Caudron R.11
Napsal: 25/7/2009, 13:11
Caudron R.11
Francouzské eskortní stíhací letadlo
nasazeno 1918
WW1

VÝVOJ a KONSTRUKCE
Nebe za první světové války neovládaly pouze jednomotorové stíhací stroje, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ano, většinou zde byla potřeba mít rychlý, obratný, dobře stoupající stíhací letoun se synchronizovanou výzbrojí, kde druhý člen posádky byl nadbytečný. Takovéto stroje dokázaly plnit většinu úkolů, ale ne vždy s jednoznačným úspěchem. U bombardéru to bylo jednoduché, jejich úkolem bylo dopravit na konkrétní místo co největší náklad pum na úkor obratnosti a obranyschopnosti. U stíhaček však jejich úkol nebyl vždy jednoznačný. Proto tu za čtyři roky války mohla vzniknout celá řada projektů, které byly jakoby šité na míru konkrétnímu úkolu.
A jedním z těchto požadavků bylo sestrojit stroj, který by byl schopen doprovázet vlastní bombardéry nad nepřátelské území a zajistit jim po celou dobu jejich letu ochranu. Což nebyl zrovna úkol pro malé stíhačky s jejich krátkým doletem. Proto bylo potřeba ubírat se směrem ke stroji s delším doletem, silnou pohyblivou výzbrojí, s kterou by byly schopny čelit útokům ze všech směrů. To vše ale vyžadovalo sestrojit velký letoun, který by byl schopen toto vše unést včetně početnější posádky atd. Tak byla potlačena obratnost na úkor všech výše uvedených úkolů a vznikla třída doprovodných vícemístných stíhacích strojů, která našla své uplatnění především za Druhé světové války.
Stroj, který byl podle těchto kritérií zkonstruován šéfkonstruktérem Paulem Devillem byl francouzský Caudron R.11. Na první pohled rozhodně nesplňoval představy o stíhacím stroji, ale přesto jím byl i přes svůj archaický vzhled. Továrna Caudron (založena bratry Gastonem *1882 - +1915 a René Caudronovými *1884 - +1959) při jeho vývoji použila osvědčený dvoumotorový pozorovací letoun R.4, který kromě jiného vyzbrojila dvěma střelišti pro pohyblivé kulomety Lewis. První otevřené střeliště bylo umístěno v ose letadla na přídi a druhé za křídly. Kulometná výzbroj tak byla schopna pokrýt četné úseky kolem letadla, místy i pod ním. V říjnu roku 1917 bylo rozhodnuto posílit výzbroj zdvojením stávajících kulometů, takže Caudron R.11 měl nakonec čtyři kulomety Lewis ráže 7,7 mm v otevřených střelištích, plus ještě jeden kulomet stejné ráže ve spodní části trupu, kterým byl pokryt prostor pod letadlem. Kromě toho byl schopen nést až 120 kg pumového nákladu a plnit tak kromě role doprovodné stíhačky i roli bombardéru.
Primární úkolem nového stroje byl opět průzkum. Dvě pohonné jednotky představovaly motory Hispano-Suiza o výkonu 200 k, které dokázaly letounu udělit maximální rychlost 191 km/h. První vzlet letounu se uskutečnil v roce 1917. Ve stejném roce se začalo u Caudornu pracovat na objednávce 1.000 strojů, přičemž první letouny byly postaveny koncem roku 1917.
Britská vláda se rozhodla od Francouzů odkoupit dva prototypy a použít je v roli bombardérů. Mimo jiné i s touto rolí pro ně počítaly Francouzi, ale na konci roku se ukázalo, že dobře létající Caudrony se skutečně nejlépe hodí pro roli doprovodné stíhačky a jsou navíc schopny nést až 120 kg pumového nákladu.
Plány s Caudrony byly veliké, ale k bojovým jednotkám se jich zdaleka tolik nedostalo. Ve výzbroji je mělo celkem jen šest letek, ale v době uzavření příměří v listopadu 1918 jich bylo letuschopných pouze 54. Přesto se podařilo i během krátké doby jejich bojové služby hned několika střelcům zařadit se mezi letecká esa První světové války.
Caudronů R.11 (někdy též značené jako Cau.11A.3) s bezproblémovými motory Hispano-Suiza 8Bda (215 k) nebo 8Beb (235 k) bylo vyrobeno něco kolem 370 kusů, než byla jejich výroba po uzavření příměří ukončena a zbytek z objednávky stornován.

DALŠÍ TYPY
Caudron R.12
Verze vybavená silnějšími motory Hispano-Suiza 8Fb o výkonu 300 k byla testována v létě roku 1918, ale nedosáhla až tak vyšších výkonů oproti verzi R.11, že by musela být zavedena do sériové výroby. Prototypové zkoušky R.12 byly ukončeny až na podzim 1919.
Caudron R.14
Pro zvýšení bojové hodnoty stroje se počítalo s posílením výzbroje. Jedno z otevřených střelišť tak mělo mít místo kulometného dvojčete pohyblivý kanón ráže 37 mm. Tento model označený jako Caudron R.14 se ale do sériové výroby nedostal.

BOJOVÁ SLUŽBA
První jednotkou, která obdržela Caudrany R.11, byla francouzská 46.letka v únoru 1918. Před uzavřením příměří v listopadu 1918 byly Caoudrony vyzbrojeny tyto letky: 46, 239, 240, 241, 242 a 246. I když byly Caudrony R.11 svými posádkami oblíbené a nepřítelem respektovány (především pro jejich rychlost a těžkou výzbroj), šly krátce po válce jako příliš nákladné do „šrotu“. Poslední stroje byly vyřazeny v červenci 1922. Zato bombardéry Breguet 14, které Caudrony nejčastěji doprovázely na jejich bojových misích, přečkaly své ochránce překvapivě o mnoho let.
TTD – Caudron R.11
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 3
* Rozpětí: 17,92 m
* Délka: 11,22 m
* Výška: 2,80 m
* Nosná plocha: 54,25 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 1.422 kg
* Vzletová hmotnost: 2.167 kg
* Maximální rychlost: 183 km/h
* Výzbroj: 5x kulomet Lewis ráže 7,7 mm, 120 kg pum
* Dostup: 5.950 m
* Stoupavost:
* Dolet: 3 hod
* Motor / Výkon: 2x Hispano-Suiza 8Bda / 158 kW (215 k)
* Vyrobeno kusů: cca 370 ks
* Uživatelé: Francie, Velká Británie (pouze prototypy)

Zdroje:
Stíhací letadla 1914-1918 (2.díl) - Zbyněk Válka - 2001
Vojenská letadla 1 – Václav Němeček – 1989
www. 1000aircraftphotos.com
www.theaerodrome.com
www.earlyaviator.com
www.pilotfriend.com
www.wikipedia.org
www.avistar.org
Zvláštní poděkování Martanovi za kontrolu
Francouzské eskortní stíhací letadlo
nasazeno 1918
WW1

VÝVOJ a KONSTRUKCE
Nebe za první světové války neovládaly pouze jednomotorové stíhací stroje, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ano, většinou zde byla potřeba mít rychlý, obratný, dobře stoupající stíhací letoun se synchronizovanou výzbrojí, kde druhý člen posádky byl nadbytečný. Takovéto stroje dokázaly plnit většinu úkolů, ale ne vždy s jednoznačným úspěchem. U bombardéru to bylo jednoduché, jejich úkolem bylo dopravit na konkrétní místo co největší náklad pum na úkor obratnosti a obranyschopnosti. U stíhaček však jejich úkol nebyl vždy jednoznačný. Proto tu za čtyři roky války mohla vzniknout celá řada projektů, které byly jakoby šité na míru konkrétnímu úkolu.
A jedním z těchto požadavků bylo sestrojit stroj, který by byl schopen doprovázet vlastní bombardéry nad nepřátelské území a zajistit jim po celou dobu jejich letu ochranu. Což nebyl zrovna úkol pro malé stíhačky s jejich krátkým doletem. Proto bylo potřeba ubírat se směrem ke stroji s delším doletem, silnou pohyblivou výzbrojí, s kterou by byly schopny čelit útokům ze všech směrů. To vše ale vyžadovalo sestrojit velký letoun, který by byl schopen toto vše unést včetně početnější posádky atd. Tak byla potlačena obratnost na úkor všech výše uvedených úkolů a vznikla třída doprovodných vícemístných stíhacích strojů, která našla své uplatnění především za Druhé světové války.
Stroj, který byl podle těchto kritérií zkonstruován šéfkonstruktérem Paulem Devillem byl francouzský Caudron R.11. Na první pohled rozhodně nesplňoval představy o stíhacím stroji, ale přesto jím byl i přes svůj archaický vzhled. Továrna Caudron (založena bratry Gastonem *1882 - +1915 a René Caudronovými *1884 - +1959) při jeho vývoji použila osvědčený dvoumotorový pozorovací letoun R.4, který kromě jiného vyzbrojila dvěma střelišti pro pohyblivé kulomety Lewis. První otevřené střeliště bylo umístěno v ose letadla na přídi a druhé za křídly. Kulometná výzbroj tak byla schopna pokrýt četné úseky kolem letadla, místy i pod ním. V říjnu roku 1917 bylo rozhodnuto posílit výzbroj zdvojením stávajících kulometů, takže Caudron R.11 měl nakonec čtyři kulomety Lewis ráže 7,7 mm v otevřených střelištích, plus ještě jeden kulomet stejné ráže ve spodní části trupu, kterým byl pokryt prostor pod letadlem. Kromě toho byl schopen nést až 120 kg pumového nákladu a plnit tak kromě role doprovodné stíhačky i roli bombardéru.
Primární úkolem nového stroje byl opět průzkum. Dvě pohonné jednotky představovaly motory Hispano-Suiza o výkonu 200 k, které dokázaly letounu udělit maximální rychlost 191 km/h. První vzlet letounu se uskutečnil v roce 1917. Ve stejném roce se začalo u Caudornu pracovat na objednávce 1.000 strojů, přičemž první letouny byly postaveny koncem roku 1917.
Britská vláda se rozhodla od Francouzů odkoupit dva prototypy a použít je v roli bombardérů. Mimo jiné i s touto rolí pro ně počítaly Francouzi, ale na konci roku se ukázalo, že dobře létající Caudrony se skutečně nejlépe hodí pro roli doprovodné stíhačky a jsou navíc schopny nést až 120 kg pumového nákladu.
Plány s Caudrony byly veliké, ale k bojovým jednotkám se jich zdaleka tolik nedostalo. Ve výzbroji je mělo celkem jen šest letek, ale v době uzavření příměří v listopadu 1918 jich bylo letuschopných pouze 54. Přesto se podařilo i během krátké doby jejich bojové služby hned několika střelcům zařadit se mezi letecká esa První světové války.
Caudronů R.11 (někdy též značené jako Cau.11A.3) s bezproblémovými motory Hispano-Suiza 8Bda (215 k) nebo 8Beb (235 k) bylo vyrobeno něco kolem 370 kusů, než byla jejich výroba po uzavření příměří ukončena a zbytek z objednávky stornován.

DALŠÍ TYPY
Caudron R.12
Verze vybavená silnějšími motory Hispano-Suiza 8Fb o výkonu 300 k byla testována v létě roku 1918, ale nedosáhla až tak vyšších výkonů oproti verzi R.11, že by musela být zavedena do sériové výroby. Prototypové zkoušky R.12 byly ukončeny až na podzim 1919.
Caudron R.14
Pro zvýšení bojové hodnoty stroje se počítalo s posílením výzbroje. Jedno z otevřených střelišť tak mělo mít místo kulometného dvojčete pohyblivý kanón ráže 37 mm. Tento model označený jako Caudron R.14 se ale do sériové výroby nedostal.

BOJOVÁ SLUŽBA
První jednotkou, která obdržela Caudrany R.11, byla francouzská 46.letka v únoru 1918. Před uzavřením příměří v listopadu 1918 byly Caoudrony vyzbrojeny tyto letky: 46, 239, 240, 241, 242 a 246. I když byly Caudrony R.11 svými posádkami oblíbené a nepřítelem respektovány (především pro jejich rychlost a těžkou výzbroj), šly krátce po válce jako příliš nákladné do „šrotu“. Poslední stroje byly vyřazeny v červenci 1922. Zato bombardéry Breguet 14, které Caudrony nejčastěji doprovázely na jejich bojových misích, přečkaly své ochránce překvapivě o mnoho let.
TTD – Caudron R.11
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 3
* Rozpětí: 17,92 m
* Délka: 11,22 m
* Výška: 2,80 m
* Nosná plocha: 54,25 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 1.422 kg
* Vzletová hmotnost: 2.167 kg
* Maximální rychlost: 183 km/h
* Výzbroj: 5x kulomet Lewis ráže 7,7 mm, 120 kg pum
* Dostup: 5.950 m
* Stoupavost:
* Dolet: 3 hod
* Motor / Výkon: 2x Hispano-Suiza 8Bda / 158 kW (215 k)
* Vyrobeno kusů: cca 370 ks
* Uživatelé: Francie, Velká Británie (pouze prototypy)
Zdroje:
Stíhací letadla 1914-1918 (2.díl) - Zbyněk Válka - 2001
Vojenská letadla 1 – Václav Němeček – 1989
www. 1000aircraftphotos.com
www.theaerodrome.com
www.earlyaviator.com
www.pilotfriend.com
www.wikipedia.org
www.avistar.org
Zvláštní poděkování Martanovi za kontrolu