Italské bitevní lodě třídy Regina Margherita

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4085
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Italské bitevní lodě třídy Regina Margherita

Příspěvek od jarl »

Italské bitevní lodě třídy Regina Margherita
Obrázek
Italské válečné loďstvo vzniklo roku 1860 sloučením námořních sil Neapolska, Sardinie a Toskánska. Od roku 1861 neslo název Italské královské loďstvo (Regina Marina Italiana) a již brzy po svém vzniku začalo provozovat silné jednotky, díky čemuž se rychle vyšvihlo mezi námořní mocnosti. Mezi jeho největší rivaly patřily po dlouhá desetiletí flotily Rakousko-Uherska, Francie a Velké Británie, které se rovněž aktivně angažovaly ve Středozemním moři. Italské námořnictvo nemá právě nejlepší pověst, jelikož jeho bojové vystoupení ve všech válečných konfliktech vyznělo vždy velice rozpačitě. Přesto vždy patřilo mezi opravdové námořní velmoci a jeho početná flotila se skládala z některých pozoruhodných jednotek, jež se právem těšily všeobecné pozornosti a zajistily italským konstruktérům respekt svých zahraničních kolegů. Mezi nejzdařilejší můžeme pokládat dvojici bitevních lodí, o nichž pojednává tento článek.

Tato plavidla vyprojektoval uznávaný italský konstruktér Benedetto Brin a stala se poslednímy loděmi, na jejichž konstrukci se podílel. Podle jeho představy měly nové bitevní lodě nést silnou výzbroj a dosahovat vysoké rychlostí, což mělo být vykoupeno slabším pancéřováním. Ještě dříve nežli mohl být tento projekt schválen, Brin zemřel, a jedna z chystaných lodí poté nesla jeho jméno. Osiřelého projektu se chopil inženýr Ruggero Alfredo Micheli, jenž mu dal konečnou podobu, která se od Brinovy koncepce lišila zejména změnou výzbroje a posíleným pancéřováním.

Obrázek
Benedetto Brin

Bitevní loď REGINA MARGHERITA byla založena v královské loděnici v La Spezia dne 20.11.1898, na vodu byla spuštěna 30.5.1901 a do služby vstoupila 14.4.1904. BENEDETTO BRIN vznikal v královské loděnici v Castellammare, kde jej založili 30.1.1899, na vodu byl spuštěn 7.11.1901 a sloužil od 1.9.1905. Doba jejich realizace byla na italské poměry docela rychlá, vždyť například bitevní loď SARDEGNA se stavěla skoro 10 let, ovšem v Británii tehdy vznikaly nové bitevní lodě nepoměrně rychleji.

Obrázek

Obě jednotky měly délku mezi svislicemi 130 m a délka maximální činila 138,6 m. Šířka byla 23,8 m a ponor byl 8,8 m (BENEDETO BRIN 9 m) Standardní výtlak dosahoval 13 215 tun (BENEDETTO BRIN 13 320) a plný potom 14 093 tun (BENEDETTO BRIN 14 737). Vzhled těchto bitevních lodí byl velmi elegantní; měly vysoké boky, a ve středolodí se vypínala mohutná nástavba, ve které bylo umístěno střední dělostřelectvo. Nesly dva stožáry opatřené marsy, lodními jeřáby sloužícími k manipulaci s lodními čluny a světlomety. Každá z těchto lodí měla tři komíny, jenž umožňovaly jejich rozpoznávání na větší vzdálenost, jelikož REGINA MARGHERITA je měla o něco vyšší nežli sesterské plavidlo.

Základem jejich pancéřové ochrany byla citadela ležící uprostřed lodního trupu, což byla specialita italské konstrukční školy. Věřilo se, že tato nejsilněji obrněná střední část, jež byla od prostorů na přídí a zádi oddělena pancéřovými přepážkami, odolá palbě nepřátelského dělostřelectva a udrží plavidlo nad hladinou, i v případě zatopení zbytku lodě. Těžko říci, zda tato víra byla oprávněná, protože žádná italská bitevní loď z tohoto období se nikdy neutkala v dělostřeleckém souboji se srovnatelným protivníkem, ale rozhodně byla pasivní ochrana, díky tomuto konstrukčnímu prvku, lepší nežli se běžně uvádí. Pancíře zhotovila italská ocelárna v Terni, podle Harveyova postupu a jejich celková hmotnost dosahovala 2927 tun. Boční pás byl vysoký 3,2 m se táhl po celé délce. Ve středolodí měl sílu 152 mm a na přídi a zádi se zeslaboval na 100 mm.

Nad hlavním pancéřovým pásem se nacházel ještě jeden, tentokráte pouze ve středolodí, který byl silný 150 mm. Příčné přepážky měly tloušťku 200 mm. Věže hlavních děl chránil 203 mm pancíř, stejně jako jejich barbety. Velitelská věž byla obrněna 305 mm vrstvou pancíře (jinde se uvádí 150 mm) a kasematy středního dělostřelectva 150 mm. Tyto jednotky měly dvě pancéřové paluby. Horní, táhnoucí se po celé délce lodi, mající tloušťku pouze 40 mm a spodní, jež kryla pouze středolodí a měla na vodorovné části sílu 80 mm, zatímco její skosené segmenty se pod čarou ponoru napojovaly na lodní boky a měly sílu 150 mm. K větší ochraně plavidel třídy REGINA MARGHERITA měly přispívat i protitorpédové stěny a uhelné jámy.

Obrázek
Schéma pancéřování

Podle Brinova projektu měly mít tyto jednotky silnou výzbroj, tvořenou dvěma děly ráže 305mm a dvanácti kalibru 203 mm. Jeho nástupce ovšem zdvojnásobil počet primárních zbraní a přidal i děla obvyklého kalibru 152 mm, což si vynutilo snížení počtu 203 mm kanónů. V konečné verzi nesla obě plavidla celkem čtyři děla ráže 305 mm, s délkou hlavně 40 ráží, jejichž granáty měly hmotnost 417 kg. Tato děla byla umístěna ve dvou otočných věžích a jejich palebný odměr dosahoval 300 stupňů. Kadence činila přibližně jeden výstřel za minutu a dostřel při elevaci 20 stupňů byl 20 000 m.

Sekundární výzbroj tvořila čtveřice kanonů kalibru 203 mm, umístěných po jednom ve čtyřech otočných stanovištích, které stály vždy dvě na každém boku. Tato děla měla délku hlavně 40 ráží, palebný odměr 135 stupňů a jejich protipancéřové projektily vážily 113 kg. Dále nesly obě jednotky ještě celkem dvanáct středních děl ráže 152 mm, o délce hlavně 40 ráží, umístěných v kasematách na bocích plavidel. Tato děla měla palebný odměr 125 stupňů a střílela granáty o hmotnosti 45,4 kg. Celková hmotnost boční salvy tvořené čtyřmi 305 mm, dvěma 203 mm a šesti 152 kanóny činila zhruba 2000 kg. Na ochranu proti torpédovým plavidlům nesly ještě dvacet děl ráže 76 mm, dvě 47 mm a dvě 37 mm. Dělovou výzbroj doplňovaly dva kulomety Maxim a čtveřice torpédometů o průměru 450 mm. Pravděpodobně se jednalo o typ torpéd označovaný jako A 110 zavedený do výzbroje v roce 1898. Tato torpéda měla bojovou hlavici o hmotnosti 110 kg a při rychlosti 34 uzlů měla dosah 800 m, který při rychlosti 24 uzlů narostl na 2000 m.

U italských lodí byla velmi důležitá rychlost, čemuž musel odpovídat i potřebný výkon pohonné soustavy. Obě lodi měly dva vertikální čtyřválcové trojčité stroje. Pro REGINU MARGHERITU byly od firmy Ansaldo a páru pro ně dodávalo 28 kotlů Niclausse, zatímco BENEDETTO BRIN měl stroje systému Hawthorn a kotle Belleville. Výkon strojů byl 21 790 koňských sil (BENEDETTO BRIN 20 475) a rychlost činila něco přes 20 uzlů. Běžně vezená zásoba uhlí byla 1000 tun a maximální 2000 tun. Doplavba mohla dosahovat až 10 000 námořních mil při rychlosti 10 uzlů.

Bitevní lodě této třídy byly vydařené a jejich jedinými slabinami bylo slabší pancéřování a určité potíže se stabilitou. Předpokládalo se, že tyto lodě budou moci být nasazovány po celém Středozemním moři a v případě, že narazí na silnějšího nepřítele, využijí své rychlosti a odpoutají se z boje. V době kdy vstupovaly do služby převyšovaly všechny své francouzské protějšky (o rakousko-uherských to platí dvojnásob) a překonávaly je pouze britské bitevní lodě třídy KING EDWARD VII, nesoucí kromě standardních děl ráže 305 mm i čtyři kanóny kalibru 234 mm, které však byly o něco pomalejší. Bohužel bojovou hodnotu italských obrněnců brzy znehodnotila skutečnost, že vstoupily do služby právě v době, kdy probíhala rusko-japonská válka, jež měla zásadní vliv na další vývoj lodního stavitelství. Již brzy po skončení tohoto konfliktu začaly vznikat takzvané semidreadnoughty, dreadnoughty a bitevní křižníky, které už pro tyto jednotky představovaly nepřekonatelné soupeře.

Obrázek

Historie služby a bojové nasazení:
Obě lodě sloužily především ve Středozemním moři, které bylo hlavní operační oblastí italského námořnictva. První příležitost k boji dostaly v letech 1911-1912, kdy Itálie bojovala s Tureckem o území ležící v dnešní Libyi. V této válce italské loďstvo doprovázelo vojenské transporty do severní Afriky, ostřelovalo Tripolis a později i Dardanely, ale popisované jednotky se žádných významějších operací neúčastnily.

Mnohem těžší úloha čekala na italské loďstvo během první světové války, na jejímž počáktu byly obě jednotky dislokovány v Tarantu a veleli jim kapitáni Rambo (REGINA MARGHERITA) a Forni (BENEDETTO BRIN). Itálie se však do tohoto konfliktu zapoojila teprve v květnu 1915 a tehdy byly obě popisované bitevní lodě součástí II. eskadry umístěné v Brindisi, jíž velel viceadmirál E. Presbitero, který svou vlajku vztyčil na obrněnci BENEDETTO BRIN. Obě jednotky sice na moře příliš nevyplouvaly, přesto se však ani jedna nedočkala konce války. REGINA MARGRERITA byla potopena poblíž albánského přístavu Valona, dne 11.12.1916 po najetí na dvě miny nakladené německou ponorkou UC 14, což si vyžádalo smrt 275 námořníků.

BENEDETTO BRIN byl potopen 27.9.1915 v Brindisi po explozi v muničních komorách, přičemž zemřelo 456 italských námořníků včetně kontraadmirála de Cervina a dalších 140 utrpělo nejrůznější zranění. Dodnes nejsou známé příčiny výbuchu, ale mohlo se jednat o výsledek činnosti rakousko-uherských sabotérů, kteří do muničního skladiště umístili časovanou nálož. Ovšem nelze ani vyloučit, že osudový výbuch vznikl samovolně. Vzhledem ke skutečnosti, že k podobné události došlo i o rok později, kdy vylétla do vzduchu bitevní loď LEONARDO DA VINCI, je pravděpodobnější první možnost.

Obrázek
Potopený Benedetto Brin

Technické parametry:
Délka: 138,6 m.
Šířka: 23,8 m.
Ponor: 8,8m (BENEDETTO BRIN 9 m).
Výtlak: REGINA MARGHERITA 13 215 tun, BENEDETTO BRIN 11 320 tun.
Rychlost: REGINA MARGHERITA 20,2 uzle, BENEDETTO BRIN 20,4 uzle.
Výkon strojů: 21 790 koní (BENEDETTO BRIN 20 470).
Dojezd: 10 000 námořních mil při rychlosti 10 uzlů.
Posádka: 38 důstojníků a 782 námořníků.
Pancéřování:
Hlavní boční pás: 150-100 mm.
Horní pás: 150 mm.
Horní paluba: 40 mm.
Spodní paluba: 80 mm, skosy 150 mm.
Velitelská věž: 305 mm.
Věže těžkého dělostřelectva: 203 mm.
Barbety: 203 mm.
Kasematy: 150 mm.
Výzbroj: 4 x 305 mm, 4 x 203 mm, 12 x 152 mm, 20 x 76 mm (později 24), 2 x 47, 2 x 37mm, 2 x kulomet, 4 x tortédomet.

Použité zdroje:
Milan Jelínek: Válečné lodě Itálie. Vydalo nakladatelství Kanon 2008.
А. Е. Тарас: Энциклопедия броненосцев и линкоров (2). Vydalo nakladatelství АСТ
Conway´s All The World´s Fighting Ships 1860-1905. Vydalo nakladatelství Conway Maritime Press 1979.
Aldo Fraccaroli: ITALIAN WARSHIPS of WORLD WAR 1. Vydalo nakladatelství Ian Allan 1970.
Морская Коллекция 4/1997.
Vladimír Hynek a Petr Klučina: Válečné lodě 2. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1986.
Jaroslav Hrbek: Velká válka na moři. Vydalo nakladatelství Libri 2001.
http://www.warshipsww2.eu/
http://www.cityofart.net/bship/frameset8.html
http://www.battleships.ru/
Naposledy upravil(a) jarl dne 12/1/2012, 14:18, celkem upraveno 6 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Hezký článek...gratulace.
Jen mám jednu poznámku....rychlost 20 uzlů podle mě na dobu vzniku nebyla zase nijak vyjímečná. Například rakousko-uherské bitevní lodě třídy Erzherzog Karl byli ještě o půl uzle rychlejší. Italové vizi rychlé bitevní lodě realizovali až ve své třídě Regina Elena.

Co se třídy Regina Margherita týče, tak považuju za zbytečnou v konstrukci použitou ráží 203mm děl. Boční palba 2 děl mohla mít spíše jen odstrašující účinek, než šanci něco trefit v salvě.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4085
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Lodě třídy Erzhercog Karl vstoupily do služby o něco později, takže italské lodě byly ve své době nejrychlejší na světě a většinu ostatních převyšovaly nejméně o jeden uzel (spíše však o dva). Italové často projektovaly lodě rychlejší než měla konkurence, ale jejich záměry často zhatila neuvěřitelně pomalá realizace. Například bitevní loď Italia se začala stavět v roce 1876 a do služby vstoupila teprve v roce 1885 a přesto její rychlost zhruba 18 uzlů značně převyšovala konkurenci. Stejně tak další bitevní loď Ré Umbreto se začala stavět roku 1884 a dokončena byla v roce 1893, což se podepsalo na její bojové hodnotě, ale rychlost asi 18,5 uzle byla stále skvělá. Z toho usuzuji, že Italové stavěly takhle rychlé jednotky plánavitě.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Jen pár poznámek:
- Jarl má pravdu;, ta rychlost byla (nejen) na svou dobu celkem v pohodě. Kupříkladu britský bitevníky třídy R, který si ještě docela dost zabojovaly i za WW2 byly rychlejší jen o jeden uzel.
- Výzbroj; ta byla opravdu totálně zbastlená. Podle původního záměru admirála Brina měly bejt třistapětky děla "stíhací" a dvěstětrojky něco jako "hlavní". Jenže po Brinově smrti jakousi skopovou hlavu napadla ona náhrada některých dvěstětrojek za stodvaapadesátky, čímž přibyly vrásky jak na čelech logistů, tak osazenstvu střediska řízení palby. Nu, podobné chyby se tehdá holt stávaly a nejen v Itálii (viz např. japonskou třídu Kašima), důležitý bylo, že se makaróni dokázali poučit a v příští třídě Regina Elena už stodvaapadesátky nebyly.
- Pancéřování; to bylo opravdu tak trochu problematické a navíc necementovaná ocel Terni Harvey opravdu nebyla nic moc. Asi si to uvědomili i Italové a následná třída Regina Elena byla pancéřovaná cca o 60% silněji.
- Ponorka na jejíž minách se Regina Margherita potopila se jmenovala UC-14 a velel jí nadporučík Hans Joachim Emsmann. A snad v rámci Božích mlejnů se i sama UC-14 potopila na minách, a to u Flander 3. října 1917. To už jí ale velel záložní nadporučík Adolf Feddersen...
さようなら。
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ještě jednou jsem se díval na ty rychlosti a souhlasím...autor má pravdu. Na svou dobu to byly skutečně rychlé lodě. Italové si celkově v té rychlosti plavidel libovali, proto ta výše uvedená třída Regina Elena a nebo rozestavěný projekt moderních superdreadnoughtů třídy Francesco Carraciollo. Tato moderní třída bitevních lodí měla mít rychlost 27 uzlů, což bylo více než většina britských a německých bitevních křížníků z období WW1. Ovšem klasicky to bylo vykoupeno slabým pancéřováním, očemž se Italové přesvědčili v roce 1940, když jim Britové potopili a poškodili bitevní lodě v Tarantu.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4085
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Destroyman píše:- Výzbroj; ta byla opravdu totálně zbastlená. Podle původního záměru admirála Brina měly bejt třistapětky děla "stíhací" a dvěstětrojky něco jako "hlavní". Jenže po Brinově smrti jakousi skopovou hlavu napadla ona náhrada některých dvěstětrojek za stodvaapadesátky, čímž přibyly vrásky jak na čelech logistů, tak osazenstvu střediska řízení palby. Nu, podobné chyby se tehdá holt stávaly a nejen v Itálii (viz např. japonskou třídu Kašima), důležitý bylo, že se makaróni dokázali poučit a v příští třídě Regina Elena už stodvaapadesátky nebyly.
Pokud měla být děla ráže 305 mm původně opravdu pouze stíhací, zatímco děla ráže 203 mm hlavní, tak to věrohodně vysvětluje proč lodě třídy Regina Elena měly pouze dvě děla ráže 305 mm a posílené dělostřelectvo kalibru 203, nad čímž si již dlouho lámu hlavu. Ale zpět k Margheritám. Pokud by tedy měly jako hlavní výzbroj osm děl ráže 203 mm, jak navrhoval Brin, potom by pravděpodobně měly opravdu plnit roly pozdějších bitevních křižníků, jelikož tahle výzbroj by na souboj s bitevním jádrem nepřátelské flotily nestačila. Zajímalo by mě jaká mohla být průraznost těchto děl na větší vzdálenost. Nevíte o tam někdo něco bližšího? Já bych to odhadoval maximálně na 100 mm, což by nestačilo ani na většinu pancéřových křižníků.

Ta ponorka byla s největší pravděpodobností opravdu UC-14, ale narazil jsem na dva zdroje, které tvrdí, že se jednalo o ponorku UC-12, tak jsem to raději nijak neuváděl.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

jarl píše:Pokud by tedy měly jako hlavní výzbroj osm děl ráže 203 mm, jak navrhoval Brin, potom by pravděpodobně měly opravdu plnit roly pozdějších bitevních křižníků, jelikož tahle výzbroj by na souboj s bitevním jádrem nepřátelské flotily nestačila.
B I N G O ! :wink:
Brinovým záměrem byla asi opravdu loď vyzbrojená tak, aby z křižníku nadělala nudle a rychlá tak, aby před pořádným obrněncem v pohodě utekla. Byla to však jakási z nouze ctnost, či spíše "uvědomění si svých možností". Italové do té doby třistapětky nedělali a nemohli tudíž vědět, jestli se jim děla povedou nebo ne. Měli v tomhle ohledu špatný zkušenosti s třídou Re Umberto, která byla vyzbrojená kanóny dokonce ráže 330 mm, jenže tyhle děla střílely zoufale pomalu a navíc hodně nepřesně. A protože chudák Brin nemohl vědět, jestli nový třistapětky nebudou taky takový šunty, tak zkrátka chtěl na svý lodě nacpat tolik osvědčenejch dvěstětrojek, co se tam vešlo.
Co se týče průraznosti, tak tu nevím, ale počítám, že v době projekce a příprav (1895-8) nebylo na světě moc lodí, který by odolaly čtyřmetrákovým granátům. Pravda, loděnice se se stavbou babraly nějakých šest let, což v tehdejším zbrojním tempu znamenalo, že to ve finále to žádnej výkřik moderní techniky nebyl - ale to už nebyl problém konstruktérů. Za to mohl spíš italskej životní styl, protože jak známo "správný Ital v létě nemaká a přes zimu si hledá práci".
Co se týče tý ponorky-pachatelky minovýho pole u Valony, tak UC-14 zmiňuje Jane´s, což je - řečeno terminologií filmu Jáchyme hoď ho do stroje - "zřejmě slušnej oddíl" (respektive jsem v Jane´s dosud nenarazil na žádnou ptákovinu, tudíž tomu věřím).
Pro zajímavost sem dám obrázek, jak taková minonosná ponorka vypadala. Pravda, není to UC-14, ale UC-5, nicméně obě ponorky byly stejný třídy (UC-1), tak je to snad fuk. V přední části jsou dobře vidět šachty s minama.

Obrázek

Detail minový šachty:

Obrázek

A ještě jak taková ponorka třídy UC-1 vypadala v reálu. Tady je dokonce vystavená v newyorským Central Parku. Proč ji tam Amíci dotáhli, to netuším, ale je možný, že sloužila jako atrakce na charitativních akcích pro válečný vdovy atp. Koneckonců, Rommelův pouštní autobus dopadl úplně stejně. :D

Obrázek

P.S. Nebudem si radši tykat? :razz:
さようなら。
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Bohužel přímo k dělu 8"/45 (20.3 cm) EOC Pattern "W" použitého u této třídy lodí jsem údaje o průraznosti nenašel. Pokud se ale podíváme na konkurenční dělo z USA 8"/35 (20.3 cm) Mark 3 (zařazeno do služby v roce 1889), které mohlo mít plus mínus něco srovnatelné parametry, tak byla průraznost se 118 kg těžkým projektilem následující:
5.490 m - 142 mm
8.230 m - 104 mm
10.920 m - 74 mm

Předpokládám, že se jedná o průraznost pancéře Harvey pod úhlem 90°.

Jelikož italská děla jsou o něco mladší, tak jsem ještě dohledal další Americké dělo a to 8"/45 (20.3 cm) Mark 6. Toto bylo zavedeno do služby v roce 1906 a jeho výkony jsou následující:
5.490 m - 193 mm
8.230 m - 139 mm
10.920 m - 118 mm


Italské dělo ráže 203mm leží délkou své hlavně L/40 a datem zařazení do služby někde mezi nimi. Předpokládám, že jeho výkony jsou tedy také někde mezi. Na velkou 10 km vzdálenost pak tedy mohla být jeho průraznost cca 100 mm.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4085
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Destroyman- já ti věřím, že tou ponorkou byla UC-14, což udává naprostá většina zdrojů, ale přeci jenom se najdou i výjimky jako kniha Bitva o Jadran od Jiřího Nováka, kterou jsi zmiňoval i v jedné legendární diskusi s Valunnem, takže předpokládám, že jí máš k disposici.

kacermiroslav- díky za ty údaje o dělech, jak se zdá tak jsem se ve svém odhadu docela trefil a tahle děla by sama na pancéřové křižníky asi nestačila.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

jarl:
Ta ponorka byla s největší pravděpodobností opravdu UC-14, ale narazil jsem na dva zdroje, které tvrdí, že se jednalo o ponorku UC-12, tak jsem to raději nijak neuváděl.
Pokud se někdo někde nepřepsal, je tu ještě jedna možnost, totiž že ve zmíněné oblasti kladly miny obě ponorky...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Tak mi to nedalo, kapánek jsem se na tu záhadnou UC-12 mrknul a mělo by to snad bejt nějak takhle:
Ve Středozemáku skutečně operovala, a to od června 1915. Zpočátku fungovala jako ponorka transportní (vozila cosi Turkům, celkem čtyři plavby) a potom jako minová. Ovšem u Valony nebyla, tudíž Reginu Margheritu na svědomí nemá. Nicméně na dvou hlídkách položila miny u Drače (což je od Valony kousek), na kterých se potopilo šest lodí (3 289 tun). 13 března 1916 vyplula na sedmou hlídku - tentokrát k Tarentu - kde se o tři dny později potopila po výbuchu vlastních min. Italové ji vyzdvihli, opravili a zařadili do služby pod názvem X-1. A nejspíš se jim asi zalíbila neb postavili dvě kopie (X-2 a X-3), které sloužily až do roku 1940.
Takže Jiří Novák se asi plete, ale ne zas až tak moc, bylo to fakt "těsně vedle".

Velitelé UC-12
Cäsar Bauer (2.5. 1915 - 26.6. 1915)
Karl Palis (27.6. 1915 - 1.1. 1916)
Eberhard Fröhner (2.1. 1916 - 16.3. 1916)

UC-12 po vyzdvižení

Obrázek

P.S. Nojo, kde je vlastně Vallun?
さようなら。
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Itálie“