Stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine

Obrněná technika USA do roku 1945
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine

Příspěvek od TonyHazard »

Obrněná technika z období 2. světové války

Americký stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine

Obrázek

Předmluva :
Když byly v první světové válce nasazeny první tanky, používaly se hlavně k podpoře pěchoty, kde prorážely v zátarasech průchody a ničily kulometná hnízda protivníka. Zřídka docházelo k boji tanku se shodným vozidlem nepřítele, tato bylo však zapříčiněno malým počtem těchto pancéřovaných strojů na bojišti. Později se k tomu uzpůsobily válečné doktríny, které řešily nasazení tanků jako podporu pěchoty nebo k boji s tanky protivníka. Jak bylo následně zjištěno, tyto úkoly si navzájem odporují, a armády požadovaly pro specifický požadavek odlišnou techniku. Pro podporu pěchoty by měly sloužit pomalé a těžce pancéřované stroje, vhodné k ničení opevněných bodů a hlavně aby jim pěšky jdoucí útočící vojáci stačili. K ničení nepřátelských tanků by byly vyrobeny rychlé, dobře manévrující vozidla, s dostačujícím pancéřováním a výkonnou výzbrojí. Armády to řešily různým způsobem, Britové vyvinuli pro každý úkol specifickou techniku, tak vznikly pěchotní tanky (např. Matilda) a pro boj s obrněnci tzv. křižníkové tanky (např. Crusader). Německá armáda zprvu použila tanky PzKpfw III jako protitankovou zbraň a stroje PzKpfw IV využívala na podporu pěchoty, aby později vyvinula speciální vozidla jako byly stíhače tanků, samohybná děla a těžké průlomové tanky. Pouze velení americké armády prosazovalo mylné názory, že tank má být nasazen na podporu pěchoty a k ničení tanků stačí protitankové dělostřelectvo. Sověti stíhače tanků nevyvíjeli vůbec, na tuto funkci používali převážně samohybná děla. Kromě letectva, které se také podílelo na likvidaci pancéřových vozidel, byly stíhače tanků zbraní vyvinutou speciálně pro tento účel. Tahle typová řada slabě pancéřovaných, ale rychlých a mohutně vyzbrojených strojů je nazývána příslovečně ,,destroyer" (ničitel). Americká armáda těmito vozidly nedisponovala, ale po zhodnocení bleskové německé kampaně ve Francii, pod kterou se podepsaly německé tankové sbory, rychle hledala řešení. V této situaci si americké velení uvědomilo, že nebude trvat dlouho a jeho armáda bude zatažena do toho konfliktu. Že k boji s tanky nebude stačit tažené dělostřelectvo, ale rychlý, útočný stroj s dostačující zbraní podtrhovala představa početného použití tanků nepřítelem. Používané střední tanky M3 Lee a nové tanky M4 Sherman svými parametry předběhly evropskou školu bitevních a pěchotních tanků a mohly by zastoupit zbraň se stávajícími pancéřovými stroji nepřítele, ale americké velení si dělalo obavy z prosakujících zpráv o nových středních a těžkých obrněných vozidlech nepřítele.


Část první : Vznik, vývoj a sériová výroba

Obrázek
Stíhač tanků M10 při provozních testech na polygonu.


Tato nepříjemná situace dotlačila velení americké armády k vyhlášení soutěže výroby rychlého útočného stroje disponující mohutnou výzbrojí. Už předtím byly testovány přizpůsobené nákladní automobily s kanónem ráže 37 mm na korbě (samohybný kanón označený M6), ale po přehodnocení situace nebyly pro malou ráži schváleny. Řešení se nabízelo v použití polopásových lehce obrněných vozidel řady M3, kde na tyto stroje byly montovány upravené děla M1897 ráže 75 mm. Jejich nasazení při operaci "Torch" v severní Africe se nesetkalo s velkým úspěchem, hlavně samohybný kanón M6 velmi zklamal.Stroje M3 sice prokázaly určitou bojovou hodnotu, ale jejich vysoký profil a slabá průchodnost náročným terénem vzít vozidla M3 jako dočasné řešení. Tato situace donutila konstruktéry použít k výrobě zamýšleného stroje díly z již vyráběného tanku M4 Sherman.

V roce 1941 byl zahájen vývoj nového stíhače tanků na bázi lehkého tanku, později vznikl prototyp T67 a T70 ze kterého se vyklubal stíhač tanků M18. (to je však jiné téma)
V listopadu 1941 byl zahájen vývoj stíhače tanků, kde se počítalo s podvozkem verze M4A2 (jiný pramen informací uvádí verzi M4A1), s korbou téměř shodnou s danou verzí tanku. Jelikož vozidlo není určeno na dlouhodobé souboje s tanky, korba byla svařena s použitím slabších pancéřových desek než u tanku jmenované verze. Upravená věž z těžkého tanku T1/M6 s lafetovaným kanónem ráže 76,2 mm nebyla umístěna ve středu nástavby, ale posunuta částečně dozadu. Prototyp dostal označení T35 a byly s ním provedeny testy, které se podepsaly na změnách nástavby (snížení asi o 300 mm, s větším sklonem pancíře). Vylepšený prototyp obdržel označení T35E1 a firma Chrysler se v lednu 1942 pustila do výroby dvou kusů, které byly znovu zkoušeny na polygonu. Testy zapříčinily výměnu věže, původní odlévanou nahradila svařovaná, šestiúhelníková. Provozní armádní testy skončily v červnu 1942 a vozidlo označené ,,3inch Gun Motor Carriage M10" (GMC - Gun Motor Carriage : angl. překl. samohybný kanón, nebo samohybná lafeta) se začalo kompletovat ve velkém. Stíhač tanků později získal neoficiální vlastní jména "Destroyer" a "Wolverine". Destroyer byl název přidělený od amerických osádek a vyvážené vozidlo M10 do Velké Británie bylo pak označováno britskými vojáky jako Wolverine. Stíhači tanků vyvezenému na Britské ostrovy, později přezbrojeném 17liberním kanónem, byl propůjčen název "Achilles".

Obrázek Stíhač tanků M10 je právě kompletován ve výrobní lince společnosti FTA (Fischer Tank Arsenal).

Po rozjetí sériové výroby šestiúhelníková věž se ukázala jako výrobně náročná a tak byla změněna na pětibokou a do ní byly mimo hlavní zbraň umístěny dva velkorážní protiletadlové kulomety Browning ráže 12,7 mm. Jak bylo uvedeno, stíhač tanků M10 měl standardní podvozek a pohon z tanku M4 Sherman verze A2, kde byla obměněna nástavba na které stála nezakrytá věž. Věž byla v té době vybavena dlouhým silným kanónem s vysokou úsťovou rychlostí střely, který vyrovnávalo protizávaží uložené v zadní části věže. Modernější verze stíhače tanků disponovaly ještě těžší výzbrojí, M36 Jackson (Slugger) obnášel kanón ráže 90 mm a britská modifikace M10 pak 17liberním kanonem ráže 76,2 mm.
V období od září 1942 do listopadu 1943 vyrobila firma Fischer Tank Division (filiálka společnosti Chrysler) na 4993 strojů M10 a 375 strojů verze M10A1. Varianta M10A1 se odlišovala od varianty M10 tím, že byly postaveny na podvozku (i pohon) z tanku M4A3. K tomuto počtu lze přičíst ještě 1038 stíhačů tanků verze M10A1 ze společnosti Ford. Verze M10A1 proto, že Ford v té době produkoval Shermany verze M4A3, a tím použil v výrobě shodné díly. Protože americká armáda nepotřebovala takové množství stíhačů tanků M10 (M10A1), byly tyto "přebytečné" stroje nabídnuty spojeneckým tankovým jednotkám.

Obrázek

Technická data M10 (M10A1) :
> osádka : 5 mužů (velitel vozu, řidič, střelec, nabíječ a jeho pomocník)
> hmotnost : 29,6 t
> rozměry : délka (s kanónem) : 6830 mm, délka : 5970 mm, výška : 2890 mm, šířka : 3050 mm
> výzbroj : kanón M7 ráže 76,2 mm (54 nábojů), kulomet Browning M2HB ráže 12,7 mm (300 nábojů), některé sériové stroje měly úsťovou brzdu
> rychlost : silnice 51 km/h, terén 30 km/h
> dojezd : silnice 300 km
> pancéřování : vana čelo 51 mm, boky 25 mm/90°, korba čelo 38 mm/35, boky 19 mm/52°, věž čelo 57 mm/45, boky 25 mm/75°
> pohon : dva vznětové 6-ti válcové motory GM 6046, každý s výkonem 410 HP (M10A1 : zážehový 8-válec Ford GAA s výkonem 500 HP
> podvozek : typ VVSS
Část druhá : Služba stíhačů tanků M10 a jeho použití v boji

Obrázek
Stíhač tanků M10, záběr na jeho otevřenou věž, na zadní části upevněný protiletadlový kulomet ráže 12,7 mm, na bocích uložená pohotovostní zásoba nábojů (6 kusů).


Když Němci v průběhu válečných let 1942 a 1943 začali používat ve svých tankových jednotkách nově vyvinuté střední a těžké tanky, Tigery a Panthery americké velení velmi rychle zjistilo, že stíhač tanků M10 vyzbrojený kanónem M7 ráže 76,2 mm na ně nestačí.
Britská armáda jakoby s něčím podobným počítala, začala osazovat dovezené stroje M10 již vyzkoušeným 17liberním kanónem, který používal také Sherman Firefly. Stíhače tanků M10 vyzbrojené tímto kanónem přijaly podle britské tradice oficiální jméno "Achilles". Podle verze (M10/M10A1) byly také náležitě označeny. Modifikované stroje v roce 1944 varianty M10 obdržely označení Achilles Mk. IC a vozidla původního označení M10A1 dostaly název Achilles Mk. IIC. Americká strana s vědomím výtečnosti těchto kanonů, požadovala dodávku, aby také mohla vyzbrojit tímto kanónem kompletované stroje M10. Britové s politováním odmítli, jelikož jejich malé výrobní kapacity nestačily přezbrojovat vlastní vozidla. Americké velení bylo nuceno tento problém řešit výměnou kanónu za M3 ráže 90 mm. Jelikož se nový kanón nemohl bez úpravy instalovat do stávající věže stíhače tanků M10, přešlo se k takovým změnám v konstrukci stroje, že vlastně vznikl úplně nový. Byla zhotovena prostornější zakulacená věž, nejen pro nový kanón, také pro uložení nábojů větší ráže. Modifikace se dotkla pouze varianty M10A1, kde došlo k instalaci silnějšího pancéřování korby. To, že modernizace započala až na jaře 1944 mělo na svědomí plnění důležitějších úkolů. Stíhač tanků pak převzal nový název, a to GMC M36 (Gun Motor Carriage) a podle spojeneckých jednotek Slugger či Jackson. (ale to je již jiné téma)

Obrázek Stíhače tanků ze 77. Protitankového pluku 11. Pancéřové divize přejíždějí po provizorním mostě přes kanál Meuse-Escaut (Maas-Schelde) u Lille St Hubert (St Huibrechts), 20. září 1944

Nejen Velká Británie ale i Sověti převzali do června 1943 stíhače tanků M10. Bylo jich pravděpodobně 52 kusů, ale o jejich použití nejsou žádné zprávy. Z jiných pramenů bylo zjištěno, že stíhače tanků M10 v síle dvou protitankových pluků si zabojovaly proti německým tankům na domácí (východní) frontě až ke konci roku 1944.
Na britské ostrovy bylo celkově dovezeno na 1548 těchto samohybných lafet M10 (i tak byly tyto stroje označovány). Britské osádky je v duchu svých tradic pojmenovaly "Wolverine" (Rosomák) a tyto neupravované stroje spolu s přezbrojenými Achilly pak byly nasazeny na různých frontách ve Francii a Itálii.
Stíhače tanků M10 se také dostaly do stavu jednotek Svobodné francouzské armády, a to v počtu 443 kusů. Jeden ze strojů M10 pojmenovaný ,,Sirocco", v rámci pluku Blindé de Fusiliers Marins poskládaný z francouzských námořníků, postaral o tank Panther na Place de la Concorde v rámci osvobození hlavního města Fracie, Paříže.
Jako další vlastníci stíhačů tanků M10 byli také kanadské protitankové jednotky nebo polské zahraniční vojsko.

Obrázek Stíhač tanků M10 při palbě nedaleko Saint Lo, červen 1944

Pro jejich slabější pancéřování taktika stíhačů tanků byla jednoduchá, rychlý a překvapivý útok, který předpokládal první a likvidační palbu a ještě rychlejší ústup. Samozřejmostí bylo nezaplést se do delších tankových přestřelek. Tak jak se ve válce stává a jednotky stíhačů tanků nevyjímaje, docházelo buď z nouze nebo z důvodu špatného velení, byly tyto nasazovány i k úkolům, než pro jaké byly sestaveny. Zastávaly funkci běžných tanků, nebo podporovaly pěchotu v útoku a také podle toho docházelo ke ztrátám. Slabý pancíř se nemohl odolávat palbě německých tanků a otevřená věž vyhovovala protivníkově pěchotě, nejvíce snad ostřelovačům. Otevřená věž sice měla plachtovou ochranu proti nepřízni počasí, ale tu pancéřovou dostala až na konci války, na důraznou urgenci velitelů protitankových jednotek.
I když ztráty tanků se nedaly porovnávat, německých tanků ubývalo. Na této situaci se podepisovala nejen početní převaha spojeneckých tanků, ale i činnost letectva a dělostřelectva. Mezi další prvky by se daly počítat spojenecké nálety a nedostatek surovin nejen k výrobě tanků. Němci omezili používání těžkých tanků a stíhače tanků zastupovaly při likvidaci opevněných bunkrů. Jejich nevyužívání se projevilo na rušení útvarů stíhačů tanků, a jejich osádky přecházely do tankových jednotek, nezřídka také k pěchotě. Vozidla verze M10A1 byly modifikovány na variantu M36, další pak odstraněním věže nastupovaly jako dělostřelecký tahač M35 k dělostřeleckým jednotkám pro tažení těžkých houfnic.
Část třetí : Zajímavosti a doplňující informace

Obrázek
Stíhač tanků varianty M10A1 předělaný na dělostřelecký tahač M35 k tažení těžkých houfnic.


Americké varianty :
prototypy T35 : stroje na podvozku M4A2, upravená věž T1/M6
prototypy T35E1: vznětový motor, podvozek M4A2, další úpravy, hlavně nástavba
verze :
M10 : vznětový pohon, podvozek M4A2 (rané verze ? M4A1)
M10A1 : zážehový motor, podvozek M4A3
Britské varianty :
M10 Wolverine : kanón M7 ráže 76,2 mm
M10 Achiles : 17liberní kanón ráže 76,2 mm
verze :
Achiles Mk IC : M10 se vznětovým motorem
Achiles Mk IIC : M10A1 se zážehovým motorem
další použití :
dělostřelecké tahače M35 : verze M10A1
prototyp na podvozku tanku Ram : jeden kus

Obrázek Stíhač tanků M10 při nasazení v severní Africe.

Muzea a památníky
Belgie: Brusel: V královském muzeu historie vojenství je na volné ploše umístěn M10 Achilles. V bruselském muzeu se nachází převážně základní typy amerických a britských tanků.
La Roche v Ardenách: Stíhač tanků M10 Achilles stojí na nízkém podstavci jako památník na kruté boje v Ardenách koncem roku 1944.
Bastogne: Před historickým centrem belgického města, stojí na památku stíhač tanků M10 Achilles.
Francie: Saumur: V Musée des Blindés ve městě na Loiře mezi Nantes a Le Mans je nejstarší verze M10 Destroyer s kanónem ráže 76,2 mm. Z amerických tanků jsou tu k vidění ještě Sherman M4 se 75mm kanónem a lehký tank M24 Chaffe. V Saumuru jsou také i sovětské tanky a samohybná děla a téměř úplná kolekce německých obrněnců z druhé světové války.
Spojené státy : Maryland: V armádním muzeu v Aberdeenu je vystaven M10 Destroyer se 76,2mm kanónem a také jeho mocnější nástupce M36 Slugger s 90mm kanónem. V marylandské muzeum může nabídnout téměř všechny základní typy amerických tanků z druhé světové války. Většina z 240 tanků, stíhačů tanků, samohybných i polních děl a další obrněné techniky je uložena pod širým nebem.

Modelářský koutek
Obrázek Obrázek Obrázek
Modely stíhačů tanků M10 Destroyer (Alessandro Della Casa, Greg Kostulski), Model dělostřeleckého tahače M35 (Konrad Schreier)

Kamufláže
Obrázek Obrázek

Pár plků nakonec
> Skladba roty stíhačů tanků byla následující, velení roty, tři čety, každá se dvěma družstvy s bojovými stroji a zajišťovacím obrněným vozidlem M20. Rotu pak doplňovala sekce údržby a oprav.
> Po shrnutí všech dostupných faktů, vývoj amerických stíhačů tanků se nijak zvlášť nepodařil. Mělo jít o rychlý stroj s mohutnou hlavní zbraní, který si měl poradit se všemi obrněnci nasazenými ve druhé světové válce. Když nepočítáme pokusy s kanónem na polopásech, jeho první verze M10, byl něco jako standardní Sherman. Jeho následovník M36 byl sice vyzbrojen výkonným kanónem ráže 90 mm, který ničil i nejtěžší německá vozidla, ale nijak rychlostí nevynikal. Tou se mohl pochlubit speciálně vyvinutý stroj M18, nejrychlejší pásové vozidlo americké armády, ale jeho zbraň ráže 76 mm v roce 1944 toho moc nedokázala. Poslední dvě jmenovaná vozidla (M36, M18) jsou dokladem toho, co by bylo možné, kdyby se investované prostředky využily do vývoje lepších tanků, a ne v rámci šetření používat právě vyráběná vozidla.
Zdroje :
world war II, český rozhlas, vojsko.net,
battlefield.ru, wikipedie, navajo,,
kn. Tanky a bojová vozidla 2. světové války, nakl. Naše vojsko (Leland Ness),
kn. "Tanky" nakl. Naše vojsko, 2006 (aut. Chris Chant).
Foto : google image s.
Modely : http://www.track.link,
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 2/9/2009, 22:20, celkem upraveno 7 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Americké stíhače tanků (M10)

Příspěvek od TonyHazard »

Doplnění fotografií k tématu :

Obrázek Pro zvýšení pancéřové ochrany osádky na vozidlo navěsily kde co. Stroj má i pomůcku na bourání specifických zdí v Normandii.

Obrázek Dělostřelecký tahač M35, používal se nejen k tahání těžkých houfnic, ten přístřešek je pravděpodobně součástí tahače.

Obrázek Stanoviště řidiče, umístěné v levé části korby, přístrojovka byla vlevo.

Obrázek Pomocný řidič nebo také pomocník nabíječe seděl při přesunu na pravé straně korby a měl na starost radiostanici.

Obrázek Pohled do otevřené věže vozidla, pohotovostní munice v počtu 6 kusů.
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 20/7/2009, 17:01, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Přijde mě, že německé a ruské stíhače tanků byly přece jen dál.Nízká silueta, krytá posádka, účinná výzbroj.Samozřejmě nemyslím Marder.

Jinak díky za zajímavý článek.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No u sovětů bych výraz "stíhač tanků" asi nepoužíval, možná tak u SU-100. Boj proti tankům byl jen jeden z jejich úkolů.

Tony, není řešení "vše v jednom" trochu na škodu? V nadpisu máš M10-18-36, to bude opravdu o všech těchto stíhačích?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Souhlasím se sapíkem. Marně snažím uvědomit si, jestli vůbec termín stíhač tanků SSSR a potom Varšavská smlouva používaly. :oops:
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 19/7/2009, 21:00, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

Dobře, u rusů je výraz stíhač tanků mimo, slušelo by se spíš říct samohybné protitankové dělo. Jinak Sapíku Su-100 nebylo osamocené, typ Su-85 byl také konstruován na boj proti tankům.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Americké stíhače tanků (M10)

Příspěvek od TonyHazard »

Sapíku, Ty myslíš, že bych měl na každý ten stíhač tanků udělat vzlášť téma? Když to vezmu, tak M36 byl jen modifikovaný M10?
M18 to je jiná, tam použily jiný podvozek, tady byla snaha o něco jiného. No a britský Achilles ? Tam došlo převážně jen o změnu kanonu, na pár věcí se vzhledově nijak nelišil.

Dopl.: Tak jsem to tedy rozhodil

Pátrači, přečetl jsem toho povícero, ale tvoje domněnka bude správná, nikde jsem nenarazil ani u Sovětů, ani v VS na termín stíhač tanků.

wildesau , Američané měli na všechno čas, až dost pozdě zjistili, že se asi válce nevyhnou, tak brali co se namanulo. A hold některé důležitější věci měly přednost. Ale stíhače tanků ne!

Jinak, hodně se ve zdrojích používá místo stíhače tanků, označení "samohybná lafeta".
M36 mám rozdělanou, M18 a Achilles je v plánu.

Obrázek
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 24/7/2009, 22:04, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Pátrač píše:Souhlasím se sapíkem. Marně snažím uvědomit si, jestli vůbec termín stíhač tanků SSSR a potom Varšavská smlouva používaly. :oops:
Oficiálně myslím že ne, ale ve vojenském slengu ano. Ale nevím, co to byly za typy.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

Ersatz M10
Nedá mi nespomenúť v tejto súvislosti nemeckú "atrapu" (resp. VISMOD) stíhača tankov M10, ktorá vznikla zamaskovaním štandardných Pz.Kpfw. V Panther Ausf. G, ktoré potom pôsobili v Panzerbrigade 150, ktorá sa počas ofenzívy v Ardenách v roku 1944 mala tváriť ako americká jednotka. Vzhladom na nedostatok koristných tankov vznikla táto náhrada z Panthera pridaním plechov a odstránením velitelskej vežičky, ktorá by bola riadne nápadná na vozidle, ktoré sa tvári ako stíhač tankov s otvorenou vežou. Ten podvozok ale musel byť do očí bijúci.

Obrázek Obrázek
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Příspěvek od TonyHazard »

Tunac : Tak jsem něco našel. Stíhače tanků se rozdělují na dvě varianty, silnou a rychlou. Ta první jmenovaná se dnes víceméně nepoužívá, zastupují ji vrtulníky, pěchotní protitankové prostředky a rychlá verze. Rychlá verze je tvořena velmi rychlými lehkými vozidly (např. Humvee s protitankovými raketami TOW) nebo slabě pancéřovanými stroji (mohou to být bojová vozidla pěchoty vyzbrojená protitankovými zbraněmi, např. BMP, Bradley a jiná). Útočí převážně ze zálohy nebo přepadem tanků nezaměstnaných bojem.

Silná verze byla používána hlavně v druhé světové válce, v tomto vynikali převážně Němci. Ti používali dva způsoby výroby stíhačů tanků, jednak přestavbou kořistních strojů nebo úpravou vlastních. Zde můžeme uvést : Panzerjäger I, Ferdinand (Elefant), Nashorn a Marder I až III. Další vznikaly použitím nově vyvíjených obrněných vozidel, jako byly : Hetzer, Jagdpanzer IV, Jagdpanther a Jagdtiger. Zde šlo o docela nízké stroje s velkým sklonem čelního pancíře (podle typu odpovídala tloušťka pancíře), jejich nevýhodou byl omezen pohyb kanonu.

Američané měli základ ve třech variantách : stíhače tanků M10 Destroyer, M18 Hellcat a M36 Jackson. Ty se nasazovaly k boji na větší vzdálenost, obrana v uchystaných palebných postech a obvyklý útok ze zálohy. Delším tankovým soubojům se vyhýbaly.

Rusové jakoby nechtěli chápat smysl stíhačů tanků, i když byly snahy sestrojit podobné vozidlo, plnilo více funkcí. Mimo jiné typy byly brány jako "stíhače tanků" tyto samohybné děla : SU-76, SU-85, SU-100, SU-122 a SU-152 Zvěroboj (zabiják zvířat). První typ se moc nepodaříl, ale s využitím zkušeností, poslední dvě už byly vynikající stroje.

Ještě pár vět k vozidlům, které používala československá armáda. V poválečných letech to byly kořistní německé vozidla, Jägdpanzer 38 - Hetzer, s označením ST I a Marder III jako ST II (ST jsem pochopil jako stíhač tanků). Nacházel se zde také stíhač tanků Nashorn (asi 12 kusů). Později tu byly vyráběny v licenci SU-100 (čs.ozn. SD-100). Od roku 1953 se zhotovovala v pražské ČKD a o rok později ve slovenském Martinu.
Další "stíhače tanků" u nás byly postaveny s použitím OT-810 vyzbrojené bezzákluzovým kanonem vz.59 ráže 82 mm nebo lafetací kanonu vz. 59 na obrněný transportér Topas (OT-62). Následovaly kombinace obrněného vozidla BRDM-2 s PTŘS AT-3 a AT-5 (9P133 a 9P148).

Přihazuji pár fotografií k úvodnímu článku.

Obrázek Interiér stíhače tanků M10 zobrazující závěr hlavní zbraně.

Obrázek Toto dodatečné pancéřování otevřené věže stíhače tanků M10 bylo zavedeno 813. obrněnou tankovou divizí, uprostřed bylo odmínatelné (otvíratelné).

Obrázek Kompletní posádka stíhače tanků při odpočinku, samozřejmě řidič a jeho pomocník (pomáhá také nabíječi) mají stanoviště v přední části korby.

cayman : Měl jsem to také v úmyslu sem plácnout, ale všiml jsem si nově objevených fotek ve FotoForu, tak jsem čekal kdo s tím přijde.
Jen doplním : Němci tuto úpravu označily jako Ersatz M10 (náhražka M10). Jmenovitá operace byla nazvána "Greif" a měl ji na starost důstojník speciálních jednotek Otto Skorzeny. Cílem operace bylo obsadit důležité mosty přes řeku Meus ( Mázu ) mezi Lutychem a Namurem a provádět diverzní akce. Dne 21. prosince při přesunu v oblasti Stavelotu byla jednotka zaskočena vojáky 120. americké divize a při přestřelce přišli Němci o jeden ze strojů, operace byla prozrazena a zbytek se stáhl zpět.

Zdroj : wikipedie, world war II.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Tedy to je nových informací. Jsem rád, že se obrněnou technikou zabývám jen jako čtenář, jinak bych se z toho musel zbláznit. Ale nic to, já se naklonec zblázním z něčeho jiného.

Jinak opravdu se všechny vyjmenované typu prostředků SU použivali jako stíhače tanků? Nebo to bylo jejich okrajové použití? Mám totiž pocit že někde sapík o SU 76 psal, že v době vzniku už pokročila tanková ehnika natolik že by to asi nedopadlo dobře.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Podle mě má mít stíhač tanků výkonný protitankový kanón, pokud možno s odpovídající kadencí. SU-152 a ISU-122/152 do této kategorie zrovna nespadají, houfnice ML-20S není zrovna ideální protitankovou zbraní, stejně tak 122 mm kanon A-19 s dělenou municí. To jsou opravdu jen samohybná děla.

Takže bych raději u sovětů o stíhačích tanků nemluvil, je to prostě самоходно-артиллерийская установка (САУ)
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Sovieti už v 30. rokoch projektovali "čistokrvné" stíhače tankov, ale vždy boli tieto projekty vyhodnotené ako chybové, či po stránke konštrukčnej, alebo účinnosti. Do štádia skúšobného stroja to dotiahol v 1936 SU-45, ale mal všetky hore uvedené chyby. Aj do druhej svetovej vstúpil ZSSR s klasickým stíhačom tankov ZIS-30 / 57 mm PT kanón /. Vyrobených bolo cez 100 ks, ale problémy s pojazdným ústrojenstvom, streľbou, nedostatočnou ochranou...ukončili jeho púť. Zaujímavosťou je, že v 1942 mali sovieti rozpracovaný projekt stíhača SU-IT-45, ktorý by ako "z oka vypadol" nemeckému "Jagdpanzeru" z toho obdobia, ale mal slabé 45mm delo, ktoré už nepostačovalo na vtedajšiu nemeckú tankovú techniku. A prečo nešli Sovieti cestou projektovania a výroby stíhačov tankov v WWII, ako Nemci ? Načo. Na strane protivníka nebola taká "záplava" tankov, ako na strane Červ. armády. Pre nich boli ďaleko nebezpečnejšie kde aké, Paky, Flaky, guľomet. hniezda, panzerschrecky atď.

Ale pravdou je, že vývoj a následné modernizačné plány SU-85 a SU-100 brali vždy za hlavný cieľ boj s tankmi. Po SU-85 išla SU-100 pre jej účinnejší kanón proti nem. tankom. Išlo však o zbrane viacúčelové o čom svedčí aj pomer nesenej munície. SU/ISU - 152 neboli pravé stíhače, ale ani pravé, samohybné delá, lebo na ich palube boli vždy nejaké "Bronebojné" náboje.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Americký stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine

Příspěvek od TonyHazard »

Tento příspěvek je spíše takové mumlání pro sebe, přehazování myšlenek.
(myšlen průběh 2. světové války)

Jak vlastně vznikl název "Stíhač tanků", když stíhač, tak by měl tanky stíhat, ne?
Podle toto by měl být hlavně rychlý, že? A výzbroj, která by si z tanky měla poradit. Tuto podmínku splňoval pravděpodobně jen americký M18 Hellcat (přes 80 km/h), i když s pozdními německými asi měl problém (kanon ráže 76 mm).
Ostatní stroje (záměrně nepíši stíhače tanků) byly postaveny na kořistních, zastaralých nebo standardních podvozcích tanků, takže zde jmenované se pohybovaly tak rychle jako tanky, tak jaké stíhání?
(rychlost standardních tanků se pohybovala od 40 do 55 km/h)

Kdo (která armáda) začal používat toto označení jako první? Rusové asi věděli, že ten název je zavádějící, tak ho ani nepoužívali. Američané převážně tuto typovou řady přezdívali "Destroyer" (ničitel), nebo také jak uvádí jiné zdroje "samohybná dělová lafeta". Že by to byli Němci?
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No německy ty výrazy znamenají lovec (Jagdpanther, Jagdtiger) nebo tankoborník (Panzerjäger), takže stíhač tanků je spíš jen český výraz.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No vidíš, já bych Panzerjäger přeložil právě jako stíhač (Jäger) tanků (Panzer).
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Ale vždyť to jsou všechno jenom názvy...
Ostatně, žádné z těchto uvedených vozidel nemůže stíhat tanky, už jen proto, že až na vyjímky tanky jen tak někde o samotě nelítají. Vždycky je to buď PALBA ze zálohy případně pomoc předsunutým jednotkám.
A řešit názvy či označení, to už by se někdo mohl rovnou zeptat, proč Sovětský svaz nikdy nezavedl do výzbroje útočnou pušku nebo proč naše armáda má ve výzbroji samopal ( Sa.vz.58 ).
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
mechoš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 181
Registrován: 5/10/2005, 08:45

Příspěvek od mechoš »

No jelikož stíhač se německy řekne lovec, tak pravdu mají všichni :-)
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Americký stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine

Příspěvek od TonyHazard »

Pár dobových kreseb k tématu, pravděpodobně z manuálu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Marshall Malinovsky
vojín
vojín
Příspěvky: 10
Registrován: 16/10/2009, 20:15

Příspěvek od Marshall Malinovsky »

Mam takovy dotaz : Byla M-10 schopna znict Tiger nebo Panther pres celni pancir ?dik
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“