Popovky

Moderátoři: jarl, Pátrač

Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Popovky

Příspěvek od jarl »

POPOVKY
Obrázek
Pokud bychom vyhlásili soutěž o nejbizarnější válečné plavidlo všech dob, dozajista by mezi horké kandidáty na vítězství patřila i dvojice pobřežních obrněnců NOVGOROD a VICE-ADMIRAL POPOV. Tyto vskutku nevšední jednotky sloužily v ruské Černomořské flotile, která v rámci ruských námořních sil zaujímala specifické postavení, jelikož díky dohodám s Tureckem nesměly ruské válečné lodě proplouvat úžinami Bospor a Dardanely. To v praxi znamenalo že Černomořská eskadra byla od zbytku ruského loďstva naprosto izolovaná a v případě válečného konfliktu musela bojovat bez naděje na posílení. Po dlouhou dobu měli Rusové na tomto moři pouze jednoho konkurenta, jimž bylo Turecko, nad kterým se jim po dlouhé sérii válek podařilo získat převahu. Od bitvy u Sinopu svedené v roce 1853, již Turci nikdy neměli dost sil, aby ruskou námořní nadvládu dokázali zlomit a Černomořská flotila mohla být vážněji ohrožena pouze tehdy, pokud by do tohoto moře vpluly válečné eskadry Velké Británie či Francie, což se skutečně během Krymské války stalo a koalice těchto dvou mocností, doplněná Tureckem a Sardinií, uštědřila Rusku těžkou porážku. Černomořské loďstvo bylo prakticky zničeno a podle Pařížské mírové smlouvy mohli Rusové na tomto moři provozovat pouze menší plavidla a stavbu větších jednotek měli zakázanou úplně.

Obrázek
Admirál Popov

I přes přísná smluvní omezení se již v 60. letech 19. století začaly připravovat projekty opravdu podivuhodných obrněných plavidel, jaké ve světě neměly obdoby. U jejich zrodu stál známý admirál Andrej Alexandrovič Popov, podle něhož se dodnes nazývají „popovky.“ Ruská admiralita požadovala lodě s malým ponorem, které by byly opatřené silnějším pancířem nežli zahraniční obrněnce, a disponovat měly silnou výzbrojí tvořenou děly ráže nejméně jedenáct palců. Malý ponor byl důležitý, jelikož tyto jednotky měly nejenom střežit Kerčský průliv, ale i ústí řek Dněpr a Bug. Admirál Popov navrhl plavidla o kruhovém půdorysu, která svým vzhledem připomínala moderní vznášedla. Dnes již stěží přesně určíme co jej k tak neobvyklému konstrukčnímu řešení vlastně vedlo. Pokud pomineme možnost inspirace po požití nestřídmého množství vodky, zůstává několik možností. Jakýmsi předobrazem popovek mohly být francouzské obrněné plovoucí baterie DÉVASTATION, TONNANTE a LAVE, které během Krymské války ostřelovaly ruské pobřežní pevnosti; popřípadě mohli Rusové kalkulovat s možností obejít tímto způsobem ustanovení Pařížské smlouvy, která jim stavbu klasických válečných lodí zakazovala. Každopádně Popovova konstrukce opravdu umožňovala získat plavidla s malým ponorem, silnou výzbrojí a kvalitním pancéřováním, což byl možná důvod proč nebyl tento projekt odložen ani poté co Rusko roku 1870 využilo oslabení Francie a Pařížskou smlouvu prohlásilo za neplatnou.

Obrázek
Francouzská obrněná baterie Lave

Původně se měla realizovat čtveřice plavidel, ale nakonec vznikly pouze dva exempláře těchto jedinečných válečných lodí. Admirál Popov zkonstruoval nejprve několik zmenšených modelů, s nimiž se konaly nejrůznější pokusy, jež měly prokázat zda tato bizarní plavidla budou vůbec schopna plavby. Výsledky pokusů byly kupodivu uspokojivé a projekt byl definitivně schválen. První jednotka dostala jméno NOVGOROD. Jelikož Rusko nemělo na Černém moři žádnou loděnici, jež by měla zkušenosti se stavbu větších lodí, byla většina nejdůležitějších součástí realizována v loděnici Nová Admiralita sídlící v Petrohradu a loděnice v Nikolajevu nový obrněnec pouze smontovala. NOVGOROD byl založen 1. dubna 1871, na vodu jej spustili 21. května 1873 a do služby vstoupil 1. ledna 1875. Druhá jednotka měla nést jméno KYJEV, ovšem nakonec bylo rozhodnuto jí pojmenovat po jejím konstruktérovi, takže je známá jako VICE-ADMIRAL POPOV. Tato loď již vznikla v Nikolajevu. Kýl byl založen 1. ledna 1872, na vodu byla spuštěna 25 září 1875 a do služby jí zařadili 1. ledna 1877.

Obrázek
Novgorod v Nikolajevské loděnici

Obě jednotky byly dosti rozdílné a jejich označení za sesterská plavidla je tedy poněkud problematické. NOVGOROD byl o něco menší a jeho trup měl průměr 30,8 m; ponor činil 3,8 m a standardní výtlak byl 2491 tun. VICE-ADMIRAL POPOV měl průměr trupu 36,6 m; ponor 3,9 m a standardní výtlak činil 3550 tun. Lodě měly dva komíny a uprostřed trupu se nacházela mohutná barbeta s děly a jeden stožár. Na palubu bylo také vyvedeno několik ventilačních rour a své místo tu měly i lodní čluny.

Pancéřování se u obou jednotek dosti odlišovalo a údaje si často protiřečí. NOVGOROD měl pravděpodobně boky obrněné pancířem o tloušťce 178 až 229 mm, barbetu chránily stěny silné 229 mm, a pancéřová paluba měla sílu kolem 70 mm. Je zajímavé že obrněné byly i lodní komíny, které nesly 152 mm silné pancíře. VICE-ADMIRAL POPOV byl větší a jeho ochrana byla lepší, nežli u první jednotky. Boky chránil pancéřový pás silný 229 až 356 mm, barbeta nesla 406 mm vrstvu pancíře a paluba měla sílu 76 mm. Komíny byly opatřené stejnou ochranou jako u lodi NOVGOROD.

Původní výzbroj se skládala pouze z dvojice těžkých kanónů. NOVGOROD nesl děla kalibru 280 mm o délce hlavně 22 ráží, zatímco VICE-ADMIRAL POPOV ráže 305 mm o délce hlavně rovněž 22 ráží. Není úplně jisté, který výrobce dodal těžká děla pro obě lodě, ale pravděpodobně se jednalo o německou zbrojovku Krupp. Později byly popovky dozbrojeny ještě šesti děly ráže 87 mm a dvěma ráže 37 mm.

Obrázek
Průřez dělostřeleckou barbetou

Pohonnou jednotku tvořilo u lodi NOVGOROD šest parních strojů o celkovém výkonu přibližně 2000 koňských sil, pro něž dodávalo páru osm kotlů. Tato jednotka měla celkem šest lodních šroubů, jež dodala firma Robert Griffith. Vezená zásoba uhlí byla 200 tun, což umožňovalo doplavbu pouze asi 500 námořních mil. Maximální rychlost se pohybovala kolem sedmi uzlů. VICE-ADMIRAL POPOV nesl šest parních strojů o výkonu asi 3000 koní, jimž páru dodávalo dvanáct kotlů. Ostatní parametry byly podobné sesterské jednotce.

Původní posádku NOVGORODU tvořilo 15 důstojníků a 135 námořníků, kdežto větší VICE-ADMIRAL POPOV nesl 19 důstojníků a 187 lodníků.

Obě neobvyklá plavidla byla vlastně jakýmsi obrovským experimentem, jenž nedopadl právě nejlépe, a kritici tohoto projektu jej dodnes považují za zbytečné plýtvání finančními prostředky. Ovšem najdou se i zastánci popovek, kteří argumentují zejména názorem admirála Čichačeva, který se pochvalně vyjádřil o jejich přínosu obraně ruského pobřeží během války s Tureckem a plavbou těchto obrněnců do přístavu Batumi, což má býti bráno jako důkaz skutečnosti, že jejich plavební vlastnosti nebyly až tak špatné, jak se traduje. Ovšem na tyto argumenty lze namítnout že stejnou obranou službu by vykonala i plavidla postavená tradičním způsobem a plavba do Batumi byla podniknuta za příznivého počasí. Faktem totiž zůstává skutečnost, že díky svému kruhovému trupu obě lodě špatně udržovaly přímý kurz i za klidného počasí a plavba na neklidném moři byla prakticky nemožná. Díky tomu bylo obtížné i zaměřování lodních děl, a proto mohly být tyto jednotky většinou použity pouze v klidných přístavních vodách. Také jejich přesun z jedné námořní základny do druhé byl za bojových podmínek dosti obtížný a pravděpodobně by si vyžádal nasazení remorkérů. Přesto díky své obrovské palebné síle a dobrému pancéřovaní mohly popovky významně přispět k obraně ruského pobřeží, což byl jejich primární úkol, tudíž je nelze šmahem prohlásit pouze za nedomyšlený experiment jejich tvůrce. Přesto je s podivem, že právě v konzervativním carském Rusku mohla být realizována tato neobvyklá konstrukce, jejíž bojová hodnota je dosti diskutabilní, ale která udělala jistě velkou radost sběratelům lodních modelů a je dodnes zajímavá pro všechny zájemce o neobvyklé technické projekty.

Obrázek

Služba a bojové nasazení:
Obě popovky sloužily po celou kariéru na Černém moři. Původně byly klasifikovány jako plovoucí baterie, ale v roce 1892 je přeřadily mezi obrněnce pobřežní ochrany. Poprvé a naposledy byly bojově nasazeny v letech 1877 a 1878, kdy Rusové na Černém moři vedli válku s Tureckem. Během tohoto konfliktu popovky pomáhaly zajistit přechod ruských vojsk přes Dunaj a poté sloužily jako plovoucí baterie zejména před přístavem Oděsa. Žádné námořní bitvy se nezúčastnily, jelikož slabší turecké loďstvo se omezilo pouze na obranu vlastního pobřeží, a na útoky na nepřátelské námořní základny zcela rezignovalo. Po skončení války s Tureckem obě jednotky uskutečnily plavbu do právě dobytého přístavu Batumi a poté většinou kotvily v Sevastopolu, jehož přístav prakticky vůbec neopouštěly. Ze služby byly vyřazené v roce 1903, kdy je Rusové přesunuli do Nikolajeva a těsně před První světovou válkou je rozebrali.

Obrázek

Technické parametry:
Délka: NOVGOROD 30,8 m; VICE-ADMIRAL POPOV 36,6 m.
Šířka: NOVGOROD 30,8 m; VICE-ADMIRAL POPOV 36,6 m.
Ponor: NOVGOROD 3,8 m; VICE-ADMIRAL POPOV 3,9 m.
Standardní výtlak: NOVGOROD 2491 tun; VICE-ADMIRAL POPOV 3550 tun.
Rychlost: 6 až 7 uzlů.
Výkon strojů: NOVGOROD asi 2000 koňských sil; VICE-ADMIRAL POPOV asi 3000.
Dojezd: 500 námořních mil.
Posádka: NOVGOROD 150 mužů; VICE-ADMIRAL POPOV 206 mužů.
Pancéřování:
Boční pás: NOVGOROD 178 až 229 mm; VICE-ADMIRAL POPOV 229 až 356mm.
Barbeta: NOVGOROD 229 mm; VICE-ADMIRAL POPOV 406 mm.
Paluba:: NOVGOROD 70 mm; VICE-ADMIRAL POPOV 76 mm.
Komíny: 152 mm.
Výzbroj:
Původně: NOVGOROD 2 x 280 mm; VICE-ADMIRAL POPOV 2 x 305 mm.
Později. NOVGOROD 2 x 280 mm, 6 x 87 mm, 2 x 37 mm; VICE-ADMIRAL POPOV 2 x 305 mm, 6 x 87 mm, 2 x 37 mm.

Použité zdroje:
Vladimír Hynek a Petr Klučina: Válečné lodě 2. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1986.
http://www.valka.cz/index.php
http://flot.sevastopol.info/
http://navsource.narod.ru/index.html
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

A já sem si dycky myslel, že vznikly pouze na papíře. A ejhle, ono to opravdu existovalo aj v provedení z oceli. Možná budu vypadat jako neznaboh, ale to dělo bude asi nabíjené ze zadu, že...Nebo ne?
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Bizardní tyto lodě zcela jistě byly. Ale jako bojová platforma pro střelbu to mohlo být i poměrně dobré. Škoda že neprošly skutečnou bitvou která jediná by ukázala, jestli by jako lodě v boji obstály.

Stejně vypadají jako kruhový samohybný dělostřelecký ponton. Jsou prostě super.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 20/10/2009, 09:57, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Pokud si dobře pamatuju, co sem kdysi čtl, tak se ve volbě tvaru lodi při stavbě vycházelo z toho, že předmět kruhového tvaru je na vodě manévrovatelnější než lodě protáhlého tvaru. Ve zkutečnosti tomu tak zřejmě je, ale jak vyplývá z článku i logiky, tak tento tvar i na mírně zvlněném moři způsobuje velké oscilace a to v několika směrech současně, což musí vést k té nesnadné udržitelnosti kurzu (ale to nevylučuje tu manévrovatelnost, stačí si to připodobnit k letadlu :) ). Dalším důležitým aspektem při volbě kruhového tvaru byl již zmíněný požadovaný malý ponor. Jaký jiný tvar zvolit, aby těžká loď nedosedla na dno? No nějaký s velkou plochou. Tato plocha, pokud byl trup dobře rozpřepážkovaný, také potenciálně sloužila jako dobrá pojistka před potopením. Převrácení lodi po návalu vody do trupu bylo vlastně vyloučeno. A nějaká ta díra ve dnu je stále zanedbatelná oproti zbytku plochy dna.

Ale je to všechno jen teorie bez hmatatelného zdroje, který sem zapomněl...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

hydrostar - předpokládam že pokud ta děla opravdu vyrobil Krupp tak byla nabíjená zezadu, i když vím že Armstrong ještě v 70. letech 19. století dodával Angličanům a Italům obrovská zepředu nabíjená děla, takže možné je všechno. Třeba to bude vědět kacermiroslav, nebo Destroyman.

Ono se o popovkách dá i na ruských serverech zjistit poměrně málo, protože často přebírají stejné pasáže jeden od druhého a v technických parametrech se naopak dost liší.

Pátrač - ty lodě jsou opravdu super, ale asi to byl opravdu spíše konstrukční omyl, nežli v praxi upotřebitelný bojový prostředek.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

O tady tom kulatém nesmyslu mám jeden ebook v ruštině, zájemcům ho můžu poskytnout.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

jarl píše:hydrostar - předpokládam že pokud ta děla opravdu vyrobil Krupp tak byla nabíjená zezadu, i když vím že Armstrong ještě v 70. letech 19. století dodával Angličanům a Italům obrovská zepředu nabíjená děla, takže možné je všechno. Třeba to bude vědět kacermiroslav, nebo Destroyman.
Myslím, že skutečně o těch dělech nějaké informace v knižní podobě doma mám. Musím se na to tedy mrknout, až skončím v práci:-)

Jinak jak jsou tady rozebírané ty nautické vlastnosti, tak si myslím, že Hydrostár uvažuje vcelku logicky. Ostatně primární účel těchto lodí byla ochrna přístavu, proto ta výhoda nízkého ponoru. Bohužel systém kormidel, hřídelí vrtulí a čelní odpor "kulaté" přídě dělal právě ty nautické problémy i během malého zvlnění moře. Pokud by se trochu upravil tvar lodě (třeba vejčitý) a pozměnil složitý systém šesti lodních vrtulí a kormidla, tak by to mohlo výrazně zlepšil manévrovatelnost.
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 20/10/2009, 12:27, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

Žádné námořní bitvy se nezúčastnily, jelikož slabší turecké loďstvo se omezilo pouze na obranu vlastního pobřeží, a na útoky na nepřátelské námořní základny zcela rezignovalo

S tímto trvzením že turecké loďstvobylo slabší bych si dovolil nesouhlasit ono bylo dokonce v té době mnohem silnější než ruské a zaujímalo co do počtu třetí místo na světě. Ale bylo řízeno až neuvěřitelně amatérsky.
Za jeden z hlavních důvodů statního bakrotu ( neschpnost splácet dluhy) turecka v roce 1878 a 1883 se považuje fakt že v době v 50 a60 letech 19 století si vzalo velké půjčk na modernizaci (budovany byly velké zbrojovky atd v roce 1900 mělo turecko mnohem menší vyrobní základnu než v roce 1870) které po skončení valky severu proti jihu nebylo schopno splácet ....cena bavlny klesla na jednu pětinu a cena obilí na polovinu. Modernizace totiž byla finacována pedevším exportem zemědělských produktu.

A ted k tureckému lodstvu Sultán Abdulaziz byl velký "nadšenec" (spíš blazen) namořního zbrojení. V době vypuknutí valky 1877 bylo zařazeno 15 bojeschopných panceřových lodí-3 monitory-5 říčních monitorů a 136 dalších lodí

Fregaty panceřové(Zırhlı Firkateyn-i Hümayunu -Císařské pancéřové fragaty)

třída Osmanyi 6400 tun- 2x240mm, 8x150, 5x105, 2x48, 7x25,4-(bohužel nevím zda toto není vyzbroj až po modernizaci)dvě postaveny v anglii a dvě smontovany istambulské lodenici
* Osmaniye (1864)-
* Mahmudiye (1864)
* Abdul Aziz (1865)
* Orhaniye (1865)

Assari Tevfik 1868 4500 tun 5x210mm 5x105mm po modernizaci 3x150 7x 120 6x57 2(4)x37

třída Assari Şevket - 1x230 4x 180 2x 57 2x 63 2x37 1x 25,4 postaveny ve francii druhá smontovana v turecku
# Assari Şevket (1868)
# Necmi Şevket (1868)

Mesudiye 1874 ostavena v anglii její sesterska Memdouhied konfiskovana a zařazena jako Superb
9400tun 12x254 5x 152 mm


Panceřové korvety (Zirhli Korvetlar)
Lufti Celil - někdy se uvadí že s jednalo o monitory a zmatek ve výzbroji ale jsou to věžové lodě-2x225 1x120 (někde se píše 150) 2x178
* Lutfi Celil (1868) - zničena pbřežní ruskou baterii v ustí dunaje exploze 1877
* Hıfzı Rahman (1868)

Avn Illah (Avnulah) 2500 tun britanie, 4x 229 po přestavbě 4x150 6x75 10x57
# Avni Illah (1869) -
# Muin-i Zafer (1869)

Idjalieh (Iclalye) 1869 vlečným torpeden poškozena na rejdě v batumu mladým makarovem 2x 178mm

Feth-i-Bulend 2500 tun postaveny v anglii 4x229 po přestavbě 4x150 6x75 6x57
* Feth-i-Bulend (1870) - zničen za balkánské valky 1912 torpedem
* Mukaddami Khair (1873)
Zuhaf ve Benzerleri- nedostavěn ( stavěn v Turecku)

Dále byly rozestavěné lodě

konfiskované britanii 4x305 konstruktér Ahmed Pasha stavěno Samuda Brothers, Velká britania
# Peiki Şeref (1876) - Belleisle,
# Burc-u Zafer (1879) - Orion

Původně sestreské lodě projekt změněn stavitel Humayum Tersane Istanbul (císařské loděnice) 6500tun 4x229 10x 150mm os roku 1884 6x240mm, 5x 150mm
Hamidye přejmenována na Nusretie a v roce 1892 na Selimiye
Nusretie- stavba zrušena rozebrána na skluzu

Dále byly k dispozici 3x monitory dvouvěžové ( 2x 178 2x 150) a jeden jednověžový Suvla 1x254 1x278 ve veži byly dvě různá děla
pět říčních monitorů

Velká část dřevěných lodí bylapostavena za vlady mahmuda II jako nahrada za lodě ztracené u navarina a u sinopu byla zničena eskadra fregat nikoliv řadovky ale opět ze zcela nepochopitelných důvodů v rozporu s doktrnou o soustředění sil se turecké loďstvo nechavalo ničit po částech sami Ruští namořníci ten amaterismus nechápali a Eskadra u Sinopu byla držena především na rozkaz ministra zahraničí a proti vůli Osmanského namořního štábu resp. Kapudan paši

jnak dřevěné lodě postaveny většinou domací loděnic= Humayum Tersane - V istanbul ismyru soluni gemenliku nebo sinopu

7x parní dřevěné řadové lodě (kayonlar vaporu-parní galeona)
Kosova 1858 79děl 32–30 pdr/24–30 pdr/15–16 cm/8x22cm
Fethiye 1857 66děl 26–30 pdr/24–30 pdr/16–14 cm/
Şadiye 1855 66 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/16–16 cm/
Peykizafer 1858 78 děl 32–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/8x22cm
Ayrıca Mahmudiye 1860 78 děl 32–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/8x22cm
Teşrifiye 64 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/
Mukaddeme-i Hayır 64 děl 26–30 pdr/24–30 pdr/14–16 cm/

velká parní fregata -dřevěná
Şerafettin
Hümapervaz
Tairi Bahri
Fivrie
Fatih Bahri

celokovova ale nepancéřované fregaty mají stejná děla Amstrong jako HMS Warior:
Selimye 12x 177 1869
Sait Mehmet 1866 2x 229 v ose 4x177
Yildirin Bayazit 14x177
Tevfik-numa 22x 177

Plachetní řadovky -(Kalyon -Galeona):
třípalubovky děla rok
Mahmudiye 128 1839
Peykisefer 128/119 1841
Mesudiye 118/120 1829

dvoupalubovky
Fethiye 96 1827
Teşrifiye 96 1836
Feyziye 96 1834
Tirişevket 94 1842
Sultan Mehmet 84 1843
Hıfzürrahman 64 1825
Şerefsan 64 1829
Nusretiye 64 1835
Nizamiye 64 1837
Pirişevket 64 1837

Velké fregaty dvoupalubové -Firkateyn ( zkladní vada těchto lodí byla malá ráže na nich použitých děl- zase jedna turecká specialita - místo jedné paluby s pořádnými kanony dvě paluby na sa na nich děla na plašení vrabců )
Giranıbahri 54 1825
Avnillah 50 1832
Nazikibahri 42 1842
Fevzibahşa 1825
Feyzi Rahmet 40

parní korvety: Mesiri Ferah, Burcu Şeref, Sinop, İzmir, Alayişi Derya, Necatifer.


Po rusko turecké válce nastal velký upadek loďstav (vláda Abdulhamita II ) po dobu 30 laž do roku 1910 nebyla zařazena na jediná bitevní loď pouze pět chráněných a 2 nechráněné křižníky i když v roce
1892 bylo započato se stavbou lodi Ahmet Kadir (rozebrána na skluzu 1901)v Humayum Tersane
výzbroj 4x 280mm v barbetě na přídí a zádi a 4x 210 na bocích střední dělostřelectvo 6x 150 a 4x 120

stejně tak nedošlo k doknčení panceřových křižníků (pouze u jednoho se započalo se stavbou) s výzbrojí 2x210mm a 14x150mm resp 8x150 prameny se různí

Obrázek
Naposledy upravil(a) major.plk dne 20/10/2009, 12:13, celkem upraveno 1 x.
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

TAdy přídám pár obrázků
Necmi sevket pancéřová fregat

Obrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

major.plk - To je paráda. Koukám jako blázen. O některých tureckých pancéřových lodích jsem věděl, ale že měli takhle impozantní flotilu to jsem opravdu netuši. I ty obrázky jsou moc pěkné. Nechceš napsat vlastní článek o tureckém loďstvu, řekněme od bitvy u Synopu do konce rusko-turecké války?
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Paráda to sice je, ale za jaků cenu. Proč nikdo nečte, jakým způsobem ty fotky vkládat?
Majore.plukovníku, přečti si toto a uprav podle teho svoje fotky.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3037
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
major.plk
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 22/9/2009, 10:07
Bydliště: liptákov

Příspěvek od major.plk »

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Nádherné fotky. Mohl bys k nim dát nějaký výklad? Ne všechno je čitelné a a já potom nevím na co hledím.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

major.plk - Ty obrázky jsou opravdu moc hezké. Zkus popřemýšlet o tom článku o tureckém loďstvu. Myslím, že by byla škoda aby ty obrázky zůstaly pouze jako přídavek k článku o popovkách.

Pátrač - Popisky k fotkám najdeš ve fóru foto.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Jejku já je tam přehlédl a to je tam sám píšu. Skandál... :oops:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Autor Jarl napsal:
Původní výzbroj se skládala pouze z dvojice těžkých kanónů. NOVGOROD nesl děla kalibru 280 mm o délce hlavně 22 ráží, zatímco VICE-ADMIRAL POPOV ráže 305 mm o délce hlavně rovněž 22 ráží. Není úplně jisté, který výrobce dodal těžká děla pro obě lodě, ale pravděpodobně se jednalo o německou zbrojovku Krupp.

Trošku jsem se pídil po té výzbroji, ale bohužel se mi nepodařilo najít mnoho pdrobností. Konkrétně o dělu ráže 280mm jsem nenašel nic. Co se výzbroje Admirala Popova týče, tak se zřejmě jednalo o modifikovanou úpravu německého děla Krupp 30,5 cm d/25. V případě ruského plavidla zřejmě byla zkrácena jeho délka. Pro takovou zbraň jsem však nikde nenašel parametry. Proto budeme vycházet ze zbraně 30,5 cm o délce hlavně 25 násobku ráže. Skutečné hodnoty děl na Popovkách pak asi byly pod hodnotou uváděných děl níže.

TTD 30,5 cm d/25 Krupp
--------------------------------------
ráže v mm: 305 mm
hmotnost hlavně: 32 t
hmotnost střely: 329 kg
počáteční rychlost střely: 500 m/s
rychlost střely 1 km před ústím hlavně: 455 m/s
průbojnost (u ústí hlavně): 455 mm
průbojnost (1 km před ústím hlavně): 411 mm

Na této stránce (http://www.bruzelius.info/Nautica/Ships ... 4)_p1.html) se mi podařilo najít pár detailů k těm dělám ráže 280mm.
jednalo se tedy o dvě 11" děla (ráže 279,58 mm, standardně je pak uváděno 279 nebo 280mm). Hlaveň děla vážila 26 tun a projektil měl hmotnost 550 lb (ruská libra). Výmětná nálož pak vážila 91 lb.


Zajímavé odkazy na "Popovky":
http://www.cityofart.net/bship/ru_novgorod.html
http://www.battleships-cruisers.co.uk/battleships6.htm
http://steelnavy.com/ISWNovgorod.htm
http://members.cox.net/ironmonger/novgorod.htm
http://www.gremirmodels.com/novgorod.htm

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Příspěvek od Scrat »

11'' děla pro Novgorod byla dodána v srpnu 1871 společností Krupp. Celkem dodala německá zbrojovka čtyři děla s výrobními čísly 73; 74; 75 a 77 (z nichž první dvě šla na obrněnec). Podle zakoupené dokumentace si potom téměř identická děla vyráběli sami Rusové v Obuchovské dělovce.

A parametry původních německých děl?
jednalo se o zezadu nabíjená jednoplášťová děla zpevněná třiadvaceti ocelovými prstenci.

Ráže........................................279 mm ??? (vzhledem k faktu že Němci nepoužívali palcové míry bych to spíš tipoval na plných 28 cm)
celková délka děla...................5588 mm (ať počítám jak chci, tak mi vychází délka děla 20 ráží)
délka hlavně............................4750 mm
vrtání.......................................70 drážek o hloubce 3,429 mm
prizmatický klínový zámek.......1000 kg
celková hmotnost děla............25979 kg (hmotnost ruské kopie - 28698 kg)
hmotnost granátu...................222 kg
hmotnost trhavé náplně..........7,45 kg černého prachu
hmotnost výmetné nálože......36,4 - 37,5 kg
úsťová rychlost.......................392 m/s (u ruských kopií 404 m/s)
dostřel při náměru 9,5°..........3704 m
Penetrační hodnoty jsem nikde nenašel, vzhledem k nízké úsťové rychlosti a doslova směšnému dostřelu to ale bylo spíš na rozhánění racků.

V klidové poloze byla děla skryta v pancéřové barbetě, pro případ boje se celá dělová plošina hydraulicky vysouvala vzhůru a po výstřelu zase zajížděla dolů kvůli nabíjení. Děla neměla brzdovratné ústrojí, celé to bylo řešeno tak že hydraulicky bržděná kolová lafeta byla umístěna na dráze se sklonem 6° a do palebného postavení se vracela vlastní hmotností.


A jedna perlička k samotné konstrukci obou jednotek. Bylo přísně zakázáno střílet pouze z jednoho děla, obě hlavně musely vypálit současně. Pokud z jakéhokoliv důvodu vypálilo jen jedno dělo došlo k roztočení celého plavidla kolem svislé osy a tomuto jevu nedokázalo zabránit ani osm pomocných kýlů na dnech lodí.

Scrat
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Scrat: A jedna perlička k samotné konstrukci obou jednotek. Bylo přísně zakázáno střílet pouze z jednoho děla, obě hlavně musely vypálit současně. Pokud z jakéhokoliv důvodu vypálilo jen jedno dělo došlo k roztočení celého plavidla kolem svislé osy a tomuto jevu nedokázalo zabránit ani osm pomocných kýlů na dnech lodí.
Tak tato logická myšlenka mě vůbec nenapadla. Ale jak se dá dobře vystřelit současně? Je to vůbec reálné?
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Ale to je nádhera!!!!!!!!!!!

Když by selhala kormidla, loď by se řídila nepravidelnou střelbou jednotlivých děl. To je prostě lahůdka.

Kolego Scrate - ty ale máš zdroje :up:
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4088
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

kacermiroslav - děkuji za údaje o dělech a zajímavé odkazy. Všem zájemcům o popovky doporučuji zejména první z nich, kde jsou krásné obrázky a také mě tam velmi zaujala kruhová jachta Livadia, o níž jsem dosud věděl pouze to že existovala.

Obrázek
Jachta Livadia

Scrat - skvělý příspěvek. Přemýšlím jak by asi článek o popovkách vypadal, pokud by jej napsal odborník na námořní problematiku jako jsi ty. Nechceš pro Palbu něco napsat? Pokud se Destroyman opravdu odmlčí kvalita článků o námořnictvu nepochybně klesne a ty bys jí mohl opět pozvednout.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „Rusko“