Francie_bitevní loď BRENNUS (1891)

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Francie_bitevní loď BRENNUS (1891)

Příspěvek od kacermiroslav »

Bitevní loď BRENNUS
Francie rok 1891


Obrázek

Lodě ve třídě: BRENNUS (1891)

Ve stejné době jako ve Velké Británii, se se stavbou bitevních lodí nového typu započalo i i další námořní velmoci, Francie. Ovšem v porovnání s ostrovní konstrukcí se francouzské dali hned na první pohled poznat. Jejich vysoké nástavby se jen hemžily velkým množstvím bojových stanovišť, mohutnými bojovými stěžni ne tolik nepodobné hradebním věžím. Jejich vzhled tak spíše připomínal středověkou pevnost, než válečné plavidlo. Taktéž podivně působily i dlouhé hlavně děl, které se jakoby tísnily v malých věžích. První francouzskou konstrukci, kterou můžeme počítat k novému typu bitevních lodí, patřilo plavidlo Brennus.

Objednávka nové bitevní lodě Brennus byla vystavena dne 25.listopadu 1891 a jejím zhotovitelem byla firma Lorient. Na vodu byla spuštěna dne 7.prosince 1892. Do služby byla zařazena 16.prosince 1893.
Obrázek

KONSTRUKCE
Projekt bitevní lodě Brennus vyprojektoval ing. Huin. Trup plavidla byl zhotoven z oceli přičemž příď byla rovná, bez tehdy módního klounu. Záď plavidla měla sklon do lodě a hrana paluby byla posunuta o 4,25 m proti konci čáry ponoru. Obšívka dna měla tloušťku 17 mm a obšívka boků pod pancéřem, která byla složena ze dvou plechů, měla sílu 15 mm. Ostatní části lodní obšívky pak měli tloušťku 5 mm. Obšívka byla vyrobena z chromové oceli. Trup plavidla byl rozdělen na osm dvojitých a pět jednoduchých přepážek. Strojovna byla přepažena podélnou přepážkou na dvě samostatná oddělení, a kotelna byla rozdělena na tři oddělení dvěmi přepážkami. Tyto přepážky byly vyrobené z 8 mm plechu přičemž sahaly až k pancéřové palubě. Lodní dno bylo ve středu plavidla dvojité. Plavidlo mělo celkem sedm palub a dva mohutné můstky u bojových stěžňů. Oba bojové stěžně byly konstruovány jako roury z ocelových plechů o síle 4 mm se světlostí 1,8 m, sahající ke spodnímu marsu. Uprostřed této roury vedla druhá roura o průměru 0,64 m, která byla zhotovena z plechu o síle 3 mm sahající až 0,65 m nad podlahu horního marsu. Byl v ní umístěn výtah munice pro děla ráže 37 mm, stojící na marsech. V prostoru mezi těmito rourami vedla dvě schodiště, přičemž jedno bylo určeno pro výstup a druhé pro sestup. U paty předního stěžně stála pancéřovaná velitelská věž, která měla lichoběžníkový půdorys, přičemž širší stranou stála obrácena k zádi. Stěny této velitelské stěny se skládaly ze dvou plechu o síle 10 mm, pokrytých pancéřem o síle 120 mm. Samozřejmostí byla výbava věže, kde se nalézalo vše potřebné, včetně přístrojů, k velení a řízení boje, včetně kormidelního kola parního kormidelního stroje. Dále zde byla telefonní ústředna, která telefonicky spojovala velitelský můstek se všemi důležitými místy na lodi.

Pohon plavidla byl zajištěn dvěma vertikálními trojčinnými expanzivními stroji o výkonu 10.334 kW (14.060 k). Zajímavostí byla možnost napuštění části komor v dvojitém dnu vodou o celkové hmotnosti 1011 t. Toto zařízení nahrazovalo rozdíl ve spotřebovaném palivu, municí a ostatních zásob a udržovalo tak stejný ponor plavidla. Tím se zachovávali její stálé nautické vlastnosti, protože při odčerpávání paliva, střeliva… které je umístěno hluboko pod čarou ponoru, mění totiž polohu těžiště a loď se tak stávala méně stabilní. Navíc samotné nautické vlastnosti u francouzských konstrukcí nebyli nijak oslnivé.


VÝZBROJ
Hlavní dělostřelecká výzbroj byla tvořena třemi děly ráže 340 mm /42 Modéle 1887. Dvě příďová děla byla umístěna v jedné věži na přídi, poslední třetí dělo hlavní ráže bylo umístěno ve věži na zádi plavidla. Obě věže stáli v podélné ose lodi a měli hruškovitý tvar. Kryl je pancéř o síle 400 až 450 mm. Střední dělostřelectvo představovalo deset děl ráže 163 mm/45 Modéle 1893, přičemž šest jich stálo v horním patře reduty a čtyři v malých věžích, které kryl 100 mm pancéř namontovaný na podlaze ze dvou 10 mm plechů. Věže stáli nad rohy redut a byli hydraulicky otáčené. Proti torpédovým útokům (torpédoborcům) byla na lodi používaná rychlopalná děla ráže 65 mm v počtu dvou kusů a dále 14 děl ráže 47 mm a 8 děl ráže 37 mm. Všechna tato rychlopalná děla byla rozmístěna na nástavbách a marsech. Výzbroj ještě byla doplněna o čtyři torpédomety , které byly umístěny v rozích reduty.

TTD _ námořní dělo ráže 340 mm/42 Modéle 1887
------------------------------------------------------------------
* Celková délka hlavně:
* Délka vývrtu hlavně:
* Hmotnost hlavně: 47,6 t
* Hmotnost střely: 420 kg
* Hmotnost prachové náplně:
* Počáteční rychlost střely: 500 m/s
* Průbojnost: 441 mm (1 km před ústím), 492 mm před ústím
* Počet ran za minutu:
* Dostřel:



Hmotnost boční salvy:
3 x 340 mm = 1.260 kg
5 x 163 mm =
Celkem:

Obrázek


PANCÉŘOVÁNÍ
Čára ponoru byla chráněna pancéřovým pásem vyčnívajícím 60 cm nad úroveň hladiny. Na vrchní hraně byl silný 400 mm, na spodní již jen 250 mm. Tento pancéřový pás se skládal ze dvou hlavních částí a byl připevněn na podkladu z teakového dřeva o síle 500 mm. Pancéřová paluba ležela na podložce ze dvou plechů o síle 10 mm a měla sílu 100 mm. Všechny průlezy a otvory v ní chránily pancéřové štíty. Kasematy středního dělostřelectva i jejich baterie byly četné přepážky na ochranu proti střepinám. Ve střední části lodě byla reduta, která byla chráněna pancéřem o síle 100 mm. U paty předního stěžně stála pancéřovaná velitelská věž, která měla lichoběžníkový půdorys, přičemž širší stranou stála obrácena k zádi. Stěny této velitelské stěny se skládaly ze dvou plechu o síle 10 mm, pokrytých pancéřem o síle 120 mm.


TTD _ bitevní loď BRENNUS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Francie
* Doba vzniku: - Brennus (1891 – 1894)

* Délka: 114,1 m
* Šířka: 20,2 m
* Ponor: 8,0 m
* Výtlak standardní: 11.370 t
* Výzbroj: 3x340 mm (1xII, 1xI), 10x163 mm (10xI), 2x65 mm (2xI), 14x47 mm (14xI), 8x37 mm (8xI), 4x Torpédomet
* Pancéř paluba: 100 mm
* Pancéř věž: 480 mm
* Pancéř boky: 400 mm
* Výkon strojů: 10.334 kW / 14.060 k
* Rychlost: 18,2 uzlů (33,7 km/h)
* Posádka: 673 mužů




BOJOVÁ KARIÉRA
Objednávka nové bitevní lodě Brennus byla vystavena dne 25.listopadu 1891 a jejím zhotovitelem byla firma Lorient. Na vodu byla spuštěna dne 7.prosince 1892. Do služby byla zařazena 16.prosince 1893. V letech 1895 až 1896 podnikla loď řadu provozních testů, při kterých dosáhly její stroje maximální výkon 13.950 k po dobu 4 hodin a rychlosti 17,1 uzlů (31,7 km/h). V roce 1897 Brennus absolvoval spolu s loděmi Neptune a Marceau ostré střelby na vzdálenost 3.000 – 4.000 metrů, přičemž byla vyhodnocována nová metoda palebné kontroly. V únoru roku 1898 byla tato metoda zaváděna u Francouzského námořnictva. V červenci roku 1900 se Brennus nešťastně srazil s plavidlem Framéé, které se potopilo. Ztráty na životech byli vysoké, 48 lidských životů. Od listopadu roku 1908 byl Brennus využíván jako školní loď, především pak k tréninku nácviku obsluhy jednotlivých zařízení (ne palby). Od června 1914 byla loď pro svou zastaralost používána již jen jako skladiště. Z bojové služby byla první moderní (chápej po kasematových a barbetových typech)francouzská bitevní loď vyškrtnuta 30.října 1919 a v roce 1922 byla rozebrána na šrot.

Obrázek


Zdroje:
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina – 1986
www.worldnavalships.com
www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 2/2/2009, 14:59, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Mirku, prosím tě, zadrž. To je sila, já sem nemíval dobré známky z češtiny, ale co je moc, je moc. První odstavec nemáš ani jedno i u sloves správně. Klidně to budu opravovat já, ale dej si záležet, to je tak těžké? To fakt bije do očí.

Edit: Promiň jedno Y tam máš dobře. Je ale divné, že ve stejném souvětí máš dvě různé íčka (správně česky dvě různá íčka).
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

OK....rád využiju tvých služeb:-)
ObrázekObrázekObrázek
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Francie bitevní loď BRENNUS

Příspěvek od Johan »

Na i/ý-čka já celkem dlabu. Ale informace o Fr. bit. loďstvu, takto jinak nepříliš hojné, ty vý :D tám. Díky.
Naposledy upravil(a) Johan dne 11/11/2008, 12:06, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Mno...nerad bych aby to tu sklouzlo do debat o mateřském jazyce, který ale většině z nás dělá velké problémy. V mém případě jsem se s tím již smířil.....nebylo zbytí....prostě jsem na to tupec....
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Jen malou poznámku - když si nevím rady nebo se to zdá nějaké divné už na pohled, snažím se přeformulovat větu bez použití inkriminovaného i/y. A někdy to funguje....
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Nad všemi vedu. Ja jsem totiž dislektik a disgrafik. Počítač mi ve wordu opraví většinu a zbytek mi opraví Pozorovatel - signalista. I když nějaké ty čárky moc neuznává ani ona. Díky této kombinaci je to lepší než kdykoliv předtím a tak pocity studu jsou značně umírněné.

Jinak článek je to opravdu zajímavý. Navíc je pravda kačeremiroslave, že Tvoje produktivita je neuvěřitelná. Možná, že je zvýšená míra pravopisných chyb skrytá i v tom, že snaha o velký objem práce odvádí pozornost od jazykové stránky.Tím ale neříkám, že máš dávat méně článků, to ne.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

díky díky...ještě štěstí, že tuto tématiku čtou především muži, kteří jsou přeci jenom k té pravopisné stránce o něco více tolerantní:-)...mno...článků mám fakt ted asi na dvě desítky rozpracovaných....a dalších pár set (především však životopisů) mám ve starém počítači....tak snad ještě s něčím tady přispěju:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Thór
7. Major
7. Major
Příspěvky: 889
Registrován: 7/8/2008, 02:35
Bydliště: Chrudim

Příspěvek od Thór »

kačerm.-mimo to, že dala Brennus gól do vlastní brány ( Framée ), měla nějaké jiné vojenské úspěchy?
Pro mě jsou také spíš prioritní informace, něž pravopis. Ač se Palbácký portál nehemží pravopisnými génii, kulturní pokleslosti se zdaleka vyhýbá.
Takže jsem tu jako doma :lol:
ObrázekObrázek
" Thór "

Kaphar hunnu bhanda marnu ramro
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Bohužel žádné jiné bojové úspěchy jsem nikde nedohledal. Asi se není čemu divit. V době WW1, kdy se to akcemi na moři jen hemžilo, tak byla Brennus už beznadějně zastaralou lodí. Takže její případná role mohla být pouze jako plovoucí baterie těžkých děl v nějakém francouzském přístavu.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jelikož se snesla na mou hlavu kritika co se pravopisu týče, vyhlašuji konkurz na někoho, kdo je ochoten provádět opravu článků mnou napsaných.
Předem díky
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

ty o letadlech mi klidně posílej
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

Zaujal ma pancier u lode, najmä jeho hrúbka (400 mm boky, 100 mm paluba), papierovo sú tie údaje viac než slušné aj na lode z druhej svetovej. Tak z hlavy ma napáda že bočný pancier sa hrúbkou vyrovná triede Jamato 400 mm vs. 410 mm. Neberiem do úvahy kvalitu panciera tá bola úplne inde, zaujíma ma to iba z hladiska hrúbky pancierového pásu a z toho vyplývajúcej +- rovnakej hmotnosti panciera (predpokladám že hustota (ocele) bola v jednom aj druhom prípade okolo 7890 kg/m3).

I keď rozdiel oproti moderným bol tých zvyšných "parametroch" bitevných lodí - vo výzbroji (3x340 mm delá vo 2 vežiach oproti 8x380/4 veže, 9x406,9x456/3 veže...) a výkone (14 000 SHP vs. 130 000 - 212 000 SHP u moderných).
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pokusím se odpověděd ukázkou průraznosti Kruppova námořního děla ráže 240 mm – 24 cm/40 (9,4“) Krupp C/94, s použítím rakousko-uherského projektilu AP o váze 215 kg na tehdy používaných typech pancéře.

Průraznost (AP – 215 kg):
30 cm – železný plát – 10.000 m (90°)
18 cm – Harvey – 10.000 m (90°)
12 cm – Krupp – 10.000 m (90°)

Z toho je asi jasné, že hrálo velkou roli, jak následně byl materiál zpracován, zušlechtěn. Každá země, každá firma měla své vlastní postupy a tak nelze ani tvrdit, že pancéř Německé a Britské válečné lodě ze stejného roku, bude mít i stejné vlastnosti.

Pokud tedy měl Brennus pancéř o síle 400mm, tak se jednalo s největší pravděpodobností pouze o železné pláty. Tato síla pancíře by tak odpovídala cca 16 cm pancíře z Kruppovi oceli. Což je pancéř, který byl před WW1 používán u pancéřových křižníků, ale u bitevních křižníků a lodi byl ještě mnohem silnější.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Martan
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 14/6/2005, 00:11
Bydliště: Domašín

Příspěvek od Martan »

kacermiroslav píše:Jelikož se snesla na mou hlavu kritika co se pravopisu týče, vyhlašuji konkurz na někoho, kdo je ochoten provádět opravu článků mnou napsaných.
Předem díky
Kontrolu pravopisu ti rád udělám. Nejsem sice profesor češtiny, ale něco si ze školy ještě pamatuji. Když už nemám čas k napsání vlastního článku, pomůžu alespoň takto.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Na palubě řadové bitevní lodě Brennus

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Francie“