LT vz. 35
Napsal: 25/3/2005, 12:00
LT vz. 35
Po nástupu nacistů k moci si začala ČS armáda uvědomovat nutnost zavedení většího množství kvalitních tanků. Tančíky ČKD vz.33, zavedené v roce 1933 v počtu 70 ks., měly velmi nízkou bojovou hodnotu a lehké tanky vz.34, dodané v období 1934-36 v počtu 50 ks. rovněž firmou ČKD, byly provázeny technickými problémy. Proto byly firmy ČKD, Škoda a Tatra koncem roku 1934 vyzvány k vyvoji tanků několika kategorií.
Nejlépe se dařilo v kategorii IIa, tedy v tancích jezdeckých. Do léta 1935 byly hotovy prototypy. ČKD vycházela z LT vz.34, Škoda z dříve neůspěšného prototypu SU. Ze zkoušek vyšel vítězně prototyp Škody, označený ŠIIa a bylo rozhodnuto o jeho zavedení do výzbroje jako LT vz.35. Celkem bylo objednáno 298 strojů. Dodány byly v období 1936-38, přičemž na výrobě se rovným dílem podílela i ČKD.
Určité pochybnosti o kvalitě tanků daly příčinu k dlouhodobým zkouškám. Při nich se prokázalo nadměrné opotřebení zaviněné jak konstrukčními vadami, tak i nekvalitní výrobou. Také poruchovost u jednotek byla zpočátku vysoká. Proto došlo k řadě úprav. Poté již bylo možno označit tanky jako dostatečně spolehlivé.
Tank byl úspěšný i v zahraničí. V září 1938 byl zkoušen v Kubince a udělal na sovětské odborníky dobrý dojem. SSSR měl však zájem pouze o zakoupení jednoho stroje, který by byl využit jako vzor pro výrobu, což byl běžný postup Sovětů. Škoda samozřejmě trvala na licenci, takže z obchodu sešlo.
Rumunsko jako spojenec ČSR bylo častým zákazníkem našich zbrojovek. V roce 1936 objednalo 126 tanků pod označením R-2. Nejprve bylo v roce 1937 dodáno 15 strojů, zbytek pak v období 1938-39.
Zájem mělo také Polsko, ale vzhledem k nedobrým vztahům s ČSR nebyla naděje na uskutečnění obchodu.
Po Mnichově bylo jednáno s Velkou Británií (!) o dodávce 100 strojů ze zásob armády a 100 nových. Zároveň bylo jednáno s firmou Alvis-Straussler o licenci. Okupace v březnu 1939 jednání ukončila.
Velký zájem projevovalo Německo. Nejprve se snažilo získat informace pomocí nastrčených firem, po neůspěchu pak špionáží. Při okupaci Němci zabavili 244 tanků. Po zjištění, že jsou skoro srovnatelné s jejich PzKpfwIII, byly zařazeny pod označením PzKpfW35(t) do výzbroje Wehrmachtu. LTvz.35 byl jediným kořistným tankem, který Wehrmacht zařadil do výzbroje jednotek první linie! Ten tou dobou disponoval cca. 240 stroji PzIII, došlo tedy k zdvojnásobení počtu středních tanků! Část strojů byla Němci přestavěna na velitelský tank označený PzBfwg35(t). Ten se odlišoval rámovou anténou nad motorovým prostorem a absencí kulometu v korbě.
Po rozdělení ČSR zůstalo Slovensku 52 strojů. Zájem byl i o nákup dalších, ale Škoda již byla plně vytížena výrobou pro Němce.
Tank byl také nabídnut Jugoslávii. Tyto stroje, označené ŠIIj, měly mít jinou věž, motor a ve výzbroji kanon ráže 47mm. Došlo k sestavení prototypu, ale obchod se kvůli mezinárodní situaci v roce 1940 neuskutečnil.
V roce 1940 objednal Afganistán 10 vylepšených strojů s kanonem A8. Němci nejprve obchod povolili, později změnili názor, neboť situace znemožnila dopravu. Nakonec byly tyto stroje v roce 1940 a 41 dodány pod označením T-11 do Bulharska.
Bulharsko mělo o tyto tanky zájem již dříve, nejprve byli odmítáno-Bulharsko mělo podle mírových smluv tanky zakázány, v roce 1939 byl pak obchod překažen okupací ČSR. Nakonec však přeci jen 26 tanků získali a to již od Němců. Byly dodány v roce 1940.
TECHNICKÉ ÚDAJE (v závorkách uvádím technické údaje PzKpfwIII Ausf.E)
ROZMĚRY
Délka: 4,9 m (5,38 m)
Šířka: 2,055 m (2,91 m)
Výška: 2,37 m (2,44 m)
HMOTNOST
Čistá: 9,76 t (---)
Bojová: 10,5 t (19,5 t)
VÝKONY
Max. rychlost na silnici / v terénu: 34/ 16 km/h (40/---)
Měrný tlak: 0,51 kg/cm2 (0,99 kg/cm2)
Dojezd na silnici / v terénu: 160/ 120 km (165/ 95 km)
Poloměr zatáčky: 3,5 m (5,85 m)
PANCÉŘOVÁNÍ
Čelo korby: 25 mm (30 mm)
Čelo věže: 25 mm (30 mm)
Boky korby: 16 mm (30 mm)
Boky věže: 16 mm (30 mm)
MOTOR
Škoda T11/0 o výkonu 88 kW (Maybach HL 120 TR o výkonu 221 kW)
VÝZBROJ
1xkanon Škoda A3 ráže 37 mm (1x kanon Rheinmetall-Borsig KwK L/46,5 ráže 37 mm)
2x těžký kulomet ZB vz.35 nebo vz.37 ráže 7,92 mm (2x kulomet MG 34 ráže 7,92 mm)
Po nástupu nacistů k moci si začala ČS armáda uvědomovat nutnost zavedení většího množství kvalitních tanků. Tančíky ČKD vz.33, zavedené v roce 1933 v počtu 70 ks., měly velmi nízkou bojovou hodnotu a lehké tanky vz.34, dodané v období 1934-36 v počtu 50 ks. rovněž firmou ČKD, byly provázeny technickými problémy. Proto byly firmy ČKD, Škoda a Tatra koncem roku 1934 vyzvány k vyvoji tanků několika kategorií.
Nejlépe se dařilo v kategorii IIa, tedy v tancích jezdeckých. Do léta 1935 byly hotovy prototypy. ČKD vycházela z LT vz.34, Škoda z dříve neůspěšného prototypu SU. Ze zkoušek vyšel vítězně prototyp Škody, označený ŠIIa a bylo rozhodnuto o jeho zavedení do výzbroje jako LT vz.35. Celkem bylo objednáno 298 strojů. Dodány byly v období 1936-38, přičemž na výrobě se rovným dílem podílela i ČKD.
Určité pochybnosti o kvalitě tanků daly příčinu k dlouhodobým zkouškám. Při nich se prokázalo nadměrné opotřebení zaviněné jak konstrukčními vadami, tak i nekvalitní výrobou. Také poruchovost u jednotek byla zpočátku vysoká. Proto došlo k řadě úprav. Poté již bylo možno označit tanky jako dostatečně spolehlivé.
Tank byl úspěšný i v zahraničí. V září 1938 byl zkoušen v Kubince a udělal na sovětské odborníky dobrý dojem. SSSR měl však zájem pouze o zakoupení jednoho stroje, který by byl využit jako vzor pro výrobu, což byl běžný postup Sovětů. Škoda samozřejmě trvala na licenci, takže z obchodu sešlo.
Rumunsko jako spojenec ČSR bylo častým zákazníkem našich zbrojovek. V roce 1936 objednalo 126 tanků pod označením R-2. Nejprve bylo v roce 1937 dodáno 15 strojů, zbytek pak v období 1938-39.
Zájem mělo také Polsko, ale vzhledem k nedobrým vztahům s ČSR nebyla naděje na uskutečnění obchodu.
Po Mnichově bylo jednáno s Velkou Británií (!) o dodávce 100 strojů ze zásob armády a 100 nových. Zároveň bylo jednáno s firmou Alvis-Straussler o licenci. Okupace v březnu 1939 jednání ukončila.
Velký zájem projevovalo Německo. Nejprve se snažilo získat informace pomocí nastrčených firem, po neůspěchu pak špionáží. Při okupaci Němci zabavili 244 tanků. Po zjištění, že jsou skoro srovnatelné s jejich PzKpfwIII, byly zařazeny pod označením PzKpfW35(t) do výzbroje Wehrmachtu. LTvz.35 byl jediným kořistným tankem, který Wehrmacht zařadil do výzbroje jednotek první linie! Ten tou dobou disponoval cca. 240 stroji PzIII, došlo tedy k zdvojnásobení počtu středních tanků! Část strojů byla Němci přestavěna na velitelský tank označený PzBfwg35(t). Ten se odlišoval rámovou anténou nad motorovým prostorem a absencí kulometu v korbě.
Po rozdělení ČSR zůstalo Slovensku 52 strojů. Zájem byl i o nákup dalších, ale Škoda již byla plně vytížena výrobou pro Němce.
Tank byl také nabídnut Jugoslávii. Tyto stroje, označené ŠIIj, měly mít jinou věž, motor a ve výzbroji kanon ráže 47mm. Došlo k sestavení prototypu, ale obchod se kvůli mezinárodní situaci v roce 1940 neuskutečnil.
V roce 1940 objednal Afganistán 10 vylepšených strojů s kanonem A8. Němci nejprve obchod povolili, později změnili názor, neboť situace znemožnila dopravu. Nakonec byly tyto stroje v roce 1940 a 41 dodány pod označením T-11 do Bulharska.
Bulharsko mělo o tyto tanky zájem již dříve, nejprve byli odmítáno-Bulharsko mělo podle mírových smluv tanky zakázány, v roce 1939 byl pak obchod překažen okupací ČSR. Nakonec však přeci jen 26 tanků získali a to již od Němců. Byly dodány v roce 1940.
TECHNICKÉ ÚDAJE (v závorkách uvádím technické údaje PzKpfwIII Ausf.E)
ROZMĚRY
Délka: 4,9 m (5,38 m)
Šířka: 2,055 m (2,91 m)
Výška: 2,37 m (2,44 m)
HMOTNOST
Čistá: 9,76 t (---)
Bojová: 10,5 t (19,5 t)
VÝKONY
Max. rychlost na silnici / v terénu: 34/ 16 km/h (40/---)
Měrný tlak: 0,51 kg/cm2 (0,99 kg/cm2)
Dojezd na silnici / v terénu: 160/ 120 km (165/ 95 km)
Poloměr zatáčky: 3,5 m (5,85 m)
PANCÉŘOVÁNÍ
Čelo korby: 25 mm (30 mm)
Čelo věže: 25 mm (30 mm)
Boky korby: 16 mm (30 mm)
Boky věže: 16 mm (30 mm)
MOTOR
Škoda T11/0 o výkonu 88 kW (Maybach HL 120 TR o výkonu 221 kW)
VÝZBROJ
1xkanon Škoda A3 ráže 37 mm (1x kanon Rheinmetall-Borsig KwK L/46,5 ráže 37 mm)
2x těžký kulomet ZB vz.35 nebo vz.37 ráže 7,92 mm (2x kulomet MG 34 ráže 7,92 mm)