Stránka 5 z 6

Napsal: 12/8/2009, 16:55
od sa58
Asi je načase dopsat další díl o exportních tancích Praga, nějak jsem zastydl u druhého dílu, zkusím něco dopsat o LTP. Snad to nebude trvat několik měsíců...

Napsal: 12/8/2009, 17:47
od hydrostar
Pánové, vy temu ale dáváte na frak:

Rosomak: Chuťovka - LT-38 s motorem Scania L 603 se 160 hp (označení m/41 SII). Jezdily ve Švédsku a také v Peru (zde nevím, jestli to dodávala ČKD sama s motory L 602, nebo to byl až švédský export, což se mi zdá pravděpodobnější - zdroje si protiřečí). Díky motorům Scania (+nějaké drobné úpravy lidí z ČKD) jim nedělaly problém ani nadmořské výšky nad 2.500 metrů. Viz úvodní článek.

Tak tady ti musím hooodně oponovat. Tebou uvedený stroj je Švédy upravenou verzí tanku TNH-P neboli LT vz. 38 a nemá nic společného s tankem LTP, který ČKD exportovala do Peru. Ten měl sice montovaný motor Scania, ale typ 1664/5 s výkonem 125 hp. Možnost jízdy ve vysokých nadmořských výškách byla způsobena výměnou původního karburátoru za speciální karburátor letecký s měnitelným sáním. Upozorňuju, že úprava byla čistě československá. Jinak motory se dovážely přímo ze Švédska.

m/41 SII je označení pro ve Švédsku vyrobené tanky druhé série, které se od původní m/41 liší velikstí, motorem a pancéřováním.

Rosomak: LT-38 bohužel tam ještě asi neuvidíme - maximálně jako totální překvapení, což myslím nehrozí.
Ještě ho neuvidíme? Myslíš, že někdy seženeme opravdový tank první série dokončený pro Němce, tedy původní LT vz. 38 s rámovou anténou a spol? Ty byly skoro všecky zničeny na východní frontě. A ty co byly staženy, tak později prodali Rumunům a ti je s největší pravděpodobností dodělali na frontě při útoku na Kavkaz.

RAYTHEON: Dnes, krátce po půl jedenácté, jsem v Koněvově ulici v Praze potkal vojenskou Tatru s naloženým LT-38, patrně mířili do Lešan. Pokud mi do toho nevleze něco zásadního, do Lešan pojedu, tankový den jsem ještě neviděl.
Tak to celkem pochybuju. Spíš jak nekolik lidí říkalo, tak viděls LT vz. 35.

Rosomak: Pozor, to by měl být z prototypové řady pro Slovensko. Je to jeden z 37 kusů a správně má označení TNH-Sl. Podoba skutečného LT-38 je pouze přibližná. Proto tak velká snaha mít skutečný exponát ze sériové výroby.
Nevím, myslím, že si hodně pleteš pojmy a dojmy. Dodnes nikdo pořádně neprokázal, že je to opravdu TNH-Sl a ne později dodaný Pzkpfw 38(t) z německých skladů. Jak sem napsal na první stránce tohoto tématu. A ty máš nějaké informace, že by se odněkud chystalo nějaké odkoupení původního TNH-P neboli LT vz. 38 nebo též PzKpfw 38(t) Ausf.A? Upozorňuju, že slovenský LT-38 je v podstatě identický. Na rozdíl od LTP, který je konstrukčně naprosto jiný stroj.

Napsal: 12/8/2009, 21:09
od Rosomak
Díky za upřesnění. Ale ještě mi pár drobností na tvých tvrzeních nesedí.
Takže k tomu mému:
ad 1) Tento typ motoru se myslím vyráběl licenčně v Pragovce jako Praga THNPS ne?
ad 2) nemyslím, proto píši jako totální překvapení - třeba je v depozitáři rumunského muzea... I když případně ho můžou zapůjčit z Banské Bystrice.
ad 3) Podle mne stačilo zkontrolovat výrobní číslo - Na Slovensku byly evidovány pod čísly V-3000 až V-3029, V-3051 až V-3057, V-3063 až 3082.
Podrobnosti najdeš např. zde nebo přímo v knížce. Myslím, že to říkali i v muzeu, ale už se na tento detail nepamatuji.

Napsal: 13/8/2009, 22:22
od hydrostar
ad 1) Tento typ motoru se myslím vyráběl licenčně v Pragovce jako Praga THNPS ne?
No vyráběly se, ale až později pro tanky LT vz. 38. Pro LTP byly (alespoň dle Franceva i Pejse) nakoupeny přímo ve Švédsku.

ad 2) nemyslím, proto píši jako totální překvapení - třeba je v depozitáři rumunského muzea... I když případně ho můžou zapůjčit z Banské Bystrice.
No o depozitáři rumunského muzea bych dost pochyboval. Dost na tom, že tam mají vykuchaný R-2 a TACAM R-2. Ale možné je všechno. Ale i tak nevěřím, že by některý z tanků Ausf. A přežil válku. Jestli je darovali slabému Rumunsku, tak to je muselo podobně jako R-2 používat dokud jezdily. Když došel benzín, tak je prostě nechali být nebo zapálili a šli fuč. Několik se jich sice vrátilo k výcviku, ale potom je zas sověti zabrali nebo byly zničeny při bojích proti Němcům.

ad 3) Podle mne stačilo zkontrolovat výrobní číslo - Na Slovensku byly evidovány pod čísly V-3000 až V-3029, V-3051 až V-3057, V-3063 až 3082.
Tak tady to bude asi složitější. Už sem se jednou o tom dohadoval jinde. Zkusím to trochu sjednotit ty naše dohady a prsknůt sem nejpravděpodobnější verzi, jak to s tím naším LT vz. 38 je.

Tak tu je ta rozvaha:

Lešanský LT vz. 38 je zřejmě opravdu jedním z 37 tanků vyrobených v ČKD přímo pro slovenskou armádu. Bohužel nejsou známy žádné přesnější informace o evidenčních číslech těchto tanků. Po zabavení wehrmachtem, převzetí československou armádou a reorganizaci byly totiž tyto tabule odstraněny a identifikace z fotek je složitější. Druhá možnost je, že pochází z pozdějších dodávek z Německa, ale tato verze je mnohem nepravděpodobnější.

Jedno je ale jisté. Tento tank sloužil po německém částečném odzbrojení slovenské armády na Bratislavském hradě jako ochrana prezidenta Tisa a dočkal se zavedení do stavu poválečné československé armády spolu s dalšími tanky nalezenými na našem území. Tanky ze slovenského území musely asi působit jako pěst na oko, protože většina tanků z Čech a Moravy byla nejmodernějšího provedení Ausf. G (z toho plyne, že lešanský tank nemůže být tankem nalezeným na území Čech a Moravy po opuštění německými posádkami). Společně s tankem z Bánské Bystrice přečkaly vyřazování a rozebírání. Zůstaly to tak jediné dva tanky LT vz. 38 nebo chcete-li LT-38 na našem území. V roce 1959 se jeden z nich dostal do sbírek Vojenského historického ústavu a několik let stál na nádvoří VHÚ na Hradčanech. V polovině devadesátých let byl restaurován do dnešní podoby a je umístěn v Lešanech. Nutno podotknout, že jeho rekonstrukce není bohužel dokončená a některé díly jsou z jiné techniky.

Ještě jedna poznámka. Ani jeden z tanků (Lešany, Banská Bystrica) není čistě TNH-Sl nebo PzPkfw 38(t) Ausf A, B. Během služby a oprav byly jednotlivé díly vyměňovány za díly z novějších verzí. A to i z verzí Ausf. G.

Toto píše pan Tintěra u konkurence:
Současný exponát VTM-Lešany, byl v roce 1983 evidován pod číslem XX/1. Dále měl diferenciál s výrobním číslem 13103. Součástí vozu byl 3,7 cm KÚV vz. 38 s evidenčním číslem Wehrmachtu: 69327 Rl 5780 Rh10A z roku 1940. Údajně u nosníku pravého předního blatníku bylo vyraženo sériové číslo vozu. Lze přepokládat, že se jedná o jeden z 37 strojů původně dodaných armádě první Slovenské republiky, kde sloužil pod označením: ľahký tank 38 (LT-38). Tanky vnějším a vnitřním vybavením odpovídaly standardu lehkých tanků Pz. Kpfw. 38 (t) Ausf. A-D, až na radioaparaturu vz. 35. Továrna BMM (ex ČKD) je vyrobila v dvou sériích, pod továrním označením: TNH-Sl (slovenský) a TNH-Sl/II (2. série).

Napsal: 4/2/2012, 21:32
od El Diablo
Těsně před 2. světovou válkou vznikl v Československu nejlepší lehký tank té doby, který výrazně pomohl nacistickému Německu v jeho tažení Evropou.

Je jedním z historických paradoxů, že českoslovenští vojáci, kteří po okupaci v březnu 1939 opustili svou vlast, aby bojovali za její svobodu, museli na frontách v Polsku, Francii v Sovětském svazu i na dalších místech, čelit šikům lehkých tanků PzKpfw 38(t) v nacistických barvách, které se původně jmenovaly Praga LT vz.38. Nejlepší československý tank a nejlepší tanková konstrukce té doby na světě střílela po těch, kteří v ní měli čelit nacistické rozpínavosti. Osud však kázal jinak.

http://rednews.nova.cz/clanek/hi-tech/n ... govce.html

Re: LT vz. 38

Napsal: 9/6/2013, 08:55
od Trismegistos
Obrázek
LT vz. 38 Slovenské Armády. V pozadí LT vz. 35 a LT vz. 40 velitelská varianta (byli vyrobeny jen dva kusy) a Škoda Rapid 1937 kabriolet.

Re: LT vz. 38

Napsal: 26/8/2013, 18:38
od hydrostar
Podle čeho soudíš, že LT-40 byl velitelským? Informaci o přestavbách těchto tanků na velitelské jsem zatím nikde neviděl. To, že věž má pouze kulometnou výzbroj značí to, že prozatím nebyl přezbrojen na budoucí standard s dělem ráže 3,7 cm. Jeden z tanků se tohoto dovyzbrojení už nedočkal, protože byl zničen dříve na východní frontě.

Re: LT vz. 38

Napsal: 1/9/2013, 18:15
od Kubah
Tak, ze začátku nasazení v SSSR byly LT-40 vyzbrojeny jen kulometnou výzbrojí. Jeden takový byl zničen u Lipovce, pak teprve byly ostatní tanky přezbrojeny kanony Škoda A7.

Re: LT vz. 38

Napsal: 5/9/2013, 20:30
od hydrostar
Jak to tedy bylo s tankem LT-40 a jeho přestavbou na velitelský tank:
K přestavbě na velitelský tank nikdy nedošlo. Tanky byly, jak už je tu několikrát napsáno, dodány bez kanónové výzbroje. Velení tedy rozhodlo, že v tomto stavu budou sloužit jako velitelské tanky, které vlastně výzbroj nepotřebují, protože nebojují, jen vedou ostatní do boje. Několik takto vystrojených tanků se zúčastnilo počáteční fáze útoku na SSSR, při kterém byl vyvrácen názor, že velitelské tanky dělovou výzbroj nepotřebují. Poslední kapkou pak bylo zničení jednoho LT-40 u Lipovce. Po stažení z fronty byly zbývající tanky dovyzbrojeny kanonem A7. Vyzbrojena byla i věž zničeného tanku od Lipovce a uskladněna jako záložní. Teprve po tomto přezbrojení byly tanky LT-40 oficiálně převzaty do výzbroje. Před tím na to totiž nebyl čas.

Re: LT vz. 38

Napsal: 9/4/2014, 20:19
od Martas2411
Renovace LT 38 v Šenově u Nového Jičína,tank vypadá nádherně.Je to od 12:35 min

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... -regionech

Re: LT vz. 38

Napsal: 5/7/2014, 12:26
od kopapaka
тест-драйв Танк LT vz.38/ Pz. Kpfw.38


Re: LT vz. 38

Napsal: 3/2/2015, 20:12
od pz38
Netušíte náhodou někdo z čeho pocházejí pásy na tomhle austarlskym pz 38? Někde jsem se dočet, že něteré díly byly nahrazeny jinými a dál nic. Byl bych rád i za nasměrování po čem mám googlit. Nebo třeba, co vám to připomíná... Na jedný dochovaný v rusku jsou pásy z pt 76.
https://www.flickr.com/photos/rodeime/1 ... 9419697958
Díky

Re: LT vz. 38

Napsal: 3/2/2015, 21:01
od Polarfox
No v popisku píší, že je to kus z Norska zrestaurovaný ve VB z všemožné veteše (díly ze střelnice, z poškozených vozidel atd.). Takže bych možná zkusil něco britského/amerického v britské službě, ale víš jak. Prolezl jsem pěkných pár typů a nic.

Re: LT vz. 38

Napsal: 12/2/2015, 18:11
od pz38
Tak, kdyby to někoho zajímalo, tak ty pásy na tom australským pz 38 jsou z Pbv 301
http://military-vehicle-photos.com.s3.a ... om/254.jpg

Ale tohle mi přijde zajímavější. Jsou to ideové návrhy modernizace Strv m/41
http://ftr.wot-news.com/2014/10/30/strv ... -archives/

(ono to sem úplně nepatří, tak prosím mods, aby to kdyžtak dali někam jinam)

Re: LT vz. 38

Napsal: 23/3/2015, 18:47
od hydrostar
No alternativa 1 přibližně odpovídá poválečnému TNH 57/900, tam je úprava poměrně jednoduchá. Ale varianta 2, tak to už je naprosto nový projekt. Ono si stačí prohlédnout ten podvozek, který má hřebenové vedení pásů a je prostě se spíš podobá tanku T-34. I na věži je docela vidět tvar ruských věží.

Re: LT vz. 38

Napsal: 26/7/2015, 21:51
od El Diablo

Re: LT vz. 38

Napsal: 27/2/2023, 16:39
od hydrostar
https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/t ... ediatrend/

Ukázka toho, že zrovna techsvět nepatří mezi zdroje, které by stály za to, aby se tu jimi diskutující oháněli jako věrohodným (jen pro doplnění jiných vláken zde). Docela paskvil, že...

Re: LT vz. 38

Napsal: 27/2/2023, 16:51
od HONZIK11
Je to cele prevzato z https://www.warhistoryonline.com/war-ar ... -38-t.html

A v cem ,ze tedy je ten paskvil?

Re: LT vz. 38

Napsal: 27/2/2023, 17:57
od Zemakt
Tak já jsem si přečetl jen toto, a pak to ihned přepnul :roll:
Škodovy závody a ČKD společně vyrobily v roce 1935 lehký tank LT-35. Impulzem k výrobě byl zájem Iránu o asi sto kusů lehkých tanků pro iránskou armádu. Tento tank byl ale složitý a měl velké nedostatky. V roce 1938 vyrobila ČKD upravenou verzi LT-38.

Re: LT vz. 38

Napsal: 27/2/2023, 19:17
od hydrostar
Právě proto. To je jen ukázka webu, který se hraje na odborný, ale prakticky jen nekriticky a bez ověření přebírá kdejaký žvást. V jiných tématech ho tady různě nekriticky citujeme a kdo má trošičku pochybnosti, je označen za trola. Nechť toto slouží jako příklad, jinak tu skončíme jako diskuse na novinkách.