Výsledky činnosti německých hladinových korzárů

Moderátor: Tkuh

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Výsledky činnosti německých hladinových korzárů

Příspěvek od kacermiroslav »

Výsledky činnosti německých hladinových korzárů
1914 - 1918
WW1


Obrázek
Pomocný křižník S.M.S Mowe


Německé císařské námořnictvo vlastnilo kromě těžkých válečných hladinových plavidel a ponorek, také řadu speciálních plavidel, pomocných křižníků. Snahou zřízení těchto plavidel bylo narušení britské námořní dopravy, na které byla ostrovní říše závislá až z 70%. Dle výpočtu německých stratégů a ekonomů by přerušení toku potravin a materiálu na Britské ostrovy mělo hrdý Albion srazit na kolena za šest až osm týdnů.

Proto se již od prvních válečných dní pokoušely ponorky i hladinové lodě o soustředěný útok proti britskému obchodnímu loďstvu. Ponorky které počátkem války byli ještě stále novou a ne zcela technicky vyzrálou novinkou, a které navíc trpěli nedostatečným akčním rádiusem, se zdržovali především ve vodách kolem Velké Británie. Hladinová plavidla pak operovala v Atlantiku a na Dálném východě. Páteří hladinových pacifických sil byla eskadra admirála von Spee, která na počátku války kotvila v asijském Tsingtau. Jádro eskadry bylo tvořeno dvěma pancéřovými křižníky Scharnhorst a Gneisenau a třemi lehkými křižníky. Tato eskadra se v listopadu 1914 vítězně utkala s britskými silami v bitvě u Coronelu. O měsíc později v prosinci 1914 však byla až na lehký křižník Dresden zničena v bitvě u Falkland. Lehký křižník Dresden se pak dal na pirátskou dráhu. Na počátku války se na pirátskou dráhu dala i řada dalších lehkých a pomocných křižníků.

Během roku 1914 a počátkem roku 1915 však britská Royal Navy dokázala postupně vyřadit všechny samostatně operující lehké křižníky. Posledním z nich byl křižník Konigsberg, který se dlouhou dobu bránil v nepřehledné deltě africké řeky Rufuji. Nakonec ale i tento korzár podlehl velké spojenecké přesile.

Kromě samostatně operujících lehkých křižníků operovaly na všech mořích a oceánech i pomocné křižníky. Z počátku se jednalo o upravené a ozbrojené osobní parníky. Parník měl výhodu ve své velikosti co se zajatých pasažérů potopených lodí týče, takže ubytovací prostory nemuseli být nijak upravovány. Ovšem v praxi se jejich velikost neukázala být zrovna pro korzárskou činnost. Pro svou velikost byli snadným terčem, měli velkou spotřebu paliva a bylo je i těžké kamuflovat za nějaké neutrální plavidlo. Proto taky vedle těchto velkých osobních parníků začali vznikat nové lodě, které se pak v různé obdobě udrželi téměř až do konce války. Jednalo se o lodě, které byli přestavěné z obyčejných nákladních parníků, i když v jejich případě bylo kromě výzbroje potřeba provést i jisté konstrukční úpravy, jako zvětšení uhelných bunkrů, skladů vody, ubytovací prostory , muniční sklady atd. Tyto lodě měli mnohem ekonomičtější provoz a tak pokud byli odkázány pouze na zásobení se uhlím ze zajatých lodí (a to bylo prakticky vždy), bylo toto zásobení mnohem jednodušší a tak nehrozilo tolik, že bude pirát vyřazen z boje díky prázdným uhelným bunkrům. Navíc vzhled takové nákladní lodě byl standardní jako stovky dalších, které denně křižovali světová moře a oceány. A samozřejmě takové nenapadne plavidlo šlo poměrně snadno přetřít nebo pomoci jiných drobných změn pozměnit jeho vzhled a vydávat jej tak za nezajímavou neutrální loď, jakých byly stovky.

Na mořích se objevil ještě jeden druh pomocných křižníků, korzárů. Jednalo se o lodě, které byli korzárem zajaté a vyhodnocené jako vhodné k přestavbě nebo provizorní úpravě již na moři. Takováto narychlo přestavěna a vyzbrojena loď mohla i tak plnit bojové úkoly, pokládat miny atd.
Nedílnou součástí korzárské činnosti je výzbroj. Ta na počátku války sestávala z kanónu různých ráží a rozličného počtu, ale v průběhu války se výzbroj standardizovala na děla ráže 150mm. Řada korzárů z pozdější doby byla také vyzbrojena torpédomety, čimž jejich ničivá síla výrazně vzrostla. Dá se říct, že pomocný křižník Wolf ukázal cestu moderního pomocného křižníku. Jako jediný totiž nesl na své palubě letoun, který s velkým úspěchem používal jak k průzkumné činnosti, tak i útokům na civilní lodě. Na základě jeho úspěchů patřila podobná výzbroj neodmyslitelně ke všem pomocným křižníkům za druhé světové války.

První světová válka také ukončila definitivně několikasetletou námořní historii používání plachetních lodí. Ač se to může zdát být neuvěřitelné, tak ještě na počátku 20.století byl ve své korzárské činnosti úspěšný německý pomocný křižník Seeadler, což nebyl nikdo jiný, než plachetní trojstěžník.


ZÁVĚR
I když dvě desítky korzárů samozřejmě nemohly rozhodnout výsledek války a nemohly úplně zastavit tok potravin a surovin na britské ostrovy, přesto se významně podílely na bojové činnosti německého císařského námořnictva. Kromě vlastní potopené obchodní tonáže, která za celou válku u těchto korzárů dosáhla výše nějakých 550.000 BRT, dokázali na minách potopit i dvě bitevní lodě a v osobním souboji dva chráněné křižníky, jeden pomocný křižník a jeden torpédoborec. Tato čísla se mohou zdát být zanedbatelná v porovnání s ponorkovou válkou, kde ponorky za celou dobu WW1 dokázali poslat ke dnu více jak 12.000.000 BRT, ale ochranná opatření ze strany Dohodových zemí, jako zřízení konvojů, výroba nových výrobně levnějších nákladních lodí, zajišťování vojenské ochrany konvojů i ve vzdálených místech světa….to vše výrazně prodražovalo a odčerpávalo potřebné síly jiným směrem, než by bylo žádoucí. Britská Royal Navy spolu se spojenci musela vynaložit obrovské finanční náklady na vysílání klasických křižníků, které se snažily zamezit činnosti německých korzárů. K potopeným lodím je ještě potřeba připočíst řadu poškozených plavidel, nebo lodě ztracené na minových polích, taktéž i paniku kterou tato činnost hladinových korzárů po všech mořích světa vyvolávala.

Celkový součet škod vzniklých během celé Velká války hladinovými korzáry tak byl překvapivě šokující a stál spojence mnoho sil a finančních prostředků. Relativně malé náklady do dvou desítek lodí, se tak císařskému Německu vrátili mnohonásobně. Po uzavření příměří v listopadu 1918 se přeživší korzárské lodě vrátili ke svému původnímu účelu. Zdálo se, že korzárské činnosti bylo navždy odzvoněno, ale za dvě desítky let se začala psát jejich nová kapitola.
Obrázek Potopení obchodní lodě





Výsledky činnosti německých hladinových korzárů v průběhu První Světové války
- pomocné a lehké křižníky
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(1) MOWE
CELKEM: 184.111 BRT (41x obchodní loď z toho 2x zajaté a 2x vytvoření pomocného křižníku ve službách Německa, 1x bitevní loď potopena na minách)


(2) KARLSRUHE _ lehký křižník
CELKEM: 72.216 BRT (16x obchodní loď)


(3) EMDEN _ lehký křižník
CELKEM: 70.825 BRT (16x obchodní loď, 1x chráněný křižník, 1x torpédoborec)


(4) WOLF (II.)
CELKEM: 62.591 BRT (15x obchodní loď z toho 3x potopeno na minách, 1x vytvoření pomocného křižníku)
* Poznámka: minám je připočítáváno pravděpodobných 12 plavidel celkem


(5) KRONPRINZ WILLHELM
CELKEM: 51.346 BRT (14x obchodní loď)


(6) PRINZ EITEL FRIEDRICH
CELKEM: 33.424 BRT (11x obchodní loď)


(7) BERLIN
CELKEM: (1x obchodní loď, 1x bitevní loď potopena na minách)


(8) SEEADLER
CELKEM: 28.140 BRT (14x obchodní loď)


(9) GREIF
CELKEM: 15.831 BRT (1x pomocný křižník)


(10) KAISER WILLHELM DER GROSSE
CELKEM: 10.683 BRT (3x obchodní loď)


(11) DRESDEN _ lehký křižník
CELKEM: 8.900 BRT (3x obchodní loď)


(12) KONIGSBERG _ lehký křižník
CELKEM: 6.600 BRT (1x obchodní loď, 1x chráněný křižník)


(13) ILTYS
CELKEM: ?.??? BRT (2x obchodní loď)


(14) METEOR
CELKEM: ? 2.100 BRT (4x obchodní loď)


(15) GEIER
CELKEM: 215 BRT (1x obchodní loď)


(16) CORMORAN
Celkem: 0 BRT


(17) CAP TRAFALGAR
Celkem: 0 BRT


(18) LEOPARD
Celkem: 0 BRT


(19) VICTORIA LUISE
Celkem: 0 BRT


(20) VINETA
Celkem: 0 BRT


(21) WOLF (I.)
Celkem: 0 BRT


Obrázek Smrt korzára _ lehký křižník Emden


Zdroje:
Válečné lodě (3) První světová válka – Hynek, Klučina, Škňouřil – 1988
Němečtí korzáři – Ivo Pejčoch - 2005
ObrázekObrázekObrázek
radecky
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 197
Registrován: 7/11/2008, 19:25

Příspěvek od radecky »

dovolte malé dopřesnění k fotografii příspěvku o německých korzárech první světové války: fotografie zobrazuje vyměřovací loď téhož jména jejíž osud se naplnil 8.srpna 1914 v přístavu Dar el Salam v tehdejší německé Tanganice
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

kacermiroslav píše:Jako jediný totiž nesl na své palubě letoun, který s velkým úspěchem používal jak k průzkumné činnosti, tak i útokům na civilní lodě.
No a to byl "Wőlfchen", dvouplošník Friedrichshafen FF.33e se dvěma plováky. Sloužil hlavně jako průzkumný, bombardovat se pokoušel jen pro výstrahu; nebyl ozbrojený a těch pár 2 kg pum v kabině ...
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

No a právě těch pár 2 kg pum stačilo k tomu, aby donutili loď plout směrem, který Němci potřebovali. V jednom případě se stalo, že korzár byl ochromen, protože neměl již žádné palivo na cestu a byl zakotven u opuštěného ostrova. Najednou v dálce byl vidět kouř proplouvající lodě, kterou ale nebylo jak přimět ke vzdání se. Pilota však napadlo vzlétnout s letadlem, zakroužil nad obchodní lodí, svrhl na její palubu vzkaz, který udával směr, kam má loď plout a k podpoře tohoto požadavku svrhnul před loď pár těchto 2 kg pumiček. To stačilo. Loď připlula do přístavu, kde už na ní netrpělivě čekal pirát, který si od nich vzal tolik potřebné uhlí.
ObrázekObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Na základě dalších informací prohlašuji, že jsem Vlčka (Wőlfchen, wolf cub) nedocenil.
FF.33e
Základní výroba-průzkumná varianta poháněná řadovým motorem Benz B.III, delší dvojité plováky, pod ocasem střední plovák odejmut, rádiový vysílač místo výzbroje (hlavňové?), postaveno kolem 180 strojů.
Posádka: 2
Délka: 10,22 m
Rozpětí: 16,6 m
Výška: 3,75 m
Maximální vzletová váha: 1550 kg
Maximální rychlost: 110 km/h, 60 uzlů, 68 mph
Vytrvalost: 4-5 h
Výzbroj: 8 bomb 12 kg (jak je přepravoval, nevím jistě; na jedné fotce byl temný náznak závěsníků)
Obrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Výsledky činnosti německých hladinových korzárů

Příspěvek od Kouzelnik »

kacermiroslav píše: (...) Dá se říct, že pomocný křižník Wolf ukázal cestu moderního pomocného křižníku. Jako jediný totiž nesl na své palubě letoun, který s velkým úspěchem používal jak k průzkumné činnosti, tak i útokům na civilní lodě. Na základě jeho úspěchů patřila podobná výzbroj neodmyslitelně ke všem pomocným křižníkům za druhé světové války. (...)
Neví někdo podrobnější info o nasazení plovákového letadla z pomocného křižníku SMS Wolf (IV) z roku 1913?
Nenašel jsem podrobnější info o praktické manipulaci s letadlem (jak moc/málo to bylo praktické). Patrně pomocí lodního jeřábu WOLFa na/z vodní hladiny
http://www.airwar.ru/image/idop/other1/ff33/ff33-20.jpg
https://nzhistory.govt.nz/files/styles/ ... k=9XrJ0hIm
https://www.filmothek.bundesarchiv.de/video/25706 (pasáž videa kolem 8:00 minuty)
https://squadronshop.files.wordpress.co ... lane_2.jpg
https://263i3m2dw9nnf6zqv39ktpr1-wpengi ... efault.jpg

A kdyby někdo věděl kde se dá přečíst zpráva kapitána WOLFu (K.A.Nerger) pro vedení Kriegsmarine z 1936 o jeho zkušenostech z korzárské plavby WOLFu za WW1, tak by to bylo super.
R.I.P.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Výsledky činnosti německých hladinových korzárů

Příspěvek od kacermiroslav »

Wolf (II) měl prostor k uskladnění plovákového letounu, který byl na hladinu spouštěn pomocí jeřábu, odkud startoval. Výkony letadla ale limitovalo počasí, krátký dolet (i když vytrvalost byla dobrá) a nepříliš vysoká rychlost. Jednalo se o stroj Friedrichshafen FF.33e, který byl jako nový z výrobní linky dodán ze závodu ve Warnemunde. Na palubě Wolfu měli dva piloty a to Leutnat zu See Matthaus Stein a Oberflugmeister Paul Fabeck. O technický stav letounu se staral Obermaschinistenmant Remy. Letadlo neslo jméno Wolfchen (Vlček). Korzárská kariéra Wolfu (II) a řady dalších korzárů WW1 a WW2 je hezky zmapovaná v knize od Ivo Pejčocha - Němečtí korzáři - Praha 2005.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Výsledky činnosti německých hladinových korzárů

Příspěvek od Kouzelnik »

@kacermiroslav. Moc díky za info.
Kouzelnik píše:
A kdyby někdo věděl kde se dá přečíst zpráva kapitána WOLFu (K.A.Nerger) pro vedení Kriegsmarine z 1936 o jeho zkušenostech z korzárské plavby WOLFu za WW1, tak by to bylo super.

Zapoměl jsem dodat... vzhledem k tomu že pan kapitán K.A.Nerger se odebral k Věčnému soudu před Pánem Bohem už před více než 70-ti lety, tak patrně by bylo z pohledu autorských práv naprosto bezproblémové ten text zveřejnit... Bude-li jeho zpráva čtenářsky zajímavá, tak bych se nebránil ty zajímavější pasáže přeložit (budou-li na to mé znalosti němčiny a námořní terminologie stačit) a dát je sem na Palbu.

Vzhledem k tomu, že prý se zkušenosti kapitána WOLFa prý Kriegsmarine inspirovala při koncipování korzárské války ve WW2, tak by přeložení kapitánovy zprávy mohlo být zajímavé např. pro odstartování diskuze o celkové éře korzárských plavidel za WW2 (když už zde na Palbě jsou uveřejněny hodně zajímavé články o konkrétních osudech některých hladinových korzárů za WW2).
R.I.P.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Výsledky činnosti německých hladinových korzárů

Příspěvek od kacermiroslav »

Kolego, budu rád, když se do toho pustíš. Určitě by to mohlo být zajímavé a poučné čtení.
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Výsledky činnosti německých hladinových korzárů

Příspěvek od Kouzelnik »

@kacermiroslav Myslíš pustit se do pročtení a následně do překladu, bude-li to napsané čtenářsky zajímavě? Rád bych, jenže tu zprávu nemám a netuším kde ji vzít.

https://ospreypublishing.com/german-com ... sh-cruiser, který se o zprávě kapitána WOLFu Nergera z 1936 zmiňuje, tak detailněji specifikuje až následný dokument KM "Mobilmachungsplan Marine", což byl, odhaduji, pravidelně aktualizované kroky pro naplňování koncepce KM pro případ války viz např. odkaz na verzi z 1939 http://dubm.de/kriegsmarine-teil-ii/
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“