Tak já nevím, ale co mi z té tvé tabulky (imho mám někde zašitou jinou, která je možná k S. XII trochu moc lichotivá, nevím) vyplývá je, že Typhoon byl prakticky stejně rychlý jako Spit XII, který ovšem pro pilota nepředstavoval větší nebezpečí než útočící Fw-190 jak tomu skutečně bylo v roce 1942/3 u Typhoona! Navíc tam vidím, že Spit IX je rychlejší než oba dva! Ne,tohle kolo nevyhrál Hawker.
Couváš. Není snad nutné vytahovat citaci, jak tvrdíš že Spitfire XII byl u hladiny rychlejší než Typhoon, nebo ano? Prostě přiznej že byl pomalejší. Ne o moc, ale byl. Rychlejší rozhodně NE. Nebezpečnost snad nemusíme znovu řešit, s tím jsem již bezvýhrad souhlasil. Lichotivější tabulku či testík si rád prohlédnu, sem s tím.
A teď Spitfire IX - jistě, vidíš tam to co chceš vidět. Levý sloupek tě nechává chladným. Znovu si projdi diskusi u Tempestu, zejména povídání o 150 Grade Fuel a plnícím tlaku Spitfirů. Tabulka je z léta 1944 a týká se lovení V-1!!! Před tímto datem se Spitfirům o dohnání Typhoona mohlo jen zdát. Takže ano, Spitfire IX byl rychlejší než Typhoon, ale ne dříve než v létě 1944. Což je stejně jedno, protože Typhoony už tou dobou nebyli určeny ke stíhání. Byl už tady přeci Tempest.
# napsal -
Pro Merlin 46 jsem našel tenhle experimentální test (klasické Vb byly o 8-10km/h pomalejší): http://www.spitfireperformance.com/w3322.html
Rychlost na hladině moře 280 mph TAS
Pro FW-190A3 čistě stíhací verze s výzbrojí 4x20 + 2x7,7
Rychlost na hladině moře 304 mph TAS.
http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... rep234.pdf
Pokud tedy platí Hansovo, že Jabo verze mohla být až o několik desítek km/h pomalejší, nevidím důvod, proč by je Spit Vb s Merlinem 46 neměl šanci chytit, respektive jim alespoň stačit.
Provedl jsi věc typickou pro tyhle debaty o výkonech. Když jsi zjistil, že Spitfire Vb s Merlinem 46 létal podle všeho "pouze" 280 mph TAS, našel jsi test Fw 190, kde jsou nejmenší hodnoty. Ten test je z 5. října 1942, test stejnýho éra z 11. října 1942 už říká, že hodnoty jsou měřené na "de-rated" motoru s plnícím tlakem 1.35 ATA. Ve stejné zprávě pak je očekávaná rychlost při plném plnícím tlaku 1.5 ATA při hladině moře 329 mph TAS. Ostatně tě na to Hans již upozorňoval. Co se stalo s tím testem Fw 190, se kterým si operoval předtím? http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... 7oct43.jpg Že by rozdíl v rychlostech Spitfiru Mk.Vb (Merlin 46) a Fw 190 byl podle toho minimálně 40 mph a to se teď nehodí? Nebo to nebyl Fw 190A-3 a proto nový test? Já nevím co to bylo za éro a z toho zdroje jsem to nevyčetl (i když bych se vsadil že to byl Jabo Fw 190A-4 podle té výzbroje). Navíc ignoruješ německé tovární testy, kde se uvádí rychlost 540 km/h (337,5 mph) ve výšce 0 m. I kdyby to bylo příliš optimistické, pořád to je hodně vzdáleno 305 mph.
karaya1 napsal -
Nálety Jabo ve dne téměř ustali v dubnu 1943 (pokud mne paměť neklame) reorganizací Jabostaffeln JG26 a JG2. SKG 10, která byla jedinou jednotkou stíhacích bombardérů u Kanálu útočila na VB převážně v noci. Proč to tak bylo se můžeme dohadovat, ale bude to jen spekulace a osobní názor.V roce 43 německé JABO nálety ustávali a jak psal Hans hlavně díky tomu, že bylo nad obastí již přeRAFováno.
V Gossovi jsem tak nějak nenašel přesný a konkrétní důvod zastavení náletů Jabos (pokud si to dobře pamatuju, tak nikde oficiálně ani napsaný nebyl; takže si to člověk musí domýšlet, pokud teda ono rozhodnutí bylo udělané na racionálním základě :o) ), nicméně čistě na Němci oblíbenou převahu v počtech bych to nesváděl. Stačí se podívat, jak byly úspěšné Spitfiry.
V červenci je většina SKG 10 odvelena jinam, převážná část do Itálie. Důvod je prostý - operace "Husky", spojenecká invaze na Sicílii. Určitě nebyli "vyhnáni" RAF. U Kanálu zůstala pouze I./SKG 10, což jsem mimochodem ve svém příspěvku o Jabos přehlédl. Zůstala sice ve Francii až do července 1944, její činnost se mi ale nepodařilo zjistit.
K poslednímu vážnějšímu dennímu útoku Jabo na VB došlo 1.6.1943, poslední dva Fw 190 sestřelené nad Kanálem či VB za války patřili průzkumné NAGr.13, RAF je sestřelilo 13.10.1943. Vítězství si připsali Typhoony 266. sqn. RAF.
Trochu při tom diskutování o Jabo a Anti-Jabo zapomínáme, že Typhoony nelítali jen tyhle mise. Lítali i do Francie, kde se jim docela dařilo i proti Luftwaffe. Nemluvě o tom, že silně omezili i dopravu ve Francii ve dne (samozřejmě nejen oni). A nad Francii se vydávali i v noci a lovili lokomotivy apod. Vždyť na konci roku 1942 už Typhoony tvořili výzbroj 13-ti squadron. V polovině roku 1943 už těch squadron bylo 18!!!