Německý tank Leopard 1
Napsal: 25/10/2009, 17:23
Německý hlavní bojový tank Leopard 1

Předmluva
Téměř každý nově vzniklý stát nebo republika potřebuje svoji vlastní armádu. Ne jinak tomu bylo u nově vzniklé Německé spolkové republiky postavené na územních celcích spravovaných vítěznými mocnostmi, v tomto případě Spojenými státy, Velkou Británií a Francií. Jak prokázaly válečné zkušenosti ve druhé světové válce, žádná armáda se v té době neobejde bez tankových jednotek. Nově vytvořený Bundeswehr byl sice vyzbrojen americkými tanky M47 a M48 Patton, ale nejen armáda, i německé zbrojní společnosti měly potřebu vyvinout a hlavně vyrábět obrněná vozidla vlastní konstrukce. K tomu jim mohly být nápomocny zkušenosti vývoje a výroby zdařilých konstrukcí z období druhé světové války. První možnost prokázat kvality německých konstrukčních kanceláří nastala v roce 1954, ne sice stavbou tanku pro Bundeswehr, ale pro indickou armádu. Na firmy F. Porsche KG, Daimler-Benz AG a Ruhrstahl AG se obrátila indická vláda s návrhem projektu na moderní střední tank. Z těchto jmenovaných firem to byly konstruktéři společnosti Porsche, kteří první předvedli hotový projekt bojového stroje s hmotností 40 t, lafetovaný kanonem ráže 90 mm, s předpokládanou rychlostí 50 km/h. Zanedlouho byl vývoj zastaven, neboť indická vláda projekt zrušila, což pro rozjetý vývoj bylo špatné, ale dobré bylo, že první krok byl uskutečněn. V témže roce (1955) zaslalo vedení armády na Technické oddělení Ministerstva obrany žádost o vytvoření moderního tanku. Protože se po válce změnil náhled na moderní tank, místo těžkých monster byl požadován dobře manévrující stroj, s výkonnou zbraní a dostatečnou pancéřovou ochranou. Do listopadu 1956 byly vypracovány vstupní požadavky pro nový tank a jak později bylo dokázáno, nový tank Leopard 1 se skutečně ukázal jako velmi podařená konstrukce. Bez větších potíží sloužil v pouštních oblastech Austrálie, tak v mrazivém podnebí Kanady a Norska.
Část první : Vývoj a prototypy tanku Leopard 1
Než byly učiněny první kroky ve vývoji nového tanku, došlo v červnu 1957 k podepsání dohody na spolupráci ve vývoji nového tanku mezi Francií a Německem. Kooperace by byla výhodná pro obě zainteresované strany :
Busdeswehr, nově vytvořená armáda požadoval vlastní tank, který by obnovený silný a zkušený průmysl byl schopen postavit.
Politický důvod, který by spojil dva státy jenž nedávno byly ve válečném stavu.
Ekonomický důvod, spolupráce by výrazně zrychlila vývoj a snížila celkové výdaje.
Dalším důvodem bylo odtržení od závislosti na americké technice, které konkurovala pouze Velká Británie, protože ostatní země společenství NATO vyzbrojovaly své tankové útvary tanky M48, následně pak M60 Patton.
V roce 1953 byl založen výbor náčelníků štábů FINBEL, složený z některých zemí západní Evropy (FINBEL – zkratka účastnických států : Francie, Itálie, Nizozemí, Belgie, Lucembursko), a při zasedání v roce 1956 vypracoval soubor specifikací pro nový střední tank, který by konkuroval americkým a britským tankům. V průběhu téhož (1956) roku se do skupiny přidalo Německo a zkratka FINBEL se změnila na FINABEL (franc. překl. Německo – Allemagne, proto to „A“). Dne 27. října 1956 byla uzavřena dohoda mezi Francií a Německem o spolupráci na vývoji středního tanku s označením Europa-Panzer (Standard-Panzer) a ostatní členové FINABEL byli přizváni k návrhům a hodnocení (možný nákup). Na konferenci v Bonnu dne 12. února 1957 se francouzští a němečtí konstruktéři dohodli na parametrech budoucího tanku.
Dohodnutá technická data Standard-Panzeru :
> hmotnost : do 30 t (Němci požadovali až do 40 t)
> rozměry : šířka 3100 mm, výška 2150 mm (Němci si určili šířku 3250 mm)
> výzbroj : kanon ráže 105 mm
> pohon : zážehový motor chlazený kapalinou
> standardní korba : bojový oddíl ve středu, motorový vzadu
> věž : standardní, zaoblená, ne kyvadlová
> dojezd do 350 km
> předpoklad OPZHN
V květnu 1957 se ke spolupráci přidala Itálie, ale bez materiálního přispění. Ke konci roku, dne 28. listopadu 1957 se zástupci francouzského a německého ministerstva obrany dohodli na stavbě prototypů, každá se stran po dvou strojích (později zvýšeno na pět).
Tank Leopard 1 v německých barvách
Oficiální smlouva byla podepsána 1. dubna 1958 a odstartovala vývoj a stavbu prototypů. Francouzské prototypové stroje se stavěly ve společnostech AMX a DEFA, první byl hotov v září 1960 a druhý (s lepším dálkoměrem a periskopy) v červenci 1961. Jejich věže se zaoblenými tvary se nápadně podobaly sovětským tankům T-54. Další prototypy byly postaveny v rozmezí let 1961 až 1963. V Německu byly na stavbu prototypů vytvořeny dvě skupiny. Ve Skupině A se nacházely firmy F. Porsche KG, Atlas-MaK, Luther Werke a Jug-Jungenthal, a Skupinu B zastupovaly společnosti Ingenieurbüro Warnecke, Ruhrstahl, Rheinstahl Hanomag a Rheinstahl Henschel, Dřevěná maketa německého prototypu byla hotova v roce 1959, a první kompletní prototypové stroje pak v průběhu roku 1961. Původně bylo počítáno, že prototypy budou vyzbrojeny kanonem Rheinmetall ráže 90 mm, ale nakonec byl použit britský kanon L7 ráže 105 mm. Jak uvádí jeden ze zdrojů, Skupina A postavila dva prototypy, s označením A1 a A2, přičemž stroj A1 byl hotov v červnu 1960 a A2 pak v srpnu téhož roku. Systém zavěšení měly prototypy A shodné, šlo o podvozek o sedm párů pojezdových kol odpružených torzními tyčemi, což byl prověřený standard. Skupina B zkompletovala také dva prototypy, B1 a B2, které měly hydrostatický systém řízení a zavěšení bylo u každého jiné. U prototypu B1 byla použita sada hydraulických posilovačů, u prototypu B2 systém talířových pružin a pružných prstenců. Prototyp B1 byl hotov červenci a B2 v květnu 1960. Testy všech prototypů probíhaly na polygonech v Trevíru a Mappenu před vlastní komisí v průběhu let 1961 až 1962. Prošly také prověrkou v překonávání vodních překážek a to až do hloubky 8 metrů. V rámci testování bylo definitivně rozhodnuto o instalaci kanonu L7 ráže 105 mm, neboť byl hodnocen velmi dobře a navíc zde byla nutnost standardu armád NATO, protože americké a britské tanky nesly taktéž tento kanon.
Bez ohledu na smlouvu s Francouzi (o pěti prototypových strojích), německé velení, jakoby tušilo, že jejich prototypy budou lepší, nařídilo po testech v roce 1962 vyrobit další sérii vozidel. Po lepším hodnocení byly vybrány stroje Skupiny A, a jejich výroba pak probíhala ve třech firmách (MaK, Jung-Jungenthal a Luther und Jordan) a opět prověřovány. Byla zhotovena 26-ti kusá ověřovací série, přičemž byla zkoušena nejrůznější řešení týkající se pohonné jednotky (vybrán motor MB 838 Ca-500), převodovky, podvozku a pancéřování tanku (např. tloušťka čelní pancéřové desky korby byla na základě testů zvýšena z 50 mm na 70 mm. Koncem roku 1962 bylo předáno 17 předsériových vozidel Skupiny A (po testech v Panzer-Lehrbatallion 93) do Kamftruppenschule 2 v Münsteru.
Již předtím ovšem, v červnu 1961, padlo rozhodnutí o nutnosti výroby 50 tanků série 0, jež měly být podrobeny důsledným zkouškám na polygonech i v provozu. Realizací výroby byly pověřeny firmy MaK (16 tanků), Luther und Jordan (17 tanků) a Jung-Jungenthal (17 tanků). Hmotnost tanku se mezitím v rámci průběžných úprav zvýšila na 39,6 t.
Nově vyrobená vozidla prošla řadou testů v podmínkách blížících se bojovému nasazení, v rámci nichž byly velice pružně přijaty a uplatněny ještě některé další změny, týkající se mimo jiné optických a zaměřovacích přístrojů a stavby vozidla, zejména věže. Společnost Wegmann vyvinula definitivní model věže o hmotnosti 9,2 t.
Mezitím proběhly srovnávací testy na polygonech v Mailly-le-Camp, Meppen, Bourges a Satory v období od srpna do října 1963 za dohledu komisí z armád Spojených států, Itálie, Nizozemska a Belgie. Francouzské tanky byly označeny AMX-30 a německé dostaly název Leopard, a při zkouškách byly lepší než francouzské stroje, a to celkově v mobilitě a akceleraci (i když byly těžší o 6 t). Po vyhodnocení následovalo zrušení kooperace, neboť :
> Francouzi : neuznali výhru německého prototypu, ani jej nechtěli vyrábět (a už vůbec německou munici).
> Němci : odmítli tank z francouzskou výzbrojí (neboť už v roce 1962 objednali britský kanon L7).
Neprošel ani návrh na tank s francouzskou věží a německou korbou. Každá ze stran si začala vyrábět svůj vlastní tank, Francouzi AMX-30 a Němci Leopard 1. Tichý společníci Italové koupili licenci na výrobu amerického M60, později však začali licenčně vyrábět Leopard 1.
První veřejné předvedení výsledného tanku, který převzal 1. ledna 1963 název LEOPARD (Předtím byl označován jako Standard-Panzer. Později, po rozhodnutí o výrobě tanku Leopard 2, byla k tomuto označení přidána „1“), se konalo v červenci 1963. První objednávka zněla na 500 vozidel, přičemž ve výhledovém plánu bylo počítáno s postavením přinejmenším 1500 kusů tanků.
Část druhá : Bojový tank Leopard 1

Pohled zezadu na pozdější verzi tanku Leopard 1.
První tanky začaly vyjíždět z výrobních hal v září 1965 a sériová výroba byla rozdělena do čtyř výrobních období tzv. řad.
> První řada tanků Leopard 1 (číselný blok 5001-5999) byla zhotovena v období od září 1965 do července 1966. Konečnou montáž měla na starost společnost Krauss Maffei AG u Mnichova. V dalších letech byla tato konečná montáž prováděna u firmy MaK v Kolíně nad Rýnem. Výrobou tanku se zaobíralo celkově na 2700 subdodavatelů, kteří dodávaly součásti od motorů (Mercedes-Benz) až po žárovky.
> V srpnu 1966 započala výroba 600 tanků (tzv. druhé řady, číselný blok 6001-6999), která byla ukončena v červenci 1967.
> Třetí výrobní řada (číselný blok 7001-7999), s počtem 600 strojů byla rozjeta v srpnu 1967 a vyráběna do srpna 1968.
> Objednávka čtvrté výrobní řady (číselný blok 8001-8999) byla vykryta do září 1970. Zde už šlo o modernější verzi s modifikovanou výzbrojí, pohonem a systémem řízení palby.
Tanky produkované pro export dostaly sériová čísla z bloku 13 001-13 999.
Tank Leopard 1, zde je vidět uložení vrhače zadýmovacích granátů (nad štítem kanónu).
Svařovaná korba tanku Leopard 1 využívá homogenní ocelový pancíř s čelním sešikmením od 55° (spodní část) do 60° (horní část) s tloušťkou pancíře 70 mm s ekvivalentem zásahu spodek 122 mm, střed 140 mm, vršek 205 mm. Boky korby mají úhel skonu 45° se silou pancíře 35 mm s ekvivalentem zásahu 50 mm. Další hodnoty pancíře, stěny podvozkové části 25 mm, zadní část korby 25 mm, strop 10 mm, dno 15 mm. U odlévané věže je proměnný sklon (převážně 45°) s tloušťkou pancíře od 52 do 60 mm (mimo strop) s téměř celokruhovým ekvivalentem 85 mm.
Tank Leopard má standardní konstrukci, v přední části na pravé straně je stanoviště řidiče, ve středu pak bojový prostor a zadní část vozidla zabírá motorová jednotka. Věž tanku, která je umístěna téměř ve středu korby, rozděluje uvnitř kanón L7A3, na pravé straně se nachází velitel tanku, před kterým má pracoviště střelec (o něco níž), levou stranu používá nabíječ. Řidič k opuštění stroje užívá jednodílný průlez opatřený třemi periskopy, kde středový se pro noční přesun mění za aktivní infračervený periskop. Na věži jsou vytvořeny dva jednodílné průlezy pro zbytek osádky, velitelská věžička na jejím vrchu je osazena osmi periskopy. Jeden z nich, tak jak u řidiče je podle potřeby nahrazován aktivním infračerveným periskopem, k dispozici jsou další dva standardní periskopy. Tank má na přední desce upevněny světlomety.
Podvozek tanku Leopard 1 je složen z pojezdových kol v počtu sedmi a čtyř podpůrných kladek na každé straně, všechny s gumovými obručemi. Kladky jsou dvě vnitřní a dvě vnější. Vpředu se nacházejí napínací a vzadu hnací kola, pojezdová kola jsou upevněna na torzních tyčích, a první, druhé, třetí, šesté a sedmé pojezdové kolo je brzděno přídavnými hydraulickými tlumiči. Tank používá pásy Diehl D139E2 s gumovými patkami a kovopryžovými spojkami.
Jak zde již bylo uvedeno vozidlo má lafetován licenční britský kanón L7A3 ráže 105 mm s drážkovaným vývrtem hlavně, s hlavní opatřenou ejektorem, bez stabilizátoru a tepelného pláště. S kanonem je spřažen kulomet M1 ráže 7,62 mm a u průlezu nabíječe je upevněn kulomet shodné ráže používaný jako protiletadlová zbraň. Později byly oba vyměněny za kulomety M3 ráže 7,62 mm. Na bocích věže jsou instalovány 4 vrhače dýmových granátů.
Stanoviště velitele je vybaveno periskopickým zaměřovačem TRP-1A (se zvětšením 6x až 20x), pro pozorování v noci zdvojeným vyhledávacím světlometem XSW-30U s dosahem 1500 m (využívající bílé světlo) a 1200 m (při použití infra). Dále velitel tanku používá tři radiostanice (1x SEM35, 2x SEM25), jejíž antény jsou uchyceny na bocích věže vzadu. Střelec disponuje optickým zařízením TEM-1A, což je zaměřovač (s 8x zvětšením) a dálkoměr (16x zvět), spojeným s kanónem, spřaženým teleskopickým zaměřovačem TZF-1A (s 8x zvětšením). Vzadu na korbě je připojení intercomu, pro potřebu spojení osádky s pěchotou. Větrání zajišťuje filtroventilační systém pro celou osádku s přetlakováním prostoru. Protipožární systém, buď automat nebo manuál ovládá řidič (o obsahu 4 lahví (Halon).
Tank Leopard 1 má v motorovém oddíle instalován vícepalivovým kapalinou chlazený motor MB 838 CaM-500 s výkonem 610 kW (prototypy používaly MB 837 s výkonem 492 kW), spojený s elektrohydraulickou automatickou čtyřstupňovou převodovkou ZF4 HP250. Řidič startuje vozidlo pomocí 9 kW generátoru a osmi 12 V baterií. Výměnu motoru v bojových podmínkách zvládne polní dílna za pouhých 20 minut. Tank může vyvinout maximální rychlost až 65 km/h na zpevněných komunikacích, v terénu se podle možnosti pohybuje rychlostí mezi 35 – 40 km/h.
Průřez kanadským tankem Leopard C1, ukázka motoru a uložení munice.
Technická data tanku Leopard 1:
> posádka : 4 muži.
> bojová hmotnost : 40 t.
> rozměry : délka (s hlavní dopředu) 9543 mm, délka korby 7090 mm, šířka 3250 mm, výška 2613 mm, světlost 440 mm.
> výzbroj : kanón L7A3 ráže 105 mm (55 nábojů), spřažený s kulometem MG 3 ráže 7,62 mm a MG 3 k protiletadlové obraně (5500 nábojů), zadýmovací granátomety 2x4.
> pancíř : čelo korby 70 mm, bok korby 30 mm, dno korby 15 mm, strop korby 10 mm, záď korby 25 mm, čelo věže 60 mm, boky a záď 60 mm.
> pohon : kapalinou chlazený vícepalivový motor MTU MB 838 CaM-500, výkon 619 kW (830 HP) při 2200 ot./min, spojený s převodovkou ZF4 HP250, 4 rychlosti vpřed a dvě zpátky.
> měrný hmotný výkon : verze 1 a 1A1 - 15,5 kW/t,
> tlak na podloží : verze 1 a 1A1 - 0,086 MPa,
> maximální rychlost : 62 km/h, v terénu 25-40 km/h, při zpátečce - 24 km/h
> obsah nádrží : 985 l.
> dojezd : silnice 600 km.
Pokračování

Předmluva
Téměř každý nově vzniklý stát nebo republika potřebuje svoji vlastní armádu. Ne jinak tomu bylo u nově vzniklé Německé spolkové republiky postavené na územních celcích spravovaných vítěznými mocnostmi, v tomto případě Spojenými státy, Velkou Británií a Francií. Jak prokázaly válečné zkušenosti ve druhé světové válce, žádná armáda se v té době neobejde bez tankových jednotek. Nově vytvořený Bundeswehr byl sice vyzbrojen americkými tanky M47 a M48 Patton, ale nejen armáda, i německé zbrojní společnosti měly potřebu vyvinout a hlavně vyrábět obrněná vozidla vlastní konstrukce. K tomu jim mohly být nápomocny zkušenosti vývoje a výroby zdařilých konstrukcí z období druhé světové války. První možnost prokázat kvality německých konstrukčních kanceláří nastala v roce 1954, ne sice stavbou tanku pro Bundeswehr, ale pro indickou armádu. Na firmy F. Porsche KG, Daimler-Benz AG a Ruhrstahl AG se obrátila indická vláda s návrhem projektu na moderní střední tank. Z těchto jmenovaných firem to byly konstruktéři společnosti Porsche, kteří první předvedli hotový projekt bojového stroje s hmotností 40 t, lafetovaný kanonem ráže 90 mm, s předpokládanou rychlostí 50 km/h. Zanedlouho byl vývoj zastaven, neboť indická vláda projekt zrušila, což pro rozjetý vývoj bylo špatné, ale dobré bylo, že první krok byl uskutečněn. V témže roce (1955) zaslalo vedení armády na Technické oddělení Ministerstva obrany žádost o vytvoření moderního tanku. Protože se po válce změnil náhled na moderní tank, místo těžkých monster byl požadován dobře manévrující stroj, s výkonnou zbraní a dostatečnou pancéřovou ochranou. Do listopadu 1956 byly vypracovány vstupní požadavky pro nový tank a jak později bylo dokázáno, nový tank Leopard 1 se skutečně ukázal jako velmi podařená konstrukce. Bez větších potíží sloužil v pouštních oblastech Austrálie, tak v mrazivém podnebí Kanady a Norska.
Část první : Vývoj a prototypy tanku Leopard 1
Než byly učiněny první kroky ve vývoji nového tanku, došlo v červnu 1957 k podepsání dohody na spolupráci ve vývoji nového tanku mezi Francií a Německem. Kooperace by byla výhodná pro obě zainteresované strany :
Busdeswehr, nově vytvořená armáda požadoval vlastní tank, který by obnovený silný a zkušený průmysl byl schopen postavit.
Politický důvod, který by spojil dva státy jenž nedávno byly ve válečném stavu.
Ekonomický důvod, spolupráce by výrazně zrychlila vývoj a snížila celkové výdaje.
Dalším důvodem bylo odtržení od závislosti na americké technice, které konkurovala pouze Velká Británie, protože ostatní země společenství NATO vyzbrojovaly své tankové útvary tanky M48, následně pak M60 Patton.
V roce 1953 byl založen výbor náčelníků štábů FINBEL, složený z některých zemí západní Evropy (FINBEL – zkratka účastnických států : Francie, Itálie, Nizozemí, Belgie, Lucembursko), a při zasedání v roce 1956 vypracoval soubor specifikací pro nový střední tank, který by konkuroval americkým a britským tankům. V průběhu téhož (1956) roku se do skupiny přidalo Německo a zkratka FINBEL se změnila na FINABEL (franc. překl. Německo – Allemagne, proto to „A“). Dne 27. října 1956 byla uzavřena dohoda mezi Francií a Německem o spolupráci na vývoji středního tanku s označením Europa-Panzer (Standard-Panzer) a ostatní členové FINABEL byli přizváni k návrhům a hodnocení (možný nákup). Na konferenci v Bonnu dne 12. února 1957 se francouzští a němečtí konstruktéři dohodli na parametrech budoucího tanku.
Dohodnutá technická data Standard-Panzeru :
> hmotnost : do 30 t (Němci požadovali až do 40 t)
> rozměry : šířka 3100 mm, výška 2150 mm (Němci si určili šířku 3250 mm)
> výzbroj : kanon ráže 105 mm
> pohon : zážehový motor chlazený kapalinou
> standardní korba : bojový oddíl ve středu, motorový vzadu
> věž : standardní, zaoblená, ne kyvadlová
> dojezd do 350 km
> předpoklad OPZHN
V květnu 1957 se ke spolupráci přidala Itálie, ale bez materiálního přispění. Ke konci roku, dne 28. listopadu 1957 se zástupci francouzského a německého ministerstva obrany dohodli na stavbě prototypů, každá se stran po dvou strojích (později zvýšeno na pět).

Oficiální smlouva byla podepsána 1. dubna 1958 a odstartovala vývoj a stavbu prototypů. Francouzské prototypové stroje se stavěly ve společnostech AMX a DEFA, první byl hotov v září 1960 a druhý (s lepším dálkoměrem a periskopy) v červenci 1961. Jejich věže se zaoblenými tvary se nápadně podobaly sovětským tankům T-54. Další prototypy byly postaveny v rozmezí let 1961 až 1963. V Německu byly na stavbu prototypů vytvořeny dvě skupiny. Ve Skupině A se nacházely firmy F. Porsche KG, Atlas-MaK, Luther Werke a Jug-Jungenthal, a Skupinu B zastupovaly společnosti Ingenieurbüro Warnecke, Ruhrstahl, Rheinstahl Hanomag a Rheinstahl Henschel, Dřevěná maketa německého prototypu byla hotova v roce 1959, a první kompletní prototypové stroje pak v průběhu roku 1961. Původně bylo počítáno, že prototypy budou vyzbrojeny kanonem Rheinmetall ráže 90 mm, ale nakonec byl použit britský kanon L7 ráže 105 mm. Jak uvádí jeden ze zdrojů, Skupina A postavila dva prototypy, s označením A1 a A2, přičemž stroj A1 byl hotov v červnu 1960 a A2 pak v srpnu téhož roku. Systém zavěšení měly prototypy A shodné, šlo o podvozek o sedm párů pojezdových kol odpružených torzními tyčemi, což byl prověřený standard. Skupina B zkompletovala také dva prototypy, B1 a B2, které měly hydrostatický systém řízení a zavěšení bylo u každého jiné. U prototypu B1 byla použita sada hydraulických posilovačů, u prototypu B2 systém talířových pružin a pružných prstenců. Prototyp B1 byl hotov červenci a B2 v květnu 1960. Testy všech prototypů probíhaly na polygonech v Trevíru a Mappenu před vlastní komisí v průběhu let 1961 až 1962. Prošly také prověrkou v překonávání vodních překážek a to až do hloubky 8 metrů. V rámci testování bylo definitivně rozhodnuto o instalaci kanonu L7 ráže 105 mm, neboť byl hodnocen velmi dobře a navíc zde byla nutnost standardu armád NATO, protože americké a britské tanky nesly taktéž tento kanon.
Bez ohledu na smlouvu s Francouzi (o pěti prototypových strojích), německé velení, jakoby tušilo, že jejich prototypy budou lepší, nařídilo po testech v roce 1962 vyrobit další sérii vozidel. Po lepším hodnocení byly vybrány stroje Skupiny A, a jejich výroba pak probíhala ve třech firmách (MaK, Jung-Jungenthal a Luther und Jordan) a opět prověřovány. Byla zhotovena 26-ti kusá ověřovací série, přičemž byla zkoušena nejrůznější řešení týkající se pohonné jednotky (vybrán motor MB 838 Ca-500), převodovky, podvozku a pancéřování tanku (např. tloušťka čelní pancéřové desky korby byla na základě testů zvýšena z 50 mm na 70 mm. Koncem roku 1962 bylo předáno 17 předsériových vozidel Skupiny A (po testech v Panzer-Lehrbatallion 93) do Kamftruppenschule 2 v Münsteru.
Již předtím ovšem, v červnu 1961, padlo rozhodnutí o nutnosti výroby 50 tanků série 0, jež měly být podrobeny důsledným zkouškám na polygonech i v provozu. Realizací výroby byly pověřeny firmy MaK (16 tanků), Luther und Jordan (17 tanků) a Jung-Jungenthal (17 tanků). Hmotnost tanku se mezitím v rámci průběžných úprav zvýšila na 39,6 t.
Nově vyrobená vozidla prošla řadou testů v podmínkách blížících se bojovému nasazení, v rámci nichž byly velice pružně přijaty a uplatněny ještě některé další změny, týkající se mimo jiné optických a zaměřovacích přístrojů a stavby vozidla, zejména věže. Společnost Wegmann vyvinula definitivní model věže o hmotnosti 9,2 t.
Mezitím proběhly srovnávací testy na polygonech v Mailly-le-Camp, Meppen, Bourges a Satory v období od srpna do října 1963 za dohledu komisí z armád Spojených států, Itálie, Nizozemska a Belgie. Francouzské tanky byly označeny AMX-30 a německé dostaly název Leopard, a při zkouškách byly lepší než francouzské stroje, a to celkově v mobilitě a akceleraci (i když byly těžší o 6 t). Po vyhodnocení následovalo zrušení kooperace, neboť :
> Francouzi : neuznali výhru německého prototypu, ani jej nechtěli vyrábět (a už vůbec německou munici).
> Němci : odmítli tank z francouzskou výzbrojí (neboť už v roce 1962 objednali britský kanon L7).
Neprošel ani návrh na tank s francouzskou věží a německou korbou. Každá ze stran si začala vyrábět svůj vlastní tank, Francouzi AMX-30 a Němci Leopard 1. Tichý společníci Italové koupili licenci na výrobu amerického M60, později však začali licenčně vyrábět Leopard 1.
První veřejné předvedení výsledného tanku, který převzal 1. ledna 1963 název LEOPARD (Předtím byl označován jako Standard-Panzer. Později, po rozhodnutí o výrobě tanku Leopard 2, byla k tomuto označení přidána „1“), se konalo v červenci 1963. První objednávka zněla na 500 vozidel, přičemž ve výhledovém plánu bylo počítáno s postavením přinejmenším 1500 kusů tanků.
Část druhá : Bojový tank Leopard 1

Pohled zezadu na pozdější verzi tanku Leopard 1.
První tanky začaly vyjíždět z výrobních hal v září 1965 a sériová výroba byla rozdělena do čtyř výrobních období tzv. řad.
> První řada tanků Leopard 1 (číselný blok 5001-5999) byla zhotovena v období od září 1965 do července 1966. Konečnou montáž měla na starost společnost Krauss Maffei AG u Mnichova. V dalších letech byla tato konečná montáž prováděna u firmy MaK v Kolíně nad Rýnem. Výrobou tanku se zaobíralo celkově na 2700 subdodavatelů, kteří dodávaly součásti od motorů (Mercedes-Benz) až po žárovky.
> V srpnu 1966 započala výroba 600 tanků (tzv. druhé řady, číselný blok 6001-6999), která byla ukončena v červenci 1967.
> Třetí výrobní řada (číselný blok 7001-7999), s počtem 600 strojů byla rozjeta v srpnu 1967 a vyráběna do srpna 1968.
> Objednávka čtvrté výrobní řady (číselný blok 8001-8999) byla vykryta do září 1970. Zde už šlo o modernější verzi s modifikovanou výzbrojí, pohonem a systémem řízení palby.
Tanky produkované pro export dostaly sériová čísla z bloku 13 001-13 999.

Svařovaná korba tanku Leopard 1 využívá homogenní ocelový pancíř s čelním sešikmením od 55° (spodní část) do 60° (horní část) s tloušťkou pancíře 70 mm s ekvivalentem zásahu spodek 122 mm, střed 140 mm, vršek 205 mm. Boky korby mají úhel skonu 45° se silou pancíře 35 mm s ekvivalentem zásahu 50 mm. Další hodnoty pancíře, stěny podvozkové části 25 mm, zadní část korby 25 mm, strop 10 mm, dno 15 mm. U odlévané věže je proměnný sklon (převážně 45°) s tloušťkou pancíře od 52 do 60 mm (mimo strop) s téměř celokruhovým ekvivalentem 85 mm.
Tank Leopard má standardní konstrukci, v přední části na pravé straně je stanoviště řidiče, ve středu pak bojový prostor a zadní část vozidla zabírá motorová jednotka. Věž tanku, která je umístěna téměř ve středu korby, rozděluje uvnitř kanón L7A3, na pravé straně se nachází velitel tanku, před kterým má pracoviště střelec (o něco níž), levou stranu používá nabíječ. Řidič k opuštění stroje užívá jednodílný průlez opatřený třemi periskopy, kde středový se pro noční přesun mění za aktivní infračervený periskop. Na věži jsou vytvořeny dva jednodílné průlezy pro zbytek osádky, velitelská věžička na jejím vrchu je osazena osmi periskopy. Jeden z nich, tak jak u řidiče je podle potřeby nahrazován aktivním infračerveným periskopem, k dispozici jsou další dva standardní periskopy. Tank má na přední desce upevněny světlomety.
Podvozek tanku Leopard 1 je složen z pojezdových kol v počtu sedmi a čtyř podpůrných kladek na každé straně, všechny s gumovými obručemi. Kladky jsou dvě vnitřní a dvě vnější. Vpředu se nacházejí napínací a vzadu hnací kola, pojezdová kola jsou upevněna na torzních tyčích, a první, druhé, třetí, šesté a sedmé pojezdové kolo je brzděno přídavnými hydraulickými tlumiči. Tank používá pásy Diehl D139E2 s gumovými patkami a kovopryžovými spojkami.
Jak zde již bylo uvedeno vozidlo má lafetován licenční britský kanón L7A3 ráže 105 mm s drážkovaným vývrtem hlavně, s hlavní opatřenou ejektorem, bez stabilizátoru a tepelného pláště. S kanonem je spřažen kulomet M1 ráže 7,62 mm a u průlezu nabíječe je upevněn kulomet shodné ráže používaný jako protiletadlová zbraň. Později byly oba vyměněny za kulomety M3 ráže 7,62 mm. Na bocích věže jsou instalovány 4 vrhače dýmových granátů.
Stanoviště velitele je vybaveno periskopickým zaměřovačem TRP-1A (se zvětšením 6x až 20x), pro pozorování v noci zdvojeným vyhledávacím světlometem XSW-30U s dosahem 1500 m (využívající bílé světlo) a 1200 m (při použití infra). Dále velitel tanku používá tři radiostanice (1x SEM35, 2x SEM25), jejíž antény jsou uchyceny na bocích věže vzadu. Střelec disponuje optickým zařízením TEM-1A, což je zaměřovač (s 8x zvětšením) a dálkoměr (16x zvět), spojeným s kanónem, spřaženým teleskopickým zaměřovačem TZF-1A (s 8x zvětšením). Vzadu na korbě je připojení intercomu, pro potřebu spojení osádky s pěchotou. Větrání zajišťuje filtroventilační systém pro celou osádku s přetlakováním prostoru. Protipožární systém, buď automat nebo manuál ovládá řidič (o obsahu 4 lahví (Halon).
Tank Leopard 1 má v motorovém oddíle instalován vícepalivovým kapalinou chlazený motor MB 838 CaM-500 s výkonem 610 kW (prototypy používaly MB 837 s výkonem 492 kW), spojený s elektrohydraulickou automatickou čtyřstupňovou převodovkou ZF4 HP250. Řidič startuje vozidlo pomocí 9 kW generátoru a osmi 12 V baterií. Výměnu motoru v bojových podmínkách zvládne polní dílna za pouhých 20 minut. Tank může vyvinout maximální rychlost až 65 km/h na zpevněných komunikacích, v terénu se podle možnosti pohybuje rychlostí mezi 35 – 40 km/h.

Technická data tanku Leopard 1:
> posádka : 4 muži.
> bojová hmotnost : 40 t.
> rozměry : délka (s hlavní dopředu) 9543 mm, délka korby 7090 mm, šířka 3250 mm, výška 2613 mm, světlost 440 mm.
> výzbroj : kanón L7A3 ráže 105 mm (55 nábojů), spřažený s kulometem MG 3 ráže 7,62 mm a MG 3 k protiletadlové obraně (5500 nábojů), zadýmovací granátomety 2x4.
> pancíř : čelo korby 70 mm, bok korby 30 mm, dno korby 15 mm, strop korby 10 mm, záď korby 25 mm, čelo věže 60 mm, boky a záď 60 mm.
> pohon : kapalinou chlazený vícepalivový motor MTU MB 838 CaM-500, výkon 619 kW (830 HP) při 2200 ot./min, spojený s převodovkou ZF4 HP250, 4 rychlosti vpřed a dvě zpátky.
> měrný hmotný výkon : verze 1 a 1A1 - 15,5 kW/t,
> tlak na podloží : verze 1 a 1A1 - 0,086 MPa,
> maximální rychlost : 62 km/h, v terénu 25-40 km/h, při zpátečce - 24 km/h
> obsah nádrží : 985 l.
> dojezd : silnice 600 km.
Pokračování