Hawker Hurricane

Moderátoři: Hans S., Tempik

Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Moje otázka:
"Jersey, mohl by jsi tedy upřesnit v čem byl Hurricane tím špatným bojovým strojem? "

v závislosti na tvoje tvrzení
"Co se týče debat o tom, jestli byl nebo nebyl Hurrycane dobrou stíhačkou dané doby: Ano, Hurricane byl dobrým letadlem. Bylo by to excelentní turistické letadlo například. Já jsem o rychlosti neřekl ani slovo a na tom, že by proti I-16, natož proti MiGu-3, neměl šanci trvám. Myslím že měl dost příležitostí to dokázat ;) Slibuji, že dodám nějaké podklady.. "

je podle tebe nějakým rudým šátkem přes oči?

Naopak ty mi vkládáš něco, co jsem nenapsal:
"když někdo zpochybní tvůj axiom, že výrobky firmy Hawker vždy představovaly naprostý vrchol techniky ve své době"
mohl bys mi ukázat kde jsem něco takového o huricanu napsal? Já nemám Hurryho za žádný technologický zázrak ani za bůhvíjak skvělé letadlo, ale mělo své silné stránky (třeba mimo jiné ty co popsal Hans - žádný obdivovatel huriho) a na svou dobu to bylo letadlo vcelku slušné.

Protože tady jsi se tak nějak vyhnul jasně formulované otázce bez jakéhokoliv citového zabarvení a ještě mě napadl.
Když o nějakém letale napíšu že nebylo dobrým, tak je takovou slušností napsat i proč, když se tě na tvůj názor někdo zeptá.
Uživatelský avatar
Sancho
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 201
Registrován: 28/7/2010, 23:03

Příspěvek od Sancho »

Rozhodně se starýmu Hrbáčovi nedá upřít notná dávka zásluh, ať už za BoB nebo po ní... Navíc v boji nezáleží až tak uplně na stroji jako spíš na pilotech (nadhodím heslo: "Finské letectvo, zimní válka"- jasně že v Británii bylo krapet jinak ale Finové jasně ukázali že v technice uspěch zdaleka netkví).
Si vis pacem, para bellum
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

to Tempik: myslim, že ti nic nevkládá. Pouze říká že podklady dodá, až je dodá tak budou.

Nicméně i já jsem na ně zvědavej, a fakta jako že I-16 ukroutí v optimálu "Hurriho" neberu (samozřejmě, až šofér dotočí klikou :-? ).
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

No minimálně jsem nikdy netvrdil: "že výrobky firmy Hawker vždy představovaly naprostý vrchol techniky ve své době" a rozhodně ne o Hurrikovi.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Něco ze Dne NATO.. krásně se předvedl
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Frankie
Příspěvky: 3
Registrován: 6/1/2011, 12:20
Bydliště: jížní Čechy

Hawker Hurricane

Příspěvek od Frankie »

Pro mne verze Mk.I Nádherný stroj
velitel
praporčík
praporčík
Příspěvky: 335
Registrován: 1/9/2010, 19:34
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

letoun gen. Štandery

Příspěvek od velitel »

Vážení všichni zde.

Obracím se na Vás všechny s prosbou o pomoc. Připojuji fotku letadla, dnes brig. gen. v.v. Miroslava Štandery, jednoho z posledních žijících letců RAF. Z fotky není bohužel patrné číslo, které je na konci trupu a které bych potřeboval docela nutně znát. V dohledné budoucnosti chystáme tento letoun jako hotový kovový model, buď v 1:72 nebo 1:48 a bez toho čísla by to prostě nebylo komplet. Pan generál bohužel jinou fotku nemá a číslo neví.
Takže kdybyste někdo věděl nebo měl nějaké relevantní odkazy, budu velice vděčen. A protože nechci pomoc zadarmo, tak zde veřejně slibuji, že tomu, kdo mi první dodá nezpochybnitelnou informaci o tomto čísle, dostane ode mě model jako formu odměny. K modelu bude i číslovaná karta s osobním podpisem gen. Štandery - tedy pokud se akce s kartou podaří dotáhnout do konce. Zároveň upozorňuji, že dodání modelu může chvilku trvat, řádově měsíce i rok a více, protože to všechno trvá. Navíc se spíše kloním k měřítku 1:48 a forma je teprve ve vývoji.
Takže ještě jednou díky.

Velitel

Obrázek

obrázek vložil Skelet
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1370
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

Stroj DU-P měl podle těhle stránek sériové číslo P2575:
http://cz-raf.hyperlink.cz/BoB/vict3.html

Létal na něm u 312. F/Lt D.Gillam a 10. října sestřelil 1940 Ju-88. Ještě budu hledat, jestli po něm pan generál letadlo "zdědil", nebo jestli jde o jiný stroj se stejným volacím znakem.

EDIT:
Jelikož generál Štandera přišel do 312. squadrony koncem října 1940, nejspíše se bude jednat o stejný stroj. Škoda, že nevíme, kdy byla fotografie pořízena.

Předpokládám, že jde o stroj Mk.I se špičatým kuželem. Jestli je to Mk.II, pak tady budu, s prominutím, za vola :)

Nezpochybnitelný důkaz by mohl být v knížce od pánů Tomáše Poláka, Jiří Rajlicha a Pavla Vančaty - No. 310 (Czechoslovak) Squadron, 1940-1945, kterou ale bohužel nevlastním.
Naposledy upravil(a) p3tris dne 21/2/2012, 14:55, celkem upraveno 1 x.
velitel
praporčík
praporčík
Příspěvky: 335
Registrován: 1/9/2010, 19:34
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od velitel »

Super. Zatím předběžně díky. Uvidíme. A kdyby se to náhodou nepodařilo prokázat, že je to skutečně jeho éro, tak se jukni případně po jeho letadle, u kterého by to bylo prolazatelné. Přijde mi divné, že by se nechával fotit v cizím letadle jen tak.
A doplnění k mému veřejnému slibu: Kdyby se náhodou prokázalo, že je ta fotka "vadná" a my bychom ji nemohli použít nebo prostě k tomuto projektu z jiných objektivních příčin nedošlo, tak po dohodě s "výhercem" nahradím slibovaný model jiným.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

V RAF nebyl pilot běžně svázán s letadlem tak, jako třeba u Luftwaffe, ne? Mám za to, že se piloti na strojích dosti střídali. Nebo se pletu?
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Je to Hawker Hurricane Mk.IIa sériového čísla Z2836, je to vyfocené v Kenley v červnu 1941. M. Štandera byl tehdy Flight Sergeant. Autorem fotografie je L. Sitenský.

Zdroj - ZDE
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Nu zatím tady máme dva názory, každý je jiný. Možná by někomu pomohl odkaz níže? A kdo dostane model Farky nebo Petris?

Tady ho na letišti čekalo překvapení, nemohl se nezastavit u letounu Hawker Hurricane Mk.I., na kterém nalétal za II. světové války více než 300 letových hodin. Generál Štandera snímek „svého“ stroje nemá, proto na jeho přání vznikl unikátní záběr …
Zdroj: denik.cz

Tak nevím, jestli po těch letech vůbec ví na čem létal, nebo létal na více strojích?
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
velitel
praporčík
praporčík
Příspěvky: 335
Registrován: 1/9/2010, 19:34
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od velitel »

Já bych to ještě nechal otevřené, nicméně se spíše kloním k Farkymu, protože tam je prokazatelně stejná fotka s popisem, kterému bychom asi měli věřit. I když ... Asi všichni víme jak to s těmi fotografiemi někdy je.

To, co cituješ Lorde, je sice skutečně z novin, ale zase všichni známe nebetyčnou blbost některých novinářů, pro které je pouze "jeden" Hurricane jako typ, stejně jako Spitfire. V typech a verzích sami od sebe nerozlišují. A pokud jim to někde přesně nenapíše, tak to tam dají, jak jim vypadne první odkaz z Google. Tím se ovšem nechci dotknout dotyčného autora.
Tím ovšem nechci říct, že v uvedeném letadle - Mk.I nemohl pan generál lítat.

Takže další výzva, dokáže někdo najít "seznam" v čem všem gen. Štandera lítal? Třeba nás to posune někam dál a zpřesní to moji požadovanou informaci.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Jak už poznamenal Hans S. - piloti se u RAF v mašinách střídali, často neměli natvrdo přidělený stroj. Myslím že nebude nepřekonatelný problém ověřit to číslo definitivně u VHÚ, případně v britských archívech. Mrknul bych se určitě do Rajlichovi ságy Na nebi hrdého Albionu, tam odpověď určitě bude.

Lorde, nepochybuji že pan generál ví na čem létal. A létal na několika typech a verzích letadel. To že nějaký amatér z deník.cz něco napíše je fajn, jenže ani na té novodobé fotce není Hurricane Mk.I.

A model? I kdybych měl pravdu a byl bych "vítěz", klidně ho přenechám p3trisovi (nebo komukoliv jinému). Má pro něj určitě mnohem vyšší hodnotu než pro mne.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

OK Farky budeš mít asi pravdu, novináři jsou telata. Czechs in RAF squadrons of World War II in focus – dobrá kniha, ale na těch pár stránkách tu fotku nevidím, zřejmě jí máš doma.

VHÚ – tam má snad nějaké kamarády Karaya. Jinak pilot asi ví na čem létal, ale čísla si už nepamatuje. Můj starej děda si toho už taky moc nepamatuje.

Rajlich je prý "vstřícný" a ostatní instituce jakbysmet.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

velitel píše:Takže další výzva, dokáže někdo najít "seznam" v čem všem gen. Štandera lítal? Třeba nás to posune někam dál a zpřesní to moji požadovanou informaci.
Řeknu to takhle - jsou takové dva primární zdroje informací pro to co se snažíš nalézt. Jedním je samotný log book (kniha letů) pilota, ale jak jsem pochopil tak pan generál Štandera ten svůj bohužel nemá. A nebo se to, že neví evidenční číslo týkalo pouze této konkrétní mašiny? Každopádně, druhým primárním zdrojem je tzv. Operations Record Book (ORB). Což je vlastně taková kronika letů celé jednotky (mimo jiné). Tam bývají informace o tom jací piloti se zúčastnili ten a ten den letových operací a poměrně často tam bývají i zmíněné stroje. Ve smyslu pilot Smith letěl 10.10.1940 v X1234. Potíž je, že ty informace o tom jaký stroj sedlal ten a ten pilot tam být vůbec nemusejí. Nebylo to nic povinného, záleželo jen na "písaři" jestli takovou věc zanese do ORB.

Operations Record Book 312. squadrony je snadno dostupná ke stažení ze stránek britského archívu v Kew. Potřeba je pro to jen platná kreditní karta. Schválně jsem se podíval na cenu celé ORB 312. sqn. (329 stran) a mělo by to dělat směšných 3,5 liber. Určitě se dají stáhnout i záznamy za každý měsíc samostatně, jeden měsíc (bývá to tak 3 - 10 stránek) stojí rovněž 3,5 libry. Pokud bys to chtěl řešit tímto způsobem, ozvi se třeba přes SZ a já tě navedu (pokud budeš chtít). Není to žádná věda, nebo něco ultra tajného. Znovu ale připomínám, že tam ta informace nemusí být.

Ještě lehce k letadlům pana generála. Zběžně jsem proběhl nějaké knížky a pár jsem jich našel. Někdy i s detaily a označením. Bohužel žádný Hurricane ani Spitfire (spíš Morane Saulnier, Beafighter a Mosquito). "Na nebi hrdého Albionu" jsem neprojel.
Rajlich je prý "vstřícný" a ostatní instituce jakbysmet.
Prý je "vstřícný". To je takové z doslechu. Já bych mu/jim zkusil napsat, co se může stát? Maximálně ti nepomůžou. :wink:
Jinak pilot asi ví na čem létal, ale čísla si už nepamatuje. Můj starej děda si toho už taky moc nepamatuje.
Aha, předtím jsem tě asi nepochopil úplně správně. Souhlasím, piloti si po letech nevybavují ani jaké barvy mělo jejich letadlo, natož nějaké nedůležité sériové číslo. Myslím pro ně v té době nedůležité číslo. Pokud nemá pan generál svůj zápisník letů do kterého by mohl nahlédnout, těžko po něm můžeme chtít aby si vybavil takovou věc po desítkách let.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

OK, Farky seš znalec, fotečku dávám …
Z2836 DU-P
Obrázek

Taky jsem trochu zapátral, možná může pomoci … škoda, že nesestřelil žádné nepřátelské letouny, pak by byl známější.
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/79/9

Do stroje P2575 DU-P nasedl F/L Gilliam a okamžitě začal rolovat na vzletovou dráhu, následován P/O Vašátkem v Hurricanu L1926 DU-J. Ale s třetím letounem L1807, do jehož kabiny se nasoukal Sgt. Stehlík, jsou potíže. Motor ne a ne naskočit. Po usilovné snaze mechaniků ale motor zabere a Stehlík se může vydat za svými druhy, kteří jsou již ve vzduchu.
Zdroj: valka.cz

F/Lt. Denys Edgar Gillam, DFC, pilotoval stroj P2575 DU-P, velitel roje, volací znak "žlutá jedna", stroj byl v boji zasažen do čelního štítku kabiny (viz často publikovaná fotografie D. Gillama)
www.fronta.cz/dotaz/hurricany-od-312-sqn

Ten letoun byl později poškozen flakem, Denys Edgar Gillam těžce zraněn, zda stroj opraven a předán Štanderovi??

Podle tohoto údaje sloužil u 68. peruť RAF (No. 68 Squadron RAF)
08.02.1944-18.03.1945 F/O Miroslav Štandera
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/108400#108400

Předtím ve Francii u Groupe de Chasse I/6
rtn. Miroslav Štandera ( 6.6.1940 - 20.6.1940 )
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/251303#251303

A mezitím jsem už nenašel :)
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
p3tris
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1370
Registrován: 24/6/2011, 12:46
Bydliště: Vodňany
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od p3tris »

Pod tíhou informací se musím taktéž přiklonit k Farkyho názoru, že jde o stroj Hurricane Mk.IIa Z2836.
Gillamův P2575 byl verze Mk.I.

Takže mám jednu otázku, jak identifikovat verzi Hurricanu na fotce? Existují nějaké rozlišovací znaky? Na Mk.I se používal jak krátký, tak dlouhý vrtulový kužel a povrch křídel oravdu nerozeznám.

Takže JEN POKUD by se jednalo o verzi Mk.I, nejspíše by to byl letoun P2575. Ten byl podle všeho značně olétaný, což mě přivádí k další věci...

Sériová čísla se přece malovala PŘES ten pruh barvy kachních vajec. Takže je možné, že není schované ve stínu, ale že je zkrátka po nějaké opravě přemalované a na letadlu jednoduše není? Taktéž úplně jiná barva směrovky nemusí být dána jen stínem, ale jiným nátěrem po opravách.

Tady je mé resumé viděné očima modeláře: I pokud zjistíš sériové číslo, letoun na fotografii ho nemá napsané standartním zbůsobem, přes identifikační pruh. Pokud je schované ve stínu výškovky, nevíme, jestli je tam celé, nebo jestli zůstala například po přetření pruhem jen jeho část. Takže z mého pohledu, pokud se neobjeví lepší fotografie, bych tam to číslo vůbec nedával.

A ještě jedna poznámka, týkající se modelu. Jestli by měl být ve větším měřítku než 1:72, soustředil bych se i na vlaječku pod kabinou. Na fotce vypadají (stejně jako tady), bez lemu, ale při detailech je někdy vidět na některých Hurricanech slabý černý, nebo tmavomodrý, lem.

EDIT:
Farky děkuji, a přiznávám, že v mé sbírce by mělo takové éro opravdu to nejčestnější místo. Nicméně, taktéž mi jde hlavně o pomoc Veliteli. Pokud si někdo dá tu práci, je pak skvělé, když je výsledek stoprocentní. Nedávno se tady řešilo něco podobného se Spitfirem, který byl nakonec dost špatně. Na konci jsem napsal, že by výrobci měli diskutovat s nadšenci na podobných fórech a Velitel si to vzal očividně k srdci ;-)
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Z té fotografie je těžké poznat co je to za verzi Hurricana. Hlavní odlišností byla mírně prodloužená příď u Mk.II a "límec" za vrtulovým kuželem. Komplikuje to fakt, že Britové upravovali (upgradovali) starší stroje jak jim to přišlo pod ruku. Ten "límec" tam vidím, příď mi ryze subjektivně sedí na Mk.II.

Já už nicméně zjistil, že to není P2575. Nemám doma teď jako na potvoru 2.díl "Hrdého Albionu", tak jsem se zahleděl na police v knihovně. Do oka mi padla publikace MiG-17/Hurricane Mk.I/Spad VII a XIII (Edice Triáda). I když s Triádou nemám nějak extra dobrou zkušenost, tato je dobrá protože o Hurricanu to psal Zdeněk Hurt.

Našel jsem tam fotografii P2575 z doby, kdy byl čerstvě dodaný k "třistadvanáctce", ještě ani nemá kódy na trupu. Ta fotografie je nekvalitní, P2575 je tam navíc v pozadí, takže nejde rozeznat detaily a porovnat je s naší fotkou (i když bych se vsadil, že má vrtulový kužel pro de Havilland). Ale ukázala mi, že na naší fotce nemůže být P2575, protože ten měl opačné kamuflážní schéma. Jednoduše tam kde je na našem Hurricanu tmavá byla světlá a naopak. Stejná fotka je v tom náhledu publikace na který jsem odkazoval. Mimochodem jsem asi před hodinou zjistil, že mám doma její české vydání. :roll:

Pak jsem v té Triádě našel seznam Hurricanů Mk.I sloužících u 312. squadrony. Jsou tam zmíněné dva DU-P, sériové číslo P2575 a potom P3965. Ten druhý jmenovaný ale sloužil u squadrony pouhých 12 lednových dní roku 1941. Což samozřejmě nevylučuje existenci třetího DU-P Hurricanu Mk.I. Taky je nutné vzít v potaz, že ten seznam je z roku 1989, od té doby se mohl dalším pátráním doplnit/opravit.
Uživatelský avatar
Tucnak98
Příspěvky: 3
Registrován: 11/6/2012, 21:10
Bydliště: Praha

Příspěvek od Tucnak98 »

Jak tady už napsal někde někdo kdysi psal, Hurricane byl velmi dobrý, ale hodně slávy mu sebral Spermarine Spitfire (i když ten byl také dobrý)... Je to škoda, protože já osobně se setkávám v některých dokumentech které se o letadlech zmiňují jen velmi okrajově se zastiňováním Hurricanu oproti Spitfiru. Jinak mám Hurricane velmi rád byl to páteřní letoun RAF v podstatě v celé válce
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“