Stránka 1 z 1
Překování mečů v pluhy - letectvo
Napsal: 23/12/2009, 08:24
od knezdub
Pánové, opět vznáším všetečný dotaz: Byla nějak využita vojenská letecká technika, po ukončení válek, pro civilní použití? U aut, některých lodí si to dokážu představit, ale u letadel (krom dopravních) moc ne. Takový Šturmovik předělaný na práškování polí... Myslím tím konverzi již vyrobených, případně i použitých letadel. Nemám na mysli zavedení poznatků z vývoje, příp. přizpůsobení výrobních linek na bombardéry pro výrobu dopravních letadel. Díky, Mirek
Napsal: 23/12/2009, 09:40
od Alchymista
Po prvej svetovej vojne boli niektoré vojenské lietadlá používané napríklad na dopravu leteckej pošty.
Po druhej svetovej vojne sa nejaké odzbrojené ťažké bombardéry krátky čas používali ako dopravné a na špeciálne výskumné lety (meteorologický prieskum, fotografovanie...) asi až do 60. rokov. Zopár stíhačiek bolo použitých ako športové/závodné lietadlá na preteky okolo pilónov v Reno a podobne. Všeobecne sú však vojenské bojové lietadlá prevádzkovo veľmi neekonomické a náročné na údržbu, takže akonáhle s objavili dostatočne výkonné stroje civilnej konštrukcie, vojenské stroje boli rýchlo vyradené.
Obecne je konverzia vojenských bojových lietadiel na civilné použitie problematická - sú to vysoko špecializované konštrukcie so značne špecifickým určením a riešené pre dosiahnutie maximálnych letových výkonov prakticky bez ohľadu na ekonomiku prevádzky.
Napsal: 23/12/2009, 10:18
od Cassius Chaerea
Spíše než letadla, mělo obrovský vliv na poválečném rozvoji dopr. letectva rozsáhlá výstavba letišť během 2. s.v. a to nejen v Evropě, ale také v Sev. Americe, Asii a oceánii.
Napsal: 23/12/2009, 15:37
od Alchymista
Ano, s tým súhlasím - bola vytvorená obrovská letecká infraštuktúra a to často i na takých miestach, ktoré by inak zostali, možno dodnes, prakticky nedostupné.
A mimochodom - kvôli letectvu vzniklo najmenej jedno náboženstvo

Napsal: 23/12/2009, 16:54
od Elvis
Ja by som o jednom celkom úspešnom využití vojnových lietadiel vedel. "Firebombery", ktoré vznikli úpravou hydroplánov a bombardovacích lietadiel dlhé roky spoľahlivo slúžili aj po vojne a vlastne "bojovali" aj naďalej, len teraz už proti lesným požiarom.
Množstvo fotiek napríklad tu:
http://www.scalefirebombers.com/
Alebo aj na modelfóre sa tejto téme venovali v jednej téme:
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php? ... bf01d404c8
Napsal: 23/12/2009, 19:07
od knezdub
Tak použití pro boj proti požárům by mě nenapadlo.
Nevíte, co se děje s letadly "uskladněnými" na hřbitovech letadel v pouštích USA? Jsou jen zakonzervována, nebo čekají na demontáž? Četl jsem něco o velmi nízké vlhkosti vzduchu a z toho vyplývající malé korozi, ale co abraze pískem, UV záření a poškozování gumových součástí. Nemluvě o horentních sumách v ušlechtilých materiálech a sběratelské ceně
Re: Překování mečů v pluhy - letectvo
Napsal: 23/12/2009, 22:16
od vodouch
knezdub píše:Takový Šturmovik předělaný na práškování polí...
O téhle alternativě jsem neslyšel, ale o jiné. Tátův známý byl někdy v padesátých letech na vojně u radistů. Bylo cvičení a na stanoviště jim přišlo vyhlášení chemického poplachu. Byli mimo dozor a byli náturou Češi, takže "nač se navlíkat do protichemické pláštěnky". No a přiletěly šturmoviky a postříkaly je melasou ...
Napsal: 24/12/2009, 14:14
od Scrat
knezdub píše:Tak použití pro boj proti požárům by mě nenapadlo.
Nevíte, co se děje s letadly "uskladněnými" na hřbitovech letadel v pouštích USA? Jsou jen zakonzervována, nebo čekají na demontáž? Četl jsem něco o velmi nízké vlhkosti vzduchu a z toho vyplývající malé korozi, ale co abraze pískem, UV záření a poškozování gumových součástí. Nemluvě o horentních sumách v ušlechtilých materiálech a sběratelské ceně
Pokud máš zájem a dostatek financí je americké letectvo ochotno odprodat jakýkoliv stroj do soukromých rukou. Ale sběratelů tohoto typu zrovna moc není. Navíc musí být záruka že například F-14 neskončí jako náhradní díly pro iránské stroje.
Jinak se s nimi neděje nic. U typů které se ještě někde používají slouží uskladněné stroje jako zásobárny náhradních dílů. A některé nedávno vyřazené typy (třeba právě F-14) jsou brány jako rezervní pro případ války. Jinak se ale jen čeká až bude hodnota tohoto šrotu vyšší než náklady na rozebrání.
Scrat
Recyklace vojenské techniky za WW2
Napsal: 15/2/2010, 20:47
od knezdub
Když tak čtu tu Michanovu knihu, tak mě napadlo pár otázek: Byly vraceny vraky tanků a jiné techniky zpět do Německa jako zdroj materiálu? Agregáty určitě zůstávaly u týlových jednotek jako zdroje dílů, ale co poškozené korby a věže tanků, případně trosky děl, letadel a pod. Přece jen to byl zdroj cenného a nedostatkového materiálu. Zásobovací vlaky se vracely tak jako tak. Nebo se to nechávalo někde bokem, aby to nekazilo doma nadšení z vítězného postupu? Přece jen, když přijde zpráva o hrdinské smrti Vašeho syna a druhý den ve fabrice vidíte vrak tanku, ve kterém mohl zrovna on sedět...
Další dotaz: Stihli Němci za války nějak významněj zapojit ruský průmysl pro svoje potřeby? Pokud si odmyslíme zemědělství a ostatní potravinářství?
Napsal: 15/2/2010, 21:08
od brano
ad.1 : samozrejme, že recyklácia bola bežnou praxou.
Napsal: 15/2/2010, 21:42
od hydrostar
No to zapojení nevím, esi bylo možné, když si ho pod tlakem odvezli za Ural skoro tihlu po tihle.
Napsal: 15/2/2010, 21:44
od jmodrak
Stihli, všatko záviselo od konkrétnej situácie. Prednostne tažba surovín a ľahke strojárenstvo.
Napsal: 17/2/2010, 07:51
od michan
Pár odpovědí Ti zde kolego knezdub již kolegové dali:
Řekněme si že skutečně Sověti přes 1 500 ( přesněji 1 523 ) závodů většinou zbrojního průmyslu odstěhovali za Ural, viz Č 4.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1191
Němci skutečně zprovoznili mnohdy na ještě větší kapacity lehký průmysl, ale především průmysl na těžbu a zpracování surovin, které potřebovali pro válku a pro výrobu energii - viz zde tyto odkazy, kde je i o využívání zemědělství Ukrajiny.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1512
a
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1553 Článek 1.
V opravě techniky a tanků je nutno říci, že Německá armáda měla skvělé techniky a mechaniky a nejlepší vojenské opravárenské týmy té doby na světě ( u pluků a divizí, sborů a armád).
Tanky - opravitelné tanky a další technika - se od plukovních a divizních opraven - dle stupně poškození vraceli často už druhý den do útoku - viz situaci u Kurska.
Velké a větší opravy a rekonstrukce tanků se prováděli v Charkovských opravárenských závodech ( Sověti tam vyráběli v době míru tanky) - Němci svezli všechny dostupné stroje a ND ( náhradní díly) do Charkova - to vše až do února, března 1943.
Napsal: 9/5/2010, 02:57
od Flogger G
V padesátých letech se určitě jednalo o stroj "IL-10", u nás přezdívaný "Kombajn".
Všeobecně známou je přestavba cvičného bombardéru C-3A ( Siebel 204) na práškovací letoun. Byl hojně používán při likvidaci lesních škůdců, především obaleče.