1,5 h (dolet 350 km)
* Motor / Výkon: Le Gnóme 9N / 160 k
* Vyrobeno kusů: 297 ks
* Uživatelé: Argentina (2 ks), Francie, Řecko, Guatemala (1 ks), Švýcarsko (15 ks), USA



Zdroje:
Stíhací letadla 1914 – 18, 1.díl – Zbyněk Válka – 2000
Vojenská letadla – Václav Němeček - 1989
www.militaryfactory.com
www.theaerodrome.com
www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 14/8/2009, 15:26, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

U Nieuportu asi trochu podcenili fakt, že právě zvětšené křídlo bude dodatečným zdrojem značného odporu. Je zajímavé, že šli opačnou cestou, než třeba konstruktéři u Albatrosu.

Jinak je to první tvůj článek o letadle, kterému nemám opravdu co vytknout (tedy snad až na to, že mohl být rozsáhlejší) :). Terminologie je snad naprosto v pořádku..
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jupíííí...pochvala potěší:-) ale jak jsem psal někde jinde...holt jsem jen "pisálek", kterému občas tyhle technicky nepřesné komentáře proklouznou mezi prsty:-(
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Francie“