VII.díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 45.
Napsal: 27/4/2009, 07:51
VII.díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 45.
Když doplul pozemní velitel útoku na Narvik, generál Mackesy, se svým lehkým křižníkem „Southampton“

(spuštění na vodu 1936 – výtlak 9 100 tun – 12 x 152 mm, 8 x 102 mm, 8 x 40 mm, 8 x 13 mm, 6 torpm. – rychlost 32,5 uzlu), k Harstadu, odebral se do města, aby zjistil jak reagují Norové na příjezd britského svazu. Byl přivítán srdečně a tak učinil všechna opatření, aby byla zřízena pozemní základna. Zároveň se přitom dozvěděl, že v dosti velké vzdálenosti okolo Harstadu nejsou žádné německé jednotky, a také, že norská vojska brání Němcům postupovat na sever od Narviku. Nastoupil zpět na „Southampton“, který jej převezl i se dvěma rotami skotské gardy přes Vagsfjord do Salanganu, kde se britští vojáci vylodili a posílili obranu norských jednotek.
Nejprve kázeň a vystupování skotských gardistů udělala na norské vojáky velký dojem. Když však norští vojáci zjistili, jak špatně jsou pro boj ve vysokém sněhu a v arktických horských podmínkách skotští gardisté připraveni, bylo po dojmu – zůstala jen ta kázeň.
Lehký křižník „Southampton“ se s generálem Mackesy vrátil do Harstadu včas (viz mapa).

V Harstadu se setkal dne 15. dubna 1940 ráno s lehkým křižníkem „Aurora“, na kterém přijel velitel námořní expedice Narvik a pozdější velitel celého útoku velkoadmirál lord Cork z Orrery. Generál Mackesy se ráno 15. dubna 1940 dostavil na „Auroru“ a porada mohla začít.
Co vše se za 15. duben 1940 - za den porady obou velitelů stalo? Tak to si nyní popíšeme.
Tak za prvé, s lehkým křižníkem „Aurora“ připlul i vojenský konvoj, který se skládal z osobních lodí „Batory“, „Reina del Pacifico“, a „Monarch of Bermuda“, které přivezly zbytek 24. gardové brigády – to znamená 1. prapor irské gardy, 2. prapor jihowelšských hraničářů a další 2 roty 1. praporu skotské gardy. S těmito vojsky také dorazil příslušný počet jednotek štábů divize a pozemní základny, jakož i týlových jednotek. Dorazila také železniční a stavební rota.
K tomuto konvoji se vázala jedna bojová akce.
Když lodě tohoto konvoje proplouvaly z moře Andfjordem, dostala jejich bojová eskorta zprávu z norské vojenské pozorovatelny, že spatřili německou ponorku, která čekala na přístupech do fjordu. Směrem k ponorce se okamžitě vydaly torpédoborce „HMS Fearless“

a „HMS Brazen“

Ty svými hydrofony prohledaly Nory označenou oblast. Britské torpédoborce velmi brzy získaly kontakt a okamžitě následovaly salvy hlubinných bomb. Už první salvy stačily k tomu, aby se německá ponorka „U 49“ vynořila v pěně na hladinu a její posádka jí opustila dříve, než šla ponorka znovu ke dnu. Němečtí námořníci zoufale volali o pomoc. Britské torpédoborce „HMS Fearless“ a „HMS Brazen“ si počínaly tak úspěšně, že při záchranné akci - z ledové vody - zachránily ze 42 německých námořníků 40 mužů.
Ale nejen to. Britští námořníci na člunu z torpédoborce „Brazen“, z německé ponorky „U 49“ zachránili i dokumenty, ze kterých britští zpravodajci zjistili rozmístění německých ponorek podél celého norského pobřeží – kapitální úlovek.
Při poradě museli velitelé řešit i to, že Harstadský přístav nemohl pojmout velké transportní lodě. Ty musely odplout na kotviště u Bigdenu, který je vzdálen asi 12 mil na druhé straně Vagsfjordu, odtud byli vojáci i se zásobami převáženi do Harstadu na torpédoborcích.
A to již také nad celým kolotavým dějem okolo Harstadu, kroužily na modrém nebi výškové bombardéry Luftwaffe (Ju 88, Do 17 a He 111) a na modrém nebi útočily na britské lodě kdy se jim zachtělo – skoro jako při nějakém cvičení. Britové tady u Harstadu a okolí měli zatím 15. dubna 1940, v době kdy probíhala porada o útoku na Narvik, a ještě potom několik dní štěstí – střemhlavé bombardéry Ju 87 Stuka měly tehdy ještě Narvik stále mimo svůj dolet. Dočasně…
Přesto i toto bombardování Luftwaffe z výšky, ač neúčinné, nemohlo být ignorováno a historici říkají, že i ono komplikovalo vyloďování.
Porada na „Auroře“ probíhala v době náletu.
V prvním shromažďování informací dostal velkoadmirál lord Cork a generál Mackesy hlášení námořního kapitána de Salise, který již od 14. dubna 1940 prováděl pozemní a námořní průzkum z torpédoborců „Faulknor“

(spuštění na vodu 1934 – výtlak 1 475 tun – 5 x 120 mm, 8 x 13 mm, 8 torpm. – rychlost 36 uzlů) a „Zulu“

(spuštění na vodu 1937 – výtlak 1 960 tun – 8 x 120 mm, 4 x 40 mm, 8 x 13 mm, 4 torpm. – rychlost 36 uzlů). Z průzkumu bylo vypracováno hlášení z kterého vyplývalo, že vylodění severně od města Narviku, z Rombaksfjordu ( Foto - Pohled z Ofotfjordu – vpravo vjezd do Narvického přístavu – vlevo vjezd do Rombaksfjordu)

, by nebránila žádná pevná obranná postavení a vylodění by mohlo být kryto dělostřeleckou palbou z britských válečných lodí.
Toto hlášení, tato informace, s kterou zahájil Velkoadmirál lord Cork poradu dne 15. dubna 1940, znamenala, že Velkoadmirál navrhoval útok, který měl být zahájen hned druhý den – 16. dubna 1940 – a vojáci měli být vysazeni z válečných lodí.
Ale teď si představme, že ihned po tomto návrhu se teprve velkoadmirál Cork dozví, že generál Mackesy má rozkazy, které kategoricky zakazují jakýkoliv výsadek, který by narazil na nějaký ozbrojený odpor. Tedy až při této ranní poradě, 15. dubna 1940, se ukazuje, jak jsou generálovy a velkoadmirálovy směrnice pro boj diametrálně odlišné. To vše přesto, že ve složce byl i vzkaz od náčelníka imperiálního generálního štábu generála Ironsida pro Mackesyho, který obsahoval připomínku, cituji:
„Naskytne-li se příležitost využít námořní akce, chopte se jí, když budete moci. Smělost se vyžaduje.“
Proti rychlosti útoku na Narvik však mluvily některé skutečnosti, které na poradu nosili náčelníci některých jednotek.
Například, že svaz připlul na lodích, které byly naloženy s předpokladem, že se očekává jen výsadek bez odporu – všechen materiál bude nutno přebrat a roztřídit.
A další konkrétní příklad - skotští gardisté byli naloděni bez střeliva pro minomety, o které se měli dělit s jedním praporem 146. brigády, ale ten prapor nakonec odplul k Namsosu. Navíc byla část výstroje pro jednu brigádu na jiných lodích, takže když se konvoj rozdělil, vojáci a výstroj byli od sebe odloučeni. Stejně tak, když námořní kapitán Maund, náčelník štábu lorda Corka, který doprovázel generála Mackesyho na „Southamptonu“, vstoupil po příjezdu na palubu jedné z transportních lodí, potkal tam brigádního generála Phillipse, velitele 146. brigády, která byla právě na cestě k Namsosu – nic si neřekli - třeba o výměně beden a pod, aby nepořádky napravili…
Když doplul pozemní velitel útoku na Narvik, generál Mackesy, se svým lehkým křižníkem „Southampton“

(spuštění na vodu 1936 – výtlak 9 100 tun – 12 x 152 mm, 8 x 102 mm, 8 x 40 mm, 8 x 13 mm, 6 torpm. – rychlost 32,5 uzlu), k Harstadu, odebral se do města, aby zjistil jak reagují Norové na příjezd britského svazu. Byl přivítán srdečně a tak učinil všechna opatření, aby byla zřízena pozemní základna. Zároveň se přitom dozvěděl, že v dosti velké vzdálenosti okolo Harstadu nejsou žádné německé jednotky, a také, že norská vojska brání Němcům postupovat na sever od Narviku. Nastoupil zpět na „Southampton“, který jej převezl i se dvěma rotami skotské gardy přes Vagsfjord do Salanganu, kde se britští vojáci vylodili a posílili obranu norských jednotek.
Nejprve kázeň a vystupování skotských gardistů udělala na norské vojáky velký dojem. Když však norští vojáci zjistili, jak špatně jsou pro boj ve vysokém sněhu a v arktických horských podmínkách skotští gardisté připraveni, bylo po dojmu – zůstala jen ta kázeň.
Lehký křižník „Southampton“ se s generálem Mackesy vrátil do Harstadu včas (viz mapa).

V Harstadu se setkal dne 15. dubna 1940 ráno s lehkým křižníkem „Aurora“, na kterém přijel velitel námořní expedice Narvik a pozdější velitel celého útoku velkoadmirál lord Cork z Orrery. Generál Mackesy se ráno 15. dubna 1940 dostavil na „Auroru“ a porada mohla začít.
Co vše se za 15. duben 1940 - za den porady obou velitelů stalo? Tak to si nyní popíšeme.
Tak za prvé, s lehkým křižníkem „Aurora“ připlul i vojenský konvoj, který se skládal z osobních lodí „Batory“, „Reina del Pacifico“, a „Monarch of Bermuda“, které přivezly zbytek 24. gardové brigády – to znamená 1. prapor irské gardy, 2. prapor jihowelšských hraničářů a další 2 roty 1. praporu skotské gardy. S těmito vojsky také dorazil příslušný počet jednotek štábů divize a pozemní základny, jakož i týlových jednotek. Dorazila také železniční a stavební rota.
K tomuto konvoji se vázala jedna bojová akce.
Když lodě tohoto konvoje proplouvaly z moře Andfjordem, dostala jejich bojová eskorta zprávu z norské vojenské pozorovatelny, že spatřili německou ponorku, která čekala na přístupech do fjordu. Směrem k ponorce se okamžitě vydaly torpédoborce „HMS Fearless“

a „HMS Brazen“

Ty svými hydrofony prohledaly Nory označenou oblast. Britské torpédoborce velmi brzy získaly kontakt a okamžitě následovaly salvy hlubinných bomb. Už první salvy stačily k tomu, aby se německá ponorka „U 49“ vynořila v pěně na hladinu a její posádka jí opustila dříve, než šla ponorka znovu ke dnu. Němečtí námořníci zoufale volali o pomoc. Britské torpédoborce „HMS Fearless“ a „HMS Brazen“ si počínaly tak úspěšně, že při záchranné akci - z ledové vody - zachránily ze 42 německých námořníků 40 mužů.
Ale nejen to. Britští námořníci na člunu z torpédoborce „Brazen“, z německé ponorky „U 49“ zachránili i dokumenty, ze kterých britští zpravodajci zjistili rozmístění německých ponorek podél celého norského pobřeží – kapitální úlovek.
Při poradě museli velitelé řešit i to, že Harstadský přístav nemohl pojmout velké transportní lodě. Ty musely odplout na kotviště u Bigdenu, který je vzdálen asi 12 mil na druhé straně Vagsfjordu, odtud byli vojáci i se zásobami převáženi do Harstadu na torpédoborcích.
A to již také nad celým kolotavým dějem okolo Harstadu, kroužily na modrém nebi výškové bombardéry Luftwaffe (Ju 88, Do 17 a He 111) a na modrém nebi útočily na britské lodě kdy se jim zachtělo – skoro jako při nějakém cvičení. Britové tady u Harstadu a okolí měli zatím 15. dubna 1940, v době kdy probíhala porada o útoku na Narvik, a ještě potom několik dní štěstí – střemhlavé bombardéry Ju 87 Stuka měly tehdy ještě Narvik stále mimo svůj dolet. Dočasně…
Přesto i toto bombardování Luftwaffe z výšky, ač neúčinné, nemohlo být ignorováno a historici říkají, že i ono komplikovalo vyloďování.
Porada na „Auroře“ probíhala v době náletu.
V prvním shromažďování informací dostal velkoadmirál lord Cork a generál Mackesy hlášení námořního kapitána de Salise, který již od 14. dubna 1940 prováděl pozemní a námořní průzkum z torpédoborců „Faulknor“

(spuštění na vodu 1934 – výtlak 1 475 tun – 5 x 120 mm, 8 x 13 mm, 8 torpm. – rychlost 36 uzlů) a „Zulu“

(spuštění na vodu 1937 – výtlak 1 960 tun – 8 x 120 mm, 4 x 40 mm, 8 x 13 mm, 4 torpm. – rychlost 36 uzlů). Z průzkumu bylo vypracováno hlášení z kterého vyplývalo, že vylodění severně od města Narviku, z Rombaksfjordu ( Foto - Pohled z Ofotfjordu – vpravo vjezd do Narvického přístavu – vlevo vjezd do Rombaksfjordu)

, by nebránila žádná pevná obranná postavení a vylodění by mohlo být kryto dělostřeleckou palbou z britských válečných lodí.
Toto hlášení, tato informace, s kterou zahájil Velkoadmirál lord Cork poradu dne 15. dubna 1940, znamenala, že Velkoadmirál navrhoval útok, který měl být zahájen hned druhý den – 16. dubna 1940 – a vojáci měli být vysazeni z válečných lodí.
Ale teď si představme, že ihned po tomto návrhu se teprve velkoadmirál Cork dozví, že generál Mackesy má rozkazy, které kategoricky zakazují jakýkoliv výsadek, který by narazil na nějaký ozbrojený odpor. Tedy až při této ranní poradě, 15. dubna 1940, se ukazuje, jak jsou generálovy a velkoadmirálovy směrnice pro boj diametrálně odlišné. To vše přesto, že ve složce byl i vzkaz od náčelníka imperiálního generálního štábu generála Ironsida pro Mackesyho, který obsahoval připomínku, cituji:
„Naskytne-li se příležitost využít námořní akce, chopte se jí, když budete moci. Smělost se vyžaduje.“
Proti rychlosti útoku na Narvik však mluvily některé skutečnosti, které na poradu nosili náčelníci některých jednotek.
Například, že svaz připlul na lodích, které byly naloženy s předpokladem, že se očekává jen výsadek bez odporu – všechen materiál bude nutno přebrat a roztřídit.
A další konkrétní příklad - skotští gardisté byli naloděni bez střeliva pro minomety, o které se měli dělit s jedním praporem 146. brigády, ale ten prapor nakonec odplul k Namsosu. Navíc byla část výstroje pro jednu brigádu na jiných lodích, takže když se konvoj rozdělil, vojáci a výstroj byli od sebe odloučeni. Stejně tak, když námořní kapitán Maund, náčelník štábu lorda Corka, který doprovázel generála Mackesyho na „Southamptonu“, vstoupil po příjezdu na palubu jedné z transportních lodí, potkal tam brigádního generála Phillipse, velitele 146. brigády, která byla právě na cestě k Namsosu – nic si neřekli - třeba o výměně beden a pod, aby nepořádky napravili…