Sopwith Baby
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Sopwith Baby
Sopwith Baby
Britský hydroplán WW1
nasazeno 1915 – 1918
VÝVOJ
Jednalo se jednomístný hydroplán, který používala Britská Royal Naval Air Service (RNAS). Vývojově vycházel tento letoun ze svého předchůdce Sopwithu Tabloid a již v dubnu 1914 vyhrál mezinárodní Schneiderův pohár v Monaku (což byl rychlostní závod hydroplánů). Přesto o něj příslušná místa projevila zájem až v době války v roce 1915. To už totiž průběh války ukázal důležitost a potřebu letounů a i jejich speciálních variant, tedy i námořní verze s plováky. Oficiální objednávka na první sériové stroje obdržel výrobce Sopwith Aviation Company v lednu 1915 a první stroj byl zalétán v září 1915. Jelikož byl stroj vcelku dobře propracován, což i ukázalo vítězství na výše uvedené soutěži, nijak zvlášť se tedy od soutěžní verze sériový model nelišil. O výrobu celkem cca 700 strojů se postaraly firmy Sopwith (236 ks), Blackburn (186 ks), Fairey (50 ks) a Parnall (130 ks). Podle výrobce se lišil o název stroje, takže Sopwith vyráběl verzi Schneider a Baby, Blackburn model Baby, Fairey a Parnall vyráběli model Hamble Baby. Licence byla předána i do spřátelené Itálie, kde se hydroplány vyráběly u SA Aeronautica Gio Ansaldo v Turíně. Kromě domovské Velké Británie sloužil Sopwith Baby za války a po ní také v letectvu Kanady, USA, Francie, Chile, Řecka a Norska. Posledně jmenované Norsko také postavilo pár strojů jakožto náhradu za během služby zničené stroje. Několik hydroplánu zde vydrželo sloužit až do roku 1930 což svědčí o úspěšnosti koncepce. Jako zajímavost musím uvést, že několik z těchto Sopwith Baby hydroplánů využil při svých četných polárních expedicích Roald Amundsen (první pokořitel Jižního pólu).
Sopwith Baby 20.dubna 1914 v Monaku, vítěz Schneiderova poháru
Hydroplán byl poháněn vzduchem chlazeným čtyřdobým rotačním hvězdicovým motorem Clerget 9Z (devítiválec). Výkon motoru byl 110 k (82 kW) a dokázal stroji udělit maximální rychlost 162 km/h (u hladiny moře), což na rok 1915 nebyl vůbec špatný výkon. Některé stroje byly vybaveny motorem Clerget Type 9B o výkonu 96 kW (130 k) a 1.250 otáčkách za minutu. Hmotnost motoru byla 173 kg
Stroj byl vybaven jedním kulometem Lewis ráže 7,7 mm a dvěma pumama o hmotnosti 28 kg každá. U pozdějších modelů byl přidán další kulomet. Hydroplán tak měl v pozdějších letech jeden synchronizovaný kulomet nad motorem a další na horním křídle.
BOJOVÉ NASAZENÍ
Primárně byl hydroplán používán jako stíhací a bombardovací letoun, který operoval z nosičů hydroplánů nebo i z křižníků (kde byl za pomoci jeřábu vykládán a nakládán na vodní hladinu). Někdy byl používán i na menších plavidlech jako trawlerech a minonoskách. Dokonce se uvažovalo o jeho použití na ponorkách, kde by mohl působit v roli průzkumného stroje, vyhledávajícího nepřátelské ponorky a plavidla. Hlavním úkolem pak pro Sopwith Baby byla likvidace německých vzducholodí co nejdál od domácích ostrovů, tedy na moři. Za tímto účelem byl vyzbrojen kulometem a 2 bombama o hmotnosti 28 kg.
plovák
TTD - Sopwith Baby
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 7,82 m
* Délka: 7,01 m
* Výška: 3,05 m
* Nosná plocha: 22,30 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 557 kg
* Vzletová hmotnost: 779 kg
* Maximální rychlost: 162 km/h (u hladiny moře)
* Výzbroj: 1x kulomet Lewis ráže 7,7 mm, 2x 28 kg puma
* Dostup: 3.050 m
* Stoupavost: 1,45 m/s
* Vytrvalost: 2 h 15 min
* Motor / Výkon: Clerget 9Z / 110 k (82 kW)
* Vyrobeno kusů: cca 700 ks
* Uživatelé: Velká Británie, Francie, Kanada, USA, Chile, Itálie, Norsko, Řecko, Austrálie (pouze 1 stroj, který operoval z paluby křižníku HMAS Brisbane)
Zdroje:
Vojenská letadla – Václav Němeček – 1989
www.militaryfactory.com
http://sopwith-baby.com
www.theaerodrome.com
www.flugzeuginfo.net
www.wikipedia.org
Britský hydroplán WW1
nasazeno 1915 – 1918
VÝVOJ
Jednalo se jednomístný hydroplán, který používala Britská Royal Naval Air Service (RNAS). Vývojově vycházel tento letoun ze svého předchůdce Sopwithu Tabloid a již v dubnu 1914 vyhrál mezinárodní Schneiderův pohár v Monaku (což byl rychlostní závod hydroplánů). Přesto o něj příslušná místa projevila zájem až v době války v roce 1915. To už totiž průběh války ukázal důležitost a potřebu letounů a i jejich speciálních variant, tedy i námořní verze s plováky. Oficiální objednávka na první sériové stroje obdržel výrobce Sopwith Aviation Company v lednu 1915 a první stroj byl zalétán v září 1915. Jelikož byl stroj vcelku dobře propracován, což i ukázalo vítězství na výše uvedené soutěži, nijak zvlášť se tedy od soutěžní verze sériový model nelišil. O výrobu celkem cca 700 strojů se postaraly firmy Sopwith (236 ks), Blackburn (186 ks), Fairey (50 ks) a Parnall (130 ks). Podle výrobce se lišil o název stroje, takže Sopwith vyráběl verzi Schneider a Baby, Blackburn model Baby, Fairey a Parnall vyráběli model Hamble Baby. Licence byla předána i do spřátelené Itálie, kde se hydroplány vyráběly u SA Aeronautica Gio Ansaldo v Turíně. Kromě domovské Velké Británie sloužil Sopwith Baby za války a po ní také v letectvu Kanady, USA, Francie, Chile, Řecka a Norska. Posledně jmenované Norsko také postavilo pár strojů jakožto náhradu za během služby zničené stroje. Několik hydroplánu zde vydrželo sloužit až do roku 1930 což svědčí o úspěšnosti koncepce. Jako zajímavost musím uvést, že několik z těchto Sopwith Baby hydroplánů využil při svých četných polárních expedicích Roald Amundsen (první pokořitel Jižního pólu).
Sopwith Baby 20.dubna 1914 v Monaku, vítěz Schneiderova poháru
Hydroplán byl poháněn vzduchem chlazeným čtyřdobým rotačním hvězdicovým motorem Clerget 9Z (devítiválec). Výkon motoru byl 110 k (82 kW) a dokázal stroji udělit maximální rychlost 162 km/h (u hladiny moře), což na rok 1915 nebyl vůbec špatný výkon. Některé stroje byly vybaveny motorem Clerget Type 9B o výkonu 96 kW (130 k) a 1.250 otáčkách za minutu. Hmotnost motoru byla 173 kg
Stroj byl vybaven jedním kulometem Lewis ráže 7,7 mm a dvěma pumama o hmotnosti 28 kg každá. U pozdějších modelů byl přidán další kulomet. Hydroplán tak měl v pozdějších letech jeden synchronizovaný kulomet nad motorem a další na horním křídle.
BOJOVÉ NASAZENÍ
Primárně byl hydroplán používán jako stíhací a bombardovací letoun, který operoval z nosičů hydroplánů nebo i z křižníků (kde byl za pomoci jeřábu vykládán a nakládán na vodní hladinu). Někdy byl používán i na menších plavidlech jako trawlerech a minonoskách. Dokonce se uvažovalo o jeho použití na ponorkách, kde by mohl působit v roli průzkumného stroje, vyhledávajícího nepřátelské ponorky a plavidla. Hlavním úkolem pak pro Sopwith Baby byla likvidace německých vzducholodí co nejdál od domácích ostrovů, tedy na moři. Za tímto účelem byl vyzbrojen kulometem a 2 bombama o hmotnosti 28 kg.
plovák
TTD - Sopwith Baby
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 7,82 m
* Délka: 7,01 m
* Výška: 3,05 m
* Nosná plocha: 22,30 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 557 kg
* Vzletová hmotnost: 779 kg
* Maximální rychlost: 162 km/h (u hladiny moře)
* Výzbroj: 1x kulomet Lewis ráže 7,7 mm, 2x 28 kg puma
* Dostup: 3.050 m
* Stoupavost: 1,45 m/s
* Vytrvalost: 2 h 15 min
* Motor / Výkon: Clerget 9Z / 110 k (82 kW)
* Vyrobeno kusů: cca 700 ks
* Uživatelé: Velká Británie, Francie, Kanada, USA, Chile, Itálie, Norsko, Řecko, Austrálie (pouze 1 stroj, který operoval z paluby křižníku HMAS Brisbane)
Zdroje:
Vojenská letadla – Václav Němeček – 1989
www.militaryfactory.com
http://sopwith-baby.com
www.theaerodrome.com
www.flugzeuginfo.net
www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 9/7/2009, 10:25, celkem upraveno 2 x.
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Proč ne? Angličani udělali hydroplánama pár náletů na pozemní základny zeppelinů. Z pozemních letišť na ně nedoletěli, tak to holt museli oddřít námořníci. Lodě připluly k pobřeží, za rozbřesku odstartovaly hydroplány, na oběd byly zpátky a všichni šupem domů, než se objeví admirál Hipper s bitevníma loďma. Na podrobnosti si už moc nevzpomínám, jen bezpečně vím, že pár takových akcí popsal Rolf Marben v knížce Zeppeliny útočí.cover72 píše:Bombardovat vzducholodě?
さようなら。
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Kromě bombardování základen vzducholodí se zkoušelo bombardovat Zeppeliny i při letu. Šlo o to dostat se nad vzducholoď a pak na ní hodit bomby. Když už nic jiného, tak to do Zeppelina udělalo aspoň menší dírku:-) a netrefit takový cíl...to se snad ani nedalo. Háček ovšem byl v tom dostupu, který ale ani u Zeppelinu na začátku války nebyl nijak velký. Až později se na vzducholodě začali používat zápané střely, což byla pro ně pohroma a odsunula jejich operační lety na noční směnu:-)
Nebezpečí tlakové vlny z výbuchu se moc obávat nemusel, vodík byl ve vzducholodíc umístěn v samostatných odílech a pod (relativně) malým tlakem. Zásah zápalnou pumou způsoval "pouze" vzplanutí nosného plynu, narozdí od útoku kulometem měl hlavně sílu na zapálení i více oddílů najedou! Někteří štaštní námořníci ze vzducholodí, (patřil do stavu Něm. námořnictva) přežll útok kulometem tak, že se jim podařilo uhasit požár vypuštěním vodíku z oddílu např. při dešti.
Deset kilo fosforu byla ale při zásahu jistota.
Tolik základní idea, konkrétně to asi žádná sláva nebyla a úspěšnost se poněkud zvedla až s použitím raket.
PS: Opravdu "pouze prudce vzplane", dle CSN skup. G odskoušeno před Lety, pubescentním svářečem...
(odesláno pozdě )
Deset kilo fosforu byla ale při zásahu jistota.
Tolik základní idea, konkrétně to asi žádná sláva nebyla a úspěšnost se poněkud zvedla až s použitím raket.
PS: Opravdu "pouze prudce vzplane", dle CSN skup. G odskoušeno před Lety, pubescentním svářečem...
(odesláno pozdě )
Naposledy upravil(a) Collombo dne 22/6/2009, 12:56, celkem upraveno 1 x.
In hoc signo vinces.
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Tím bylo asi myšleno nad baloném, potažmo vzducholodí, protože zášleh plamenů by asi spálil potah křídel. A když si opět vybavím jak hořel Hindenburg, tak plameny šlehaly do výšky několika desítek metrů.cover72 píše:Mňo, já jen že v Bigglesovi ho jakožto nováčka varovali při sestřelování pozorovacích balonů, aby se nevynacházel příliš blízko, jinak ho to "smete z oblohy". A protože W.E. Johns měl za velké války hafo operačních letů, tak bych mu docela věřil...
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
- Destroyman
- Kapitán
- Příspěvky: 1288
- Registrován: 25/6/2008, 08:35
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sopwith Baby
Mno, nejenže se uvažovalo, ale v dubnu 1916 byla dokonce dvěma kousky vybavena ponorka E-22 a měla se s nimi zapojit do bojů proti Zepelínům nad Severním mořem. Bohužel letadélka ležela volně na palubě, a kdyby se ponorka musela potopit, byla by v čudu. Ukázalo se, že to nebylo zrovna dvakrát moudré. E-22 díky vyčuhujícím hydroplánkům lépe spatřila a 25. dubna 1916 potopila německá ponorka UB-18. Další pokusy s nošením hydroplánů na ponorkách Royal Navy už nedělala, Němci se nedostali z fáze úvah.kacermiroslav píše:Dokonce se uvažovalo o jeho použití na ponorkách, kde by mohl působit v roli průzkumného stroje, vyhledávajícího nepřátelské ponorky a plavidla.
Každopádně E-22 historické prvenství nikdo nevezme, stala se průkopnicí a předchůdkyní takových monster jako byla francouzská Surcouf. A Japonci, ti byli hydroplány přímo posedlí - za WW2 měli několik desítek ponorek-nosičů hydroplánů. Ale o tom někdy jindy. A možná už brzy.
さようなら。
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1876
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
vodouch píše:Pro kacermiroslav:
Němeček zmiňuje "výbušné šipky konstrukce Ranken".
Všichni víme, že plyn exploduje až při smísení se vzduchem. Pokud nedojde ke vzniku směsi, odhořívá plyn v místě styku se vzduchem. Jak bylo uvedeno, Hindenburg taky nevybuchl.
http://tn.nova.cz/magazin/historie/akce ... holod.html
http://tn.nova.cz/magazin/historie/tech ... ipkou.html
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.