Břetislavova dekreta(1039)
Napsal: 7/6/2009, 22:12
Břetislavova dekreta (1039)
(vyhlášeny knížetem Břetislavem roku 1039 nad hrobem sv. Vojtěcha v polském Hnězdně)
I. Vaše manželství, která až dosud měli jste jako v nevěstinci a společná mezi zvířaty, nechť napříště řídí se kanonickým řádem tak, aby manželka spokojila se jedním mužem a muž jednou ženou zákonitě před církví provdanou.
II. Kdyby manželka mužem anebo muž manželkou opovrhl a nesvár mezi nimi dospěl až k roztržce, nechci, aby ten z nich, který by se nechtěl vrátit do dřívějšího svazku zákonitě uzavřeného, podle řádu naší země jako rušitel manželství byl uveden v rabství, nýbrž spíše tísní našeho nezměnitelného příkazu, nechť je tato osoba jakákoli, budiž uvržen do vyhnanství do Uher a nebudiž nikterak dovoleno, aby se do země vracel a se vykoupil, aby nákazou jedné ovce, boží stádo ovcí se neposkvrnilo.
III. Kdyby panny, vdovy a cizoložnice byly usvědčeny, že ztratily stud a dobré jméno a porodily děti nemanželsky jest je postihnouti týmž nálezem. Neboť když mají svobodné rozhodování provdati se, proč páchají cizoložství a své plody uměle potracují, což je nejhorší hřích před Bohem?
IV.Kdyby si žena stěžovala, že svým mužem není milována slušně, nýbrž že je uchopována neslušně, budiž mezi nimi uspořádán boží soud před církví, a kdo by byl shledán vinným, nechť zaplatí knížeti povinné pokuty. Podobně o těch, o nichž se proslýchá, že zabili člověka, arcikněz ať jejich jména napíše správci příslušného hradu a správce ať je obešle k soudu, a kdyby se vzpírali, uvrhne do vězení, až buď učiní náležité pokání nebo zapírají-li, vyjde najevo žhavým železem nebo popřísežnou vodou jejich hřích či nevinna. Avšak bratrovrahy, otcovrahy, vrahy kněží a osoby upadlé v obvinění z podobných těžkých zločinů ať arcikněz označí hradskému správci nebo knížeti a tito ať je rukama přikovanýma k trupu vyvrhnou z království, aby potupně a běženecky sdíleli na zemi úděl Kaina.
V. Krčmu, která jest kořen všech špatností, odtud pocházejí krádeže, vraždy, smilstva a všechny špatnosti, kdo zřídí nebo kdo zřízenou za plat převezme: krčmář, jestliže bude postižen, ať je veden ke středu tržiště, přivázán k sloupu a mrskán pruty jak dlouho by biřic chtěl, avšak jeho věcí ať nesbírí fiskus, ať nepropadají komoře knížecí, nýbrž ať jsou pod zemí pohřbeny, aby se nikdo neposkvrnil nabytím tak prokletým. Pijáci pak, kdyby byli postiženi v krčmě, ať nevyjdou z vězení, dokud by nesložili 300 denárů pro knížecí komoru.
VI. Aby o nedělích se nekonaly trhy a o slavných svátcích, jež se slaví v naší zemi hlavně proto, aby o ostatních dnech mohli se oddávati dílu, kdyby pak někdo ve dnech výše řečených by přistižen při služebním díle, dílo samo a to, co při díle by se nalezlo, ať vezme arcikněz a viník ať zaplatí do knížecí komory 300 denárů. Podobně s těmi, kdož své mrtvé ve víře zemřelé pohřbívají na polích nebo v lesích: kdož se toho opováží, dají arciknězi vola, knížeti pak 300 denárů, mrtvý nadto ať je dopraven na křesťanský hřbitov.
Zdroje: ZLOČIN A TREST V ČESKÝCH DĚJINÁCH - Jindřich Francek - 1999
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na první pohled může působit, že tzv. stařešinský nástupnický řád českého "Achila", knížete Břetislava I. nemá co dělat na portálu s vojenskou tématikou. Ale zdání klame. Pokud si vezmeme v jaké době Břetislav I. vyrůstal, jako ne zcela legitimní potomek knížete Oldřicha a pradleny Boženy, jaká válečná léta a další pohromy postihovaly České knížectví, tak se asi nelze divit, že Břetislav I. chtěl státu vtisknout nějaká pravidla, aby se všem těmto těžkým létům dalo předejít. Ostatně Český stát na počátku 11.století byl natolik oslaben vnitřním bojem bratrů Boleslava III., Jaromíra a Oldřicha, že silný polský stát toho využil a obsadil celou Moravu. Nakonec polský král Boleslav I. Chrabrý dosadil místo Přemyslovců na Pražský Hrad alkoholika Vladivoje a po jeho úmrtí se sám ujal vlády. Vyhnání Poláků pak stálo mnoho sil a obětí na životech. A Břetislav I. si právem uvědomoval, že Poláci toho mohli docílit právě jen díky rozdrobenosti a vnitřním nesvárům v Českém knížectví.
Jelikož jeho pozice v rámci Přemyslovské dynastie nebyla natolik silná (jeho původ byl stále dosti často diskutován na tom či onom hradě), jak by si přál pro nastolení primogenitury, musel přijít s jiným návrhem a tím byl právě stařešinský nástupnický řád. To jest, že nejstarší z dynastie Přemyslovců vždy nastoupí na uvolněný trůn. Jen díky tomuto řádu se v našich dějinách neučíme o dalších desítkách bratrovražedných bitev o moc.
Ale tak zcela na 100% tato Břetislavova dekreta v pozdějších staletích přijímána Přemyslovci nebyla. Tak například v roce 1173 využil Soběslav nepřítomnosti knížete Břetislava a vytáhl z Moravy proti němu. Vojska se pak srazila v bitvě u Loděnice a znovu pak v bitvě na Bojišti u Prahy. Poté pro změnu kníže v roce 1185 vtrhl na Moravu a bojoval zde v bitvě u Moravských Loděnic proti moravským Přemyslovcům.
Nebo již dříve v roce 1142 se odehrál pokus o svržení knížete Vladislava II. moravskými údělnými knížaty, jejichž vojska se střetla v bitvě u Vysoké a poté u Prahy. Za obléhání Prahy Moravany pak byl Pražský Hrad silně poničen a z části vypálen. Bylo to jedno z nejtěších obléhání Pražské Hradu v jeho dějinách.
Když se vrátím na začátek. Tato dekreta jasně stanovila pravidla nástupnictví a co nejvíce eliminovala vnitřní boje a rozepře o nástupnictví. Stát tak zbytečně v bratrovražedných bojích nepřicházel o svou bojovou sílu a mohl se tak úspěšně bránit proti nepřátelským státům vně svých hranic. Tím byla zaručena celistvost Českého knížectví a jeho stabilní pozice v rámci Svaté Říše Římské a Evropy celkově. Z tohoto hlediska se jadnalo o dokument klíčové úlohy jak politické, tak i vojenské.
(vyhlášeny knížetem Břetislavem roku 1039 nad hrobem sv. Vojtěcha v polském Hnězdně)
I. Vaše manželství, která až dosud měli jste jako v nevěstinci a společná mezi zvířaty, nechť napříště řídí se kanonickým řádem tak, aby manželka spokojila se jedním mužem a muž jednou ženou zákonitě před církví provdanou.
II. Kdyby manželka mužem anebo muž manželkou opovrhl a nesvár mezi nimi dospěl až k roztržce, nechci, aby ten z nich, který by se nechtěl vrátit do dřívějšího svazku zákonitě uzavřeného, podle řádu naší země jako rušitel manželství byl uveden v rabství, nýbrž spíše tísní našeho nezměnitelného příkazu, nechť je tato osoba jakákoli, budiž uvržen do vyhnanství do Uher a nebudiž nikterak dovoleno, aby se do země vracel a se vykoupil, aby nákazou jedné ovce, boží stádo ovcí se neposkvrnilo.
III. Kdyby panny, vdovy a cizoložnice byly usvědčeny, že ztratily stud a dobré jméno a porodily děti nemanželsky jest je postihnouti týmž nálezem. Neboť když mají svobodné rozhodování provdati se, proč páchají cizoložství a své plody uměle potracují, což je nejhorší hřích před Bohem?
IV.Kdyby si žena stěžovala, že svým mužem není milována slušně, nýbrž že je uchopována neslušně, budiž mezi nimi uspořádán boží soud před církví, a kdo by byl shledán vinným, nechť zaplatí knížeti povinné pokuty. Podobně o těch, o nichž se proslýchá, že zabili člověka, arcikněz ať jejich jména napíše správci příslušného hradu a správce ať je obešle k soudu, a kdyby se vzpírali, uvrhne do vězení, až buď učiní náležité pokání nebo zapírají-li, vyjde najevo žhavým železem nebo popřísežnou vodou jejich hřích či nevinna. Avšak bratrovrahy, otcovrahy, vrahy kněží a osoby upadlé v obvinění z podobných těžkých zločinů ať arcikněz označí hradskému správci nebo knížeti a tito ať je rukama přikovanýma k trupu vyvrhnou z království, aby potupně a běženecky sdíleli na zemi úděl Kaina.
V. Krčmu, která jest kořen všech špatností, odtud pocházejí krádeže, vraždy, smilstva a všechny špatnosti, kdo zřídí nebo kdo zřízenou za plat převezme: krčmář, jestliže bude postižen, ať je veden ke středu tržiště, přivázán k sloupu a mrskán pruty jak dlouho by biřic chtěl, avšak jeho věcí ať nesbírí fiskus, ať nepropadají komoře knížecí, nýbrž ať jsou pod zemí pohřbeny, aby se nikdo neposkvrnil nabytím tak prokletým. Pijáci pak, kdyby byli postiženi v krčmě, ať nevyjdou z vězení, dokud by nesložili 300 denárů pro knížecí komoru.
VI. Aby o nedělích se nekonaly trhy a o slavných svátcích, jež se slaví v naší zemi hlavně proto, aby o ostatních dnech mohli se oddávati dílu, kdyby pak někdo ve dnech výše řečených by přistižen při služebním díle, dílo samo a to, co při díle by se nalezlo, ať vezme arcikněz a viník ať zaplatí do knížecí komory 300 denárů. Podobně s těmi, kdož své mrtvé ve víře zemřelé pohřbívají na polích nebo v lesích: kdož se toho opováží, dají arciknězi vola, knížeti pak 300 denárů, mrtvý nadto ať je dopraven na křesťanský hřbitov.
Zdroje: ZLOČIN A TREST V ČESKÝCH DĚJINÁCH - Jindřich Francek - 1999
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na první pohled může působit, že tzv. stařešinský nástupnický řád českého "Achila", knížete Břetislava I. nemá co dělat na portálu s vojenskou tématikou. Ale zdání klame. Pokud si vezmeme v jaké době Břetislav I. vyrůstal, jako ne zcela legitimní potomek knížete Oldřicha a pradleny Boženy, jaká válečná léta a další pohromy postihovaly České knížectví, tak se asi nelze divit, že Břetislav I. chtěl státu vtisknout nějaká pravidla, aby se všem těmto těžkým létům dalo předejít. Ostatně Český stát na počátku 11.století byl natolik oslaben vnitřním bojem bratrů Boleslava III., Jaromíra a Oldřicha, že silný polský stát toho využil a obsadil celou Moravu. Nakonec polský král Boleslav I. Chrabrý dosadil místo Přemyslovců na Pražský Hrad alkoholika Vladivoje a po jeho úmrtí se sám ujal vlády. Vyhnání Poláků pak stálo mnoho sil a obětí na životech. A Břetislav I. si právem uvědomoval, že Poláci toho mohli docílit právě jen díky rozdrobenosti a vnitřním nesvárům v Českém knížectví.
Jelikož jeho pozice v rámci Přemyslovské dynastie nebyla natolik silná (jeho původ byl stále dosti často diskutován na tom či onom hradě), jak by si přál pro nastolení primogenitury, musel přijít s jiným návrhem a tím byl právě stařešinský nástupnický řád. To jest, že nejstarší z dynastie Přemyslovců vždy nastoupí na uvolněný trůn. Jen díky tomuto řádu se v našich dějinách neučíme o dalších desítkách bratrovražedných bitev o moc.
Ale tak zcela na 100% tato Břetislavova dekreta v pozdějších staletích přijímána Přemyslovci nebyla. Tak například v roce 1173 využil Soběslav nepřítomnosti knížete Břetislava a vytáhl z Moravy proti němu. Vojska se pak srazila v bitvě u Loděnice a znovu pak v bitvě na Bojišti u Prahy. Poté pro změnu kníže v roce 1185 vtrhl na Moravu a bojoval zde v bitvě u Moravských Loděnic proti moravským Přemyslovcům.
Nebo již dříve v roce 1142 se odehrál pokus o svržení knížete Vladislava II. moravskými údělnými knížaty, jejichž vojska se střetla v bitvě u Vysoké a poté u Prahy. Za obléhání Prahy Moravany pak byl Pražský Hrad silně poničen a z části vypálen. Bylo to jedno z nejtěších obléhání Pražské Hradu v jeho dějinách.
Když se vrátím na začátek. Tato dekreta jasně stanovila pravidla nástupnictví a co nejvíce eliminovala vnitřní boje a rozepře o nástupnictví. Stát tak zbytečně v bratrovražedných bojích nepřicházel o svou bojovou sílu a mohl se tak úspěšně bránit proti nepřátelským státům vně svých hranic. Tím byla zaručena celistvost Českého knížectví a jeho stabilní pozice v rámci Svaté Říše Římské a Evropy celkově. Z tohoto hlediska se jadnalo o dokument klíčové úlohy jak politické, tak i vojenské.