Stránka 1 z 1

VIII: díl. Francie 1940. Č 16.

Napsal: 10/8/2009, 07:03
od michan
VIII.díl. Francie 1940. Č 16.

Velitel Armée de l´Air generál Vuillemin s delegací na návštěvě u Luftwaffe.

Obrázek



Mnoho vysokých vojenských představitelů francouzského letectva o situaci v Armée de l'Air vědělo, ale vztahy ve francouzském leteckém průmyslu byly tak propletené, že stávající stav šlo jen těžko zlepšit.
Něco se muselo stát…
To něco byla návštěva velitele Armée de l'Air generála Vuillemina a jeho delegace u německé Luftwaffe - a to v létě 1938 – na pozvání říšského ministra Luftwaffe Hermanna Göringa.
Němci se ukázali jako dokonalí režiséři a předvedli Francouzům divadlo. Generála Vuillemina a jeho delegaci protáhli po německých letištích a závodech leteckého průmyslu, kde stály v řadách narovnány nové německé letouny všech možných typů, stíhacího, průzkumného a bombardovacího letectva. Francouzská delegace tak měla být přesvědčena o obrovské síle německé Luftwaffe a o rozsáhlých možnostech produkce nejmodernějších letadel průmyslem Hitlerovy říše.
Faktem je, že generál Vuillemin a jeho delegace byli ohromeni…
Generál Vuillemin sice v rozhovoru s velitelem německého letectva naznačil, že francouzské letectvo disponuje 2 900 ks operačně způsobilých stíhacích letounů I. linie, k čemuž dodal (bylo to v době „Mnichovské krize“), že Francie svoje závazky k ČSR dodrží (ono pověstné „La France rastera fidele a sa parole….“ – pramenem zde je – P. Stehlin: Témoignage pour l’historie. Str. 92, Paris 1964).
Skutečnost však byla taková, že generála Vuillemina síla Luftwaffe ohromila tak, že v následném rozhovoru s francouzským velvyslancem Corbinem přiznal, že pokud vypukne válka proti Německu bude letectvo Francie - tak jak vypadalo v roce 1938, tak jak vypadala ona slavná Armée de l'Air - zničena během prvních čtrnácti dnů od zahájení bojových operací.
Celá francouzská delegace včetně generála Vuillemina, k ohromné škodě ČSR (stále pamatujme, že bylo léto 1938), hned po návratu z Německa tento názor vyslovovala všude nahlas.
Ale hlavně o neschopnosti Armée de l'Air a velikosti Luftwaffe tak hovořil generál Vuillemin a ostatní členové delegace v září 1938, tedy v době - kdy francouzský hlavní štáb (Nejvyšší rada obrany státu – generál Gamelin, generál J. A. Georges, generál L. Colson a generál J. Jeanel) projednával v září 1938 možnosti vojenské pomoci napadenému Československu.

Abychom hovořili konkrétně, tak generál Vuillemin v dopise francouzskému hlavnímu štábu ze dne 26. září 1938 sděluje ministerstvu letectví Francie, že za daného stavu Armée de l'Air musí podat v případě války s Německem demisi, protože odmítá nést zodpovědnost za totální zničení francouzského letectva a za porážku Francie. V hlášení pak uvádí, že následkem naprosté neschopnosti francouzského leteckého průmyslu má Armée de l'Air k dispozici jen 250 ks moderních stíhaček, 120 ks letadel průzkumných a 320 ks bombardovacích.
Za viníky tohoto stavu označil generál Vuillemin ministerstvo letectví a vedení leteckého průmyslu.
Ve svém hlášení generál Vuillemin dokazoval, že v případě války s Německem bude následkem obrovských ztrát pronikavě omezena činnost francouzského letectva ve frontovém pásmu. Pak také, že odpadnou průzkumné lety a nebude k dispozici nic, co by Armée de l'Air mohla postavit proti zvýšené činnosti německé Luftwaffe, která bude neustále posilována dalšími letkami, které na francouzskou frontu přiletí z již zaniklé fronty proti ČSR ( ještě si blíže osvětlíme).
Zároveň ve svém hlášení generál Vuillemin upozorňoval, že Armée de l'Air nemůže ani pomýšlet na nějaké účelnější bombardování cílů v Německu. Armée de l'Air nebude mít možnost ani na počátku konfliktu s Německem, nějakým způsobem odlehčit československé obraně akcemi francouzského letectva.
Generál Vuillemin ve svém hlášení říká, že Armée de l'Air nezajistí ani PVO Paříže, ani PVO ostatních francouzských průmyslových oblastí. Celou PVOS Francie označil za minimální – celkově neschopnou obrany.
Dále generál Vuillemin ve svém hlášení upozorňoval na to, že Armée de l'Air je nepříliš početné a z valné části je vyzbrojeno zastaralými letouny a stíhací letky nemají žádné zálohy – pramenem zde je – P. Stehlin: Témoignage pour l’historie. Str. 92, Paris 1964.


Na toto hlášení generála Vuillemina reagoval ministr Bonnet (viz. G. Bonnet: Le Qaui d’Orsay sous trois republiques. Str. 208) tím, že poukázal na skutečnost, že byl od února 1938 horečně připravován základní program na přezbrojení francouzského stíhacího letectva, které mělo dostat 2 500 nových stíhacích letounů, výkonem odpovídajícím německým Bf-109, ale že tento plán zůstal jen na papíře…..

Skutečnost byla taková, že pro sériovou výrobu přicházel v létě 1938 v úvahu jen stíhací letoun Morane Saulnier M.S.406, vyvinutý a do výroby připravený téměř bez státních dotací, což bylo právě uváděno jako příklad neschopnosti znárodněných podniků.
Všechny ostatní prototypy, ještě s výjimkou víceúčelového Potez 63 ( Potez 630/631), nebyly vůbec připraveny pro sériovou výrobu.


Již jsme říkali o tom, že rychlá náprava ve francouzském leteckém průmyslu neměla naději a tak ministerstvo letectví rozhodlo, že nakoupí moderní letouny v zahraničí.
Jenomže.
Ve světě se všude zbrojilo, všechny státy potřebovaly letadla. Všechny státy potřebovaly moderní letadla pro svou potřebu, a tak na prodej mnohdy zbyly jen podřadnější typy letadel. My víme, že určité kladné výsledky měla nákupní mise Francie jenom v USA, kde závazně objednala stíhací letouny Curtiss 75A-1s
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2710
a bombardovací letouny Martin Maryland 167


Obrázek


,Douglas Boston DB-7.

Obrázek


Jen během tohoto roku 1938 objednala Francie u USA zboží pro francouzskou armádu v hodnotě 85 miliónů dolarů.
Americký průmysl (při známém americkém IZOLACIONALIZMU) nebyl však v roce 1938 ani 1939 na tak rozsáhlé objednávky, jejichž dodací lhůta byla – nejlépe ihned – připraven…
Jak víme prvních 20 Curtissů 75A-1s (později P-36 „Mohawk“, z nichž část převzala za války Velká Británie) došlo na Vánoce 1938 a část v prvních měsících 1939.
No a dodávky bombardérů Martin Maryland 167 a Douglas Boston DB-7 převzala později ve válce také Velká Británie.
Že měla Francie problémy s obstaráváním letadel, trochu novějších, tak o tom svědčí i to, že zakoupila licenci na výrobu holandské stíhačky Koolhoven F.K.58

Obrázek


, když také uvažovala úplně vážně o německé nabídce na odprodej většího množství zastaralých stíhacích dvojplošníků Heinkel He-51 a Arado Ar-68 a pak také, jak jsme si říkali, i po Mnichovu chtěla část ČS. Avií B-534, které již také nepředstavovaly nejmodernější typ letadla.

V době čs. krize – v době Mnichova – v září 1938, bylo Armée de l'Air vyzbrojeno převážně letouny, které byly vyvinuty do roku 1934….

Považme – v září 1938 měla Armée de l'Air modernější jen stíhací letoun Morane Saulnier M.S.405 – kterých - všimněme si - dostala jenom 6 kusů jako první 7. letka. Tato 7. letka je však dostala k praktickému vyzkoušení tzv. 0 – série.
Tato 0 – série měla být až po vyzkoušení nahrazena modernější variantou M.S.406.

Byly to právě zkoušky M.S.405, které upozornily na další závažný nedostatek. I když Armée de l'Air měla velmi dobrý výcvik stíhacích pilotů, nebyla připravena k přezbrojení na modernější rychlé letouny s vyšším plošným zatížením.
V Armée de l'Air chyběl vhodný přeškolovací letoun!!!
Přípravy francouzského stíhacího letectva na budoucí válku také prokázaly, že ani množství letadel, které Armée de l'Air má nestačí na předpokládanou výši bojových a provozních ztrát.
Ještě v době francouzské mobilizace – v srpnu 1939 – mělo Armée de l'Air jenom několik moderních stíhacích letadel (M.S.405/406, Curtiss H-75 a M.B.151/152) - jen 19 s celkem 23 stavěných perutí, přičemž je třeba podotknout, že nejméně polovina těchto letounů sloužila v té době k přeškolování pilotů a pro operační použití a tedy k boji s nepřítelem se s nimi nedalo počítat….
Některé stíhací perutě Armée de l'Air – přezbrojené na nové typy letadel – měly v roce 1939 jen 2 letky po 6 až 8 bojových letadlech – to přesto, že systemizovaný stav předpokládal 12 až 13 letounů.
Na jaře 1940 - těsně před zahájením německé ofenzívy směrem na Západ – disponovala Armée de l'Air jen 510 stíhacími letouny I. linie – z čehož 442 ks tvořily shora uvedené moderní typy letadel…….!!!!

Napsal: 10/8/2009, 07:07
od michan
VIII.díl. Francie 1940. Č 17.

U bombardovacího letectva Francie bylo koncem roku 1938 k dispozici v I. linii 260 ks většinou zastaralých letadel, které byly rozděleny do 33 letek. Ostatní letky a stavy bombardovacích perutí pak byly doplněny ještě staršími letouny, u kterých se předpokládalo, že by se spíše nasazovaly v noci a ještě tak proti blízkým cílům.
V průběhu roku 1939 se v Armée de l'Air stav bombardovacích letounů v I. linii zvýšil na 390 ks, ale jenom 14 ks z nich se považovalo za moderní – to znamená, že mohly dosáhnout rychlost nad 400 km/hod.
U průzkumných – postaru řečeno zpravodajských perutí – byl stav také tragický!
Armée de l'Air měla jen 4 modernější letouny (do konce roku1938) z celkového počtu 52 ks letadel. Z asi 340 ks starých jednomotorových – pozorovacích a zvědných letounů – průzkumných – bylo jen 170 ks letounů schopno alespoň okrajového bojového nasazení. Ostatní průzkumné dvojmístné letouny nebyly schopny ve frontovém pásmu operovat.
Nejprve v září 1938 a potom ještě při všeobecné mobilizaci Francie – 26. srpna 1939 – aktivovala Armée de l'Air další 2 perutě pro spolupráci s dělostřelectvem (vyhledávání cílů a hlášení zásahů) a 5 perutí bitevních a lehkých bombardovacích letadel, s celkem 220 kusy značně zastaralých letounů. Z těch považme - některé kusy pocházely z produkce před rokem 1930.

Nevalnou bojovou hodnotu měly i stíhací letouny D.500, Spad 510, Nieport Delage 629, M.S.275 a některé další, z nouze do Armée de l'Air zařazené, jako pomocné letky (Excadriles Regionales) a do útvarů ve vnitrozemí (Patrouille de l’École de l’Air). Nasazování takto pomalých zastaralých letounů, které pilotovali nahonem docvičení záložníci, tak to jen potvrzovalo názory tehdejších, námi již několikrát pojmenovanými zkostnatělými a změnám nepřístupným důstojnictvem. Tito staří důstojníci odkojení 1. světovou válkou považovali stále letectvo jen za pomocnou zbraň. Zbraň, která měla sloužit jen k pozorování bojiště a k řízení dělostřelecké palby. Vskutku jen výjimečně mělo být letectvo schopno podpořit svoje vlastní pozemní jednotky a to tak, že napadne nepřítele v zákopech, nebo v jeho jiných obranných postavení (bunkrech apod.).
Od bombardovacího letectva se povětšinou očekávalo, že bude napadat frontové cíle a trochu také těsně za frontovou linií. Především však bude napadat jenom pochodové kolony, které se blíží na bojiště, dále skladiště pro přímou frontu a dělostřelecké baterie. Maximálně tak ještě nějaká shromaždiště vojsk a komunikační uzly.
Armée de l'Air na cíle v zázemí nemyslela (její štáby na ně nemyslely). Právě proto také až do léta 1938 zásadně štáby nesouhlasily se samostatnějším plánováním leteckých operací.
Až teprve v květnu 1938 napadl tento zastaralý názor v Armée de l'Air, její velitel generál Vuillemin, který zároveň nastínil modernější a účinnější způsoby nasazení letectva.
Bohužel!!!
Tehdejší nedostatky v leteckém průmyslu – neustálý nedostatek nových moderních jednoplošníků znamenal, že navržené plány se jen těžko realizovaly.

Dne 5. září 1938 dospěli členové NROS (do češtiny přeložená Nejvyšší Rada Obrany Státu - členy NROS byly generál Gamelin, generál J. A. Georges, generál L. Colson a generál Jeanel) k rozhodnutí, že v případě zahájení ofenzívy ve prospěch Československa musí být především co nejvíce prohloubena spolupráce mezi letectvem a nastupujícími pozemními jednotkami.
Tehdy navrhl generál Vuillemin zahájit nálety na cíle v německém zázemí, které mohly německou Luftwaffe donutit, aby odvolala z čs. fronty část stíhacích letek, a tak by odlehčil čs. obraně. Právě tímto zasedáním 5. září 1938 NROS takové bombardování zatím nedoporučila. Další podrobnější štábní studie pak bohužel naznačily, že bude obtížné v plném rozsahu, silami Armée de l'Air, zajistit vůbec požadovanou spolupráci s pozemními jednotkami a leteckou podporu případných pozemních útoků (jako pramen zde slouží P. Sordin: „Les perspectives aéronactiques dans la crise tchécoslovaque en 1938“. Forces Aérinnes Francaises, 1958 XI.)


Již několikrát jsme naznačili a nyní znova řekneme, že ani poměrně tvrdá opatření ve francouzském leteckém průmyslu nedokázala během roku 1938 rozběhnout sériovou výrobu moderních letounů a zajistit jejich dodávky leteckým útvarům. Bohužel tento stav se nezměnil ani v roce 1939, kdy už 2. světová válka byla na spadnutí a pak 1. září 1939 skutečně začala. Svědčí o tom i údaje v Tabulka 11, která nám říká, jak byla plněna výroba nových letounů. Svědčí o tom i Tabulka 12, která nás informuje o dodávkách nejdůležitějších leteckých motorů těsně před vypuknutím 2. světové války.


Tabulka 11……… Plnění dodávek francouzských letounů do srpna 1939

Typ………………..Plán k 1.8.1939………….Převzato voj. správou 30.8.1939

Morane 405/406………426………………………..121

Potez 630………………85………………………….9

Potez 631……………..199………………………….7

Breguet 691……………..6………………………….2

Bloch 151/152…………56…………………………50

Bloch 131……………..137………………………….?

LeO 40…………………..6………………………….2

Mureaux …………………9………………………….7

Potez 633……………….15…………………………..7

Potez 637……………….52…………………………..9

Objednáno……………………………………………………………………………..
nových letounů…………991………………………..214…………splněno na 21,6%


Tabulka 12…………… Plnění dodávek leteckých motorů k 29.8.1939.

Typ………………………..objednáno……………………………dodáno k
………………………………..ks……………31.4.1938……..12.9.1938………..1.4.1939

Hispano Suiza HS 14AB……..1 212……………352…………….36……….(32%)

Hispano Suiza HS 12Y31…….1 852……………657…………….79…….(39,2%)

Pro průzkumná letadla………..2 296……………937…………….90….(44,7%)

Pro bitevní letadla…………….2 097……………667…………….45………(31,9%)

Hispano Suiza HS 12Ycrs………500……………200……………..?.......(40%).

Napsal: 10/8/2009, 07:11
od michan
VIII.díl. Francie 1940. Č 18.

Českého historika (i amatérského) by měly zajímat počty francouzských letounů, které Francie měla v době čs. krize, tedy někdy ke dni 31. srpna 1938. Takovéto údaje shromáždil z francouzských pramenů – od André van Haute: Pictoral History of the French Air Forse. Volumme 1909-1940, London 1974. – Miloslav John Září 1938 str. 101 – 102 a sestavil je v Tabulka 13. Musel jsem některé údaje přepočítat, upravit a na konci tohoto článku je zpřesněné popisuji též v Tabulka 13.
Podle všech mě dostupných údajů zahrnuje Tabulka 13 francouzská letadla schopná letu k 31. srpnu 1938.
K těmto udaným počtům z Tabulky 13 by se asi musely připočítat letouny, které se nacházely v opravě, dále pak větší množství starších letadel, která procházela technickou prohlídkou (tyto údaje jsem nenašel, a ani nehledal – méně zajímavé).

Až když se na letouny skutečně schopné letu člověk podívá, vidí, že francouzské vojenské letectvo v září 1938 bylo nejen zastaralé, ale slabé i počtem a proto neschopné déle vzdorovat, již tehdy moderně koncipované Luftwaffe.
Generál Vuillemin pak tedy svou chmurnou prognózu, která vycházela z reálných znalostí, řekl a napsal bohužel dobře. Vždyť jeho prognóza se potvrdila o 1 rok později, kdy skutečně k 2. světové válce došlo. I když ještě do konce roku 1939 a na začátku roku 1940, byla Armée de l'Air vybavena poněkud modernějšími typy, moc se situace nezměnila.
Když začala Armée de l'Air skutečně bojovat (. Armée de l'Air musela spoléhat jen na osobní hrdinství některých pilotů a tak se také stalo), musela se povětšinou omezit jen na ryze defenzivní (obrannou) taktiku. Armée de l'Air vlastně jen kryla Maginotovu linii a ani za těchto podmínek se nedokázalo francouzské letectvo prosadit proti dokonale propracované taktice Luftwaffe, která nejenže kryla Wehrmacht postupující v rychlém Blitzkriegu, ale ještě rozvracela blízký i hluboký týl francouzských jednotek a anglického expedičního sboru (ještě o tom bude řeč) – tyto informace potvrzuje i zdroj, který se zabývá stavy francouzského vojenského letectva těsně před 2. světovou válkou a podrobněji rozebírá – R. Danel: „L‘Armée de l'Air francaise á l‘ entrée en querre.“ Revue d’Historie de la Deuxieme Guerre Mondiale, Nr. 73, 1969.
V době kdy by měla Armée de l'Air pomoci, jako velmoc, své východní frontě – v tomto momentě ČSR, tedy v září 1938, neměla modernější letadla, která by toho byla schopná. V každém případě lze říci, že v době Mnichovské krize nebyla Francie schopna poskytnout pomoc v jakékoli formě čs. obraně. Nejen letectvo, ale ani celá francouzská armáda, nebyla schopna účinnějšího zásahu proti soustředěným útokům německých obrněných a motorizovaných divizí. Nedostatečná pohyblivost francouzské armády a převážná orientace na defenzivní – obrannou – taktiku vše znevažovala.
Dějiny vojenství vždy poukazují na tu skutečnost, že pouhou obranou, i za sebedokonalejším opevněním, nelze vyhrát žádnou válku!!!


O tom, že Francie chtěla něco změnit sice svědčí výdaje, které na zbrojení Francie od roku 1937 do roku 1940 vynakládala, ale bylo již pozdě a ve Francii vládl chaos ( pod levicovým a fašistickým vlivem). O výdajích Francie 1937 až 1940 hovoří Tabulka 2 v článku Č 3 viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3515

Nyní tedy Tabulka 13 dle André van Hauteho:

Tabulka 13……………..Stavy francouzského vojenského letectva 31.8.1938

Zařazení…Typ letounu………..Počty letounů u région Aérienne…………………Celkem
…………………………….1er……...2e……..3e…………….4e………....5e……
……………………………Dijon….Paris….Tours...Aix en Provence….HR Alger.....

I.linie…Dewoitine 500…….13……..49……….1……………9……………..0…………..72

I.linie….Dewoitine 501…….22…….67……….2……………20……………0………….111

I.linie….Dewoitine 510……..0……..42………..0……………10…………..26………….48

I.linie…Spad 510…………..47……….0……….2…………….1…………….0………….50

I.linie…Mureaux 113………..1………19………0…………….2…………….0…………..22

I.linie…Loire 46……………..0………53………0…………….0…………….0………….53

I.linie…Morane 405………….0……….6……….0…………….0…………….0…………..6

I.linie…Potez 630…………….0……….9……….0…………….0…………….0…………..9

I.linie…Bloch 200……………6………17………102………….18…………..0………….143

I.linie…Bloch 210……………0………36………147…………..0…………...0………..183

I.linie…Amiot 143…………..2……….51………..38…………34…………....0………..125

I.linie…Farman 221/222……0………..1…………31………….0…………….0…………32

I.linie…Potez 450………….44……….42………..39…………26…………..0…………151

I.linie…Potez 452…………43…………0…………0………….0……………0………….43

I.linie…Bloch 131…………0…………3…………3…………..0……………0…………..6

I.linie…Bloch 132………..23…………26……….2………….16……………0………….67

I.linie…Mureaux 115…….19…………39…….…5…………..19……………0………….82

I.linie…Potez 65…………..0…………..8……..…0…………...0…………….0………….8
.
I.linie…Autogyro C30…….4………….14………..4…………..6…………….0…………28


II.linie…Nieuport…………8………….63………..14…………25………….43………..153

II.linie…Nieuport 626…….0………….28…………4………….0……………0…………32

II.linie…Morane 225……..0……………0…………1…………13……………0………..14

II.linie…LeO 20………….7………….38………….30…………2…………..0…………….77

II.linie…LeO 206………..0…………..1…………….0………….0…………25……………26

II.linie.Potez 25 Métrop….58……….162…………172……….32…………..0…………..424

II.linie…Potez 390………0………….19…………..23…………9………….0……………51

II.linie…Potez 25 TOE….1…………..3……………26…………2…………0……………32

II.linie…Bréguet 270……18…………7……………37………..14…………0……………76

II.linie..Potez 25 Métrop…12……….25……………88………..69…………15………….209

II.linie..Potez 25 TOE……0…………6……………..0………….0………..166………….172

II.linie…Bréguet 270…….1…………6…………….6…………..0…………..0…………..13


Budou následovat tzv. „Ostatní“ - což značí letouny pokračovací, cvičné, školní a spojovací.

Ostatní…Nieuport 622……0………..2…………….0……………0…………..1…………3

Ostatní…Gordon L32…….0………..14……………5……………8…………..1………..28

Ostatní….Hanriot 431…….0………..5…………….4……………2…………..8………..19

Ostatní….Hanriot 436……0………..9……………..0……………0………….4…………13

Ostatní….Morane 230….13………101…………..52………….162………….9……….337

Ostatní…Morane 315……1………..5……………43…………..63………….4………..116

Ostatní…Potez 29……….0………..3…………….0…………….1………….39……….43

Ostatní…Potez 585……..29………33……………6…………….8………….1…………77

Ostatní.Caudron Simoun…15…….56……………11………….12………….3…………97


Podle těchto mnou přepočítávaných tabulek měla Francie v I. linii k 31. 8. 1938 celkem 1 269 letadel - v II. linii 1 279 letadel - a „Ostatních“ bylo 733.

Příště bude:
2/ Plán D a všechny plány spojenců (plán „B“, „D“, „D – bis“, „E“ a „R“) a Vznik a vývoj Plánu - Fall Gelb - Plán Žlutý -útok Nacistického Německa na Belgii, Holandsko, Lucembursko a Francii – vývoj útočných plánů do 10. května 1940.


Použité materiály:

Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.

Případná debata a připomínky je možno realizovat zde:
Pp.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3504

Napsal: 10/8/2009, 07:23
od #
Při té "návštěvě" mělo údajně dojít k poměrně dost hořké situaci, kdy někdo z francouzské delegace po prohlídce šokovaně prohlásil, že sériové Me-109 už teď naprosto překonávají jejich tolik vychvalovaný letoun Dewoitine D.520 a to je ten ještě na papíře :)

Napsal: 10/8/2009, 07:27
od michan
Křížku - směřuj připomínky na odkaz na konci dílu - na konci Č 18. - tak jako ostatní.
Jinak máš pravdu, ale piš to sem:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3504

Napsal: 10/8/2009, 07:30
od #
Sorry, to jsem přehlíd :)

Napsal: 10/8/2009, 07:34
od michan
OK - já někde vysvětluji kolego, že se to pak přeháže a nově příchozí pak koukají, že neumíme čísla za sebou...I. II., III, nebo Č 18. a pak najednou je Č 1.
Dík za pochopení.

Takže prosím sem:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3504