Neubaufahrzeug – první německý „těžký“ tank
Napsal: 28/12/2008, 22:14
Neubaufahrzeug – první německý „těžký“ tank
německé těžké tanky – díl 1

I když je na Palbě již hodně článků o německých těžkých tancích (vesměs Tiger a spol.), chybí zde nějaký ucelenější pohled na vývoj a produkci německých tanků této kategorie. Každý asi zná nejznámější tank druhé světové války (Tiger), hodně lidí si dokonce myslí, že šlo o snad jediný typ německého tanku v tanku v této válce. Hodně k tomu dopomáhá filmová a televizní tvorba, jak na východě, tak i na západě se to hemží těžkými tanky. Nebudu zde probírat použití těchto tanků na filmovém plátně, chci se podívat na vývoj těžké obráběné techniky v hitlerovském Německu. Začnu proto již v předválečném období, kdy vznikl v několika kusech poměrně velký tank, i když váhou se řadil spíše mezi střední tanky. Jeho označení bylo Neubaufahrzeug (dále NbFz), což v překladu znamená „nové vozidlo“.
Jak je všeobecně známo, po skončení první světové války bylo Německo coby poražený stát nuceno přijmout ponižující omezení co do stavu a výzbroje své armády (Reichswehr), některé druhy vojenské techniky jí byly přímo zapovězeny (tanky, letectvo, ponorky, chemické zbraně). Reichswehr však nalezl spojence na východě, díky dohodě z Rapalla (1922) mohl zřídit tři školící střediska na na území Sovětského svazu. Vnikla tak letecké škola v Lipecku, chemici měli svoji základnu v Saratově a Kamfwagenschulle (škola bojových vozidel) „Kama“ vnikla poblíž Kazaně. Tato základna byla v provozu až do roku 1933, poté je její činnost ukončena a materiál ze základny je převezen zpět do Německa.
Nová německá armáda samozřejmě nemohla opomenout vybudování obrněných jednotek, koncem roku 1933 vznikají specializované školy, určené pro „produkci“ kádrů. S technikou to bylo prozatím horší, k dispozici byli jen obrněné automobily a později tančíky Panzerkampwagen I (dále je Pz). Počítalo se ale s vybudováním plnohodnotných tankových útvarů, vyzbrojených všemi druhy obrněné techniky. Mimo lehkých tanků Pz II, středních Pz III a podpůrného tanku Pz IV bylo plánované vybavení útvarů také těžkým tankem. Tímto tankem měl být právě NbFz.
Tank NbFz je představitelem vícevěžové koncepce, slepé to cesty vývoje obrněné techniky v meziválečné éře. Podobné tanky lze nalézt u každé velké konstrukcí školy, největšího „rozkvětu“ došla tato technika v Sovětském svazu (T-25, T-35). Vícevěžová konstrukce měla umožňovat vedení palby na více cílů součastně s využitím iniciativy osádky jednotlivých věží. V praxi však tyto výhody převážila spousta větší nevýhod, počínaje velkou osádkou a konče zbytečně velkými rozměry vozidel, na konci 30. let minulého století je proto tato koncepce považovaná za zastaralou.

Verze Rheinmetall
Ale vraťme se k NbFz, konstruktéři firmy Rheinmetall-Borsig začali práce na tomto tanku již v roce 1932. Na rýsovacích prknech vznikal třívěžový tank a jednou velkou věží, osazenou dvěma kanony a dvěma malými věžičkami s kulomety. Zatímco velká věž je osazena v ose vozidla, přední věžička je napravo a zadní zase nalevo od osy vozidla. Podvozek je tvořen pěti páry pojezdových kol malého průměru, jedenácté kolo je mezi předním hnacím a prvním párem kol. Nedotýká se země, slouží k napnutí pásu, ten se nahoře opírá o čtyři nosné kladky. Vzadu je potom umístěno napínací kolo. Podvozek je částečně zakryt, nekryté jsou pojezdové kola a nosné kladky. Pás se skládal z 118 článků. Díky velikosti tanku a jeho celkové hmotnosti není síla pancéřování nikterak závratná, čelní pancíř má sílu pouze 16-20 mm, boční a zadní pancíř pouze 13 mm.

Verze Rheinmetall
U pohon jsem narazil na rozdílné informace. Našel jsem zmínku o letecké šestiválcovém motor BMW o výkonu 290 HP, další veze hovoří o motoru Maybach HL 108TR (objem 12000 ccm, výkon 280 HP). Případně je zmíněn motor BMW Va o výkonu 290 HP. Podle všeho to vypadá na použití leteckého motoru BMW u prototypů a jeho pozdější možné nahrazení motorem Maybach. Pohon byl napojen na planetovou převodovku Wilson, ta umožňovala jízdu šesti rychlostmi vpřed a jednou vzad. Tank je schopen dosáhnou maximální rychlosti 30 km/h, dojezd byl asi 120 km.
I když byl hlavním řešitelem koncern Rheinmetall, objevují se dvě verze tohoto tanku. Mimo Rheinmetall se ke slovu dostal i jeho velký konkurent, koncern Krupp. Ten vyvinul vlastní verzi věže.
Věž Rheinmetall byla osazena dvěma kanony umístěnými nad sebou, spodní kanon byl ráže 7,5 cm L/23,5, nad ním byl lafetován kanon 3,7 cm L/46,5 (45?). Napravo od kanonů byl umístěn kulomet MG 13 ráže 7,92 mm. Věž byla zakulacená, na bocích mela věž osazeny obdélníková dvířka.
Věž Krupp měla jednodušší, hranatý tvar, od konkurenční věře se ale hlavně odlišovala umístění hlavní výzbroje. Kanon ráže 37 je stejný, místo 75 mm kanonu je ve věži Krupp umístěn 105 mm kanon. Kanony jsou umístěny vedle sebe. Napravo od kanonů je umístěn v kulovitém střelišti kulomet MG 13.
Sekundární výzbroj je umístěna ve dvou kulometných věžích, mělo jít o schodné věže s cvičným tankem Pz IA. Vzhledově jsou však věže poněkud upraveny, nejde tedy o schodnou konstrukci s Pz IA.
Palebný průměr činil pro kanony 80 granátu pro kanon větší ráže, 50 granátů pro kanon ráže 37 mm a pro kulomety se nakládalo 6000 nábojů ráže 7,92x57.

Verze Krupp
Osádku tvořila šestice mužů, napravo od přední kulometné věže seděl pod pancéřovou budkou řidič. V každé kulometné věži byl jeden střelec, v hlavní věži měl stanoviště velitel vozu, střelec a nabíječ.

Verze Krupp
V roce 1935 bylo vyrobeno dohromady pět prototypů tohoto tanku, dva s věží Rheinmetall a tři s věží Krupp. K bojovému nasazení těchto „těžkých“ tanků došlo při invazi do Norska, trojice tanků s věží Krupp byla k vidění v Oslu. Šlo ale spíše o propagační akci, tyto tanky se příliš do moderního pojetí německé bleskové války nehodily. Přesto je v Norsku jeden tank ztracen (není známo jakým způsobem). Ve zdroji (2) se lze dočíst o nasazení zbylých tanků na východní frontě u Panzergruppe I a jejich ztrátě 28.6.1941 u Dubna. Tím stopa tohoto tanku v dějinách asi končí.
Verze Krupp
Technické data tanku Neubaufahrzeug
délka – 6,65 m
šířka – 2,90 m
výška – 2,90 m
hmotnost – 23 t
pancéřovaní – 13-20 mm
výkon motoru – 290 HP
maximální rychlost – 30 km/h
dojezd – 120 km
osádka – 6
zdroje:
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 1
Michael Sowodny – German Armored Rarities 1935-1945
obrazová příloha:
http://armor.kiev.ua/index.php
německé těžké tanky – díl 1

I když je na Palbě již hodně článků o německých těžkých tancích (vesměs Tiger a spol.), chybí zde nějaký ucelenější pohled na vývoj a produkci německých tanků této kategorie. Každý asi zná nejznámější tank druhé světové války (Tiger), hodně lidí si dokonce myslí, že šlo o snad jediný typ německého tanku v tanku v této válce. Hodně k tomu dopomáhá filmová a televizní tvorba, jak na východě, tak i na západě se to hemží těžkými tanky. Nebudu zde probírat použití těchto tanků na filmovém plátně, chci se podívat na vývoj těžké obráběné techniky v hitlerovském Německu. Začnu proto již v předválečném období, kdy vznikl v několika kusech poměrně velký tank, i když váhou se řadil spíše mezi střední tanky. Jeho označení bylo Neubaufahrzeug (dále NbFz), což v překladu znamená „nové vozidlo“.
Jak je všeobecně známo, po skončení první světové války bylo Německo coby poražený stát nuceno přijmout ponižující omezení co do stavu a výzbroje své armády (Reichswehr), některé druhy vojenské techniky jí byly přímo zapovězeny (tanky, letectvo, ponorky, chemické zbraně). Reichswehr však nalezl spojence na východě, díky dohodě z Rapalla (1922) mohl zřídit tři školící střediska na na území Sovětského svazu. Vnikla tak letecké škola v Lipecku, chemici měli svoji základnu v Saratově a Kamfwagenschulle (škola bojových vozidel) „Kama“ vnikla poblíž Kazaně. Tato základna byla v provozu až do roku 1933, poté je její činnost ukončena a materiál ze základny je převezen zpět do Německa.
Nová německá armáda samozřejmě nemohla opomenout vybudování obrněných jednotek, koncem roku 1933 vznikají specializované školy, určené pro „produkci“ kádrů. S technikou to bylo prozatím horší, k dispozici byli jen obrněné automobily a později tančíky Panzerkampwagen I (dále je Pz). Počítalo se ale s vybudováním plnohodnotných tankových útvarů, vyzbrojených všemi druhy obrněné techniky. Mimo lehkých tanků Pz II, středních Pz III a podpůrného tanku Pz IV bylo plánované vybavení útvarů také těžkým tankem. Tímto tankem měl být právě NbFz.
Tank NbFz je představitelem vícevěžové koncepce, slepé to cesty vývoje obrněné techniky v meziválečné éře. Podobné tanky lze nalézt u každé velké konstrukcí školy, největšího „rozkvětu“ došla tato technika v Sovětském svazu (T-25, T-35). Vícevěžová konstrukce měla umožňovat vedení palby na více cílů součastně s využitím iniciativy osádky jednotlivých věží. V praxi však tyto výhody převážila spousta větší nevýhod, počínaje velkou osádkou a konče zbytečně velkými rozměry vozidel, na konci 30. let minulého století je proto tato koncepce považovaná za zastaralou.


Verze Rheinmetall
Ale vraťme se k NbFz, konstruktéři firmy Rheinmetall-Borsig začali práce na tomto tanku již v roce 1932. Na rýsovacích prknech vznikal třívěžový tank a jednou velkou věží, osazenou dvěma kanony a dvěma malými věžičkami s kulomety. Zatímco velká věž je osazena v ose vozidla, přední věžička je napravo a zadní zase nalevo od osy vozidla. Podvozek je tvořen pěti páry pojezdových kol malého průměru, jedenácté kolo je mezi předním hnacím a prvním párem kol. Nedotýká se země, slouží k napnutí pásu, ten se nahoře opírá o čtyři nosné kladky. Vzadu je potom umístěno napínací kolo. Podvozek je částečně zakryt, nekryté jsou pojezdové kola a nosné kladky. Pás se skládal z 118 článků. Díky velikosti tanku a jeho celkové hmotnosti není síla pancéřování nikterak závratná, čelní pancíř má sílu pouze 16-20 mm, boční a zadní pancíř pouze 13 mm.


Verze Rheinmetall
U pohon jsem narazil na rozdílné informace. Našel jsem zmínku o letecké šestiválcovém motor BMW o výkonu 290 HP, další veze hovoří o motoru Maybach HL 108TR (objem 12000 ccm, výkon 280 HP). Případně je zmíněn motor BMW Va o výkonu 290 HP. Podle všeho to vypadá na použití leteckého motoru BMW u prototypů a jeho pozdější možné nahrazení motorem Maybach. Pohon byl napojen na planetovou převodovku Wilson, ta umožňovala jízdu šesti rychlostmi vpřed a jednou vzad. Tank je schopen dosáhnou maximální rychlosti 30 km/h, dojezd byl asi 120 km.
I když byl hlavním řešitelem koncern Rheinmetall, objevují se dvě verze tohoto tanku. Mimo Rheinmetall se ke slovu dostal i jeho velký konkurent, koncern Krupp. Ten vyvinul vlastní verzi věže.
Věž Rheinmetall byla osazena dvěma kanony umístěnými nad sebou, spodní kanon byl ráže 7,5 cm L/23,5, nad ním byl lafetován kanon 3,7 cm L/46,5 (45?). Napravo od kanonů byl umístěn kulomet MG 13 ráže 7,92 mm. Věž byla zakulacená, na bocích mela věž osazeny obdélníková dvířka.
Věž Krupp měla jednodušší, hranatý tvar, od konkurenční věře se ale hlavně odlišovala umístění hlavní výzbroje. Kanon ráže 37 je stejný, místo 75 mm kanonu je ve věži Krupp umístěn 105 mm kanon. Kanony jsou umístěny vedle sebe. Napravo od kanonů je umístěn v kulovitém střelišti kulomet MG 13.
Sekundární výzbroj je umístěna ve dvou kulometných věžích, mělo jít o schodné věže s cvičným tankem Pz IA. Vzhledově jsou však věže poněkud upraveny, nejde tedy o schodnou konstrukci s Pz IA.
Palebný průměr činil pro kanony 80 granátu pro kanon větší ráže, 50 granátů pro kanon ráže 37 mm a pro kulomety se nakládalo 6000 nábojů ráže 7,92x57.


Verze Krupp
Osádku tvořila šestice mužů, napravo od přední kulometné věže seděl pod pancéřovou budkou řidič. V každé kulometné věži byl jeden střelec, v hlavní věži měl stanoviště velitel vozu, střelec a nabíječ.


Verze Krupp
V roce 1935 bylo vyrobeno dohromady pět prototypů tohoto tanku, dva s věží Rheinmetall a tři s věží Krupp. K bojovému nasazení těchto „těžkých“ tanků došlo při invazi do Norska, trojice tanků s věží Krupp byla k vidění v Oslu. Šlo ale spíše o propagační akci, tyto tanky se příliš do moderního pojetí německé bleskové války nehodily. Přesto je v Norsku jeden tank ztracen (není známo jakým způsobem). Ve zdroji (2) se lze dočíst o nasazení zbylých tanků na východní frontě u Panzergruppe I a jejich ztrátě 28.6.1941 u Dubna. Tím stopa tohoto tanku v dějinách asi končí.


Verze Krupp
Technické data tanku Neubaufahrzeug
délka – 6,65 m
šířka – 2,90 m
výška – 2,90 m
hmotnost – 23 t
pancéřovaní – 13-20 mm
výkon motoru – 290 HP
maximální rychlost – 30 km/h
dojezd – 120 km
osádka – 6
zdroje:
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 1
Michael Sowodny – German Armored Rarities 1935-1945
obrazová příloha:
http://armor.kiev.ua/index.php