Pancéřový křižník KAISERIN MARIA THERESIA (1893)
Napsal: 7/1/2009, 14:06
Pancéřový křižník KAISERIN MARIA THERESIA
Rakousko - Uhersko
rok 1893

Lodě ve třídě:
KAISERIN und KONIGIN MARIA THERESIA - (1891 – 1893 – 1894)
* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.
VÝVOJ
Plný název tohoto pancéřové křižníku je Kaiserin und Konigin Maria Theresia. Rakousko-Uherská Kriegsmarine zařadila za svou existenci do služby pouze tři pancéřové křižníky, přičemž jako první plavidlo tohoto typu byla loď Kaiserin und Konigin Maria Theresia na jejíž stavbě se podíleli i čeští inženýři a dělníci a české průmyslové podniky (například Plzeňská Škodovka, Vítkovické ocelárny…). Křižník byl postaven podle projektu Ing. Josefa Kuchinky, ředitele c.k. Námořního arsenálu v Pule, firmou Stabilimento tecnico Triestino. Stavba plavidla byla slavnostně zahájena dne 6.října 1891, na vodu byla spuštěna 29.dubna 1893 v loděnici v S. Marco a do služby byla zařazena v listopadu roku 1894. Stavba tedy trvala necelé tři a čtvrt roku.

KONSTRUKCE a PANCÉŘOVÁNÍ
Trup plavidla byl již postaven pouze z oceli, přičemž jeho délka dosahovala na úrovni hladiny 106,6 m (celková délka 113,7 m) a šířka 16,25 m. Pancéřová paluba kryla celou délku plavidla a byla tvořena z rovného středního dílu, který byl 30 cm pod čarou ponoru a zaujímal tři pětiny délky lodě. Na střední díl byly napojené boční, sešikmené části, které se napojovaly na obšívku plavidla 1,3 m pod čarou ponoru. Pod touto palubou byl prostor rozdělen na řadu podélných a příčných přepážek, které prostor pod palubou rozdělovaly na 21 vodotěsných oddělení. Vnitřní prostor trupu mezi pancéřovou a dělovou palubou byl rozdělen na 48 oddělení, jejichž užití bylo převážně skladovací (uhlí a jiných zásob). Uhelné bunkry byly umístěné právě nad šikmými částmi pancéřové paluby. V nich pak byla umístěna „železná zásoba“, neboli uhelné brikety, které se mohly použít pouze v krajní nouzi.
Boční pancéřový pás měl tloušťku 100 mm a byl zhotoven z tvrzené oceli. Jeho výška byla 2,9 metrů, přičemž sahal 1,3 m pod čáru ponoru. Pás byl na koncích uzavřen příčnými přepážkami. Tím byla ve středu plavidla vytvořena pancéřová citadela o délce 63 metrů. Na koncích byla citadela zvýšena až k hlavní palubě a na ní stály kasematy pro děla střední ráže 150mm. Všechno pancéřování bylo připevněné na podložce z teakového dřeva o síle 50 mm, což byla v druhé polovině 19.století klasická konstrukční záležitost. Tato podložka byla uchycena na dvojité obšívce, složené ze dvou ocelových plechů o síle 9,5 mm. Pancéřová paluba pak měla sílu 38 mm a její šikmé části se zesilovaly na 57 mm. Na přídi lodě pak vyčníval mohutný kloun, který byl v jednom kusu odlitý z ocele. Tuto náročnou tavbu provedly plzeňské Škodovy závody. Pancéřování kasemat pro děla střední ráže dosahovalo síly 80 mm a jednotlivá děla byla od sebe (pro menší možnost zničení jedním zásahem) oddělena pancéřovými přepážkami o síle 40 mm. Velitelské věže na přídi i zádi pak chránil pouze 50 mm pancíř.
VÝZBROJ
V době stavby byl pancéřový křižník vyzbrojen děly hlavní ráže 240 mm a délce hlavně 35 ráží (C/85), které dodaly Kruppovy závody z Německa. Tato děla dokázala vystřelovat granáty o hmotnosti 151 kg. V pozdější době však došlo k přestavbě, přičemž děla ráže 240 mm byla nahrazena děly ráže 190 mm ze Škodových závodů (projektil měl hmotnost 97 kg). Děla hlavní ráže stála po jednom na přídi a zádi v barbetách se 100 mm pancířem. Barbety sahaly od 1 metru nad hlavní palubu do vnitřku lodě, kde dosedaly na pancéřovou palubu. Proti střepinám nepřátelských granátů byla děla opatřena masivních pancéřovým čelním štítem. Palebné pole bylo 240° a děla mohla být ovládaná elektricky nebo ručně.
Sekundární výzbroj pak tvořila opět Kruppova děla ráže 150 mm (C/86), která používala 40 kg těžké projektily. Tato děla byla umístěna v pancéřové kasematě na hlavní palubě, přičemž na každém boku byla čtyři děla. Vždy dvě děla mohla střílet ve směru podélné osy lodě, druhá dvě z boků. Palebné pole děl střední ráže bylo 120°.
Dále byla ve výzbroji řada malorážních, rychlopalných děl v počtu 12 kusů ráže 47 mm (L/47 Škoda), dále 6 děl ráže 47 mm (L/33 Hotchkiss). Počet děl ráže 47 mm byl později redukován na 14 kusů. Stejně tak byl i redukován počet torpédometů z původních čtyř na jeden. Všechna tato lehká děla pocházela z produkce plzeňské Škodovky. Děla ráže 47 mm s delší hlavní (L/44) stála v počtu 4 kusů na dělové palubě v malých arkýřích na přídi i zádi. Jejich palebné pole bylo v ose plavidla. Další čtyři děla stála na stropech kasemat děl střední ráže. Další dvě děla pak stála na palubě nástavby. Děla ráže 47 mm s délkou hlavní L/33 byla umístěna po dvou na zadním velitelském můstku a na spodních uzavřených marsech bojových stěžňů. V horních otevřených marsech stály kulomety. Výše uvedené torpédomety byly pevně zabudované po jednom v přídi, zádi a na bocích lodě.
Na palubě se ještě nalézala dvě bronzová děla ráže 70 mm. Tato výzbroj však byla umístěna na záchranných člunech, na barkasu a pinasu.
TTD _ námořní dělo ráže 190 mm - 19 cm/42 (7.48") Skoda
------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Ráže: 190 mm
* Celková délka hlavně: 8 m
* Délka vývrtu hlavně: 7,41 m
* Hmotnost hlavně:
* Hmotnost střely: 97 kg
* Hmotnost prachové náplně:
* Počáteční rychlost střely: 800 m / s
* Počet ran za minutu: 3x
* Dostřel: 20.000 m (20°)
Hmotnost boční salvy
2 x 190 mm = 194 kg
4 x 150 mm = 160 kg
Celkem: 354 kg
STROJNÍ VYBAVENÍ
Strojní vybavení se skládalo ze dvou trojčinných expanzních parních strojích. Jejich typ byl ležatý a každý z nich poháněl samostatnou lodní vrtuli o průměru 4.570 mm se stoupáním nastavitelným od 5,18 do 6,1 m. Výkon pohonné jednotky byl 7.171 kW (9.755 k) a lodi dokázal udělit maximální rychlost 19,4 uzlů. Pára byla vyráběna ve čtyřech válcových kotlích o celkové topné ploše 1.517 m2. Plocha roštů činila 55 m2. Topná plocha dvou válcových pomocných kotlů činila 96 m2 a měla plochu roštů 3,6 m2. Všechny kotle pracovaly s přetlakem 11 kg/cm2. Hlavní kotle byly umístěny ve dvou kotelnách, pomocné kotle stály v samostatné kotelně. Spaliny z kotlů byly odváděny dvěma komíny.
Pro odstranění pronikající vody bylo k dispozici výkonné drenážní zařízení. Toto bylo složeno z hlavní drenážní trubky o průměru 340 mm, která byla propojena s hlavními čerpadly chladící vody. Čerpadla byla v počtu dvou a každé z nich mělo výkon k odčerpání 500 t vody za hodinu. Hlavní drenážní trubka byla propojena se spojovacím potrubím o průměru 200 mm, procházejícím po celé délce lodě. Na toto potrubí byla napojena dvě parní požární a další silná čerpadla. Pro požární účely byla celá loď protkána sítí tlakového potrubí, do kterého dodávala vodu dvě parní čerpadla. Toto vedení mělo závity pro nasazení požárních hadic ve všech odděleních lodi. Na palubě byly k dispozici i dva destilační přístroje se společným filtračním zařízením, které mohly sloužit sloužit jak pro výrobu pitné vody, tak i vody pro napájení kotlů. Výkon tohoto destilačního zařízení byl 600 litrů pitné vody za hodinu.
Novinkou na lodi bylo zavedení parních varných kotlů v kuchyni, které nahradily jinak používané sporáky. Větrání vnitřních prostor plavidla bylo zajištěno větráky a ventilátory. Pro větrání strojoven a kotelen byly k dispozici sací a tlačné ventilátory, které pohánělo 10 elektrických motorů. Přívod čerstvého vzduchu do kotelen a strojoven byl zajištěn čtyřmi tlačnými ventilátory stejného typu. Nasávaný vzduch byl pomocí hadic rozdělován do všech prostorů, spotřebovaný vzduch byl odsáván šachtami.
Chod elektrických zařízení byl zajištěn stejnosměrnými dynamy (65 V, 220 A). Těmi bylo zajištěno zásobování vnitřního osvětlení a noční signální přístroje typu Selner, taktéž vnější osvětlení plavidla, pohon výše zmiňovaných ventilátorů a výtahů střeliva pro děla hlavní ráže 240 mm (později 190 mm). Hlavní rozvodná skříň byla chráněna pod pancéřovou palubou a z ní vedla tři hlavní kabelová vedení, umístěna taktéž pod pancéřovou palubou, zásobující všechny spotřebiče, mezi nimi i dva světlomety, umístěné na plošinách bojových stěžňů. Kromě těchto dynam byla v zadní části lodě ještě dvě dynama 300 V, 85 A, která byla poháněna parními stroji o výkonu 44 kW (60 k). Tato sloužila k pohonu elektrického ovládání děl hlavní ráže. Tato dynama byla taktéž propojena s centrální rozvodnou deskou. Při použití zadních dynam pro zásobování ostatních spotřebičů byl rozdíl napětí vyrovnáván pomocí transformátoru s pomocným zařízením.

BOJOVÁ KARIÉRA
Po převzetí byl tento křižník určen jako vlajková loď pro letní výcvikovou eskadru. Spolu s lodí Kaiser Framz Joseph I. a Kaiserin Elisabeth se zůčastnila slavnostního otevření Kielského kanálu v Německu (kanál císaře Wiléma). V letech 1896/97 se účastnila mezinárodní blokády Kréty. V roce 1898 odplula na Kubu, aby chránila v rakousko-uherské objekty a majetek v době španělsko-americké války. V roce 1900 doprovázela chráněný křižník Zenta do Číny, kde se zúčastnila mezinárodní akce na potlačení Boxerského povstání. V letech 1901/1902 se pohybovala na blízkém Východě. Dne 12.prosince 1902 se navrátila zpět do přístavu Pula, kde byla zakotvena a vyřazena ze stavu R-U námořnictva. V roce 1903 na ní byla provedena rekonstrukce palubních nástaveb a v letech 1906/08 byla zařazena jako rezerva. během této doby byla původní těžká děla ráže 240mm z Kruppových závodů nahrazena 190 mm děly ze Škodovky. V letech 1909/10 došlo na výměnu děl střední ráže 150 mm V letech války 1914-1917 byla zakotvena jako plovoucí baterie v Šibeniku. V roce 1917 byla odzbrojena a přeměněna na ubytovací loď pro německá ponorková loďstva operující z Rakousko-Uherských přístavů. V roce 1920 byla v důsledku mírových smluv předána jako reparace Velké Británii, která ji prodala do Itálie na šrot.
TTD _ bitevní lodě třídy KAISERIN und KONIGIN MARIA THERESIA
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Rakousko - Uhersko
* Délka: 113,7 m
* Šířka: 16,25 m
* Ponor: 6,81 m
* Výtlak standardní: 5.330 t (výtlak plný 6.025 t)
* Výzbroj:
2x190 mm L/42 Škoda (2x1 – původně 2xI 240mm L/35 Krupp)
8x150 mm L/35 Krupp (8x1)
2x70 L/15 (umístěné na záchranných člunech)
12x47 mm L/47 Škoda (12x1)
6x47 mm L/33 Hotchkiss
4x37mm Vickers
4x Torpédomet ráže 450 mm (později redukováno na 1xT)
* Pancéř paluba: 38-57 mm
* Pancéř dělová věž: 100mm (kasematy středních děl kryl pancéř o síle 80 mm)
* Pancéř velitelská věž: 50 mm
* Pancéř boky: 100 mm
* Výkon strojů: 7.171 kW (9.755 k)
* Zásoba paliva: 746 t uhlí
* Dojezd: 3.500 námořních mil při rychlosti 10 uzlů
* Rychlost 19,4 uzlů (35,9 km/h)
* Posádka: 443 mužů + 32 důstojníků
Zdroje:
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina – 1986
http://homepages.fh-giessen.de
www.warshipsww2.eu
www.navweaps.com
www.wikipedia.org
Zvláštní poděkování Martanovi za kontrolu pravopisu
Rakousko - Uhersko
rok 1893

Lodě ve třídě:
KAISERIN und KONIGIN MARIA THERESIA - (1891 – 1893 – 1894)
* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.
VÝVOJ
Plný název tohoto pancéřové křižníku je Kaiserin und Konigin Maria Theresia. Rakousko-Uherská Kriegsmarine zařadila za svou existenci do služby pouze tři pancéřové křižníky, přičemž jako první plavidlo tohoto typu byla loď Kaiserin und Konigin Maria Theresia na jejíž stavbě se podíleli i čeští inženýři a dělníci a české průmyslové podniky (například Plzeňská Škodovka, Vítkovické ocelárny…). Křižník byl postaven podle projektu Ing. Josefa Kuchinky, ředitele c.k. Námořního arsenálu v Pule, firmou Stabilimento tecnico Triestino. Stavba plavidla byla slavnostně zahájena dne 6.října 1891, na vodu byla spuštěna 29.dubna 1893 v loděnici v S. Marco a do služby byla zařazena v listopadu roku 1894. Stavba tedy trvala necelé tři a čtvrt roku.

KONSTRUKCE a PANCÉŘOVÁNÍ
Trup plavidla byl již postaven pouze z oceli, přičemž jeho délka dosahovala na úrovni hladiny 106,6 m (celková délka 113,7 m) a šířka 16,25 m. Pancéřová paluba kryla celou délku plavidla a byla tvořena z rovného středního dílu, který byl 30 cm pod čarou ponoru a zaujímal tři pětiny délky lodě. Na střední díl byly napojené boční, sešikmené části, které se napojovaly na obšívku plavidla 1,3 m pod čarou ponoru. Pod touto palubou byl prostor rozdělen na řadu podélných a příčných přepážek, které prostor pod palubou rozdělovaly na 21 vodotěsných oddělení. Vnitřní prostor trupu mezi pancéřovou a dělovou palubou byl rozdělen na 48 oddělení, jejichž užití bylo převážně skladovací (uhlí a jiných zásob). Uhelné bunkry byly umístěné právě nad šikmými částmi pancéřové paluby. V nich pak byla umístěna „železná zásoba“, neboli uhelné brikety, které se mohly použít pouze v krajní nouzi.
Boční pancéřový pás měl tloušťku 100 mm a byl zhotoven z tvrzené oceli. Jeho výška byla 2,9 metrů, přičemž sahal 1,3 m pod čáru ponoru. Pás byl na koncích uzavřen příčnými přepážkami. Tím byla ve středu plavidla vytvořena pancéřová citadela o délce 63 metrů. Na koncích byla citadela zvýšena až k hlavní palubě a na ní stály kasematy pro děla střední ráže 150mm. Všechno pancéřování bylo připevněné na podložce z teakového dřeva o síle 50 mm, což byla v druhé polovině 19.století klasická konstrukční záležitost. Tato podložka byla uchycena na dvojité obšívce, složené ze dvou ocelových plechů o síle 9,5 mm. Pancéřová paluba pak měla sílu 38 mm a její šikmé části se zesilovaly na 57 mm. Na přídi lodě pak vyčníval mohutný kloun, který byl v jednom kusu odlitý z ocele. Tuto náročnou tavbu provedly plzeňské Škodovy závody. Pancéřování kasemat pro děla střední ráže dosahovalo síly 80 mm a jednotlivá děla byla od sebe (pro menší možnost zničení jedním zásahem) oddělena pancéřovými přepážkami o síle 40 mm. Velitelské věže na přídi i zádi pak chránil pouze 50 mm pancíř.
VÝZBROJ
V době stavby byl pancéřový křižník vyzbrojen děly hlavní ráže 240 mm a délce hlavně 35 ráží (C/85), které dodaly Kruppovy závody z Německa. Tato děla dokázala vystřelovat granáty o hmotnosti 151 kg. V pozdější době však došlo k přestavbě, přičemž děla ráže 240 mm byla nahrazena děly ráže 190 mm ze Škodových závodů (projektil měl hmotnost 97 kg). Děla hlavní ráže stála po jednom na přídi a zádi v barbetách se 100 mm pancířem. Barbety sahaly od 1 metru nad hlavní palubu do vnitřku lodě, kde dosedaly na pancéřovou palubu. Proti střepinám nepřátelských granátů byla děla opatřena masivních pancéřovým čelním štítem. Palebné pole bylo 240° a děla mohla být ovládaná elektricky nebo ručně.
Sekundární výzbroj pak tvořila opět Kruppova děla ráže 150 mm (C/86), která používala 40 kg těžké projektily. Tato děla byla umístěna v pancéřové kasematě na hlavní palubě, přičemž na každém boku byla čtyři děla. Vždy dvě děla mohla střílet ve směru podélné osy lodě, druhá dvě z boků. Palebné pole děl střední ráže bylo 120°.
Dále byla ve výzbroji řada malorážních, rychlopalných děl v počtu 12 kusů ráže 47 mm (L/47 Škoda), dále 6 děl ráže 47 mm (L/33 Hotchkiss). Počet děl ráže 47 mm byl později redukován na 14 kusů. Stejně tak byl i redukován počet torpédometů z původních čtyř na jeden. Všechna tato lehká děla pocházela z produkce plzeňské Škodovky. Děla ráže 47 mm s delší hlavní (L/44) stála v počtu 4 kusů na dělové palubě v malých arkýřích na přídi i zádi. Jejich palebné pole bylo v ose plavidla. Další čtyři děla stála na stropech kasemat děl střední ráže. Další dvě děla pak stála na palubě nástavby. Děla ráže 47 mm s délkou hlavní L/33 byla umístěna po dvou na zadním velitelském můstku a na spodních uzavřených marsech bojových stěžňů. V horních otevřených marsech stály kulomety. Výše uvedené torpédomety byly pevně zabudované po jednom v přídi, zádi a na bocích lodě.
Na palubě se ještě nalézala dvě bronzová děla ráže 70 mm. Tato výzbroj však byla umístěna na záchranných člunech, na barkasu a pinasu.
TTD _ námořní dělo ráže 190 mm - 19 cm/42 (7.48") Skoda
------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Ráže: 190 mm
* Celková délka hlavně: 8 m
* Délka vývrtu hlavně: 7,41 m
* Hmotnost hlavně:
* Hmotnost střely: 97 kg
* Hmotnost prachové náplně:
* Počáteční rychlost střely: 800 m / s
* Počet ran za minutu: 3x
* Dostřel: 20.000 m (20°)
Hmotnost boční salvy
2 x 190 mm = 194 kg
4 x 150 mm = 160 kg
Celkem: 354 kg
STROJNÍ VYBAVENÍ
Strojní vybavení se skládalo ze dvou trojčinných expanzních parních strojích. Jejich typ byl ležatý a každý z nich poháněl samostatnou lodní vrtuli o průměru 4.570 mm se stoupáním nastavitelným od 5,18 do 6,1 m. Výkon pohonné jednotky byl 7.171 kW (9.755 k) a lodi dokázal udělit maximální rychlost 19,4 uzlů. Pára byla vyráběna ve čtyřech válcových kotlích o celkové topné ploše 1.517 m2. Plocha roštů činila 55 m2. Topná plocha dvou válcových pomocných kotlů činila 96 m2 a měla plochu roštů 3,6 m2. Všechny kotle pracovaly s přetlakem 11 kg/cm2. Hlavní kotle byly umístěny ve dvou kotelnách, pomocné kotle stály v samostatné kotelně. Spaliny z kotlů byly odváděny dvěma komíny.
Pro odstranění pronikající vody bylo k dispozici výkonné drenážní zařízení. Toto bylo složeno z hlavní drenážní trubky o průměru 340 mm, která byla propojena s hlavními čerpadly chladící vody. Čerpadla byla v počtu dvou a každé z nich mělo výkon k odčerpání 500 t vody za hodinu. Hlavní drenážní trubka byla propojena se spojovacím potrubím o průměru 200 mm, procházejícím po celé délce lodě. Na toto potrubí byla napojena dvě parní požární a další silná čerpadla. Pro požární účely byla celá loď protkána sítí tlakového potrubí, do kterého dodávala vodu dvě parní čerpadla. Toto vedení mělo závity pro nasazení požárních hadic ve všech odděleních lodi. Na palubě byly k dispozici i dva destilační přístroje se společným filtračním zařízením, které mohly sloužit sloužit jak pro výrobu pitné vody, tak i vody pro napájení kotlů. Výkon tohoto destilačního zařízení byl 600 litrů pitné vody za hodinu.
Novinkou na lodi bylo zavedení parních varných kotlů v kuchyni, které nahradily jinak používané sporáky. Větrání vnitřních prostor plavidla bylo zajištěno větráky a ventilátory. Pro větrání strojoven a kotelen byly k dispozici sací a tlačné ventilátory, které pohánělo 10 elektrických motorů. Přívod čerstvého vzduchu do kotelen a strojoven byl zajištěn čtyřmi tlačnými ventilátory stejného typu. Nasávaný vzduch byl pomocí hadic rozdělován do všech prostorů, spotřebovaný vzduch byl odsáván šachtami.
Chod elektrických zařízení byl zajištěn stejnosměrnými dynamy (65 V, 220 A). Těmi bylo zajištěno zásobování vnitřního osvětlení a noční signální přístroje typu Selner, taktéž vnější osvětlení plavidla, pohon výše zmiňovaných ventilátorů a výtahů střeliva pro děla hlavní ráže 240 mm (později 190 mm). Hlavní rozvodná skříň byla chráněna pod pancéřovou palubou a z ní vedla tři hlavní kabelová vedení, umístěna taktéž pod pancéřovou palubou, zásobující všechny spotřebiče, mezi nimi i dva světlomety, umístěné na plošinách bojových stěžňů. Kromě těchto dynam byla v zadní části lodě ještě dvě dynama 300 V, 85 A, která byla poháněna parními stroji o výkonu 44 kW (60 k). Tato sloužila k pohonu elektrického ovládání děl hlavní ráže. Tato dynama byla taktéž propojena s centrální rozvodnou deskou. Při použití zadních dynam pro zásobování ostatních spotřebičů byl rozdíl napětí vyrovnáván pomocí transformátoru s pomocným zařízením.

BOJOVÁ KARIÉRA
Po převzetí byl tento křižník určen jako vlajková loď pro letní výcvikovou eskadru. Spolu s lodí Kaiser Framz Joseph I. a Kaiserin Elisabeth se zůčastnila slavnostního otevření Kielského kanálu v Německu (kanál císaře Wiléma). V letech 1896/97 se účastnila mezinárodní blokády Kréty. V roce 1898 odplula na Kubu, aby chránila v rakousko-uherské objekty a majetek v době španělsko-americké války. V roce 1900 doprovázela chráněný křižník Zenta do Číny, kde se zúčastnila mezinárodní akce na potlačení Boxerského povstání. V letech 1901/1902 se pohybovala na blízkém Východě. Dne 12.prosince 1902 se navrátila zpět do přístavu Pula, kde byla zakotvena a vyřazena ze stavu R-U námořnictva. V roce 1903 na ní byla provedena rekonstrukce palubních nástaveb a v letech 1906/08 byla zařazena jako rezerva. během této doby byla původní těžká děla ráže 240mm z Kruppových závodů nahrazena 190 mm děly ze Škodovky. V letech 1909/10 došlo na výměnu děl střední ráže 150 mm V letech války 1914-1917 byla zakotvena jako plovoucí baterie v Šibeniku. V roce 1917 byla odzbrojena a přeměněna na ubytovací loď pro německá ponorková loďstva operující z Rakousko-Uherských přístavů. V roce 1920 byla v důsledku mírových smluv předána jako reparace Velké Británii, která ji prodala do Itálie na šrot.
TTD _ bitevní lodě třídy KAISERIN und KONIGIN MARIA THERESIA
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Rakousko - Uhersko
* Délka: 113,7 m
* Šířka: 16,25 m
* Ponor: 6,81 m
* Výtlak standardní: 5.330 t (výtlak plný 6.025 t)
* Výzbroj:
2x190 mm L/42 Škoda (2x1 – původně 2xI 240mm L/35 Krupp)
8x150 mm L/35 Krupp (8x1)
2x70 L/15 (umístěné na záchranných člunech)
12x47 mm L/47 Škoda (12x1)
6x47 mm L/33 Hotchkiss
4x37mm Vickers
4x Torpédomet ráže 450 mm (později redukováno na 1xT)
* Pancéř paluba: 38-57 mm
* Pancéř dělová věž: 100mm (kasematy středních děl kryl pancéř o síle 80 mm)
* Pancéř velitelská věž: 50 mm
* Pancéř boky: 100 mm
* Výkon strojů: 7.171 kW (9.755 k)
* Zásoba paliva: 746 t uhlí
* Dojezd: 3.500 námořních mil při rychlosti 10 uzlů
* Rychlost 19,4 uzlů (35,9 km/h)
* Posádka: 443 mužů + 32 důstojníků
Zdroje:
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina – 1986
http://homepages.fh-giessen.de
www.warshipsww2.eu
www.navweaps.com
www.wikipedia.org
Zvláštní poděkování Martanovi za kontrolu pravopisu