VIII. díl. Francie 1940. Č 67.
Napsal: 7/12/2009, 07:31
VIII.díl. Francie 1940. Č 67.
Generál Rommel se svým fotoaparátem „Leica“, který dostal od Goebbelse.

Ještě pár slov k veliteli 7. td ( 15. ts generála Hotha) - budoucí „hvězdě“ mezi německými generály – Rommelovi.
Generál Rommel se ve Francii na frontě, na rozdíl od ostatních německých generálů v té době, zdržoval velice často. Mělo to tu výhodu, že mohl hned na místě činit okamžitá taktická rozhodnutí a odstraňovat vzniklé chyby. Mohl na své podřízené důstojníky vyvíjet tlak ihned . Nutil je jednat iniciativně (mnozí jej zprvu nechápali, někteří jej neměli rádi nikdy, ale mnozí pochopili, že je to nejlepší, co za daného stavu může být – např. leteckou podporu měli velmi brzy ). Generál Rommel měl vliv i na iniciativu prostých vojáků, které, jak jeho současníci říkali, dovedl vybičovat k mimořádným výkonům a iniciativě.
Rommelův operační štáb s ním byl v neustálém radiovém spojení. Generál Rommel se také nejméně 2x denně bavil se svým Ia (operačním důstojníkem).
Jeden z německých důstojníků, kteří se s ním ve Francii setkali – plukovník Hans-Ulrich Schröder v roce 1970, při přednášce pro britské důstojníky v rámci rekonstrukce bitvy o řeku Maasu o Rommelovi přímo řekl, cituji:
„Za celou válku ve Francii, od hranic až na pobřeží lamanšského průlivu, se Rommel se svým náčelníkem štábu osobně nesetkal. Ani jedinkrát! Měl však s sebou hned vedle tanku velitele našeho pluku, dvě obrněná auta se silnými radiostanicemi. Jedno z nich bylo v neustálém spojení se všemi jednotkami naší divize a druhé s velitelstvím sboru, armády a často i leteckých sil.“
Výňatek je ze sbírek Imperiál War Museum v Londýně.
Generála Rommela nejen ve Francii, ale i později, velice často kritizovali jeho nadřízení v tom smyslu, že na frontě tráví příliš mnoho času. Ale on tam totiž být musel, neboť 7. td byla jeho první divize, které velel a on byl člověk, který se chtěl se všemi překážkami a s celým postupem nové zbraně seznámit zblízka. Tolik tedy ještě o Rommelovi a pojďme zpět k problémům, které řešil u řeky Maasy.
Pro pozdější přehled mapa kde je na řece Maase - Namur, Dinant, Montherme a nejjižněji Sedan ( u Sedanu – nejdůležitějším místě „ Sichelschnitt“ – „Sek srpem“ útočil 19. ts generála Guderiana).

Topografická mapa míst okolo Houx a Dinantu s řekou Maasou ( Másou).

Mapa bojové situace 15. ts generála Hotha – z něho pak bojová situace těch které popisujeme – bojová situace 7. td generála Rommela a 5. td generála Maxe von Hartlieb ve dnech 13. a 14. května 1940 na řece Maase mezi městy Houx a Dinant.

Opustili jsme generála Rommela, velitele 7. td v Č 66., když se vrátil od velitele sboru a nyní měl pokračovat v útoku.
Tak tedy generál Rommel přímo osobně převzal velení svého 2. praporu ze 7. střeleckého pluku a zavelel vojskům, aby spustili čluny na vodu. Sám osobně nastoupil do jednoho z těchto člunů a v čele útoku se hnal k druhému břehu Maasy.
Když se člun s Rommelem a několik dalších člunů blížilo k západnímu břehu Maasy, dojížděly sem francouzské tanky. Němci v tu chvíli byli ještě bez tanků a dělostřelectva a tak jim nezbylo nic jiného, než na Francouze střílet z ručních zbraní…(.Hazard, nebo lehkomyslnost, nebo risk?)...
Rommel dokonce rozkázal, aby jeho vojáci stříleli na francouzské tanky i signálními pistolemi. Francouzské posádky tanků byly poprvé v boji a je pravděpodobné, že se domnívaly, že světlice, které se k nim blížily, jsou osvětlovací granáty pro jinou účinnou německou palbu dělostřelectva a tanků a tak se Francouzi obrátili na ústup.
My jsme si říkali, že se zároveň k Maase přibližovaly německé PzKpfw IV. Ausf. D. a dělostřelectvo. Pod krytím jejich palby byl 13. května 1940 vybudován pontonový most, po kterém němečtí ženisté dopravili na druhý břeh 20 protitankových děl.
To se již také generál Rommel vrátil zpět na východní břeh Maasy a ženistům vydal povel, aby zdvojili onen 8mi tunový pontonový most na 16ti tunový, po kterém už mohly přejet lehké tanky a obrněné OT.
(Váha Pz I. viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=14
Váha Pz II. viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=15
Váha Pz III. viz zde do provedení Ausf. D:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3309
).
Jako první pak opět řeku Maasu překročil ve svém OT generál Rommel.
Bohužel, doprava přes řeku šla v těchto místech pomalu, neboť tady byla Maasa široká 110 metrů, což bylo například 2x víc než kolik byla řeka Maasa široká, jižněji, v Guderianově sektoru, u Sedanu.
Rommelův pontonový most byl pod neustálou palbou a takto se do řeky převrhl a potopil jeden tank a několik OT.
Když potom nastal soumrak měli němečtí ženisté mnohem větší klid na svou práci a tak na úsvitu následujícího dne, tedy 14. května 1940 bylo na druhém břehu řeky již 15 Rommelových tanků.
Při pozdějším vyprávění místních lidí se mnozí rozpomněli, že jeden z místních Francouzů ukazoval Němcům přístupové rampy zdejšího lomu na mramor, které německé tanky použily, aby se dostaly mnohem rychleji na zdejší kopce. Někteří z obyvatel se také rozpomněli na to, že se skutečně německý tank převrhl do Maasy.
Francouzské obránce západního břehu Maasy nejvíce znepokojovalo, že Němci obsadili právě výšinu Wastia, která ovládala celé zdejší okolí. Byl odtud totiž výhled na strmé srázy nad řekou i na její východní břeh, tedy na místa kde právě stálo německé vojsko.
Francouzská armáda svůj ranní protiútok 13. května 1940 odvolala a francouzské velení stanovilo, že nový protiútok začne ve 13 hodin odpoledne. Ale ani to se nekonalo.
Ono celé tažení tady u Maasy skončilo triumfem Němců.
Bohužel, kdo dobře sledoval celý průběh líčeného útoku přes Maasu, zjistil, že triumfovala vojenská lehkomyslnost, která byla později oslavována jako genialita a hazardování neslo punc zázraku.
Faktem je, že obrovské německé kolony OT a ostatních dopravních prostředků se dne 13. května 1940 pohybovaly poměrně hlubokým francouzským týlem, a ač byly zranitelné, takřka nikdo si jich nevšímal, neboť mezi francouzskými jednotkami vládl chaos. Francouzi byli nerozhodní!
Nutno ale objektivně říci, že krytí německým pozemním jednotkám poskytovalo Luftwaffe, které vznášelo do každého hnutí Francouzů zmatek.
Ale opět je tady nutno říci ale.
Velení Wehrmachtu rozhodlo, že se k likvidaci francouzských leteckých sil a k rozdrcení jeho pozemní obrany soustředí Luftwaffe, a to jak stíhačky, tak bombardéry, vždy do jednoho sektoru.
Když se tedy plánovalo dobytí výšin Wastia, byly letecké síly Luftwaffe soustředěny na jihu u Guderiana u jeho 19. ts u Sedanu. Protože však u výšin Wastia nebyly takřka žádné francouzské letecké síly, tak stačilo jen i malé letecké krytí v sektoru Dinantu, aby provedlo střemhlavé bombardování obranných pozic francouzské pěchoty a jeho průzkumných jednotek a bylo po protiútocích. Byl to právě takový jeden z několika střemhlavých útoků Luftwaffe ( zvláště Ju 87 Stuka
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1348
svým strašným vytím deprimovala francouzské obránce), který opět zdržel francouzskou pěchotu a průzkumné oddíly o dalších 5 hodin. Francouzi opět odložili protiútok až na 18 hodin večer 13. května 1940.
Protiútok Francouzů měl být veden pěchotou a tanky, které byly rozloženy na sever od výšin Wastia. Francouzský protiútok měl Němce vypudit, ale ještě než se vůbec dal do pohybu, byl opět odložen. To se již ale francouzské tanky na jih od německých pozic daly do pohybu a za soumraku zaútočily na postavení německých motocyklových jednotek. Francouzské tanky vytlačily německé motocyklové jednotky z vyvýšeného terénu, který ovládal německé předmostí, přilehlý úsek řeky i místo přechodu přes řeku.
Jenomže, večer 13. května 1940 francouzská pěchotní podpora nedorazila. Posádky francouzských tanků večer a v noci, po setmění propadly panice, jak to tak v noci na území plném nepřátelské pěchoty bývá. Francouzští tankisté se se svými tanky stáhli do výchozích pozic a nechali Němce, aby vyvýšeninu Wastia – klíčovou vyvýšeninu – opět obsadili.
Pro německé ženisty generála Rommela to znamenalo, noc z 13. na 14. května 1940, že měli ideální podmínky ke stavbě dalších mostů. Bohužel však již neměli žádný materiál, neboť ho vyčerpali při zdvojování pontonového mostu již první den.
Rommel s bezohlednosti sobě vlastní rozkázal, aby jednoduše sebrali díly a ostatní potřeby ke stavbě mostů svému sousedu. Tím sousedem byla německá 5. td. Historici tvrdí, že bezohlednost Rommela pramenila i z toho, že mohl počítat s osobní podporou samotného Adolfa Hitlera, kterého byl Rommel chráněncem a oblíbencem.
Když velitel 5. td generál Max von Hartlieb protestoval proti krádeži dílů pontonového mostu, generál Rommel jen mávl rukou a dodal něco na téma, že jeho 7. td byla u Maasy dřív!!!
Generál Rommel se svým fotoaparátem „Leica“, který dostal od Goebbelse.

Ještě pár slov k veliteli 7. td ( 15. ts generála Hotha) - budoucí „hvězdě“ mezi německými generály – Rommelovi.
Generál Rommel se ve Francii na frontě, na rozdíl od ostatních německých generálů v té době, zdržoval velice často. Mělo to tu výhodu, že mohl hned na místě činit okamžitá taktická rozhodnutí a odstraňovat vzniklé chyby. Mohl na své podřízené důstojníky vyvíjet tlak ihned . Nutil je jednat iniciativně (mnozí jej zprvu nechápali, někteří jej neměli rádi nikdy, ale mnozí pochopili, že je to nejlepší, co za daného stavu může být – např. leteckou podporu měli velmi brzy ). Generál Rommel měl vliv i na iniciativu prostých vojáků, které, jak jeho současníci říkali, dovedl vybičovat k mimořádným výkonům a iniciativě.
Rommelův operační štáb s ním byl v neustálém radiovém spojení. Generál Rommel se také nejméně 2x denně bavil se svým Ia (operačním důstojníkem).
Jeden z německých důstojníků, kteří se s ním ve Francii setkali – plukovník Hans-Ulrich Schröder v roce 1970, při přednášce pro britské důstojníky v rámci rekonstrukce bitvy o řeku Maasu o Rommelovi přímo řekl, cituji:
„Za celou válku ve Francii, od hranic až na pobřeží lamanšského průlivu, se Rommel se svým náčelníkem štábu osobně nesetkal. Ani jedinkrát! Měl však s sebou hned vedle tanku velitele našeho pluku, dvě obrněná auta se silnými radiostanicemi. Jedno z nich bylo v neustálém spojení se všemi jednotkami naší divize a druhé s velitelstvím sboru, armády a často i leteckých sil.“
Výňatek je ze sbírek Imperiál War Museum v Londýně.
Generála Rommela nejen ve Francii, ale i později, velice často kritizovali jeho nadřízení v tom smyslu, že na frontě tráví příliš mnoho času. Ale on tam totiž být musel, neboť 7. td byla jeho první divize, které velel a on byl člověk, který se chtěl se všemi překážkami a s celým postupem nové zbraně seznámit zblízka. Tolik tedy ještě o Rommelovi a pojďme zpět k problémům, které řešil u řeky Maasy.
Pro pozdější přehled mapa kde je na řece Maase - Namur, Dinant, Montherme a nejjižněji Sedan ( u Sedanu – nejdůležitějším místě „ Sichelschnitt“ – „Sek srpem“ útočil 19. ts generála Guderiana).

Topografická mapa míst okolo Houx a Dinantu s řekou Maasou ( Másou).

Mapa bojové situace 15. ts generála Hotha – z něho pak bojová situace těch které popisujeme – bojová situace 7. td generála Rommela a 5. td generála Maxe von Hartlieb ve dnech 13. a 14. května 1940 na řece Maase mezi městy Houx a Dinant.

Opustili jsme generála Rommela, velitele 7. td v Č 66., když se vrátil od velitele sboru a nyní měl pokračovat v útoku.
Tak tedy generál Rommel přímo osobně převzal velení svého 2. praporu ze 7. střeleckého pluku a zavelel vojskům, aby spustili čluny na vodu. Sám osobně nastoupil do jednoho z těchto člunů a v čele útoku se hnal k druhému břehu Maasy.
Když se člun s Rommelem a několik dalších člunů blížilo k západnímu břehu Maasy, dojížděly sem francouzské tanky. Němci v tu chvíli byli ještě bez tanků a dělostřelectva a tak jim nezbylo nic jiného, než na Francouze střílet z ručních zbraní…(.Hazard, nebo lehkomyslnost, nebo risk?)...
Rommel dokonce rozkázal, aby jeho vojáci stříleli na francouzské tanky i signálními pistolemi. Francouzské posádky tanků byly poprvé v boji a je pravděpodobné, že se domnívaly, že světlice, které se k nim blížily, jsou osvětlovací granáty pro jinou účinnou německou palbu dělostřelectva a tanků a tak se Francouzi obrátili na ústup.
My jsme si říkali, že se zároveň k Maase přibližovaly německé PzKpfw IV. Ausf. D. a dělostřelectvo. Pod krytím jejich palby byl 13. května 1940 vybudován pontonový most, po kterém němečtí ženisté dopravili na druhý břeh 20 protitankových děl.
To se již také generál Rommel vrátil zpět na východní břeh Maasy a ženistům vydal povel, aby zdvojili onen 8mi tunový pontonový most na 16ti tunový, po kterém už mohly přejet lehké tanky a obrněné OT.
(Váha Pz I. viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=14
Váha Pz II. viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=15
Váha Pz III. viz zde do provedení Ausf. D:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3309
).
Jako první pak opět řeku Maasu překročil ve svém OT generál Rommel.
Bohužel, doprava přes řeku šla v těchto místech pomalu, neboť tady byla Maasa široká 110 metrů, což bylo například 2x víc než kolik byla řeka Maasa široká, jižněji, v Guderianově sektoru, u Sedanu.
Rommelův pontonový most byl pod neustálou palbou a takto se do řeky převrhl a potopil jeden tank a několik OT.
Když potom nastal soumrak měli němečtí ženisté mnohem větší klid na svou práci a tak na úsvitu následujícího dne, tedy 14. května 1940 bylo na druhém břehu řeky již 15 Rommelových tanků.
Při pozdějším vyprávění místních lidí se mnozí rozpomněli, že jeden z místních Francouzů ukazoval Němcům přístupové rampy zdejšího lomu na mramor, které německé tanky použily, aby se dostaly mnohem rychleji na zdejší kopce. Někteří z obyvatel se také rozpomněli na to, že se skutečně německý tank převrhl do Maasy.
Francouzské obránce západního břehu Maasy nejvíce znepokojovalo, že Němci obsadili právě výšinu Wastia, která ovládala celé zdejší okolí. Byl odtud totiž výhled na strmé srázy nad řekou i na její východní břeh, tedy na místa kde právě stálo německé vojsko.
Francouzská armáda svůj ranní protiútok 13. května 1940 odvolala a francouzské velení stanovilo, že nový protiútok začne ve 13 hodin odpoledne. Ale ani to se nekonalo.
Ono celé tažení tady u Maasy skončilo triumfem Němců.
Bohužel, kdo dobře sledoval celý průběh líčeného útoku přes Maasu, zjistil, že triumfovala vojenská lehkomyslnost, která byla později oslavována jako genialita a hazardování neslo punc zázraku.
Faktem je, že obrovské německé kolony OT a ostatních dopravních prostředků se dne 13. května 1940 pohybovaly poměrně hlubokým francouzským týlem, a ač byly zranitelné, takřka nikdo si jich nevšímal, neboť mezi francouzskými jednotkami vládl chaos. Francouzi byli nerozhodní!
Nutno ale objektivně říci, že krytí německým pozemním jednotkám poskytovalo Luftwaffe, které vznášelo do každého hnutí Francouzů zmatek.
Ale opět je tady nutno říci ale.
Velení Wehrmachtu rozhodlo, že se k likvidaci francouzských leteckých sil a k rozdrcení jeho pozemní obrany soustředí Luftwaffe, a to jak stíhačky, tak bombardéry, vždy do jednoho sektoru.
Když se tedy plánovalo dobytí výšin Wastia, byly letecké síly Luftwaffe soustředěny na jihu u Guderiana u jeho 19. ts u Sedanu. Protože však u výšin Wastia nebyly takřka žádné francouzské letecké síly, tak stačilo jen i malé letecké krytí v sektoru Dinantu, aby provedlo střemhlavé bombardování obranných pozic francouzské pěchoty a jeho průzkumných jednotek a bylo po protiútocích. Byl to právě takový jeden z několika střemhlavých útoků Luftwaffe ( zvláště Ju 87 Stuka
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1348
svým strašným vytím deprimovala francouzské obránce), který opět zdržel francouzskou pěchotu a průzkumné oddíly o dalších 5 hodin. Francouzi opět odložili protiútok až na 18 hodin večer 13. května 1940.
Protiútok Francouzů měl být veden pěchotou a tanky, které byly rozloženy na sever od výšin Wastia. Francouzský protiútok měl Němce vypudit, ale ještě než se vůbec dal do pohybu, byl opět odložen. To se již ale francouzské tanky na jih od německých pozic daly do pohybu a za soumraku zaútočily na postavení německých motocyklových jednotek. Francouzské tanky vytlačily německé motocyklové jednotky z vyvýšeného terénu, který ovládal německé předmostí, přilehlý úsek řeky i místo přechodu přes řeku.
Jenomže, večer 13. května 1940 francouzská pěchotní podpora nedorazila. Posádky francouzských tanků večer a v noci, po setmění propadly panice, jak to tak v noci na území plném nepřátelské pěchoty bývá. Francouzští tankisté se se svými tanky stáhli do výchozích pozic a nechali Němce, aby vyvýšeninu Wastia – klíčovou vyvýšeninu – opět obsadili.
Pro německé ženisty generála Rommela to znamenalo, noc z 13. na 14. května 1940, že měli ideální podmínky ke stavbě dalších mostů. Bohužel však již neměli žádný materiál, neboť ho vyčerpali při zdvojování pontonového mostu již první den.
Rommel s bezohlednosti sobě vlastní rozkázal, aby jednoduše sebrali díly a ostatní potřeby ke stavbě mostů svému sousedu. Tím sousedem byla německá 5. td. Historici tvrdí, že bezohlednost Rommela pramenila i z toho, že mohl počítat s osobní podporou samotného Adolfa Hitlera, kterého byl Rommel chráněncem a oblíbencem.
Když velitel 5. td generál Max von Hartlieb protestoval proti krádeži dílů pontonového mostu, generál Rommel jen mávl rukou a dodal něco na téma, že jeho 7. td byla u Maasy dřív!!!