Odstřelovači - optické zaměřovače
Napsal: 14/2/2009, 12:01
Jak jsem avizoval u minulého článku o přesných zbraních, budu psát o optice, resp. Abych byl přesný o optických zaměřovačích na odstřelovačské/taktické zbraně.
Falcon Menace 4-14x44 FFP na SM-2 (22.LR)
Zaměřovač bezpochyby patří k odstřelovacím zbraním, je to důležitá součást jejíž cena může být stejná, nebo dokonce vyšší než cena samotné zbraně. Jenže pozor, to že na zbrani není optika neznamená že daný člověk nemůže být odstřelovačem, není to podmínka. Třeba na pušky M24 je v sadě dioptr a násuvná muška a v případě absence optiky lze s touto zbraní velice přesně střílet přes tato „pevná“ mířidla.
Tákže, čím začít?
Nejlepší by bylo zase si popsat co znamenají jednotlivé pojmy u označení zaměřovače. U každého optického zaměřovače, dalekohledu, binokuláru atd. snad kromě těch od strýčka Kwanga naleznete jméno výrobce – Leupold, Swarovsky, Nightforce já osobně mám třeba Falcon, následuje typové jméno Vari VII, Menace atd. poté následuje to hlavní a to je jakási změť čísel, já mám u svého zaměřovače 4-14x44.
Tato změť čísel, tedy označení 4-14x44 znamená:
první čísla před x (krát) znamenají rozsah zvětšení, to znamená že si na svém zaměřovači můžu nastavit zvětšení od 4-násobného po 14ti-násobného.
Číslo (dvojčíslí) za x (krát) označuje velikost výstupní čočky tedy 44 mm. Já mám ještě za názvem FFP, to znamená Front Focal Plane – zaměřovací osnova se nachází v přední fokální rovině a se změnou zvětšení, nebo přiblížení jak budete chtít se mění její velikost.
Nejprve bychom si měli zaměřovače rozdělit. Nejlepší dělení je podle zvětšení. Máme zaměřovače
A) s pevným nastavením zvětšení (př. 10x50)
B) s variabilním zvětšením (př. 4-14x44)(př. 10x50)
Točítko změny zvětšení
Takovýchto dělení bychom mohli udělat ještě strašně moc, co se týká zaměřovačů – s boční paralaxou, bez ní, podle točítek, podle hodnoty kliku, podle velikosti výstupní čočky atd. atd.
Takže a nyní už konečně k charakteristikám taktických puškohledů. Jaké by měl vlastně taktický puškohled mít vlastnosti? Dalo by se říci jaké vlastnosti by měl mít celkově dobrý puškohled. Především je důležité aby puškohled po nastřelení a tedy nastavení puškohledu toto nastřelení udržel a neměnil při střelbě, to je jedna ze základních vlastností.
Takže to shrneme a vezmeme si tak všeobecně vlastnosti dobrého puškohledu
- pevná konstrukce která by neměla propouštět vlhkost a měla by obstát ve všech klimatických podmínkách (někteří výrobci plní tubusy dusíkem pro zajištění nepropustnosti)
- kvalitní optická soustava, ve „světě optik“ se tak nějak jako mistry ve výrobě skla do optik považuje Japonsko, ovšem nutno říci že i sebevíc dokonalé sklo zasazené do nekvalitního tubusu je na nic.
- Dobře přístupné korekční sloupky se znatelným klikem (krokem) se kterými lze dobře točit i v rukavicích. Na korekčních sloupcích by mělo jít lehce odečítat množství kliků. Při posunu, kliku by měly značky na tubusu a sloupku správně a přesně pasovat.
- Dobře čitelná osnova s nějakou soustavou podle níž lze dobře odečítat vzdálenost.
Vezmeme si příklad. Jsme policejní odstřelovači, při průběžných střelbách jsme si nastřelili pušku na vzdálenost 300 metrů a vynulovali točítka. Jednoho dne jdeme do akce a zaujmeme stanoviště přesně 300 metrů od okna místnosti kde jsou teroristé, vše je v pohodě. Zamíříme pušku a vidíme že v okně se nachází jeden ze zločinců, proto přesuneme kříž mezi jeho oči. Víme že okno je přesně 300m s ledovým klidem mu proto zamíříme mezi oči, víme že nemusíme nijak korigovat pokles střely, jelikož vše je nastavené právě na tuto vzdálenost, větrné odchylky taky nemusíme korigovat, je bezvětří, dostaneme povel k palbě. Vyjde rána, ale střela se zaryje do rámu okna. Nastává přestřelka a…….
Aby puškohled neměnil nástřel, tak by měl být precizně zpracovaný, to je bez debaty. Klíčovým prvkem je jeho stavba, tubus by měl být z jednoho kusu, díky tomu je jeho stavba pevnější a nemůže dojít tak lehce k nějakému zohnutí a tak podobně.
Bohužel nejsem optik abych Vám mohl blíže osvětlit skladbu čoček a potahy jež se použivají na jejich povrhy aby byly kvalitní.
Paralaxa – P
P je pojem jež řeší neskutečně mnoho lidí a snaží se přijít na to jak tento pojem správně definovat a osvětlit ho laikům. Já sám se nepovažuji za laika ani profesionála, ale když se mě někdo zeptá co to vlastně P je, tak mu vysvětlím že je to přirozená chyba optiky způsobená tím, že je puškohled posazen nad hlavní a tím je tedy dráha pohledu rozdílná s výstřelnou – resp. Se tyto dráhy překrývají. Proto by měl mít taktický puškohled regulaci paralaxy. Když se to vezme hodně zjednodušeně tak se jedná o zaostřování. Jelikož tuto chybu optiky odstraníte přeostřením na bod jež sledujete a chcete na něj střílet.
Některé puškohledy mají paralaxu stavitelnou, jiné ji mají nestavitelnou a nastavenou na jednu vzdálenost a to jsou především lovecké puškohledy. Puškohledy se stavitelnou paralaxou mají točítko stavení paralaxy buď u soustavy korekčních sloupků viz foto – tzv. stranová korekce paralaxy, nebo na tubusu tořením koncové části - např. Meostar R1 4-16x44 Tactic od českého výrobce Meopta Přerov.
Paralaxa, pokud bývá stavitelná, tak od 9 metrů až do nekonečna. Někteří střelci podle ní odhadují vzdálenost, ale toto je možné pouze u velmi kvalitních puškohledů a tato vzdálenost jde odhadovat přesně pouze do cca 100 metrů.
Korekce – korekční sloupky
Korekce je jedním z klíčových prvků puškohledu. Korekci potřebujete pro nastřelení puškohledu a úpravám kvůli snosu střely při větru a vzdálenosti. Zapomeňte na iluzi her, že ať už střílíte na jakoukoliv vzdálenost, vždycky stačí zamířit na střed kříže a vystřelit. Snosy střely na různé dálky mohou být opravdu markantní. Podrobněji v následujících článcích o střelivu a balistice.
Druhy korekčních sloupků jsou různé, mohou být tzv. zapuštěné – tzn. Že po odšroubování krytky točíte kolečkem jako na minutce pomocí nehtu, nebo mince. Nebo puškohledy s polovystouplými točítky – například M3A, jež používali US Marines na puškách M40A1. A v posledí řadě točítka taktická – vystouplí – viz foto.
Takže, jelikož se zde zabýváme taktickými puškohledy, řešíme právě takovéto korekční sloupky. Základem je to že jsou snadno dostupné a lehce uchopitelné i v rukavicích.
Korekce – hodnota kliku
Jak už jsem se zmiňoval u prvního článku, budu zde používat jednotku MOA. Každý puškohled má určitou hodnotu jednoho kliku – tedy otočení sloupkem o jednu hodnotu. Nejčastější hodnotou jednoho kliku je ¼ MOA – podle údaje z prvního článku si můžete lehce vypočítat o kolik se Vám posune bod zásahu při jednom kliknutí na různé vzdálenosti.
Dále se používají hodnoty kliku 1/8 MOA – toto mají především sportovní puškohledy používané na soutěžích Benchrest (soutěž kde se zbraně upevňují do stolic čímž se vylučuje chyba střelce – dalo by se říci že je to soutěž kde soutěží především zbraně). Hodnota kliku 1/8 je opravdu hodně malá, proto se na taktických puškohledech takřka nevyskytuje.
Dále se používají puškohledy s hodnotou kliku 1/6, 1/3, ½ MOA.
Hodnoty kliku nemusejí být stejné pro stranovou a výškovou korekci, například firma Leopold u některých svých modelů Vari, používá rozdílné hodnoty kliku pro stranovou a výškovou korekci.
Další specialitou jsou točítka která mají hodnotu kliku přesně podle určitého druhu střeliva. Je to skvělý atribut například pro armádní střelce jež používají jeden druh střeliva.
Osnovy
Co dodat, základem optiky je zkrátka jeho osnova – laicky řečeno záměrný kříž. Druhů záměrných křížů jsou kvanta a kvanta. Záměrné kříže sportovní, lovecké, taktické. Není žádné pravidlo, které udává že toto je lovecká osnova a toto taktická, záleží vyloženě na střlci co se mu líbí, co mu sedne a co upotřebí při svém druhu střelby. Zaškatulkuju tu některé druhy osnov – upozorňuji že to je podle mého názoru.
Více o osnovách a fotky ZDE pod záložkou optika
Sportovní osnovy
Sportovní osnovy by měly mít nitky pokud možno co nejtenší, aby při menším zvětšení nitky nepřekrývaly cíl. Je to z toho důvodu že při sportovní střelbě na kulaté terče Vám může terč úplně zmizet za nitkou. U taktické střelby na postavy není tato vlastnost tak potřebná. Kříže – osnovy s tenkými nitkami se označuji Fine, nebo Fine crosshair. Jedná se většinou o kříže typu Plex (4 Plex, Duplex). Tyto kříže jsou hodně používané i na loveckých optikách.
Lovecké osnovy
Lovecké osnovy se nevyznačují ničím podstatným. Hlavním znakem mnoha těchto osnov je červený bod ve středu jež vyznačuje místo zásahu. Toto se používá především pro naháňkové puškohledy které se dělají v menších variabilitách zvětšení, od 1x do 5x. Pro lov vysoké zvěře se používají klasické puškohledy, sportovní, nebo puškohledy s přísvitem osnovy. Jedná se o klasické puškohledy z důvodu toho, že jde o přesnou střelbu na větší vzdálenosti. Když je pravda že „přesná“ je u myslivců relativní pojem…
Taktické osnovy
Jedná se o osnovy, jež by měli mít nějaký systém se kterým by se lehce odečítala vzdálenost. Krásným příkladem je ruská optika PSO se stupnicovým systémem. Tento systém používají i mnohé puškohledy určené pro lov. Základem je předem určená výška zkoumaného objektu, ten potom postavíte na spodní linku a podle toho kam až sahá jeho velikost určíte vzdálenost, vynásobením linky s daným číslem x 100. U optiky PSO se tato velikost zkoumaného objektu lišila podle výrobce v rozmezí 1,6 – 1,8 m – ale tím si nejsem až tolik jistý, ty dimenze mohly být jiné. Lovecké puškohledy mají tuto velikost jinou, menší. Jak se u taktických puškohledů určovala velikost od chodidla až po konec hlavy se u loveckých puškohledů určuje tato velikost po předprseň (nevím jak přesně se tomu říká v loveckém slovníku) lovené zvěře.
Dalším způsobem je optika tipu Mil-Dot vyvinutá Američany. Základem je klasická nitková osnova na které jsou v přesně stanovených vzdálenostech vyznačeny tzv. doty – tečky, nebo ovály. Vzdálenost mezi jednotlivými doty je 1 MIL. Jak jsem psal v předchozím článku určuje se velikost cíle pomocí následujícího vzorce
Výška cíle v palcích x 25,4
Počet dílců jež terč pokrývá
VÝSLEDEK TOHOTO VZORCE JE PŘIBLIŽNÝ, ovšem odchylky by měly být při přesném měření minimální.
Více o Mil-Dotu + fotky a způsoby měření
Z tohoto důvodu sebou odstřelovači používající tuto optiku nosí tabulky velikostí různých objektů, například dopravních značek používaných v dané zemi, výšky jednotlivých druhů výzbroje a výstroje armád země ve které se pohybují a další pomocné hodnoty. Součástí výbavy odstřelovačů je často i kalkulačka aby propočty byly rychlé.
U puškohledů s proměnlivým zvětšením musí výrobce udat při jakém zvětšení mají doty přesnou vzdálenost 1 MIL, aby bylo měření přesné, většinou to bývá při zvětšení 10x. Skvělým vynálezem je systém FFP – Front Focal Plane, neboli ohnisková destička v přední fokální rovině. Tento systém mám na svém puškohledu Falcon Menace 4-14x44 FFP a jde zjednodušeně o to, že jak měníte zvětšení – otáčíte točítkem zvětšení se přesně mění velikost osnovy a tím i vzdálenosti mezi jednotlivými čárkami (mám osnovu ML16) tak, že vždy je mezi nimi přesná vzdálenost 0,5 MIL.
Takovým vylepšením této osnovy jsou osnovy typu ML. Já osobně mám tuto osnovu na svém puškohledu – ovšem ne z důvodu hledání vzdálenosti, ale z důvodu toho že na soutěžích které střílím jsou položky střelby na pohyblivé cíle a je tak snažší přeměřovat na boční linky než klikat.
Pokus vyfotit osnovu
Základem těchto osnov jsou čárky taktéž v přesně definovaných rozměrech ovšem stupňování čárek bývá jemnější. Většinou to bývá po 0,5 MIL. Další výhodou těchto osnov je to, že při hledání vzdálenosti cílů jež jsou ve větších vzdálenostech je jejich velikost patrnější když je pokládáme na osnovu s čárkami – doty mohou malé cíle úplně zakrýt a nemusíme tak vzdálenost určit přesně.
Výrobci vyrábí ještě obrovskou škálu dalších taktických osnov pro různé určení a různé zbraně. Vypsal jsem zde ty pro mne nejznámější. Kdyby měl někdo zájem osvětlit nějakou jinou osnovu může napsat a já se pokusím mu vysvětlit princip jejího fungování.
Montáže
Montáže se dělají v různých provedeních. Hlavními druhy jsou montáže duralové a ocelové, obecně se pokládá že ocelové montáže jsou lepší, jelikož jsou masivnější a jsou pevnější než montáže duralové.
Puškohled by měl být posazen profesionálem jež Vám ho srovná přesně do roviny s hlavní a osnovu přesně tak jak má být aby mohla být střelba přesná a nevznikaly odchylky z důvodu špatného posazení. Je jasné že šrouby montáže by měly být dotaženy jemně aby nedošlo k deformaci puškohledu. US Army má dokonce standard na jakou hodnotu by měly být puškohledy dotahovány.
Sluneční clony
Na konec bych chtěl uvést že optiky jsou obrovské téma a já sám jsem článek několikrát přepisoval což se taky odrazilo v datu jeho vydání, proto kdyby v něm někomu něco chybělo, tak dejte hned vědět, já se snažil vybrat to nejpodstatnější, a už teď mám stále pocit že něco chybí ----- takže DISKUTUJTE, PTEJTE SE A nakonec snad moc nekritizujte nejsem dokonalý.
Hanes
Další článek – přesné střelivo
Falcon Menace 4-14x44 FFP na SM-2 (22.LR)
Zaměřovač bezpochyby patří k odstřelovacím zbraním, je to důležitá součást jejíž cena může být stejná, nebo dokonce vyšší než cena samotné zbraně. Jenže pozor, to že na zbrani není optika neznamená že daný člověk nemůže být odstřelovačem, není to podmínka. Třeba na pušky M24 je v sadě dioptr a násuvná muška a v případě absence optiky lze s touto zbraní velice přesně střílet přes tato „pevná“ mířidla.
Tákže, čím začít?
Nejlepší by bylo zase si popsat co znamenají jednotlivé pojmy u označení zaměřovače. U každého optického zaměřovače, dalekohledu, binokuláru atd. snad kromě těch od strýčka Kwanga naleznete jméno výrobce – Leupold, Swarovsky, Nightforce já osobně mám třeba Falcon, následuje typové jméno Vari VII, Menace atd. poté následuje to hlavní a to je jakási změť čísel, já mám u svého zaměřovače 4-14x44.
Tato změť čísel, tedy označení 4-14x44 znamená:
první čísla před x (krát) znamenají rozsah zvětšení, to znamená že si na svém zaměřovači můžu nastavit zvětšení od 4-násobného po 14ti-násobného.
Číslo (dvojčíslí) za x (krát) označuje velikost výstupní čočky tedy 44 mm. Já mám ještě za názvem FFP, to znamená Front Focal Plane – zaměřovací osnova se nachází v přední fokální rovině a se změnou zvětšení, nebo přiblížení jak budete chtít se mění její velikost.
Nejprve bychom si měli zaměřovače rozdělit. Nejlepší dělení je podle zvětšení. Máme zaměřovače
A) s pevným nastavením zvětšení (př. 10x50)
B) s variabilním zvětšením (př. 4-14x44)(př. 10x50)
Točítko změny zvětšení
Takovýchto dělení bychom mohli udělat ještě strašně moc, co se týká zaměřovačů – s boční paralaxou, bez ní, podle točítek, podle hodnoty kliku, podle velikosti výstupní čočky atd. atd.
Takže a nyní už konečně k charakteristikám taktických puškohledů. Jaké by měl vlastně taktický puškohled mít vlastnosti? Dalo by se říci jaké vlastnosti by měl mít celkově dobrý puškohled. Především je důležité aby puškohled po nastřelení a tedy nastavení puškohledu toto nastřelení udržel a neměnil při střelbě, to je jedna ze základních vlastností.
Takže to shrneme a vezmeme si tak všeobecně vlastnosti dobrého puškohledu
- pevná konstrukce která by neměla propouštět vlhkost a měla by obstát ve všech klimatických podmínkách (někteří výrobci plní tubusy dusíkem pro zajištění nepropustnosti)
- kvalitní optická soustava, ve „světě optik“ se tak nějak jako mistry ve výrobě skla do optik považuje Japonsko, ovšem nutno říci že i sebevíc dokonalé sklo zasazené do nekvalitního tubusu je na nic.
- Dobře přístupné korekční sloupky se znatelným klikem (krokem) se kterými lze dobře točit i v rukavicích. Na korekčních sloupcích by mělo jít lehce odečítat množství kliků. Při posunu, kliku by měly značky na tubusu a sloupku správně a přesně pasovat.
- Dobře čitelná osnova s nějakou soustavou podle níž lze dobře odečítat vzdálenost.
Vezmeme si příklad. Jsme policejní odstřelovači, při průběžných střelbách jsme si nastřelili pušku na vzdálenost 300 metrů a vynulovali točítka. Jednoho dne jdeme do akce a zaujmeme stanoviště přesně 300 metrů od okna místnosti kde jsou teroristé, vše je v pohodě. Zamíříme pušku a vidíme že v okně se nachází jeden ze zločinců, proto přesuneme kříž mezi jeho oči. Víme že okno je přesně 300m s ledovým klidem mu proto zamíříme mezi oči, víme že nemusíme nijak korigovat pokles střely, jelikož vše je nastavené právě na tuto vzdálenost, větrné odchylky taky nemusíme korigovat, je bezvětří, dostaneme povel k palbě. Vyjde rána, ale střela se zaryje do rámu okna. Nastává přestřelka a…….
Aby puškohled neměnil nástřel, tak by měl být precizně zpracovaný, to je bez debaty. Klíčovým prvkem je jeho stavba, tubus by měl být z jednoho kusu, díky tomu je jeho stavba pevnější a nemůže dojít tak lehce k nějakému zohnutí a tak podobně.
Bohužel nejsem optik abych Vám mohl blíže osvětlit skladbu čoček a potahy jež se použivají na jejich povrhy aby byly kvalitní.
Paralaxa – P
P je pojem jež řeší neskutečně mnoho lidí a snaží se přijít na to jak tento pojem správně definovat a osvětlit ho laikům. Já sám se nepovažuji za laika ani profesionála, ale když se mě někdo zeptá co to vlastně P je, tak mu vysvětlím že je to přirozená chyba optiky způsobená tím, že je puškohled posazen nad hlavní a tím je tedy dráha pohledu rozdílná s výstřelnou – resp. Se tyto dráhy překrývají. Proto by měl mít taktický puškohled regulaci paralaxy. Když se to vezme hodně zjednodušeně tak se jedná o zaostřování. Jelikož tuto chybu optiky odstraníte přeostřením na bod jež sledujete a chcete na něj střílet.
Některé puškohledy mají paralaxu stavitelnou, jiné ji mají nestavitelnou a nastavenou na jednu vzdálenost a to jsou především lovecké puškohledy. Puškohledy se stavitelnou paralaxou mají točítko stavení paralaxy buď u soustavy korekčních sloupků viz foto – tzv. stranová korekce paralaxy, nebo na tubusu tořením koncové části - např. Meostar R1 4-16x44 Tactic od českého výrobce Meopta Přerov.
Paralaxa, pokud bývá stavitelná, tak od 9 metrů až do nekonečna. Někteří střelci podle ní odhadují vzdálenost, ale toto je možné pouze u velmi kvalitních puškohledů a tato vzdálenost jde odhadovat přesně pouze do cca 100 metrů.
Korekce – korekční sloupky
Korekce je jedním z klíčových prvků puškohledu. Korekci potřebujete pro nastřelení puškohledu a úpravám kvůli snosu střely při větru a vzdálenosti. Zapomeňte na iluzi her, že ať už střílíte na jakoukoliv vzdálenost, vždycky stačí zamířit na střed kříže a vystřelit. Snosy střely na různé dálky mohou být opravdu markantní. Podrobněji v následujících článcích o střelivu a balistice.
Druhy korekčních sloupků jsou různé, mohou být tzv. zapuštěné – tzn. Že po odšroubování krytky točíte kolečkem jako na minutce pomocí nehtu, nebo mince. Nebo puškohledy s polovystouplými točítky – například M3A, jež používali US Marines na puškách M40A1. A v posledí řadě točítka taktická – vystouplí – viz foto.
Takže, jelikož se zde zabýváme taktickými puškohledy, řešíme právě takovéto korekční sloupky. Základem je to že jsou snadno dostupné a lehce uchopitelné i v rukavicích.
Korekce – hodnota kliku
Jak už jsem se zmiňoval u prvního článku, budu zde používat jednotku MOA. Každý puškohled má určitou hodnotu jednoho kliku – tedy otočení sloupkem o jednu hodnotu. Nejčastější hodnotou jednoho kliku je ¼ MOA – podle údaje z prvního článku si můžete lehce vypočítat o kolik se Vám posune bod zásahu při jednom kliknutí na různé vzdálenosti.
Dále se používají hodnoty kliku 1/8 MOA – toto mají především sportovní puškohledy používané na soutěžích Benchrest (soutěž kde se zbraně upevňují do stolic čímž se vylučuje chyba střelce – dalo by se říci že je to soutěž kde soutěží především zbraně). Hodnota kliku 1/8 je opravdu hodně malá, proto se na taktických puškohledech takřka nevyskytuje.
Dále se používají puškohledy s hodnotou kliku 1/6, 1/3, ½ MOA.
Hodnoty kliku nemusejí být stejné pro stranovou a výškovou korekci, například firma Leopold u některých svých modelů Vari, používá rozdílné hodnoty kliku pro stranovou a výškovou korekci.
Další specialitou jsou točítka která mají hodnotu kliku přesně podle určitého druhu střeliva. Je to skvělý atribut například pro armádní střelce jež používají jeden druh střeliva.
Osnovy
Co dodat, základem optiky je zkrátka jeho osnova – laicky řečeno záměrný kříž. Druhů záměrných křížů jsou kvanta a kvanta. Záměrné kříže sportovní, lovecké, taktické. Není žádné pravidlo, které udává že toto je lovecká osnova a toto taktická, záleží vyloženě na střlci co se mu líbí, co mu sedne a co upotřebí při svém druhu střelby. Zaškatulkuju tu některé druhy osnov – upozorňuji že to je podle mého názoru.
Více o osnovách a fotky ZDE pod záložkou optika
Sportovní osnovy
Sportovní osnovy by měly mít nitky pokud možno co nejtenší, aby při menším zvětšení nitky nepřekrývaly cíl. Je to z toho důvodu že při sportovní střelbě na kulaté terče Vám může terč úplně zmizet za nitkou. U taktické střelby na postavy není tato vlastnost tak potřebná. Kříže – osnovy s tenkými nitkami se označuji Fine, nebo Fine crosshair. Jedná se většinou o kříže typu Plex (4 Plex, Duplex). Tyto kříže jsou hodně používané i na loveckých optikách.
Lovecké osnovy
Lovecké osnovy se nevyznačují ničím podstatným. Hlavním znakem mnoha těchto osnov je červený bod ve středu jež vyznačuje místo zásahu. Toto se používá především pro naháňkové puškohledy které se dělají v menších variabilitách zvětšení, od 1x do 5x. Pro lov vysoké zvěře se používají klasické puškohledy, sportovní, nebo puškohledy s přísvitem osnovy. Jedná se o klasické puškohledy z důvodu toho, že jde o přesnou střelbu na větší vzdálenosti. Když je pravda že „přesná“ je u myslivců relativní pojem…
Taktické osnovy
Jedná se o osnovy, jež by měli mít nějaký systém se kterým by se lehce odečítala vzdálenost. Krásným příkladem je ruská optika PSO se stupnicovým systémem. Tento systém používají i mnohé puškohledy určené pro lov. Základem je předem určená výška zkoumaného objektu, ten potom postavíte na spodní linku a podle toho kam až sahá jeho velikost určíte vzdálenost, vynásobením linky s daným číslem x 100. U optiky PSO se tato velikost zkoumaného objektu lišila podle výrobce v rozmezí 1,6 – 1,8 m – ale tím si nejsem až tolik jistý, ty dimenze mohly být jiné. Lovecké puškohledy mají tuto velikost jinou, menší. Jak se u taktických puškohledů určovala velikost od chodidla až po konec hlavy se u loveckých puškohledů určuje tato velikost po předprseň (nevím jak přesně se tomu říká v loveckém slovníku) lovené zvěře.
Dalším způsobem je optika tipu Mil-Dot vyvinutá Američany. Základem je klasická nitková osnova na které jsou v přesně stanovených vzdálenostech vyznačeny tzv. doty – tečky, nebo ovály. Vzdálenost mezi jednotlivými doty je 1 MIL. Jak jsem psal v předchozím článku určuje se velikost cíle pomocí následujícího vzorce
Výška cíle v palcích x 25,4
Počet dílců jež terč pokrývá
VÝSLEDEK TOHOTO VZORCE JE PŘIBLIŽNÝ, ovšem odchylky by měly být při přesném měření minimální.
Více o Mil-Dotu + fotky a způsoby měření
Z tohoto důvodu sebou odstřelovači používající tuto optiku nosí tabulky velikostí různých objektů, například dopravních značek používaných v dané zemi, výšky jednotlivých druhů výzbroje a výstroje armád země ve které se pohybují a další pomocné hodnoty. Součástí výbavy odstřelovačů je často i kalkulačka aby propočty byly rychlé.
U puškohledů s proměnlivým zvětšením musí výrobce udat při jakém zvětšení mají doty přesnou vzdálenost 1 MIL, aby bylo měření přesné, většinou to bývá při zvětšení 10x. Skvělým vynálezem je systém FFP – Front Focal Plane, neboli ohnisková destička v přední fokální rovině. Tento systém mám na svém puškohledu Falcon Menace 4-14x44 FFP a jde zjednodušeně o to, že jak měníte zvětšení – otáčíte točítkem zvětšení se přesně mění velikost osnovy a tím i vzdálenosti mezi jednotlivými čárkami (mám osnovu ML16) tak, že vždy je mezi nimi přesná vzdálenost 0,5 MIL.
Takovým vylepšením této osnovy jsou osnovy typu ML. Já osobně mám tuto osnovu na svém puškohledu – ovšem ne z důvodu hledání vzdálenosti, ale z důvodu toho že na soutěžích které střílím jsou položky střelby na pohyblivé cíle a je tak snažší přeměřovat na boční linky než klikat.
Pokus vyfotit osnovu
Základem těchto osnov jsou čárky taktéž v přesně definovaných rozměrech ovšem stupňování čárek bývá jemnější. Většinou to bývá po 0,5 MIL. Další výhodou těchto osnov je to, že při hledání vzdálenosti cílů jež jsou ve větších vzdálenostech je jejich velikost patrnější když je pokládáme na osnovu s čárkami – doty mohou malé cíle úplně zakrýt a nemusíme tak vzdálenost určit přesně.
Výrobci vyrábí ještě obrovskou škálu dalších taktických osnov pro různé určení a různé zbraně. Vypsal jsem zde ty pro mne nejznámější. Kdyby měl někdo zájem osvětlit nějakou jinou osnovu může napsat a já se pokusím mu vysvětlit princip jejího fungování.
Montáže
Montáže se dělají v různých provedeních. Hlavními druhy jsou montáže duralové a ocelové, obecně se pokládá že ocelové montáže jsou lepší, jelikož jsou masivnější a jsou pevnější než montáže duralové.
Puškohled by měl být posazen profesionálem jež Vám ho srovná přesně do roviny s hlavní a osnovu přesně tak jak má být aby mohla být střelba přesná a nevznikaly odchylky z důvodu špatného posazení. Je jasné že šrouby montáže by měly být dotaženy jemně aby nedošlo k deformaci puškohledu. US Army má dokonce standard na jakou hodnotu by měly být puškohledy dotahovány.
Sluneční clony
Na konec bych chtěl uvést že optiky jsou obrovské téma a já sám jsem článek několikrát přepisoval což se taky odrazilo v datu jeho vydání, proto kdyby v něm někomu něco chybělo, tak dejte hned vědět, já se snažil vybrat to nejpodstatnější, a už teď mám stále pocit že něco chybí ----- takže DISKUTUJTE, PTEJTE SE A nakonec snad moc nekritizujte nejsem dokonalý.
Hanes
Další článek – přesné střelivo