TURECKO - námořní síly 1914-1918

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

TURECKO - námořní síly 1914-1918

Příspěvek od kacermiroslav »

TURECKO – (Osmanská říše)
Námořní síly
___1914 – 1918___


1.díl

Obrázek

Osmanská říše (též Otomanská říše) byla jednou z největších a nejmocnějších říší v prostoru při Středozemním moři. Říše existovala v letech 1299 až 1922 a během této doby zahrnovala oblasti Malé Asie, Balkánu, Černomoří, Blízkého a Středního východu a severní Afriky. Říše měla od 16. století zcela islámský charakter Božího státu, ve kterém již od počátku vládli sultáni dynastie Osmanů. Díky své poloze byla Osmanská říše spojnicí mezi evropským a asijským kontinentem. Administrativně byla dělena na tzv. vilájety (provincie)


Abychom pochopili velikost Turecka (Osmanské říše) a sílu jeho námořní flotily v době její největší slávy a následný pád mezi silně zaostalé země, je třeba si nejdříve něco připomenout ze slavných dějin této říše na Bosporu, než se dostaneme k době pár dekád před vypuknutím První světové války, kdy z Osmanské říše zbyl jen „nemocný muž na Bosporu“.


Vrchol a stagnace osmanské moci (1520-1683)
Sulejman I. (1520-1566)
Po smrti Selima nastoupil na trůn Sulejman I. zvaný Nádherný nebo též Zákonodárce. Sulejman bývá považován za jednoho z nejvýznamnějších osmanských sultánů. Navázal na expanzivní politiku svého otce a začlenil do Osmanské říše území dnešní Libye, dále dobyl Bagdád, Medinu a Mekku a roku 1526 porazil v bitvě u Moháče vojska Ludvíka Jagellonského, který při ústupu utonul. Jeho smrtí začala v Uhersku nástupnická krize, ve které stanul uherský šlechtic Jan Zápolský proti rodu Habsburků. S pomocí Osmanů pak ovládl značnou část Uher (osmanská vojska pronikla roku 1529 až k Vídni, ale poté se vlivem nepříjemných podnebních podmínek stáhla). Po smrti Jana Zápolského ale propukly boje nanovo. Habsburská vojska byla několikrát poražena, v Uhrách byl zřízen tzv. Budínský pašalík a v Sedmihradsku se ujal vlády Zápolského syn Jan II Zikmund, který se částečně stal osmanským vazalem. Na základě spojenectví s Francií pak osmanská vojska dlouho vázala vojenský potenciál Habsburků, čímž oslabovala jejich pozici ve střední Evropě. Díky námořním základnám v Alžíru i množství dalších přístavů v Levantě, Egyptě, Řecku a Malé Asii se osmanské loďstvo stalo dominantní silou ve Středomoří. Osmanské námořní síly také dlouho držely Rudé moře, přesto však nedokázaly prorazit portugalskou blokádu na obchod s kořením. Za vlády Sulejmana se též značně pozvedla kultura, což se projevilo zejména v architektuře. Sultán nechal vybudovat množství mešit a jiných nákladných staveb. V říši bylo i tolerantnější prostředí, co se náboženství týče. Proto sem po vyhnání ze Španělska přicestovalo mnoho Židů, kteří se pak angažovali v obchodě nebo pracovali jako státní úředníci. Lidé ostatních náboženství mohli svobodně pod osmanskou vládou žít, museli však platit zvláštní daň.

Přesto se ke konci vlády Sulejmana začaly objevovat příznaky stagnace. Hospodářství, jakkoli bylo za vlády Sulejmana silné, začalo pozvolna upadat. Po Sulejmanovi nastoupili méně schopní sultáni (Selim II. a Mehmed III.), takže do politiky stále více zasahovaly jejich manželky a poradci (zejména pak vezír Mehmed Paša). Provincie spravované sipahíji nevynášely tolik jako dříve, protože díky častému střídání si jejich správci nevytvořili k místu působnosti žádný vztah a neměli tedy zájem starat se o další vývoj provincie.

Neúspěch u Vídně a ztráta Uher (1683-1718)
Když se sultánův velkovezír Kara Mustafa vydal roku 1683 na Vídeň, zachvátil Evropu strach, který jen umocnil útěk Leopolda I. s rodinou z Vídně. Mustafovi se však jeho taktika nevyplatila – oblehl Vídeň ve snaze město vyhladovět, tím však jen poskytl císaři čas na to, aby získal pomoc proti Turkům, kterou mu nakonec poskytl polský král Jan III. Sobieski a Karel Lotrinský, jejichž vojska Turky rozprášila. Brzy byla dobyta také islámská Ostřihom a Turci byli nuceni začít se stahovat z Uher. Když se sultán dozvěděl o neúspěších Kary Mustafy, nechal jej v Bělehradě uškrtit.

Evropské státy hraničící s Osmanskou říší se rychle snažily nabyté převahy využít, a Benátky, Rakousko, Polsko a papež Inocenc XI. vytvořili roku 1684 Svatou ligu, která zahájila ofenzívu – v následujících třech letech bylo zastaralé turecké vojsko vytlačeno z Uher, části Chorvatska a Transylvánie, Benátky navíc zaútočily na Dalmácii a obsadily Peloponéský poloostrov.

Zemi zachvátila krize. Do středu říše se valili uprchlíci, půda zůstala neobdělána a celou situaci zhoršovala prudká inflace. Mehmed IV. nastalou situaci neunesl a rozhodl se rezignovat ve prospěch svého bratra Sulejmana II., který byl po celý svůj dosavadní život držen v domácím vězení (tzv. kafe; praxe povraždit sultánovy bratry v den jeho nástupu na trůn, aby se náhodou nepokusili sultanát uchvátit, již byla opuštěna). Přestože Sulejman II. již po čtyřech letech zemřel, dokázal za dobu své krátké vlády zemi poměrně stabilizovat.

Přestože boje pokračovaly několik dalších desetiletí, k dalšímu mohutnému posunutí hranice nedošlo. Svatá liga se brzy rozpadla, ale situaci již nezvrátilo ani několik osmanských ofenzív, ani vítězství Evžena Savojského. Uhry a Transylvánie nakonec zůstaly v habsburských rukou a Benátkám zůstala Dalmácie. Osmanská říše ustála i vnitřní nepokoje (zejména vzpoura janičářů) a nejhorší krize byla nakonec překonána reformou daní a armády (zejména byla vybudována námořní flotila sestavená z moderních plachetnic).[5]


Zavádění reforem (1718-1808)
Brzy však měly následovat ještě hlubší změny. Osmanská říše především vyslala své první vyslance do několika evropských zemí, které přestaly v Turcích vidět nositele „Božího hněvu“ a začali Osmanskou říši brát jako obyčejný stát. Nezůstalo jen u diplomatických styků – do Istambulu začali přicházet evropští architekti, začal se rozvíjet tisk, byl vypracován nový systém muslimských škol. Pěstování tulipánů (které byly následně exportovány do Nizozemí) se stalo natolik rozšířenou módou, že toto období reforem bylo nazváno Obdobím tulipánů (1718-1730).

Tyto poměrně radikální změny však vyvolaly povstání konzervativních janičářů, které vedlo znovu k výměně sultána. Mahmud I. (1730-1754) však nechal vůdce povstání popravit a v reformách pokračoval. Reforma armády za přispění francouzských vojenských odborníků vedla k úspěchům ve válkách s Ruskem, Rakouskem a Persií. Zdaleka ne všechny problémy však byly vyřešeny (separatistické tendence Egypta, hladomor v Mezopotámii, odpor janičářů). Mustafa III. (1757-1774) navíc fatálně přecenil své síly a vyhlásil válku ruské carevně Kateřině Veliké, ve které ruské vojsko Turky snadno vytlačilo ze severního pobřeží Černého moře a mírem v Kücük-Kaynarca (1774) získala carevna jisté pravomoci ve Valašsku a Moldavsku, Bospor a Dardanely musely poskytnout obchodním lodím volný průjezd a Vysoká porta (administrativní aparát osmanské říše) měla zajistit bezpečnost pravoslavných věřících v Osmanské říši.
Po této porážce se sultán Abdülhamid I. rozhodl zejména v reformách vojska pokračovat. Téměř všechny reformy se však týkaly jen centra říše, v odlehlejších oblastech naopak vládla anarchie a vlády se ujímali lokální diktátoři. Rusko začalo poprvé uvažovat o rozdělení Osmanské říše a roku 1783 okupovalo Gruzii. Do války s Ruskem (od 1787) se brzy zapojilo i Rakousko, které obsadilo Bosnu a Moldavsko. Tyto války a zejména pak Napoleonův vpád do Egypta (1798) a Palestiny však jen přispěly ke stmelení Osmanské říše a utvrdily sultána v zavádění dalších reforem


Drobení říše (1808-1839)
Na přelomu 18. a 19. století se Osmanská říše stala předmětem zájmu všech velmocí. Během napoleonských válek sultán Selim III. váhal, zda se přiklonit k Francii či Rusku. Nakonec si zvolil Francii, což však popudilo Velkou Británii, která se neúspěšně pokusila násilně proplout Úžinami a odtrhnout Egypt od Osmanské říše. Tyto události byly provázeny separatistickými snahami v Albánii (Ali Paša), povstáním pravoslavných v Srbsku a nakonec znovu povstáním protireformních janičářů, kteří Selima svrhli a dosadili Mustafu IV., ale ten byl vzápětí také svržen a sultánem se stal Mahmut II. (1808-1839).

Ale i Mahmut II. si byl vědom nezbytnosti reforem, které sice prováděl opatrněji, klid však Osmanská říše nezažívala. Válka s Ruskem pokračovala až do roku 1812, kdy Turci mírem v Bukurešti ztratili Besarábii a Srbsku byla přislíbena značná autonomie. Neklidné byly i provincie – bylo nutné potlačit srbské povstání (1813) a Ali Paša po své porážce roku 1820 podněcoval Řeky, kteří nakonec roku 1821 povstali. Povstání bylo neseno v duchu novohelénství, proti kterému stála i pravoslavná církev. Mahmut však situaci špatně odhadl a povstání považoval za pravoslavné, a nechal proto popravit konstantinopolského patriarchu a několik biskupů, čímž jen způsobil, že k povstání se přidali i pravoslavní věřící. Sultán přestával situaci zvládat, a tak požádal o pomoc egyptského guvernéra Muhammada Alího, který řecké povstání krutě potlačil.

Další vzpouru janičářů roku 1826 Mahmut řešil neméně radikálně: prostě janičáře rozpustil. Tím se sultánovi konečně uvolnily ruce k rázným reformám – modernizoval vojsko, administrativu, budoval infrastrukturu, rozvíjel zahraniční obchod, ale hlavně zrušil feudalismus. Tyto úspěchy však kalily zahraniční velmoci – Velká Británie, Francie a Rusko se zavázaly uznat řeckou autonomii a po vojenské intervenci, bitvě u Navarina roku 1827, ve které byly zničeny dvě třetiny egyptsko-osmanského loďstva, a drinopolské dohodě (1829) Osmanská říše ztratila Řecko, část území na Kavkaze (zabrána Ruskem), Srbsko získalo autonomii a velká část Balkánu se stala demilitarizovanou zónou. Nezávislost Řecka pak potvrdil londýnský protokol z roku 1830.

Až do této chvíle stál egyptský guvernér Muhammad Alí věrně po boku osmanského sultána. Po událostech na konci 20. let se však proti svému pánu postavil a začal expandovat do Syropalestiny, údajně jako náhradu za služby v Řecku. Když syn Muhammada Ibrahim vstoupil do Anatolie, požádal sultán o pomoc své dosavadní nepřítele – Velkou Británii a Rusko. Žádné britské loďstvo nebylo nablízku, a tak Ibrahima z Anatolie nakonec vytlačilo ruské vojsko, ze Syropalestiny jej však osmanské vojsko nedokázalo vytlačit ani za pomoci pruského vojenského poradce Helmuta von Moltkeho, a Ibrahim byl proto uznán guvernérem v Damašku.


Nemocný muž na Bosporu (1839-1876)
Když roku 1839 nastoupil na trůn Abdülmecit I. (1839-1861), byla polní armáda v troskách a státní pokladna prázdná. Velmoci nakonec donutily v letech 1840-1841 egyptské vojsko Syropalestinu opustit, záhy však v Sýrii a Libanonu vypukla povstání, při kterých se poprvé projevil arabský nacionalismus v této oblasti. Velmoci navíc získaly dojem, že Osmanská říše přežila jen díky jejich zásahu a cítily se proto oprávněny stále více intervenovat do vnitřních záležitostí říše, a to zejména pod zástěrkou ochrany zájmů křesťanské menšiny žijící v Osmanské říši.

Aktivní bylo zejména Rusko, které mluvilo o „nemocném muži na Bosporu“ a osnovalo plány na rozdělení Osmanské říše. Tyto plány však ostatní velmoci, zejména Francii a Velkou Británii znepokojovaly. Když proto roku 1853 Rusko obsadilo Valašsko a Moldavsko, aby donutilo Osmanskou říši přijmout jeho požadavky, překročilo osmanské vojsko pod vedením Omara Paši a podpořené egyptským Dunaj, čímž vypukla krymská válka. Osmani donutili ruské vojsko se stáhnout, když však Rusko potopilo tureckou flotilu u Sinopé, situace se začala obracet. Francie a Británie se rozhodly zasáhnout, jejich flotily vpluly roku 1854 do Černého moře a donutily Rusko uzavřít roku 1856 v Paříži příměří, ve kterém bylo mj. ustanoveno, že velmoci nemají právo se do vnitřních záležitostí Osmanské říše vměšovat, a to ani pod záminkou „ochrany“ křesťanských menšin. Černé moře bylo demilitarizováno.

Abdülmecit dále zaváděl reformy, podporoval výstavbu železnic a příchod evropských odborníků, drobení říše však dále pokračovalo vyhlášením samostatnosti Spojených rumunských knížectví (1861) a vzpourami v Syropalestině. Za vlády jeho nevlastního bratra Abdülazize (1861-1876) se navíc začalo rozvíjet nacionalistické mladoosmanské hnutí, kterému vadilo přílišné přejímání západních hodnot a sbližování se západem. Když se roku 1873 zhroutila vídeňská burza, příliv západních investic se zastavil, což vedlo ke státnímu bankrotu Osmanské říše. Panslovanské myšlenky navíc podnítily povstání v Bosně, Černé Hoře a Bulharsku. Nepokoje se nakonec rozšířily i do Istambulu, sultán byl obviněn ze servility vůči Západu a svržen.

Rusko-turecká válka a její důsledky (1876-1908)
Abdülhamit II. (1876-1909) se snažil vyhovět liberálním myšlenkám, zavázal se respektovat základní lidská práva a 1877 otevřel Poslaneckou sněmovnu. Neklid na Balkáně však neustával a do osmanských záležitostí se opět začalo vměšovat Rusko. Car Alexandr II. nakonec vyhlásil Osmanské říši roku 1877 válku, která nakonec vedla až ke kapitulaci sultána. Jelikož však vše nasvědčovalo tomu, že se Rusko chce zmocnit Istambulu, vyslala Velká Británie do Úžin loďstvo, které vynutily uzavření mírové smlouvy ve San Stefano roku 1878, ve které byly dohodnuty ruské územní zisky ve východní Anatolii, samostatnost Rumunska, Černé Hory a Srbska, autonomie Bulharska. Smlouva však poškodila zájmy Rakouska-Uherska, takže byla stejného roku revidována na berlínském kongresu, který určil, že Bosna a Hercegovina sice zůstane osmanskou provincií, avšak pod vojenskou správou Rakouska-Uherska. Velká Británie získala Kypr a Osmanská říše se musela zavázat k dodržování náboženské svobody.

Osmanská říše roku 1878 ztratila 2/5 svého území, navíc Egypt se roku 1881 stal de facto britskou državou. Osmanská říše zoufale hledala oporu a nakonec ji našla v nedávno vzniklém Německém císařství, které Turkům předalo mnohé válečné zkušenosti i moderní děla. Proces drobení říše však zdaleka ještě nebyl zastaven. Roku 1894 kurdské oddíly osmanského vojska zmasakrovaly tisíce křesťanských Arménů, což vyvolalo obrovské mezinárodní pobouření a britsko-ruské intervenci. Turci byli navíc stále více nespokojeni s Abdülhamidovou despotickou vládou. Nepokoje se objevovaly také v Syropalestině, kam zejména po pogromech v Rusku přicházelo značné množství Židů, kteří byli vzápětí napadáni Araby.

Obrázek Turecko (Osmanská říše) v roce 1914

Turecký nacionalismus a liberalismus (1908-1923)
Zmenšení osmanského území také vedlo k posílení tureckého folklóru, který byl nakonec povýšen na kulturní dědictví říše. Nacionalistické hnutí mladoturků, tak vůbec nerespektovalo existenci netureckých muslimských etnik (zejména Arabové), natož pak křesťanské etnické menšiny. Mladoturecké hnutí bylo také hnutím liberálním a po povstání roku 1908 dosáhlo obnovení konstituce a uznání svobody tisku. Mezitím se zbytky osmanského panství na Balkáně dále hroutily, když roku 1908 vyhlásilo nezávislost Bulharské carství, a v následujících letech vypukly nepokoje v Albánii, Kosovu, které nakonec vyústily v balkánské války (1912-1913). Balkánská liga složená ze Srbska, Bulharska, Řecka a Černé Hory nakonec zmenšila osmanské území v Evropě jen na okolí Istambulu. Ztráta Balkánu byla navíc provázena několika dalšími převraty v Istambulu. Pravomoci nového sultána Mehmeda V. (1909-1918) byly nakonec značně okleštěny.

Na počátku první světové války se Osmanská říše mohla přiklonit na kteroukoli stranu. Když však Británie zabavila nové válečné lodě, které Britové pro Osmanskou říši právě postavili, přiklonil se Mehmet V. na stranu Německa a vyhlásil roku 1914 válku Dohodě. Dohoda postupně otevřela několik front: na Kavkaze, v Palestině a v Mezopotámii, kde se k britským vojskům přidávali arabští nacionalisté. Osmanská říše se rychle vyčerpala, zemi zachvátil hladomor a ve válce pokračovala jen díky německé podpoře. Válka byla doprovázena další arménskou genocidou, protože se sultán obával, že Arméni podpoří ruské útočníky. V druhé půlce roku 1918 se fronty začaly hroutit a Osmanská říše proto urychleně uzavřela 30. října 1918 příměří.



Zdroje:
Válečné lodě – 2 díl – Hynek, Klučina
Válečné lodě – 3 díl – Hynek, Klučina, Škňouřil
http://www.infofila.cz
http://www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 24/10/2008, 16:00, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

TURECKO – (Osmanská říše)
Námořní síly
___1914 – 1918___


2.díl

Obrázek Bitevní křižník Yavuz (ex německý Goeben)


Nákup Tureckých válečných lodí před WW1
Díky kolapsu obchodu s kaučukem původní zadavatel nové bitevní lodě "Rio de Janeiro" Brazílie zrušila objednávku a v lednu 1914 prodala dokončované plavidlo v dražbě tureckému námořnictvu za 2 750 000 liber. Tato částka byla vybrána obyčejnými lidmi ve veřejné sbírce (tato loď byla unikátní svou velikostí a výzbrojí. Hlavní výzbroj totiž byla soustředěna do sedmi dvouhlavňových věží ráže 305mm. Byla to tak loď s největším počtem těžkých děl.

Pod novým jménem Sultan Osman I. loď v červenci 1914 podstoupila zkoušky a ke službě byla připravena v srpnu, právě na začátku první světové války. Patřila mezi první britské bitevní lodě se všemi věžemi těžkého dělostřelectva umístěnými v hlavní podélné ose lodě, což umožňovalo neomezenou palbu všech nesených těžkých děl na obě strany lodi.

Válka propukla před dodáním během zkoušek. Navzdory tomu, že turecká posádka již přicestovala k převzetí lodě, britská vláda plavidlo zabavila k posílení Royal Navy. Ve stejnou dobu Britové zabavili i druhou tureckou bitevní loď Reshadiye, stavěnou u firmy Vickers. Sultan Osman I. byl přejmenován na HMS Agincourt a Reshadiye na HMS Erin. Podobné konfiskace byly sice v případě války běžné i u dalších velmocí, ale tato nezůstala bez mimořádně vážných následků. Zabavení lodí vyvolalo v Turecku značné pobouření, neboť díky vysoké ceně byla obě plavidla z velké části financována prostřednictvím veřejných sbírek. To se ukázalo být důležitým faktorem při obrácení tureckého veřejného mínění proti Británii, obzvláště za situace, kdy turecké námořnictvo bylo až dosud probritské, zatímco pozemní armáda byla naopak proněmecká. Německo zareagovalo rychle a jako projev štědrosti a péče o bezpečnost svých spojenců věnovalo Turecku svou středomořskou divizi, tedy bitevní křižník Goeben a lehký křižník Breslau. Celá kauza tak značným způsobem přispěla ke vstupu Turecka do války na straně Německa a Rakousko-Uherska dne 29. října 1914.

Zůstává otázkou, jak by dokázalo turecké námořnictvo naložit se silnými jednotkami, které by nejspíše operovali především v Černém moři. Ruská černomořská flotila nedokázala minimálně první dva roky války postavit žádnou loď nebo flotilu, která by se mohla měřit s tureckou lodí Agincourt nebo Erin. Ty prakticky deklasovali vše co mohli rusové nasadit a tak by dokázali dosti výrazně převážit misky vah co se zásobování tureckých jednotek na Kavkaze týče ve svůj prospěch. A ani po zařazení moderních ruských lodí v černomořské flotile, by ruské námořnictvo nemělo převahu. Takže tato část válčiště by byla pouze jednostranná v prospěch Turecka, které mohlo snadno ohrožovat i pozdějšího Dohodového spojence Rumunsko.


Obrázek Bitevní loď Barbaros Hayrettin (1891)


Stav Turecké námořní flotily 1914 - 1918
V době vstupu a následných válečných letech disponovalo Turecko (Osmanská říše) těmito námořními silami:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1x bitevní křižník _ YAVUZ _ (1914) - výzbroj 10x280mm, 10x150, rychlost 27 uzlů (ex německý Goeben)
2x bitevní loď _ TORGUD REIS _ (1891) – výzbroj 6x280mm, 6x105mm, rychlost 16 uzlů (ex německé lodě třídy Brandenburg)
1x pobřežní bitevní loď _ MESUDIYE _ (1875) – výzbroj 12x254mm, 3x178mm, rychlost 13,7 uzlů
1x pobřežní bitevní loď _ ÍCLALIYE _ (1871) – výzbroj 2x229mm, 3x178mm, rychlost 12 uzlů
2x pobřežní bitevní loď _ NECM-I ŞEVKET _ (1870) – výzbroj 1x229mm, 4x178mm, rychlost 12 uzlů
1x pobřežní bitevní loď _ MUIN-I ZAFER _ (1870) –
1x křižník _ MIDILLI _ (1914) – výzbroj 8x150mm, rychlost 25 uzlů
2x křižník _ MECIDIYE _ (1903-1904) – výzbroj 2x150mm, 8x120mm, rychlost 22 uzlů
4x torpédoborec _ MUAVENET-I MILLIYE _ (1910) – výzbroj 2x75mm, 2x57mm, rychlost 26 uzlů
3x torpédovka _ TAŞKÖPRÜ _ (1908) – výzbroj 2x47mm, rychlost 12 uzlů
1x torpédovka _ MARMARIS _ (1908) – výzbroj 4x65mm, rychlost 11 uzlů
4x torpédovka _ PEYK-I ŞEVKET _ (1907) – výzbroj 2x88mm, rychlost 18 uzlů
4x torpédovka _ DEMIRHISAR _ (1907) – 2x37mm, rychlost 16 uzlů
7x torpédovka _ BASRA _ (1907) – výzbroj 1x65mm, 6x47mm, rychlost 28 uzlů
4x torpédovka _ AKHISAR _ (1904 – 1907) – výzbroj 2x37mm, rychlost 14 uzlů
1x torpédovka _ YUNUS _ (1902) – výzbroj 1x37, rychlost 26 uzlů
1x ponorka _ MUSTECIP ONBASI _ (1915) – ukořistěná franc. Ponorka Turquoise


Obrázek Křižník Hamidiye (1904)



Ztráty_TURECKA _ (Osmanské říše)
Za WW1
1914 – 1918

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
bitevní křižník _ YAVUZ _ (1914)
bitevní loď _ BARBAROS HAYRETTIN _ (1891) – potopena 8.5.1915 v Dardanelách britskou ponorkou E11
bitevní loď _ TORGUD REIS _ (1891)
pobřežní bitevní loď _ MESUDIYE _ (1875) – potopena 13.12.1914 v Dardanelách britskou ponorkou B11
pobřežní bitevní loď _ NECM-I ŞEVKET _ (1870)
pobřežní bitevní loď _ ASAR-I ŞEVKET _ (1870)
pobřežní bitevní loď _ MUIN-I ZAFER _ (1870)
křižník _ MIDILLI _ (1914) – potopena 16.8.1918 u Imbrosu v Egejském moři minami
křižník _ MECIDIYE _ (1903) – potopena 4.4.1915 u Oděsy minami, vyzdvižena Ruskem
křižník _ HAMIDIYE _ (1904)
torpédoborec _ MUAVENET-I MILLIYE _ (1910)
torpédoborec _ GAYRET-I VATANIYE _ (1910)
torpédoborec _ NUMUNE-I HAMIYET _ (1910)
torpédoborec _ YADIGAR-I MILLET _ (1910)
torpédovka _ TAŞKÖPRÜ _ (1908) _ 3 ks – 2 ks potopeno (Nevsehir +30.1.1915 u Bosporu na mině; Taskopru +10.12.1915 u Krpenských ostrovů ruskými torpédoborci)
torpédovka _ MARMARIS _ (1908) _ 1 ks – 1 ks potopeno (+5.6.1915 zničena v Basře vlastní posádkou)
torpédovka _ PEYK-I ŞEVKET _ (1907) _ 4 ks – beze ztrát
torpédovka _ DEMIRHISAR _ (1907) _ 4 ks – 2 ks potopeno (Demirhisar +16.4.1915 ztroskotala u ostrova Chios; Hamidabad +13.11.1916 u mysu Ingeada ruskými loděmi Bystry a Pylki)
torpédovka _ BASRA _ (1907) _ 7 ks – 1 ks potopeno (Yarhisar +3.12.1915 v Marmarském moři britskou Ponorkou E11)
torpédovka _ AKHISAR _ (1904 – 1907) _ 4 ks – 1 ks potopeno (Kutahya +14.9.1916 u Bosporu minou)
torpédovka _ YUNUS _ (1902) _ 1 ks – beze ztrát
ponorka _ MUSTECIP ONBASI _ (1915) _ 1 ks – beze ztrát (ukořistěná francouzská Ponorka Turquoise)


Obrázek Křižník Mecidiye (potopen minami)




Zdroje:
Válečné lodě – 2 díl – Hynek, Klučina
Válečné lodě – 3 díl – Hynek, Klučina, Škňouřil
http://www.infofila.cz
http://www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 24/10/2008, 12:55, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

To je počtení. Nevím za co stálo turecké námořnictvo, koneckonců se to brzy dovíme z diskuse a nebo dodáš další díly, ale dějiny té říše tak jak jsi je nadhodil do fóra jsou impozantní po všech stránkách.

Zaplať bůh za Sobieského a hlavně za Evžena Savojského, toho Francouze ve službách monarchie na Dunaji.

Tohle začalo dobře. Teď mě tak napadlo, že se už dlouho neukázala Ljubov. Copak asi to zlaté děvče dělá? Tento přehled se krásně napojuje na její práci o Romanovcích.

Já vše co tak nějak vím o námořní válce v těch letech beru z knih Velká válka na moři 1 až 5 díl, napsal to Hrbek. Považuji to za velmi dobrý pramen.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Hrbek má velmi dobré knihy i tyto z Velké námořní války, ale bohužel mám doma jen dva díly:-( takže musím shánět první tři, ale jaksi nejsou k dostání nikde:-( takže do pátrání po prvních třech dílech jsem zapojil i svou drahou maminku, která je vzdáleně příbuzná s Hrbkem:-) tak snad má nějaký podpultík shován:-))))
ObrázekObrázekObrázek
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

Dobrý článek na méně známé téma. Jen bych podotkl, že pobřežní bitevní loď Mesudiye (původně kasematová pancéřová loď), měla po přestavbě v roce 1904 hlavní výzbroj pouze 2x234mm a dále střední děla. V r. 1913 byla nadto obě hlavní děla sňata a už nebyla nikdy znova nainstalována. Loď pouze se středními děly pak sloužila jako plovoucí baterie.
Ostatní pobřežní bitevní lodě, které jsou zahrnuty v přehledu, již nebyly v činné službě a čekali na sešrotování. Jejich děla posílila obranu Dardanel, a to už od balkánských válek. A lehký křižník Midlili (ex Breslau), měl do r. 1916 výzbroj 12x105mm, od 1916 2x150mm a 8x105 a až od r. 1917 8x150mm.
To je jen pár drobných upřesnění, článek je jinak bezva!
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jaký máte názor na to, kdyby se Osmanské říši (Turecku), podařilo před WW1 obdržet dvě moderní bitevní lodě Erin a Agincourt, které již zaplatili, ale které Velká Británie zabavila ve svůj prospěch. Mohla tato přítomnost dvou silných dreadnoughtů změnit některé akce na Černém a Středozemním moři? Kupříkladu námořní operace proti Dardanelám a vylodění na Gallipoli.

TTD Agincourt
Rozměry: 204.70m x 27.10m x 8.20m
Výtlak standardní:27500 t
Výtlak plný: 30250 t max
Výzbroj: 14 x 12"/45 Mk XIII (305mm)
20 x 6"/50 Mk XI
10 x 3"/45
2 x 3"/20 Mk I
3 x 21" Torpédo
Pohon: 22 Babcock & Wilcox boilers, 4 Parsons steam turbines, 34000shp, 4 shafts
Max. rychlost: 22 uzlů
Dosah: 10 uzlů 4500NM
Pancéřování: boky : 4" - 9", 12" věže děl : 6" - 12", paluba : 1" - 2.5", Barbety : 3" - 9"
Posádka max.: 1115 mužů


TTD Erin
Rozměry: 170.50m x 27.90m x 8.70m
Výtlak standardní: 22780 t
Výtlak plný:25168 t
Výzbroj: 10 x 13.5"/45 Mk V (356mm)
16 x 6"/50 Mk XI
6 x 6pdr
2 x 76mm Mk I
4 x 21" torpédomety
Pohon: 15 Babcock & Wilcox boilers, 4 Parsons steam turbines, 26500shp, 4 shafts
Max. rychlost: 21 uzlů
Dosah: 5.300 nm při 10 uzlové rychlosti
Pancéřování: boky : 4" - 12", 13.5" veže děl : 6" - 11", paluba : 1.5" - 3", Barbety : 3" - 10"
Posádka max.: 1070 mužů
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4086
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Spojená flotila ve složení Sultan Osman I, Reshadiye a Goeben by mohla ovládnout Černé moře a tím významně ovlivnit situaci na kavkazské frontě a stejně tak by mohla dohodové státy odradit od útoku na Dardanely ( nebo by naopak způbila pravý opak a útok na Dardanely by byl lépe připraven a veden silnějším loďstvem)

Ovšem jak už zaznělo v diskusi o pancéřovém křižníku Blücher Turci naprosto podcenili logistické zabespečení svého loďstva, takže zůstává otázkou nakolik by tahle moderní plavidla byla vůbec bojeschopná.

Kromě toho Turci sice před Velkou válkou objednávali bitevní lodě jako na běžícím pásu, ale podcenili význam doprovodných plavidel jako jsou lehké křižníky a torpédoborce. Každá bitevní loď potřebovala početný doprovod menších plavidel, aby se nestala snadným cílem pro nepřátelské ponorky. A dohodové ponorky první dva roky války poměrně snadno pronikaly až do Marmarského moře, kde potopily dvě starší bitevní lodě.

Takže, když shrnu všechny tyto důvody domnívám se, že i posílené turecké loďstvo by ve skutečnosti trpělo celou řadou omezení a jeho akceschopnost by byla problematická. Každopádně by však mohli ovládat Černé moře a u Dardanel vázat značné námořní síly Francie a Velké Británie.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo ostatních států“