bitevní lodě třídy ERSATZ MONARCH

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Vallun - Nebyl jsi první kdo se zamyslel nad tím, že v rozběhnuté válce se tyto lodě stavět nebudou. Jak píše autor pilotního článku už před mnoha lety se nad tím zamysleli odpovědní lidé v R - U monarchii a rozhodli lodě nestavět. Rakouské zdroje byly omezené a ambice poněkud větší. To ale nic nemění na tom že je to zajímavá představa.

Vallune - jestli krátká cesta do Indie a vazba na Austrálii a Nový Zéland nebyla pro Velkou Británi strategicky důležitá, jestli Británie nepotřebovala ropu z Perzie a tak potom skutečně nevím proč se Velká Británie tak angažovala zrovna v této oblasti. Tím tuto disusi opouštím a počkám jestli se vrátí k lodím.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Pátrač - k té krátké cestě do Indie jedno čslo pro srovnání z celkového počtu 1,3 milionu indických vojáků sloužilo na Západní frontě něco málo přes 10% (140 tisíc), drtivá většina byla na Blízkém východě, takže nemusela cestovat přes Středomoří..

Nejde ani o to je stavět ve válce, ani před ní nebylo těch zdrojů nadbytek... A z ostatních scén mám pocit, že Trojspolek měl větší úspěchy s menšími korzárskými plavidly než s hlavními hladinovými silami. Zvláště u Německa mám pocit, že přísná orientace na ponorky by vedla k mnohem brutálěnjším výsledkům...
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Vallun - ale to je to nejméně důležité. Rozhodující byla MOŽNOST POSIL A, SUROVIN A PRODUKCE. Také australských a novozelandských vojáků.

Ty sám používals v jiných diskusích termín měkký podbřišek Evroppy. A ten byl měkký už tehdy.A jedná se o severní pobřeží Středozemního moře. Tato oblast je strategická už 4 000 let. A Británie ve své imperiální politice zde měla své zájmy. Co je na tom težkého to uznat. Vždyť zde pro zajištění svých zájmů nechala padnou kolem 400 000 svých vojáků a vojáků z domínií. To se nedělá pro srandu džungarákům, to se dělá za strategické zájmy.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Pátrač - ale to je termín druhosvětovoválečný;) To jsme zase zpátky v onom zašmodrchelu.

Pokud bereme v úvahu "možnost posil" pak už ale vůbec nebyla vázána na Středozemní moře, vždyť cesta z Wellingtonu do Londýna je kratší přes Panamu...

A já neříkám, že ta oblast nenís trategicky významná, ale, že tam neměla Británie žádné vitální zájmy, jejichž ohrožením by Rakousko Uhersko mohlo převzít operační iniciativu na moři.
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Vallun píše:Pátrač - ale to je termín druhosvětovoválečný;) To jsme zase zpátky v onom zašmodrchelu.

Pokud bereme v úvahu "možnost posil" pak už ale vůbec nebyla vázána na Středozemní moře, vždyť cesta z Wellingtonu do Londýna je kratší přes Panamu...

A já neříkám, že ta oblast nenís trategicky významná, ale, že tam neměla Británie žádné vitální zájmy, jejichž ohrožením by Rakousko Uhersko mohlo převzít operační iniciativu na moři.
Promiň Vallune, ale jsi prostě mimo. Pokud Ti tady x lidí dost logicky neustále dokazuje důležitost dané Śtředomořské lokality pro Velkou Británii a pokud to ještě srovnáš s tím, jak se Velká Británie v dané době WW1 v dané lokalitě chovala, tak si myslím že není se dál už o čem bavit. Nebo si myslíš že Britská generalita a politici byli nějací trubcové, kteří čekali jen na to až jim někdo řekne, že tam vůbec nemusí být, protože to prostě lze řešit jinak?

Co je na tom těžkého pochopit, že se jednalo o celosvětový konflikt, kde všechno je propojené se vším, a že zájmy VB nebyli jen ve Flandrech, ale naopak především v jejich koloniích. Vždyt ve Flandrech bojovala o svou existenci hlavně Francie a VB byla "jen" její spojenec, ale nebyla přímo Němci ohrožena. Proto se také mohla VB tak aktivně angažovat v Dardanelské operaci a na Makedonské frontě, protože hrozilo zhroucení východní fronty. Proto chtěli co nejdříve vyřadit z boje Osmanskou říši (byla to myšlenka W.Churchilla), otevřít Bospor a využít Ruské síly proti Německu. A jinak než zásobováním před Středozemní moře to prostě nešlo. Zásobování přes Perský záliv jim byl v daných frontách absolutně k ničemu.

Prostě šlo jen o to, udržet co nejvíce zásobovacích tras a pupkem těchto tras bylo právě Středozemní moře, kde se vše křížilo. Nesmíš zapomínat na to, že VB zásobovala také své spojence Francii, Itálii, Srbsko, Řecko a to prostě jinou cestou nešlo, pokud jsi se nechtěl dostat do nějakého průseru. Nebo si snad myslíš, že se na Balkáně neválčilo?

Můj úvodní článek byl o tom, že pokud by byla stavba těchto bitevních lodí dokončena (bez ohledu na to, jestli by bylo účinnější stavět korzárské lodě nebo ponorky), tak by mohla výrazně zasáhnout do poměru sil ve Středozemním moři, protože by ohrožovala zásobování Srbské fronty, Makedonské fronty, Dardanelské fronty a svých spojenců Itálie, Francie, Srbska, Řecka, Rumunska.

Tohle už by Ti snad mohlo jako argument stačit a navrhoval bych tuto diskusi dále nerozvíjet, protože každý kdo o WW1 něco ví je stejného názoru.

Howgh
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 20/3/2009, 10:01, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Pátrač píše: Destroymane, já vím že nemáš rád teorie co by kdyby jak by kdyby ale skusil by ses zamyslet nad tím jakou sílu by tyto lodě dokázaly vázat?
Původně jsem sem už psát nic nechtěl, ale na tohle zkusím odpovědět.
Trojspolková předválečná doktrína ve Středozemním moři byla taková, že Rakousko-Uhersko se s Itálií pokusí blokovat obchodní trasy mezi Sicílií a Afrikou a v okolí Malty. Samozřejmě se dá jen těžko říct, jak by taková spolupráce v reálu skutečně vypadala. Ale i kdyby nedošlo k nějaký středomořský obdobě Bitvy u Jutska a velký bitevní lodě by jen kotvily v přístavech, stejně by to potenciální hrozba byla a Francie a Británie by musely mít ve Středomoří značně větší síly - byť rovněž na kotvách. A to by zase mohli využít Němci v moři Severním.
Každopádně pozdější zkušenosti ukázaly, že i taková "aktivní obrana" vedená menšími loděmi a ponorkami dokáže být pro vážné narušení nákladní dopravy velmi účinná. A jak se později rovněž ukázalo, pokládat minová pole notabene posílat do boje ponorky a torpédové čluny - to dokázali i Italové. Podle mě by Dohoda měla problém tak jako tak, ať by Rakušáci svý superdreadnoughty postavili nebo ne. Ale to je jen můj názor.
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Děkuji. Myslím že to vydíme stejně a tak mě mrzí že je nepostavili. Když si představím ty možnosti. Na druhou stranu kdo ví jak by potom vše Dopadlo.

Myslím že celou polemiku excelentě ukončil mirův vyrovnaný a ASI nenapadnutelný post. Miro - co za zajímavost máš pro nás příště?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Až se červenám:-))) momentálně pracuju na řadových německých lodích Brandenburg (1891), dále mě pak tato diskuze nakopla k tomu, vytvořit nějakou samostatnou větev, která by se týkala prostoru válčiště na Středozemním moři. Tak uvidíme.....chybý bohužel čas:-(

A dále bych se rád věnoval R-U Marině, protože k ní prostě máme jako Češi dost blízko. Věřím, že i Destroyman by například mohl ledacos vytvořit na toto téma pro Palbu. Hmm?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

kacermiroslav píše:Věřím, že i Destroyman by například mohl ledacos vytvořit na toto téma pro Palbu. Hmm?
Dobrá, do týdne sem stejně dám druhej díl ruskejch ponorek a - řekněme do dvou měsíců - vzpouru námořníků v Bocche di Cattaro.
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

To je slovo do pranice. Já se vás pokusím překvapit do 48 hodin z úplně jiného soudku. Musel jsem si odpočinout od nádrží a čerpadel.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pokud by to někoho zajímalo, tak jsem dohledal cenu plavidel třídy Viribus Unitis: £2,500,000 ($12,125,000). Co se Szént Istvanu týče, tak ta cena byla zcela jistě vyšší díky nezkušenosti loděnice se stavbou takového plavidla a všem těm průtahům a problémům ve stavbě. Bohužel jsem tu cenu ale nikde jsem jí nedohledal.
Pokud by to někoho zajímalo, tak jsem dohledal cenu plavidel třídy Viribus Unitis: £2,500,000 ($12,125,000). Co se Szént Istvanu týče, tak ta cena byla zcela jistě vyšší díky nezkušenosti loděnice se stavbou takového plavidla a všem těm průtahům a problémům ve stavbě. Bohužel jsem tu cenu ale nikde jsem jí nedohledal.Pokud by to někoho zajímalo, tak jsem dohledal cenu plavidel třídy Viribus Unitis: £2,500,000 ($12,125,000). Co se Szént Istvanu týče, tak ta cena byla zcela jistě vyšší díky nezkušenosti loděnice se stavbou takového plavidla a všem těm průtahům a problémům ve stavbě. Bohužel jsem tu cenu ale nikde jsem jí nedohledal.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Rakouska-Uherska“