Britský tank Chieftain
Napsal: 29/11/2009, 16:49
Britský tank z období studené války
Britský základní bojový tank Chieftain

Předmluva
Předchůdce tanku Chieftain, tank Centurion (Setník) byl vyvinut ještě v období druhé světové války, ale než mohl být úspěšně nasazen, tento světový konflikt skončil. Podle jeho parametrů byl chopen se postavit, snad mimo těžkého tanku Tiger II, všem německým stávajícím obrněncům. Je pouze domněnka, že zpoždění vývoje má na svědomí vyzbrojení britských jednotek americkými tanky M4 Sherman, později vyzbrojenými výkonným britským 17-ti liberním kanonem (Sherman Firefly).
Tank Centurion byl na svoji dobu velmi schopný tank, neboť ve službě (ne v britské armádě) vydržel několik desítek let a byl vyvážen do zahraničí ne po desítkách, ale snad po stovkách kusů. V průběhu provozu byl několikrát modernizován, a ve válečných konfliktech, do kterých byl nasazen, dokazoval převahu nad americkými a sovětskými tanky. Ale každá konstrukce má svoje hranice modernizace, zvlášť u tanku postaveného ještě za druhé světové války. Tank Centurion svojí výzbrojí, kanonem ráže 105, vyrovnával šance proti sovětským tankům T-54 a T-55, ale bylo zde nebezpečí, že je sovětská armáda v elitních útvarech nahradí konstrukcí, na kterou již jmenovaný stroj nebude stačit.
Koncepcí nového tanku se britský generální štáb začal zaměstnávat ihned po vypuknutí dalšího konfliktu, tentokrát v roce 1951 na korejském poloostrově. Produkce tanku Centurion byla naplánována do roku 1954, těžký tank Conqueror (Dobyvatel) se měl vyrábět o tři roky déle (1957), nové obrněné vozidlo mělo zastoupit oba tyto stroje. Projekt nového pancéřového stroje byl označen jako Tank, Medium Gun No.2 (tank, střední kanon č.2), No.1 obdržel tank FV 221 Caernarvon.
Část první : Poválečné projekty tanku
Údernou pěstí tanku Chieftain je kanon L11A5 s dlouhou drážkovanou hlavní ráže 120 mm. V 80. letech byl schopen prorazit pancíř každého soudobého tanku.
Předběžně byly schváleny parametry nového tanku, jeho hmotnost byla zprvu 68 tun, následně snížena na 45,7 t, po zjištění, že byl měl slabou pancéřovou ochranu, opětovně zvýšena na 52,6 t. Rychlost se předpokládala jako u Centurionu, tedy na zpevněném povrchu až 42 km/h, v terénu pak průměrnou rychlostí kolem 24 km/h, s dojezdem až 483 km. Stabilizovaný kanon, zatím bez určení ráže, by měl počáteční kadenci 10 výstřelů za minutu, později, s předpokládanou únavou posádky 6 výstřelů za minutu. Kanon s použitím nejmodernějších přístrojů by měl dosáhnout přesné střelby na vzdálenost 914 m (1000 yardů). Plánováno 80 kusů vezené munice, následně snížené na 60 nábojů. Stroj by měl plavat, patrně s použitím plováků nebo systému DD.
V červenci 1951 se velení armády vážně zabývalo vyzbrojit nový stroj americkým kanonem ráže 105 mm s vysokou úsťovou rychlostí, před kanonem ráže 120 mm, neboť tento, přesto že předčil sovětské zbraně, nebývale zaměstnával posádku a problémy vytvářela i jeho délka. Už v té době bylo zamýšleno, že kanon bude mít automatické nabíjení s počtem 40 kusů převážené munice.
Britský tank Chieftain na polygonu BATUS v kanadské provincii Alberta.
V roce 1953 dostal zamýšlený projekt úplně jiný směr. Výzkumníci ze společnosti FVRDE (Fighting Vehicles Research and Development Establishment) zaslali na ministerstvo výzbroje zprávu o předpokládaných konstrukcích budoucích tanků, podpořené několika vypracovanými projekty. Náhrady konvenčních tanků měly být nevelké stroje se silným pancéřováním, s výkonným automaticky nabíjeným kanonem a převážně jedním členem posádky. Zde jsou některé předložené projekty :
Jako první z projektů byl navržen stroj s označením Prodigal (Marnotratník), měla to být „stavebnice“ poskládaná z konstrukčním prvků tanků Comet a Cromwell, s pevným kanonem a automatickým hydraulickým nabíjením. Rozpracováno několik verzí, vzájemně se nahrazujících konstrukčních dílů jmenovaných tanků.
Druhý z projektů Contentious (Svárlivý), vstupní označení FV 4401 obsahoval několik variant.
Parametry projektu označeného FV 4401 No.1 :
> nevelký stroj s dobrými jízdními vlastnostmi
> dojezd : 800 km
> posádka : 1 – 2 muži
> výzbroj : bezzákluzový kanon ráže 160 mm
> nabíjecí automat : ano
> munice : hmotnost 27 kg
> úsťová rychlost : 600 m/s
Parametry projektu označeného FV 4401 No.2 :
> typ : stíhač tanků
> posádka : 1 muž
> pancíř : až 150 mm
> výška : 2200 mm
> pohon : motor Rolls-Royce série B (B80 nebo B81)
> dojezd : 800 km
> výzbroj : dva automatické bezzákluzové kanony ráže 120 mm, spřažené se zastřelovacími kulomety
> zásobníky munice : 7 nábojů
> náměr kanonů : -7° až +10°, odměr 360° (plně otočná základna), zvedání kanonů asi hydraulicky
Toto vozidlo bylo pravděpodobně zpracováno v dřevěné maketě v poměru 1:1, prototyp nevyroben (jiný zdroj uvádí postavení až tří prototypů, které byly otestovány a jeden z nich měl být uložen v depozitáři Tankového muzea v Bovingtonu.
Byl také plánován projekt bojové soupravy, sestavený z bojového a taženého prostředku, ne formou přívěsu (pozn. něco mezi návěsem a kloubovým autobusem, ale podle možnosti rozpojitelné).
Při pohledu zepředu jsou na tanku Chieftain dobře vidět ostře sklopené desky čelního pancíře korby
Po zvážení situace, s ohledem na objevující se konstrukce tanků (nejen u východního bloku) učinilo v roce 1954 vrchní velení britské armády rozhodnutí, že nový tank bude konvenční, disponující silnějším pancířem a účinným kanonem. Jelikož v té době vyráběný tank Centurion byl vyzbrojen kanonem ráže 105 mm, dostačující konkurovat sovětským tankům T-54 a T-55 s kanony ráže 100 mm, byl v dubnu roku 1956 pro nový tank určen kanon se šroubovicí ráže 120 mm.
Bylo vypočítáno, že protitankový granát vystřelený z tohoto kanonu (ráže 120 mm) má tendenci prorazit pancéřovou desku o síle 120 mm se sklonem 60° na vzdálenost 1800 m. Jeho kadence měla být 10 výstřelů/min., později 6 výstřelů/min. Vývoj kanonu byl plánován v součinnosti s vývojem tanku. Stroj Tank, Medium Gun No.2 s upřesněným označením FV 429 měl k pohonu používat osmiválec, s uložením do V, se sklonem válců 90° a automatickou převodovou skříní. Kompletní parametry vozidla byly schváleny v červnu 1956, s upřesněním hmotnosti na 47 tun. Vývoj motoru byl svěřen společnosti Rolls-Royce, ale ta nestačila vyrobit ani prototyp, když přišlo další zdržení celkového vývoje, v podobě schválení britské vlády rozhodnutí společenství NATO. To se týkalo mimo jiné dvou hlavních bodů, jeden rušil kategorie středních a těžkých tanků, zavedením kategorie MBT (Main Battle Tank tedy hlavní bojový tank), spojující vlastnosti zmíněných kategorií. Druhý bod obsahoval zavedení vícepalivových motorů u nově vyvíjených tanků, z důvodu nejen standardizace paliva, ale i zjednodušení zásobování armád NATO.
Vývoj nové pohonné jednotky byl svěřen společnosti Vickers, která si pospíšila a již v září 1958 předvedla provozuschopnou jednoválcovou verzi. Netypický motor s označením L60 jakoby vycházel ze vznětového leteckého motoru Junkers. Byl zajímavý tím, že v pěti svislých válcích šlapalo deset protilehlých pístů roztáčející dvě lomené hřídele. V říjnu 1958 bylo již hotovo několik zkušebních kusů, ale s nedostatečným výkonem. V lednu 1959 firma Leyland ke kompletnímu motoru L60 vyvinula poloautomatickou převodovou skříň, tento komplet nejdřív protáhla laboratorními testy v březnu, a v prosinci téhož roku i vyzkoušela ve vozidle. V roce 1958, v měsíci srpnu dostala nabídku spolupráce na vývoji tanku i společnost
Vickers-Armstrong.
Ještě než se přikročilo ke stavbě prototypů, byly v roce 1956 firmou Leyland Motors vyrobeny z dílů tanku Centurion tři předprototypové testovací stroje FV 4202, na kterých se testovala vhodnost technických dílů, použitých následně na prototypech. Jmenovaná vozidla dostala tovární pojmenování 40 ton Centurion“ (i když tyto „čtyřicetitunové Centuriony“ ve skutečnosti vážily asi 42 t). Vozidla se od standardních tanků Centurion odlišovala především úplně novým tvarem čela korby, kde bylo umístěno upravené stanoviště řidiče, pro snížení korby a ostře lomeného čela, bylo hodně nakloněné dozadu, v poloze téměř ležící. Verze korby určená k výrobě byla velmi nízká, se stanovištěm řidiče v jejím čele ve středu. Odlévanou věž, také se změněným čelem, delší než u Centurionu, navíc protahoval velký výklenek na zadní stěně. Věž osazená velmi dlouhým kanonem se nacházela skoro ve středu korby, což usnadňovalo manévrování. Podvozek tanku byl vlastně jen vylepšenou verzí Centurionu, ale byly použity kola s větším průměrem a jen pět pojezdových párů kol. Dřevěná maketa tanku v poměru 1:1 byla vyrobena a schválena k 15. březnu 1959.
Plánovaná technická data vozidla FV 4202 :
> hmotnost : asi 45 t (45,36 t)
> délka korby : 6780 mm
> výška : 3550 mm
> světlost : 430 mm
> výzbroj : kanon ráže 120 mm (60 nábojů)
> pohon : motor o výkonu 528 kW (708 HP) při 2400 ot./min.
> měrný výkon : 11,7 kW/t
> obsah nádrží : 1135 l
Část druhá : Prototypy a sériová výroba tanku Chieftain

Na prověření jízdních vlastností nového tanku byly v červnu 1956 objednáno šest prototypových strojů. Nebylo zjištěno, které byly kterou firmou vyrobeny, ale jejich sestavením byly pověřeny dvě společnosti, Vickers a Royal Ordnance Factory (ROF) v Leedsu.
Prototyp FV 4201 P1 : S výrobou prvního prototypu s tímto označením se začalo ihned po obdržení zakázky. V září 1956 byl seskládán podvozek, nekompletní stroj, pravděpodobně bez věže byl hotov v listopadu téhož roku. Vozidlo dostalo k pohonu pouze testovací motor L60 nižšího výkonu, s nařízením motor nepřetěžovat, což se podepsalo na počtu jízd a ujetých kilometrech. Po absolvování určitých jízd se prototyp v prosinci 1956 účastnil předvedení před komisí z ředitelství Královského obrněného sboru (DRAC – Director Royal Armoured Corps). Po této ukázce obdržel stroj P1 věž, spíše její náhražku o shodné hmotnosti, stroj převzal neoficiální jméno Windsor Turret (Windsorská věž), neboť náhrada věže se dala přirovnat k hradní baště. Na začátku (leden) roku 1960 začala testovat vozidlo P1 výzkumná společnost FVRDE, samozřejmě stále s omezením jízd. I když platilo omezení, byl P1 provozně nejvíce vytěžován a po ujetí asi 1060 km (do června 1961) se u něj vyskytly potíže s převodovou skříní, přesněji prokluz hřídele.
Prototyp FV 4201 P2 : Nasazen do testů v dubnu 1960, Zde nastaly problémy s převodovou skříní po ujetí 1525 km v terénu. Do března 1962 pak vylepšené převodové skříně v obou jmenovaných prototypech fungovaly asi 2400 km bez vážnějších problémů.
Prototyp FV 4201 P3 : Prototyp FV 4201 P3 vyrazil do zkoušek v srpnu 1960 , protože tento prototyp byl využíván výhradně k nočním jízdám na testování noční výbavy, ujel pouze 965 km. Prověřovaná třetí převodovka, umístěná v tomto stroji byla bez větších problémů.
Prototyp FV 4201 P4 : Prototyp s tímto označením byl hotov v červnu 1961.
Prototyp FV 4201 P5 : Prototyp P5 se účastnil testů od dubnu 1962.
Prototyp FV 4201 P6 : Tento poslední prototyp k testovacím jízdám byl nasazen v listopadu 1962.
Mimo větších závad vyskytujících se na převodové skříni a hydraulickém systému řízení se objevilo také plno drobných závad, ale ty byly ihned odstraňovány. V průběhu testů se intenzívně pracovalo nejen na zvýšení otáček ale i na zvýšení výkonu motoru. Po zásahu do motoru v květnu 1960 se otáčky zvedly na 1800 za minutu, další úprava pozvedla otáčky na 2100 za minutu. V srpnu 1961 se výměnou za nový systém vstřikování paliva do motoru a úpravou ojnic dosáhlo plánovaných 2400 otáček/min. Modernější systém vstřikování paliva, nový mazací systém a chlazení motoru také zvedlo výkon motoru na 415 kW (556,4 HP), což stále nebylo zamýšlených 537 kW (720 HP) na předpokládanou hmotnost tanku.
Prototypové stroje s označením FV 4201 P1 až P6 sloužily pouze na testování jízdních vlastností a pohonu budoucího tanku, později k nim přibylo na jízdní zkoušky ještě několik vozidel od firmy Vickers označených jako 00DA.
Další prototypy byly postaveny na testy výzbroje, šlo o řadu vozidel označených W a pořadovým číslem (1, 2, 3, 4 a 6, proč chybí 5 nezjištěno). Vozidla byla vyrobena v tomto období : prototyp W1, (v březnu 1961), prototypy W2, W3, (v dubnu 1961), prototyp W4 (v prosinci 1961) a prototyp W6 v únoru roku 1962. Mimo tyto stroje vznikly na zkoušky výzbroje u firmy ROF dvě vozidla, a to prototyp G1 v lednu 1962 a prototyp G2 v listopadu téhož roku. Jestli se projevily nějaké problémy na těchto uvedených vozidlech, zdroj neřeší.
Tank Chieftain byl po dlouhou dobu hlavním bojovým brtiským tankem. Na jeho konstrukci se sice ještě do značné míry podepsaly zkušenosti z druhé světové války, byl avšak mnohokrát modernizován. Zároveň to byl první tank společenství NATO vyzbrojený kanonem ráže 120 mm.
První sériové tanky začaly z vyjíždět výrobních hal společnosti Vickers už v roce 1965, ale oficiálně byla výroba tanků Chieftain zahájená pravděpodobně 3. března 1966. Tato verze tanku Chieftain Mk.1 je někdy označovaná jako předsérie, neboť prakticky nebyla bojovou variantou tanku Chieftain, ale jen výcvikovou, na které se zacvičovaly nové posádky, nebo přeškolovaly posádky z jiných typů techniky, například tanku Centurion. Protože výroba prvních tanků podléhala přísnému utajení, dodnes se zdroje rozcházejí v počtech zkompletovaných kusů jmenované série. Podle dochovaných výrobních čísel vychází počet 40 tanků, u jiných zdrojů se uvádí pouze 35 strojů jmenované verze.
Modifikace rozdělila verzi na několik variant (počet kusů jednotlivých variant nebylo možné doložit) :
> verze tanku Chieftain Mk.1/2 : později doplněná na standard Mk.2, mimo jiné instalací motoru L60 Mk.5A s výkonem 484,7 kW (650 HP).
> verze tanku Chieftain Mk.1/3 : verze Mk.1 s upraveným pohonným systémem.
> verze tanku Chieftain Mk.1/4 : verze Mk.1/3 doplněná o vylepšenou munice pro zastřelovací kulomet, se zvýšením dostřelu na 2500 m. Neznámý počet kusů této verze bylo později použito na přestavbu mostních tanků FV 4205 AVLB.
Následující verze v základní řadě už byla zavedena jako bojová. Tanky Chieftain Mk.2 byly přes některé nedostatky v době své výroby považovány jako nejlepší tanky světa. Vozidlo tvořila korba s velmi dobrou pancéřovou ochranou, umístěnou na tuhém podvozku. Věž vyrobená s použitím vrstveného pancíře (s doposud utajovanými parametry) se nacházela skoro ve středu tanku, neboť výkonná hlavní zbraň typu L11 ráže 120 mm mělo dlouhou hlaveň, která by jinak vytvářela problémy při manévrování. Slabinou tohoto stroje byl motor s výkonem 484,7 kW (650 HP). Jedna ze změn od předchozí verze Mk.1 byla instalace jednodílného průlezu namísto dvoudílného. Podle zveřejněných výrobních dokladů bylo vyrobeno 318 tanků verze Chieftain Mk.2.
Při pohledu zvenku nebylo u třetí základní verze patrno výrazných změn, ty se dotkly převážně vybavení. Základní verze nejen pro úsporu paliva dostala pomocný motor AGU typ H30 Coventry s výkonem 10,4 kW (14 HP), používaný při stání tanku nebo při poruše. Dále bylo vylepšeno řízení vozidla a protiletadlový kulomet (verze L37A1). V této základní verzi bylo vyrobeno 152 tanků. Verze tanku Chieftain Mk.3 se podle vylepšení nebo doplnění určitými prvky výbavy rozdělovala na několik variant :
> verze tanku Chieftain Mk.3/G : zhotoveno pouze 6 strojů, některé zdroje ji uvádí jako prototyp pro verzi Mk.3.
> verze tanku Chieftain Mk.3/2 : varianta modifikovaná novým elektrickým vybavením a vzduchovými filtry (počet kusů nezjištěn).
> verze tanku Chieftain Mk.3/3 : vylepšena výkonnějším motorem L60 Mk.7A o výkonu 537 kW (720 HP), dále novou municí pro zastřelovací kulomet ráže 12,7 mm (zvyšující dostřel z 1800 m na 2500 m), úchytem pro laserový dálkoměr a modernějším filtroventilačním systémem. Vyrobeno 75 tanků.
> verze tanku Chieftain Mk.3/S : vychází z verze Mk.3/G s přidáním nasávání vzduchu přes věž a velitel má možnost vybrat prioritní cíl a zastavit vozidlo. Ve vozidlech instalován motor L60 Mk.7A o výkonu 537 kW (720 HP). Zkompletováno 40 strojů.
Ve verzi tanku Chieftain Mk.4 byly vyrobeny pouze dva stroje s továrními čísly 02SP95 a 02SP96. Na jejich stavbu byla užita obyčejná ocel. Tyto vozidla byly určené k testům v poušti amerického státu Nevada a z toho důvodu na tanky byly nasazeny pásy o šířce 700 mm.
Poslední sériově vyráběná verze dostala označení Chieftain Mk.5, následující verze s vyšším pořadovým označením (Mk.6 až Mk.11) byla pouze dříve vyrobená vozidla (Mk.2 až Mk5), která prošla několikerým modernizačním procesem. Tanky verze Mk.5 poháněl nejvýkonnější motor základní řady, Leyland L60 Mk.8A s výkonem 559 kW (749,6 HP). Vnitřek tanku a přístroje byly uzpůsobeny proti účinkům zbraní hromadného ničení. Zastřelovací kulomet nahradil laserový zaměřovač (neprovedeno u všech vozidel) a vozidla dostala nový systém řízení palby, výfukový systém a zařízení na kontrolu hlavně. Další vylepšení vytvořilo varianty, které se staly základem vývozních verzí :
> verze tanku Chieftain Mk.5/1 : upravena věž, spíše její zadní část s výklenkem.
> verze tanku Chieftain Mk.5/2 : verze Mk.5 s instalovanou tepelnou ochranou hlavně kanonu, zařízení kontroly stavu hlavně.
> verze tanku Chieftain Mk.5/3 : verze Mk.5/2 s novějším systémem řízení palby.
Britský tank Chieftain Mk.5.
Tanky variant Mk.2 a Mk.3 byly zdokonalovány některou z etap třístupňové modernizace, označené písmeny X, Y a Z.
Modernizační etapa X : stroje doplněny novou municí zvyšující dostřel zastřelovacího kulometu RMG (Ranging Machine Gun) ráže 12,7 mm z 1800 m na 2500 m.
Modernizační etapa Y : zahrnovala nový vzduchový filtr, účinnější brzdy, laserový zaměřovač. Velitel mohl zasáhnout do činnosti střelce a zvolit nový, prioritní cíl, taktéž mohl zastavit vozidlo.
Modernizační etapa Z : vozidla v této etapě dostala nový výkonnější motor s převodovou skříní a vylepšený výfukový systém. Tanky uzpůsobeny pro pobyt v oblasti zamořené zbraněmi hromadného ničení.
Tanky mohly být upravovány podle modernizačních etap postupně, nebo se etapy mohly kombinovat, například X+Y, X+Z a Y+Z.
Rozsáhlá modernizace tanků Chieftain byla rozdělena do tří fází, první fáze se týkala modernizace tanků verze Mk.2 a Mk.3, v další fázích proběhla modernizace tanků verze Mk.5 na verze Mk.5/2 instalací tepelné ochrany hlavně, a na Mk.5/3 novějším systémem řízení palby. V 80. letech 20. století prošlo modernizačním procesem více než 320 tanků a než tanky Chieftain začaly nahrazovat modernější tanky Challenger 1, existovaly ve výzbroji jednotek převážně Chieftainy varianty Mk.10 a Mk.11.
Tank Chieftain Mk.5 se zřetelně viditelným termopláštěm na hlavni kanonu a kontejnerem upevněným na levé straně věže, se zakrytým reflektorem Light Projektor No.2 Mk.3.
Verze tanku Chieftain Mk.6 vznikla modernizační etapou „Z“ z verze Mk.2 výměnou výkonnějšího motoru a modernější převodovou skříní.
Verze tanku Chieftain Mk.7 vznikla protažením přes modernizační etapy „X“ a „Z“ z verzí Mk.3, Mk.3/S doplněním nové munice pro zastřelovací kulomet (dostřel zvýšen na 2500 m) a instalací výkonnějšího motoru s modernější převodovkou.
Verze tanku Chieftain Mk.8 byla přestavěna z verze Mk.3/3 v rámci modernizačních etap „X“ a „Z“ doplněním nové munice pro zastřelovací kulomet (dostřel zvýšen na 2500 m) a instalací výkonnějšího motoru s modernější převodovkou.
Verze tanku Chieftain Mk.6 se vybavením novým systémem řízení palby změnila na Chieftain Mk.9, stejně tak verze Mk.7 se změnila na verzi Chieftain Mk.10 doplněním dodatečného pancíře Stillbrew na čelo věže a její prstenec. Poslední základní varianta tanku Chieftain Mk.11 byla vlastně verze Mk.8 s novým systémem řízení palby, s dodatečným pancířem Stillbrew, tepelným a pozorovacím dělostřeleckým systémem TOGS (Thermal Observation and Gunnery System) a filtroventilačním systémem No.11.
Mimo tyto varianty měly vzniknout ještě verze tanku Chieftain Mk.12 a Mk.13, ale jmenované stroje se objevily pouze na papíře. Jejich výbava se měla rozšířit o systém ICSS, nedošlo k tomu zahájením sériové výroby tanku Challenger 1.
Verze tanku Chieftain Mk.15 bylo označení vývozní varianty, která základem vycházela z varianty Mk.5, ale byla dovybavena podle přání a potřeb zahraničního zájemce.
Celkem se stav vyrobených tanků Chieftain pohybuje kolem čísla 2274, to poslední trojčíslí je vykrytá objednávka tanků Khalid pro Jordánsko.
Pokračování
Britský základní bojový tank Chieftain

Předmluva
Předchůdce tanku Chieftain, tank Centurion (Setník) byl vyvinut ještě v období druhé světové války, ale než mohl být úspěšně nasazen, tento světový konflikt skončil. Podle jeho parametrů byl chopen se postavit, snad mimo těžkého tanku Tiger II, všem německým stávajícím obrněncům. Je pouze domněnka, že zpoždění vývoje má na svědomí vyzbrojení britských jednotek americkými tanky M4 Sherman, později vyzbrojenými výkonným britským 17-ti liberním kanonem (Sherman Firefly).
Tank Centurion byl na svoji dobu velmi schopný tank, neboť ve službě (ne v britské armádě) vydržel několik desítek let a byl vyvážen do zahraničí ne po desítkách, ale snad po stovkách kusů. V průběhu provozu byl několikrát modernizován, a ve válečných konfliktech, do kterých byl nasazen, dokazoval převahu nad americkými a sovětskými tanky. Ale každá konstrukce má svoje hranice modernizace, zvlášť u tanku postaveného ještě za druhé světové války. Tank Centurion svojí výzbrojí, kanonem ráže 105, vyrovnával šance proti sovětským tankům T-54 a T-55, ale bylo zde nebezpečí, že je sovětská armáda v elitních útvarech nahradí konstrukcí, na kterou již jmenovaný stroj nebude stačit.
Koncepcí nového tanku se britský generální štáb začal zaměstnávat ihned po vypuknutí dalšího konfliktu, tentokrát v roce 1951 na korejském poloostrově. Produkce tanku Centurion byla naplánována do roku 1954, těžký tank Conqueror (Dobyvatel) se měl vyrábět o tři roky déle (1957), nové obrněné vozidlo mělo zastoupit oba tyto stroje. Projekt nového pancéřového stroje byl označen jako Tank, Medium Gun No.2 (tank, střední kanon č.2), No.1 obdržel tank FV 221 Caernarvon.
Část první : Poválečné projekty tanku

Údernou pěstí tanku Chieftain je kanon L11A5 s dlouhou drážkovanou hlavní ráže 120 mm. V 80. letech byl schopen prorazit pancíř každého soudobého tanku.
Předběžně byly schváleny parametry nového tanku, jeho hmotnost byla zprvu 68 tun, následně snížena na 45,7 t, po zjištění, že byl měl slabou pancéřovou ochranu, opětovně zvýšena na 52,6 t. Rychlost se předpokládala jako u Centurionu, tedy na zpevněném povrchu až 42 km/h, v terénu pak průměrnou rychlostí kolem 24 km/h, s dojezdem až 483 km. Stabilizovaný kanon, zatím bez určení ráže, by měl počáteční kadenci 10 výstřelů za minutu, později, s předpokládanou únavou posádky 6 výstřelů za minutu. Kanon s použitím nejmodernějších přístrojů by měl dosáhnout přesné střelby na vzdálenost 914 m (1000 yardů). Plánováno 80 kusů vezené munice, následně snížené na 60 nábojů. Stroj by měl plavat, patrně s použitím plováků nebo systému DD.
V červenci 1951 se velení armády vážně zabývalo vyzbrojit nový stroj americkým kanonem ráže 105 mm s vysokou úsťovou rychlostí, před kanonem ráže 120 mm, neboť tento, přesto že předčil sovětské zbraně, nebývale zaměstnával posádku a problémy vytvářela i jeho délka. Už v té době bylo zamýšleno, že kanon bude mít automatické nabíjení s počtem 40 kusů převážené munice.

V roce 1953 dostal zamýšlený projekt úplně jiný směr. Výzkumníci ze společnosti FVRDE (Fighting Vehicles Research and Development Establishment) zaslali na ministerstvo výzbroje zprávu o předpokládaných konstrukcích budoucích tanků, podpořené několika vypracovanými projekty. Náhrady konvenčních tanků měly být nevelké stroje se silným pancéřováním, s výkonným automaticky nabíjeným kanonem a převážně jedním členem posádky. Zde jsou některé předložené projekty :
Jako první z projektů byl navržen stroj s označením Prodigal (Marnotratník), měla to být „stavebnice“ poskládaná z konstrukčním prvků tanků Comet a Cromwell, s pevným kanonem a automatickým hydraulickým nabíjením. Rozpracováno několik verzí, vzájemně se nahrazujících konstrukčních dílů jmenovaných tanků.
Druhý z projektů Contentious (Svárlivý), vstupní označení FV 4401 obsahoval několik variant.
Parametry projektu označeného FV 4401 No.1 :
> nevelký stroj s dobrými jízdními vlastnostmi
> dojezd : 800 km
> posádka : 1 – 2 muži
> výzbroj : bezzákluzový kanon ráže 160 mm
> nabíjecí automat : ano
> munice : hmotnost 27 kg
> úsťová rychlost : 600 m/s
Parametry projektu označeného FV 4401 No.2 :
> typ : stíhač tanků
> posádka : 1 muž
> pancíř : až 150 mm
> výška : 2200 mm
> pohon : motor Rolls-Royce série B (B80 nebo B81)
> dojezd : 800 km
> výzbroj : dva automatické bezzákluzové kanony ráže 120 mm, spřažené se zastřelovacími kulomety
> zásobníky munice : 7 nábojů
> náměr kanonů : -7° až +10°, odměr 360° (plně otočná základna), zvedání kanonů asi hydraulicky
Toto vozidlo bylo pravděpodobně zpracováno v dřevěné maketě v poměru 1:1, prototyp nevyroben (jiný zdroj uvádí postavení až tří prototypů, které byly otestovány a jeden z nich měl být uložen v depozitáři Tankového muzea v Bovingtonu.
Byl také plánován projekt bojové soupravy, sestavený z bojového a taženého prostředku, ne formou přívěsu (pozn. něco mezi návěsem a kloubovým autobusem, ale podle možnosti rozpojitelné).

Po zvážení situace, s ohledem na objevující se konstrukce tanků (nejen u východního bloku) učinilo v roce 1954 vrchní velení britské armády rozhodnutí, že nový tank bude konvenční, disponující silnějším pancířem a účinným kanonem. Jelikož v té době vyráběný tank Centurion byl vyzbrojen kanonem ráže 105 mm, dostačující konkurovat sovětským tankům T-54 a T-55 s kanony ráže 100 mm, byl v dubnu roku 1956 pro nový tank určen kanon se šroubovicí ráže 120 mm.
Bylo vypočítáno, že protitankový granát vystřelený z tohoto kanonu (ráže 120 mm) má tendenci prorazit pancéřovou desku o síle 120 mm se sklonem 60° na vzdálenost 1800 m. Jeho kadence měla být 10 výstřelů/min., později 6 výstřelů/min. Vývoj kanonu byl plánován v součinnosti s vývojem tanku. Stroj Tank, Medium Gun No.2 s upřesněným označením FV 429 měl k pohonu používat osmiválec, s uložením do V, se sklonem válců 90° a automatickou převodovou skříní. Kompletní parametry vozidla byly schváleny v červnu 1956, s upřesněním hmotnosti na 47 tun. Vývoj motoru byl svěřen společnosti Rolls-Royce, ale ta nestačila vyrobit ani prototyp, když přišlo další zdržení celkového vývoje, v podobě schválení britské vlády rozhodnutí společenství NATO. To se týkalo mimo jiné dvou hlavních bodů, jeden rušil kategorie středních a těžkých tanků, zavedením kategorie MBT (Main Battle Tank tedy hlavní bojový tank), spojující vlastnosti zmíněných kategorií. Druhý bod obsahoval zavedení vícepalivových motorů u nově vyvíjených tanků, z důvodu nejen standardizace paliva, ale i zjednodušení zásobování armád NATO.
Vývoj nové pohonné jednotky byl svěřen společnosti Vickers, která si pospíšila a již v září 1958 předvedla provozuschopnou jednoválcovou verzi. Netypický motor s označením L60 jakoby vycházel ze vznětového leteckého motoru Junkers. Byl zajímavý tím, že v pěti svislých válcích šlapalo deset protilehlých pístů roztáčející dvě lomené hřídele. V říjnu 1958 bylo již hotovo několik zkušebních kusů, ale s nedostatečným výkonem. V lednu 1959 firma Leyland ke kompletnímu motoru L60 vyvinula poloautomatickou převodovou skříň, tento komplet nejdřív protáhla laboratorními testy v březnu, a v prosinci téhož roku i vyzkoušela ve vozidle. V roce 1958, v měsíci srpnu dostala nabídku spolupráce na vývoji tanku i společnost
Vickers-Armstrong.
Ještě než se přikročilo ke stavbě prototypů, byly v roce 1956 firmou Leyland Motors vyrobeny z dílů tanku Centurion tři předprototypové testovací stroje FV 4202, na kterých se testovala vhodnost technických dílů, použitých následně na prototypech. Jmenovaná vozidla dostala tovární pojmenování 40 ton Centurion“ (i když tyto „čtyřicetitunové Centuriony“ ve skutečnosti vážily asi 42 t). Vozidla se od standardních tanků Centurion odlišovala především úplně novým tvarem čela korby, kde bylo umístěno upravené stanoviště řidiče, pro snížení korby a ostře lomeného čela, bylo hodně nakloněné dozadu, v poloze téměř ležící. Verze korby určená k výrobě byla velmi nízká, se stanovištěm řidiče v jejím čele ve středu. Odlévanou věž, také se změněným čelem, delší než u Centurionu, navíc protahoval velký výklenek na zadní stěně. Věž osazená velmi dlouhým kanonem se nacházela skoro ve středu korby, což usnadňovalo manévrování. Podvozek tanku byl vlastně jen vylepšenou verzí Centurionu, ale byly použity kola s větším průměrem a jen pět pojezdových párů kol. Dřevěná maketa tanku v poměru 1:1 byla vyrobena a schválena k 15. březnu 1959.
Plánovaná technická data vozidla FV 4202 :
> hmotnost : asi 45 t (45,36 t)
> délka korby : 6780 mm
> výška : 3550 mm
> světlost : 430 mm
> výzbroj : kanon ráže 120 mm (60 nábojů)
> pohon : motor o výkonu 528 kW (708 HP) při 2400 ot./min.
> měrný výkon : 11,7 kW/t
> obsah nádrží : 1135 l
Část druhá : Prototypy a sériová výroba tanku Chieftain

Na prověření jízdních vlastností nového tanku byly v červnu 1956 objednáno šest prototypových strojů. Nebylo zjištěno, které byly kterou firmou vyrobeny, ale jejich sestavením byly pověřeny dvě společnosti, Vickers a Royal Ordnance Factory (ROF) v Leedsu.
Prototyp FV 4201 P1 : S výrobou prvního prototypu s tímto označením se začalo ihned po obdržení zakázky. V září 1956 byl seskládán podvozek, nekompletní stroj, pravděpodobně bez věže byl hotov v listopadu téhož roku. Vozidlo dostalo k pohonu pouze testovací motor L60 nižšího výkonu, s nařízením motor nepřetěžovat, což se podepsalo na počtu jízd a ujetých kilometrech. Po absolvování určitých jízd se prototyp v prosinci 1956 účastnil předvedení před komisí z ředitelství Královského obrněného sboru (DRAC – Director Royal Armoured Corps). Po této ukázce obdržel stroj P1 věž, spíše její náhražku o shodné hmotnosti, stroj převzal neoficiální jméno Windsor Turret (Windsorská věž), neboť náhrada věže se dala přirovnat k hradní baště. Na začátku (leden) roku 1960 začala testovat vozidlo P1 výzkumná společnost FVRDE, samozřejmě stále s omezením jízd. I když platilo omezení, byl P1 provozně nejvíce vytěžován a po ujetí asi 1060 km (do června 1961) se u něj vyskytly potíže s převodovou skříní, přesněji prokluz hřídele.
Prototyp FV 4201 P2 : Nasazen do testů v dubnu 1960, Zde nastaly problémy s převodovou skříní po ujetí 1525 km v terénu. Do března 1962 pak vylepšené převodové skříně v obou jmenovaných prototypech fungovaly asi 2400 km bez vážnějších problémů.
Prototyp FV 4201 P3 : Prototyp FV 4201 P3 vyrazil do zkoušek v srpnu 1960 , protože tento prototyp byl využíván výhradně k nočním jízdám na testování noční výbavy, ujel pouze 965 km. Prověřovaná třetí převodovka, umístěná v tomto stroji byla bez větších problémů.
Prototyp FV 4201 P4 : Prototyp s tímto označením byl hotov v červnu 1961.
Prototyp FV 4201 P5 : Prototyp P5 se účastnil testů od dubnu 1962.
Prototyp FV 4201 P6 : Tento poslední prototyp k testovacím jízdám byl nasazen v listopadu 1962.
Mimo větších závad vyskytujících se na převodové skříni a hydraulickém systému řízení se objevilo také plno drobných závad, ale ty byly ihned odstraňovány. V průběhu testů se intenzívně pracovalo nejen na zvýšení otáček ale i na zvýšení výkonu motoru. Po zásahu do motoru v květnu 1960 se otáčky zvedly na 1800 za minutu, další úprava pozvedla otáčky na 2100 za minutu. V srpnu 1961 se výměnou za nový systém vstřikování paliva do motoru a úpravou ojnic dosáhlo plánovaných 2400 otáček/min. Modernější systém vstřikování paliva, nový mazací systém a chlazení motoru také zvedlo výkon motoru na 415 kW (556,4 HP), což stále nebylo zamýšlených 537 kW (720 HP) na předpokládanou hmotnost tanku.
Prototypové stroje s označením FV 4201 P1 až P6 sloužily pouze na testování jízdních vlastností a pohonu budoucího tanku, později k nim přibylo na jízdní zkoušky ještě několik vozidel od firmy Vickers označených jako 00DA.
Další prototypy byly postaveny na testy výzbroje, šlo o řadu vozidel označených W a pořadovým číslem (1, 2, 3, 4 a 6, proč chybí 5 nezjištěno). Vozidla byla vyrobena v tomto období : prototyp W1, (v březnu 1961), prototypy W2, W3, (v dubnu 1961), prototyp W4 (v prosinci 1961) a prototyp W6 v únoru roku 1962. Mimo tyto stroje vznikly na zkoušky výzbroje u firmy ROF dvě vozidla, a to prototyp G1 v lednu 1962 a prototyp G2 v listopadu téhož roku. Jestli se projevily nějaké problémy na těchto uvedených vozidlech, zdroj neřeší.

První sériové tanky začaly z vyjíždět výrobních hal společnosti Vickers už v roce 1965, ale oficiálně byla výroba tanků Chieftain zahájená pravděpodobně 3. března 1966. Tato verze tanku Chieftain Mk.1 je někdy označovaná jako předsérie, neboť prakticky nebyla bojovou variantou tanku Chieftain, ale jen výcvikovou, na které se zacvičovaly nové posádky, nebo přeškolovaly posádky z jiných typů techniky, například tanku Centurion. Protože výroba prvních tanků podléhala přísnému utajení, dodnes se zdroje rozcházejí v počtech zkompletovaných kusů jmenované série. Podle dochovaných výrobních čísel vychází počet 40 tanků, u jiných zdrojů se uvádí pouze 35 strojů jmenované verze.
Modifikace rozdělila verzi na několik variant (počet kusů jednotlivých variant nebylo možné doložit) :
> verze tanku Chieftain Mk.1/2 : později doplněná na standard Mk.2, mimo jiné instalací motoru L60 Mk.5A s výkonem 484,7 kW (650 HP).
> verze tanku Chieftain Mk.1/3 : verze Mk.1 s upraveným pohonným systémem.
> verze tanku Chieftain Mk.1/4 : verze Mk.1/3 doplněná o vylepšenou munice pro zastřelovací kulomet, se zvýšením dostřelu na 2500 m. Neznámý počet kusů této verze bylo později použito na přestavbu mostních tanků FV 4205 AVLB.
Následující verze v základní řadě už byla zavedena jako bojová. Tanky Chieftain Mk.2 byly přes některé nedostatky v době své výroby považovány jako nejlepší tanky světa. Vozidlo tvořila korba s velmi dobrou pancéřovou ochranou, umístěnou na tuhém podvozku. Věž vyrobená s použitím vrstveného pancíře (s doposud utajovanými parametry) se nacházela skoro ve středu tanku, neboť výkonná hlavní zbraň typu L11 ráže 120 mm mělo dlouhou hlaveň, která by jinak vytvářela problémy při manévrování. Slabinou tohoto stroje byl motor s výkonem 484,7 kW (650 HP). Jedna ze změn od předchozí verze Mk.1 byla instalace jednodílného průlezu namísto dvoudílného. Podle zveřejněných výrobních dokladů bylo vyrobeno 318 tanků verze Chieftain Mk.2.
Při pohledu zvenku nebylo u třetí základní verze patrno výrazných změn, ty se dotkly převážně vybavení. Základní verze nejen pro úsporu paliva dostala pomocný motor AGU typ H30 Coventry s výkonem 10,4 kW (14 HP), používaný při stání tanku nebo při poruše. Dále bylo vylepšeno řízení vozidla a protiletadlový kulomet (verze L37A1). V této základní verzi bylo vyrobeno 152 tanků. Verze tanku Chieftain Mk.3 se podle vylepšení nebo doplnění určitými prvky výbavy rozdělovala na několik variant :
> verze tanku Chieftain Mk.3/G : zhotoveno pouze 6 strojů, některé zdroje ji uvádí jako prototyp pro verzi Mk.3.
> verze tanku Chieftain Mk.3/2 : varianta modifikovaná novým elektrickým vybavením a vzduchovými filtry (počet kusů nezjištěn).
> verze tanku Chieftain Mk.3/3 : vylepšena výkonnějším motorem L60 Mk.7A o výkonu 537 kW (720 HP), dále novou municí pro zastřelovací kulomet ráže 12,7 mm (zvyšující dostřel z 1800 m na 2500 m), úchytem pro laserový dálkoměr a modernějším filtroventilačním systémem. Vyrobeno 75 tanků.
> verze tanku Chieftain Mk.3/S : vychází z verze Mk.3/G s přidáním nasávání vzduchu přes věž a velitel má možnost vybrat prioritní cíl a zastavit vozidlo. Ve vozidlech instalován motor L60 Mk.7A o výkonu 537 kW (720 HP). Zkompletováno 40 strojů.
Ve verzi tanku Chieftain Mk.4 byly vyrobeny pouze dva stroje s továrními čísly 02SP95 a 02SP96. Na jejich stavbu byla užita obyčejná ocel. Tyto vozidla byly určené k testům v poušti amerického státu Nevada a z toho důvodu na tanky byly nasazeny pásy o šířce 700 mm.
Poslední sériově vyráběná verze dostala označení Chieftain Mk.5, následující verze s vyšším pořadovým označením (Mk.6 až Mk.11) byla pouze dříve vyrobená vozidla (Mk.2 až Mk5), která prošla několikerým modernizačním procesem. Tanky verze Mk.5 poháněl nejvýkonnější motor základní řady, Leyland L60 Mk.8A s výkonem 559 kW (749,6 HP). Vnitřek tanku a přístroje byly uzpůsobeny proti účinkům zbraní hromadného ničení. Zastřelovací kulomet nahradil laserový zaměřovač (neprovedeno u všech vozidel) a vozidla dostala nový systém řízení palby, výfukový systém a zařízení na kontrolu hlavně. Další vylepšení vytvořilo varianty, které se staly základem vývozních verzí :
> verze tanku Chieftain Mk.5/1 : upravena věž, spíše její zadní část s výklenkem.
> verze tanku Chieftain Mk.5/2 : verze Mk.5 s instalovanou tepelnou ochranou hlavně kanonu, zařízení kontroly stavu hlavně.
> verze tanku Chieftain Mk.5/3 : verze Mk.5/2 s novějším systémem řízení palby.

Tanky variant Mk.2 a Mk.3 byly zdokonalovány některou z etap třístupňové modernizace, označené písmeny X, Y a Z.
Modernizační etapa X : stroje doplněny novou municí zvyšující dostřel zastřelovacího kulometu RMG (Ranging Machine Gun) ráže 12,7 mm z 1800 m na 2500 m.
Modernizační etapa Y : zahrnovala nový vzduchový filtr, účinnější brzdy, laserový zaměřovač. Velitel mohl zasáhnout do činnosti střelce a zvolit nový, prioritní cíl, taktéž mohl zastavit vozidlo.
Modernizační etapa Z : vozidla v této etapě dostala nový výkonnější motor s převodovou skříní a vylepšený výfukový systém. Tanky uzpůsobeny pro pobyt v oblasti zamořené zbraněmi hromadného ničení.
Tanky mohly být upravovány podle modernizačních etap postupně, nebo se etapy mohly kombinovat, například X+Y, X+Z a Y+Z.
Rozsáhlá modernizace tanků Chieftain byla rozdělena do tří fází, první fáze se týkala modernizace tanků verze Mk.2 a Mk.3, v další fázích proběhla modernizace tanků verze Mk.5 na verze Mk.5/2 instalací tepelné ochrany hlavně, a na Mk.5/3 novějším systémem řízení palby. V 80. letech 20. století prošlo modernizačním procesem více než 320 tanků a než tanky Chieftain začaly nahrazovat modernější tanky Challenger 1, existovaly ve výzbroji jednotek převážně Chieftainy varianty Mk.10 a Mk.11.

Verze tanku Chieftain Mk.6 vznikla modernizační etapou „Z“ z verze Mk.2 výměnou výkonnějšího motoru a modernější převodovou skříní.
Verze tanku Chieftain Mk.7 vznikla protažením přes modernizační etapy „X“ a „Z“ z verzí Mk.3, Mk.3/S doplněním nové munice pro zastřelovací kulomet (dostřel zvýšen na 2500 m) a instalací výkonnějšího motoru s modernější převodovkou.
Verze tanku Chieftain Mk.8 byla přestavěna z verze Mk.3/3 v rámci modernizačních etap „X“ a „Z“ doplněním nové munice pro zastřelovací kulomet (dostřel zvýšen na 2500 m) a instalací výkonnějšího motoru s modernější převodovkou.
Verze tanku Chieftain Mk.6 se vybavením novým systémem řízení palby změnila na Chieftain Mk.9, stejně tak verze Mk.7 se změnila na verzi Chieftain Mk.10 doplněním dodatečného pancíře Stillbrew na čelo věže a její prstenec. Poslední základní varianta tanku Chieftain Mk.11 byla vlastně verze Mk.8 s novým systémem řízení palby, s dodatečným pancířem Stillbrew, tepelným a pozorovacím dělostřeleckým systémem TOGS (Thermal Observation and Gunnery System) a filtroventilačním systémem No.11.
Mimo tyto varianty měly vzniknout ještě verze tanku Chieftain Mk.12 a Mk.13, ale jmenované stroje se objevily pouze na papíře. Jejich výbava se měla rozšířit o systém ICSS, nedošlo k tomu zahájením sériové výroby tanku Challenger 1.
Verze tanku Chieftain Mk.15 bylo označení vývozní varianty, která základem vycházela z varianty Mk.5, ale byla dovybavena podle přání a potřeb zahraničního zájemce.
Celkem se stav vyrobených tanků Chieftain pohybuje kolem čísla 2274, to poslední trojčíslí je vykrytá objednávka tanků Khalid pro Jordánsko.
Pokračování