chráněný křižník YOSHINO (1892) Japonsko

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

chráněný křižník YOSHINO (1892) Japonsko

Příspěvek od kacermiroslav »

chráněný křižník YOSHINO
Japonsko
rok 1892

Obrázek
Lodě ve třídě:
- Yoshino - (1892 – 1892 - 1893)

* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva.

Pancéřové křižníky nemohly plnit všechny role, která se od nich očekávala. Pro boj proti řadovým bitevním lodím byly příliš slabé, a ani jejich redukované pancéřování nemohlo odolat zásahům z těžkých děl bitevních lodí. Proto vznikl požadavek na konstrukci nového typu plavidla – chráněného křižníku, který by byl schopen doprovázet a chránit vlastní konvoje, stejně tak ohrožovat nepřátelské loďstvo. Dále měl za úkol provádět průzkumnou činnost, předávat rychlé depeše atd. Lodě bez jakékoliv pancéřové ochrany byly sice rychlé, ale byly příliš zranitelné proti nepřátelské palbě a to dokonce i proti středním a lehkým dělům. Proto nový typ plavidla byl chráněn pancéřovou palubou, která kryla většinu životně důležitých ústrojí lodě a tato pancéřová paluba se pak stala charakteristickým rysem těchto lodí. Těmto plavidlům se pro tuto ochranu říkalo chráněné křižníky a na svou dobu úspěšně plnila svěřené úkoly.

Země vycházejícího slunce, Japonské císařství, začalo v poslední dekádě 19.století budovat silnou námořní flotilu za účelem uskutečnění svých ambiciózních plánů získání surovinových zdrojů na kontinentu, konkrétně v Číně nebo Rusku. Vzhledem k tomu, že Japonsko v té době zatím nedisponovalo potřebnými zkušenostmi se stavbou velkých válečných hladinových plavidel, spolupracovalo za tímto účelem například s Velkou Británii nebo Francií. V Anglii tak byla postavena část chráněných křižníků, které se pak zúčastnili námořní války vedené proti Číně v roce 1894-1895. Patřila mezi ně například Naniva a Chioda, ve Francii pak Itsukushima nebo Matshushima (vlajková loď v bitvě na řece Yalu v roce 1894).


KONSTRUKCE
Typické pro japonské chráněné křižníky byla jejich silná výzbroj a křižník Yoshino z roku 1892 nebyl výjimkou. Podobně jako jiné křižníky, byl i tento postaven v anglické loděnici Armstrong Whitworth, v Elswicku, přičemž jeho stavba byla objednána roku 1891. Hlavním projektantem byl Sir Philips Watts, který se při konstrukci nechal inspirovat argentinským křižníkem „25 de Mayo“. Tento konstruktér taktéž stál u zrodu dalších japonských lodí jako Ozimi nebo křižníků třídy Naniwa. Se stavbou bylo započato v únoru roku 1892 a již 20.12.1892 byl slavnostně spuštěn na vodu. Jméno dostal podle pohoří Toshibo v prefektuře Nara (Japonsko). Nový křižník pak byl do služby zařazen 30.záři 1893 jako nejrychlejší křižník na světě a největší japonské námořní plavidlo té doby. Při délce 109,72 m, šířce 14,17 m a ponoru 5,18 m měla standardní výtlak 4.150 tun (plný výtlak byl 4.217 tun). Během zkoušek po svém dokončení prokázala tato loď vynikající ovladatelnost. Dokázala například provést opsat 360° kruh za 3 minuty a 8 sekund, přičemž byl průměr opsaného kruhu 342,7 metrů (trojnásobek délky plavidla). Pro tento manévr bylo pouze potřeba přehodit kormidlo z jedné polohy do druhé, přičemž z jedné krajní meze do druhé to zabralo 13 sekund. Co se strojů týče tak přehození chodu strojů z plné páry vpřed na zpětný chod trvalo opět jenom pár sekund. Loď měla dva komíny a dva bojové stěžně.

Pohonná jednotka byla tvořena 12 kotli a měla výkon 11.737 kW (15.968 k) a dokázala udělit lodi o výtlaku 4.217 tun maximální rychlost 23 uzlů (42,6 km/h). Vezená zásoba uhlí byla 1.000 tun, což umožňovalo akční rádius 9.000 námořních mil (cca 17.000 km) při ekonomické 12 uzlové rychlosti. Navíc jak bylo pro plavidla z této doby typické, měla ještě zachovanou takeláž, což umožňovalo plavbu pod plachtami a tím pádem zvětšení akčního radiusu. Posádka byla tvořena 385 námořníky.
Obrázek
chráněný křižník Yoshino v přístavu Yokosuka


VÝZBROJ
Hlavní výzbroj představovala dvě britská děla ráže 152 mm (6"/26 - 15.2 cm – QFC), která byla schopna vystřelovat projektily o hmotnosti 45,3 kg s penetrací kolmého železného plátu o síle 318 mm na vzdálenost 0 metrů a 203 mm na vzdálenost 180 m. Hmotnost děla pak byla 5,107 tuny bez čelního pancéřového štítu. Dále bylo ve výzbroji osm děl ráže 120 mm (4.7"/40 - 12 cm - Elswick). Délka děla byla 4,93 m a jeho hmotnost byla kolem 2,1 tuny. Kadence střelby byla podle sehranosti obsluhy 5,6 ran za minutu a vystřelený projektil měl hmotnost 20,4 kg (AP, HE, CP, šrapnel) přičemž úsťová rychlost byla 660 m/s. Při elevaci 20° byl maximální dostřel 9.050 metrů a průraznost před ústím děla na kolmém železném plátu byla 297 mm. Proti torpédovým útokům a dalším lehkým nepřátelským plavidlům bylo na palubě 22 rychlopalných děl ráže 47 mm a 5 torpédometů ráže 360 mm. Jeden z torpédometů byl umístěn na přídi, další vždy po páru na bocích plavidla těsně před a za strojovnou.


TTD - námořní dělo ráže 152 mm
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Výrobce: Anglie, Elswick
* Model zbraně: (6"/26 - 15.2 cm – QFC)
* Ráže: 152 mm
* Celková délka hlavně:
* Délka vývrtu hlavně:
* Hmotnost hlavně: 5.107 kg
* Hmotnost střely: 45,3 kg
* Hmotnost prachové náplně:
* Počáteční rychlost střely:
* Pracovní tlak:
* Životnost hlavně:
* Počet ran za minutu:
* Dostřel:

Hmotnost boční salvy:
2 x 152 mm = 90,6 kg
4 x 120 mm = 81,6 kg
Celkem: 172,2 kg


PANCÉŘOVÁNÍ
Jak už sám název typy plavidla (chráněný křižník) říká, byla loď chráněna proti nepřátelské dělostřelecké palbě. Vzhledem k zachování požadované rychlosti a mobility, měl křižník Yoshino pancéřovou palubu o síle 115 mm na šikmé části a 45 mm na vodorovné části, která pod sebou chránila všechna důležitá ústrojí plavidla, kotelny, strojovnu a muniční sklady. Děla pak chránil čelní 115 mm silný pancéřový štít, chránící obsluhu především před střepinami.
Obrázek

TTD chráněné křižníky třídy YOSHINO
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Velká Británie (Japonsko)
* Délka: 109,72 m
* Šířka: 14,17m
* Ponor: 5,18 m
* Výtlak (standardní): 4.150 t
* Výtlak (plný): 4.217 t
* Výzbroj: 2x152mm (2xI), 8x120mm (8xI), 22x47mm (22xI), 5x torpédomet ráže 360 mm
* Pancéř paluba: 45-115 mm
* Pancéř dělové věže: 115 mm (štíty děl)
* Pancéř boky:
* Výkon strojů: 11.737 kW / 15.968 k
* Rychlost: 23 uzlů (42,6 km/h)
* Posádka: 385 mužů



BOJOVÁ KARIÉRA
Krátce poté co byla Toshibo zařazena v září 1893 do služby, byla vyslána patrolovat k pobřeží Koreje. Dne 25.7.1894 pak Yoshino spolu s křižníky Akitsushima a Naniwa potkali dvě čínská plavidla, přičemž jedno z nich údajně na japonská plavidla provedlo torpédový útok. Japonci se rozhodli odpovědět dělovou palbou, kterou poškodili čínskou loď Tsi-yuen. Té se však podařilo stejně jako druhé čínské lodi před japonskou přesilou uniknout. Po vypuknutí čínsko-japonské války (1894-1895) se Toshibo zúčastnila bitvy v Žlutém moři 17.září 1894 a invaze na Taiwan v roce 1895. Dne 13.10.1895 pak provedla dělostřelecký přepad čínské pobřežní baterie v Takow (Kao-siung). Během těchto válečných operací na palubě sloužil budoucí japonský Admirál Yashiro Rokuro (*1860 – +1930) jako důstojník. Po vypuknutí rusko-japonské války (1904-1905) se Yoshino zúčastnil námořní bitvy o ruský přístav Port Artur, ale již krátce po zahájení bojů potopen při srážce s jinou japonskou lodí, pancéřovým křižníkem Kasuga. Ten svým klounem prorazil v boku nešťastné lodi obrovskou díru na úrovni strojovny a křižník se během pár minut potopil při velkých ztrátách na lidských životech. Na palubě Yoshina zahynulo dne 15.května 1904 celkem 319 námořníků. Pouhých 19 z tehdy přítomné posádky se jich zachránilo. Yoshino se potopil ve Žlutém moři na souřadnici 38°07′N 122°33′E38.117°N 122.55°E). Po této nehodě již japonské námořnictvo dále na svých plavidlech nepoužívalo klounu.



Zdroje:
Válečné lodě (2) – Vladimír Hynek a Petr Klučina – 1986
www.battleships-cruisers.co.uk
www.warshipsww2.eu
www.navweaps.com
www.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4087
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Dobrý příspěvek k mému oblíbenému tématu rusko-japonské války. O japonských lodích z tohohle období se toho zatím na palbě mnoho neobjevilo.

Pro zajímavost dodávám, že při té osudové kolizi byl vážně poškozen i pancéřový křižník Kasuga, jenž se ale podařilo dopravit do Japonska, kde byl opraven.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Japonsko“