Bitva u Ajn Džálút (1260)
Napsal: 25/9/2008, 10:35
Mongolové vs. Mamlúci (Egypt)
Bitva u Ajn Džálút (angl. Ain Jalut)
3.září 1260
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mongolové
Velitel: Ketbugha (* ? - +1260)
Počty: cca 20.000 - 25.000 jezdců, včetně křižáků, gruzinských a arménských křesťanů
Mamlúci
Velitel: Kutuz (* ? - + 24.říjen 1260) a Bajbars (*1223 - +1277)
Počty: cca 100.000 mamlúků, egyptských a syrských muslimů (z toho cca 20.000 jezdců)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mongolský chán Hulagu
Průběh před bitvou
Obrovská Mongolská říše založena Čingischánem, přečkala jeho smrt bez vnitřních i vnějších komplikací a dokonce se za jeho následovníků dočkala dalšího územního růstu. Mongolové podnikli výpady proti Koreji, Číně, Rusku a do Evropy, kde v roce 1241 porazili spojené vojsko slezských knížat a německých rytířů v bitvě u Lehnice.
V roce 1253 vyslal velký chán Mongke své vojsko, pod velením svého bratra Hulagu (*1217 - +1265) do Persie, a v Sýrii zničil syrské hašašíjovce. Mongolské tažení bylo z počátku kladně přijímáno i u abbásovského chálify v Bagdádu, protože abbásovci byli heretickou islámskou sektou. Jenomže Mongolové chtivý dalších území se začali tlačit i na jeho území a v roce 1257 dokonce zaútočili na samotný Bagdád (padl roku 1258). Mongolům zdatným v dobývání měst neodolali ani hradby Bagdádu. Město bylo obleženo největší Mongolskou armádou, která byla do té doby postavena o síle 120.000 až 150.000 mužů (včetně spojenců z Arménie, 40.000 pěšáků a 12.000 jezdců; a dalších mezi které patřili i franští křižáci z Antiochijského knížectví a 1.000 čínských odborníků na obléhání…a další). Město bylo odstřelováno řadou katapultů, přičemž materiál k palbě získáváli přímo ze zdí a základů budov před bagdádskými hradbami. Město bylo nakonec dobyto ztečí. Chálifa v zoufalé snaze ubránit město povolal do zbraně všechny muslimské vojáky včetně svých 3.000 dvořanů. Město bylo pleněno po sedm dní, přičemž byli ušetřeni pouze nestoriánští křesťané, kteří se shromáždili v kostelech. Muslimové však byli vražděni bez ohledu na příslušnost k sektě. Avšak Šíitští muslimové mongolské vítězství nad sunitským chálifou uvítali. Mongolové ve vyrabovaném městě, které patřilo mezi nejbohatší na světě, se zmocnili obrovské kořisti. Ta byla pak na mnoha vozech odeslána do Mongkeho hlavního stanu v Karakorumu ve Střední Asii. Poraženého chálifu včetně jeho synů nechal Hulagu zašít do koberců a poté je nechal udupat k smrti pod kopyty koní. Ztráty na civilním obyvatelstvu se odhadují až na 100.000. Kvůli hrozící epidemii pak Mongolové radši město opustili.

Obléhání Bagdádu Mongoly (1257-1258)
Co se očisty u Mongolů týče, tak s tou to zrovna nepřeháněli. Žili a často spali na svých malých koních. Oblékali se do kožešin ulovených nebo i jen nalezených zvířat. Jejich života se točil kolem koní a bojů. Obživou jim byl tvaroh a kumys (zkvašený nápoj z kobylího mléka). Často dokonce pili krev přímo z otevřených žil na koňském krku (samozřejmě bez ztráty drahoceného zvířete).
Nejpoužívanější mongolskou zbraní byl složený luk, s tahem 25 kg (bez záruky) a dostřelem 200 až 270 m. Co se hrotů šípů týče, tak ty byly kaleny ve slané vodě, čímž se jejich pevnost mohla ještě zvyšovala a šíp vystřelený z mongolského luku tak dokázal projít i brněním (samozřejmě dle přesných pravidel pro kalení...teplota, čas...atd). Dále mongolský voják vozil s sebou lasa a háky, kterými strhával nepřítele z koně. Také používal kopí a lehké šavle a proutěné štíty. Ve 13.století byli mnozí Mongolové oděni do koženého nebo lamelového brnění.
Po dobytí a krveprolití v Bagdádu, všichni muslimští vládci od Sýrie až po Irák spěchali s přísaho věrnosti Hulagovi, jehož krutovlády se obávali. Jeden z muslimských vládců věnoval Hulagumu pár ponožek s vlastní podobiznou vymalovanou na chodidlech, takže Hulagu mohl denně šlapat po jeho tváři.
Pokud v muslimském světě příchod Mongolů vyvolával paniku, tak syrští křesťané a obyvatelé křižáckých panství věřili, že v osobě Hulagu přichází bájný král kněz Jan, který je přišel od muslimů osvobodit. Hulaguova ženy totiž byla nestoriánskou křesťankou, stejně jako hlavní generál Hulaguova vojska, Ketbugha. Pro latinské křesťany byl jakýkoliv křesťan lepší než žádný a proto byli připraveni se s Mongolským vojskem spojit.
Hulagua vyzval syrského sultána, aby mu otevřel brány Damašku. Sultán si byl vědom, že síly Mongolů jsou nyní posíleny o řady křesťanů z Arménie, a protože nemohl se svými muslimy této síle vzdorovat, obrátil se na vládce Egypta. Mamlúcký vládce Egypta Kutuz neměl syrské muslimy příliš v lásce, ale věřil, že jejich tísnivé situace využije pro svůj prospěch. Hulagu mezitím dobyl Aleppo a křesťané z Akkonu včetně velmistra teutonských rytířů Annona von Sangerhausena spěchali, aby se mohli přidat k Mongolům. Vůdce křesťanů ve Svaté zemi Bohemund IV. z Antiochie obdržel od Hulaguho město Aleppo i Damašek a vypadalo to, že křesťané obdrží od Mongolů vše, co bylo předtím ztraceno ve třetí křížové výpravě. Bohemund dokonce s Hulagu plánoval, že se spolu vydají osvobodit Jeruzalém od muslimů. Pak ale přišla nečekaná zpráva. V hlavním mongolském stanu v Karakoromu zemřel veliký chán Mongke na úplavici. Jeho nástupcem byl zvolen Chubilaj, avšak jeho nárok byl zpochybněn a jeho bratr Arik Boke proti němu otevřeně vystoupil. Pro Hulagua tak bylo životně důležité vrátit se zpět do centra mongolské říše, aby podpořil Chubilaje. Takže dobytí Sýrie se muselo odložit. Hulagu však na místě zanechal část svého vojska pod velením nestoriánského křesťana Ketbugha. Plánované „křižácké“ tažení na osvobození Jeruzaléma tak muselo být zrušeno, navíc templáři a hlavně johanité začali proti Mongolům pod tlakem papeže Alexandra IV. vystupovat nepřátelsky. Dokonce došlo i k incidentu mezi křižáky a Mongoly, při kterém zemřel jeden z vnuků velitele Kutbughy. Baroni z Akkry stále považovali za větší hrozbu egyptské mamlúky než Mongoly pod vedením nestoriánského křesťana, ale také viděli stoupající napětí mezi křesťany a Mongoly, proto se až na výjimky raději rozhodli pro zachování neutrality.
Ketbugha měl tedy před sebou nelehký úkol. Udržel nároky na Sýrii. Před svým odchodem do Karakorum vyhlásil Hulagu egyptským mamlúkům válku. Ti se zpočátku Mongolské hrozby obávali, ale po zprávě, že většina Mongolského vojska odtáhla, se egyptskému vládci Kutuzu vrátila odvaha. Prvním činem, který tak Kutuz nechal udělat, bylo že přibil hlavy mongolských emisarů na káhirské brány.
Průběh bitvy
Dne 26.července 1260 opustilo mamlúcké vojsko Kahíru a pod vedením Bundukdari Bajbarse nabralo směr na Palestinu a Damašek. Vojsko procházelo vypleněnou zemí a přidávalo se k němu mnoho muslimů toužících po odvetě proti Mongolům. Počet vojska tak dosáhl téměř 100.000 mužů. Avšak Ketbugha se nedal touto silou zastrašit a vytáhl se svým vojskem o síle asi 25.000 mužů vstříc nepříteli. Toto vojsko bylo složené kromě Mongolů ještě z gruzinských a arménských křesťanů. U Goliášových pramenů kousek od Nazaretu se Mongolové setkali s čelním oddílem Bajbarsových mamlúků, na který ihned zaútočili a zcela jej rozprášili. Hlavní mamlúcké vojsko se dalo na ústup. Ketbugha se tedy dal do pronásledování, avšak naletěl na běžný vojenský trik, předstíraní útěk. Bajbars vedl Mongolské vojsko přímo proti svému čekajícímu hlavnímu vojsku, které bylo čtyřikrát větší. Mongolského velitele však ani tato převaha na straně nepřítele nijak nezastrašila a dal v klidu své šiky rozvinout. Pohyby svého vojska pak byli řízeny máváním červených a bílých praporů. Po složitém manévrování se Ketbughovi nakonec podařilo napadnout egyptské přední řady a levé křídlo. Egyptský vládce Kutuz poté dal rozkaz k masovému útoku, který zasáhl střed mongolských silnou drtivou silou a prorazil jej. Ketbugha však nehodlal ustoupit. Svou přítomností se snažil neustále povzbuzovat vojsko a vykřikoval: „Já zde musím zemřít! Ale někdo z vojáků se dostane k chánovi a oznámí mu, že Ketbugha odmítl ustoupit s hanbou a položil svůj život za povinnost. Ztráta mongolského vojska nemusí chána ani příliš rmoutit. Ať si uvědomí, že po celý rok ženy jeho vojáků nepočaly a klisny z jeho stájí nezplodily žádná hříbata“.
Ketbugha byl v boji mamlúky zajat a předveden před Kutuze. Ten se mu vysmíval slovy „Poté, cos přemohl tolik dynastií, jsi nyní lapen do léčky“. Nestoriánský křesťan odpověděl: „Jestliže zahynu tvou rukou, uznávám, že ne ty, ale Bůh tak učinil. Nebuď oslněn chvilkovým úspěchem. Jakmile se zpráva o mé smrti dostihne sluchu Hulagu-chána, jeho hněv se vyvalí jako bouře moře. Od Ázerbajdžánu až k branám Egypta bude země drcena kopyty mongolských koní“. Kutuz mu za jeho slova usekl hlavu, se kterou si pak jeho jezdci zahráli pólo.

Mapa bitvy
V této bitvě bylo poprvé zaznamenáno použití palných zbraní a to na straně egyptských mamlúků. Samotná střelba však způsobila spíše hluk, který však polekal mongolské koně a způsobil tak narušení bojových řad.
Po bitvě
Mongolské vojsko bylo prakticky celé zničeno a Kutuz v čele svých vojsk vjel triumfálně do Damašku. Neúspěšně dopadlo i další Mongolské vojsko vyslané Hulaguem na pomoc. Avšak ze svého vítězství se dlouho neradoval. Brzy, 24.října 1260 byl zavražděn sluhy ambiciózního Bajbarse. Ten se tak stal zakladatelem mamlúckého státu. Tím že se křesťané přidali na stranu Mongolů, prohráli svou vysokou hru. Výsledek této bitvy definitivně, bez mongolského spojenectví odsoudil ke konci křížové výpravy. Mongolský vládce Zlaté Hordy Berke, který byl muslim, byl pro změnu s mamlúky zadobře a tím pádem nebyli vyhlídky na další Mongolský zásah v Sýrii a Egyptě. Vláda mamlúků v Egyptě vydržela až do roku 1517, kdy byla nahrazena osmanskými Turky.
Z boje o mongolský stolec nakonec jako vítěz vzešel v roce 1264 Chubilaj, který poté přenesl své sídlo do Pekingu a stal se zakladatelem čínské dynastie Juan. V roce 1271 pak změnil svůj titul z chána na císaře. Roku 1279 jeho vojska dobyla říši Sung.
Zdroje:
Rozhodující bitvy – Geoffrey Regan – 2006
www.e-stredovek.cz
www.wikipedia.org
Bitva u Ajn Džálút (angl. Ain Jalut)
3.září 1260
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mongolové
Velitel: Ketbugha (* ? - +1260)
Počty: cca 20.000 - 25.000 jezdců, včetně křižáků, gruzinských a arménských křesťanů
Mamlúci
Velitel: Kutuz (* ? - + 24.říjen 1260) a Bajbars (*1223 - +1277)
Počty: cca 100.000 mamlúků, egyptských a syrských muslimů (z toho cca 20.000 jezdců)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mongolský chán Hulagu
Průběh před bitvou
Obrovská Mongolská říše založena Čingischánem, přečkala jeho smrt bez vnitřních i vnějších komplikací a dokonce se za jeho následovníků dočkala dalšího územního růstu. Mongolové podnikli výpady proti Koreji, Číně, Rusku a do Evropy, kde v roce 1241 porazili spojené vojsko slezských knížat a německých rytířů v bitvě u Lehnice.
V roce 1253 vyslal velký chán Mongke své vojsko, pod velením svého bratra Hulagu (*1217 - +1265) do Persie, a v Sýrii zničil syrské hašašíjovce. Mongolské tažení bylo z počátku kladně přijímáno i u abbásovského chálify v Bagdádu, protože abbásovci byli heretickou islámskou sektou. Jenomže Mongolové chtivý dalších území se začali tlačit i na jeho území a v roce 1257 dokonce zaútočili na samotný Bagdád (padl roku 1258). Mongolům zdatným v dobývání měst neodolali ani hradby Bagdádu. Město bylo obleženo největší Mongolskou armádou, která byla do té doby postavena o síle 120.000 až 150.000 mužů (včetně spojenců z Arménie, 40.000 pěšáků a 12.000 jezdců; a dalších mezi které patřili i franští křižáci z Antiochijského knížectví a 1.000 čínských odborníků na obléhání…a další). Město bylo odstřelováno řadou katapultů, přičemž materiál k palbě získáváli přímo ze zdí a základů budov před bagdádskými hradbami. Město bylo nakonec dobyto ztečí. Chálifa v zoufalé snaze ubránit město povolal do zbraně všechny muslimské vojáky včetně svých 3.000 dvořanů. Město bylo pleněno po sedm dní, přičemž byli ušetřeni pouze nestoriánští křesťané, kteří se shromáždili v kostelech. Muslimové však byli vražděni bez ohledu na příslušnost k sektě. Avšak Šíitští muslimové mongolské vítězství nad sunitským chálifou uvítali. Mongolové ve vyrabovaném městě, které patřilo mezi nejbohatší na světě, se zmocnili obrovské kořisti. Ta byla pak na mnoha vozech odeslána do Mongkeho hlavního stanu v Karakorumu ve Střední Asii. Poraženého chálifu včetně jeho synů nechal Hulagu zašít do koberců a poté je nechal udupat k smrti pod kopyty koní. Ztráty na civilním obyvatelstvu se odhadují až na 100.000. Kvůli hrozící epidemii pak Mongolové radši město opustili.

Obléhání Bagdádu Mongoly (1257-1258)
Co se očisty u Mongolů týče, tak s tou to zrovna nepřeháněli. Žili a často spali na svých malých koních. Oblékali se do kožešin ulovených nebo i jen nalezených zvířat. Jejich života se točil kolem koní a bojů. Obživou jim byl tvaroh a kumys (zkvašený nápoj z kobylího mléka). Často dokonce pili krev přímo z otevřených žil na koňském krku (samozřejmě bez ztráty drahoceného zvířete).
Nejpoužívanější mongolskou zbraní byl složený luk, s tahem 25 kg (bez záruky) a dostřelem 200 až 270 m. Co se hrotů šípů týče, tak ty byly kaleny ve slané vodě, čímž se jejich pevnost mohla ještě zvyšovala a šíp vystřelený z mongolského luku tak dokázal projít i brněním (samozřejmě dle přesných pravidel pro kalení...teplota, čas...atd). Dále mongolský voják vozil s sebou lasa a háky, kterými strhával nepřítele z koně. Také používal kopí a lehké šavle a proutěné štíty. Ve 13.století byli mnozí Mongolové oděni do koženého nebo lamelového brnění.
Po dobytí a krveprolití v Bagdádu, všichni muslimští vládci od Sýrie až po Irák spěchali s přísaho věrnosti Hulagovi, jehož krutovlády se obávali. Jeden z muslimských vládců věnoval Hulagumu pár ponožek s vlastní podobiznou vymalovanou na chodidlech, takže Hulagu mohl denně šlapat po jeho tváři.
Pokud v muslimském světě příchod Mongolů vyvolával paniku, tak syrští křesťané a obyvatelé křižáckých panství věřili, že v osobě Hulagu přichází bájný král kněz Jan, který je přišel od muslimů osvobodit. Hulaguova ženy totiž byla nestoriánskou křesťankou, stejně jako hlavní generál Hulaguova vojska, Ketbugha. Pro latinské křesťany byl jakýkoliv křesťan lepší než žádný a proto byli připraveni se s Mongolským vojskem spojit.
Hulagua vyzval syrského sultána, aby mu otevřel brány Damašku. Sultán si byl vědom, že síly Mongolů jsou nyní posíleny o řady křesťanů z Arménie, a protože nemohl se svými muslimy této síle vzdorovat, obrátil se na vládce Egypta. Mamlúcký vládce Egypta Kutuz neměl syrské muslimy příliš v lásce, ale věřil, že jejich tísnivé situace využije pro svůj prospěch. Hulagu mezitím dobyl Aleppo a křesťané z Akkonu včetně velmistra teutonských rytířů Annona von Sangerhausena spěchali, aby se mohli přidat k Mongolům. Vůdce křesťanů ve Svaté zemi Bohemund IV. z Antiochie obdržel od Hulaguho město Aleppo i Damašek a vypadalo to, že křesťané obdrží od Mongolů vše, co bylo předtím ztraceno ve třetí křížové výpravě. Bohemund dokonce s Hulagu plánoval, že se spolu vydají osvobodit Jeruzalém od muslimů. Pak ale přišla nečekaná zpráva. V hlavním mongolském stanu v Karakoromu zemřel veliký chán Mongke na úplavici. Jeho nástupcem byl zvolen Chubilaj, avšak jeho nárok byl zpochybněn a jeho bratr Arik Boke proti němu otevřeně vystoupil. Pro Hulagua tak bylo životně důležité vrátit se zpět do centra mongolské říše, aby podpořil Chubilaje. Takže dobytí Sýrie se muselo odložit. Hulagu však na místě zanechal část svého vojska pod velením nestoriánského křesťana Ketbugha. Plánované „křižácké“ tažení na osvobození Jeruzaléma tak muselo být zrušeno, navíc templáři a hlavně johanité začali proti Mongolům pod tlakem papeže Alexandra IV. vystupovat nepřátelsky. Dokonce došlo i k incidentu mezi křižáky a Mongoly, při kterém zemřel jeden z vnuků velitele Kutbughy. Baroni z Akkry stále považovali za větší hrozbu egyptské mamlúky než Mongoly pod vedením nestoriánského křesťana, ale také viděli stoupající napětí mezi křesťany a Mongoly, proto se až na výjimky raději rozhodli pro zachování neutrality.
Ketbugha měl tedy před sebou nelehký úkol. Udržel nároky na Sýrii. Před svým odchodem do Karakorum vyhlásil Hulagu egyptským mamlúkům válku. Ti se zpočátku Mongolské hrozby obávali, ale po zprávě, že většina Mongolského vojska odtáhla, se egyptskému vládci Kutuzu vrátila odvaha. Prvním činem, který tak Kutuz nechal udělat, bylo že přibil hlavy mongolských emisarů na káhirské brány.
Průběh bitvy
Dne 26.července 1260 opustilo mamlúcké vojsko Kahíru a pod vedením Bundukdari Bajbarse nabralo směr na Palestinu a Damašek. Vojsko procházelo vypleněnou zemí a přidávalo se k němu mnoho muslimů toužících po odvetě proti Mongolům. Počet vojska tak dosáhl téměř 100.000 mužů. Avšak Ketbugha se nedal touto silou zastrašit a vytáhl se svým vojskem o síle asi 25.000 mužů vstříc nepříteli. Toto vojsko bylo složené kromě Mongolů ještě z gruzinských a arménských křesťanů. U Goliášových pramenů kousek od Nazaretu se Mongolové setkali s čelním oddílem Bajbarsových mamlúků, na který ihned zaútočili a zcela jej rozprášili. Hlavní mamlúcké vojsko se dalo na ústup. Ketbugha se tedy dal do pronásledování, avšak naletěl na běžný vojenský trik, předstíraní útěk. Bajbars vedl Mongolské vojsko přímo proti svému čekajícímu hlavnímu vojsku, které bylo čtyřikrát větší. Mongolského velitele však ani tato převaha na straně nepřítele nijak nezastrašila a dal v klidu své šiky rozvinout. Pohyby svého vojska pak byli řízeny máváním červených a bílých praporů. Po složitém manévrování se Ketbughovi nakonec podařilo napadnout egyptské přední řady a levé křídlo. Egyptský vládce Kutuz poté dal rozkaz k masovému útoku, který zasáhl střed mongolských silnou drtivou silou a prorazil jej. Ketbugha však nehodlal ustoupit. Svou přítomností se snažil neustále povzbuzovat vojsko a vykřikoval: „Já zde musím zemřít! Ale někdo z vojáků se dostane k chánovi a oznámí mu, že Ketbugha odmítl ustoupit s hanbou a položil svůj život za povinnost. Ztráta mongolského vojska nemusí chána ani příliš rmoutit. Ať si uvědomí, že po celý rok ženy jeho vojáků nepočaly a klisny z jeho stájí nezplodily žádná hříbata“.
Ketbugha byl v boji mamlúky zajat a předveden před Kutuze. Ten se mu vysmíval slovy „Poté, cos přemohl tolik dynastií, jsi nyní lapen do léčky“. Nestoriánský křesťan odpověděl: „Jestliže zahynu tvou rukou, uznávám, že ne ty, ale Bůh tak učinil. Nebuď oslněn chvilkovým úspěchem. Jakmile se zpráva o mé smrti dostihne sluchu Hulagu-chána, jeho hněv se vyvalí jako bouře moře. Od Ázerbajdžánu až k branám Egypta bude země drcena kopyty mongolských koní“. Kutuz mu za jeho slova usekl hlavu, se kterou si pak jeho jezdci zahráli pólo.
Mapa bitvy
V této bitvě bylo poprvé zaznamenáno použití palných zbraní a to na straně egyptských mamlúků. Samotná střelba však způsobila spíše hluk, který však polekal mongolské koně a způsobil tak narušení bojových řad.
Po bitvě
Mongolské vojsko bylo prakticky celé zničeno a Kutuz v čele svých vojsk vjel triumfálně do Damašku. Neúspěšně dopadlo i další Mongolské vojsko vyslané Hulaguem na pomoc. Avšak ze svého vítězství se dlouho neradoval. Brzy, 24.října 1260 byl zavražděn sluhy ambiciózního Bajbarse. Ten se tak stal zakladatelem mamlúckého státu. Tím že se křesťané přidali na stranu Mongolů, prohráli svou vysokou hru. Výsledek této bitvy definitivně, bez mongolského spojenectví odsoudil ke konci křížové výpravy. Mongolský vládce Zlaté Hordy Berke, který byl muslim, byl pro změnu s mamlúky zadobře a tím pádem nebyli vyhlídky na další Mongolský zásah v Sýrii a Egyptě. Vláda mamlúků v Egyptě vydržela až do roku 1517, kdy byla nahrazena osmanskými Turky.
Z boje o mongolský stolec nakonec jako vítěz vzešel v roce 1264 Chubilaj, který poté přenesl své sídlo do Pekingu a stal se zakladatelem čínské dynastie Juan. V roce 1271 pak změnil svůj titul z chána na císaře. Roku 1279 jeho vojska dobyla říši Sung.
Zdroje:
Rozhodující bitvy – Geoffrey Regan – 2006
www.e-stredovek.cz
www.wikipedia.org