Vznik tohoto letadla je spojen s první japonskou letadlovou lodí Hóšó. Když její stavba v r. 1919 začala, námořnictvo ještě nedisponovalo vhodnými letadly. Nejrychlejším řešením této situace byl nákup letadel v zahraničí. Stavy námořního letectva tak rozšířilo 90 Glosterů Sparrowhawk. Většina byla určena pro nasazení z pozemních základen, jen 10 bylo upraveno pro použití na Hóšó. Před jejím dokončením pokusně operovaly z bitevní lodi Jamaširó, která byla provizorně upravena instalací rampy na její přední dělové věži č. 2. Operačního nasazení z paluby Hóšó se ale nakonec nedočkaly. Námořnictvo nechtělo být závislé na zahraničních dodavatelích a tak v r. 1920 zadalo firmě Micubiši Nainenki Seizo KK zakázku na vývoj hned tří typů palubních letadel - stíhacího, průzkumného a torpédového. Samozřejmě, na úspěšné splnění tohoto úkolu tehdy ještě domácí konstruktéři neměli dostatek zkušeností. Nezbylo než se porozhlédnout v zahraničí a kde jinde než v přední námořní velmoci, Británii. V únoru 1921 pozvání Micubiši přijal Herbert Smith, bývalý šéfkonstruktér známého, leč právě zkrachovalého Sopwithu. Do Japonska dorazil s dalšími sedmi členy svého týmu a ujal se prací na nových letadlech.
Konstrukční tým pracoval na všech třech letadlech současně, nejrychleji však na stíhačce s továrním označením 1MF1. Použitý kód znamenal: 1 - jednomístný, M - Micubiši, F - fighter, 1 - první verze. Byl to dvouplošník s nestejným rozpětím křídel a klasické dřevěné konstrukce potažené plátnem. Typickým znakem prvního prototypu byly jakési "uši" - křidélka na horním křídle přečnívala přes jeho okraj, podobně jako u Fokkeru D.VII. Poháněl jej vodou chlazený řadový osmiválec Hispano-Suiza o výkonu 300 hp, v licenci vyráběný pod názvem Micubiši Hi. Výzbroj tvořily dva synchronizované kulomety ráže 7,7 mm. Záchytný systém pro přistání na letadlových lodích byl kopií britského vzoru. Na nápravě hlavního podvozku byly umístěné háky, které zachytávaly brzdná lana podélně položená na letové palubě. Jejich účelem bylo vést přistávající letadlo a zabránit jeho vybočení. Současně byla přes palubu příčně položena další brzdná lana, která měla letadlo zbrzdit. V praxi se tento systém moc neosvědčil, přistávací háky na předním podvozku často zavinily postavení letounu na nos při přistání. Kromě poškození letadla tak běžnou nemocí z povolání tehdejších palubních letců byly chybějící přední zuby. Nakonec se ukázalo, že podélná záchytná lana jsou v celku zbytečná a k zachycení přistávajících letadel se začala používat jen příčná lana.

Micubiši Typ 10-1
Prototyp stíhačky poprvé vzlétl v říjnu 1921, za jeho kniplem seděl William Jordan, jeden z členů Smithova týmu a bývalý pilot RNAS. Na námořnictvo udělal dobrý dojem a tak byl letoun o měsíc později přijat do služby pod jménem palubní stíhací letoun Typ 10. Toto označení odkazovalo na desátý rok období Taišó, neboli vlády císaře Jošihita, neboli rok 1921. Ještě byl ale potřeba další rok práce, než byl Typ 10 připraven k operačnímu nasazení. Druhý prototyp 1MF1A přišel o své "uši" prodloužením horního křídla a přepracováním křidélek, nosná plocha se zvětšila o 1,21 m2 a rozpětí obou křídel se vyrovnalo. Následující 1MF2 měl upravené křídelní vzpěry a zvětšené ocasní plochy.
Teprve 1MF3 se stal první produkční verzí. Nejvýraznější změnou prošla chladicí soustava, když původní (zřejmě nevyhovující) voštinový chladič před motorem nahradily dva chladiče typu Lamblin. Ty byly tvořeny malým bubnem s chladícími žebry a umístěny pod trupem. Příď po odstranění chladiče získala zaoblený tvar. Oficiální označení této verze se změnilo na Typ 10-2 (u starších strojů bylo označení zpětně změněno na Typ 10-1). U pozdější subverze 1MF3A se přepracování dočkala svislá ocasní plocha. To letoun zbavilo nejvýraznějšího znaku, zděděného po starších konstrukcích Sopwithu. Po 1MF3 následovala verze 1MF4 s kokpitem posunutým výrazně vpřed, pro zachování potřebné stability bylo vpřed posunuto i spodní křídlo. Pro zachování dostatečného výhledu byl zvětšen výřez v horním křídle. 1MF5 se vyznačoval jen menšími změnami a konečně poslední verzí byl cvičný 1MF5A (stále Typ 10-2). Měl zvětšená křídla a pro případ nouzového přistání na vodní hladinu byl vybaven odhoditelným podvozkem a plováky pod spodním křídlem.
Mezi roky 1921-29 bylo celkem vyrobeno 138 strojů všech verzí.

Micubiši Typ 10-2 1MF3
K operačním jednotkám se 1MF dostal na počátku roku 1923. Již 23. února, opět pilotován Williamem Jordanem, Typ 10 poprvé úspěšně přistál na nové letadlové lodi Hóšó. O měsíc později se prvním japonským letcem, který přistál na letadlové lodi stal Šúniči Kira. Tak začala kariéra první japonské palubní stíhačky. Přitom ve srovnání se světovou konkurencí si vedla výborně. Pozdější britský Fairey Flycatcher jí byl prakticky rovnocenným soupeřem a jednoznačně překonána byla až americkými Boeingy FB-5 a Curtissy F6C-4 z roku 1927. Navíc byl Typ 10 mezi piloty oblíbený pro svou spolehlivost a odolnost. Hóšó nesla 9 - 12 těchto letadel a v druhé polovině 20. let jimi byly vyzbrojeny také lodě Akagi a Kaga, každá nesla 16 strojů. Ve službě vytrvaly až do roku 1930, kdy je nahradila Nakadžima A1N Typ 3. Několik strojů bylo později uvolněno pro civilní využití. Typ 10 byl jedinou meziválečnou japonskou palubní stíhačkou, která se nikdy nezúčastnila žádného válečného konfliktu.
TTD
Verze ............... 1MF3
Hmotnost
Prázdná ............ 940 kg
Vzletová .......... 1280 kg
Motor ......... Hispano-Suiza
Výkon ....... 300 hp / 224 kW
Rozměry
Rozpětí ............. 8,50 m
Délka ............... 6,90 m
Výška ............... 3,10 m
Nosná plocha ... 27,68 m2
Výkony
Max. rychlost ... 213 km/h
Výstup na ......... 3000 m
za ..................... 10 min
Dostup .............. 7000 m
Vytrvalost ......... 2,5 hod
Výzbroj ........... 2 x 7,7 mm

A ještě barevné profily jednotlivých verzí. Převzato z webu j-aircraft

První prototyp 1MF1

1MF3 z letadlové lodi Hóšó. Písmeno "A" na ocase udávající příslušnost k této lodi bylo používáno do r. 1926, pak nahrazeno znakem z japonské katakany.

1MF3A patřící lodi Akagi. Pro tuto subverzi je charakteristická přepracovaná svislá ocasní plocha.

1MF4 (nebo možná 1MF5) opět z Akagi. U této verze je kabina posunuta výrazně vpřed.
Zdroje
Wikipedia
Virtual aircraft museum
IJN Hóšó a její letadla
Axis history forum
j-aircraft: Micubiši Typ 10 (1MF)
j-aircraft: Gloster Sparrowhawk