VII. díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 51.
Napsal: 11/5/2009, 06:51
VII.díl. Norsko, Dánsko 1940. Č 51.

Úplně tím nejzvláštnějším plavidlem, které Spojenci v bitvě o Norsko používali pro podporu vojenských operací byl bezesporu „HMS Raven“. On se ten „HMS Raven“ vlastně jmenoval „Ranen“ a jednalo se o norský pobřežní parníček, který si nejen kvůli svému nízkému ponoru vybral fregatní kapitán sir Goffreym Congrev. Ano, je to onen fregatní kapitán, který připlul jako velitel s „Patnáctým protiponorkovým úderným svazem“ (protiponorkové trawlery „Angle“, „Arab“, „Aston Ville“ a „Gaul“) k Namsosu 28. dubna 1940 a v době jeho působení tam, jemu podřízený velitel protiponorkového trawleru „Arab“ námořní kapitán R. B. Stannard získá VC (Victoria Cross) viz článek Č 37. a 38.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3337
Nyní tedy v květnu 1940 fregatní kapitán sir Goffreym Congrev velí pobřežním parníčkům, konkrétně zde „HMS Raven“

a přepravě u norského pobřeží. Mužstvo pobřežních parníčků tvoří takřka pirátské posádky námořníků ( že by vzpomínka na Morgana?). Jsou to irští gardisté a jihowelští hraničáři, kteří své lodě vyzbrojili zamaskovaným armádním dělem Bofors 40 mm

a jedním Oerlikonem.

Takto se pak potloukali norskými „Úžinami“. Tvořili vlastně takovou návnadu, na kterou německá letadla útočila. Oni pak podnikali na letadla překvapivé útoky. Stejně tak překvapivě útočili na ostrůvcích na obranné pozice Němců. Kde mohli, tak při každé příležitosti svou palbou Němce znepokojovali.
Brzy však tuto smolnou brigádu pobřežní přepravy postihla katastrofa.
Co se stalo?
V době kdy spojenecké velení v Harstadu rozhodlo, že přemístí všechny britské jednotky od Narviku (zůstat tam měli jen Francouzi a Poláci) do oblasti Bodö, nalodili se jihowelští hraničáři, které na Ankeneském poloostrově poblíž Narviku vystřídaly polské jednotky, na lehký křižník „Effingham“

. Když se však plně naložený „Effinhgam“ rozjel, a měl tam rychlost 20 uzlů, chtěje si zkrátit cestu, v plné rychlosti narazil na dno. Najetí na dno v takové rychlosti způsobilo totální ztrátu lehkého křižníku „Effingham“.
Vojáky se zachránit podařilo, ale veškerý cenný vojenský materiál, včetně brencarriérů, zmizí nenávratně na dně moře.
Britští vojáci se museli vrátit do Harstadu, tady se znovu zformovat a vyzbrojit, stejně jako předtím irští gardisté z potopené transportní lodě „Chrobry“. To vše se stalo 18. května 1940. To znamená, že teprve 20. května 1940 začínají první čety dvou praporů připlouvat do Bodö, z části na torpédoborcích, z části na všudypřítomných rybářských místních člunech. Těmto norským rybářským člunům se pro jejich kašlavý zvuk z jednoválcových dieselových motorů říkalo „bafáky“.

V době námi popisovaných katastrof, mezi 18. a 20. květnem 1940, kdy se zpožďuje příjezd posil, jsou Wehrmachtem od města Mo neustále vytlačováni skotští gardisté a norští vojáci dále na sever.
Vždy, když se pokusí v některé soutěsce, na jediné silnici, Spojenci zaujmout obranu, Wehrmacht přisune těžší dělostřelectvo a více jednotek. Pak začnou na spojeneckou obranu útočit. „Úderné oddíly“ Wehrmachtu britskou a norskou obranu i přes obtížný terén obcházely, a všechny takové útoky podporovalo bombardování Stuk.
Tady od Mo, po oné jediné silnici, po níž Spojenci ustupovali, nejprve silnice pokračuje do vnitrozemí, kde vede přes opuštěnou planinu vysoko v horách, v horách, které jsou pokryty věčným sněhem, aby potom silnice spadala dolů k výběžku Saltfjordu u Rognanu. Zde je za normálních okolností přívoz přes fjord k Langsetu, kde pak silnice pokračuje dál na severovýchod.
Ustupující Spojenci dorazili k Rognanu dne 26. května 1940, když nepřítele měli stále v patách. Tady u přívozu očekávali, že je Royal Navy nenechá ve štychu a všechny britské a norské vojáky převeze na druhou stranu fjordu.
Skutečně se tak stalo.
Britské a norské vojáky zde čekala flotila. Prazvláštní flotila oněch „bafáků“, které velel korvetní kapitán W. R. Fell. Tato flotila - pobřežní flotila - se již od prvopočátku začala sama nazývat „Gubbinsova flotila“ (Gubbinsova flota) – podle onoho podplukovníka C. McV. Gubbinse. Historie této pobřežní přepravy u Norska, v Úžinách a ve fjordech, to je historie, která svědčí o ohromné vynalézavosti, soběstačnosti a využití zkušeností námořníků a vojáků, které získaly za svůj nelehký život. Zároveň je ukázkou špatné připravenosti velení Spojenců na celé norské tažení.
Byl to právě námořní kapitán W. R. Fell, kterého poslalo velení se skupinou protiponorkových trawlerů, aby zajišťoval dopravu v „Úžinách“ a norských fjordech. Námořní kapitán Fell si velmi dobře uvědomil, že protiponorkové trawlery zde nejsou naprosto vhodné a také již věděl, jak dopadly u Namsosu. Tady byly protiponorkové trawlery příliš velké lodě, neohrabané, ale co byl jejich největší handicap – měly na zdejší moře velký ponor.
Kapitán Fell proto nechal protiponorkové trawlery v Harstadu a začal v celé oblasti stahovat „bafáky“. Tam kde zůstaly norské posádky, tam zůstaly a kapitán Fell k nim jenom přidal posilu britských námořníků z protiponorkových trawlerů a také ze ztroskotaného lehkého křižníku „Effingham“.
Vznikla tak ona „Gubbinsova flotila“, jejímž prvním úkolem bylo – dopravit do Bodö

jihowelšské hraničáře. Ty kapitán Fell nalodil u Borkenesu, což je na druhé straně ostrova Hirnnöy naproti Harstadu a asi tisíc jich takto bezpečně převezl.
Větší starosti pro „Gubbinsovu flotu“ začaly, když přišel první německý útok právě v době kdy se britští vojáci vyloďovali. Válečná vřava zapůsobila velice nešťastně na norské posádky, které nechtěly riskovat svůj život pro Brity. Jakmile je jenom trochu pustili britští vojáci z dohledu, norští námořníci z těchto „bafáků“ utekli. Co však bylo horší, někteří z nich poškodili motory lodí.
Během několika hodin se celá „Gubbinsova flotila“ smrskla z 10 „bafáků“ na 3.
Ovšem námořní kapitán Fell nebyl žádný začátečník a s pomocí korvetního kapitána Nichollse a poručíka Rileyho, těchto „samozvaných námořních transportních důstojníků“, jak je kapitán Fell nazýval ( aby dodržel pirátskou mluvu) shromáždil svaz nový, z 8 místních „bafáků“, které nahradily ty z Harstadu.
A bylo to velice rychle třeba, neboť na poradě s podplukovníkem Gubbinsem ve 2 hodiny ráno 20. května 1940 se všichni dozvěděli o hrozivé situaci skotských gardistů a norských vojáků u Rognanu (bylo je třeba rychle nalodit).
Gubbinsova flotila se rychle nalodila a ještě téhož večera dorazila do Rognanu ( viz mapa), kde se již ustupující vojáci Spojenců naloďovali na všechna plavidla, která zde byla k dispozici.
Tak jak přicházeli vojáci k přívozu, nastupovali na paluby „bafáků“ a místního převozního parníčku, který stál u mola. Okolo půlnoci pak byla většina ustupujícího hlavního voje Spojenců, i s kanóny Bofors, na lodích. Lodě čekaly jen na příchod zadního voje, který se přibližoval k přívozu na nákladních autech. Když vojáci zadního voje seskočili z aut, objevili se již první útočící Němci. Ženisté okamžitě zapálili šňůry demoličních náloží, když jim do toho hvízdaly kulky okolo hlavy od německých ostřelovačů. Po Fellově posledním „bafáku“ měl odjet ještě převozní parníček. Bohužel, lodní motor převozního parníčku nechtěl naskočit. V tu dobu však byla u převozu již zapálena demoliční nálož a hrozilo, že s molem vyletí do povětří i převozní parníček a vzniknou strašná jatka. Vše zachraňoval jeden z britských ženistů, který na poslední chvíli, u nejbližší nálože, přeřízl šňůru.
Vzdálenější 2 demoliční nálože však vybuchly a zasypaly převozní parníček a Fellův „bafák“ padajícími troskami. Převozní loď pak začala hořet, ale protože se zbavila výbuchem všech lan, proud ji odnesl, aby pak uvízla na dně asi 20 metrů od mola. „Bafák“ kapitána Fella k ní přirazil a odtáhl ji do bezpečí. Konečně se podařilo rozchodit motor a loď se bezpečně dostala pryč. Když se chystala „Gubbinsova flotila“ vyplout do fjordu, spatřili námořníci ještě 3 opozdilé vojáky, kteří se brodili v moři a volali, aby je vzali na palubu. K záchraně se přihlásil jeden kadet a jeden nižší důstojník, kteří opozdilce na gumovém člunu zachránili.
Potom „Gubbinsova flotila bafáků“ proplula napříč celým fjordem, aby britské vojáky vysadila na druhém břehu u Finneidu, kde ona jediná silnice na Sever, o kterou se bojovalo, klesala k pobřeží.
Němci byli na chvíli namydlení, postup museli zastavit a čekat na svůj týl.
Když takto „Gubbinsova flotila“ splnila svůj úkol, vrátily se „bafáky“ do Bodö. Letecké útoky Luftwaffe neustávaly a bylo zřejmé, že tuto flotu bude zapotřebí nyní u Bodö.

Úplně tím nejzvláštnějším plavidlem, které Spojenci v bitvě o Norsko používali pro podporu vojenských operací byl bezesporu „HMS Raven“. On se ten „HMS Raven“ vlastně jmenoval „Ranen“ a jednalo se o norský pobřežní parníček, který si nejen kvůli svému nízkému ponoru vybral fregatní kapitán sir Goffreym Congrev. Ano, je to onen fregatní kapitán, který připlul jako velitel s „Patnáctým protiponorkovým úderným svazem“ (protiponorkové trawlery „Angle“, „Arab“, „Aston Ville“ a „Gaul“) k Namsosu 28. dubna 1940 a v době jeho působení tam, jemu podřízený velitel protiponorkového trawleru „Arab“ námořní kapitán R. B. Stannard získá VC (Victoria Cross) viz článek Č 37. a 38.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3337
Nyní tedy v květnu 1940 fregatní kapitán sir Goffreym Congrev velí pobřežním parníčkům, konkrétně zde „HMS Raven“

a přepravě u norského pobřeží. Mužstvo pobřežních parníčků tvoří takřka pirátské posádky námořníků ( že by vzpomínka na Morgana?). Jsou to irští gardisté a jihowelští hraničáři, kteří své lodě vyzbrojili zamaskovaným armádním dělem Bofors 40 mm

a jedním Oerlikonem.

Takto se pak potloukali norskými „Úžinami“. Tvořili vlastně takovou návnadu, na kterou německá letadla útočila. Oni pak podnikali na letadla překvapivé útoky. Stejně tak překvapivě útočili na ostrůvcích na obranné pozice Němců. Kde mohli, tak při každé příležitosti svou palbou Němce znepokojovali.
Brzy však tuto smolnou brigádu pobřežní přepravy postihla katastrofa.
Co se stalo?
V době kdy spojenecké velení v Harstadu rozhodlo, že přemístí všechny britské jednotky od Narviku (zůstat tam měli jen Francouzi a Poláci) do oblasti Bodö, nalodili se jihowelští hraničáři, které na Ankeneském poloostrově poblíž Narviku vystřídaly polské jednotky, na lehký křižník „Effingham“

. Když se však plně naložený „Effinhgam“ rozjel, a měl tam rychlost 20 uzlů, chtěje si zkrátit cestu, v plné rychlosti narazil na dno. Najetí na dno v takové rychlosti způsobilo totální ztrátu lehkého křižníku „Effingham“.
Vojáky se zachránit podařilo, ale veškerý cenný vojenský materiál, včetně brencarriérů, zmizí nenávratně na dně moře.
Britští vojáci se museli vrátit do Harstadu, tady se znovu zformovat a vyzbrojit, stejně jako předtím irští gardisté z potopené transportní lodě „Chrobry“. To vše se stalo 18. května 1940. To znamená, že teprve 20. května 1940 začínají první čety dvou praporů připlouvat do Bodö, z části na torpédoborcích, z části na všudypřítomných rybářských místních člunech. Těmto norským rybářským člunům se pro jejich kašlavý zvuk z jednoválcových dieselových motorů říkalo „bafáky“.

V době námi popisovaných katastrof, mezi 18. a 20. květnem 1940, kdy se zpožďuje příjezd posil, jsou Wehrmachtem od města Mo neustále vytlačováni skotští gardisté a norští vojáci dále na sever.
Vždy, když se pokusí v některé soutěsce, na jediné silnici, Spojenci zaujmout obranu, Wehrmacht přisune těžší dělostřelectvo a více jednotek. Pak začnou na spojeneckou obranu útočit. „Úderné oddíly“ Wehrmachtu britskou a norskou obranu i přes obtížný terén obcházely, a všechny takové útoky podporovalo bombardování Stuk.
Tady od Mo, po oné jediné silnici, po níž Spojenci ustupovali, nejprve silnice pokračuje do vnitrozemí, kde vede přes opuštěnou planinu vysoko v horách, v horách, které jsou pokryty věčným sněhem, aby potom silnice spadala dolů k výběžku Saltfjordu u Rognanu. Zde je za normálních okolností přívoz přes fjord k Langsetu, kde pak silnice pokračuje dál na severovýchod.
Ustupující Spojenci dorazili k Rognanu dne 26. května 1940, když nepřítele měli stále v patách. Tady u přívozu očekávali, že je Royal Navy nenechá ve štychu a všechny britské a norské vojáky převeze na druhou stranu fjordu.
Skutečně se tak stalo.
Britské a norské vojáky zde čekala flotila. Prazvláštní flotila oněch „bafáků“, které velel korvetní kapitán W. R. Fell. Tato flotila - pobřežní flotila - se již od prvopočátku začala sama nazývat „Gubbinsova flotila“ (Gubbinsova flota) – podle onoho podplukovníka C. McV. Gubbinse. Historie této pobřežní přepravy u Norska, v Úžinách a ve fjordech, to je historie, která svědčí o ohromné vynalézavosti, soběstačnosti a využití zkušeností námořníků a vojáků, které získaly za svůj nelehký život. Zároveň je ukázkou špatné připravenosti velení Spojenců na celé norské tažení.
Byl to právě námořní kapitán W. R. Fell, kterého poslalo velení se skupinou protiponorkových trawlerů, aby zajišťoval dopravu v „Úžinách“ a norských fjordech. Námořní kapitán Fell si velmi dobře uvědomil, že protiponorkové trawlery zde nejsou naprosto vhodné a také již věděl, jak dopadly u Namsosu. Tady byly protiponorkové trawlery příliš velké lodě, neohrabané, ale co byl jejich největší handicap – měly na zdejší moře velký ponor.
Kapitán Fell proto nechal protiponorkové trawlery v Harstadu a začal v celé oblasti stahovat „bafáky“. Tam kde zůstaly norské posádky, tam zůstaly a kapitán Fell k nim jenom přidal posilu britských námořníků z protiponorkových trawlerů a také ze ztroskotaného lehkého křižníku „Effingham“.
Vznikla tak ona „Gubbinsova flotila“, jejímž prvním úkolem bylo – dopravit do Bodö

jihowelšské hraničáře. Ty kapitán Fell nalodil u Borkenesu, což je na druhé straně ostrova Hirnnöy naproti Harstadu a asi tisíc jich takto bezpečně převezl.
Větší starosti pro „Gubbinsovu flotu“ začaly, když přišel první německý útok právě v době kdy se britští vojáci vyloďovali. Válečná vřava zapůsobila velice nešťastně na norské posádky, které nechtěly riskovat svůj život pro Brity. Jakmile je jenom trochu pustili britští vojáci z dohledu, norští námořníci z těchto „bafáků“ utekli. Co však bylo horší, někteří z nich poškodili motory lodí.
Během několika hodin se celá „Gubbinsova flotila“ smrskla z 10 „bafáků“ na 3.
Ovšem námořní kapitán Fell nebyl žádný začátečník a s pomocí korvetního kapitána Nichollse a poručíka Rileyho, těchto „samozvaných námořních transportních důstojníků“, jak je kapitán Fell nazýval ( aby dodržel pirátskou mluvu) shromáždil svaz nový, z 8 místních „bafáků“, které nahradily ty z Harstadu.
A bylo to velice rychle třeba, neboť na poradě s podplukovníkem Gubbinsem ve 2 hodiny ráno 20. května 1940 se všichni dozvěděli o hrozivé situaci skotských gardistů a norských vojáků u Rognanu (bylo je třeba rychle nalodit).
Gubbinsova flotila se rychle nalodila a ještě téhož večera dorazila do Rognanu ( viz mapa), kde se již ustupující vojáci Spojenců naloďovali na všechna plavidla, která zde byla k dispozici.
Tak jak přicházeli vojáci k přívozu, nastupovali na paluby „bafáků“ a místního převozního parníčku, který stál u mola. Okolo půlnoci pak byla většina ustupujícího hlavního voje Spojenců, i s kanóny Bofors, na lodích. Lodě čekaly jen na příchod zadního voje, který se přibližoval k přívozu na nákladních autech. Když vojáci zadního voje seskočili z aut, objevili se již první útočící Němci. Ženisté okamžitě zapálili šňůry demoličních náloží, když jim do toho hvízdaly kulky okolo hlavy od německých ostřelovačů. Po Fellově posledním „bafáku“ měl odjet ještě převozní parníček. Bohužel, lodní motor převozního parníčku nechtěl naskočit. V tu dobu však byla u převozu již zapálena demoliční nálož a hrozilo, že s molem vyletí do povětří i převozní parníček a vzniknou strašná jatka. Vše zachraňoval jeden z britských ženistů, který na poslední chvíli, u nejbližší nálože, přeřízl šňůru.
Vzdálenější 2 demoliční nálože však vybuchly a zasypaly převozní parníček a Fellův „bafák“ padajícími troskami. Převozní loď pak začala hořet, ale protože se zbavila výbuchem všech lan, proud ji odnesl, aby pak uvízla na dně asi 20 metrů od mola. „Bafák“ kapitána Fella k ní přirazil a odtáhl ji do bezpečí. Konečně se podařilo rozchodit motor a loď se bezpečně dostala pryč. Když se chystala „Gubbinsova flotila“ vyplout do fjordu, spatřili námořníci ještě 3 opozdilé vojáky, kteří se brodili v moři a volali, aby je vzali na palubu. K záchraně se přihlásil jeden kadet a jeden nižší důstojník, kteří opozdilce na gumovém člunu zachránili.
Potom „Gubbinsova flotila bafáků“ proplula napříč celým fjordem, aby britské vojáky vysadila na druhém břehu u Finneidu, kde ona jediná silnice na Sever, o kterou se bojovalo, klesala k pobřeží.
Němci byli na chvíli namydlení, postup museli zastavit a čekat na svůj týl.
Když takto „Gubbinsova flotila“ splnila svůj úkol, vrátily se „bafáky“ do Bodö. Letecké útoky Luftwaffe neustávaly a bylo zřejmé, že tuto flotu bude zapotřebí nyní u Bodö.