MMT - Most montovaný týlový
Napsal: 8/1/2010, 14:02
MMT - Most montovaný týlový
Je novější variantou vojenského mostu zavedeného do naší armády na konci 80. let, má délku 3 x 45m.
Původně označen jako NORMA, byl značně zvětšenou verzí MS (mostová souprava) a tedy také vychází z mostu BB (Bailey Bridge). MMT používal podobnou příhradovou rozevíratelnou konstrukci a stejně jako MS se stavěl na montážní stolici a s pomocným krakorcem se vysouval na překážku. MMT pro vysouvání používal speciální hydraulické zařízení nebo nouzově prostřednictvím navijáku AV-15 a zemní kotvy.
Základní technicko-taktická data:
---3 pole po 45m + až 3 x 9 m nájezdy
---možnost stavět i ve vodě do hloubky 7m s pomocí soulodí PMS
---šířka mostovky 7m + 2x1m chodníky po stranách
---povrch mostovky: plastbeton (křemičitý písek v epoxyd-polyuretanové pryskyřici)
---možnost stavět do 3% sklonu celý most (prakticky testována stavba 270m dlouhého most v 3% sklonu a jedno pole ve sklonu 8,4%)
---možnost zdvihnout střední pole a použít MMT jako nadjezd
---rychlost stavby: 26 hod včetně 2 hodin na nezbytné zemní práce
---možnost stavět i na bahnitém dně díky hydrodynamickému zapouštění podpěr
---možnost kombinace s podobnými soupravami
Složení soupravy Kompletní soupravu obsluhovala jednotka v síle roty
--- 49 ks T-815 PR-4 s mostní konstrukcí a spec. nástavbami
--- 3 ks PMS + 2 čluny MO-634 pro stavbu na vodě
--- 2 ks AD-28 (u prototypu byly použity málo výkonné AD-20)
--- 1 ks AV-15
--- 1 ks P V3S GEOS souprava geodetického pracoviště
T-815 PR-4 byl samotný podvozek bez nástavby, ta byla součástí jednotlivých nákladů. Rozdíl oproti běžným T-815 spočíval v záměně pérování za pneumatické měchy a doplnění pneu soustavy vozidla o zařízení k jejich regulaci. Tím se dal podvozek spustit, mohl najet pod příslušný náklad, zdvihnout, složit podpěrné nohy nákladu a přepnout na režim jízda.
Pokud se mi podařilo zjistit, byly dodány pouze 2 soupravy MMT. Vozidla T-815 u prototypu byly mimo výše uvedeného běžné civilní konstrukce. U druhé soupravy byly provedeny úpravy vyžádané armádou: taktické pneumatiky s centr. huštěním, vyšší výkon motoru, jiné zasklení kabiny, držáky zbraní atd.
Článek byl po upravení převzat s povolením autora Ragnaar Salter ze stránek válka.cz
Je novější variantou vojenského mostu zavedeného do naší armády na konci 80. let, má délku 3 x 45m.
Původně označen jako NORMA, byl značně zvětšenou verzí MS (mostová souprava) a tedy také vychází z mostu BB (Bailey Bridge). MMT používal podobnou příhradovou rozevíratelnou konstrukci a stejně jako MS se stavěl na montážní stolici a s pomocným krakorcem se vysouval na překážku. MMT pro vysouvání používal speciální hydraulické zařízení nebo nouzově prostřednictvím navijáku AV-15 a zemní kotvy.
Základní technicko-taktická data:
---3 pole po 45m + až 3 x 9 m nájezdy
---možnost stavět i ve vodě do hloubky 7m s pomocí soulodí PMS
---šířka mostovky 7m + 2x1m chodníky po stranách
---povrch mostovky: plastbeton (křemičitý písek v epoxyd-polyuretanové pryskyřici)
---možnost stavět do 3% sklonu celý most (prakticky testována stavba 270m dlouhého most v 3% sklonu a jedno pole ve sklonu 8,4%)
---možnost zdvihnout střední pole a použít MMT jako nadjezd
---rychlost stavby: 26 hod včetně 2 hodin na nezbytné zemní práce
---možnost stavět i na bahnitém dně díky hydrodynamickému zapouštění podpěr
---možnost kombinace s podobnými soupravami
Složení soupravy Kompletní soupravu obsluhovala jednotka v síle roty
--- 49 ks T-815 PR-4 s mostní konstrukcí a spec. nástavbami
--- 3 ks PMS + 2 čluny MO-634 pro stavbu na vodě
--- 2 ks AD-28 (u prototypu byly použity málo výkonné AD-20)
--- 1 ks AV-15
--- 1 ks P V3S GEOS souprava geodetického pracoviště
T-815 PR-4 byl samotný podvozek bez nástavby, ta byla součástí jednotlivých nákladů. Rozdíl oproti běžným T-815 spočíval v záměně pérování za pneumatické měchy a doplnění pneu soustavy vozidla o zařízení k jejich regulaci. Tím se dal podvozek spustit, mohl najet pod příslušný náklad, zdvihnout, složit podpěrné nohy nákladu a přepnout na režim jízda.
Pokud se mi podařilo zjistit, byly dodány pouze 2 soupravy MMT. Vozidla T-815 u prototypu byly mimo výše uvedeného běžné civilní konstrukce. U druhé soupravy byly provedeny úpravy vyžádané armádou: taktické pneumatiky s centr. huštěním, vyšší výkon motoru, jiné zasklení kabiny, držáky zbraní atd.
Článek byl po upravení převzat s povolením autora Ragnaar Salter ze stránek válka.cz