Obecná diskuse okolo VVS

Letadla 1918-1945 - Šturmovik, Lavočkin, Jak, MiG.....

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Lodestar
desátník
desátník
Příspěvky: 41
Registrován: 24/5/2020, 14:07

Re: Obecná diskuse okolo VVS

Příspěvek od Lodestar »

[quote="Skeptik"][quote="Lodestar"]Skeptik:

"Nepotřebuji. Piloťák už mám sice delší dobu propadlý, ale občas mne některý z kolegů či známých vyveze :) ... a to nejen v "papíráku", takže i ten let v hladinách zažiju, byť jen na jump seatu :wink:"

Jo, jasně, ten tvůj "Jump seat" je dobrá fantazie - spíš však lež vzhledem k současným bezpečnostním předpisům. Nebylo by lepší, kdybys třeba napsal, že jsi minimálně examinátor nebo tak něco?

Asi stejně, jako tzv. "Propadlý" piloťák. Již notnou dobu se průkazy vydávají na dobu neomezenou.

Měj se dobře a měř si podle čeho chceš. Proč ne třeba podle jedné ztvrdlé paty čuktského důchodce?
Naposledy upravil(a) Lodestar dne 21/9/2020, 00:45, celkem upraveno 2 x.
Lodestar
desátník
desátník
Příspěvky: 41
Registrován: 24/5/2020, 14:07

Re: Obecná diskuse okolo VVS

Příspěvek od Lodestar »

Alfik píše:
Skeptik píše: Pozn. Stále ale nějak nechápu, co má společného nastavování výškoměru s přepočtem IAS (rychlost kterou ukazuje rychloměr, se všemi jeho chybami a omezeními, danými principem činnosti) na TAS (skutečná rychlost, kterou se letadlo pohybuje vůči vzdušné mase) ... obojí samozřejmě v reálné atmosféře, nikoli v jejím zjednodušeném modelu nazvaném MSA.
Musíš to chápat politicky, jako genosse. Nebo spíš kamerade? Pak to dává smysl :)
Podle mne se nehodí tahat národní nebo mezinárodní socialisty do debaty o fyzice atmosféry. Přírodní zákony fungují i bez nich, i když občas nějaké eso vyhlásí, že se jim třeba podařilo rozdojit kozla. A potom se již asi dostaneme oklikou k tvé viskozitě, kterou zmiňuješ výše.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Obecná diskuse okolo VVS

Příspěvek od Alfik »

Lodestar píše:
Alfik píše:
Skeptik píše: Pozn. Stále ale nějak nechápu, co má společného nastavování výškoměru s přepočtem IAS (rychlost kterou ukazuje rychloměr, se všemi jeho chybami a omezeními, danými principem činnosti) na TAS (skutečná rychlost, kterou se letadlo pohybuje vůči vzdušné mase) ... obojí samozřejmě v reálné atmosféře, nikoli v jejím zjednodušeném modelu nazvaném MSA.
Musíš to chápat politicky, jako genosse. Nebo spíš kamerade? Pak to dává smysl :)
Podle mne se nehodí tahat národní nebo mezinárodní socialisty do debaty o fyzice atmosféry. Přírodní zákony fungují i bez nich, i když občas nějaké eso vyhlásí, že se jim třeba podařilo rozdojit kozla. A potom se již asi dostaneme oklikou k tvé viskozitě, kterou zmiňuješ výše.
Přírodní zákony tady ovšem neznásilňuje Skeptik. Se s tim smiř.
Rozdíl mezi IAS a TAS ve výšce 2000m a 2500m je tak malý, že debata o tom, jestli má nebo nemá "ten správný EU schválený" webový převodník, a jestli nastavil o milibar víc nebo míň, nemá smysl.
Kromě mnou před-obávaného politického.
Ještě jednou, pro BFU: pokud není rozdíl alespoň 10km/h, nemají tyto hádky smysl. Prostě proto, že se ty údaje letadel obv. zaokrouhlují... A to v rámci nízkých výšek, při změně parametru o pouhých 500m, nebude ani náhodou.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Obecná diskuse okolo VVS

Příspěvek od Skeptik »

Alfik píše:Přírodní zákony tady ovšem neznásilňuje Skeptik. Se s tim smiř.
Rozdíl mezi IAS a TAS ve výšce 2000m a 2500m je tak malý, že debata o tom, jestli má nebo nemá "ten správný EU schválený" webový převodník, a jestli nastavil o milibar víc nebo míň, nemá smysl.
add 1 ... Díky. Jsem rád, že to alespoň někdo chápe :up:

add 2 ... Pokud to myslíš tak, že rozdíl mezi IAS a TAS ve výšce 2.000 m resp. 2.500 m je malý ... pak to závisí na tom, jak definuješ "malý".

Např. Právě teď dává ATIS pro LKPR (METAR z 08:00 UTC) teplotu 15°C a tlak 1018 hPa
Pro letadlo letící ve výšce 2.500 metrů nad LKPR (tj. 2.781 m nad mořem protože výška LKPR je 281 m nad mořem), kterému rychloměr (ten "starý" klasický, tlakový - viz obrázek) ukazuje IAS = 650 km/h to znamená pravou vzdušnou rychlost TAS = 747 km/h
Tedy rychlost vůči vzdušné mase je o 97 km/h vyšší než rychlost "na budíku". Je to rozdíl "malý" nebo "velký"?

Pokud to myslíš to ale myslíš tak, že při stejné IAS není v TAS ve výškách 2.000 m a 2.500 m větší rozdíl, pak máš pravdu.
Při stejných (dnešních) podmínkách na LKPR ten výškový rozdíl 500 metrů dělá rychlostní rozdíl v TAS 23 km/h (724 km/h vs. 747 km/h)
Obrázek

Jinak na anglické Wiki mají u Indicated Airspeed následující tabulku ... má se jednat u "výcuc" z pilotního manuálu pro Tempest V - "never exceed speeds" tj. nepřekročitelné rychlosti dle výšky. Samozřejmě IAS - je to pro pilota.
Diving below ..... IAS (mph) IAS (km/h)
30,000 ft (9,100 m) ... 370 ... 595
25,000 ft (7,600 m) ... 410 ... 660
20,000 ft (6,100 m) ... 450 ... 725
15,000 ft (4,600 m) ... 490 ... 790
10,000 ft (3,000 m) ... 540 ... 870
Pokud se uvedené IAS, spolu s odpovídající výškou a teplotou přepočtenou na danou výšku, přepočítají na TAS dává to, při dnešních podmínkách na LKPR pravou vzdušnou rychlost cca 1.000 km/h

Přesněji:
IAS 870 km/h ve 3.000 m je TAS 1.025 km/h
IAS 790 km/h ve 4.600 m je TAS 1.014 km/h
IAS 725 km/h ve 6.100 m je TAS 1.010 km/h
IAS 660 km/h ve 7.600 m je TAS 1.009 km/h
IAS 595 km/h ve 9.100 m je TAS 988 km/h

A ještě jinými slovy ... rychlost 870 km/h "na budíku" ve 3.000 metrech odpovídá rychlosti 595 km/h v 9.100 metrech ... alespoň co se rychlosti pohybu letadla vůči vzdušné mase (TAS) týče.

Pokud se zde vrátím k Jak-3, tak ten, na rozdíl do Tempestu V, neměl pro pilota udávánu max. rychlost střemhlavého letu dle výšky, ale měl jednu jedinou hodnotu ... vybírat při 650 km/h ... která platila pro všechny výšky.
Evidentně se u něj s lety ve vyšších výškách nepočítalo ... nevěřím, že by konstrukce Jaku-3 vydržela v 7.600 metrech stejné zatížení jako celokovová konstrukce Tempestu V tj. TAS cca 1.000 km/h (IAS 650 km/h)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Obecná diskuse okolo VVS

Příspěvek od Tempik »

Ano, jsou to údaje shodné s údaji pro Tempest Mk.V. Jen v manuálu není "never exceed speeds" tj. nepřekročitelná rychlost, ale "The Aircraft is designated for the following speeds" - Letoun je konstruován pro následující hodnoty.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Obecná diskuse okolo VVS

Příspěvek od Skeptik »

Díky. Doufal jsem, že se ozveš.

Ve své podstatě to znamená totéž ... a pravá vzdušná rychlost > 1.000 km/h v té době a klasickým profilem křídla, byť o velmi malé tloušťce, je prostě skvělý výkon.
Mimochodem, např. TAS 1.025 km/h ve výšce 3.000 m znamená 0,867 rychlosti zvuku ... což je lepší výkon než ten potvrzený u Me-262 (0,86M)
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Ruské letectvo“