Japonské letectvo v wwII
Moderátor: Hans S.
Japonské letectvo v wwII
Je zajímavé,jak je Japonské letectvo opomíjené,zvláště v porovnání s Německým či Americkým.Zatímco u např.tanků je to vcelku pochopitelné,tak u letectva nikoli.Vždyť jak operačním nasazením,počty strojů,jejich kvalitou i kvalitou osádek se těm známějším plně vyrovnalo!Zatímco u Němců jsou je znám kdejaký prototyp,ba i projekt(!),tak známé japonské letouny spočítáte málem na jedné ruce,a to jsou většinou známé pod kódovými jmény spojenců:Zero,Betty,Val...Proto bych chtěl otevřít toto téma.Napíšu seznam Japonských bojových letadel a budu poté reagovat na zájem o jednotlivé typy.
1-IJN(Imperial Japanese Navy):A5M/A6M/B5N/B5M/B6N Tenzan/B7A Ryusei/D3A/D4YSuisen/E13A/E16A Zuiun/F1M/G3M/G4M+G6M/H6K/H8K/J1NGekko/J2M Raiden/N1K1-J+N1K2-JShiden/N1K Kyofu/A6M2-N/P1Y Ginga
2-IJA(Imperial Japanese Army):Ki-21/Ki-27/Ki-30/Ki-32/Ki-36/Ki-43 Hayabusa/Ki-44 Shoki/Ki-45 Torju/Ki-46IIIKai/Ki-48/Ki-49 Donrju/Ki-51/Ki-61 Hien/Ki-67 Hiryu/Ki-84 Hayate/Ki-100/Ki-102
1-IJN(Imperial Japanese Navy):A5M/A6M/B5N/B5M/B6N Tenzan/B7A Ryusei/D3A/D4YSuisen/E13A/E16A Zuiun/F1M/G3M/G4M+G6M/H6K/H8K/J1NGekko/J2M Raiden/N1K1-J+N1K2-JShiden/N1K Kyofu/A6M2-N/P1Y Ginga
2-IJA(Imperial Japanese Army):Ki-21/Ki-27/Ki-30/Ki-32/Ki-36/Ki-43 Hayabusa/Ki-44 Shoki/Ki-45 Torju/Ki-46IIIKai/Ki-48/Ki-49 Donrju/Ki-51/Ki-61 Hien/Ki-67 Hiryu/Ki-84 Hayate/Ki-100/Ki-102
Naposledy upravil(a) YAMATO dne 19/3/2005, 23:02, celkem upraveno 1 x.
Je to tak.U mnoha typů se vývoj neůměrně protáhl a pak už bylo pozdě.Vznikly sice často skvělé stroje,plně srovnatelné se spojeneckými,ale proti jejich početní převaze už nic nezmohli.K tomu ještě málo dobře vycvičených pilotů,palivo,...Příklad:B6N Tenzan Byl pravěpodobně nejlepší velkosériový palubní torpédový letoun,vývoj začal na přelomu 39/40,ale ve větším množství byl ve výzbroji až v 44.

air-B6N-rys.

air-B6N-rys.


Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Ale jistě, japonské stroje rozhodně nebyly špatné, právě naopak. Již samotné Zero svými letovými vlastnostmi, rychlostí, mrštností snad až do nástupu Hellcata překonávalo všechno, co proti němu mohli spojenci nasadit. Jeho základní slabinou byla ovšem téměř naprostá absence jakékoliv pasivní ochrany. Chybělo pořádné pancéřování kabiny, samosvorné nádrže atd. Když už se Zero podařilo zasáhnout, bylo to pro něj víceméně smrtící. Americké stroje oproti tomu vydržely mnohem víc, četl jsem, že po šťastném návratu jednoho Wildcata na něm mechanici napočítali až přes sto zásahů. Rezervu ve výkonech se snažili američtí piloti nahradit taktikou spočínající v jejich týmové spolupráci.
Možná ještě větší problém, než nedostatek letadel byl nakonec pro Japonce nedostatek zkušených pilotů. Ti co vztupovali do války byli perfektně vycvičeni, mnozí měli i bojové zkušenosti, ovšem úmrtnost byla vysoká. Vzpomínám si v této souvislosti, jak Saburo Sakai ve své knize popisuje, že si často do letadel nebrali ani padák, ani ne tak proto, že by ho neměli, ale prostě to nějak nepovažovali za důležité(!).
Možná ještě větší problém, než nedostatek letadel byl nakonec pro Japonce nedostatek zkušených pilotů. Ti co vztupovali do války byli perfektně vycvičeni, mnozí měli i bojové zkušenosti, ovšem úmrtnost byla vysoká. Vzpomínám si v této souvislosti, jak Saburo Sakai ve své knize popisuje, že si často do letadel nebrali ani padák, ani ne tak proto, že by ho neměli, ale prostě to nějak nepovažovali za důležité(!).
Stejně všichni umřeme....
S tím souhlasím, piloti byli problém. Výcvik trval neůměrně dlouho. Piloti byly skvěle vycvičeni a s vysokou morálkou, ale bylo jich málo na to, aby nahradili ztráty. No a pak se, podobně jako v Německu, přešlo na masový a krátký výcvik. Výsledek - pilotů bylo dost, ale byli naprosto nezkušení.Jejich ztráty byly obrovské, jen minimum z nich mělo šanci získat v boji nějaké zkušenosti. Přitom kvalitní piloti často dosahovali výborných výsledků i na samém konci války.


Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
S tím vším naprostý souhlas, navíc se k této - řekli bychom až tristní situaci - z pohledu Japonců - přiřadil zoufalý nedostatek PHM. Jednak pro výcvik osádek letounů, jednak pro vlastní bojové nasazení. Kvalita paliva rapidně klesala (stejně jako množství) a proto kvality jinak výborných japonských letounů nemohly vyniknout.
Pro úplnost - japonské palivo obsahovalo na sklonku války až 45% alkoholu....
Jak byli překvapeni Američané při přelétání kořistní techniky, když nádrže letounů naplnili svým 100 oktanovým palivem - jejich Mustangy, Wildcaty a Hellcaty jen steží stačily dohnat Ki84 a N1Kx.....
Pro úplnost - japonské palivo obsahovalo na sklonku války až 45% alkoholu....
Jak byli překvapeni Američané při přelétání kořistní techniky, když nádrže letounů naplnili svým 100 oktanovým palivem - jejich Mustangy, Wildcaty a Hellcaty jen steží stačily dohnat Ki84 a N1Kx.....
Přitom hlavním cílem války byly suroviny. Jenže nestačilo je pouze dobýt, což se povedlo, ale také dostat tam, kde jsou potřeba. A to se dařilo čím dál méně. Americkým ponorkám se povedlo to, co chteli Němci v bitvě o Atlantik. Británie i Japonsko byly (a jsou) závislé na dovoyu surovin. Británie dokázala zareagovat dostatečně rychle - konvoje, protiponorkové letouny, radary...Japonsko toto nebezpečí nejen podcenilo, ale jeho reakce na něj byly pomalé a neadekvátní
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Ki-94
narazil jsem na foto KI-94 asi jiné verze. Je zajímavé že pod jedním číslem jsou označena naprosto rozdílná letadla - nebo je to poválečné označení?

tachikawa Ki-94


tachikawa Ki-94





"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"