Rusko - bitevní loď RETVIZAN (1900)
Napsal: 10/11/2008, 11:06
Bitevní loď RETVIZAN
Rusko rok 1900

Lodě ve třídě: RETVIZAN
Na počátku roku 1898 potvrdil ruský car Mikuláš II plán z roku 1895 na stavbu lodí, který obdržel název "Pro potřeby Dálného východu". Program měl v plánu stavbu 5 bitevních lodí, 16 křižníků, 2 torpédoborců a 36 torpédovek nebo menších torpédoborců. Posílení loďstva na Dálném východu bylo nutné vzhledem k neustálému tlaku Japonské expanze. Protože ruské loděnice byli zaneprázdněné, byla část lodí zamluvena v zahraničí. Velkou operativností a následným předáním vyrobených lodí se prezentoval Američan Charles Cramp, majitel loděnice William Cramp & Sons ve Filadelfii. Potvrdil Rusům stavbu dvou bitevních lodí, čtyř křižníků a 30 menších torpédoborců. Za vzor ke stavbě ruských bitevních lodí měla být americká loď Iowa, postavená v Crampově loděnici v letech 1893-1897, avšak vzhledem k její nízké rychlosti (16 uzlů) a malému množství paliva (625 tun uhlí) bylo od tohoto upuštěno a za vzor byla vybrána ruská bitevní loď Peresvet, ovšem v upravené podobě.
Dne 23.4.1898 se uskutečnil podpis kontraktu s americkou loděnicí William Cramp & Sons ve Filadelfii. Loď obdržela loděnicové číslo 300. Loď byla objednána dne 2.května 1898. Na vodu byla spuštěna 29.července 1899. Dokončena byla 23.října 1900. Armáda si ji převzala po zkouškách dne 23.března 1902.
KONSTRUKCE
Délka trupu byla 116,5 metru na úrovni hladiny ponoru, maximální délka pak byla 117,9 metru. Trup byl rozdělen na 14 vodotěsnými přepážkami a 15 vodotěsných oddělení. Každé oddělení mělo vlastní drenážový odvod vody, který tvořila pumpa a elektromotor ve speciálním vodotěsném postavení. Trup bitevní lodě Retvizan byl prvním v ruském námořnictvu, na kterém bylo opuštěno od tzv. průchodové magistrály. To umožnilo lepší ochranu před zatopením. Šířka trupu na vodorysce byla 22,00 metrů a ponor při standardním výtlaku činil 7,6 metru. Standardní výtlak plavidla činil 12.746 tun.
Pohonný systém lodi byl tvořen dvěma parními stroji, kterým dodávaly páru 24 kotlů od firmy Niclausse. Všechny parní stroje byly umístěny ve dvou rovnoměrných strojovnách. Kotle byly rozmístěny ve třech skupinách, vždy po 4 kotlech, přičemž každý kotel dodával tlak páry 18kg/cm2. Stroje dodala firma Cramp a ty poháněly dvě bronzové vrtule o průměru 4880 mm. Kormidlo bylo jen jedno a nacházelo s v ose plavidla za úrovní šroubů. Kormidlo mohlo být poháněno elektricky, případně párou, nebo i ručně. Plánovaný výkon strojů byl 16.300 k, ovšem při zkouškách dosáhla loď výkonu 17.118 k. Projektovaná rychlost Retvizanu byla 18 uzlů, které se na zkouškách téměř podařilo dosáhnout. Dle dostupných údajů Retvizan plul rychlostí 17,998 uzlu. Standardní množství vezeného paliva (uhlí) bylo 1.016 tun, maximálně se pak dalo do uhelných bunkrů naložit až 2.250 tun. Při normálním množství paliva a ekonomické rychlosti 10 uzlů byl akční rádius 4.900 námořních mil, při maximálně naloženém množství paliva a stejné ekonomické rychlosti 10 uzlů se akční rádius zvýšil až na 8.000 námořních mil.
Elektrická energie byla dodávána ze šesti parních generátorů od firmy General Eletric. Dva generátory měly výkon 132 kW a ostatní čtyři měly výkon po 66 kW. Výsledkem byl stejnosměrný proud o napětí 105 V. Celkem se na lodi nacházelo 53 elektromotorů o celkovém výkonu 528 kW a 1 300 lamp. Během případné havárie mohla proud k osvětlení dodávat baterie akumulátorů.
Mírový stav posádky činil 28 důstojníků a 722 poddůstojníků a námořníků. V době zahájení válečných operací s Japonskem čítala posádka Retvizanu celkem 743 osob.

VÝZBROJ
Producentem dělostřelecké výzbroje byla ruská továrna Obuchov v Aleksandrovsku (standardní dodavatel výzbroje pro ruské námořnictvo) a lafety vyrobil Metaličeskij zavod v Petersburgu.
Hlavní dělostřelecká výzbroj byla tvořena čtyřmi děly ráže 305mm L/40 umístěnými ve dvou dvoudělových věžích tzv. francouzského. Obě děla hlavní ráže stála v ose plavidla. Děla měly elevaci -5° až +15°a maximální dostřel činil 109,8 kabelu (11 námořních mil = 20,4 km). Veškerý pohyb věží a děl byl zajištěn elektrickým pohonem. Střední dělostřelectvo bylo tvořeno 12 děly ráže 152 mm L/45 francouzského systému Canet. Každé dělo chránil čelní 51 mm pancéř masky. Elevace děl byla -6° až +20° a maximální dostřel 11,5 námořních mil (21,3 km). Proti torpédovým útokům (torpédoborcům) byla na palubě instalována rychlopalná děla malé ráže a to 24 děl Hotchkiss ráže 47 mm a 6 děl ráže 37mm, které doplňovaly 2, později 4 kulomety. K podpoře výsadků se na lodi nacházela i dvě speciální děla ráže 2.5" (63,5mm) Baranovského konstrukce. Torpédovou výzbroj představovaly čtyři nadvodní a dva podhladinové torpédomety ráže 450mm. Celková zásoba torpéd čítala 17 ks Whitehead vzor 1897 a navíc ještě čtyři torpéda ráže 380mm Whitehead vzor 1890 pro své dva velké torpédové parní čluny a čtyři zkrácená torpéda ráže 225 mm pro dva menší torpédové parní čluny. Kromě již popsané výzbroje mohla loď nést nést 45 min vzoru 1893 uložených na dolní platformě, před torpédomety. Miny mohly pokládat i parní čluny umístěné na palubě. Loď též nesla 22 protitorpédových a protiminových sítí (11 na každém boku), které po rozvinutí paravánů vytvořily ochrannou clonu po obou bocích lodi.
TTD _ námořní dělo ráže 305 mm L/40
-------------------------------------------------------
* Celková délka hlavně: 12,192 m
* Délka vývrtu hlavně: 9,611 m
* Hmotnost hlavně: 42,834
* Hmotnost střely: 331,7 kg (HE, AP), 470,9 kg (model 1911, HE, AP)
* Hmotnost prachové náplně: 6 - 28,2 kg
* Počáteční rychlost střely: 792 m/s (munice model 1911, 700 m/s)
* Průraznost (starý model munice, 331,7 kg)
- 10.940 m = 93 mm (úhel dopadu 18,90°)
- 9.140 m = 129 mm (úhel dopadu 17,53°)
- 7.320 m = 159 mm (úhel dopadu 7,54°)
- 5.490 m = 201 mm (úhel dopadu 4,53°)
- 3.660 m = 251 mm (úhel dopadu 2,24°)
- 1.830 m = 311 mm (úhel dopadu 0,98°)
- 0 m = 381 mm (úhel dopadu 0°)
* Počet ran za minutu: 1,5 rány / min
* Dostřel (elevace 35,4°): 24.330 m (model 1911, 470,9 kg)
Hmotnost boční salvy:
4 x 305mm = 1.326,8 kg (model 1911 = 1.883,6 kg)
6 x 152 mm = 330 kg
Celkem: 1.656,8 kg (model 1911 = 2.213,6 kg)
PANCÉŘOVÁNÍ

Loď měla tři hlavní paluby: horní, hlavní (bateriový) a pancéřovou, přičemž všechny se táhly od svislice ke svislici. Na přídi a zádi se pod pancéřovou palubou nacházely dvě platformy – horní a dolní. Hlavní paluba byla obložena teakovými parketami, zbytek byl ocelový. Tloušťka pancéřové paluby byla 76 mm. Konstrukční výtlak lodi byl 12.746 tun, plný činil 13.600 tun.
Hlavní svislé pancéřování bylo vyrobeno z kalené oceli podle technologie firmy Krupp. Paluby byly pro změnu vyrobeny z ocele niklové. Výrobcem bočního pancéřového pásu o maximální tloušťce 229 mm byla firma Bethlehem Steel Company a ostatních (mimo jiné i palubních) firma Carnegie Steel Company.
Hlavní boční pancéř byl složen z celkem 34 plátů, přičemž polovina z nich 17 ks byla na každé straně lodi. Tento boční pancéř byl o výšce 2,14 m a celkové délce jednoho boku 78 metrů. Maximální tloušťka tohoto bočního pancéře byla 229 mm, přičemž se plynule směrem ke kýlu snižovala na 127mm. Nad tímto hlavním pancéřem se nacházel horní pancéřový pás o tloušťce 152mm a výšce 2,30 metru. V místě barbet hlavního dělostřelectva byly oba boční pancéřové pláty posíleny dodatečným svislým pancéřováním o síle 178mmm, za barbetami pak bylo sníženo pancéřováni na 51mm. Nad citadelou se nacházely kasematy děl střední ráže 152 mm, přičemž 6 děl stálo na každém boku, které kryl 127mm pancéř. Jednotlivá děla v kasematách byla od sebe oddělena tenkými 37 mm pancéřovými deskami. Barbety hlavního dělostřelectva pod hlavní palubou měly sílu 102 mm, nad ní pak 203 až 229 mm. Věže hlavního dělostřelectva chránil pancéř 229 mm silný a strop 51mm. Svislý pancéř velitelského stanoviště měl sílu 254mm a střecha 51 mm.
Celková hmotnost pancéřování činila 3.300 tun (25,9 procenta konstrukčního výtlaku), což zajistilo Retvizanu nejlepší pancéřovaní ze všech ruských plavidel stavěných do roku 1904.
TTD _ bitevní loď RETVIZAN
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Rusko
* Doba vzniku: - Retvizan (1898 - 1900)
* Délka: 116,5 m
* Šířka: 22,0 m
* Ponor: 7,6 m
* Výtlak standardní: 12.746 t (plný výtlak 13.700 t)
* Výzbroj: 4x305 mm (2xII), 12x150 mm (12xI), 20x47 mm (20xI), 6x37 mm (6xI), 6x Torpédomet
* Pancéř paluba: 76 mm
* Pancéř věž: 254 mm
* Pancéř boky: 229 mm
* Výkon strojů: 11.980 kW / 16.300 k
* Rychlost: 18,0 uzlů (33,3 km/h)
* Posádka: 743 mužů
Zdroje:
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek, Petr Klučina - 1986
www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org
Rusko rok 1900

Lodě ve třídě: RETVIZAN
Na počátku roku 1898 potvrdil ruský car Mikuláš II plán z roku 1895 na stavbu lodí, který obdržel název "Pro potřeby Dálného východu". Program měl v plánu stavbu 5 bitevních lodí, 16 křižníků, 2 torpédoborců a 36 torpédovek nebo menších torpédoborců. Posílení loďstva na Dálném východu bylo nutné vzhledem k neustálému tlaku Japonské expanze. Protože ruské loděnice byli zaneprázdněné, byla část lodí zamluvena v zahraničí. Velkou operativností a následným předáním vyrobených lodí se prezentoval Američan Charles Cramp, majitel loděnice William Cramp & Sons ve Filadelfii. Potvrdil Rusům stavbu dvou bitevních lodí, čtyř křižníků a 30 menších torpédoborců. Za vzor ke stavbě ruských bitevních lodí měla být americká loď Iowa, postavená v Crampově loděnici v letech 1893-1897, avšak vzhledem k její nízké rychlosti (16 uzlů) a malému množství paliva (625 tun uhlí) bylo od tohoto upuštěno a za vzor byla vybrána ruská bitevní loď Peresvet, ovšem v upravené podobě.
Dne 23.4.1898 se uskutečnil podpis kontraktu s americkou loděnicí William Cramp & Sons ve Filadelfii. Loď obdržela loděnicové číslo 300. Loď byla objednána dne 2.května 1898. Na vodu byla spuštěna 29.července 1899. Dokončena byla 23.října 1900. Armáda si ji převzala po zkouškách dne 23.března 1902.
KONSTRUKCE
Délka trupu byla 116,5 metru na úrovni hladiny ponoru, maximální délka pak byla 117,9 metru. Trup byl rozdělen na 14 vodotěsnými přepážkami a 15 vodotěsných oddělení. Každé oddělení mělo vlastní drenážový odvod vody, který tvořila pumpa a elektromotor ve speciálním vodotěsném postavení. Trup bitevní lodě Retvizan byl prvním v ruském námořnictvu, na kterém bylo opuštěno od tzv. průchodové magistrály. To umožnilo lepší ochranu před zatopením. Šířka trupu na vodorysce byla 22,00 metrů a ponor při standardním výtlaku činil 7,6 metru. Standardní výtlak plavidla činil 12.746 tun.
Pohonný systém lodi byl tvořen dvěma parními stroji, kterým dodávaly páru 24 kotlů od firmy Niclausse. Všechny parní stroje byly umístěny ve dvou rovnoměrných strojovnách. Kotle byly rozmístěny ve třech skupinách, vždy po 4 kotlech, přičemž každý kotel dodával tlak páry 18kg/cm2. Stroje dodala firma Cramp a ty poháněly dvě bronzové vrtule o průměru 4880 mm. Kormidlo bylo jen jedno a nacházelo s v ose plavidla za úrovní šroubů. Kormidlo mohlo být poháněno elektricky, případně párou, nebo i ručně. Plánovaný výkon strojů byl 16.300 k, ovšem při zkouškách dosáhla loď výkonu 17.118 k. Projektovaná rychlost Retvizanu byla 18 uzlů, které se na zkouškách téměř podařilo dosáhnout. Dle dostupných údajů Retvizan plul rychlostí 17,998 uzlu. Standardní množství vezeného paliva (uhlí) bylo 1.016 tun, maximálně se pak dalo do uhelných bunkrů naložit až 2.250 tun. Při normálním množství paliva a ekonomické rychlosti 10 uzlů byl akční rádius 4.900 námořních mil, při maximálně naloženém množství paliva a stejné ekonomické rychlosti 10 uzlů se akční rádius zvýšil až na 8.000 námořních mil.
Elektrická energie byla dodávána ze šesti parních generátorů od firmy General Eletric. Dva generátory měly výkon 132 kW a ostatní čtyři měly výkon po 66 kW. Výsledkem byl stejnosměrný proud o napětí 105 V. Celkem se na lodi nacházelo 53 elektromotorů o celkovém výkonu 528 kW a 1 300 lamp. Během případné havárie mohla proud k osvětlení dodávat baterie akumulátorů.
Mírový stav posádky činil 28 důstojníků a 722 poddůstojníků a námořníků. V době zahájení válečných operací s Japonskem čítala posádka Retvizanu celkem 743 osob.

VÝZBROJ
Producentem dělostřelecké výzbroje byla ruská továrna Obuchov v Aleksandrovsku (standardní dodavatel výzbroje pro ruské námořnictvo) a lafety vyrobil Metaličeskij zavod v Petersburgu.
Hlavní dělostřelecká výzbroj byla tvořena čtyřmi děly ráže 305mm L/40 umístěnými ve dvou dvoudělových věžích tzv. francouzského. Obě děla hlavní ráže stála v ose plavidla. Děla měly elevaci -5° až +15°a maximální dostřel činil 109,8 kabelu (11 námořních mil = 20,4 km). Veškerý pohyb věží a děl byl zajištěn elektrickým pohonem. Střední dělostřelectvo bylo tvořeno 12 děly ráže 152 mm L/45 francouzského systému Canet. Každé dělo chránil čelní 51 mm pancéř masky. Elevace děl byla -6° až +20° a maximální dostřel 11,5 námořních mil (21,3 km). Proti torpédovým útokům (torpédoborcům) byla na palubě instalována rychlopalná děla malé ráže a to 24 děl Hotchkiss ráže 47 mm a 6 děl ráže 37mm, které doplňovaly 2, později 4 kulomety. K podpoře výsadků se na lodi nacházela i dvě speciální děla ráže 2.5" (63,5mm) Baranovského konstrukce. Torpédovou výzbroj představovaly čtyři nadvodní a dva podhladinové torpédomety ráže 450mm. Celková zásoba torpéd čítala 17 ks Whitehead vzor 1897 a navíc ještě čtyři torpéda ráže 380mm Whitehead vzor 1890 pro své dva velké torpédové parní čluny a čtyři zkrácená torpéda ráže 225 mm pro dva menší torpédové parní čluny. Kromě již popsané výzbroje mohla loď nést nést 45 min vzoru 1893 uložených na dolní platformě, před torpédomety. Miny mohly pokládat i parní čluny umístěné na palubě. Loď též nesla 22 protitorpédových a protiminových sítí (11 na každém boku), které po rozvinutí paravánů vytvořily ochrannou clonu po obou bocích lodi.
TTD _ námořní dělo ráže 305 mm L/40
-------------------------------------------------------
* Celková délka hlavně: 12,192 m
* Délka vývrtu hlavně: 9,611 m
* Hmotnost hlavně: 42,834
* Hmotnost střely: 331,7 kg (HE, AP), 470,9 kg (model 1911, HE, AP)
* Hmotnost prachové náplně: 6 - 28,2 kg
* Počáteční rychlost střely: 792 m/s (munice model 1911, 700 m/s)
* Průraznost (starý model munice, 331,7 kg)
- 10.940 m = 93 mm (úhel dopadu 18,90°)
- 9.140 m = 129 mm (úhel dopadu 17,53°)
- 7.320 m = 159 mm (úhel dopadu 7,54°)
- 5.490 m = 201 mm (úhel dopadu 4,53°)
- 3.660 m = 251 mm (úhel dopadu 2,24°)
- 1.830 m = 311 mm (úhel dopadu 0,98°)
- 0 m = 381 mm (úhel dopadu 0°)
* Počet ran za minutu: 1,5 rány / min
* Dostřel (elevace 35,4°): 24.330 m (model 1911, 470,9 kg)
Hmotnost boční salvy:
4 x 305mm = 1.326,8 kg (model 1911 = 1.883,6 kg)
6 x 152 mm = 330 kg
Celkem: 1.656,8 kg (model 1911 = 2.213,6 kg)
PANCÉŘOVÁNÍ
Loď měla tři hlavní paluby: horní, hlavní (bateriový) a pancéřovou, přičemž všechny se táhly od svislice ke svislici. Na přídi a zádi se pod pancéřovou palubou nacházely dvě platformy – horní a dolní. Hlavní paluba byla obložena teakovými parketami, zbytek byl ocelový. Tloušťka pancéřové paluby byla 76 mm. Konstrukční výtlak lodi byl 12.746 tun, plný činil 13.600 tun.
Hlavní svislé pancéřování bylo vyrobeno z kalené oceli podle technologie firmy Krupp. Paluby byly pro změnu vyrobeny z ocele niklové. Výrobcem bočního pancéřového pásu o maximální tloušťce 229 mm byla firma Bethlehem Steel Company a ostatních (mimo jiné i palubních) firma Carnegie Steel Company.
Hlavní boční pancéř byl složen z celkem 34 plátů, přičemž polovina z nich 17 ks byla na každé straně lodi. Tento boční pancéř byl o výšce 2,14 m a celkové délce jednoho boku 78 metrů. Maximální tloušťka tohoto bočního pancéře byla 229 mm, přičemž se plynule směrem ke kýlu snižovala na 127mm. Nad tímto hlavním pancéřem se nacházel horní pancéřový pás o tloušťce 152mm a výšce 2,30 metru. V místě barbet hlavního dělostřelectva byly oba boční pancéřové pláty posíleny dodatečným svislým pancéřováním o síle 178mmm, za barbetami pak bylo sníženo pancéřováni na 51mm. Nad citadelou se nacházely kasematy děl střední ráže 152 mm, přičemž 6 děl stálo na každém boku, které kryl 127mm pancéř. Jednotlivá děla v kasematách byla od sebe oddělena tenkými 37 mm pancéřovými deskami. Barbety hlavního dělostřelectva pod hlavní palubou měly sílu 102 mm, nad ní pak 203 až 229 mm. Věže hlavního dělostřelectva chránil pancéř 229 mm silný a strop 51mm. Svislý pancéř velitelského stanoviště měl sílu 254mm a střecha 51 mm.
Celková hmotnost pancéřování činila 3.300 tun (25,9 procenta konstrukčního výtlaku), což zajistilo Retvizanu nejlepší pancéřovaní ze všech ruských plavidel stavěných do roku 1904.
TTD _ bitevní loď RETVIZAN
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Rusko
* Doba vzniku: - Retvizan (1898 - 1900)
* Délka: 116,5 m
* Šířka: 22,0 m
* Ponor: 7,6 m
* Výtlak standardní: 12.746 t (plný výtlak 13.700 t)
* Výzbroj: 4x305 mm (2xII), 12x150 mm (12xI), 20x47 mm (20xI), 6x37 mm (6xI), 6x Torpédomet
* Pancéř paluba: 76 mm
* Pancéř věž: 254 mm
* Pancéř boky: 229 mm
* Výkon strojů: 11.980 kW / 16.300 k
* Rychlost: 18,0 uzlů (33,3 km/h)
* Posádka: 743 mužů
Zdroje:
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek, Petr Klučina - 1986
www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org