Anglie - Golden Hind (sir Francis Drake)
Napsal: 9/2/2009, 11:51
GOLDEN HIND (Sir Francis Drake)
Korzárova plavba kolem světa
1577 - 1580
Anglie

Na počátku 16.století byly Španělsko a Portugalsko jedinými koloniálními mocnostmi. Zvláště Španělsko velmi bohatlo nemilosrdným vykořisťováním zámořských zemí. Avšak o svůj podíl na zámořském obchodu a na ziscích z něho plynoucích se hlásili též Holanďané, Francouzi a Angličané. Jednou z forem boje proti Španělsku bylo přepadávání španělských lodí na jejich námořních spojích. To se stalo „úkolem“ korzárů, námořních lupičů, kteří však na rozdíl od pirátů bojovali ve službách svého panovníka a pod ochranou státní i královské vlajky. Korzárská loď byla pokládána za válečný koráb a na posádku se vztahovala práva válečných zajatců. Tím se korzáři lišili od pirátů, kteří byli pokládání za obyčejné lupiče a při dopadení bez soudu věšeni.
Pirát vs. korzár
Na vysvětlenou: Kapitán Drake byl tedy korzár nikoliv pirát. Korzár ve válečném konfliktu mohl zabavovat válečné i obchodní lodě - se svolením svého panovníka. K tomu účelu byl vybaven lapačským listem (lettres de course, anebo letres de marque) a v případě, že byl přemožen v námořním boji, měl právo na to, aby s ním bylo nakládáno jako s válečným zajatcem. Námořní mocnosti se práva lapačského vzdaly po válce krymské. Došlo k tomu v roce 1856 pařížskou deklarací. Kromě Francise Drakea byli nejznámějšími korzáry ještě Robert Surcouf (1773-1827), Francouz bojující proti Anglii v Indickém oceánu, Jean Bart (1650-1702), za akce proti Anglii a Holandsku byl jmenován Ludvíkem XIV. velitelem eskadry. A také René Duguay-Troin (1673-1736), který se stal generálporučíkem.
Naproti tomu pirát byl a je vždy stavěn mimo zákon. Býval věšen bez soudu, později došlo ke změně - byl i s lodí dopraven do přístavu, předán soudu a pověšen.
Korzárova plavba kolem světa
V počátcích své nadvlády na moři se Anglie musela střetávat se Španělskem. V bojích proti této silné námořní velmoci používali Angličané nejrůznější způsoby. Požehnání královny Alžběty získal i dobrodruh a korzár Francis Drake (František Kačer). Dne 15.listopadu 1577 vyplul s pěti loděmi z Plymouthu. Pravý záměr výpravy byl maskován uvedením Alexandrie za cíl plavby. Zimní bouře na Atlantiku však zlomila vlajkové lodi Pelican hlavní stěžeň a celá výprava se vrátila. V prosinci , jakmile byly provedeny nejnutnější opravy, lodě opět vypluly a zamířily k břehům Jižní Ameriky. Tam se velitel lodě Swan pokusil dezertovat. Drake dal pro výstrahu loď spálit a velitele sám popravil.
Během přezimování v Patagonii byla spálena další loď, která svým technickým stavem neodpovídala námořním úkolům výpravy. Zbývající tři lodě propluly Magalhaesovým průlivem, ale silné bouře je navždy rozdělila. Marygold se v bouři potopila, Elizabeth se ukryla před bouří v průlivu, a když se zde nedočkala vlajkové lodi, vrátila se do Anglie. Drake tak zůstal v Tichém oceánu sám. Během odpočinku mezi ostrovy u Hoornského mysu dal lodi nový nátěr a přejmenoval ji na Golden Hind (Zlatá laň).
Aby nezůstal nic dlužen pověsti korzára, pustil se do plenění španělských přístavů podél západního pobřeží Jižní Ameriky a příležitostně olupoval o drahocenný náklad také všechny španělské lodě, které cestou potkal. Do Evropy se měl vrátit severním průjezdem, o kehož existenci byl přesvědčen. Teprve, když žádný nenašel, rozhodl se vrátit kolem Afriky, k čemuž napomohla ukořistěná mapa Indického oceánu.
Zamířil napříč Tichým oceánem k Molukám, kde však narazil na korálový útes. Vyhozením děl a méně hodnotného nákladu se loď uvolnila a mohla pokračovat v plavbě. Pouze jednou – po plavbě dlouhé 9.700 námořních mil – se doplňovaly v Africe u pobřeží Sierry Leone zásoby, aby výprava mohla připlout do Anglie s drahocenným nákladem co nejdříve. V podpalubí totiž vezli náklad zlata a stříbra za víc jak 50 Mio dolarů. Pro své potřeby si Drake z pokladu ponechal pouze 10% a zbytek odevzdal své královně. V Plymouthu se jí dostalo dne 26.září 1580 slavnostního uvítání. Drake byl královnou povýšen do rytířského stavu.
Loď Golden Hind byla dlouhou dobu vyvázána v Deptfordu na věčnou památku. Bez zvláštní péče se z ní však po 80 letech stal nevzhledný vrak, z kterého se podařilo zachránit jediné křeslo pro univerzitu v Oxfordu. Tak skončila druhá loď, které se podařilo obeplout zeměkouli. Britové však měli dlouhou dobu možnost si ji připomínat na půlpencové minci staré emise, která platila do roku 1971.
V souvislosti s budováním silných námořních flotil Španělska, Holandska, Francie a Anglie se objevil nový, dokonalejší typ válečné lodi – galeona. Byla štíhlejší než karaka, příďová palubní nástavba se snížila, zvyšující se záď nesla dvě až tři paluby. Z přídě vystupoval dlouhý kloun. Přední nástavba ustupovala až za přední vaz, takže mezi klounem a nástavbou byla malá paluba, sloužící posádce k mytí a praní. Samostatnou palubu měl i kloun. Za boje zde byli shromažďování zajatci.
Popis plavidla
Loď byla typicky třístěžňová (byly i čytřstěžňové) anglická galeona nové generace, na svou dobu vynikajících plavebních vlastností. Na rozdíl od bohatě zdobených a často i zlacených galeon španělských a francouzských je výzdoba jednodušší a spočívá hlavně v pestrém pomalování nástaveb. Přední a hlavně zadní stěžeň jsou prodlouženy čnělkami. V bocích lodního trupu jsou prořezány střílny, jimiž se vysunovaly hlavně děl. Střílny mohly být zakryty poklopy, spouštěnými pomoci lan. Na hlavní palubě byl na podstavci upevněn člun. Stála zde i pumpa k odčerpávání vody, neustále prosakující a shromažďující se v nejnižší části lodi. Skutečná podoba Zlaté laně se však nedochovala.
Když se v sedmdesátých letech minulého století rozhodli dva kaliforňané, Albert Elledge a Art Blum, postavit nákladem jednoho milionu dolarů přesnou kopii slavné legendární lodě Golden Hond (Zlatá Laň), narazili na velké potíže. Lodní kalifornský stavitel Christian Norgaard měl totiž ke stavbě pramálo podkladů. Ačkoliv byla Zlatá laň v 16. století tak proslulá, že ji v Deptfordu na Temži uchovávali dalších 80 let, neexistuje ani jediná její malba nebo kresba, natož plánek. Všechny lodní dokumenty musel její neméně slavný kapitán Drake po svém návratu z expedice odevzdat královně Alžbětě. Nikdo už je potom neviděl. Nikdo také neví kdy nebo kde byla loď postavena, mohla to být dokonce kořist po Francouzích. Není proto divu, že mohou existovat dvě verze této lodě. Její podobu vytvořila rekonstrukce na základě podobnosti s jinými loděmi té doby. Obě verze základním pravidlům pro stavbu lodí této kategorie vyhovují a jsou tudíž pravděpodobně správné. Životní osudy Francise Drakea vylíčil D. Wilsen v knize "Pirátova cesta kolem světa".
Replika Golden Hind (rok 1975)
TTD Golden Hind
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Délka: 26 m
* Šířka: 5,5 m
* Ponor: 2,2 m
* Nosnost: cca 100 t
co je o Francisi Draekovi psáno na www.wikipedia.org

Viceadmirál Sir Francis Drake (asi 1540, Tavistock – 28. ledna 1596, Puerto Bello) byl anglický korzár, navigátor, admirál, politik, obchodník s otroky a konstruktér alžbětinského věku. Proslavil se svými útoky na španělské lodě a přístavy. Největším vojenským úspěchem bylo odražení útoku španělské flotily roku 1588. Svými odvážnými činy se stal pro Angličany legendárním hrdinou a pro Španěly nenáviděným „El Draque“.
více o siru Francisi Draekovi najdete ZDE:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Francis_Drake
Zdroje:
Válečné lodě (1) – Vladimír Hynek – rok 1985
Časopis ABC – Škňouřil, Kubela – rok 198?
www.volny.cz/lode.paf
www.wikipedia.org
www.navajo.cz
Korzárova plavba kolem světa
1577 - 1580
Anglie

Na počátku 16.století byly Španělsko a Portugalsko jedinými koloniálními mocnostmi. Zvláště Španělsko velmi bohatlo nemilosrdným vykořisťováním zámořských zemí. Avšak o svůj podíl na zámořském obchodu a na ziscích z něho plynoucích se hlásili též Holanďané, Francouzi a Angličané. Jednou z forem boje proti Španělsku bylo přepadávání španělských lodí na jejich námořních spojích. To se stalo „úkolem“ korzárů, námořních lupičů, kteří však na rozdíl od pirátů bojovali ve službách svého panovníka a pod ochranou státní i královské vlajky. Korzárská loď byla pokládána za válečný koráb a na posádku se vztahovala práva válečných zajatců. Tím se korzáři lišili od pirátů, kteří byli pokládání za obyčejné lupiče a při dopadení bez soudu věšeni.
Pirát vs. korzár
Na vysvětlenou: Kapitán Drake byl tedy korzár nikoliv pirát. Korzár ve válečném konfliktu mohl zabavovat válečné i obchodní lodě - se svolením svého panovníka. K tomu účelu byl vybaven lapačským listem (lettres de course, anebo letres de marque) a v případě, že byl přemožen v námořním boji, měl právo na to, aby s ním bylo nakládáno jako s válečným zajatcem. Námořní mocnosti se práva lapačského vzdaly po válce krymské. Došlo k tomu v roce 1856 pařížskou deklarací. Kromě Francise Drakea byli nejznámějšími korzáry ještě Robert Surcouf (1773-1827), Francouz bojující proti Anglii v Indickém oceánu, Jean Bart (1650-1702), za akce proti Anglii a Holandsku byl jmenován Ludvíkem XIV. velitelem eskadry. A také René Duguay-Troin (1673-1736), který se stal generálporučíkem.
Naproti tomu pirát byl a je vždy stavěn mimo zákon. Býval věšen bez soudu, později došlo ke změně - byl i s lodí dopraven do přístavu, předán soudu a pověšen.
Korzárova plavba kolem světa
V počátcích své nadvlády na moři se Anglie musela střetávat se Španělskem. V bojích proti této silné námořní velmoci používali Angličané nejrůznější způsoby. Požehnání královny Alžběty získal i dobrodruh a korzár Francis Drake (František Kačer). Dne 15.listopadu 1577 vyplul s pěti loděmi z Plymouthu. Pravý záměr výpravy byl maskován uvedením Alexandrie za cíl plavby. Zimní bouře na Atlantiku však zlomila vlajkové lodi Pelican hlavní stěžeň a celá výprava se vrátila. V prosinci , jakmile byly provedeny nejnutnější opravy, lodě opět vypluly a zamířily k břehům Jižní Ameriky. Tam se velitel lodě Swan pokusil dezertovat. Drake dal pro výstrahu loď spálit a velitele sám popravil.
Během přezimování v Patagonii byla spálena další loď, která svým technickým stavem neodpovídala námořním úkolům výpravy. Zbývající tři lodě propluly Magalhaesovým průlivem, ale silné bouře je navždy rozdělila. Marygold se v bouři potopila, Elizabeth se ukryla před bouří v průlivu, a když se zde nedočkala vlajkové lodi, vrátila se do Anglie. Drake tak zůstal v Tichém oceánu sám. Během odpočinku mezi ostrovy u Hoornského mysu dal lodi nový nátěr a přejmenoval ji na Golden Hind (Zlatá laň).
Aby nezůstal nic dlužen pověsti korzára, pustil se do plenění španělských přístavů podél západního pobřeží Jižní Ameriky a příležitostně olupoval o drahocenný náklad také všechny španělské lodě, které cestou potkal. Do Evropy se měl vrátit severním průjezdem, o kehož existenci byl přesvědčen. Teprve, když žádný nenašel, rozhodl se vrátit kolem Afriky, k čemuž napomohla ukořistěná mapa Indického oceánu.
Zamířil napříč Tichým oceánem k Molukám, kde však narazil na korálový útes. Vyhozením děl a méně hodnotného nákladu se loď uvolnila a mohla pokračovat v plavbě. Pouze jednou – po plavbě dlouhé 9.700 námořních mil – se doplňovaly v Africe u pobřeží Sierry Leone zásoby, aby výprava mohla připlout do Anglie s drahocenným nákladem co nejdříve. V podpalubí totiž vezli náklad zlata a stříbra za víc jak 50 Mio dolarů. Pro své potřeby si Drake z pokladu ponechal pouze 10% a zbytek odevzdal své královně. V Plymouthu se jí dostalo dne 26.září 1580 slavnostního uvítání. Drake byl královnou povýšen do rytířského stavu.
Loď Golden Hind byla dlouhou dobu vyvázána v Deptfordu na věčnou památku. Bez zvláštní péče se z ní však po 80 letech stal nevzhledný vrak, z kterého se podařilo zachránit jediné křeslo pro univerzitu v Oxfordu. Tak skončila druhá loď, které se podařilo obeplout zeměkouli. Britové však měli dlouhou dobu možnost si ji připomínat na půlpencové minci staré emise, která platila do roku 1971.
V souvislosti s budováním silných námořních flotil Španělska, Holandska, Francie a Anglie se objevil nový, dokonalejší typ válečné lodi – galeona. Byla štíhlejší než karaka, příďová palubní nástavba se snížila, zvyšující se záď nesla dvě až tři paluby. Z přídě vystupoval dlouhý kloun. Přední nástavba ustupovala až za přední vaz, takže mezi klounem a nástavbou byla malá paluba, sloužící posádce k mytí a praní. Samostatnou palubu měl i kloun. Za boje zde byli shromažďování zajatci.
Popis plavidla
Loď byla typicky třístěžňová (byly i čytřstěžňové) anglická galeona nové generace, na svou dobu vynikajících plavebních vlastností. Na rozdíl od bohatě zdobených a často i zlacených galeon španělských a francouzských je výzdoba jednodušší a spočívá hlavně v pestrém pomalování nástaveb. Přední a hlavně zadní stěžeň jsou prodlouženy čnělkami. V bocích lodního trupu jsou prořezány střílny, jimiž se vysunovaly hlavně děl. Střílny mohly být zakryty poklopy, spouštěnými pomoci lan. Na hlavní palubě byl na podstavci upevněn člun. Stála zde i pumpa k odčerpávání vody, neustále prosakující a shromažďující se v nejnižší části lodi. Skutečná podoba Zlaté laně se však nedochovala.
Když se v sedmdesátých letech minulého století rozhodli dva kaliforňané, Albert Elledge a Art Blum, postavit nákladem jednoho milionu dolarů přesnou kopii slavné legendární lodě Golden Hond (Zlatá Laň), narazili na velké potíže. Lodní kalifornský stavitel Christian Norgaard měl totiž ke stavbě pramálo podkladů. Ačkoliv byla Zlatá laň v 16. století tak proslulá, že ji v Deptfordu na Temži uchovávali dalších 80 let, neexistuje ani jediná její malba nebo kresba, natož plánek. Všechny lodní dokumenty musel její neméně slavný kapitán Drake po svém návratu z expedice odevzdat královně Alžbětě. Nikdo už je potom neviděl. Nikdo také neví kdy nebo kde byla loď postavena, mohla to být dokonce kořist po Francouzích. Není proto divu, že mohou existovat dvě verze této lodě. Její podobu vytvořila rekonstrukce na základě podobnosti s jinými loděmi té doby. Obě verze základním pravidlům pro stavbu lodí této kategorie vyhovují a jsou tudíž pravděpodobně správné. Životní osudy Francise Drakea vylíčil D. Wilsen v knize "Pirátova cesta kolem světa".

TTD Golden Hind
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Délka: 26 m
* Šířka: 5,5 m
* Ponor: 2,2 m
* Nosnost: cca 100 t
co je o Francisi Draekovi psáno na www.wikipedia.org

Viceadmirál Sir Francis Drake (asi 1540, Tavistock – 28. ledna 1596, Puerto Bello) byl anglický korzár, navigátor, admirál, politik, obchodník s otroky a konstruktér alžbětinského věku. Proslavil se svými útoky na španělské lodě a přístavy. Největším vojenským úspěchem bylo odražení útoku španělské flotily roku 1588. Svými odvážnými činy se stal pro Angličany legendárním hrdinou a pro Španěly nenáviděným „El Draque“.
více o siru Francisi Draekovi najdete ZDE:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Francis_Drake
Zdroje:
Válečné lodě (1) – Vladimír Hynek – rok 1985
Časopis ABC – Škňouřil, Kubela – rok 198?
www.volny.cz/lode.paf
www.wikipedia.org
www.navajo.cz