Stránka 1 z 2

Tankové motory

Napsal: 10/2/2009, 15:27
od mr_HanKi3
Zpracovávám bakalářskou práci na téma " tankové spalovací motory" a hodili by se mi jakákoliv informace! Tak se klidně rozepište :)

Napsal: 10/2/2009, 15:38
od Hans S.
Možná by bylo dobré vše alespoň trošičku konkretizovat..

Napsal: 10/2/2009, 17:52
od Dancer
Jak napsal Hans - příliš obecné zadání. I o jednom motoru se dají popsat desítky stránek. Je třeba uvést, čeho by se informace měly týkat. Jen nečekejte, že to někdo "napíše za vás". :wink:

Napsal: 10/2/2009, 18:53
od hydrostar
Rád bych se potom na takovů prácu podíval :-) A pro jakou je to školu? Žeby se někdo na VUT v Brně konečně přiznal k tankům? :-)

Napsal: 10/2/2009, 19:09
od jarda
Na VUT asi ne, to spíš na UO, čemuž odpovídá i zacílení příspěvku-když už někdo píše bakalářku tak bych předpokládál, že o tématu něco ví a vznese dotaz kvalifikovaný.

Napsal: 10/2/2009, 19:43
od mr_HanKi3
Tak je to z VUTcka. Potřeboval bych hlavně zjistit kde by se nějaké informace daly získat (na internetu nebo někde v muzeu). A představu mám, typy a stručný popis motorů za 2. světové a v současnosti. Nebude to rozsáhlá práce(25 stran). P.S. polovina lidí co si na VUT registruje bakalářku, tak neví o čem to vlasně má. :wink:

Napsal: 10/2/2009, 21:18
od Pátrač
A co tak se spojit s UO tedy jít přímo ke zdroji? Nebo třeba navázat kontakt se spádovým vojenským opravářským závodem?

Napsal: 10/2/2009, 21:33
od Mantra
Pátrač píše:A co tak se spojit s UO tedy jít přímo ke zdroji? Nebo třeba navázat kontakt se spádovým vojenským opravářským závodem?
První případ bych vynechal, od té doby asi 1993, co byl ve Vyškově jediný student tankového oboru, tak si myslím že většina tankových kapacit ze školství odešla, no a v současnosti kdy máme tanků že se dají pomalu na prstech jedné ruky spočítat už toto není jednoznačně priorita. Tak možná manažerství tankových jednotek k čemu není třeba znalost o motoru.

Opravárenský závod souhlas.

Ještě v olomouci je archív se všema diplomka z VVŠ PV Vyškov a VA Brno. Možná tam.

Napsal: 11/2/2009, 08:30
od Pátrač
Stejně nechápu co je to za téma pro civilní školu. Kam na to ti lidé chodí. Koneckonců nevím kde ta škola je. Jestli je to v Praze tak snad i Vojenské technické muzeum.

Napsal: 11/2/2009, 13:01
od hydrostar
Kde by na to chodili, je to VUT obor Automobilní a manipulační techniky a katedra spalovacích motorů. Co je na tem tak těžké pochopit? V tankové motory byly téměř vždy to nejlepší z nejlepších, měly největší výkony, prosazovaly se v nich nejmodernější prvky... Dobrý příklad na teoretický rozbor. Nehledě na to, že každý rok je tolik témat, že už ani néni, kde brat další, že.

Napsal: 11/2/2009, 13:16
od jarda
Téma je to zajímavé-jak píše Hydrostar a má velkou možnost srovnání i použitých materiálů (hliníkový motor T34 a ocelový německý a vliv na hodnotu výkon/tuna).
Další možnost - je potřeba se zaměřit na sovětský motor V2 (byl v T34) a vpodstatě jeho vylepšováním se došlo až k motoru který je v T72.
Něco málo k motoru a zejména potížím s palivovým filtrem je v publikaci T34/76 Kopecký, Štěpánek.
Dále jde kontaktovat: Vojenský výzkumný ústav ve Vyškově a případně opravárenský závod v Novém Jičíně.
No a na obecný úvod stačí pojednání o rozdílných vlastnostech benzinových/dieslových motorů ať už z pohledu obecných (problematika víceválcových motorů ) nebo specificky tankových (náchylnost k hoření po zásahu, opravitelnost, výdrž atd.) a na palbě uvedená problematika benzinoelektrických motorů.
Jinak u vývoje tankových motorů byly dvě cesty a) motory nákladních automobilů b) úprava leteckých motorů.

Napsal: 11/2/2009, 13:19
od hydrostar
Jinak nezapomínejte, že bakalářka néni nic extrovního, ale spíš enom takový výcuc. Kdyby to měl opravdu rozepsat, tak mu 35 stran textu rozhodně nevystačí ani na úvod.

Napsal: 11/2/2009, 13:28
od jarda
To máš pravdu, no aspoň má základní přehled o čem všem může psát -od detailu konstrukce, přes celkové vlastnosti, až po provozní problémy (US army odmítla dieselové Shermany i náklaďáky Studebaker a tak šly do SSSR, kde se jezdilo na naftu).

Napsal: 11/2/2009, 13:59
od lkala
Pokud mohu doporučit, tak se nespecializuj na jeden motor, protože k němu neseženeš dost informací. Vím o čem mluvím, sháním zdroje k leteckým motorům. Jestli studuješ VUT, tak bych se ani nespecializoval na tankové problémy, protože tam bys asi spekuloval a to nemá komise (před kterou to budeš obhajovat) vůbec ráda. Před časem jsem psal bakalářku na téma vývoj spalovacích motorů a stál jsem před podobným problémem jako ty.
Řešil bych to tak, že bych nejprve sehnal obecné informace, to se dá najít na netu. Dostal bych x motorů a ty bych rozdělil. Samozřejmě nemíchat jabka z hruškama, tedy vznětové a zážehové pěkně zvlášť. Vybral bych si parametr, podle kterého se dají srovnávat motory odlišné koncepce, tedy např. střední pístová rychlost, litrový výkon, charakteristiky pružnosti apod. Jistě víš, zkoušky ze spalováků máš určitě za sebou. Ideální jsou ty, která se dají vypočítat ze základních parametrů, tedy ta střední pístová rychlost, nebo litrový výkon. Nic víc než tyto základní parametry totiž k většině motorů ani nezjistíš. Zvol si nějaký bod, ke kterému to budeš počítat, nejlepší je asi momentové maximum na vnější otáčkové charakteristice motoru, nebo výkonové, to je celkem jedno. Takto spočítej parametry jednotlivých motorů a získáš řekněme určité kvalitativní srovnání, o kterém potom můžeš několik (třeba i desítek) stran kecat, srovnávat, zdůrazňovat výhody a nevýhody apod. K tomu přidej pár pěknejch grafů, to stejný i pro moderní motory a bakalářka je na světě.
Musíš vycházet z toho, co seženeš za zdroje a k tankovým motorům z druhé světové války neseženeš skoro nic.
Hodně štěstí.

Napsal: 11/2/2009, 18:44
od Pátrač
Ikala - to je skvělý návod k použití. Jen by měl tedy včas začít opravdu pracovat, nebo se to na něj sesype. Ono kdyby se podařilo začít motorem co byl v T 34 tak už jenom jeho poválečný vývoj apoužití by byla mimořádně zajímavá práce-:
- postupné úpravy a zvyšování výkonu,
- jeho rozdělení na poloviny pro jinou než přímo tankovou techniky a podobně. To by bylo čtení. Ale to by chtělo se dostat do archivu do starých předpisů tam by se našlo asi ledacoc i s možností skenů.

Napsal: 11/2/2009, 20:39
od hydrostar
Pánové bakalářka je je jenom jakoby abecední seznam. Tam nemá byt jak to funguje, tam se to prostě musí jen roztřídit, ne se tím dopodrobna zabývat.

Napsal: 16/2/2009, 10:49
od komisař
Našel jsem nějaké zdroje :
---ATM č. 3/1991 motory bojových vozidel
Autoři : npor. Ing. Josef Enderla, Ing. Jiří Lenkus.
---Tanky 4. díl, ISBN : 80-902293-1-X, autor Ing. Miloš Soukup

Jinak to co ti radí, je pravda, nesmíš se příliš zahrabat do hloubky, nejlepší je si to doladit podle získaných zdrojů, aby bylo co srovnávat na určité úrovni. Dělal jsem na VVŠ ročníkovku Vývoj tanků a vynechal jsem údaje o TTD motorů a nevadilo to. A nech si nějaké "perličky" na obhajobu.

Napsal: 16/2/2009, 20:21
od mr_HanKi3
Diky moc za návrhy a odkazy!!!! Určitě mi to pomůže! Pokusím se jen o takový přehled a roztřídění. Jinak klidně pište dál, budu jen rád!!:)

Napsal: 30/7/2011, 17:31
od Petrz
Mám jeden dotaz a toto je téma s ním související. Nevíte někdo jak u pásového vozidla aspoň velmi přibližně určit součinitel vlivu rotačních částí na zrychlení. tento součinitel je jiný pro každý převodový stupeň , stačilo by mi pro 2 stupně u jakéhokoli pásového stroje z toho by se dalo aspoň něco odvodit.

Napsal: 2/8/2011, 12:25
od komisař
Nechceš koupit tyto skripta ? Na kopírování je to moc velké. Jsem z českého Krumlova, tak kdyby jsi byl poblíž, ušetřil bys poštovné. Cenu si řekni.

Obrázek