Helikoptéra PKZ-1, PKZ-2
Napsal: 26/9/2008, 13:32
Helikoptéra PKZ-1, PKZ-2
Rakousko-Uhersko
Rok 1918

Helikoptéra PKZ-2 při prvním vzletu 2.dubna 1918
VÝVOJ
Již v roce 1895 sestrojil Ing. Wilhelm Kress první funkční model helikoptéry, vážící 33 kg, s protiběžnými vrtulemi a který byl poháněn elektromotorem. Na základě úspěšných zkoušek s tímto modelem, vyprojektoval Ing. Wilhelm Kress helikoptéru o váze 352 kg, kterou poháněl motor o výkonu 20 k. S dalším pokrokovým řešením přišel v roce 1896 R.Kosch z Rakouska-Uherska, který navrhl drátěné rotorové listy potažené plátnem. Vyvážení reakčního motoru vyřešil použitím dvou rotorů otáčejících se proti sobě. V roce 1901 postavil Waldemar Porak de Warna v Modlingu u Vídně helikoptéru „Hubschrauber“. Dalšími průkopníky v konstrukci helikoptér byli ing. George Wellner z Brna (rok 1903 a stroj s názvem „Ringflieger“) a konstruktér ze Štýrského Hradce (Graz) Geiger (rok 1909 a stroj s názvem „Schraubenflieger“). Dále Ludwig Os, Čeněk Chalupecký z Prahy, Vít Malec z Prahy, Antonín Jarolímek a Jaroslav Potůček. V září 1914 byl v německém časopise Flugsport uveřejněn článek o stavbě helikoptéry ing. Adolfa Tilpa, která se stavěla ve firmě Jaroslava Potůčka.
VÝVOJ v období WW1
Po vypuknutí Velké války v létě 1914, došlo k odlivu sponzorů, lidí a i zájmu a tudíž následovalo zpomalení ve vývoji.
První skutečně vojenskou helikoptéru zkonstruoval Oblt. Stephan von Petrocz, velitel důstojnické školy ve Wiener-Neustandt. Stroj měl již být vybaven kulometem a poháněn elektrickými motory. Jeho role však měla být spíše jen pozorovací, protože se plánovalo jej napevno upoutat. Proti běžným upoutaným pozorovacím balónům měla mít helikoptéra řadu výhod. Především pak v malých rozměrech. Tím byl stroj těžko zasažitelný nepřátelským letounem v porovnání s balónem. Také nehrozilo nebezpečí požárů ze vznícení vodíku, kterým byli balóny plněny. Dále nehrozilo snášení větrem, protože helikoptéra nekladla takový odpor. I počet obslužného personálu by byl zmenšen. Další velkou výhodou byl prakticky nepřetržitý provoz, protože elektromotory by byly napájeny kabelem spojeným se zemí. Kromě obranného kulometu měla helikoptéra i telefon pro spojení se zemí a fotografický přístroj. Pro záchranu pilota se počítalo s použitím padáku.
Vývoj běžel u firmy Oeffag pod vedením ing. K.Balabána, kde vznikla řada zatím neúspěšných modelů. Dalšími členy týmu byl ing. Theodor von Kárman (*1881 - +1963), Julius Kolin, Lt. Oskar von Asboth, Hans Baudisch. Vážným problémem ve vývoji bylo použití vrtule, která musela mít rozpětí minimálně 6 m. Údajně až 1.500 vrtulí různých tvarů bylo zkoušeno, než byl nalezen optimální tvar. Nové vrtule o průměru 8m vyrobené z mahagonového dřeva údajně při maximálním výkonu na svých koncích dosahovaly rychlosti zvuku.
Helikoptéra PKZ-1
Na jaře roku 1917 byli von Kárman a Wilhelm Žurovec vybráni pro sestrojení helikoptéry. Nejprve sestrojili první malý model se čtyřmi vrtulemi poháněný gumovým svazkem. Poté Žurovec postavil motorek na stlačený vzduch, který nahradil tento nouzový „pohon“ gumových svazků. Motorek při váze 4 kg dával výkon 4 k a měl 2.400 ot / min. Samotný model helikoptéry pak byl postaven z překližky, vážil 35 kg a měřil 236 cm. Na místo podvazku byly použity čtyři vaky, které byly později patentovány a použity i prototypu. Pohon byl zajištěn výše uvedeným motorem, který poháněl dvě vrtule. Model byl zalétán v červnu 1917. Celkem bylo provedeno asi 50 vzletů, při kterých bylo různě měněno těžiště stroje, stabilizační prvky i umístění rotorů. Zkoušky se prováděli v hangáru ve Fishamendu při letové výšce cca 15 metrů a při upoutání třemi až čtyřmi lany.
Na základě uspokojivých testů bylo 21.srpna 1917 přistoupeno k objednávce helikoptéry s názvem „Schraubenfesselflieg“, která až po válce dostala označení PKZ-1. Prototyp byl postaven v Budapešti v dílnách firmy MÁG. Jelikož se jednalo o revoluční stroj, byl náležitě i chráněn patentem, který podali von Karman a Žurovec dne 28.6.1917 (číslo patentu je: 346.425).Termín dohotovení byl stanoven na říjen 1917, ale ke zkouškám byla nakonec připravena až v březnu 1918. Zdržení bylo zapříčiněno problémy ve vývoji elektromotorů u firmy Austra-Daimler. Prototyp měl nakonec čtyři vrtule o průměru 390 cm, které však byli ještě dodatečně zvětšeny na 420 cm. Elektromotor vážil 195 kg a poháněl vrtule přes redukční soukolí. Plánovaný výkon motoru 250 k však nebyl dosažen. Výkon byl jen 190 k při 6.000 ot / min. Celková váha helikoptéry PKZ-1 pak dosáhla 650 kg. Podvozek byl tvořen gumovými vaky a elektrická energie byla dodávána z dynama kabelem. Pro ukotvení se používala tři o délce 800 m, kterými byl stroj stabilizován do roviny. Pokusy s lidskou posádkou však záhy skončili, protože již během čtvrtého vzletu shořel elektromotor.
PKZ-1
Helikoptéra PKZ-2
Konstruktér Žurovec, který si s kolegou von Karmanem patentoval helikoptéru (PKZ-1) pracoval i nadále ve Fischamendu a začal zde stavět vlastní stroj, který byl po válce označen jako PKZ-2. Na své jméno pak nový stroj patentoval dne 17.února 1918 (patent číslo: 347.578). Financování bylo zajištěno ze soukromého sektoru a to Maďarskou bankou a Liptak-Aktiongessechaft v jejichž továrně se i prototyp stavěl.
Pohon helikoptéry byl zajištěn třemi motory Gnóme, každý o výkonu 100 k, které poháněli dvě protiběžné vrtule, přičemž byli zpřevodovány na 600 ot / min. Trojúhelníková kostra stála na osvědčených gumových vacích a celková váha stroje činila 1400 kg (včetně paliva na hodinu letu). První vzlet byl uskutečněn 2.dubna 1918 na dvoře továrny. Následovaly další zkušební vzlety v trvání až do jedné hodiny letu. Výška vzletu se pak pohybovala jen 1,5 m. Později byly do stroje instalovaný silnější motory Gnóme o výkonu 120 k. Dne 17.května 1918 byl uskutečněn vzlet při kterém se helikoptéra dostala až do výšky 150 m, avšak problémy činil proměnlivý výkon motorů. Při dalších pokusech byla standardní výška vzletu 50 m, kde vydržela helikoptéra kolem půl hodiny. Někdy byla i přesunována z místa na místo. Bohužel při předváděčce dne 10.června 1918 pro vysoké vojenské důstojníky obsluha zpanikařila a helikoptéra se poškodila po pádu na zem. Další zkoušky tam mohli být obnoveny až po opravě v listopadu 1918.

PKZ-2 v pozorovatelně s konstruktérem Žurovcem
Představa o použití pozorovací PKZ-2
Období po WW1
V dalším vývoji ve Fischamendu pokračovali Oscar von Asboth a Ing. Balabán společně s ing. Stanko Bloudkem. Plánovaná výroba jejich stroje byla v továrně Ufag, ale postaven byl pouze model. Po čase se Oscar von Asboth stává ředitelem firmy na výrobu vrtulí a dále pokračuje ve vývoji a stavbě modelů. Bohužel všechny modely byly zničeny při požáru továrny. V letech 1928-1929 von Asboth postavil několik létajících prototypů dle vzoru PKZ-2, které uskutečnily řadu úspěšných vzletů.
Rakousko-Uhersko tak lze bez nadsázky prohlásit za průkopníka ve vývoji a stavbě helikoptér.
PKZ-2
Zdroje:
www.aviastar.org
www.wikipedia.org
www.bitevnipole.blog.cz
www.historievalek.blog.cz
www.luftfahrt-fischamend.at
www.landships.freeservers.com
Rakousko-Uhersko
Rok 1918

Helikoptéra PKZ-2 při prvním vzletu 2.dubna 1918
VÝVOJ
Již v roce 1895 sestrojil Ing. Wilhelm Kress první funkční model helikoptéry, vážící 33 kg, s protiběžnými vrtulemi a který byl poháněn elektromotorem. Na základě úspěšných zkoušek s tímto modelem, vyprojektoval Ing. Wilhelm Kress helikoptéru o váze 352 kg, kterou poháněl motor o výkonu 20 k. S dalším pokrokovým řešením přišel v roce 1896 R.Kosch z Rakouska-Uherska, který navrhl drátěné rotorové listy potažené plátnem. Vyvážení reakčního motoru vyřešil použitím dvou rotorů otáčejících se proti sobě. V roce 1901 postavil Waldemar Porak de Warna v Modlingu u Vídně helikoptéru „Hubschrauber“. Dalšími průkopníky v konstrukci helikoptér byli ing. George Wellner z Brna (rok 1903 a stroj s názvem „Ringflieger“) a konstruktér ze Štýrského Hradce (Graz) Geiger (rok 1909 a stroj s názvem „Schraubenflieger“). Dále Ludwig Os, Čeněk Chalupecký z Prahy, Vít Malec z Prahy, Antonín Jarolímek a Jaroslav Potůček. V září 1914 byl v německém časopise Flugsport uveřejněn článek o stavbě helikoptéry ing. Adolfa Tilpa, která se stavěla ve firmě Jaroslava Potůčka.
VÝVOJ v období WW1
Po vypuknutí Velké války v létě 1914, došlo k odlivu sponzorů, lidí a i zájmu a tudíž následovalo zpomalení ve vývoji.
První skutečně vojenskou helikoptéru zkonstruoval Oblt. Stephan von Petrocz, velitel důstojnické školy ve Wiener-Neustandt. Stroj měl již být vybaven kulometem a poháněn elektrickými motory. Jeho role však měla být spíše jen pozorovací, protože se plánovalo jej napevno upoutat. Proti běžným upoutaným pozorovacím balónům měla mít helikoptéra řadu výhod. Především pak v malých rozměrech. Tím byl stroj těžko zasažitelný nepřátelským letounem v porovnání s balónem. Také nehrozilo nebezpečí požárů ze vznícení vodíku, kterým byli balóny plněny. Dále nehrozilo snášení větrem, protože helikoptéra nekladla takový odpor. I počet obslužného personálu by byl zmenšen. Další velkou výhodou byl prakticky nepřetržitý provoz, protože elektromotory by byly napájeny kabelem spojeným se zemí. Kromě obranného kulometu měla helikoptéra i telefon pro spojení se zemí a fotografický přístroj. Pro záchranu pilota se počítalo s použitím padáku.
Vývoj běžel u firmy Oeffag pod vedením ing. K.Balabána, kde vznikla řada zatím neúspěšných modelů. Dalšími členy týmu byl ing. Theodor von Kárman (*1881 - +1963), Julius Kolin, Lt. Oskar von Asboth, Hans Baudisch. Vážným problémem ve vývoji bylo použití vrtule, která musela mít rozpětí minimálně 6 m. Údajně až 1.500 vrtulí různých tvarů bylo zkoušeno, než byl nalezen optimální tvar. Nové vrtule o průměru 8m vyrobené z mahagonového dřeva údajně při maximálním výkonu na svých koncích dosahovaly rychlosti zvuku.
Helikoptéra PKZ-1
Na jaře roku 1917 byli von Kárman a Wilhelm Žurovec vybráni pro sestrojení helikoptéry. Nejprve sestrojili první malý model se čtyřmi vrtulemi poháněný gumovým svazkem. Poté Žurovec postavil motorek na stlačený vzduch, který nahradil tento nouzový „pohon“ gumových svazků. Motorek při váze 4 kg dával výkon 4 k a měl 2.400 ot / min. Samotný model helikoptéry pak byl postaven z překližky, vážil 35 kg a měřil 236 cm. Na místo podvazku byly použity čtyři vaky, které byly později patentovány a použity i prototypu. Pohon byl zajištěn výše uvedeným motorem, který poháněl dvě vrtule. Model byl zalétán v červnu 1917. Celkem bylo provedeno asi 50 vzletů, při kterých bylo různě měněno těžiště stroje, stabilizační prvky i umístění rotorů. Zkoušky se prováděli v hangáru ve Fishamendu při letové výšce cca 15 metrů a při upoutání třemi až čtyřmi lany.
Na základě uspokojivých testů bylo 21.srpna 1917 přistoupeno k objednávce helikoptéry s názvem „Schraubenfesselflieg“, která až po válce dostala označení PKZ-1. Prototyp byl postaven v Budapešti v dílnách firmy MÁG. Jelikož se jednalo o revoluční stroj, byl náležitě i chráněn patentem, který podali von Karman a Žurovec dne 28.6.1917 (číslo patentu je: 346.425).Termín dohotovení byl stanoven na říjen 1917, ale ke zkouškám byla nakonec připravena až v březnu 1918. Zdržení bylo zapříčiněno problémy ve vývoji elektromotorů u firmy Austra-Daimler. Prototyp měl nakonec čtyři vrtule o průměru 390 cm, které však byli ještě dodatečně zvětšeny na 420 cm. Elektromotor vážil 195 kg a poháněl vrtule přes redukční soukolí. Plánovaný výkon motoru 250 k však nebyl dosažen. Výkon byl jen 190 k při 6.000 ot / min. Celková váha helikoptéry PKZ-1 pak dosáhla 650 kg. Podvozek byl tvořen gumovými vaky a elektrická energie byla dodávána z dynama kabelem. Pro ukotvení se používala tři o délce 800 m, kterými byl stroj stabilizován do roviny. Pokusy s lidskou posádkou však záhy skončili, protože již během čtvrtého vzletu shořel elektromotor.

Helikoptéra PKZ-2
Konstruktér Žurovec, který si s kolegou von Karmanem patentoval helikoptéru (PKZ-1) pracoval i nadále ve Fischamendu a začal zde stavět vlastní stroj, který byl po válce označen jako PKZ-2. Na své jméno pak nový stroj patentoval dne 17.února 1918 (patent číslo: 347.578). Financování bylo zajištěno ze soukromého sektoru a to Maďarskou bankou a Liptak-Aktiongessechaft v jejichž továrně se i prototyp stavěl.
Pohon helikoptéry byl zajištěn třemi motory Gnóme, každý o výkonu 100 k, které poháněli dvě protiběžné vrtule, přičemž byli zpřevodovány na 600 ot / min. Trojúhelníková kostra stála na osvědčených gumových vacích a celková váha stroje činila 1400 kg (včetně paliva na hodinu letu). První vzlet byl uskutečněn 2.dubna 1918 na dvoře továrny. Následovaly další zkušební vzlety v trvání až do jedné hodiny letu. Výška vzletu se pak pohybovala jen 1,5 m. Později byly do stroje instalovaný silnější motory Gnóme o výkonu 120 k. Dne 17.května 1918 byl uskutečněn vzlet při kterém se helikoptéra dostala až do výšky 150 m, avšak problémy činil proměnlivý výkon motorů. Při dalších pokusech byla standardní výška vzletu 50 m, kde vydržela helikoptéra kolem půl hodiny. Někdy byla i přesunována z místa na místo. Bohužel při předváděčce dne 10.června 1918 pro vysoké vojenské důstojníky obsluha zpanikařila a helikoptéra se poškodila po pádu na zem. Další zkoušky tam mohli být obnoveny až po opravě v listopadu 1918.



Období po WW1
V dalším vývoji ve Fischamendu pokračovali Oscar von Asboth a Ing. Balabán společně s ing. Stanko Bloudkem. Plánovaná výroba jejich stroje byla v továrně Ufag, ale postaven byl pouze model. Po čase se Oscar von Asboth stává ředitelem firmy na výrobu vrtulí a dále pokračuje ve vývoji a stavbě modelů. Bohužel všechny modely byly zničeny při požáru továrny. V letech 1928-1929 von Asboth postavil několik létajících prototypů dle vzoru PKZ-2, které uskutečnily řadu úspěšných vzletů.
Rakousko-Uhersko tak lze bez nadsázky prohlásit za průkopníka ve vývoji a stavbě helikoptér.
Zdroje:
www.aviastar.org
www.wikipedia.org
www.bitevnipole.blog.cz
www.historievalek.blog.cz
www.luftfahrt-fischamend.at
www.landships.freeservers.com