Praga E-45
Napsal: 31/8/2009, 09:11
Praga E-45
Prototyp československého stíhacího letounu
1934
Pokud vám jsou tvary letounu Praga E-45 povědomé, tak jste na dobré stopě. Skutečně je stroj velice podobný naši nejznámější meziválečné stíhačce Avii B-534. Společnost Praga získala počátkem třicátých let do svých řad vynikající dvojici leteckých konstruktérů pány Beneše a Hajna, kteří sem přešli z konkurenční Avie. Jejich prvním počinem byla práce na školním letounu BH-39, jehož prototyp byl zalétán v červnu 1931. Po doladění konstrukce byl stroj přijat do sériové výroby a na poměry meziválečného Československa vyráběn ve velkém množství. Ještě v březnu 1939 převzalo Německo po okupaci zbytku Československa na 125 těchto cvičných strojů. Kromě konstrukce cvičné BH-39 pracovala dvojice Hajn a Beneš také na stíhacím letounu podle zadání výběrového řízení MNO (Ministerstva národní obrany) na nový hlavní stíhací letoun pro čs.armádu. Tímto strojem byla Praga E-44, která šla do výběrového řízení proti konkurenční Avii B-34 a Letovu Š-231. Toto výběrové řízení těsně vyhrála Avie se svým modelem, ale Praga E-44 byla ponechána jako typová rezerva v případě neúspěchu stíhacího letounu Avie. Firma Praga se tak během krátké doby své existence v leteckém průmyslu zapsala velkými písmeny do povědomí konkurence i MNO.Prototyp československého stíhacího letounu
1934
VÝVOJ a KONSTRUKCE
Stejně jako Ing. Novotný z konstrukční kanceláře Avie pracoval na vylepšené verzi svého letounu Avie B-34, ze které se časem stala naše nejznámější stíhačka B-534, pracovala i pragovácká konstrukční kancelář na vylepšení své první stíhačky. Nový prototyp Praga E-45 se začal rodit na rýsovacích prknech nového pragováckého šéfkonstruktéra Ing. Jaroslava Šlechty. Byla to jeho první práce pro Pragu, kterou se snažil proniknout mezi stíhací letadla, v jejichž konstrukci zatím hrála prim konkurenční Avie. Koncepce dvouplošníku E-45 vycházela ze stejného zadaní jako Avie B-534, proto i ta podobnost obou modelů. Praga měla zájem o zabudování motoru Avia HS 14Ydr, který byl použit u B-534, ale Škodovka jako vlastník Avie tento motor pro konkurenční projekt neuvolnila. Pragovka se tedy snažila do Československa uvést britský řadový motor Rolls Royce „Kestrel“, který byl považován za nejlepší motor na světě. Což se ostatně o pár let později potvrdilo, protože přímo z něj odvozený motor „Merlin“ byl úspěšně používán prakticky ve všech britských válečných strojích. Prototyp E-45 obdržel tedy motor „Kestrel“ VI o výkonu 447 kW (někdy je též uváděn výkon 478 kW a nominální i 522 kW), což bylo výrazně méně, než Aviácký motor HS 14Ydr o výkonu 632 kW.
Práce na prototypu byly zahájeny v březnu 1934 a o půl roku později dne 8.října 1934 jej mohl tovární šéfpilot Smetana zalétat. Ke smůle Pragovky k tomu ale došlo již několik měsíců poté, co byla za vítěze národní soutěže o nový stíhací letoun pro čs.armádu prohlášena Avie B-534 (dne 6.6.1934). Přestože byla Pragovka vybavena mnohem slabší pohonnou jednotkou, její výkony tomu vůbec nenasvědčovaly a dokonce se vyrovnaly Avii B-534. Maximální rychlostí 372 km/h a stoupavostí 15,6 m/s dokonce na tom byla o něco lépe než „pětsetřicetčtyřka“, tedy její první verze, která létala max. 353 km/h a stoupala rychlostí 15,1 m/s. Je možné že za tyto výkony mohly i menší rozměry a hmotnost Pragy v porovnání s Avii. Piloty byla Pragovka hodnocena velice kladně, překvapovala vysokou ovladatelností a obratností. Také stabilita byla dobrá a umožňovala tak snadné míření celým letounem při palbě na cíl. Nicméně vítěz výběrového řízení byl ji v červnu stanoven a MNO (Ministerstvo národní obrany) na tom nehodlalo, možná i díky lobingu Avie (Škodovky), nic měnit. Praga E-45 se ale mezi konkurencí neztratila a byla vybrána jako typová rezerva pro případ, že by Avie měla problémy se svou B-534.
Praga E-45 byl jednomístný, velice elegantní, jednomotorový, vzpěrový stíhací dvouplošník smíšené konstrukce. Kovová kostra trupu byla vyrobena z ocelových trubek a křídla byla celodřevěná eliptická. Drak byl potažen plátnem a trup až po kabinu duralovými plechy. Řadový 12-válcový motor do „V“ Rolls Royce „Kestrel“ VI o výkonu 447 kW (608 k) poháněl dvoulistou, kovovou vrtuli. Podvozek byl s polosamonosnými nohami pevný, záďový s ostruhou, hlavní kola pak byla aerodynamicky kapotována. Prototyp byl vyzbrojen dvěma synchronizovanými kulomety vz.30 ráže 7,92 mm.

SLUŽBA
Jelikož se Avie se svým modelem B-534 dokázala i přes několik smrtelných nehod udržet jako favorit hlavního stíhacího čs.stíhacího letectva, nebyla Praga E-45 zavedena do sériové výroby. Jediný postavený prototyp obdržel v dubnu 1938 civilní značky OK-ERR a stal se majetkem Ministerstva veřejných prací. V době Mnichovské krize byl prototyp aktivován do bojové služby u vojenského útvaru. Po okupaci zbytku Československa Německem v březnu 1939 stopy o prototypu E-45 mizí.
ZÁVĚR
Na příkladu E-45 je vidět, jak se firma Praga těžko prosazovala v konkurenci na poli vojenských letounů. Především pak v sekci stíhacích letadel hrála dominantní roli po dvacátá i třicátá léta Avie, za kterou stál její silný majitel Škoda. Přestože byl prototyp E-45 piloty hodnocen více než pozitivně a jeho výkony i přes slabší motor se svému velkému rivalu vyrovnaly, nedokázal se již z výše uvedených důvodů prosadit. Nicméně to, že byl vybrán jako typová rezerva za B-534, byla jeho velká vizitka a to i přesto, že firma Praga s konstrukcí vojenských letadel neměla zdaleka takovou zkušenost jako například Avia, Letov nebo Aero.
Po neúspěchu s E-45 vedení Pragovky zvažovalo zrušení celého leteckého oddělení. Počítalo se, že dále se firma bude věnovat svým jiným aktivitám a z letového oddělení zbude jen omezený počet zaměstnanců nutných pro servis doposud postavených letounů. Záchranou leteckého oddělení v Pragovce se nakonec stal národní program MLL pro výcvik „1.000 nových pilotů“. Tento program měl podporu i z MNO a Pragovka správně odhadla, že někteří menší letečtí výrobci nebudou tak schopní a silní, aby navrhly a postavily cvičné letouny. Například Baťou silně dotovaná Zlínská pobočka MLL vyhlásila, že sama vycvičí 100 nových pilotů z Baťových zaměstnanců. Ing. Šlechta pak správně odhadl možnosti technického a personálního vybavení zlínské MLL a využil této situace k jednání o spolupráci. Z této spolupráce se pak zrodil vynikající cvičný letoun Praga E-114. Letecké oddělení v Pragovce tak bylo zachráněno.
TTD – Praga E-45
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 8,50 m
* Délka: 7,45 m
* Výška:
* Nosná plocha: 20,25 m2
* Plošné zatížení:
* Hmotnost prázdného letounu: 1.347 kg
* Vzletová hmotnost: 1.691 kg
* Maximální rychlost: 372 km/h
* Cestovní rychlost: 320 km/h
* Výzbroj: 2x kulomet vz.30 ráže 7,92 mm
* Dostup: 9.500 m
* Stoupavost: 15,6 m/s (3.000 m za 3 min 12 sec)
* Dolet: cca 640 km (2 hod)
* Motor / Výkon: 1x Rolls Royce Kestral VI / 447 kW (608 k) – 478 kW ?
* Vyrobeno kusů: 1 ks prototyp
* Uživatelé: Československo, Německo ?
Zdroje:
Československá letadla (1) 1918-1945 – Václav Němeček – 1983
http://awiacja.republika.pl
http://www.vinar.cz/mitte/
http://www.samoloty.ow.pl
http://www.wikipedia.org
http://www.palba.cz
Zvláštní poděkování Martanovi za kontrolu pravopisu