Rakousko-Uherské námořní letectvo
Napsal: 25/5/2009, 14:46
Rakousko-Uherské námořní letectvo

Před válkou v roce 1910 se na námořním oddělení říšského ministerstva války začali zabývat otázkou vzniku samostatného námořního letectva. Ještě před tím však již roku 1909 byli do Francie vysláni tři důstojníci námořnictva, kteří zde absolvovali pilotní výcvik a získali jako první průkaz vojenského letce. Jednim z nich byl i námořní poručík Viktor Klobučar-Rukavina von Bunič. Ten se ihned po svém návratu pustil do stavby napodobeniny Blériova letadla. Původním plánem bylo ve Francii zakoupit tři vyzkoušena letadla, ale nakonec byla daná přednost letadlu vlastní konstrukce. Pro účely výcviku námořních letců byly zřízeny dvě letecké stanice, jedna na ostrově Santa Catarina v Pule a druhá v Kumboru v boce Kotorské. Velitelem letectva se stal Čech, poručík řadové lodě Václav Voseček. Druhým velitelem byl pozdější kontraadmirál Bořivoj Radoň. K dispozici bylo v těchto školách celkem 30 letadel určených pro výcvik pilotů. K vlastnímu boji bylo počítáno s 11 letouny.
Oficiální vznik rakousko-uherského námořního letectva je datován srpnem roku 1916, kdy vznikla K.u.K Seeflugwesen. Později v roce 1917 byla tato složka přejmenována na K.u.K. Seefliegerkorps. Prvními letci se stávali důstojnící, kteří prodělali letecký kurtz na polích u Wiener Neustadt, kde byla taktéž vojenská akademie Marie Terezie. Tato jednotka také jako první zkoušela vzlety přímo z paluby bitevních lodí třídy Viribus Unitis a později startovala k bojovým akcím z polních letišť umístěných v obsazené jihozápadní části Albánie (Berat, Kavaja, Tirana, Scutari a Igalo. Další polní letiště námořních letců bylo v Podgorici na území Černé Hory.
Po vypuknutí WW1 a vstupu Itálie v roce 1915 do války na straně Dohody, sloužila námořní letadla především k hlídkování a průzkumu nad nebezpečnými oblastmi a později pak i k vyhledávání nepřátelských lodí a ponorek a jejich napadání ze vzduchu. Postupně byly do výzbroje zařazovány velmi výkonné a moderní stroje domácí produkce firmy Lohner, které byly schopné vystoupat až do 2.500 metrů a nést náklad 150 kg pum. Navíc byly vyzbrojeny kulometem Schwarzlose. U pozemního technické personálu sloužila až 1/3 Čechů.
Jedním z největších leteckých es rakousko-uherského námořního letectva byl fregatní kapitán Goofried Banfield, který na konci WW1 měl na svém kontě 9 oficiálních sestřelů a dalších 15 neověřených. Kromě vysokých vyznamenání obdržel i rytířský kříž Vojenského řádu Marie Terezie. Mezi piloty měl přezdívku „Orel z Terstu“.
za WW1
Jednim z prvenství, kterého rakousko-uherští letci dosáhli, bylo potopení francouzské ponorky Foucault. Stalo se to tak, že hydroaviony L132 a L135 dne 15.září 1915 spatřily francouzskou ponorku asi 10 metrů pod hladinou a svrhly na ni dvě 50 kg a jednu 15 pumu. Blízké výbuchy poškodily ponorku natolik, že se musela vynořit. Posléze se ponorka potopila a všech 26 námořníků z její posádky včetně kapitána zachránily Lohnery, které mezitím přistály poblíž a udrželi je na svých plovácích až do příjezdu torpédovky 100M, která je vzala na svou palubu a zajistila jako válečné zajatce.
Během celé WW1 ztratilo rakousko-uherské námořní letectvo ze svých přibližně 600 strojů v přímých bojových střetech 72 letadel. Z důvodu různých poškození a nehod pak dalších 257 strojů. Po skončení WW1 si dohodové mocnosti rozdělily veškerý námořní materiál a to i včetně letadel jakožto součást válečné kořisti. Odhaduje se, že u rakousko-uherského armádního (k.u.k. Luftfahrtruppen) a námořního letectva (k.u.k. Seeflugwesen) sloužilo více než 540 letců pocházejících z Českých zemí.
Rozdělení Rakousko-Uherského námořního letectva
Flik 1 - Igalo od června - listopadu 1918
Flik 6 - Igalo od listopadu 1915 - ledna 1916
- Scutari od ledna 1916 - června 1917
- Tirana od července 1917 - června 1918
- Banja od června - července 1918
- Tirana od července - září 1918
- Podgorica od září - listopadu 1918
Flik 13 - Berat od srpna- září 1918
- Kavaja od září - října 1918
Flik 11 - od února1918
Flik 14 - od června 1918 - listopadu 1918
Flik 16 - od listopadu 1917 - října 1918
Flik 31 - od června - července 1918
Flik 36 - od června - července 1918
Flik 39 - od ledna - května 1918
Flik 45 - během dubna 1918
Flik 56 - během prosince 1917
Flik 60J - od března - září 1918
Flik 66 - od ledna 1918 - listopadu 1918
Flik 101 - během května 1918

Před válkou v roce 1910 se na námořním oddělení říšského ministerstva války začali zabývat otázkou vzniku samostatného námořního letectva. Ještě před tím však již roku 1909 byli do Francie vysláni tři důstojníci námořnictva, kteří zde absolvovali pilotní výcvik a získali jako první průkaz vojenského letce. Jednim z nich byl i námořní poručík Viktor Klobučar-Rukavina von Bunič. Ten se ihned po svém návratu pustil do stavby napodobeniny Blériova letadla. Původním plánem bylo ve Francii zakoupit tři vyzkoušena letadla, ale nakonec byla daná přednost letadlu vlastní konstrukce. Pro účely výcviku námořních letců byly zřízeny dvě letecké stanice, jedna na ostrově Santa Catarina v Pule a druhá v Kumboru v boce Kotorské. Velitelem letectva se stal Čech, poručík řadové lodě Václav Voseček. Druhým velitelem byl pozdější kontraadmirál Bořivoj Radoň. K dispozici bylo v těchto školách celkem 30 letadel určených pro výcvik pilotů. K vlastnímu boji bylo počítáno s 11 letouny.
Oficiální vznik rakousko-uherského námořního letectva je datován srpnem roku 1916, kdy vznikla K.u.K Seeflugwesen. Později v roce 1917 byla tato složka přejmenována na K.u.K. Seefliegerkorps. Prvními letci se stávali důstojnící, kteří prodělali letecký kurtz na polích u Wiener Neustadt, kde byla taktéž vojenská akademie Marie Terezie. Tato jednotka také jako první zkoušela vzlety přímo z paluby bitevních lodí třídy Viribus Unitis a později startovala k bojovým akcím z polních letišť umístěných v obsazené jihozápadní části Albánie (Berat, Kavaja, Tirana, Scutari a Igalo. Další polní letiště námořních letců bylo v Podgorici na území Černé Hory.
Po vypuknutí WW1 a vstupu Itálie v roce 1915 do války na straně Dohody, sloužila námořní letadla především k hlídkování a průzkumu nad nebezpečnými oblastmi a později pak i k vyhledávání nepřátelských lodí a ponorek a jejich napadání ze vzduchu. Postupně byly do výzbroje zařazovány velmi výkonné a moderní stroje domácí produkce firmy Lohner, které byly schopné vystoupat až do 2.500 metrů a nést náklad 150 kg pum. Navíc byly vyzbrojeny kulometem Schwarzlose. U pozemního technické personálu sloužila až 1/3 Čechů.
Jedním z největších leteckých es rakousko-uherského námořního letectva byl fregatní kapitán Goofried Banfield, který na konci WW1 měl na svém kontě 9 oficiálních sestřelů a dalších 15 neověřených. Kromě vysokých vyznamenání obdržel i rytířský kříž Vojenského řádu Marie Terezie. Mezi piloty měl přezdívku „Orel z Terstu“.
za WW1
Jednim z prvenství, kterého rakousko-uherští letci dosáhli, bylo potopení francouzské ponorky Foucault. Stalo se to tak, že hydroaviony L132 a L135 dne 15.září 1915 spatřily francouzskou ponorku asi 10 metrů pod hladinou a svrhly na ni dvě 50 kg a jednu 15 pumu. Blízké výbuchy poškodily ponorku natolik, že se musela vynořit. Posléze se ponorka potopila a všech 26 námořníků z její posádky včetně kapitána zachránily Lohnery, které mezitím přistály poblíž a udrželi je na svých plovácích až do příjezdu torpédovky 100M, která je vzala na svou palubu a zajistila jako válečné zajatce.
Během celé WW1 ztratilo rakousko-uherské námořní letectvo ze svých přibližně 600 strojů v přímých bojových střetech 72 letadel. Z důvodu různých poškození a nehod pak dalších 257 strojů. Po skončení WW1 si dohodové mocnosti rozdělily veškerý námořní materiál a to i včetně letadel jakožto součást válečné kořisti. Odhaduje se, že u rakousko-uherského armádního (k.u.k. Luftfahrtruppen) a námořního letectva (k.u.k. Seeflugwesen) sloužilo více než 540 letců pocházejících z Českých zemí.
Rozdělení Rakousko-Uherského námořního letectva
Flik 1 - Igalo od června - listopadu 1918
Flik 6 - Igalo od listopadu 1915 - ledna 1916
- Scutari od ledna 1916 - června 1917
- Tirana od července 1917 - června 1918
- Banja od června - července 1918
- Tirana od července - září 1918
- Podgorica od září - listopadu 1918
Flik 13 - Berat od srpna- září 1918
- Kavaja od září - října 1918
Flik 11 - od února1918
Flik 14 - od června 1918 - listopadu 1918
Flik 16 - od listopadu 1917 - října 1918
Flik 31 - od června - července 1918
Flik 36 - od června - července 1918
Flik 39 - od ledna - května 1918
Flik 45 - během dubna 1918
Flik 56 - během prosince 1917
Flik 60J - od března - září 1918
Flik 66 - od ledna 1918 - listopadu 1918
Flik 101 - během května 1918