Pancéřový křižník Rjurik

Moderátoři: jarl, Pátrač

Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

A kruciš! Martine, toho debila jsem ze sebe udělal já!
Samozřejmě máš pravdu. Sypu si na hlavu popel, škváru a uhlí. Budiž mi omluvou, že tak jsem zavzpomínal na své mládí částečně strávené mezi vodoznakama, katexama, kondenzama, uhlím, odkalováním a pivem, až jsem to poplet. :(
BTW jestli je uhlí mokrý nebo ne, to je kotli celkem jedno. Spíš vadí, když se do hnědouhelnýho kotle nasype uhlí černý nebo naopak.
さようなら。
radecky
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 197
Registrován: 7/11/2008, 19:25

Příspěvek od radecky »

Tuším, že se spíše používá výraz vodotrubní kotel, přičemž kýženým parametrem byla, co největší otopná plocha na co nejmenší objem. Většinou byly válcového průřezu. Jeden takový je na fotografii v knize Válečné lodě 2 od autorů Vladimír Hynek a Petr Klučina .
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Martin Hessler píše:Nějak si nedovedu představit, že by na válečnou loď (!) z konce 19. století, u který se navíc předpokládalo nasazení na Dálným Východě (a tedy občasná nutnost topit kdejakým sajrajtem včetně mokrýho uhlí neznámý kvality) instalovali tak složitej a choulostivej systém, jakej jsi popsal. Kotle, který může obyčejnej šutr každou chvíli přimět vyhasnout, by asi nebyly pro pancéřovej křižník to pravý ořechový.
Ruské lodě z Tichomořské eskadry opravdu používaly nekvalitní korejské a čínské uhlí, na rozdíl od Japonců, kteří neváhali zakoupit vysoce kvalitní uhlí cardiffské, jež při spalování vydávalo mnohem méně kouře.

Možná by stálo za úvahu, aby někdo dostatečně obeznámený nejenom s tímhle témate, ale i s celým pohonným ústrojím tehdejších lodí, o tom napsal nějaký článek, popřípadě sérii článků, jako to dělá Ikala o leteckých motorech.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 716
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Martin Hessler »

radecky:
Vodotrubní kotel (např. Belleville) funguje obráceně. Zjednodušeně řečeno, v trubkách je voda, kolem oheň. U ohňotrubého kotle (moc se nevyskytuje, ale byl tuším použit u některých starých vltavských parníků) by to mělo být naopak: v trubkách oheň (resp. žhavé plyny), kolem voda. Ale spíš než k pohonu strojů se hodí k vytápění budov s přetlakovým ústředním topením (tedy k ohřevu vody) - jeho výhodou je značná úspornost na palivo, ale neumí rychle měnit množství dodávané páry.
Odpovědět

Zpět na „Rusko“