1876 - 1881
Německo

Pro námořní síly každého přímořského státu je důležitým úkolem ochrana vlastního pobřeží před nepřátelským útokem. Řada států tento úkol řešila stavbou speciálních lodí pro obranu pobřeží, které byly schopny operací v mělkých pobřežních vodách. Jednim z těchto typů byly bitevní lodě pobřežní obrany, které kromě většiny námořních velmocí stavěli především státy se slabší flotilou. Tento typ plavidla nebyl tolik finančně náročný na pořízení. Ovšem kromě bitevních lodí pobřežní obrany existovalo i lacinější plavidlo pro obranu pobřeží a tím byly tzv. pancéřové dělové čluny.
Německo patřilo v 70-tých 19.století mezi země druhého až třetího řádu co se námořních sil týče a nic v té době nenasvědčovalo, že jednou bude soupeřit s „královnou moří“ Velkou Británii o světovou nadvládu na mořích a oceánech. V době po ukončení občanské války ve Spojených státech, se v hojném počtu začali po celém světě stavět celoželezná plavidla nových koncepcí a nejinak tomu bylo i v Německu, které v polovině 70-tých let posílilo své řady o čtyři jednotky třídy Sachsen. Což byli lodě pro obranu pobřeží vyzbrojené šesti 260 mm děly. Ovšem i když bylo Německo na ekonomickém vzestupu, přesto se rozhodlo postavit levnější prostředky pro ochranu vlastního pobřeží a to pancéřové dělové čluny třídy Wespe.
Třída WESPE
V roce 1875 tedy v císařském námořnictvu padlo rozhodnutí posílit pobřežní obranu výstavbou jedenácti pancéřových dělových člunů, vyzbrojených jedním těžkým dělem ráže 305 mm. Za zhotovitele byla vybrána společnost AG Weser v Brémách, která pak v letech 1876 až 1881 všech jedenáct plavidel postavila.
Pancéřování a konstrukce
Pancéřové dělové čluny třídy Wespe byla plavidla o celkové délce 46,4 metrů, šířce 10,6 metrů a plném výtlaku 1.163 tun. Jednalo se tak o velice malá plavidla, jejichž boky však chránil silný 203 mm tlustý pancéř. Taktéž paluba byla pancéřována a to deskami o síle 50 mm. Ochrana lodí tak byla na úrovni tehdy stavěných těžkých válečných lodí a činila z nich obtížně zničitelný bojový prostředek, umocněný ještě jejich malými rozměry. O pohon se staral čtyřválcový parní stroj, který podle jednotlivých plavidel dával výkon 700 až 800 k. Výkon stroje byl přenášen na dvě lodní vrtule a maximální rychlost se pohybovala mezi 9 až 11,2 uzly. Při rychlosti 7 uzlů činil dojezd 700 námořních mil (1.300 km) a při rychlosti 10 uzlů jen 450 námořních mil (830 km). Vezená zásoba uhlí byla 43 tun. Za dělem hlavní ráže se nalézala malá krytá velitelská věžička a dále za ní jeden komín, umístěný přibližně v polovině plavidla. Hlavní a jediný stěžeň se nalézal až v zadní části plavidla a po jeho bocích byly dva malé záchranné dřevěné čluny. Další záchranné čluny mohly být umístěné na úrovní komínu. Kormidlo bylo jedno a logicky bylo umístěno v ose plavidla.
Výzbroj
Pro boj s hladinovými plavidly nepřítele, nebo pro ostřelování pobřeží byl člun vybaven dělem ráže 305 mm (1 Rk – 30,5 cm L/22) tzv. Ringkanone, který byl schopen vystřelovat projektily rychlostí 500 m/s o hmotnosti 329 kg. Průraznost byla 411 mm při vzdálenosti 1.000 m od ústí zbraně. Dělo hlavní ráže bylo umístěno v přední části plavidla v otevřené pancéřované barbetě, která alespoň částečně chránila obsluhu před účinky nepřátelské palby a bylo z části otočné. Hmotnost hlavně byla cca 30 tun. Vezená zásoba munice představovala 38 střel. Sekundární výzbroj byla tvořena 2 děly ráže 87 mm (2 Rk – 8,7 cm L/24) a 2 rychlopalnými děly ráže 37 mm (3,7 cm Revolverkanonen). Pro děla ráže 87 mm bylo vezeno 200 kusů munice. V roce 1883 dostala plavidla navíc výzbroj v podobě dvou torpédometů ráže 350 mm.
Výzbroj se dále v průběhu let měnila a byla jiná loď od lodi (například dělo ráže 305 mm bylo nahraženo modernějším ráže 220 mm atd.).

TTD Wespe
----------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Německo
* Rok spuštění na vodu: 1876
* Počet plavidel: 11
* Délka na úrovní vodní hladiny: 45,5 m (celková délka 46,4 m)
* Šířka: 10,6 m
* Ponor: 3,2 – 3,4 m
* Výtlak standardní: 1.098 t
* Výtlak plný: 1.163 t
* Výzbroj: 1x305 mm, 2x87 mm, 2x37 mm, 2x Torpédomet
* Pancéřová paluba: 50 mm
* Pancéřová věž: 203 mm
* Pancéřové boky: 203 mm
* Výkon strojů: 515 kW / 700 k
* Rychlost: 9 uzlů (16,7 km/h) až 11,2 uzlů (20,7 km/h)
* Posádka: 81 - 88 mužů
Lodě ve třídě:
· SMS Wespe (1876)
· SMS Viper (1876)
· SMS Biene (1876)
· SMS Mücke (1877)
· SMS Scorpion (1877)
· SMS Camaeleon (1878)
· SMS Basilisk (1878)
· SMS Crocodil (1879)
· SMS Natter (1880)
· SMS Salamander (1880)
· SMS Hummel (1881)
* Poznámka: v závorce je datum spuštění plavidla na vodu
Bojová kariéra
Bojovou hodnotu těchto plavidel lze těžko hodnotit. V době svého vzniku se mohlo jednat o lodě, které splňovali to, co se od nich očekávalo a to obranu vlastního pobřeží. Hypoteticky se dá mluvit i o možnosti účinné obrany proti větším nepřátelským plavidlům, ale pouze za předpokladu, že by lodě byly nasazeny ve větším počtu na jedno nepřátelské plavidlo. Pak by připadlo v úvahu, že nepřítel musí rozdělit svou palbu a vést ji na dobře pancéřované a malé objekty. Šance, že by tudíž některé plavidlo se dostalo do těsné blízkosti nepřítele a zasadilo mu těžké rány tu je. Ovšem velkým handicapem těchto pancéřových dělových člunů byla jejich nízká rychlost a chybějící pasivní ochrana obsluhy hlavní děla. To se císařské námořnictvo snažilo změnit alespoň zavedením torpédové výzbroje v 80-tých letech 19.století.
Všechna plavidla byla vyškrtnuta ze seznamu německých válečných plavidel již před První světovou válkou v letech 1909 až 1911 a tudíž se žádné bojové akce nezúčastnili. Některá plavidla byla prodána do soukromých rukou (SMS Salamander byl například prodán do Dusseldorfu za částku 52.000 zlatých Marek) nebo použita k jiným účelům (SMS Hummel byl použit jako skladištní plavidlo ve Swinemunde kde se nalézal až do 4.května 1945 pod označením 194.Flakschiff - s protiletadlovou výzbrojí). Nejdéle sloužila bývalá SMS Viper a to až do roku 1962 jako lodní jeřáb v Dienstu.

Zdroje:
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986
www.abeitskreis-historischer-schiffbau.de
www.mo-na-ko.net
www.wikipedia.org