bitevní lodě třídy ERSATZ MONARCH

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Vallun píše:Kacmír má pravdu v tom,že jsme poněkud dost mimo téma.

Destroyman - vzhledem k tomu, že význam Středozmeního moře byl v obou válkách plus minus stejný, dovolil jsem si diskusi zcela transparentně vrhnout tím směrem, protože jsme měl po ruce konkrétnější údaje. Tady už fakt nejde o Ersatz Monarch:)

S dovolením nekalím vodu a označovat argumenty oponenta za báchorky svědčí spíš o endostatku vlastních argumentlů než o čem jiném.

Já chápu, že představa o strategickém významu Středomoří je pevně vžitá a z mnoha ohledů se logicky nabízí, nicméně tak jako na cokoliv jiného je na každou takovou primární představu se třeba podívat kriticky.

1/ Už i arugmentace průběhem prvnís větové je problematická, protože naše hypotéza vychází z předpokladu,že by ve STřediozemním moři vznikla spojená flotila Rakouska Uherka a Itálie (případně i Turecka), která ovšem nikdy nevznikla, proto se těžko odhaduje, jak by vypadala Makedonská fronta atd. Je otázka, za by síly uvolněné z makedonské fornty nemusely bojovat třeba v Italské Lybii.

2/ Británie sice dopravovala ohromné množství zdrojů z domínií (které zas tak ohromné nebylo - čistý přínos dominií se podle mnhoých autorů dosti přeceňuje, i když samozřejmě to neznamená,že tam nemusí probíhat intenzivní lodní doprava...), ale především z Kanady a pak z USA.

3/ Zásobování Egypta by pak bylo zkomplikováno a zpomaleno, ale nikoliv fatálně (mj. proto,že část materiálu dsotával z Indie a Austrálie, tedy mimo Středomoří) - drahnou část druhé světové konvoje přes Středomoří nejezdily a taky se to dalo zvládnout...

1/ Myslím, že se tu především bavíme o významu Středomořského válčiště. Samozřejmě Trojspolek za předpokladu spolupráce s Itálii by dokázal misky vah v dané lokalitě vyrovnat a nebo dokonce převážit na svou stranu. S Itálii na druhé straně to byla téměř jednostranná záležitost, ale i tak snaha zablokování R-U mariny na Jadranu byl velice důležitý počit Dohody, i když úspěšnosti se dá pochybovat. Stačí se podívat na ztráty obchodního a válečného loďstva ve Středozemním moři. Takové ztráty (vojenských lodí) se rovnali ztrátám v Severním moři mezi Velkou Británii a Německem. To svědčí o velké aktivitě v dané lokalitě a významu, jaký jí byl dán válčícími zeměmi.

2/ Britská Dominia, země jako Kanada, Austrálie, Nový Zéland, Indie a Jižní Afrika, poslaly na bojiště více mužů než později v roce 1917-18 Spojené Státy Americké. Tito britští spojenci měli na svém kontě ztráty více než 200.000 padlých a dalších 600.000 raněných. Tyto ztráty tak činili dvakrát více obětí, než jaké utrpěly americké expediční sbory. To jen co se lidských obětí týče. Takže bych rozhodně neznevažoval význam Britských dominii (viz. článek ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3057).

3/ Do srovnávání zásobování za WW1 a WW2 bych se radši nepouštěl. I když obě války v sobě nesou hodně podobného, přesto je nelze srovnávat a tudíž ani význam zásobování atd. jak píšeš. Egypt byl sice mimojiné zásobován jinou cestou než ze Středozemního moře, tedy z Rudého moře, ale východní břech Rudého moře byl v rukou Turků. A kdyby Dohoda rezignovala na Středozemní moře, tak by byl Suez asi dříve či později dobyt Turky (díky volnosti zásobování po moři v oblasti Libanonu, Palestiny a Izraele). Pak by asi byl ohrožen i celý Egypt a poté už by nebyl důvod cokoliv zásobovat v dané oblasti:-)))
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

To Vallun:

Nechci Ti brát iluze o Tvém názoru na význam Středomořského válčiště za WW1, ale myslím, že skutečně samo za sebe mluví ztráty na válečných plavidlech. Jejich přítomnost v dané lokalitě svědčí o významu, který Středozemnímu moři po všech směrech dávali generálové, politici a admirálové té doby. A ti to asi museli vědět o něco líp než my:-)))

Jeden tak zkusmo když se podíváš na ztráty v Severním moři, tak zjistíž, že Neměcko zde přišlo o 1 bitevní křižník a 1 řadovou loď. Velká Británie pak o 3 bitevní křižníky, 1-2 bitevní loďě a cca 6 řadových lodí.

Naproti tomu ve Středozemním moři přišla Itálie o 1 bitevní loď, 2 řadové lodě, Francie o 4 řadové lodě, Velká Británie o tuším 5 řadových lodí. Rakousko-Uhersko o 1 bitevní loď (Viribus Unitis byl potopen až po válce) a 1 řadovou loď a Turecko přišlo o 2 řadové lodě.

Celkem je tedy rozdíl když porovnáme Severní a Baltské moře se Středozemním mořem u velkých hladinových plavidel (bitevní křižníky, bitevní lodě, řadové bitevní lodě) poměr 12:16. To jsou prostě jasná fakta.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Ale o tom,že byl Středozemák důležitou dorpavní tepnou není sporu, to pozor. Já jsem nikde nezpochybňoval, že tam rozsáhlá námořní doprava probíhala. Jen mi jde o hodnocení jejího strategického významu. Chtlě jsem říci, že ve Středomoří nebyly žádné životně důležité cíle/zájmy pro Británii, jejichž ochrana by mohla znemožnit operační iniciativu Royal Navy. Navíc jsem to myslel tak, že Británie právě díky své síle na moři ve Středomoří mohla převzít řadu zájmů, které by bez této námořní síly nepřebrala.

Co se týče srovnání významu Středomoří v první a druhé světové válce, tak vycházím především ze strategické situace jako takové. Z hlediska Británie Zde byl ohrožen Egypt se Suezem (v první od severu Tureckem, ve druhé od západu Afrikakorpsem). Význam námořních cest zůstává geograficky prakticky stejný, objemově hádám taky (za druhé světové byl významnější dovoz z USA, ale zase celkově narostla tonáž - potřeba materiální podpory). Za první světové války tu samozřejmě bylo navíc Makedonské válčiště, ale zase na straně Británie byla Francie s Itálií (jinýmy slovy se teď dostáváme do pasti, kdy teoretické možnosti ItalskoR-U loďstva odhadujeme na základě reálné situace, kdy Itálie stála na druhé straně:).
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Máš pravdu, že tato debata se odvíjí od toho, jaká by byla situace ve Středomoří, pokud by Itálie dostála svých závazků a vstoupila do války na straně Trojspolku.

Já jsem prostě toho názoru, že by to byla pro Britské a Francouzské zájmy obrovská újma a výrazně by se to promítlo do výsledku války min. na Středomořském válčišti a díky ohrožení důležitách dohodových zásobovacích tepen by to mělo dopad i na celoválečné dění. A Britové i přes svou silnou Royal Navy by na poměru nemohli nic moc změnit, protože byli vázány i na dalších bojištích a zásobovacích trasách.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Kacmír - (obecná poznámka částečně na okraj) přiznám se, že nemám rád srovnávání jen podle padlých nebo ztracených lodí, zvláště z krátkodobého hlediska umí být pěkně zavádějící... (tím nechci znevážit Tvé argumenty, uvádím to pro úplnost).

Ta fakta srovnávající počet obětí jsou sice jasná, ale je třeba zkoumat, co z nich vyplývá. Asi se shodneme, že ztráty v SEverním moři byly menží než ve Středozemním, ale kdyby Němci prolomily blokádu a dokázaly ve větší míře napadnout dopravní trasy v Atlantiku a v Kanálu, mohly způsobit mnohem větší problémy. Tedy, i když střetnutí v této bolasti bylo méně intenzivní, domnívám se, že vázalo větší množství plavidel...
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Vallune, mám dotaz. Odpovíš už konečně na můj předcházející dotaz?
A jen tak pro legraci: Zde jsem si dovolil sestavit hitparádu nejveselejších Vallunových výroků v tomhle vlákně. Ohromně jsem se pobavil.
Já jsem nikde nezpochybňoval, že tam(=ve Středozemáku) rozsáhlá námořní doprava probíhala.
Je zajímavé, že o několik hodin dříve jsme se mohli dozvědět zcela opačný názor:
Suez neměl význam vzhledem k tomu, že námořní konvoje pluly stejně kolem Mysu Dobré naděje...
Ovšem vskutku mistrovským kouskem je věta, kterou jako by vyřkl Vladimír Menšík :D :
Británie sice dopravovala ohromné množství zdrojů z domínií, které zas tak ohromné nebylo
さようなら。
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Destroyman - Víš,že mám sto chutí napsat, že neodpovím, protože men baví sledovat, jak hluboko ještě klesneš? Vytrhávání výroků z kontextu nebo jejich stavění do neexistujících souvislostí, či dokonce jejich pozměňování, je považováno za hodně ošklivou praktiku...

Uveď prosím, kde tvrdím, že ve Středomoří neexistovala žádná lodní dorpava za první světové války, děkuji. Pro úplnost ona hláška se Sueezem se týká druhé světové války viz
Vallun, 18.03.2009 10:15 píše:Pokud to pro zjednodušení vztáhneme jen ke druhé světové, tak Imperiální strategie z roku 1936 dokonce počítala s možností opuštění Středomoří ve prospěch jiných válčišť, protože královští stratégové nevěděli, co zde získat nebo ztratit.
Naposledy upravil(a) Vallun dne 19/3/2009, 13:20, celkem upraveno 2 x.
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Vallun píše:Uveď prosím, kde tvrdím, že ve Středomoří neexistovala žádná lodní dorpava za první světové války, děkuji.
Tak moment! Co kdybys nejdřív ty uvedl, kde jsi vzal, že význam Středozemáku byl za obou válek plus mínus stejnej? Ptám se tě na totéž už potřetí.
さようなら。
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Ptej se kolikrát chceš, pokud nejsi ochoten rozumět odpvoědi, nemá smysl jí opakovat. Ale pro úplnost - shodný význam Středozemního moře za obou světových válek je závěr, názor, tedy nemá konrkétní zdroj, z něhož bych paopuškoval nějakou autoritu, jak bys asi rád, ale je výsledkem logického úsudku založeného na obecně známých faktech, jejichž zdroje nepovažuji za nezbytné dokazovat - to, že Egypt byl v BRtiských rukou a Lybie v Italských snad víš i Ty....
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Aha. Takže si to shrňme:
19/3/2009 v 10:53 píšeš toto: Vzhledem k tomu, že význam Středozmeního moře byl v obou válkách plus minus stejný, dovolil jsem si diskusi zcela transparentně vrhnout tím směrem, protože jsme měl po ruce konkrétnější údaje.
A když po tobě ty konkrétnější údaje (o kterých tvrdíš, že je máš po ruce) chci, dostane se mi 19/3/2009 ve 13:23 této odpovědi: Význam Středozemního moře za obou světových válek je závěr, názor, tedy nemá konrkétní zdroj
Člověče, víš že je s tebou docela sranda? :D
さようなら。
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Forma této diskuze spěje někam jinam, než by měla!!! Pozor na to:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Vallun: Pokud po mne chceš abych uváděl konkrétní data, buď tak laskav a v rámci diskuse rovného s rovným je nejprve uveď pro svá tvrzení Ty. Děkuji.

Co je tohle za pitomost? Vždyť tady jsme na diskusním fóru, tady by snad měly padat argumenty jeden za druhým. Mělo by tu panovat určité nadšení a chuť do argumentace..a ne nějaké "dokud mi neukážeš svoje karty neodhalím ti já ty své". To se Destroymana bojíš, že ti je něčím rozcupuje? Na otázku patří odpověď, ne se vyptávat dotazujícího na jeho zdroje. A takhle to na Palbě funguje už spousty let. A bude fungovat nadále.
Argumenty argumenty argumenty. Všechno ostatní je při neshodě zbytečný.

Vallun: Ostatně, dle fyzikálních modelů čmelák nemůže létat:)

Nesmysl. A to i když se to řekne s nadsázkou.
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Hans S. - je trochu rozdíl mezi argumenty a mezi prameny fakt;) Navíc platí obecná zásada, když Ty chceš, aby druhý plnil, musíš mít sám splněno;)

ad čmelák - to je "lidové pořekadlo":) A v jisté době bylo pravdivé, že se pak fyzikální modely zřepsnily natolik,že to není pravda, je jiná věc, svůj přenesený obsah si uchovalo stále:)

Mimochodem, je velmi úsměvné v jednom a tomtéž příspěvku mluvit o významu argumentů a pak prohlásit cosi za nesmysl bez jakéhokoliv argumentu. Zvláště v případě, že se jedná o boecně známou poučku, pořekadlo.

Destroyman - přečti si, prosím, ještě jednou, co jsem opravdu napsal. Já netvrdím,že mám po ruce údaje o tom,že význam bopjiště byl stejný, ale o situaci na bojišti Středozemního moře za druhé světové války.
Máš ovšem pravdu, že jsme se dopustil určitého pcoyhbení, když jsem napsal,že význam byl stejný a nikoliv, že se domnívám,že význam byl stejný. Eružel palba.cz mne neživí a musím v práci azstat i jiné věci, tak sjem se dopustil, zjevně neomluvitelné, zkratky...

Pokud jde o ten požadovaný zdroj, pak je to dneš již zmiňované dílo Correlli Barnetta (viz doporučená četba zde příspěvek z 19.03.2009 9:52).

Ten jednak rozebírá Britské strategické záměry z poliviny třicátých let, které počátaly i s možností opuštění Středomoří jakožto nedůležitého pro zájmy Británie. Druhak popisuje, jak vypadala konvojová doprava (opakovaně dokládá, kolik konvojů šlo kolem Mysu Dobré Naděje a kolik Středomořím...) A za třetí, zvláště pro Kacmíra - zmiňuje, naneštěstí jen velmi okrajově, nějaké úvahy na téma přínosnosti kolonií a domínií Británie za války. Ostatně mám pocit, že jsem zde tuto knihu již zmiňoval...
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Vallun píše: Pokud jde o ten požadovaný zdroj, pak je to dneš již zmiňované dílo Correlli Barnetta (viz doporučená četba zde příspěvek z 19.03.2009 9:52).

Ten jednak rozebírá Britské strategické záměry z poliviny třicátých let, které počátaly i s možností opuštění Středomoří jakožto nedůležitého pro zájmy Británie. Druhak popisuje, jak vypadala konvojová doprava (opakovaně dokládá, kolik konvojů šlo kolem Mysu Dobré Naděje a kolik Středomořím...) A za třetí, zvláště pro Kacmíra - zmiňuje, naneštěstí jen velmi okrajově, nějaké úvahy na téma přínosnosti kolonií a domínií Británie za války. Ostatně mám pocit, že jsem zde tuto knihu již zmiňoval...
Toto co píšeš vše patří do WW2 a ne zde do tématu z WW1. Je tu rozdíl výsledků první světové války a následný světový vývoj po válce. Velká Británie z doby roku 1914 se nedá absolutně srovnávat s Velkou Británií z 30 tých let 20.století, stejně tak i její Dominia. Tohle sem prosím netahej, nelze to vůbec srovnávat a používat jako argument pro období o dvě dekády dříve.
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 19/3/2009, 15:17, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Vallun píše:Hans S. - je trochu rozdíl mezi argumenty a mezi prameny fakt;) Navíc platí obecná zásada, když Ty chceš, aby druhý plnil, musíš mít sám splněno;)
Nikoliv nezbytně. Základní princip komunikace je založený na systému "otázka-odpověď". Ne "otázka-otázka-třeba odpověď". Když za tebou přijde nějaký mladíček bez hlubších znalostí, který se zeptá na nějakou blbost, doplnění a tak, taky po něm chceš, aby měl něco splněno?
ad čmelák - to je "lidové pořekadlo":) A v jisté době bylo pravdivé, že se pak fyzikální modely zřepsnily natolik,že to není pravda, je jiná věc, svůj přenesený obsah si uchovalo stále:)
Ano, že čmelák se svými malými křídly nemůže létat, je taková úsměvná latina. Nikoliv věda: s fyzikálními modely to moc společného nemá. Prostě si někdo kdysi zvážil čmeláka a změřil mu plochu křídla (a to ještě kdo ví jestli)..a hurá, pořekadlo bylo na světě. Fyzikální model je něco jiného. Věda zrovna toho čmeláka, pokud vím, moc do hloubky nesleduje. Měřit na jeho křídle s takovýhlemi rozměry třeba Reynoldsovo číslo, nebo se celkově pokusit najít poláru..to není přínosem pro nic.
Mimochodem, občas se to říká i o kolibříkovi.
Mimochodem, je velmi úsměvné v jednom a tomtéž příspěvku mluvit o významu argumentů a pak prohlásit cosi za nesmysl bez jakéhokoliv argumentu. Zvláště v případě, že se jedná o boecně známou poučku, pořekadlo.
Ano, občas něco hodím bez argumentu, když oponent plácne až moc velký nesmysl a sám se cítím velmi silný v kramflecích. Ale rozhodně pak neplácám prázdnou slámu přes stránku diskuse..
Naposledy upravil(a) Hans S. dne 19/3/2009, 15:14, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Kacmír - shodli jsme se, že jsme off topic a že přijde oddělení, proto bych neargumentoval tím,že sem něco nepatří.

Domnívám se, žes myslel století dvacáté, že?:)

Já si ale myslím,že tos rovnávat jde, naopak, že je to poměrně přínosné srovnání - a to i pro případ, kdyby to nakonec neukazovalo tam, kam já předpokládám...:)
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Ano, že čmelák se svými malými křídly nemůže létat, je taková úsměvná latina. Nikoliv věda: s fyzikálními modely to moc společného nemá. Prostě si někdo kdysi zvážil čmeláka a změřil mu plochu křídla (a to ještě kdo ví jestli)..a hurá, pořekadlo bylo na světě. Fyzikální model je něco jiného. Věda zrovna toho čmeláka, pokud vím, moc do hloubky nesleduje. Měřit na jeho křídle s takovýhlemi rozměry třeba Reynoldsovo číslo, nebo se celkově pokusit najít poláru..to není přínosem pro nic.
No, tenhle příklad byl údajně dříve v učebnicích. Alespoň to tvrdí má drahá máti, která jest pamětníkem...A nám to ve škoel taky připomínali ať je nám to varováním:)
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Když to tak sleduju, budu muset vytvořit ještě téma o čmalákovi. Otázka totiž zní, co to má společného s WW1? Takže prosím ukončit takovou diskuzi o ničem, jinak to už začnu promazávat.

Co se tématu o Středomořském válčiští za WW1 týče, něco už připravuju, ale zabere mi to nějaký čas.

To: Vallun...promiň, ale nemůžeš argumentovat tím, že Středomořské bojiště nemělo pro Velkou Británii kdoví jaký význam a Dominia taktéž, pokud je argumentem uvažování o opuštění tohoto prostoru nějaká úvaha ze 30 tých 20.století.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Pokud bych se vrátil k těm nádherným a nikdy nepostaveným lodím a pokusil seodvést diskusi někam zpátky asi by se mi to nepovedlo. Pokusím se tedy nějak stanovit svůj pohled na zájmy VB v této oblasti v době I.SV a jaký důsledek by pro jejich zájmy jejich postavení - tedy těch lodí - mělo.

Vallune, nesouhlasím s Tebou že by Středomoří nebylo pro Brity extrémně důležitým prostorem. Za I. SV se zde angažovali v několika velkých operacích a nejsem schopen si představit, proč by to dělali, kdyby nechtěli podpořit své spojence a získat další možnosti pro realizaci svojí politiky.
Pominuli běžné a nepříliš četní námořní srážky, musím odcitovat:
- nájezd a výsadek na poloostrově Gelibolu a její katastrofální výsledek, tedy známa Dardanelská operace
- vylodění a trvalá podpora vojsk ze Soluně
- námořní a dopravní podpora bojů které vedli jednotky ANZAC, Francouzi a samotní Angličanév těchto oblastech:
+ Palestina, Mezopotámie a Arabský poloostrov
+ udržení průchodného Suezského průlavu pro spojení s Indiií
+ Francouzi chtěli Sýrii a
+ Italové tehdy spojenci pak Hasan toužíš po okolí jejich kolonie v Eritrei.
Dále bylo ptřeba bojovat s Tureckem a udržet si Egypt a námořní základny zde ležící.

Mě to připadá jako zájmů více než dost. A otázka spojení s Indií už je otázka strategická a Vallune přes to nejede vlak. A šmidra.

A ty lodě?

Autor a budiž mu za to díky nám tímto článkem otevřel nový svět. Byly by to krásné kousky plovoucí výzbroje. To že nebyly postaveny jednoznačně podpořilo pozitivní výsledek celé války pro hodné hochy.
Pokud by postaveny byly, jen hrozba jejich vyplutí by vázala minimálně dvakrát větší síly. A i když Britové byli skvělí námořníci, zdá se, že rakousko - uherská marína byla stejně statečná a překvapivě bojechopná.

Byly potom možné nekonečné transporty sil a výzbroje pro frontu v Srbsku, Bulharsku, a na Středním východě a nakonec i v Itálii? Nezískal aby díky těmto čtyřem lodím početní východu německá flotila? O co dražší by byla pro Brity celá válka finačně a lidsky? Nad tímto jsme se mohli zamyslet a místo toho se hádáme.

Destroymane, já vím že nemáš rád teorie co by kdyby jak by kdyby ale skusil by ses zamyslet nad tím jakou sílu by tyto lodě dokázaly vázat?

Vallune - hoď se do klidu a zkus argumentovat věcně - já vím že to umíš, už jsme se nejednou v diskusi utkali. Prosím.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

Pátrač - začnu s dovolením od konce:)

Vážně jsi přesvědčený o tom,ž ejá jsme ten, kdo není v klidu?:) Ten kdo neargumentuje vecně nebo alespoň nějak?;)
Byly potom možné nekonečné transporty sil a výzbroje pro frontu v Srbsku, Bulharsku, a na Středním východě a nakonec i v Itálii? Nezískal aby díky těmto čtyřem lodím početní východu německá flotila? O co dražší by byla pro Brity celá válka finačně a lidsky? Nad tímto jsme se mohli zamyslet a místo toho se hádáme.
No, já bych se v tom případě první zamyslel, co by museli obětovat pro stavbu těchto lodí, neboť zdroje nejsou neomezené a zvláště ty rakouské námořní nebyly z nejširších.
Mě to připadá jako zájmů více než dost. A otázka spojení s Indií už je otázka strategická a Vallune přes to nejede vlak. A šmidra.
Ano, zájmů to není málo, ale které z nich jsou pro Brity životně důležité? A kolik jich Británie převzala právě proto, že měla námořní převahu?
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Rakouska-Uherska“