VII. díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 11.
Napsal: 26/1/2009, 07:10
VII.díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 11.
Útoky spojenců 7., 8. a 9. dubna 1940.

Jak jsme v článku 8. řekli, rychlé obsazení norských letišť, zvláště Stavanger-Sola, německými parašutistickými oddíly dalo velkou výhodu do rukou jak Luftwaffe, tak Kriegsmarine. A Luftwaffe tuto výhodu hned 9. dubna 1940 odpoledne a do večera využívá, když naplno bombarduje, především z velkých výšek, Royal Navy.
Jedna z bomb zasáhne britskou bitevní loď „Rodney“, ale neprorazí její pancéřovou palubu a způsobí jen malou škodu. Přes nedostatky, které jsme si řekli a ještě řekneme, jsou malé škody na britských lodích dány především tím, že proti letounům Luftwaffe střílí britské lodě vším co mají, a tak je to jen tento jediný zásah na „Rodney“, kterým se mohou němečtí piloti svým výškovým bombardováním chlubit.
Britská bitevní loď „Rodney“.

Také to však znamená, že velkým způsobem ubylo střelivo na Laytonových křižnících a torpédoborcích, které vystřílely skoro polovinu svých zásob.
Po zjištění tohoto stavu přehodnocuje vrchní velitel Royal Navy svůj původní plán, který předpokládal torpédový útok z jediné z letadlových lodí Royal Navy, kterou je „Furious“ na německé lodě v Bergenu.
Ano, jedinou letadlovou lodí v domácích vodách, kterou Velká Británie měla byl „Furious“ a ten nesměl být vystaven nebezpečí, které hrozilo od Luftwaffe (viz. celodenní bombardování Royal Navy).
Britská letadlová loď „ Furious“.

Admirál Forbes uvažuje a vidí, že je to zatím přístav Trondheim, který je dne 9. dubna 1940 ještě mimo dosah začínající německé letecké převahy v Norsku. A tak se admirál Forbes rozhodne, provést torpédový útok na tento přístav, na přístav Trondheim.
Další norský přístav Bergen si pak vezmou na starost bombardéry Royal Air Force a střemhlavé bombardéry námořního letectva, které budou startovat z Orknejských ostrovů.
Ponorkám Velké Británie pak bude přenecháno rušení důležitých námořních komunikací a přístupů k jižním přístavům Norska, tedy do Oslo, Kristiansandu, Stavangeru a Bergenu, jakož i průlivy Kattegat a Skagerrak. Místa, po kterých proudí tak důležité posily a materiál, bez nichž by všechny složky německé branné moci, Wehrmacht, Luftwaffe i Kriegsmarine, nemohlo okupaci Norska zabezpečit.
V našem popisu uvidíme, za jak velmi těžkých podmínek se budou snažit britské ponorky na jihu svůj úkol splnit , když tímto mají vlastně odstranit všechny nedostatky, a to nejen Royal Navy, ale i Royal Air Force (nedostatek letadlových lodí, špatná protiletadlová obrana lodí, nedostatek střemhlavých bombardérů, nevyjasněné vztahy, špatné vyhodnocování zpráv na počárku války, špatná taktika i komu vůbec patří střemhlavé bombardéry špatné kvality).
Nyní je tedy veškerá pozornost Velké Británie obrácena k jejímu letectvu všech složek, je to britské letectvo, které je nyní na tahu a které má zasadit těžký úder lodím německé Kriegsmarine a výsadkům v Norsku.
Tyto události, ke kterým dojde v noci z 9. dubna a ráno 10. dubna 1940, jsou zajímavé a důležité i z toho důvodu, že nám ukáží, jaká byla účinnost různých způsobů leteckého útoku (výškové bombardování, střemhlavé bombardování a torpédové bombardování) na počátku 2. světové války.
Již v úvodu popisu této historie si řekněme, že Royal Air Force a Royal Navy vkládalo na počátku 2. světové války, při svých leteckých operacích proti lodím po celém světě, především důvěru do přesného bombardování z výšky a jak uvidíme tak také do torpédového bombardování.
Britští piloti na podporu přesného bombardování z výšky uváděli několik argumentů, z nichž ten nejdůležitější byl – pouze z velké výšky mohou protipancéřové bomby získat takovou rychlost, aby prorazily k životně důležitým centrům nepřátelských lodí. Tato argumentace však platí především při útocích na silně pancéřované lodě typu bitevních lodí, kde jak uvidíme, zprvu dosahují válčící strany zřídka zásahů, a to dokonce i na zakotvených lodích. Velmi brzy k tomuto zjištění dojde na začátku 2. světové války, jak britské, tak německé, italské a americké letectvo.
Tady si řekněme tu skutečnost, že britské námořní letectvo již od 30. let požaduje na svém ministerstvu - střemhlavý bombardér podle vzoru amerického námořnictva i Luftwaffe.
Když potom britské námořní letectvo konečně dostane střemhlavý bombardér – je to typ Blackburn B. 24 Skua Mk I. – což je letoun, který je konstruován tak, aby spojoval roli stíhačky a střemhlavého bombardéru.
Ovšem je to jen zbožné přání - neboť Blackburn B. 24 Skua Mk I, v konečném výsledku nevyhovuje ani jako střemhlavý bombardér, ani jako stíhačka.
Zajímavostí zde je, že angličtí piloti, kteří na těchto strojích létali, ukáží všem ( svým výcvikem a zapálením pro věc, ale i úspěchy jako zde), čeho se mohlo dosáhnout, kdyby RAF měla k dispozici střemhlavý bombardér, místo velkých dvoumotorových bombardérů na které spoléhala.
Blackburn B.24 Skua Mk I.

Vzpomeňme si, že jsme říkali, že dne 7. dubna 1940 byl vyslán proti německým SKUPINÁM I. a II. svaz 35 anglických výškových bombardérů ( Vickers Wellington a 15 Bristol Blenheim Mk. IV). Jen celkem 10 z 15 Bristol Blenheim Mk.IV nalezne Kriegsmarine, ale svým výškovým bombardování úspěchu nedosáhne.
Dne 9. dubna 1940 je proti lodím v Bergenu vysláno 12 Wellingtonů a 12 Hampdenů.
Vickers Wellington.

Hampden Mk.I.

Britské výškové bombardéry naleznou v Bergenu zakotvené německé křižníky „Köln“, „Königsberg“ a „Brems“ a bombardují je z výšky. Po svržení pum ještě odvážně nalétávají dolů, aby lodě ostřelovaly z kulometů. Jedno z britských bombardovacích letadel je sestřeleno.
Výsledek britského výškového bombardování je víc než žalostný.
Nic!
Krátce po náletu německý křižník „Köln“ prostě odpluje. Jeho velitel kontraadmirál Schmundt se ze zachycených signálů dozví, že britské lodě hlídkují před vjezdem do fjordů, spokojí se s proplutím na jih vnitřními úžinami až k Maurangerfjordu, tady zakotví a čeká až bude pobřeží volné. Odpoledne 10. dubna 1940 pak znovu vypluje a podaří se mu nepozorovaně proklouznout okolo britské námořní uzávěry, takže dopluje bezpečně domů, do německého přístavu.
Zatím v Hatstonu na Orknejských ostrovech, na základně britského námořního letectva je rušno. Základnu zde mají 2 perutě Blackburn B. 24 Skua Mk I.( Je to 800. a 803. peruť – celkem 16 ks Blackburn B.24 Skua Mk I.) , pro něž zatím nemá Velká Británie žádné letadlové lodě, ze kterých by mohly startovat a vést letecké operace. Letounům Blackburn B.24 Skua velí kapitán námořní pěchoty R. T. Partridge a námořní poručík W. P. Lucy.
Korvetního kapitána Harea, nejstaršího pozorovatele Partridgeovy perutě, si ještě spolu s dalšími námořními pozorovateli vypůjčila peruť Coastal Command, která byla určena k průzkumu norských přístavů, neboť si nebyla zcela jista, že rozezná válečné lodě Kriegsmarine. Korvetní kapitán Hare již časně ráno 9. dubna 1940 přiletěl nad přístav Bergen a tady spatřil zakotvené německé křižníky. Když se vracel zpět tak narazil na celou britskou Home Fleet a ještě za tepla předal svou zprávu na vlajkovou loď admirálu Forbesovi.
Když vystoupil Hare ze svého letadla v Lossiemouthu, je okamžitě naložen do již čekajícího dopravního letadla a okamžitě odlétá zpět do Hatstonu. Jsou to právě zprávy korvetního kapitána Hare, které jsou příčinou toho, že velitel základny na Orknejích, si vyžádá povolení pro obě perutě Blackburn B. 24 Skua Mk I., aby mohly vzlétnout za úsvitu k střemhlavému útoku na německé lodě v Bergenu.
Ten let Blackuburn B.24 Skua Mk I. přes Severní moře a zpět je na samé hranici doletu těchto letadel ( z Hatstonu na Orknejských ostrovech do přístavního města Bergenu to bylo úctyhodných 530 km - v TTD se u doletu Skua uvádí 1223 km – max. rychlost 362 km/hod ve 2040 metrech – cestovní rychlost 265 km/hod).
Bezpečné provedení celé operace střemhlavého útoku závisí na přesnosti přeletu k norskému pobřeží, tam rychlému střemhlavému útoku a okamžitému návratu na základnu.
Jasné všem je, že jakákoliv, byť krátká doba, kterou by letouny ztratily například kontrolou pozic, nebo hledáním cílů, jisto jistě znamená, že Blackburn B.24 Skua Mk I. bude muset nouzově přistát na moři pro nedostatek benzínu.
Právě z těchto důvodů je tak velice důležitý letecký pozorovatel korvetní kapitán Hare, který zná z osobní zkušenosti nejen obrysy norského pobřeží v okolí Bergenu, ale zná i kotviště německých křižníků. Ví, kde jsou cíle, které se mají napadnout, zakotveny a je tedy pro operaci nedocenitelný.
Útoky spojenců 7., 8. a 9. dubna 1940.
Jak jsme v článku 8. řekli, rychlé obsazení norských letišť, zvláště Stavanger-Sola, německými parašutistickými oddíly dalo velkou výhodu do rukou jak Luftwaffe, tak Kriegsmarine. A Luftwaffe tuto výhodu hned 9. dubna 1940 odpoledne a do večera využívá, když naplno bombarduje, především z velkých výšek, Royal Navy.
Jedna z bomb zasáhne britskou bitevní loď „Rodney“, ale neprorazí její pancéřovou palubu a způsobí jen malou škodu. Přes nedostatky, které jsme si řekli a ještě řekneme, jsou malé škody na britských lodích dány především tím, že proti letounům Luftwaffe střílí britské lodě vším co mají, a tak je to jen tento jediný zásah na „Rodney“, kterým se mohou němečtí piloti svým výškovým bombardováním chlubit.
Britská bitevní loď „Rodney“.

Také to však znamená, že velkým způsobem ubylo střelivo na Laytonových křižnících a torpédoborcích, které vystřílely skoro polovinu svých zásob.
Po zjištění tohoto stavu přehodnocuje vrchní velitel Royal Navy svůj původní plán, který předpokládal torpédový útok z jediné z letadlových lodí Royal Navy, kterou je „Furious“ na německé lodě v Bergenu.
Ano, jedinou letadlovou lodí v domácích vodách, kterou Velká Británie měla byl „Furious“ a ten nesměl být vystaven nebezpečí, které hrozilo od Luftwaffe (viz. celodenní bombardování Royal Navy).
Britská letadlová loď „ Furious“.

Admirál Forbes uvažuje a vidí, že je to zatím přístav Trondheim, který je dne 9. dubna 1940 ještě mimo dosah začínající německé letecké převahy v Norsku. A tak se admirál Forbes rozhodne, provést torpédový útok na tento přístav, na přístav Trondheim.
Další norský přístav Bergen si pak vezmou na starost bombardéry Royal Air Force a střemhlavé bombardéry námořního letectva, které budou startovat z Orknejských ostrovů.
Ponorkám Velké Británie pak bude přenecháno rušení důležitých námořních komunikací a přístupů k jižním přístavům Norska, tedy do Oslo, Kristiansandu, Stavangeru a Bergenu, jakož i průlivy Kattegat a Skagerrak. Místa, po kterých proudí tak důležité posily a materiál, bez nichž by všechny složky německé branné moci, Wehrmacht, Luftwaffe i Kriegsmarine, nemohlo okupaci Norska zabezpečit.
V našem popisu uvidíme, za jak velmi těžkých podmínek se budou snažit britské ponorky na jihu svůj úkol splnit , když tímto mají vlastně odstranit všechny nedostatky, a to nejen Royal Navy, ale i Royal Air Force (nedostatek letadlových lodí, špatná protiletadlová obrana lodí, nedostatek střemhlavých bombardérů, nevyjasněné vztahy, špatné vyhodnocování zpráv na počárku války, špatná taktika i komu vůbec patří střemhlavé bombardéry špatné kvality).
Nyní je tedy veškerá pozornost Velké Británie obrácena k jejímu letectvu všech složek, je to britské letectvo, které je nyní na tahu a které má zasadit těžký úder lodím německé Kriegsmarine a výsadkům v Norsku.
Tyto události, ke kterým dojde v noci z 9. dubna a ráno 10. dubna 1940, jsou zajímavé a důležité i z toho důvodu, že nám ukáží, jaká byla účinnost různých způsobů leteckého útoku (výškové bombardování, střemhlavé bombardování a torpédové bombardování) na počátku 2. světové války.
Již v úvodu popisu této historie si řekněme, že Royal Air Force a Royal Navy vkládalo na počátku 2. světové války, při svých leteckých operacích proti lodím po celém světě, především důvěru do přesného bombardování z výšky a jak uvidíme tak také do torpédového bombardování.
Britští piloti na podporu přesného bombardování z výšky uváděli několik argumentů, z nichž ten nejdůležitější byl – pouze z velké výšky mohou protipancéřové bomby získat takovou rychlost, aby prorazily k životně důležitým centrům nepřátelských lodí. Tato argumentace však platí především při útocích na silně pancéřované lodě typu bitevních lodí, kde jak uvidíme, zprvu dosahují válčící strany zřídka zásahů, a to dokonce i na zakotvených lodích. Velmi brzy k tomuto zjištění dojde na začátku 2. světové války, jak britské, tak německé, italské a americké letectvo.
Tady si řekněme tu skutečnost, že britské námořní letectvo již od 30. let požaduje na svém ministerstvu - střemhlavý bombardér podle vzoru amerického námořnictva i Luftwaffe.
Když potom britské námořní letectvo konečně dostane střemhlavý bombardér – je to typ Blackburn B. 24 Skua Mk I. – což je letoun, který je konstruován tak, aby spojoval roli stíhačky a střemhlavého bombardéru.
Ovšem je to jen zbožné přání - neboť Blackburn B. 24 Skua Mk I, v konečném výsledku nevyhovuje ani jako střemhlavý bombardér, ani jako stíhačka.
Zajímavostí zde je, že angličtí piloti, kteří na těchto strojích létali, ukáží všem ( svým výcvikem a zapálením pro věc, ale i úspěchy jako zde), čeho se mohlo dosáhnout, kdyby RAF měla k dispozici střemhlavý bombardér, místo velkých dvoumotorových bombardérů na které spoléhala.
Blackburn B.24 Skua Mk I.

Vzpomeňme si, že jsme říkali, že dne 7. dubna 1940 byl vyslán proti německým SKUPINÁM I. a II. svaz 35 anglických výškových bombardérů ( Vickers Wellington a 15 Bristol Blenheim Mk. IV). Jen celkem 10 z 15 Bristol Blenheim Mk.IV nalezne Kriegsmarine, ale svým výškovým bombardování úspěchu nedosáhne.
Dne 9. dubna 1940 je proti lodím v Bergenu vysláno 12 Wellingtonů a 12 Hampdenů.
Vickers Wellington.

Hampden Mk.I.

Britské výškové bombardéry naleznou v Bergenu zakotvené německé křižníky „Köln“, „Königsberg“ a „Brems“ a bombardují je z výšky. Po svržení pum ještě odvážně nalétávají dolů, aby lodě ostřelovaly z kulometů. Jedno z britských bombardovacích letadel je sestřeleno.
Výsledek britského výškového bombardování je víc než žalostný.
Nic!
Krátce po náletu německý křižník „Köln“ prostě odpluje. Jeho velitel kontraadmirál Schmundt se ze zachycených signálů dozví, že britské lodě hlídkují před vjezdem do fjordů, spokojí se s proplutím na jih vnitřními úžinami až k Maurangerfjordu, tady zakotví a čeká až bude pobřeží volné. Odpoledne 10. dubna 1940 pak znovu vypluje a podaří se mu nepozorovaně proklouznout okolo britské námořní uzávěry, takže dopluje bezpečně domů, do německého přístavu.
Zatím v Hatstonu na Orknejských ostrovech, na základně britského námořního letectva je rušno. Základnu zde mají 2 perutě Blackburn B. 24 Skua Mk I.( Je to 800. a 803. peruť – celkem 16 ks Blackburn B.24 Skua Mk I.) , pro něž zatím nemá Velká Británie žádné letadlové lodě, ze kterých by mohly startovat a vést letecké operace. Letounům Blackburn B.24 Skua velí kapitán námořní pěchoty R. T. Partridge a námořní poručík W. P. Lucy.
Korvetního kapitána Harea, nejstaršího pozorovatele Partridgeovy perutě, si ještě spolu s dalšími námořními pozorovateli vypůjčila peruť Coastal Command, která byla určena k průzkumu norských přístavů, neboť si nebyla zcela jista, že rozezná válečné lodě Kriegsmarine. Korvetní kapitán Hare již časně ráno 9. dubna 1940 přiletěl nad přístav Bergen a tady spatřil zakotvené německé křižníky. Když se vracel zpět tak narazil na celou britskou Home Fleet a ještě za tepla předal svou zprávu na vlajkovou loď admirálu Forbesovi.
Když vystoupil Hare ze svého letadla v Lossiemouthu, je okamžitě naložen do již čekajícího dopravního letadla a okamžitě odlétá zpět do Hatstonu. Jsou to právě zprávy korvetního kapitána Hare, které jsou příčinou toho, že velitel základny na Orknejích, si vyžádá povolení pro obě perutě Blackburn B. 24 Skua Mk I., aby mohly vzlétnout za úsvitu k střemhlavému útoku na německé lodě v Bergenu.
Ten let Blackuburn B.24 Skua Mk I. přes Severní moře a zpět je na samé hranici doletu těchto letadel ( z Hatstonu na Orknejských ostrovech do přístavního města Bergenu to bylo úctyhodných 530 km - v TTD se u doletu Skua uvádí 1223 km – max. rychlost 362 km/hod ve 2040 metrech – cestovní rychlost 265 km/hod).
Bezpečné provedení celé operace střemhlavého útoku závisí na přesnosti přeletu k norskému pobřeží, tam rychlému střemhlavému útoku a okamžitému návratu na základnu.
Jasné všem je, že jakákoliv, byť krátká doba, kterou by letouny ztratily například kontrolou pozic, nebo hledáním cílů, jisto jistě znamená, že Blackburn B.24 Skua Mk I. bude muset nouzově přistát na moři pro nedostatek benzínu.
Právě z těchto důvodů je tak velice důležitý letecký pozorovatel korvetní kapitán Hare, který zná z osobní zkušenosti nejen obrysy norského pobřeží v okolí Bergenu, ale zná i kotviště německých křižníků. Ví, kde jsou cíle, které se mají napadnout, zakotveny a je tedy pro operaci nedocenitelný.