a) systém Bristol
Letecký motor, zážehový, zdvihový objem 7200 cm3, výkon 125 ks/2200 ot. Schéma motoru máš na dalším obrázku.
Byl vyvíjen koncem 30-tých let, zkoušen pouze experimentálně. Měl celkem 9 válců, které byly uloženy rovnoběžně s klikovou hřídelí. Lineární pohyb válců byl přednášen na rotační pohyb klikového hřídele pomocí zvláštní desky (uprostřed), která byly uložena v závěsu. Na další fotce máš samotný motor.
Nic víc o něm nevím, na internetu ani v jiných zdrojích než 1) jsem o něm již nic dalšího nenašel.
b) systém Dyna-Cam
Letecký motor, vyvíjený od roku 1936 až do současné doby. Nevím o tom, že byl se někdy sériově vyráběl, celkem se údajně postavilo asi 30 motorů v letech 1950-1957. Z těchto celkem 7 motorů dostalo certifikaci k použití. Vynálezcem a konstruktérem motoru byl dr. Hermann z americké firmy Studebaker.
Princip vidíš na horních obrázcích. Opět jsou válce uloženy rovnoběžně s klikovou a pohyb je přenášen přes „dyna“ kotouč (to je to uprostřed). Písty se ve válcích pootáčejí. Funkční plocha pístů je na obou stranách. Motor se (údajně) stále vyvíjí, takže bližší podrobnosti zkus najít zde:
http://www.axialvectorengine.com
c) systém Brzeski
Opět letecký motor, vývoj v letech 1927-1929. Konstruktér byl Ing. H. Brzeski. Byl to 5-ti válec (asi, nevím jistě). Byl vzduchem chlazený, konstrukčně podobný jako výše, tedy válce rovnoběžně s klikovou hřídelí.
Obrázek jsem žádný nenašel, odkazy na internetu také ne. Jeden exponát by měl být vystaven ve Varšavském muzeu techniky. Celkem se vyrobili dva motory, jeden se pokusně zkoušel na letadle. Údajně se neprosadili pro velké problémy s chlazením. K mechanice nic dalšího nevím, mělo to fungovat podobně, jako výše popsaný Bristol, ale měl zároveň rotovat i celý blok s válci. Výkon měl 125 ks a druhý 137 ks při 1200 ot., další údaje nemám.
Jinak blíže nevím, musíš se na něho zajet podívat do Varšavy.
d) lineární spalovací motor
Naše domácí záležitost ze současné doby. Veškeré bližší údaje s obrázky a popisem najdeš zde:
http://www.lceproject.org/
e) motory s variabilním kompresním poměrem
Tyto jsou klasické, tedy řadové (vidlicové), ale mají zvláštní mechanismy pro změny kompresního poměru. Blíže např. zde:
http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/do ... 2_VCJB.pdf
nebo na Google.
f) motory do H
Kromě známého leteckého motoru motoru Napier Sabre se objevil ještě na BRM H16 a možná i jinde, ale znám pouze tyto dva.
http://www.simracing.cz/index.php?page=press&id=545
http://members.madasafish.com/~d_hodgki ... -e-H16.htm
g) motory s protiběžnými písty
Viz. zdejší článek o Jumo 205.
Další již mě nenapadají, kdybych si ještě na něco vzpomněl, tak napíšu. Jinak zde týden nebudu, takže s případnými otázkami až příští víkend.
Zdroje:
Letectví a kosmonautika, ročník 1982
Internet