Stránka 1 z 2

lehký tank TNH 57/900

Napsal: 7/12/2008, 00:35
od sa58
lehký tank TNH 57/900
...labutí píseň Surinova projektu TNH a oddělení SPE...

Obrázek
Vedle projektu Tanku všeobecného použití (TVP, více ZDE) probíhal v poválečném Československu vývoj lehkého průzkumného tanku. Nešlo doslova o novou konstrukci, konstruktéři oddělení SPE (speciální konstrukce) mohli vycházet z válečného projektu lehkého průzkumného tanku TNH n.A.. Vynikající konstrukce předválečného tanku umožnila pokračovat v tradici firmy ČKD a vznikl tak projekt moderního lehkého průzkumného tanku. Jeho tovární označení bylo TNH 57/900 a pokusím se zde něco málo o tomto projektu napsat.

Rodokmen tohoto lehkého tanku začíná u předválečné konstrukce TNH, lehkého tanku, určeného pro Irán. Zde se již rýsuje základní koncepce lehkých tanků Praga, překonávajících ve své době asi všechny své konkurenty, a to nejen ve třídě lehkých tanků. Zdokonalený tank TNH-S zvítězil asi v nejvýznamnější předválečné soutěži naší armády, pod označením LT vz.38 se měl stát moderní ocelovou pěstí naší armády. Pěstí se záhy stal, ale bohužel to byl Wehrmachr, kdo využil tento tank při svém blitzkriegu na západní frontě. V roce 1940 zadal Zbrojní úřad specifikaci pro vývoj moderního rychlého průzkumného tanku, schopného dosáhnout rychlosti přes 50 km/h. Byly osloveny firmy Škoda, BMM (ČKD) a MAN, jehož Pz II L za poněkud nejasných okolností zvítězil v tomto tendru. Pragovácký TNH neue Ausführung (n.A.) byl vyroben pouze v pěti exemplářích, poslední z nich byl po válce použit coby základ pro nový projekt TNH 57/900. Ten se měl měl svými parametry vyrovnat středním tankům o hmotnosti 30-40 tun.

Druhá světová válka znamenala konečnou stanici pro lehké tanky coby základ tankového vojska. Otěže přebírají střední a těžké tanky, lehké tanky jsou odsunuty k druhořadým úkolům. Výjimkou je použití malých a rychlých tanků specializovaných průzkumných strojů, schopných za určitých okolností napadnout i těžší tanky nepřítele a likvidovat obrněné a chráněné cíle. V ČKD byl k stále k dispozici neozbrojený prototyp TNH n.A., základní kostra tanku byla tedy k dispozici.

Oproti předválečným předkům došlo u nového tanku k několika změnám. Poměrně zásadní změnou byl přechod od technologie nýtování k elektricky svařovanému trupu i věži. Koncepce podvozku zůstává stejná, tvoří ji čtveřice velkých pojezdových kol, přední hnací a zadní napínací kolo. Pád podpírá uprostřed nahoře pouze jedna kladka. Čelo korby tvoří jedna skloněná pancéřová deska o síle 50 mm, bočnice mají sílu 30 mm a zadní partie 20 mm. Stejné hodnoty pancéřovaní má i věž.

V projektu se počítalo s variantou s benzínovým i naftovým motorem. Kapalinou chlazený benzinový osmiválec Praga o objemu 14 800 ccm měl při 2500 ot/min výkon 250 HP. Vzduchem chlazený dvanáctiválcový diesel Tatra o objemu 14 482 ccm dával při 2200 ot/min výkon 210 HP. Při stejném množství PHM byl dojezd tanku s dieselem o 100 km větší. Dojezd benzínové verze je 150 km, naftové 250 km. Maximální rychlost měla být na silnici 48 km/h.

Hlavní vyzbroj tohoto tanku měl tvořil původně 47 mm kanon Škoda A24, později ho měl ale nahradit výkonnější kanon A25 ráže 57 mm. Sekundární výzbroj měl tvořit koaxiální kulomet vedle kanonu a klasický kulomet v čelní stěně korby. Ráže kulometů se neudávala, mohlo jít o kulomety ráže 7,62 nebo 7,92 mm. Elevace kanonu byla -5° až +20°, spřažený kulomet mohl být odpojen a využíván coby samostatná zbraň. Palebný průměr činil 50 granátů a 3000 nábojů. Vlastnosti kanonu se vlastně uvádí i v názvu projektu, tříkilový granát kanonu ráže 57 mm měl mít úsťovou rychlost 900 m/s. Výkon kanonu měl vyšší než kanon ráže 75 mm tanku M4 Sherman.

Obrázek
autor: Ivo Pejčoch

Osádku tvoří čtveřice mužů, stanoviště řidiče je klasicky umístěno v trupu. Ve věži má své stanoviště střelec, nabíječ a velitel, plnící zároveň funkci radisty. Spekulovalo se i o verzi s tříčlennou osádkou, ta však nebyla tak efektivní jako plnohodnotná čtyřčlenná osádka

Práce na projektu začínají v roce 1949, je postaven pouze technologický vzorek s dřevěnou maketou věže, využívající TNH n.A. Jako u tanku TVP je tím pověstných hřebíkem do rakve rozhodnutí vlády o ukončení vývoje tanků a zavedení licenční výroby T-34/85 z listopadu 1949.

Narazil jsem na ještě jeden pozdější československý projekt, mělo se jednat o plovoucí tank „Leták“. Snad se k němu někdy v dohledné době vrátím.

Technické data TNH 57/900 (jen projekt)
délka – ? m
šířka – ? m
výška – ? m
hmotnost – ? t
pancéřovaní – 20 až 50 mm
výkon motoru – 250/220 HP
maximální rychlost – 48 km/h
dojezd – 150/250 km
osádka – 4

Děkuji panu Ivo Pejčochovi za možnost použití jeho bokorysu tanku TNH 57/900

zdroje:
Ivo Pejčoch – Tanky Praga – Historie obrněných vozidel ČKD 1918-1956

Napsal: 8/12/2008, 11:08
od Sgt.Pierro
Opět a zase mi nezbývá, než poděkovat za sice stručný ale velice poutavý a zajímavý článek o ještě zajímavějším tankovém čs. projektu. Stejně jako v případě tanků TVP a T-25. Je velká škoda, že tyhle nadějné projekty a konstrukce nedošly uplatnění. Věřím, že nedojít k osudnému únoru 48 a s ním spolené politické orientace, minimálně jeden z těchto projektů by se dostal minimálně do fáze vojskových zkoušek...

Napsal: 8/12/2008, 11:35
od Zemakt
Opět a zase mi nezbývá, než poděkovat
Já jenom můžu souhlasit a drbu si hlavu, že jsem si zmiňovanou knihu ve zdroji ještě nepořídil, ovšem nyní je ten správný čas o ní napsat Ježuchovi :-)

Napsal: 8/12/2008, 11:58
od Sgt.Pierro
Dá se ješět kniha tanky ČKD pana Pejčocha ještě sehnat ve spec. knihkupectvích, anebo je již vyprodaná??

Napsal: 8/12/2008, 12:25
od sa58
Příspěvek je stručný z jednoho prostého důvodu - o moc víc toho není ani ve zdroji a další zdroje jsou.... kdoví kde. Osobně mám raději přehlednější kratší články, dá se u nich očekávat nějaká diskuse.

Napsal: 8/12/2008, 12:36
od Sgt.Pierro
Sa58 - generálporučíku, tohle nebylo míněno jako výčitka. Naopak já si cením stručných a věcných článků, což ten tvůj je. K diskuzi se samozřejmě rád připojím. Jinak netušíš, kdy vyšly ty Tanky ČKD??

Napsal: 8/12/2008, 12:44
od hydrostar
Jinak kniha je myslím ještě prodejná. Ale víc jak popis konstrukcí je nastíněno celé fungování oddělení speciálních vozidel a zákulisí jednání o prodeji. To je zpracované velice dobře.

Napsal: 8/12/2008, 13:01
od Sgt.Pierro
Hydrostar: pokusím se po ní podívat. a snad v nějakém odborném pražském knihkupectví pochodím... :)

Napsal: 8/12/2008, 13:17
od Zemakt
to Sgt. Pierro - na netu je pár odkazů od 330,- Kč
např. http://www.knihkupec.com/vypis.php?out=detail&did=52833

Napsal: 8/12/2008, 13:19
od hydrostar
Na stránkách nakladatelství Svět křídel, u kterého to vyšlo, je tato kniha stále k dispozici, takže se dá koupit minimálně tam. Přesný název je Tanky Praga (Histroie obrněných vozidel ČKD 1918-1956) (tedy tak jak to má už uvedené Sa58). Cenu udávají na 330 Kč.
http://www.svetkridel.cz/index.php?id=knihy&formik=ne

Edit:
Takže sem byl pomalejší...

Napsal: 8/12/2008, 13:37
od Pátrač
Tanky Praga? Tak to se po nich podívám. V roce tuším nějak 1988 jsem viděl v ATOMu fotku jednoho z pragováckých tanků dodaných asi před válkou v akci proti těm magorům ze Světlé ztezky.
Takže třeba se dovím něco více. To by totiž znamenalo, že ta mašina byla v operačním použití možná i 50 let a to by byl unikát.

Napsal: 8/12/2008, 13:39
od Sgt.Pierro
hoši moc díky... :)

Napsal: 8/12/2008, 13:57
od Sgt.Pierro
že by po tolika letech byly tyhle tanky použity proti rebelům???? po padesáti letech???

Napsal: 8/12/2008, 14:07
od skelet
Mrkni na www.militaryphotos.net , myslím že tam byli ve vláknu o ozbrojených silách Peru.

Napsal: 8/12/2008, 14:10
od Sgt.Pierro
no podívám se na to. Ale to by byl snad rekord.... :)

Napsal: 8/12/2008, 14:12
od Zemakt
Jo jo, holt kvalitní mašiny. Někde jsem zaznamenal, že existuje jednání o případné koupi či věnování zpět do mateřského lůna!

Napsal: 8/12/2008, 14:20
od Sgt.Pierro
neškodilo by!!!

Napsal: 8/12/2008, 14:34
od sa58
Tank pro Peru měl označení LTP, šlo o poněkud zmenšený TNH, do Peru bylo dodáno 24 tanků.

Pokud by byl zájem, klidně se do článku o této vývojové větvi pustím.

Napsal: 8/12/2008, 14:50
od Sgt.Pierro
Sa58 - myslím že za pokus by to rozhodně stálo, já bych zájem měl... :)

Napsal: 8/12/2008, 15:00
od skelet
jen tak letem světem ke kauze LTP. Snad mi SA58 neutrhne hlavu http://es.geocities.com/conflictoperuec ... 1/LTP.html