VIII. díl. Francie 1940. Č 13.
Napsal: 3/8/2009, 09:26
VIII. díl. Francie 1940. Č 13.
Mapa Evropy na konci roku 1939.

Pokračujeme dál f) Letectvo - Armée de l'Air . Řekněme si zde konečně i něco víc o „ Znárodnění“a o čem to vlastně bylo?
Když sečteme všechna letadla v - Tabulka 8a k 31.12. 1935 – z Č 12. z minulého pondělí
Viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3548
dostaneme číslo 697 letadel I. linie, ale francouzské letectvo jich chtělo do roka a do dne o 600 % víc!
Ano - do 31.12. 1936 chtělo 4 182 letadel, ale šlo dál, chtělo jich – všech kategorií - nikoliv 4 182, ale 4 393 ks…
Ze 4 393 ks jich mělo být na konci roku 1936 – 437 letadel stíhacích, 357 bombardovacích, 1 368 víceúčelových ( průzkumných a lehkých bombardovacích), 1 632 školních a 599 letounů v záloze.
A od teďka se dívejme na skutečné počty dodaných nových letadel a vše okolo.
Ve skutečnosti, do konce roku 1936, dodal francouzský letecký průmysl jen 702 nových vojenských letadel a to ještě převážně Potez 540

, dále stíhací hornoplošník Dewoitine D.370

a dvojplošníky Blériot Spad 510.

Do roku 1937 dosáhlo sice Armée de l'Air stavu 4 447 letounů včetně 586 letadel záložních, ale typová skladba byla velice zastaralá.
Posuďme jak to vypadalo – ze 4 447 ks letadel bylo 1 515 starých víceúčelových letounů, 1 000 letadel bylo školních, 639 se považovalo za letadla stíhací, 707 za bombardovací a těch 586 bylo záložních strojů.
Tak jak se rýsovalo zpoždění v dodávkách moderních stíhacích dolnoplošníků vlastní francouzské produkce, které si celé rozebereme později, objednalo si FML ( Francouzské Ministerstvo Letectví) 17. května 1937 v USA 100 ks letounů Curtiss Hawk 75A-1s viz zde skvěle od Farky:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2710
První letouny, podle některých zdrojů jich bylo 20 ks, došly do Francie až na Vánoce v roce 1938.
Vlastním, prvním, ryze francouzským stíhacím dolnoplošníkem, se zatahovacím podvozkem a s ostatními technickými novinkami té doby byl Loire - Nieuport LN 161.

Potíže se zatahovacím podvozkem však zpozdily přípravu jeho sériové výroby a tak jej předstihly jednodušší dolnoplošníky Morane Saulnier M.S.405/406 viz skvěle od YAMATO zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2724
také se všemi finesami oné doby.
První vzorové letouny M.S.405, objednané podle Plán II., dosahovaly rychlosti 443 km/hod, jeden odlehčený prototyp dokonce 480 km/hod. Do větší série se pak zařadil výkonnější M.S.406, který sice vynikal obratností, ale v rychlosti zaostával za potenciálním protivníkem – německým Bf-109.
Velkým zklamáním pro Armée de l'Air skončily zkoušky ultralehkých, aerodynamicky pečlivě propracovaných Mureaux 190 C-1 ( obrázky tohoto prototypu jsem nenalezl – série se nekonaly) a také Caudron Renault 714 C1.

Aerodynamicky dokonalý, celokovový dolnoplošník Caudron Renault 714 C1, vyžadoval značně menší výrobní náklady než ostatní letouny. Tímto ovlivněná komise, u ještě nevybaveného ( bojově nevybaveného) prototypu, objednala sérii 100 ks.
K bojovým útvarům se dostaly na podzim 1938. Praktický provoz bojových letek jasně a rychle ukázal, že podobné ultralehké letouny mají příliš malé výkonnostní rezervy pro případné bojové nasazení a že jejich křehká ( subtilní) konstrukce nezaručuje potřebnou provozní a bojovou spolehlivost.
A tak byly všechny objednané Caudrony Renault 714 C1 uvolněny pro export. Celkem 50 ks se jich prodalo do Finska.
Část se jich dostalo do Polska, zde jich bylo ještě před 1. září 1939 10 ks zařazeno do školních.
Armée de l'Air používala v roce 1938, jako bombardovací letouny, dvoumotorové a výjimečně i čtyřmotorové letouny, opatřené vesměs třemi otočnými kulometnými věžemi, které francovští letečtí experti považovali za schopné sami se ubránit stíhacím letadlům. K takovým tehdy patřil nahoře vzpomínaný Potéz 540, určený i pro bitevní nálety a i v ČSR známější Marcel Bloch M.B..200

, dále pak také neobvykle tvarovaný Bréguet 410

, Amiot 122/123

a Amiot143

, zastaralé dvojplošníky Loiré et Olivier LeO 208 a LeO 203Bn.4 a ze čtyřmotorových pak těžké bombardovací Farman F.221 a F.222.
Prvním modernějším bombardérem Armée de l'Air byl dvoumotorový dolnoplošník Marcel Bloch M.B.210

, který vzhledem připomínal svého předchůdce M.B.200. V roce 1938 už výkony nepostačovaly a tak se plánovala náhrada modernějšími typy Bloch M.B.131 a M.B. 175, jejichž prototypy se zkoušely od roku 1937.
Vyspělé a výkonnější LeO 45 – viz od YAMATO zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3068
a Amiot 341, pro potíže ze sériemi, které si později řekneme – jejich výroba začala nabíhat až koncem roku 1938.
V kategorii vícemístných, víceúčelových letounů zkoušelo Armée de l'Air řadu moderních prototypů se slibnými výkony, jako Potez 630/631

, Hanriot 220 a Breguet 691/693 viz zde YAMATO:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2986
různých modifikací, které byly určeny buď jako rychlé bombardéry, nebo průzkumné, nebo dokonce těžké stíhací letouny o čemž tam YAMATO též hovoří.
Takovou francouzskou zvláštností pak byly i speciální velitelské letouny pro řízení leteckého boje – byly to jednomístné stíhací letouny, či zvláštní stroje hlásné, na které byly modifikované hlavně nadějné letouny Potez 63.
Většinou šlo o velmi výkonné stroje, ale z důvodů potíží se zaváděním sériové výroby se objevily první modifikace letadel Potez 630 až koncem 1938. Svou roli sehrála i nejednotnost názorů na použití těchto letadel a na jejich technické parametry.
Velké problémy u zavádění nové techniky do Armée de l'Air sehrávalo přeškolování pilotů a techniků, kteří nebyli dosud připraveni na nové, mnohem větší zatížení moderních strojů a vyšší přistávací rychlosti. Bylo třeba, aby byly 2 školící varianty letadel a i výuky – na staré a na nové letouny – to se však do začátku války nedařilo zajistit.
Problémy byly i u „Průzkumných letadel“.
Již „Španělská občanská válka“ ukázala , že pomalu odzvonila hrana jednomotorovým dvoumístným dvouplošníkům - letadlům – v 1. světové válce tak oblíbeným .
Byla zranitelná - při vyšších rychlostech a proti lépe vyzbrojených stíhacích letadlům a zlepšující se PVO jednotek.
Bohužel - Armée de l'Air i nadále svěřovalo průzkum jednomotorovým strojům a udržovalo dvoumístné - většinou dvojplošníky nadále v činnosti. Typickým příkladem byly četné modifikace dvojplošníků Bréguet Bré 19 a Potez 39 A.2. Rozšířen byl též zastaralý Potez PXXV Metropole a obdobný Potez XVA.2. Teprve od roku 1935 je v menším množství nahrazovaly modernější a o něco výkonnější vyztužené hornoplošníky Mureaux 113/117R.2, vyráběné v řadě modifikací, lišících se motorem a vybavením. Zkoušely se i jako dvoumístné noční stíhačky. Ještě v době „ Mnichovské krize září 1938“ sloužilo u letek Armée de l'Air 1 194 ks zastaralých pozorovacích – průzkumných a víceúčelových letadel této staré koncepce.
Náhradu v průzkumu a zpravodajské činnosti u Armée de l'Air měly představovat dvoumotorové vícemístné samonosné jednoplošníky. Předpokládalo se, že se budou pro bojovou činnost ve frontovém pásmu hodit mnohem lépe pro svou vyšší rychlost, lepší obrannou výzbroj a menší zranitelnost, která jim měla i umožnit lépe splnit jejich průzkumnou činnost, nebo i dopravit menší množství bomb na objevený, důležitý cíl. Zároveň měla být tato průzkumná letadla schopna, díky větší rychlosti, unikat stíhacím letadlům nepřítele
Mapa Evropy na konci roku 1939.

Pokračujeme dál f) Letectvo - Armée de l'Air . Řekněme si zde konečně i něco víc o „ Znárodnění“a o čem to vlastně bylo?
Když sečteme všechna letadla v - Tabulka 8a k 31.12. 1935 – z Č 12. z minulého pondělí
Viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3548
dostaneme číslo 697 letadel I. linie, ale francouzské letectvo jich chtělo do roka a do dne o 600 % víc!
Ano - do 31.12. 1936 chtělo 4 182 letadel, ale šlo dál, chtělo jich – všech kategorií - nikoliv 4 182, ale 4 393 ks…
Ze 4 393 ks jich mělo být na konci roku 1936 – 437 letadel stíhacích, 357 bombardovacích, 1 368 víceúčelových ( průzkumných a lehkých bombardovacích), 1 632 školních a 599 letounů v záloze.
A od teďka se dívejme na skutečné počty dodaných nových letadel a vše okolo.
Ve skutečnosti, do konce roku 1936, dodal francouzský letecký průmysl jen 702 nových vojenských letadel a to ještě převážně Potez 540

, dále stíhací hornoplošník Dewoitine D.370

a dvojplošníky Blériot Spad 510.

Do roku 1937 dosáhlo sice Armée de l'Air stavu 4 447 letounů včetně 586 letadel záložních, ale typová skladba byla velice zastaralá.
Posuďme jak to vypadalo – ze 4 447 ks letadel bylo 1 515 starých víceúčelových letounů, 1 000 letadel bylo školních, 639 se považovalo za letadla stíhací, 707 za bombardovací a těch 586 bylo záložních strojů.
Tak jak se rýsovalo zpoždění v dodávkách moderních stíhacích dolnoplošníků vlastní francouzské produkce, které si celé rozebereme později, objednalo si FML ( Francouzské Ministerstvo Letectví) 17. května 1937 v USA 100 ks letounů Curtiss Hawk 75A-1s viz zde skvěle od Farky:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2710
První letouny, podle některých zdrojů jich bylo 20 ks, došly do Francie až na Vánoce v roce 1938.
Vlastním, prvním, ryze francouzským stíhacím dolnoplošníkem, se zatahovacím podvozkem a s ostatními technickými novinkami té doby byl Loire - Nieuport LN 161.

Potíže se zatahovacím podvozkem však zpozdily přípravu jeho sériové výroby a tak jej předstihly jednodušší dolnoplošníky Morane Saulnier M.S.405/406 viz skvěle od YAMATO zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2724
také se všemi finesami oné doby.
První vzorové letouny M.S.405, objednané podle Plán II., dosahovaly rychlosti 443 km/hod, jeden odlehčený prototyp dokonce 480 km/hod. Do větší série se pak zařadil výkonnější M.S.406, který sice vynikal obratností, ale v rychlosti zaostával za potenciálním protivníkem – německým Bf-109.
Velkým zklamáním pro Armée de l'Air skončily zkoušky ultralehkých, aerodynamicky pečlivě propracovaných Mureaux 190 C-1 ( obrázky tohoto prototypu jsem nenalezl – série se nekonaly) a také Caudron Renault 714 C1.

Aerodynamicky dokonalý, celokovový dolnoplošník Caudron Renault 714 C1, vyžadoval značně menší výrobní náklady než ostatní letouny. Tímto ovlivněná komise, u ještě nevybaveného ( bojově nevybaveného) prototypu, objednala sérii 100 ks.
K bojovým útvarům se dostaly na podzim 1938. Praktický provoz bojových letek jasně a rychle ukázal, že podobné ultralehké letouny mají příliš malé výkonnostní rezervy pro případné bojové nasazení a že jejich křehká ( subtilní) konstrukce nezaručuje potřebnou provozní a bojovou spolehlivost.
A tak byly všechny objednané Caudrony Renault 714 C1 uvolněny pro export. Celkem 50 ks se jich prodalo do Finska.
Část se jich dostalo do Polska, zde jich bylo ještě před 1. září 1939 10 ks zařazeno do školních.
Armée de l'Air používala v roce 1938, jako bombardovací letouny, dvoumotorové a výjimečně i čtyřmotorové letouny, opatřené vesměs třemi otočnými kulometnými věžemi, které francovští letečtí experti považovali za schopné sami se ubránit stíhacím letadlům. K takovým tehdy patřil nahoře vzpomínaný Potéz 540, určený i pro bitevní nálety a i v ČSR známější Marcel Bloch M.B..200

, dále pak také neobvykle tvarovaný Bréguet 410

, Amiot 122/123

a Amiot143

, zastaralé dvojplošníky Loiré et Olivier LeO 208 a LeO 203Bn.4 a ze čtyřmotorových pak těžké bombardovací Farman F.221 a F.222.
Prvním modernějším bombardérem Armée de l'Air byl dvoumotorový dolnoplošník Marcel Bloch M.B.210

, který vzhledem připomínal svého předchůdce M.B.200. V roce 1938 už výkony nepostačovaly a tak se plánovala náhrada modernějšími typy Bloch M.B.131 a M.B. 175, jejichž prototypy se zkoušely od roku 1937.
Vyspělé a výkonnější LeO 45 – viz od YAMATO zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3068
a Amiot 341, pro potíže ze sériemi, které si později řekneme – jejich výroba začala nabíhat až koncem roku 1938.
V kategorii vícemístných, víceúčelových letounů zkoušelo Armée de l'Air řadu moderních prototypů se slibnými výkony, jako Potez 630/631

, Hanriot 220 a Breguet 691/693 viz zde YAMATO:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2986
různých modifikací, které byly určeny buď jako rychlé bombardéry, nebo průzkumné, nebo dokonce těžké stíhací letouny o čemž tam YAMATO též hovoří.
Takovou francouzskou zvláštností pak byly i speciální velitelské letouny pro řízení leteckého boje – byly to jednomístné stíhací letouny, či zvláštní stroje hlásné, na které byly modifikované hlavně nadějné letouny Potez 63.
Většinou šlo o velmi výkonné stroje, ale z důvodů potíží se zaváděním sériové výroby se objevily první modifikace letadel Potez 630 až koncem 1938. Svou roli sehrála i nejednotnost názorů na použití těchto letadel a na jejich technické parametry.
Velké problémy u zavádění nové techniky do Armée de l'Air sehrávalo přeškolování pilotů a techniků, kteří nebyli dosud připraveni na nové, mnohem větší zatížení moderních strojů a vyšší přistávací rychlosti. Bylo třeba, aby byly 2 školící varianty letadel a i výuky – na staré a na nové letouny – to se však do začátku války nedařilo zajistit.
Problémy byly i u „Průzkumných letadel“.
Již „Španělská občanská válka“ ukázala , že pomalu odzvonila hrana jednomotorovým dvoumístným dvouplošníkům - letadlům – v 1. světové válce tak oblíbeným .
Byla zranitelná - při vyšších rychlostech a proti lépe vyzbrojených stíhacích letadlům a zlepšující se PVO jednotek.
Bohužel - Armée de l'Air i nadále svěřovalo průzkum jednomotorovým strojům a udržovalo dvoumístné - většinou dvojplošníky nadále v činnosti. Typickým příkladem byly četné modifikace dvojplošníků Bréguet Bré 19 a Potez 39 A.2. Rozšířen byl též zastaralý Potez PXXV Metropole a obdobný Potez XVA.2. Teprve od roku 1935 je v menším množství nahrazovaly modernější a o něco výkonnější vyztužené hornoplošníky Mureaux 113/117R.2, vyráběné v řadě modifikací, lišících se motorem a vybavením. Zkoušely se i jako dvoumístné noční stíhačky. Ještě v době „ Mnichovské krize září 1938“ sloužilo u letek Armée de l'Air 1 194 ks zastaralých pozorovacích – průzkumných a víceúčelových letadel této staré koncepce.
Náhradu v průzkumu a zpravodajské činnosti u Armée de l'Air měly představovat dvoumotorové vícemístné samonosné jednoplošníky. Předpokládalo se, že se budou pro bojovou činnost ve frontovém pásmu hodit mnohem lépe pro svou vyšší rychlost, lepší obrannou výzbroj a menší zranitelnost, která jim měla i umožnit lépe splnit jejich průzkumnou činnost, nebo i dopravit menší množství bomb na objevený, důležitý cíl. Zároveň měla být tato průzkumná letadla schopna, díky větší rychlosti, unikat stíhacím letadlům nepřítele