Morane-Saulnier AC

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Morane-Saulnier AC

Příspěvek od kacermiroslav »

Morane-Saulnier AC (MoS 23)
Francouzské stíhací letadlo
nasazeno 1916 - 1917
WW1

Obrázek
VÝVOJ a KONSTRUKCE
Oproti Britům netrpěli Francouzi takovými předsudky ohledně jednoplošné koncepce stíhacích letounů. Možná to bylo i díky jejich úspěšným konstrukcím Morane-Saulnier typ N a P. A tak asi nikoho nepřekvapí, že právě firma Morane-Saulnier se rozhodla navázat na své předchozí úspěšné modely a postavit následovníka verzí N a P.

Hned na začátku si řekneme, že cesta k následovníkovi typů N a P nebyla jednoduchá, a že popisovaný model AC je jedním z neúspěšných strojů. Morane-Saulnier AC (také značen jako MoS 23) zachovával trupové tvarové části svých úspěšných předchůdců, ale nové křídlo přinášelo letové problémy. Křídlo jednoplošníku bylo středoplošné koncepce lichoběžníkového tvaru s kratší hranou blíže motoru. Křídlo se tak od náběžné hrany rozšiřovalo směrem dozadu. Konstruktéři se pokoušeli u modelu AC zbavit především velkého množství výztužných drátů, které mířily z křídla pod trup a před pilota. Což o to, dát pár drátů není nic těžkého, ale bylo to na úkor toho, že pod křídlem vznikla spleť pevných vzpěr podpírajících křídlo s velice tenkým profilem. Trup pak byl proudnicového tvaru s tím, že jeho konec přesahoval zadní ocasní plochy. Pohonnou jednotku přestavoval devítiválcový rotační motor Le Rhóne 9J/9JB o výkonu 82 kW (110 k). Pro lepší aerodynamičnost byl motor opatřen kuželovým krytem. S tímto motorem mohl Morane-Saulnier AC létat maximální rychlostí 178 km/h a počáteční stoupavost byla 4,9 m/s.

Prototyp, který byl zalétán koncem léta roku 1916 byl francouzským Aviation Militaire (francouzské letectvo, založené roku 1909 bylo nejstarším letectvem na světě) po vcelku úspěšných zkouškách objednán k sériové výrobě. Dva stroje byly zaslány do Velké Británie (Royal Flying Corps) ke zhodnocení.
Obrázek


BOJOVÁ SLUŽBA
Sériová výroba byla realizovaná na podzim roku 1916 a koncem roku se první stroje dostali k 76.letce (Eskadrille) na frontu. Na přelomu roku 1916/1917 ale začali ke svým frontovým útvarům přicházet ve stále větších počtech moderní dvouplošníky SPAD S.VII, kterým se Morane-Saulnier AC vůbec nemohl rovnat. A to byl také konec jeho krátké kariéry. U jednotek se model AC dlouho neohřál a začal být prakticky ihned vyřazován. Proto asi nepřekvapí, že bylo postaveno pouze 32 strojů, které se do dějin leteckých bojů První světové války příliš nezapsali a prakticky o nich nikdo nic neví.


TTD – Morane-Saulnier AC
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 9,80 m
* Délka: 7,05 m
* Výška: 2,73 m
* Nosná plocha: 15,0 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 435 kg
* Vzletová hmotnost: 658 kg
* Maximální rychlost: 178 km/h
* Výzbroj: 1x synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm
* Dostup: 5.200 m
* Stoupavost: 295 m / min
* Dolet: 2,5 hod
* Motor / Výkon: 1x rotační motor Le Rhóne 9J/9JB / 82 kW (110 k)
* Vyrobeno kusů: 32 ks
* Uživatelé: Francie, Velká Británie (2 ks)



Zdroje:
Stíhací letadla 1914-1918 (2.díl) – Zbyněk Válka – 2001
Vojenská letadla 1 – Václav Němeček – 1989
http://wp.scn.ru/en/ww1/f/869/21/0#1
www.internetmodeler.com
www.theaerodrome.com
www.wikipedia.org
www.airwar.ru
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Francie“