Kasematová pancéřováí loď Tegetthoff

Moderátoři: jarl, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4090
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Kasematová pancéřováí loď Tegetthoff

Příspěvek od jarl »

Kasematová pancéřová loď Tegetthoff
Obrázek
Rakousko-uherské námořnictvo prožívalo v 70. letech 19. století jedno z lepších období své existence, kdy těžilo ze skutečnosti, že v nedávné válce proti Itálii prokázalo svou užitečnost, takže vídeňská vláda uvolnila pro válečné loďstvo dosud nevídané množství peněžních prostředků, takže zdejší loděnice pilně modernizovaly starší obrněnce a nezapomínalo se ani na stavbu nových plavidel. Díky tomu vstoupily mezi roky 1871 až 1881 do služby celkem čtyři jednotky, které se dnes označují jako kasematové pancéřové lodě. Tato plavidla nesla jména LISSA, ERZHERZOG ALBRECHT, CUSTOZZA a TEGETTHOFF, o němž pojednává tento článek.

Projekt nového obrněnce vypracoval hlavní konstruktér rakousko-uherského námořnictva Joseph von Romako (jednalo se o poslední obrněnec, na jehož vzniku se podílel) a realizovala jej loděnice Stabilimento Tecnico Triestino (STT). Kýl nové lodi byl založen 1. dubna 1876, na vodu byla spuštěna 15. října 1878, během příštího roku na ní byly usazené stroje a v říjnu 1881 vstoupila do služby. Jméno dostala podle slavného admirála Tegetthoffa, jenž se zapsal do dějin svým vítězstvím nad italskou flotilou v bitvě u Lissy.

TEGETTHOFF měl ocelový trup a jeho délka činila mezi svislicemi 87,45 m, na vodorysce 89,39 m a maximální 92,46 m. Šířka byla 21,67 m a ponor plně vystrojeného plavidla dosahoval 8,38 m. Standardní výtlak činil 7550 tun a plný potom 7950 tun. TEGETTHOFF měl poměrně mohutný trup, jenž mu zajišťoval dobré nautické vlastnosti a lodní příď byla opatřená ocelovým klounem. Nad palubou se tyčily dva komíny a tři stožáry nesoucí ještě oplachtění o ploše 1347,6 metrů čtverečních. Ve středolodí se nacházela citadela, na jejichž bocích byly kasematy, v nichž bylo umístěno hlavní dělostřelectvo. Dalším nápadný prvek představovalo množství ventilačních rour ústících nad palubu v prostorech mezi předním stožárem a prvním komínem. Lodní trup byl rozdělen na celkem dvanáct samostatných sekcí, které oddělovaly vodotěsné přepážky a odolnost zvyšovalo i dvojité dno. Ve výbavě bylo i sedm lodních kotev, z nichž nejtěžší vážily 5,42 tun.

Obrázek
Admirál Tegetthoff

Pancéřování bylo zakoupeno ve Velké Británii, mělo celkovou hmotnost 2160 tun (i s 254 mm silnou podložkou z teakového dřeva 2555 tun) a jeho základem byl pás na čáře ponoru vysoký 2,74 m jehož tloušťka byla ve středolodí 369 mm, a na přídi a zádi 330 mm. Kasematy hlavního dělostřelectva chránily pancíře o síle 369 mm a příčné přepážky oddělující citadelu od zbytku plavidla měly pravděpodobně sílu 305 a 254 mm. Dalším důležitým ochranným prvkem se stala pancéřová paluba, jež měla ve středolodí sílu 74 mm, kdežto nad ostatními prostory pouze 40 mm. Střecha velitelské věže byla silná 127 mm, zatímco boky chránila vrstva pancíře o tloušťce 178 mm.

Obrázek

Ve výzbroji kralovalo šest Kruppových kanónů ráže 280 mm o délce hlavně 35 ráží, které vážily 27,5 tuny. Jejichž projektily měly hmotnost 253 kg a úsťová rychlost činila 478 m za sekundu, což na vzdálenost jedné námořní mile umožňovala probít železné pláty o síle 321 mm. Tato děla byla umístěna po třech na každém lodním boku. Přední a zadní pár byl umístěn v rozích kasematy a tato děla měla větší palebný odměr (přední dvojice 106,5 stupně, zadní 105 stupňů), takže mohla střílet nejenom směrem v podélné, ale i příčné ose plavidla. Ovšem prostřední pár měl palebné pole notně zúžené (pouhých 30 stupňů), tudíž mohl sloužit pouze k boční palbě. Boční salva tvořená třemi těžkými děly měla hmotnost 759 kg, což byla v té době dosti vysoká hodnota. V době vstupu do služby nenesla tato jednotka žádná děla středního kalibru a další výzbroj již tvořily pouze malorážní zbraně, jejichž počet je poněkud nejasný. Bylo to pravděpodobně šest děl ráže 90 mm, dvě 66 mm a čtyři 47 mm děla. Výzbroj doplňovalo ještě sedm mitrailleus a dva podvodní torpédomety o průměru 450 mm (po jednom na přídi a zádi), které však byly pravděpodobně nainstalované až později. Muniční komory byly umístěny v dobře chráněných prostorách ležících pod citadelou.

Púvodní výzbroj nesl TEGETTHOFF do roku 1893, kdy byl v rámci rozsáhlé modernizace přezbrojen. Nyní obdržel šest Kruppových kanónů ráže 240 mm o délce hlavně 35 ráží, a nově přibylo i pět děl kalibru 150 mm o délce hlavně 35 ráží, jež stály na horní palubě (dvě na bocích, jedno na přídi), a jejichž obsluhy chránily pancéřové štíty. Určité změny prodělalo i lehké dělostřelectvo, takže TEGETTHOFF měl nyní dvě děla ráže 66 mm, devět kalibru 47 mm a šest mitrailleus, plus dva kulomety. Krupova děla ráže 240 mm vystřelovala granáty o hmotnosti 215 kg, jejichž průraznost proti Kruppově oceli na vzdálenost 2700 m dosahovala 190 mm, zatímco projektily pro zbraně střední ráže vážily 45,5 kg a u ústí hlavně dokázaly probít ocelovou desku silnou 403 mm.

Po těchto úpravách činila hmotnost boční salvy složené ze tří děl ráže 240 mm a stejného počtu zbraní kalibru 150 mm, celkem 718,5 kg. Později prodělalo lodní dělostřelectvo ještě několik drobných změn a v průběhu první světové války byly odstraněny kanóny střední ráže.

Pohonnou jednotku dodala firma STT a tvořil jí jeden dvouválcový horizontální stroj, pro nějž dodávalo páru devět kotlů s 36 topeništi. Výkon parního stroje se pohyboval kolem 6000 koňských sil, což stačilo k vyvinutí rychlosti přes 14 uzlů. TEGETTHOFF měl jeden lodní šroub o průměru 7,16 m, opatřený dvěma lopatkami. Vezená zásoba uhlí byla 680 tun, což umožňovalo doplavbu 6000 námořních mil při rychlosti 10 uzlů.

V roce 1892 byly instalovány dva nové expanzní stroje, které dodala německá firma Schichau. Tyto moderní stroje již byly tříválcové a jejich projektovaný výkon dosahoval hodnoty 8800 koňských sil (při zvýšeném tahu), díky čemuž stoupla rychlost na 15,5 uzle. Páru dodávalo osm válcových kotlů a obrněnec měl nyní dva lodní šrouby o průměru 4,5 m se třemi lopatkami.

Původní posádku tvořilo 525 mužů, ale později jejich počet stoupl na 39 důstojníků a 535 lodníků. Asi nejznámějším velitelem tohoto obrněnce se stal Hermann von Spaun (budoucí admirál) a českého čtenáře jistě zaujme fakt, že na této lodi sloužil i náš krajan Václav Leopold Woseček, jenž se později stal velitelem rakousko-uherského námořního letectva.

Obrázek
Tegetthoff po rekonstrukci

TEGETTHOFF byl ve své době zdaleka nejsilnější rakousko-uherskou válečnou lodí a jistě není bez zajímavosti, že vstupem této jednotky do služby skončilo období intenzivního rozvoje rakousko-uherské flotily a během následujících deseti roků postavily zdejší loděnice pouze dvě menší obrněné lodě. Díky tomuto nepříznivého vývoji zůstal TEGETTHOFF na dlouhou dobu největší jednotkou sloužící v loďstvu podunajské monarchie a o tento primát přišel až počátkem 20. století. Ve srovnání se světovou konkurencí se nejednalo o plavidlo nijak mimořádné a prakticky všechny ostatní námořní mocnosti disponovaly mohutnějšími plavidly, jejichž výtlak se již blížil hranici 10 000 tun. Ovšem Rakousko-Uhersko dávalo tradičně přednost menším, a podstatně levnějším jednotkám, které měly sloužit většinou pouze na Jaderském moři, kde byla jejich hlavním úkolem obrana vlastního pobřeží, a pro tento účel se dobře pancéřovaný a těžkými děly disponující TEGETTHOFF hodil dobře. K jeho smůle ovšem začaly již počátkem 80. let 19. století vstupovat do služby takzvané barbetové lodě, jejichž děla byla umístěná v otáčivých barbetách, které jim poskytovaly mnohem větší palebný odměr, což bojovou hodnotu starších kasematových obrněnců citelně snížilo.

TEGETTHOFF se v letech 1892 až 1893 podrobil důkladné rekonstrukci, jež podstatným způsoben změnila jeho vzhled. Prostřední stožár byl úplně odstraněn, zatímco z ostatních dvou zmizelo oplachtění a naopak přibyly marsy, na nichž byla umístěna lehká děla. Kromě výměny strojů, kotlů a výzbroje, které již byly popsány výše, došlo k mnoha dalším vylepšením, jež reflektovala pokrok, k němuž v lodním stavitelství mezitím došlo. Bylo například nainstalováno parní ovládání kormidla, zvýšil se počet vodotěsných oddělení, přibyly parní pumpy s navijáky a loď teď nesla i několik reflektorů.

Obrázek
Pobřežní obrněnec Mars

Služba a bojové nasazení:
TEGETTHOFF sloužil zpočátku převážně na Jaderském moři, jelikož trpěl velmi často poruchami strojů, takže zdejší operační oblast opouštěl pouze výjimečně. Přesto jeho nejdelší plavba vedla až do Španělska, kde jej dokonce navštívil tamější král. Teprve po rekonstrukci byly tyto poruchy odstraněny a on se mohl častěji plavit i po Středozemním moři, což dokládá cesta východním Středomořím, jíž podnikl v letech 1895 až 1896, během níž jej v Pireu navštívil řecký král s manželkou(ještě o rok dříve zavítal na jeho palubu i německý císař Vilém II). Přesto byl již roku 1897 překlasifikován na strážní plavidlo v Pule, odkud vyplouval pouze na krátké plavby podél pobřeží Istrijského poloostrova.

Roku 1904 byl převelen do Terstu odkud se ale již po dvou letech vrátil zpět do Puly, kde sloužil jako pobřežní obrněná loď. V roce 1912 byl přejmenován na MARS, jelikož původní jméno měl nyní nést jeden z nově stavěných rakousko-uherských dreadnoughtů. MARS sloužil v Pule jako plovoucí baterie a příležitostně i jako ubytovací a výcviková loď.

V této funkci jej zastihl počátek první světové války, kdy byl využíván jako strážní plavidlo na vnější rejdě a ve Fažanském kanále. Zde jej dne 2. listopadu 1916 zasáhla dvě italská torpéda vypálená z torpédového člunu MAS 20, která naštěstí nevybuchla, takže MARS vyvázl bez úhony. Následně byl ještě využíván jako hulk, ale koncem války byly jeho stroje rozebrány a loď nyní nebyla schopná plavby vlastní silou. Po skončení první světové války na něm krátce zavlála jugoslávská vlajka, ale v roce 1920 jej získali Italové, kteří jej nechali sešrotovat.

Technické parametry:
Délka: 92,46 m.
Šířka: 21,67 m.
Ponor: 8,38 m.
Výtlak: 7550 tun standard, plný 7950 tun.
Rychlost: 14 uzlů (od roku 1893 15,5 uzlů)
Výkon strojů: asi 6000 koňských sil.
Dojezd: 6000 námořních mil při rychlosti 10 uzlů.
Posádka: 525 mužů (později 574).
Pancéřování:
Boční pás: 330 až 369 mm.
Paluba: 40 až 74 mm.
Kasematy: 369 mm.
Velitelská věž: 178 mm stěny a 127 mm strop.
Příčné přepážky: 254 mm(?) a 305 mm(?).
Výzbroj:
Původně: 6 x 280 mm, 6 x 90 mm, 2 x 66 mm, 4 x 47 mm, 7 x mitrailleusa, 2 x torpédomet.
Od roku 1893: 6 x 240 mm, 5 x 150 mm, 2 x 66 mm, 9 x 47 mm, 6 x mitrailleusa, 2 x kulomet, 2 x torpédomet.

Použité zdroje:
Milan Jelínek: Rivalové na Jadranu. Vydalo nakladatelství Kanon 2008.
В.В. Полуян: Броненосцы Австро-венгерской империи (1). Vydalo nakladatelství Авиакнига 2007.
А. Е. Тарас: Энциклопедия броненосцев и линкоров (2). Vydalo nakladatelství АСТ Харвест.
Vladimír Hynek a Petr Klučina: Válečné lodě 2. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1986.
http://www.battleships.ru/
http://www.cityofart.net/bship/site_nav.html
Naposledy upravil(a) jarl dne 19/2/2012, 10:40, celkem upraveno 12 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Paráda! To jsem netušil, že si na takovou křapku někdo vzpomene!
Jen dodám něco málo k té "rekvalifikaci" na hulk:
I když se to na první pohled nezdá, ty dvě torpéda na to neměly podstatnější vliv. V R-U námořnictvu v té době právě probíhala reorganizace, kdy prakticky všechny nepoužitelný starý necky byly vyřazovaný a personál přecházel na nákladní parníky, do služby na nově zřizovaných signálních stanicích mezi Kotorem a Dračí a také do "válečné rybářské flotily", která se pokoušela pomoci stále více váznoucímu zásobování (civilní rybolov byl pro možný průsak špiónů z Itálie zakázán už od r. 1914). Vyřazené lodě pak coby hulky posloužily jako skladiště, dílny a ty opancéřovaný i jako improvizované, leč spolehlivé protiletecké kryty.
Ale jinak bezva! :wink:
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jarl -článek jsem hodil na portál. Byť není velký, je natolik zajímavý, že si to zaslouží. Jinak mě napadla taková myšlenka. Mohl bys tento dobrý článek doplnit něčí málo o admirálovi Tegetthoffovi a hlavně o jeho slavné bitvě u Visu? Myslím že by to článek skvěle vylepšilo.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Moc dobrý článek: Přiznám se, že jsem měl na toto plavidlo taky zálusk:-) Ale myslím si, že u Jarla byl v dobrých rukou.

Cena
1.091 Mio Liber / $4.363 million (bez záruky)

Obrázek
model SMS Tegetthoff (foceno v září 2008 v Jičíně na výstavě o KuK)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Pátrač: No pane jo, ty chudákovi Jarlovi dáváš pěknou nálož, to se hned pozná ředitel! :D
To máme jeden článek o Tegetthofovi, druhej o bitvě u Visu, no a když jsme u toho, tak ještě třetí článek o bitvě u Helgolandu, aby to bylo komplet, ne? :-?
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

No vida jak si rozumíme. Jenže když jsi to na něj takto rozbalil poté co já jemně naznačil se Jarl lekne a zdrhne. :rotuj:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

Jarl píše:Určité změny prodělalo i lehké dělostřelectvo, takže TEGETTHOFF měl nyní dvě děla ráže 66 mm, devět kalibru 47 mm a šest mitrailleus, plus dva kulomety.
Chcem sa spýtat, keď to zadám do googlu, tak mi to ponúkne možnosť mitrailleur, čo je podla google prekladača gulomet. Gulomety si ale uviedol zvlášť tak teraz v tom mám zmätok. Vieš o tom prosím niečo bližšie, čo to presne je?

EDIT
Diskusia o mitrailleuse, mnohohlavňovom salvovom gulomete bola presunutá do samostatnej témy
Naposledy upravil(a) cayman dne 8/9/2009, 21:15, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4090
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Díky, jsem rád, že tahle "křapka" někoho zaujala. Já mám pro rakousko-uherské lodě slabost, a vzhledem ke skutečnosti, že ty novější již na Palbě jsou, nezbývá nic jiného, nežli se pustit do těch starších.

O admirálu Tegetthofovi chystám samostatný článek, takže do tohohle vlákna zatím nic přidávat nebudu. Tahle osobnost je u nás již skoro zapomenutá, což je osud, který potkal mnoho osobností vzešlých z Rakousko-Uherska, jak o tom již několikrát psal Pátrač.

Bitvu u Lissi (Visu) má zamluvenou kacermiroslav a až si na ní udělá čas, tak jí jistě zpracuje sám.

Bitvu u Helgolandu se také chystám popsat v delší práci o námořní fázy války z roku 1864, kterou proti Dánsku vedlo Prusko a Rakousko-Uhersko.

kacermiroslav-ten model je nádherný. Škoda, že jsem tu výstavu nenavštívil sám. Ale ta pořizovací cena mi příjde poněkud přestřelená; 1,091 miliónu liber? Tolik nestála ani o dvacet let mladší japonská Mikasa a to byla nějaká loď!

Destroyman-nevíš nějaké podrobnosti o tom italském torpédovém útoku na Tegetthoff?

cayman- to je spíše otázka pro někoho povolanějšího, ale něco přeci jenom vím. Mitrailleusy a Gatllingy byly předchůdci kulometu. Předpokládám, že se spíše jednalo o jakásy rychlopalná děla, jelikož Tegethoff měl po přezbrojení šest mitrailleus ráže 47 mm, zatímco jeho kulomety měly ráži pouze 8 mm.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

jarl píše:Destroyman-nevíš nějaké podrobnosti o tom italském torpédovém útoku na Tegetthoff?
Asi myslíš na Mars, že? Zatím můžu slíbit jen to, že se na něj podívám.
BTW, děla z Marsu (fuj, to je ale slovní obrat) Italové prý šoupli na památník padlých námořníků v Brindisi, kde jsou k vidění dodnes. Snad by to mělo být tohle:

Obrázek

A lodní zvon z Marsu (i tohle je obrat, kterýmu se strašně chechtám) zase Italové v roce 1942 darovali německému křižníku Prinz Eugen, čímž se kruh symbolicky uzavřel. Zvon z rakouské lodi zvonil na lodi pojmenované po jednom z největších rakouských vojevůdců - Evženovi Savojském.
さようなら。
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Kouknul jsem se na ten torpédový útok na Mars a mělo by to být nějak takhle:
V podstatě se jednalo o podobnou diverzní akci, která o dva roky později potopila Viribus Unitis, či o kterou se o dva roky dříve pokusila francouzská ponorka Curie. V noci z 1. na 2. listopad 1916 torpédoborec Zeffiro v doprovodu torpédovky 9PN přitáhl před Pulu torpédový člun MAS 20. Po odstranění jedné části uzávěry se MAS 20 pokusil dostat do vnitřní rejdy Fasanským (též Fažanským) kanálem, ale narazil na zakotvený Mars. Nepozorovaně proklouznout kolem se nedalo, a tak MAS 20 vypálil svá dvě torpéda – víc jich neměl – právě na Mars. Obě zasáhla a obě selhala. Útok byl patrně proveden na příliš malou vzdálenost (byla tma jak v pytli a torpédový člun do Marsu málem naboural) a torpéda se nestihla odjistit. To se tehdá dělalo tak, že na špičce torpéda byla malá vrtulka, která se pohybem vpřed pod tlakem vody samovolně točila. A jak se točila, tak se i vyšroubovávala, a když se nakonec vyšroubovala, odpadla a tím bylo torpédo odjištěný. K tomu docházelo cca po sto metrech dráhy.
Leč zpátky k Marsu. Opravy tedy velký nebyly (oprýskaný lak?) a ztráty samozřejmě taky ne. Tím nechci říct, že by opravy nebyly potřeba. Posádka MAS 20 možná ještě ostřelovala Mars palubním kanónkem (jeden ráže 47 mm čluny MAS měly), a něco málo možná rozbitý bylo. Každopádně MAS 20 se otočil a v prudké rakouské palbě nejvyšší rychlostí uháněl na volné moře, kde na něj už čekala eskadra torpédoborců. A to se bez úhony povedlo.
Jo a ještě něco. MAS 20 měl jednu technickou novinku. Spolu s člunem MAS 21 měl elektrický a tudíž velice tichý motor. S tím byl ale bohužel spojený malý dosah, a tak není divu, že Italové se po téhle neúspěšné akci radši vrátili k osvědčeným benzínům.
さようなら。
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

jarl píše:O admirálu Tegetthofovi chystám samostatný článek, takže do tohohle vlákna zatím nic přidávat nebudu. Tahle osobnost je u nás již skoro zapomenutá, což je osud, který potkal mnoho osobností vzešlých z Rakousko-Uherska, jak o tom již několikrát psal Pátrač.
No další do klubu těch, kteří mají reálný pohled na minulost. Plně souhlasím. Já v tomto směru plánuji také něco málo udělat.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

Asi to sem nepatří, ale nedá mi to, abych to sem nevrazil. Jestli se to nebude líbit, klíďo to smázněte. Tak tedy:
Onen torpédoborec Zeffiro, který k Fasaně odtáhl MAS 20, se 12. června 1918 zúčastnil jedné komické akce, o níž dobové italské oficiální komuniké tvrdilo toto:
Velitel přístavu Benátky vyslal torpédoborec Zeffiro z Porto Buso (to je snad ostrůvek u Benátek nebo tak něco), který bombardoval domy v přístavu Parenzo (dnes Poreč, městečko na Istrijském poloostrově). Nadporučík rakousko-uherské pěchoty jménem Johamartin zvedl bílou vlajku, se svými muži byl zajat a veliteli torpédoborce předal svůj meč.
Skutečnost je ovšem taková, že onen „nadporučík pěchoty“ byl obecní policajt a „meč“ byla jeho šavle. A nevzdal se s bílou vlajkou, ale asi ho normálně drapli na břehu, když se šel podívat, co se to tam děje.
Kdyby se chudák policajt nejmenoval Johamartin, ale Flanderka a jeho podřízení Rampa a Pepek Vyskoč, bylo by to komplet. :mrgreen:

Torpédoborec Zeffiro

Obrázek
さようなら。
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4090
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Destroymane, díky za doplnění. Netušil jsem jak náročným úkolem jsem tě pověřil. To, že ta torpéda nevybuchla jsem opravdu netušil a je mi jasné že za téhle situace o nich něco dohledat muselo být velmi obtížné. Je vidět, že tvé zdroje jsou opravdu na úrovni.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Mohl bych jen jednu poznámečku. Slova tohle, tahle, tahleta a podobně vysloveně dráždí. Je jich tam moc a je lepší používat toto, tato a podobně. Mohl bys na tom trochu zapracovat? Dík.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4090
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

hydrostar píše:Mohl bych jen jednu poznámečku. Slova tohle, tahle, tahleta a podobně vysloveně dráždí. Je jich tam moc a je lepší používat toto, tato a podobně. Mohl bys na tom trochu zapracovat? Dík.
No zapracovat bych na tom dozajista mohl, třebaže jako Moravákovi mě tahle slova příjdou docela přirozená, takže mě vůbec nenapadlo, že by někomu mohla vadit. Zkusím se polepšit.
Naposledy upravil(a) jarl dne 9/9/2009, 22:35, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No právě že mně jako taky Moravákovi jdou přímo proti srsti. Šak jich klidně používej (to ti nezakážu ani k temu nemám důvod), ale máš jich v textu zbytečně celkem dost.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

jarl píše:Destroymane, díky za doplnění. Netušil jsem jak náročným úkolem jsem tě pověřil. Je vidět, že tvé zdroje jsou opravdu na úrovni.
Ale kdepak a rádo se stalo. Jen jsem se kouknul do Hrbka, který akci sice zmiňuje jen jednou větou, ale uvádí "pachatele" a potom už jen stačilo zeptat se strejdy Googla. Byla to docela zábava. :wink:
さようなら。
Odpovědět

Zpět na „Rakousko-Uhersko“