Stránka 1 z 1

MMT - Most montovaný týlový

Napsal: 8/1/2010, 14:02
od komisař
MMT - Most montovaný týlový

Je novější variantou vojenského mostu zavedeného do naší armády na konci 80. let, má délku 3 x 45m.

Původně označen jako NORMA, byl značně zvětšenou verzí MS (mostová souprava) a tedy také vychází z mostu BB (Bailey Bridge). MMT používal podobnou příhradovou rozevíratelnou konstrukci a stejně jako MS se stavěl na montážní stolici a s pomocným krakorcem se vysouval na překážku. MMT pro vysouvání používal speciální hydraulické zařízení nebo nouzově prostřednictvím navijáku AV-15 a zemní kotvy.


Základní technicko-taktická data:

---3 pole po 45m + až 3 x 9 m nájezdy
---možnost stavět i ve vodě do hloubky 7m s pomocí soulodí PMS
---šířka mostovky 7m + 2x1m chodníky po stranách
---povrch mostovky: plastbeton (křemičitý písek v epoxyd-polyuretanové pryskyřici)
---možnost stavět do 3% sklonu celý most (prakticky testována stavba 270m dlouhého most v 3% sklonu a jedno pole ve sklonu 8,4%)
---možnost zdvihnout střední pole a použít MMT jako nadjezd
---rychlost stavby: 26 hod včetně 2 hodin na nezbytné zemní práce
---možnost stavět i na bahnitém dně díky hydrodynamickému zapouštění podpěr
---možnost kombinace s podobnými soupravami

Složení soupravy Kompletní soupravu obsluhovala jednotka v síle roty
--- 49 ks T-815 PR-4 s mostní konstrukcí a spec. nástavbami
--- 3 ks PMS + 2 čluny MO-634 pro stavbu na vodě
--- 2 ks AD-28 (u prototypu byly použity málo výkonné AD-20)
--- 1 ks AV-15
--- 1 ks P V3S GEOS souprava geodetického pracoviště

T-815 PR-4 byl samotný podvozek bez nástavby, ta byla součástí jednotlivých nákladů. Rozdíl oproti běžným T-815 spočíval v záměně pérování za pneumatické měchy a doplnění pneu soustavy vozidla o zařízení k jejich regulaci. Tím se dal podvozek spustit, mohl najet pod příslušný náklad, zdvihnout, složit podpěrné nohy nákladu a přepnout na režim jízda.
Pokud se mi podařilo zjistit, byly dodány pouze 2 soupravy MMT. Vozidla T-815 u prototypu byly mimo výše uvedeného běžné civilní konstrukce. U druhé soupravy byly provedeny úpravy vyžádané armádou: taktické pneumatiky s centr. huštěním, vyšší výkon motoru, jiné zasklení kabiny, držáky zbraní atd.

Článek byl po upravení převzat s povolením autora Ragnaar Salter ze stránek válka.cz

Napsal: 8/1/2010, 18:42
od knezdub
K té T815 PR-4: Pneumatické pérování je u modelu T815 jednou z variant, takže není nutná žádná úprava. Podobný způsob nakládání je běžný i u jiných značek nákladních automobilů, T815 ho používá u verze Agro od samého počátku výroby.
Dovolil bych si polemizovat u výrazu "málo výkonný" ve spojení s jeřábem AD20. Ve většině parametrů je srovnatelný, ne li lepší, než AD28 a není tak náchylný na kvalitu terénu k zapatkování, navíc je stabilnější a míň náchylný k převrácení při přetížení, navíc je obratnější v terénu. AD28 má v podstatě ven vyšší výškový dosah.

Napsal: 14/8/2010, 20:37
od Ragnaar Salter
Moje původní verze z válka.cz:
Na konci 80. let zavedla ČSLA do výzbroje nový most. MMT (most montovaný týlový) původní označení NORMA, byl značně zvětšenou verzí MS (mostová souprava) a tedy také vychází z mostu BB (Bailey Bridge). MMT používal podobnou příhradovou rozevíratelnou konstrukci a stejně jako MS se stavěl na montážní stolici a s pomocným krakorcem se vysouval na překážku. MMT pro vysouvání používal speciální hydraulické zařízení nebo nouzově prostřednictvím navijáku AV-15 a zemní kotvy.


Základní technicko-taktická data:
3 pole po 45m + až 3x9m nájezdy
nosnost 80t při výšce pilířů do 16m
možnost stavět i ve vodě do hloubky 7m s pomocí soulodí PMS
šířka mostovky 7m + 2x1m chodníky po stranách
povrch mostovky: plastbeton (křemičitý písek v epoxyd-polyuretanové pryskyřici)
možnost stavět do 3% sklonu celý most (prakticky testována stavba 270m dlouhého most v 3% sklonu a jedno pole ve sklonu 8,4%)
možnost zdvihnout střední pole a použít MMT jako nadjezd
rychlost stavby: 26 hod včetně 2 hodin na nezbytné zemní práce
možnost stavět i na bahnitém dně díky hydrodynamickému zapouštění podpěr
možnost kombinace s podobnými soupravami
Složení spr :
49 ks T-815 PR-4 s mostní konstrukcí a spec. nástavbami
3 ks PMS + 2 čluny MO-634 pro stavbu na vodě
2 ks AD-28 (u prototypu byly použity málo výkonné AD-20)
1 ks AV-15
1 ks P V3S GEOS spr. geodetického pracoviště
Kompletní spr obsluhovala jednotka v síle roty.

T-815 PR-4 byl samotný podvozek bez nástavby, ta byla součástí jednotlivých nákladů. Rozdíl oproti běžným T-815 spočíval v záměně pérování za pneumatické měchy a doplnění pneu soustavy vozidla o zařízení k jejich regulaci. Tím se dal podvozek spustit, mohl najet pod příslušný náklad, zdvihnout, složit podpěrné nohy nákladu a přepnout na režim jízda.
Byly dodány 2 spr MMT. Vozidla T-815 u prototypu byly mimo výše uvedeného běžné civilní konstrukce. U druhé spr byly provedeny úpravy vyžádané armádou: taktické pneumatiky s centr. huštěním, vyšší výkon motoru, jiné zasklení kabiny, držáky zbraní atd.


Zdroj: osobní zkušenost z provádění vojskových zkoušek

Poznámka k poznámce: AD-20 měl uváděné výhody, ale při stavbě vyšších pilířů byla větší nosnost AD-28 a tím i větší vzdálenost lana od osy otáčení jeřábu (vyložení) rozhodující.

Napsal: 15/8/2010, 21:53
od hydrostar
Pro Ragnaar Salter: Budem řešit. Chvilku strpení.

Napsal: 27/1/2011, 18:31
od Zemakt
Myslím, že by se mohlo jednat o ve článku zmiňovaný Bailey Bridge.

http://www.britishpathe.com/record.php?id=60864

video zastihuje čs. ženisty při stavbě mostu přes Ohři v Chebu. Paradoxně se mu po celou jeho dlouhou kariéru říkalo "Americký". I moje maličkost ho ještě pamatuje.